Karta tornja

Agencija Alfa

AA LIB 1a | 96 str.

U posjet Janine dolazi stara prijateljica Paula u društvu sa svojim dečkom Krauseom. Krause je veliki ovisnik o tarot kartama i tu ovisnost taji od Paule. Spletom okolnosti uvjeren je da mu karte govore da mora ubiti Reisera u jednom talk-showu u kojem Reiser gostuje. Agenti Alfe otkrivaju njegov plan i uz velike mjere sigurnosti postavljaju mu klopku. Da li je sudbina odredila da Krause izvrši svoju misiju ili ju je on potpuno pogrešno interpretirao?

• Karta tornja - Maske smrti - Um koji ubija
    AA LIB 1

• Ovom epizodom se otvara edicija "Agencija Alfa". U ovom broju se još nalaze epizode "Maske smrti" i "Um koji ubija".
  • Može se reći da je ovo prva epizoda u kojoj sudjeluju svi agenti Agencije Alfa u skladu s nazivom i same edicije. Ipak, za preostale dvije epizode ovog broja se to baš i ne može istaći.
  • Četvrti Rizzatov uradak u serijalu. Prije toga smo ga vidjeli u suradnji s Artusijem u epizodi NN SR 43 (NN LU 39) "Ravenov povratak", zatim zajedno s grupom autora u epilogu epizode NN SR 47 (NN LU 43) "Egzodus", te u specijalcu NN SP 5 "Dan meteroida".
  • Cordone i Lisiero su se pak prije ove priče predstavili u epizodama NN SR 42, (NN LU 48) "Strah na dnu mora" te u NN SR 66 (NN 23/a) "Hadija".
  • Tarot karte čine špil od 78 karata koje se u raznim krajevima Europe koristi od sredine 15. stoljeća za igru i predviđanje sudbine. Sastoji se od 56 igraćih karata "Mala Arkana", kakve se koriste za igranje širom Europe i od posebnih 22 komada "Velika Arkana". U tim brojevima okultisti nalaze određenu simboliku uspoređujući broj karata Velike Arkane sa hebrejskim alfabetom koji se sastoji od 22 slova i nekim hramovima koji imaju 56 stepenica. Mnogi okultisti koriste samo karte Velike Arkane za gatanje, dok karte Male Arkane vide samo kao igraće karte.

- Sudbina je plamen, kažu neki, kao i vrijeme. I sagara sve one koji mu se pokušaju oduprijeti. Ali sudbina nije uvijek put koji je već iscrtan među zvijezdama.
- Sudbina je poput labirinta. Na svakom se koraku otvaraju različita vrata... No, čovjek je onaj koji bira... Pojedinac je taj koji odlučuje kroz koja će vrata proći, i njegovo je tumačenje to koje će ga sudbina prisiliti da ga slijedi.

Često se u životu možemo susresti s nekim nepredvidljivim životnim okolnostima, bilo vlastitim ili onima ljudi oko nas. Onda najčešće možemo čuti onu famoznu izreku: "To je sudbina. Sudbina je tako htjela". U trenucima suosjećanja većina nas se uglavnom složi s takvom izjavom koja, kad malo bolje razmislimo, ipak nije samo jedna obična rečenica. Postavlja se pitanje što znači riječ sudbina? Jedna naizgled sasvim razumljiva riječ, ali koja ima tako duboko značenje. Koliko mi u stvari razumijemo taj pojam?

Neću sad ulaziti u neke monologe da li je čovjeku u životu nešto predodređeno ili ne. Jednostavno ću postaviti pitanje da li vjerujete u sudbinu? Da je sve zapisano tamo negdje među zvijezdama? Smatrate li da se samo treba prepustiti vrludavim životnim hodnicima kojim ćemo nailaziti kroz život? Da samo treba uploviti u sudbinske tokove? Ili čak što više, da li ste toliko praznovjerni i nestrpljivi da želite unaprijed znati u kojem smjeru idu vaši nepredvidljivi životni putevi? Ili s druge strane, da li ipak ostajete čvrsto na zemlji i poput našeg Nathana (iz G3 "Nova budućnost"), smatrate da ste gospodari vlastite sudbine?

Sa zadnjom rečenicom se sigurno ne bi složio izvjesni Krause (gle čuda, isto ime kao i u vašeg cijenjenog recenzenta :)). Krause je veliki ovisnik o tarot kartama koje mu govore svaki sljedeći korak u životu. Ili on samo tako misli? E sad, kakve to ima veze s Nathanom i društvom? Krauseova djevojka Paula najbolja je prijateljica s Janine, našom slatkom tajnicom Agencije Alfa. Tarot karte su usmjerile Krauseovu sudbinu prema Zemlji i on je odlučio tamo Paulu povesti iz orbitalne postaje Melpomene gdje su obitavali. Paula velika brbljavica, ali i dosta naivna i lakovjerna dobrica u duši, ni ne sluti u koju se opasnu igru Krause upleo. Njegov životni smisao se sveo na to da mora poslušati karte, a one mu govore da mora ubiti kralja. Tko je kralj? Spletom okolnosti Krause interpretira da je to šef Agencije Alfa Reiser. Odakle sad Reiser u cijeloj priči? Eleanor Shaw televizijska je voditeljica koja je u svojoj emisiji odlučila prikazati agente Alfe u posve novom svjetlu, u akciji pred kamerama. U sklopu toga Reiser gostuje u njenom talk-showu koji se bavi problematikom kriminala u gradu. Agenti Alfe uspijevaju razotkriti Krauseov plan, ali im on uspijeva pobjeći. Reiser ipak odluči tu večer gostovati u emisiji uz ogromnu mobilizaciju svih agenata Alfe koji samo čekaju Krauseov krivi potez...

Krause i tarot karte

"Karta tornja" je epizoda kojom se otvara nova edicija u Nathanovom univerzumu, nazvana jednostavno Agencija Alfa. Kao što i samo ime govori, ovo bi trebala biti edicija u kojem Nathan nije u prvom planu već bi se čitava priča trebala ravnomjerno rasporediti među svim agentima Alfe kako bi ih pobliže mogli upoznati. Već prvi broj ove edicije koji sadrži tri epizode nas pomalo demantira jer, kao što će se vidjeti, samo ova prva priča odiše duhom ove edicije. Preostale dvije opet stavljaju Nathana u prvi plan.

Cordone i Lisiero uhvatili su se zanimljive i pomalo neobične tematike za Nathanov serijal. Neobjašnjivi putevi sudbine koji nas vode kroz život ovdje su pod utjecajem sredstva koji potpuno obuzima pojedinca. Tarot karte kao instrument kojim se nastoji slijepo usmjeriti svoj život mogu dovesti do fatalnih posljedica ako se potpuno krivo interpretiraju. Upravo to se desilo Krauseu koji nije mogao u svom bunilu dokučiti pravo značenje sudbine. Jer s njom se ne smije igrati niti izazivati je. Šteta što se autori nisu malo dublje pozabavili ovim čudnim zakutcima sudbine kroz tarot karte, sigurno bi priča bila efektnija. Ovako priča malo pati zbog neusklađenosti ove narativne crte s akcijskim scenama koji su u nekim trenucima prerazvučene i bespotrebne.

Scenaristički gledano ovo je trebala biti prva epizoda u kojoj su zastupljeni svi agenti Alfe. Može se reći da vidimo gotovo sve agente, ali postavlja se jedno drugo pitanje: u kojem omjeru u scenama su oni prisutni? Tako možemo primijetiti da Al, Andy, April i Link imaju samo kameo uloge. A gdje je Jack? Lik Krausea je prilično fascinantan sa svojom opsesivnom degeneracijom i paranoičnom manijom tako da je on najupečatljiviji lik u epizodi. S druge strane njegovo spajanje s naivnom, lakovjernom brbljavicom kakva je Paula potpuno je promašeno i ne ide nikako zajedno. Također, opet se susrećemo konfuzijom u ljubavnom trokutu Nathana s Hadijom i Janine. Da se podsjetimo, Nathan je ušao u vezu s Hadijom, ali je i dalje povremeno ljubovao i s Janine. U ovoj epizodi, Janine, koja je u ovom razdoblju još uvijek disala za Nathanom, flertuje s izvjesnim susjedom Henryjem. Na kraju spomenimo završni dio epizode u kojem imamo lijep lirski citat o tokovima sudbine, ali on nikako ne odgovara stilu same epizode tako da sve ispada neusklađeno.

Poznati tandem Cordone/Lisiero nas je tako uveo u svijet nezaobilaznih tokova sudbine u kojima jedan pojedinac, slijepo vjerujući u igru sudbine kroz tarot karte, pokušava je dokučiti nesvjestan da je prešao granicu. Cordone/Lisiero još jednom u prvi plan stavljaju pojedinca koji se bori s vlastitim noćnim morama pokušavajući iz njih izaći na svoj način. Istakao sam ovo "još jednom" jer će se mnogi čitatelji sjetiti da je približno pola godine prije izašla njihova sad već kultna "Hadija" koja se također bavila borbom pojedinca protiv vlastitih demona. Za razliku od "Hadije" gdje je na šarmantan način riješen taj problem kroz ideju da samo ljubav i povjerenje u druge može spasiti čovjeka od trauma, osvete i mržnje koje su ga mogli dovesti do usamljenosti i moralne propasti, u "Karti tornja" pojedinac završava u potpuno drugom smjeru.

„Sudbina je tako htjela!“

Ne znam kako bih započeo kritički osvrt na Rizzatov crtež. Na prvi pogled moglo bi se reći da sve štima, da je crtež sasvim korektan i da se vidi utjecaj Castellinija s dominantnom i efektnom Nathanovom figurom. Ali pažljiviji čitatelj bi mogao zapaziti niz sitnica koje bodu u oči gledajući Rizzatov crtež. Koji su to nedostaci koji se na prvu mogu primijetiti? U prvom redu vidljiv je njegov šlampav pristup ljudskim likovima koji su u dosta slučajeva loše anatomski nacrtani. U pojedinim scenama likovi kao da su savijeni, također mu je neusklađen položaj glave i tijela. U ovakvim scenama dosta podsjeća na Catacchia iako je njega teško kopirati. Odnos svjetla i sjene u nekim scenama mu je potpuno promašen. Također kadriranje scena iz visoke perspektive mu je dosta diskutabilno i moglo bi se i o tome dosta raspravljati. To su sve scene koje pažljivijem čitatelju ne bi trebale promaknuti iako bi se na prvu opći dojam mogao ocijeniti kao sasvim solidan. Stoga Rizzatov crtež neće ostati u nekom posebnom sjećanju baš kao i sama epizoda, pa možemo zaključiti da su se crtež i scenarij utopili u jedno sivilo.

Reiser u talk-showu

Jednako tako u isti koš bi mogli svrstati i De Angelisovu naslovnicu. Ideja je bila dobra, za prvi broj pozerski postaviti sve trenutne agente Alfe u jedan kadar. Ali na osnovu De Angelisovog crteža reklo bi se da mu Alfini agenti i nemaju baš volje fino pozirati. Izrazi lica nekih agenata i nisu nešto ugodni oku. Pogotovo se to može reći za Legs čija odjeća više sliči na neku sado-mazo opremu nego odjeću neke Alfine agentice. Također Jackov lik toliko strši iznad svih, kao da je pola metra viši od ostalih agenata iako znamo da visinom ne odudara mnogo od njih. Ono što je najuvjerljivije dočarano je logo Agencije Alfa koji je dosta efektan. Vidjet ćemo i poslije da će se De Angelis mučiti s inspiriracijom za ovu ediciju tako da možemo očekivati naslovnice u rangu s ovom prvom. A kad već spominjemo pozerski crtež naših agenata onda je vrijedno spomenuti da je puno efektniji Casciolijev crtež na poleđini broja u kojem su agenti bolje kadrirani i kvalitetnije nacrtani. Ovaj crtež će se pojavljivati na poleđini svakog broja edicije.

Uvodni broj nove edicije u Nathanovom serijalu nije baš s uspjehom prošao ni u očima kritičara ni čitatelja. Ideja da se napravi spin-off jednog ovako kvalitetnog serijala kao što je Nathanov je sasvim razumljiva i opravdana. U takvom fascinantnom univerzumu sigurno je da i ostali članovi Agencije Alfa zaslužuju u epizodama koju riječ više. Prvi broj baš i ne opravdava namjeru autora. Samo ova prva priča uključuje sve agente u akciji, ali je i ona dosta šlampavo napisana. Ali dobro, ovdje se slobodno može reći da se prvi mačići bacaju u vodu. Vidjet ćemo da će ovaj spin-off postepeno podizati svoju razinu. Čak što više, većina jednodijelnih brojeva će biti odlična, a i nove kratke priče će se podići u kvaliteti. Postepeno ćemo se malo dublje upoznavati s privatnim životima i navikama naših agenata. Onima koji ne prate u potpunosti cijeli serijal možda Agencija Alfa i neće nešto značiti, ali svaki pravi Nathanov ljubitelj će sa zadovoljstvom ovom edicijom sklapati slagalicu jednog fascinantnog serijala kao što je Nathanov.

AA LIB 2 Svemirski brodolomci

5, 6, 5, 9

Nakon drugog čitanja i nije tako loše, isto vrijedi i za preostale dvije epizode. Rizzatov crtež nekako djeluje "presitno", i upravo zato je tako loš. Govoreći o AA ediciji općenito sudeći samo po prvome broju, mogli bi reći da se i ovdje desio isti slučaj kao i kod Dylan Dog maxija, tj. ovdje su završili otpatci iz redovne serije; čak je i broj stranica neusklađen. Srećom, već će se od idućeg broja Agencija Alfa pokazati kao drugom najboljom NN edicijom, odmah iza giganata.

25.07.2012
    14:20:00 sati

4, 5, 7, 6

Čini mi se kako je jedini cilj ove epizode prikazati kako je određeni špil tarot karata sam našao osobu koja ga razumije i u čijem vlasništvu bi trebao biti kako bi joj pomogao istražiti "svemir" unutar nje. Ta osoba je Paula i kako priča ide od početka prema kraju,ona se iz nebitne i iritantne ženskice pretvara u nekoga tko svoju sudbinu čvrsto drži u svojim rukama. "Agencija Alfa" na kraju u ovoj prvoj epizodi ispadne kao nositelj sporedne uloge,a cijela priča mi više vuče na neki predgovor za daljne epizode,pa samim time i nije nešto. Rizzatov crtež mi vuče na slabašnu Magnusovu kopiju,t.j. crtež mi vuče na Alan Forda. :)
    05.08.2012
    18:55:00 sati

7, 7, 7, 7

Priča ni vrit ni mimo.

04.11.2012
    16:16:00 sati
  • thekide

5, 5, 8, 8

Dosta slabašan početak nove edicije, koji više izgleda kao skup odbačenih priča iz redovne serije, nego nešto novo i drugačije.

Novi crtač je solidan i u gotovo svakoj tabli se vidi uložen trud. Minus su mu loša anatomija i perspektiva. Očigledno da nije nikog oduševio ni u SBEu pošto će ga pozvati da opet crta Agenciju Alfa tek 10 godina kasnije. Pa dobro i njima je jasno da ne mogu svi biti "umetnici" kao Cattachio ili Cimpellin.

06.04.2014
    00:44:00 sati
    thekide