Ubojice dolaze iz mraka

DD ABA 2 | 96 str.

Ambiciozna Jessy Freedom dolazi u London u potrazi za slavom i svjetlima reflektora, ali biva napadnuta od strane trojice tajanstvenih ubojica obučenih u crno. I dok njih trojica siju strah i teror Londonom, Jessy se pita nisu li ubojice možda manifestacija njezinih noćnih mora. Za pomoć se obraća Dylanu Dogu, na kome je da razriješi zagonetku...

• Ubice dolaze iz mraka
    DD ABA 2
  • Ubojice iz tmine
    DD LEX 78

• Killer venuti dal buio
    DD SR 78

• Ponovno se inspiracija crpi iz serijala Strava u Ulici Brijestova.
  • Premijerni rad Luigija Siniscalchija na Dylanu Dogu.

Chiaverotti je ženske likove u svojim pričama redovito dovodio u vrlo nezavidan položaj. Već na svome debitantskom ostvarenju, simptomatično nazvanom Tama, u sam centar događaja stavlja preplašenu i izgubljenu mladu ženu koja se u mladosti usudila prkositi autoritetu, dokrajčila Oca te završila kao pomahnitali ubojica sasvim pomračenoga uma. Ništa bolje nisu prolazile niti junakinje njegovih ostalih priča, iako ne nužno uvijek kao ubojice (Zapisano krvlju) i duševno nestabilne jedinke (Žena koja ubija prošlost, Titanik), ali opet određene kao frustrirane, naivne, priproste sanjarice (Konjanici vremena, Vila Zla) koje sve redom padaju u nevolje, objektiviziraju vlastite snove u obliku sveopćeg zla iz kojega ih izbaviti može samo čvrsta muška ruka. S druge strane, ako bi kojim slučajem pričom ovladala ambiciozna, samostalna i uspješna žena, Chiaverotti bi se do samoga kraja potrudio da je razotkrije kao zlu i oportunu individuu, koja ne preza ni od čega kako bi došla do željenog cilja (vidjeti Preobražaj i Daleko od Svjetlosti). U svakom slučaju, sa Chiaverottijevom ženom uvijek nešto nije u redu, i kao da joj je zabranjeno sanjariti, opirati se, pobjeći od svega i biti uspješna (jer tada uvijek nastane zlo), zaključno kako ona zapravo nikada nije cjelokupna, zadovoljna i sva... bez muškarca.

(Anti)junakinja ove priče, simpatično nazvana Jessy Freedom, spada upravo u onu grupu Chiaverottijevih mladih, priprostih sanjarica koje sa sobom donose samo nevolje. Nezadovoljna svojim životom, ograničenim u maloj konzervativnoj sredini (opet simpatično nazvanoj Lostfield) iz koje žarko želi pobjeći, i u mislima na karijeru manekenke, zanesena Jessy ubrzo će naići samo na neprilike. Chiaverotti je lukavo pripremio teren, kako samim naslovom priče, tako i početnom scenom; Jessy se na londonskoj željezničkoj postaji stepenicama spušta u mračni hodnik (vlastita uma?) gdje u trenutku nastaju nevolje u obliku trojice nemilosrdnih ubojica. Postavka je to slična onoj u Konjanicima Vremena, gdje se svo ono godinama nagomilano nezadovoljstvo u jednom frustriranom ženskom umu, sada objektiviziralo u vidu opipljivog i vrlo nasilnog zla. Takvo nam gledište ponovno sugerira i sam Chiaverotti... do određenog trenutka. Sama Jessy smatra da su ubojice proizašle iz njezinih snova, što u jednom trenutku prihvaća i sam Dylan Dog. Treba li napomenuti da sve to jako dobro štima sa samom postavkom serijala i, naravno, sa Dylanovom profesijom istraživača noćnih mora (kako tuđih tako i svojih vlastitih)? Upravo su scene Jessynih noćnih mora i delirija zacijelo najboljih trenutci priče i svaki pomalo razotkriva i sastavlja mozaik njezine ličnosti. Posebno treba istaknuti viziju u obliku nekolicine obješenih i oskudno odjevenih manekenskih lutki, kojom se Chiaverotti jasno podsmjehuje Jessynoj bedastoj ambiciji top modela. Ta i slična kjaverotijevska ironija pojavljuje se na još nekoliko mjesta u priči, i po običaju biva najupečatljivija u scenama nasilja, prožetima bizarnom poetičnošću, u kojima Chiaverotti u samo jednom kratkom trenutku, pred samu smrt dotičnog subjekta, uspijeva sažeti sav žrtvin profil dajući nam instantni presjek svih njezinih snova i neispunjenih želja.

Ipak, ono što mi se nije naročito svidjelo u Konjanicima i ono što mi se općenito ne sviđa kod Chiaverottija, ponovno se donekle ponovilo i u Ubojicama. Iako se ne radi o značajnom i toliko neočekivanom obratu, Chiaverotti ponovno posrće, u rasplet priziva različite dimenzije, kroz koje na silu progurava već otrcanu, i uistinu nepotrebnu, ideju o putovanju kroz vrijeme. Sve neizbježno rezultira banaliziranjem fabule i onog zaigranog tračka pretencioznosti sa početka priče. Svoju glavnu junakinju Chiaverotti miče u stranu i kao da ju donekle odrješuje prebacivši krivnju na trojicu ubojica, te zasebne i prosto definirane muškarce. Dakle, žena nije nužno nevolja, ali ju očito priziva...  i, poput naše Jessy, i dalje ostaje bespomoćna, i dalje konstantno žudi, i dalje doziva svog izbavitelja (muškarca=Dylana) koji će na kraju biti jedini koji će je uspjeti spasiti... pa čak i sa 25 godina zakašnjenja.

DD ABA 1a Posljednji čovjek na Zemlji

DD ABA 3 Vila zla

9, 9, 9, 8

Ova mi se prica puno svidja.  Ovo je onaj Dylan kakvog volim: originalan, napet, strasljiv, nepredvidljiv, sa odlicnim i novim (makar u to vrijeme) crtacom.  Epizoda me je navukla od prvih nekoliko stranica, tako da sam sve u jednom dahu procito.  Dobro, mozda je prica o ubicama u Londonskim ulicama nesto sto je vec vidjeno, ali nikad nije bila ovako uradjena, sa zanimljivom junakinjom i sa time-travel elementima.  Dok je vecina danasnjih redovnih Dylana glupost nad glupostima, ovakve epizode me podsjecaju zasto sam se zaljubio u ovaj serijal kad mi je bilo oko 10 godina.  Iako je ovo stara epizoda, za mene je prakticno nova, jer je nikad prije nisam citao.  Ovaj reprint u Ludens Extra izdanju bi trebao da prijatno iznenadi puno ljudi.

30.06.2012
    01:50:00 sati

6, 5, 9, 8

Kraj priče mi je dodatno pogoršao ionako slab dojam o ovoj epizodi. Mislim, jedino što je ovdje dobro su scene ubojstava, pogotovo one gdje neke žrtve na samrti imaju "halove" da su se stvari drukčije odvile. Siniscalchi nevjerojatno dobar u svom debitantskome radu, a još je nevjerojatnije koliko podsjeća na Brindisija.

08.07.2012
    02:53:00 sati

8, 7, 6, 6

Priča je dobro krenula, ali Claudije uopće nije dublje opisao ubojice. Crtež mi je ovdje 6X bolji nego u Stravičnoj invaziji.

08.07.2012
    18:24:00 sati

7, 7, 10, 9

Jako zanimljiva epizoda, sviđa mi se kako je sve ispalo oko tih ubojica i vremenske petlje. Siniscalchi odličan, Stanova naslovnica upečatljiva i dojmljiva.

10.07.2012
    17:10:00 sati
  • Lucy Liu

10, 10, 10, 10

Klišejirana junakinja, generični zločinci, stvarno blesavi zaplet... kako mi se ovo moglo NE svidjeti?

21.07.2012
    15:57:00 sati
    Lucy Liu
  • Sarghan

8, 7, 8, 8

Moram priznati da me ovaj strip veoma iznenadio kad sam ga nedavno pročitao po prvi put. Imao sam dojam da je u pitanju neka slabija epizoda pošto nisam čuo nikakve komentare o njoj. Ne samo da mi se priča (unatoč sitnim scenarističkim glupostima) svidjela, već je ovo jedan od rijetkih slučajeva da mi se sviđa ovakav "nagli" završetak na zadnjoj stranici.
    Najveće iznenađenje u ovom broju mi je, ipak, sam Siniscalchi za kojeg nisam ni pomislio da može biti ovako dobar. Šteta što se u daljnim radovima pokvario.

25.07.2012
    02:02:00 sati
    Sarghan

5, 6, 7, 5

jednostavno ne mogu  da ne pohvalim recenzenta koji bi ocigledno mogao doktorirati na kjaviju :)

a znamo da kjavi voli da terorise svoje "junake" i usputne zrtve, pa to i ovde radi. i to odlicno. i kao sto neko rece, sa onom super zamkom da su se stvari drugacije odvijlale (dok se ne ustanovu rupa na glavi/stomaku).

08.08.2012
    04:20:00 sati

7, 6, 8, 8

Malo iznad Chiaverottijevog prosjeka moglo bi se reći, i to samo zbog malo drukčijeg pristupa priči. Vremenske dimenzije i putovanje kroz vrime jest banalno rješenje ali ne i najgore ako uzmemo u obzir neke druge epizode. Ipak na kraju ostaje dojam da se moglo više, da su likovi površno okarakterizirani i da opet ima dosta nerazjašnjenih i zbunjujućih stvari. Što se crteža tiče, ovo je vjerojatno i najbolji Sinisov rad, podsjeća na onog ranog Dall'Agnola.

26.08.2012
    16:02:00 sati

6, 4, 7, 7

Dosta uobičajeno kod Kjavija. Dobra zamisao koju baš i ne zna najbolje uklopit u cjelokupnu priču. Slažem se da je ono putovanje kroz vrijeme već dozlaboga prežvakano i nepotrebno i ovdje samo zbuni čitatelja. Dobre su scene ubojstva (obrat kod ubojstva onog policajca priznam da me iznenadio) i zanimljiva, iako ne originalna, zamisao da su se ludi ubojice oslobodili iz uma jedne djevojke koja je i sama na putu da se psihički slomi dok bezuspješno pokušava ostvariti snove ( kojima Kjavi također posvećuje jednu lijepu scenu). I sve je dobro dok se ne ubaci to putovanje kroz vrijeme koje se, barem meni, ne uklapa u priču. Crtež solidan, naslovnica također.

27.10.2012
    15:16:00 sati

7, 8, 8, 8

Nije loše....crtež također jako dobar,jedino mi je čudno nacrtana Dylanova glava(faca)-nekako preduguljasta.
    29.10.2012
    09:10:00 sati
  • darkw00d

9, 9, 8, 8

Skroz dobar DD. Preporuka!
    05.01.2013
    03:30:00 sati
    darkw00d

5, 4, 6, 6

A kako je sve pocelo,velika ocekivanja su se stvorila. Da bi ipak nesto kao dosada usljedilo. Scenario,ima price,dosadne,krvi,bezvezno izvedeno. Logika scenarija je ostala na putu. Precesto je se pokusavalo nesto uzbudljivo da izvede,nije uspjelo,bilo je dosadno i glupo. Sam kraj,ono herojski. Crtez mi je dvolican. DD je kao neki narkic nacrtan. A Lord Wels me podsjeca na jednog engleskog glumca,al ne mogu se sjetiti.

06.09.2013
    18:27:00 sati

7, 6, 7, 7

02.01.2014
    23:18:00 sati
    dylan_dog12

8, 8, 8, 8

Meni je ovo jako dobro, a i Sinscalchiev crtež je ovdje mnogo bolji od njegovih budućih radova.

03.04.2014
    13:43:00 sati

6, 6, 5, 6

Odlično zamišljeno ali loše provedeno.

29.09.2014
    10:07:00 sati

7, 7, 7, 7

Nisam čitao ranije. Solidno za prvi put! Niti sam prezadovoljan, niti je to toliko loše.

09.03.2016
    10:51:00 sati

9, 9, 8, 9

Više nego solidna epizoda s odličnim debitantskim radom Siniscalchija. Priča originalna, scenarij uzbudljiv i nepredvidljiv. Što više tražiti od stripa na 94 stranice? Naslovnica također odlična. Ovo je jedna od nepravedno zapostavljenih epizoda. PS: Scenarist nije predvidio mobitele u 2018.-oj! :-)

01.06.2017
    06:56:00 sati

7, 9, 9, 6

Jedna u nizu prvih epizoda koje sam kod Dilana čitao, u Abatonovom izdanju.

Prednosti i mane:
    + Zločinci ćute. Koliko puta se u svim filmovima i stripovima dešavalo da se zlikovci ''rasprde'' pre nego što odluče da ubiju žrtvu? Ili da nalupetaju neke klišeje i izjave od kojih bi se i Džek Trbosek postideo? Ovde to nije slučaj! Ovde imamo trojicu likova obučenih u kostime, sa naočarama za sunce i štapom sa šiljkom. I oni ćute. Pojave se usred noći u mračnoj uličici i ćute. Jezivo. Retko jezivi likovi u Dilanovom serijalu. Tišina je ono što straši, naročito kod filmova i stripova. Da ne bude sve tako mračno, istina, javlja se pred kraj nekoliko oblačića sa razmišljanjima likova. Ali generalno, ta sablasnost i tišina, su ono što izdvaja ovu trojicu kao po meni najupečatljivije i najjezivije likove serijala. Njih ne zanima šta žrtva kaže, šta bunca. Ne zanima ih ni što žrtva viče ili beži. Zanima ih samo da je izbodu a zatim poližu krv sa šiljka.
    + Scena noćne more. Jedna od najjezivijih Chiaverottijevim scena. Lik koji se lupa čekićem u glavu i peva ''ko rano rani dve sreće grabi'', obešene lutke koje vise poput šunke sa tavanice i sl...
    + Završnica. Meni je sasvim bio ok, ne preterano revolucionaran ali zadovoljavajući, momenat sa vraćanjem u prošlost / putovanje kroz vreme. Međutim poslednjih nekoliko stranica sa osedelim Dilanom i velikom vremenskom distancom pamtim kao zaista sjajne a sve to kao jedan veoma smeo potez pisca ove priče!
    + Siniscalchijev crtež je ovde super, kao i u Utvarama koje sam recenzirao, jer podseća na Brindisija. Dilan je možda malo previše debilno nacrtan, a glavna junakinja kao lutkica, ali je crtež dinamičan a ubice jezive. M&G, koliko god mi bilo ok, bi od ove trojice ubica napravili lakrdiju.

- Ritam scenarija je neobičan. Od 60+ strane do pred sam kraj je osećaj kao da se sve do kraja stripa događa u nekoliko minuta. Naročito od momenta kada se onaj mučenik zabarikadira a ubice u crnom ne mogu da dođu do njega, to se odužilo bez preke potrebe...
    - Naslovna strana je dinamična, ali poenta je promašena. Poenta ubica nije u jurnjavi sa isukanim noževima u štapovima, već u tome što mirno stoje. Upravo su najjezivije scene one u kojima njih trojica nEmo stoje i posmatraju žrtvu. Zato bi i naslovna bila bolja da su prikazani statično ali mnogo jezivije. Ovako izgledaju kao Elwood i Jake Blues, naročito ovaj skroz levi.

04.06.2017
    20:19:00 sati
  • karlitos

9, 9, 7, 8

Jedna od najboljih Chiaverottijevih epizoda, baš mi je dobro sjela. Priča je zanimljiva i napeta, a oni ubojice su zbilja zastrašujući i uznemirujući. Cijelo vrijeme sam očekivao da će Chiaverotti zeznuti kraj, ali ovdje je on zaista dobar. Siniscalchi mi baš nije neki crtač, ali ovo je dosta dobro nacrtao.

07.06.2017
    16:25:00 sati
    karlitos

8, 9, 7, 8

Opet drvljem i kamenjem po Chiaverottiju. Optužbe koje su pale na njegov račun u recenziji nemaju nikakvu osnovu. Ne vidim gdje je on drugačiji od Sclavija po pitanju ženskih likova. (Kroz čitav serijal se provlače razne frikuše s pobrkanim lončićima, opasne ili neopasne po okolinu, zavisno što treba scenariju. I koje skoče u krevet dok okom trepneš.) Niti vidim gdje to on posebno loše tretira ženske likove.

Strip u kojem je glavni lik ženskar i koji vrvi golim cicama i guzicama, i gdje su sve žene redom perfektne ljepotice ne može biti cijepljen protiv mačizma, jer je startu osmišljen za mušku publiku. Ali s druge strane DD je zahvaljujući istim tim čvrknutim ženskim karakterima i jeftinim filozofijama o pravima pridonio ravnopravnosti. Iako se ponegdje zalomi pokoja žena koja je bez muškarca nepotpuna, to je zanemarivo prema onome što on daje generalno gledajući.

Jessy Freedom je djevojka koja je itekako hrabra i samosvjesna, te iz nekog mjestašca dolazi u London realizirati svoj san. (Za razliku od Sclavijeve Marine u 'Dugački pozdrav' koja je ostala živjeti u istom takvom nekom mjestašcu udana za pijanca zlostavljača. Jer nije lako skupit prnje i okrenuti nove stranice kako je Jessy napravila. Al Marina je dobila same 100-tke, dok je Jessy priprosta.)

Ona nije uletjela u probleme zato što je po Chiaverottiju ženama zabranjeno sanjati, zato što izaziva nevolje svojim frustracijama, jer se on ruga curama koje žele postati primabalerina. Nego zato što nešto mora poći po zlu da bi se strip 'dogodio'. (Kako ovdje tako i u Dugačkom pozdravu. Jer da se Marina razvela ili da je njezin muž bio normalan, priče ne bi ni bilo.)

Također, Jessy nije pod milim Bogom ništa skrivila u stripu, dogodilo joj se da je skupa s troje ubojica skočila u prošlost. Dok nije postala svjesna toga u kojoj je godini mislila je (a i mi čitatelji skupa s njom) - da je ubojice materijalizirala ona sama, svojom morom. Krivo je mislila i to je njezin jedini grijeh. Putovanje kroz vrijeme nije nepotebno u stripu. Poanta čitavog stripa je u tome da svi zagrizemo udicu i mislimo da je Jessy stvorila ubojice, pa da Chiaverotti na kraju kaže - nije svi su oni došli iz budućnost. Da nije preokreta tek onda bi strip bio dosadnjikav i linearan.

I za kraj Jessy nije ta koja konstantno čeka i žudi za izbaviteljem nego je ona u sekundi skočila 'natrag' u budućnost. Dylan je taj koji je čekao 25 godina do trenutka da je spasi.

22.07.2017
    00:05:00 sati

9, 8, 8, 8

Mnogo dobra epizoda, napeta i neizvjesna do posljednjeg momenta. Slazem se sa Vargom, kiky je u recenziji opet sasuo po Chiaverottiju bez razloga. Prica i razrada scenarija su dobro izvedeni.

E sada dolazimo do vremenskog skoka, naime radnja u buducnosti se odvija u 2018. pred kojom upravo stojimo. Zato u vanvremenskim serijalima, pogotovo u onima koji se odvijaju u "sadasnjici", nikada ne treba spominjati o kojoj se godini radi, jer ono sto je juce bilo 1993. danas je 2017.

Dylan Dog i dalje izlazi i jos uvijek ima nekih svojih 35 godina, kao i na pocetku serijala. Svijet oko njega se polako promijenio, ali nije i on, drugim rijecima nije ostario. Citajuci danas ovu pricu sve izgleda toliko banalno, aktuelne price su iz danasnjeg vremena, dok je u ovoj doticnoj to bila njegova daleka buducnost u kojoj je on star. Sclavi je na pocetku serijala cesto pravio te greske, naime stavljao je cesto na pocetku epizoda godinu radnje. Kao sto rekoh, tako nesto raditi u serijalu kao sto je Dylan je glupost, s danasnje tacke gledista shvatamo i zasto.

03.08.2017
    12:04:00 sati

7, 9, 8, 8

Priča mi je odlična. A kraj fenomenalan. Dylan Dog 25 godina kasnije sa sedom kosom spašava djevojku u posljedni tren. Chiavarotti puno puta zezne na kraju ali ovdje je i kraj odličan. Tako, da svaka mu čast.

Inače ima priče sve horror elemente - jezive ubojice i ubojstva, dobru atmosferu. Meni su Chiavarottijeve priče odlične jer su pravi horror stripovi, a ova je jedna od njegovih boljih.

12.11.2017
    19:14:00 sati