Adolf - Ubojstvo u Berlinu

Spawn

ADOLF FB1 | 412 str.

Japanski dopisnik Sohei Toge dolazi u Berlin kako bi izvještavao s 11. Olimpijskih igara. Za vriijeme njegovog boravaka tamo, njegov brat Isao je ubijen u neobičnim okolnostima. Prije smrti Isao je nazvao Soheija i rekao mu kako u posjedu ima dokumente koji predstavljaju veliku opasnost za Treći Reich. Nastojeći pronaći ubojicu i osvetiti svojeg brata, Sohei je uvučen u špijunsku priču koja vodi do samog vrha Reichstaga.

• Ubojstvo u Berlinu
    ADOLF FB 1

• 11. Olimpijske igre u Berlinu, bile su prve Igre koje su se prenosile uživo putem televizije.
  • Na ovim su Igrama po prvi puta Olimpijski plamen štafetno prenosili športaši, i to iz Grčke pa sve do olimpijskog stadiona u Berlinu. Štafetno prenošenje baklje je od tog trenutka uobičajena praksa na svim OI.
  • Njemačka je osvojila 89 medalja, SAD 56, a Japan 18 medalja.
  • U stripu se spominju olimpijci poput njemačkog bacača koplja Gerharda Stöcka, bacači kladiva Karl Hein i Erwin Blask, američki skakač s motkom Earle Meadows, japanska plivačica Hideko Maehata, trkač Kohei Murakoso, skakač s motkom Shuhei Nishida, njemački bacač koplja Gehard Karl Eduard Elmer Meadows.
  • Početkom II. svjetskog rata u Kobe su se zaista slijevali valovi izbjeglih Židova iz Njemačke, Austrije i Poljske. Za više informacija!
  • Hitlerjugend (Hitlerova mladež) bila je njemačka nacionalsocijalistička organizacija mladeži, koju je godine 1926. ustanovila nacionalsocijalistička stranka, da bi uspostavila svoj sustav za indoktrinaciju mladih ljudi.
  • Richard Wagner (1813. – 1883.) je bio njemački skladatelj, dirigent, reformator opere i središnja ličnost u njenom razvoju u drugoj polovici 19. st. Adolf Hitler je bio obožavatelj Wagnerove glazbe i vidio u njegovim operama utjelovljenje svoje vizije njemačke nacije. I dalje se raspravlja o mjeri u kojoj su Wagnerova stajališta mogla utjecati na razvoj nacističke misli. Nacisti su one dijelove Wagnerove misli koje su smatrali korisnima za svoju propagandu koristili, a ignorirali ili potiskivali ostatak. Osim Wagnera spominju se i filozofi Arthur Schopenhauer i Friedrich Nietzsche
  • Adolf je 1986. osvojio Kondansha Manga nagradu.

Iako je Sohei Toge narator ove priče, ovo je zaista priča o tri lika imena Adolf. Dvojica od njih su dječaci koji odrastaju u japanskom gradu Kobeu. Prvi se zove Adolf Kamil i dolazi iz židovske obitelji koja je zbog nacističke politike segregacije prebjegla u Japan. Drugi dječak je Adolf Kaufmann njemačko-japanskog porijekla. Otac mu je njemački konzul, a majka Japanka. Njih dvojicu je zbližilo upravo to što su oboje stranci među ostalim klincima s kojim se svakodnevno igraju, te obojica trpe zadirkivanja i maltretiranja istih. Zadirkivanja zbog boje kože, boje kose, boje očiju. Treći Adolf je kao što ste sigurno i pretpostavili Adolf Hitler, ali s obzirom da se u ovoj prvoj knjizi njegovo ime jedva i spominje, prije bih rekao kako je ovo priča o dvojici dječaka Adolfa i jednom novinaru Soheiju. Toge je bivši sportaš, strastven, uporan, šarmantan i na početku priče se čini kako je upravo on lik za kojeg treba navijati. On se u svojoj potrazi za ubojicama, udruži s bratovom bivšom djevojkom Rosom, za koju otkrije da joj je otac prominentni gestapovac. Uskoro saznaje kako je Rosa saznavši da je Isao komunist odlučila otkucati njegovo ime vlastima, vjerujući kako će ga isti samo blago kazniti deportacijom. Na moje iznenađenje, Sohei je Rosu zaključao u hotelsku sobu, dobro išamarao, silovao, izvalio neki zločesti komentar o njenom djevičanstvu/nevinosti, nakon čega se djevojka bez izgovorene riječi strmoglavila na pločnik, počinivši samoubojstvo, bacivši se sa hotelskog balkona.

Tabla iz stripa

Da se razumijemo, sve je meni jasno i već sam u nekoliko navrata čuo ili čitao o tome kako likovi u mangama balansiraju na granici dobra i zla, te kako je njihov moral podložan promjenama. E sad, očito su moji stripofilski nepci prezapadnjački jer mi ovakva karakterizacija lika nije nimalo sjela, pogotovo zato jer je Sohei na Rosin čin samoubojstva ostao potpuno hladan. S druge strane, Adolf Kaufmann je dječak prepun nevinosti, naivnosti i hrabrosti kakvu samo djeca posjeduju. On je odlučan da njegovo prijateljstvo s dječakom, koji je eto igrom slučaja Židov, prevlada sve prepreke. U školi odbija pjevati himnu Hitlerove mladeži, suprotstavlja se željama svog oca da ga se pošalje na obrazovanje u Njemačku, a na kraju čak pobjegne od kuće samo da bi ostao blizak sa svojim imenjakom.

Svi ti neuspješni napori čine njegovu priču još više tragičnom jer pri kraju prve knjige vidimo kako indoktrinacija počinje djelovati na dječaka i kako se u njegovoj glavi počinje voditi unutarnja borba, te čitatelj može odmah pretpostaviti u kojem će se smjeru priča kretati. Adolf Kamil je pak zaštitnički nastrojen prema malom imenjaku, iako ga njegova obitelj prezire jer mu je otac član nacističke stranke. Očito je kako će ovdje biti riječi o tome kako je jedan Adolf utjecao na živote ostale dvojice Adolfa. Ali na kraju, ono što mi se svidjelo je činjenica da sam pročitao nešto novo, jer nemam pojma što da mislim o ovoj mangi. Prije Adolfa sam čitao samo mange od Taniguchija koji je očito puno više zapadnjački orijentiran u svojoj naraciji i karakterizaciji likova. Zapravo, može se slobodno konstatirati kako su u jednu ruku Taniguchijeve priče limunada prema ovome.

Tezukini povremeni izleti u karikaturu mi nisu zasmetali jer se uvijek radilo o emotivno naglašenim scenama poput Hitlerovog mahnitog govorničkog gestikuliranja. U priči se pojavljuje gestapovac Ecitelyn Lamp. Lamp je najčešći negativac u Tezukinim mangama. Lik je stvoren prema jednom Tezukinom prijatelju iz djetinjstva, a karakterizira ga svijeća koja mu je često nacrtana iza glave. U Adolfu svijeću možete primjetiti npr. na stranama 56 i 58.

Ali unatoč svemu, ova prva knjiga ima određenu draž. Njena čar je u tome da se čitatelj pita da li će se na kraju uopće pojaviti neki klasični stripovski pozitivac u ovoj priči. Kako su stvari krenule, duboko sumnjam u to.

10, 10, 8, 7

Adolf mi je među najboljih deset stripova,a možda i pet;i najbolji Tezuka.

Fenomenalna priča.

14.03.2017
    15:43:00 sati
  • Ukupna ocjena 94%

10, 9, 9, 10

Malo je čudno što recezent naslovnicu postavlja kao najslabiju kariku ovog izdanja. Po meni, riječ je o odličnoj naslovnici, vjerojatno i najbolje dizajniranoj naslovnici od svih fibrinih izdanja.
    Ustvari, možda i najboljoj od svih postojećih...negdje u rangu španjolskog Trazadoa.

14.03.2017
    16:39:00 sati
    verab
  • karlitos

9, 8, 8, 9

Jako dobar strip, ali ne baš najbolji Tezukin...

14.03.2017
    17:07:00 sati
    karlitos

7, 7, 7, 10

Nekako ne vidim smisao u recenziranju samo prve epizode jer ih ima samo tri i riječ je o kompletnoj priči. Adolfa sam čitao prije par godina pa se ne sjećam baš dobro svega ali, koliko znam, bio je lak za čitanje jer Tezukin dinamični pripovjedni stil ovdje izvlači cijelu stvar, kao i dojmljivi završetak. I meni je bilo teško priviknuti se na polu-karikaturalni crtež (koji me eto uopće nije smetao u Odi Kirihitu, inače mom najdražem Tezukinom stripu dosad).

14.03.2017
    17:30:00 sati

10, 10, 10, 10

Ocjena važi za cijeli serijal. Meni je to jedan od najboljih stripova kojih sam pročitao.  Imamo vrlo napetu povijesnu - kriminalističku priču sa istinitom činjenicom - Adolf Hitlerov predak je bio Žid, dakle on nije arijsko čist. Oko toga se sve vrti. Puno je zanimljivih likova, okreta i preobrata pa strip ne možeš odložiti iz ruke dok ne pročitaš do kraja. Crtež je karikaturan ali vrlo dobar. Lako se privikneš na njega i daje još dodatnu draž priči. Ko voli povijest sigurno če zavoljeti i ovaj strip. To je strip kakav se traži. Barem kod mene.

15.03.2017
    14:30:00 sati
  • Unngenant