Kamena klepsidra

DD EXT 58 | 96 str.

U ovoj epizodi, na vrata urla klijentica s jako atraktivnim problemom. Već nekoliko dana joj se ponavlja jedan te isti dan. Svako jutro iznova čuje iste vijesti na radiju, poštar joj se ispričava jer je susjedov psić uništio njen primjerak novina i telefon joj zvoni zbog ankete što misli o horor filmovima. Kako bi uvjerila Dylana da je „danas“ već proživjela, baca mu mamac. Obavijesti ga o ubojstvu koje se treba dogoditi i u koliko će sati to objaviti u vijestima. Dylan proguta udicu i krene u rasvjetljavanje nove noćne more.

Scenarij 4

• Kameni sat
    DD LEX 58
  • Okamenjena klepsidra - Ljudi koji nestaju - Frankenstein
    DD LIB 20
  • Kamena klepsidra - Ljudi koji nestaju - Frankenštajn
    DD VCKI 20
  • Kamena klepsidra
    DD ZS 58

• Clessidra di pietra
    DD SR 58

• Klepsidra je vodeni sat.
  • Kali je božanstvo u hinduizmu. Obično joj se prišivaju ružni epiteti poput rata, nasilja, tame, ali kako to biva u Hinduizmu, nitko nije apsolutno zlo. Prema tome i kali ima svoju pozitivnu stranu. Na ilustracijama je najčešće prikazana s četiri ruke u kojima drži mač, trozubac, odrubljenu glavu i posudu u koju kaplje krv iz glave. Mač predstavlja božansko znanje, a ljudska glava je ego. Božanskim znanjem se poništava ego kako bi se postiglo oslobođenje od beskrajnog ciklusa reinkarnacija. Kalkuta, grad u Indiji nosi ime njoj u čast. Riječ Kalighat znači Kaline stepenice.
  • Radnja stripa podsjeća na na komediju „Groundhog Day“ s Billom Murrayem, ali autor Chiaverotti nije inspiraciju pronašao u tom filmu nego u epizodi Zone sumraka „Judgement Night“ i filmu „Izmijenjena stanja“. „Groundhog day“ je snimljen nakon stripa.
  • Meduza je prema grčkoj mitologiji, vještica s kosom od zmija i pogledom koji okamenjuje. Prvo je bila lijepa nimfa plavuša, ali se zamjerila Ateni koja ju je pretvorila u čudovište. Postoji nekoliko verzija zašto je Atena to učinila. Jedna verzija kaže da se Posejdon zaljubio u nju, zaveo je i kad je to Atena saznala naljutila se i pretvorila je u vješticu. Druga verzija kaže da se Meduza hvalila da je ljepša od Atene. I onda je ova poludila i unakazila joj ljepotu.
  • Baphomet - Baphe po starogrčkom znači "uranjanje", "krštenje", a Metis "upućenost". On je poganski bog nastao u kršćanskom folkloru i s vremenom je postao centralna figura sotonizma i oličenje sotone. Najčešće se prikazuje kao demon u liku jarca. Ima upaljenu baklju među rogovima i pentagram na čelu. Jedna mu je ruka bila ženska, a druga muška.Također ima krila i ženske grudi.
  • Albert Einstein je popularni fizičar iz bliske nam povijesti. Njegovo najveće djelo je teorija relativnosti. Više pročitati ovdje.
  • Salvador Dali ekscentrični umjetnik, jedan od najpopularnijih slikara nadrealizma.
  • Na soundtracku ovog broja je Iron Maiden s pjesmama „Number of the beast“ i „Still life“
  • Poštar psića koji svako jutro uništava novine naziva „Baskervillski psić“ po romanu Arthura Conana Doylea - Baskervillski pas
  • Jamesov let u nebo popraćeno je stihovima pjesme „Uznesenost“ koju je napisao les Baudelaire
  • Original „La clessidra di pietra“ je izvorno izašao u srpnju 1991. godine

„Htio sam s vama razgovarati o vremenu...“
„Za razgovor o kiši ili vedrom danu bio vam je dovoljan bilo koji neuki plebejac... Ili čak vaš nedostojni majordom!“

Tako je lord Wells dočekao Dylana kad je navratio do njega popričati o vremenu. Vjerujte da bih i ja na momente radije pisala hoće li okrenuti na jugo ili buru, nego pokušavala pohvatati konce u ovoj zbunjujućoj epizodi. Zbunjujućoj, jer u njoj ima toliko elemenata kojima treba pronaći zajednički nazivnik. A možda sam samo neuka plebejka pa neke stvari nadilaze moć moje percepcije.

„Kameni sat“ ili još ljepše i vjernije originalu „Kamena klepsidra“ već po naslovu nagovještava da je vrijeme glavna tema priče. Vrijeme s velikim „V“, u smislu prošlosti, sadašnjosti i budućnosti. Imamo situaciju u kojoj se jedan „djelić“ vremena konstantno ponavlja. Baš kao u pješčanom satu, kad isteče, okrene se i opet iznova.

Chiaverottijeva je najistaknutija osobina to što voli priču razrađivati po jednoj ideji, odvlačiti čitatelja na neki trag i nametati mu određene pretpostavke, sve u svrhu toga da na kraju te pretpostavke pobije i servira svoje zaokrete. Nekad mu te manipulacije uspiju, nekad ne. Ovisno o tome koliko mu zaokret drži vodu, ima li logičnu povezanost s cjelinom i koliko nas je to „iznenađenje“ na kraju uistinu iznenadilo. Također, njegove epizode vrlo često karakterizira lagana čitljivost, te linearna i ne previše komplicirana radnja. U ovoj epizodi se malo odmaknuo od svoje uobičajene šprance, pa bi se usudila kazati da je ovo možda i najkompliciranija epizoda koju je napisao. Dao si je oduška i servirao mnogo zaokreta, a i radnja je samo djelomično linearna.

Linearnost postoji samo kad pratimo Sinead. Istina je da ona doživljava jedan te isti dan tri puta, ali bez obzira na to, njoj su se ipak „dogodila“ tri povezana dana, svjesna je svega i može djelovati. U njenom slučaju imamo paradoks. Koliko god je njoj užasno svako jutro biti u 20. lipnja, ipak se njene misli, djelovanje i ponašanje nadovezuju na iskustva od jučer.

Ostali protagonisti, James O´Brian, Demi Sutton i Heather O´Rourke su resetirani svaki dan iznova i svako je ponavljanje dana priča za sebe. Toliko su ti događaji drugačiji da sam se pitala radi li se uopće o istom danu. Jedino što protagonisti uistinu ponavljaju je to da žele pobjeći ili se osloboditi od nekog ili nečeg. Ono što dokazuje da je riječ o istom danu je smrt ćaće diktatora koji nema razumijevanja za glazbeni ukus sina Bobbyja. Usput da kažem, tim ubojstvom Sinead želi dokazati Dylanu da je dan već proživjela i Bloch radi na njemu.

Upravo zbog toga što Sinead pratimo na jedan način, a priču spomenute trojke na drugi način, ova je epizoda kompliciranija od onog što je Chiaverotti inače pisao. U vezi Sinead stvari su manje više jasne. Ima te lude dane u kojem pokušava razriješiti misterij pomoću Dylana, a tijekom noći doživljava neka sudbinska iskustva. Vidjela je vraga, smrt, rođenje, život, Boga i imala sex. (S Dylanom, naravno.) Kod ostalih troje stvari su složenije. Odmah u prologu i danu po „prvi put“, Chiaverotti od njih napravi neka čudovišta. James se pretvori u Baphometa, te raskasapi ženu koja ga po svemu sudeći konstantno psihički zlostavlja. Al nije tu stao, također je ubio i gore spomenutog ćaću kontra fana metal glazbe. Tim činom je i Bobby oslobođen tiranije.

Demi Sutton i Heather O´Rourke su suparnice, povezane preko audicije za bolničarku u tv seriji. I jedna i druga žele preko pobjede na audiciji pobjeći od dosadnog života. Za Heather mi je jasno, ima dosadnjikav posao i k tome još trpi mobing napornog šefa, ali mi nije jasno i za Demi koja je studentica biologije. Ne vidim što je loše u tome da si mlad i studiraš biologiju u Londonu. To mi se čini kao da je autor želi prikazati frustriranom frustracije radi, jer mu treba takav lik za scenarij. A razlozi frustracije su manje bitni.

Chiaverotti je njih dvije „povezao“ odmah na samom početku, kada su jedna drugu vidjele kao odraz u ogledalu. Odmah im je dao i odlike mitoloških bića. Kao što je James postao Baphomet, Demi je postala Meduza, s kosom od zmija, a Heather je dobila šest ruku poput Kali u indijskoj predaji.

Do ove točke strip je jasan. Imamo ubojstva i čudovišta. Na jednom od njih čak radi Bloch i očekivala da će se stvari razvijati u trilerskom Chiaverotti smislu. Kad ono, on opali svoj zaokret. U danu po „drugi put“, čudovišta su nestala, a svo troje protagonista umre. Demi i Heather se poubijale međusobno, a Jamesa je ubila Dalijeva slika. Edna, mrtvac iz prvog dana, je živa i zdrava te radi u BBC-ju na audiciji za izbor bolničarke u tv seriji.

Ubojstvo u Dalíjevoj slici „Postojanost pamćenja“ je jedno od „kreativnijih“ ubojstava koje sam imala prilike vidjeti u Dylanu. Cijela ta scena mi je odlična. Počevši od trenutka kad žrtva pogleda na sat koji se pretvara u Dalíjev „sat-camembert otopljen na suncu“, pa razgovor s „Čudnim čudovištem“ , apstraktnim autoportretom samog Dalíja. Corrado Roi je odradio crtački dio. Inače sam Roia dugo obožavala, ali mi je nakon nekog vremena postao pomalo dosadan. Uvijek jedne te iste tugaljive i sjetne face. Dalijeve motive je upotrijebio i crtač naslovnice Angelo Stano.

Chiaverotti nije napamet ubacio u priču upravo Salvadora Dalija (kao i Einsteina) jer su se i oni, svaki na svoj način bavili vremenom. Osim po tome njih dvojica su se povezivala i preko slike „Postojanost pamćenja“. Pokušali su je proglasiti utjelovljenjem Einsteinove teorije, ali je Salvador to pobio.

Njih dvojica su Chiaverottiju dobro poslužili da se dotakne pojma „vrijeme“ s umjetničke perspektive (Dalí), a i da baci znanstveni pogled kroz Einsteina i njegovu teoriju relativnosti. (Koju je lord Wells, samo da znate, naslutio već sa šest godina.) Dijalog između Wellsa i Dylana me je u nekoliko navrata nasmijao, a ironično-komični pečat toj situaciji dodijelio je i Toontown kojeg je Wells izradio oko sebe.

Ubojstvo kojeg Bloch istražuje također poprima nove okvire. Baphomet više ne postoji, a žrtvu su ubili kabeli iz muzičke linije. Bobby je ovaj put vidno zadovoljan što mu je otac nastradao. Za razliku od „jučer“ kada je bio potresen. Vjerojatno je ovaj put Bobby dobio neke super moći, s kojima može ubiti telepatijom. Jer ako postoji mogućnost da nekom izrastu četiri ruke viška, krila ili kosa od zmija, onda valjda i on može dobiti neki posebni dar. Drugog objašnjenja nemam, tim više što je u ukupnoj slici ovo ubojstvo odjednom postalo apsolutno nevažno i potpuno prepušteno čitateljevoj interpretaciji.

Iako je dan „po drugi put“ bio zanimljiv, on me je najviše zbunio i uistinu mi nije bilo jasno što je to Chiaverotti naumio. Sve je izokrenuo i izvrnuo, a jedina veza s onim što se dogodilo prvi put je bijeg protagonista od napornog im života. Tu vezu je doduše lako ignorirati u čitavom tom cirkusu punom distrakcija, ali je isto tako očita jer cijeli strip samo vrište kako žele pobjeći.

U 20. lipnja po treći put dolazi do još jednog preokreta. Fokus je prebačen na Sinead u potpunosti, a ostalim likovima možemo samo zahvaliti što su nas zabavljali do tad. Njima se život vratio u normalu. Čak su se Heather i James slučajno upoznali, a imam i osjećaj da bi se moglo dogoditi nešto više među njima.

Vrhunac stripa i najveći preokret je situacija u kojoj doznajemo da je Sinead podvrgnuta eksperimentu u izolacijskom spremniku. Na institutu za biološka istraživanja. Cilj je bio djelovati na dio mozga u kojem se kriju prednatalna sjećanja i potražiti što nam kaže naše praiskonsko „ja“. To dobro objašnjava zašto je Sinead imala tripove svaku noć. Uz to, ona tvrdi da je eksperiment uzrokovao to što je zapela u jednom danu. Ili da je čak proživjela isti taj dan u više paralelnih univerzuma. Osim što je takvo objašnjenje dosadno i neoriginalno, jer u DD paralelni svemiri iskaču iz svake paštete, takvo objašnjenje ne drži baš cjelokupnu priču.

Teorija zapinjanja u jednom danu odgovara za slučaj Sinead, ali u slučaju drugih troje mi takvo objašnjenje jedva prolazi. Ne razumijem kako to oni proživljavaju jedan te isti dan kada je malo toga jedno te isto u njihovim događajima. (Čak i Demi odjednom pokazuje veliku ambiciju na faxu jer i ona pomaže pri eksperimentu. To mi nema veze s onom studenticom koja bi spalila sve knjige.) Mislim da ostalima puno više odgovara teorija o jednom 20. lipnja doživljenom u tri paralelna univerzuma. S druge strane, ta ista teorija o paralelnim univerzumima mi je nategnuta u slučaju Sinead. Jer ako ćemo se uhvatiti paralelnih univerzuma, Bush možda nije predsjednik Amerike, možda je Bliski istok u miru, susjed bi imao rotvajlera ili ne bi bila pretplaćena na novine i slično. Koji su to glupi paralelni univerzumi koji su svi jednaki?

Ono što dodatno iritira u završnom dijelu priče je vezano za Dylanovu ulogu. Scena u kojoj on spašava Sinead i kad se nađemo odjednom u institutu je možda najbolji trenutak radnje. Ali, kako je on to uspio zaključiti što se događa s njom? Ona ga je podsvjesno dozivala, a on se podsvjesno odazvao. Koje traljavo obješnjenje! Po svemu sudeći on nju u tom trenutku nije ni poznavao, jer se to dogodilo na početku „trećeg“ dana. Ne bi se trebao ni sjećati kako ju je tamo nekad upoznao. Istina, on je konstantno imao neki dejavu, sa Heather na ulici, s Blochom na istrazi. Ali realno gledajući on nema nikakav uvid u Sineadinu situaciju. Ona mu čak nije ni došla na vrata taj dan.

Ako i prihvatimo sve te manjkavosti koje sam iznad navela opet neka pitanja ostaju otvorena. Zašto je James-Baphomet odnio Sinead u krevet i rekao „sutra sve mora početi iz početka“? Kako to da je on bio svjestan da se dani ponavljaju? Zašto su Heatherin šef Gus, James i profesor Russel nacrtani kao ista osoba? Što je s onim poštarom koji se pretvorio u nekog đavla reptila? Što li je ono?

Twist na kraju „Oh ne! Pa ja sam još uvijek u izolacijskom spremniku!“ se mogao očekivati. Čim ju je Dylan oslobodio, palo mi je na pamet da je ona možda oslobođena samo za taj dan. Njeno pretvaranje u Baphometa je vjerojatno samo simbolički prikaz stvari koje se opet vraćaju na početak, u novi ciklus i novu spiralu. Jer je sve i počelo s transformacijom u njega. Ni tog Baphometa kao figuru Chiaverotti nije izabrao napamet. Pogledajte u zanimljivostima što ta riječ znači. Vidljiva je povezanost s uranjanjem u kadu.

Moram priznati da mi nije bilo baš jednostavno recenzirati ovu epizodu, a isto tako mi nije jednostavno ocijeniti ju. Chiaverotti je dobro osmislio koncept priče, izguštirao se sa svojim preokretima koje izgleda jako voli raditi, dan koji se ponavlja je jako privlačna tema, priču drže likovi i njihov svijet, čak su mi i prirasli srcu. Manjkavost epizode je otrcano rješenje s paralelnim svjetovima i Dylanova sposobnost da riješi slučaj iz čista mira, bez osnove i razmišljanja. Epizoda je stvarno imala potencijal biti jedna od posebnih, ali se autor ipak trebao više potruditi oko raspleta. Ostavio je mnoga pitaja otvorena, ali ne na način da nam ostavi mjesto za vlastite interpretacije. Nego kao da je ono što nije mogao objasniti jednostavno ignorirao.

DD LEX 57 Povratak u Zonu sumraka

DD LEX 59 Ljudi koji nestaju

8, 2, 6, 4

Iako tema izgleda poznato, pogotovo zbog filmova koji su u posljednje vrijeme zaredali sa slicnom tematikom, u vrijeme objavljivanja ove epizode cijela prica oko ponavljanja jednog te istog dana je bila jos svjeza. Problemi nastaju u samom scenariju, dosta slampavo i nedovoljno razradjeno, sa Roijevim crtezom koji kvalitetno nije isti kao na pocetku serijala.

31.12.2017
    21:20:00 sati
  • karlitos

7, 7, 10, 10

31.12.2017
    21:35:00 sati
    karlitos

8, 4, 8, 7

I ja imam mješane osječaje oko ove priče. Slažem se sa svim več napisanim. Ideja sama je dobra. Ima nekoliko zanimljivih scena u stripu ali puno toga je nabacano bez nekog smisla. Twist na kraju je standardan za Dylanove priče pa to tako i nije neki twist. Čudnije bi bilo, da bi protagoniostica stvarno bila spašena.

01.01.2018
    14:49:00 sati

4, 3, 8, 5

Loša epizoda...otišla u zaborav, a nedavno sam je čitao.
    01.01.2018
    20:01:00 sati

7, 3, 7, 8

S obzirom na temu i potencijal očekivao sam puno više. Čak me ni Roi nije pretjerao oduševio.

09.01.2018
    10:18:00 sati
  • risbozg

8, 5, 7, 7

16.01.2018
    00:03:00 sati
    risbozg

6, 5, 7, 9

Svako ponovno citanje ove price postavlja par novih upitnika iznad moje glave, a par (mozda) i brise 😃 Chiavi na vrhuncu "zakompliciracu sve zivo" faze. U svakom slucaju nelose, par klasicnih horor momenata i naravno ocekivani tvist.. Ali ove tri Stanove naslovnice iz "crvenog" Dnevnikovig perioda (senke, ova i Safara) su mi zauvek urezane u secanju.
    28.01.2018
    14:54:00 sati
  • Ukupna ocjena 87%

9, 8, 9, 9

Haos od epizode, ali haos u pozitivnom smislu. Chiaverotti u nekim segmentima nadilazi i ludilo samog Sclavija. Roi briljira, kao i uvijek. Sve je ispreturano, a vremenska petlja je osnov oko koga se sve "vrti". Nezaboravna epizoda, u rangu sa najvećim dostignućima/epizodama Dylana Doga.

01.02.2018
    21:39:00 sati
    Winter

7, 7, 8, 5

Epizoda koja jos uvijek funkcionise jer je ovo bila jedna od zadnjih na kojoj je Roi jos uvijek bio dobar, prije nego sto mu je nivo dosta otpao.  Takodje je radnja slicna filmovima Groundhog Day i Edge of Tomorrow, ali je ova prica izasla dosta prije oba, tako da je u stvari originalna, ako cemo biti iskreni.  Jedino mi se naslovnica ne svidja previse, nemastovita je i ne ostavlja nikakav dojam na citaoca.  Demi je simpaticna herojka/lik, i njen konflikt je ovdje fino prikazan, bez previse konfuznosti, tako da sa njom se moze lagano indencifirati.  Epizoda iz ovog doba (originali brojevi izmedju 51 i 60) koja se nece skoro zaboravit.

09.02.2018
    03:17:00 sati

6, 2, 5, 8

Chiavi u pokušaju glumljenja Sclavija! Normalno, još jednom promašaj. Većina njegovih priča se bazira na tome kako popuniti prostor između ubojstava. Ovdje je uzeo dobru i tada više nego originalnu temu, ali ostaje problem razvijanja iste, odnosno scenarija.

Još kad tome pridodamo zamorni Roijev crtež, dobijemo promašaj od epizode. Što više čitam stripove, Roi mi je sve naporniji, da Chiavija i ne spominjem. Ispada da je Stanova naslovnica najbolji dio stripa.

03.06.2018
    13:49:00 sati

6, 5, 8, 9

Nisam napisao utisak za ovu epizodu nakon što sam je pročitao i sećanje je delom izbledelo, pa ocenjujem ''po osećaju''. Znam samo da mi je ideja o proživljavanju jednog dana iznova bila, iako ne najoriginalnija, prilično zanimljiva. Završnica mi je bila standardno ''meh''. Zver sa naslovne strane sam i zaboravio zbog čega se pojavljuje... Najbolji deo mi je bio onaj Dalijevski delirijum, a isečak iz epizode koji je omaž Asteriksu i ostalim stripskim i animiranim junacima je vrlo simpatičan, i zaboravio bih ga do sledećeg čitanja da nije bilo ove recenzije. Roi mi je jedan od najboljih crtača na serijalu ali ovde mi crtež nije bio wow. Nacrtao je on nemali broj epizoda u serijalu, i nije da je svaka nacrtana vrhunski. Najveći problem je što kod scena sa puno akcije i pokreta koristi previše linija. Ovde je to bio problem, kao i to što scene u mraku neretko prikaže razmrljano, pa ne mogu da razaznam šta je šta. Naslovna je zaista super, jer je nadrealna, Dalijevska, a čudovište je nacrtano brutalno. Za ovu epizodu i Ljude koji nestaju, sam mislio zbog naslovnih strana da su dvodelne epizode, jer su obe nadrealne.

04.06.2018
    08:22:00 sati

• Zbogom Afriko