Ljudi koji nestaju

DD LEX 59 | 96 str.

Šta učiniti kada ljudi oko nas, bez pozdrava (i bez oblačića sumpora!), počnu da isparavaju, nestaju sami od sebe? Ljudi koje verovatno odvajkada znamo ali za koje, gle čuda, niko od naših poznanika nikada nije čuo! Jesmo li onda mi ludi, ili...? To se pitala i Melanie Criss, ali su je doktori uverili da je sa njenim mozgom sve u najboljem redu. Bezuspešno. Očajna, Melanie odlučuje da se obrati našem istraživaču paranormalnog...

• Ljudi koji nestaju
    DD LEX 59
  • Okamenjena klepsidra - Ljudi koji nestaju - Frankenstein
    DD LIB 20
  • Kamena klepsidra - Ljudi koji nestaju - Frankenštajn
    DD VCKI 20
  • Safara
    DD ZS 59

• Gente che scompare
    DD SR 59

• Ovu epizodu, ''Ljudi koji nestaju'' ne valja mešati sa epizodom originalne numeracije 182, pod nazivom ''Safara''. Naime, u Dnevnikovom izdanju je ova epizoda takođe nazvana ''Safara'', što zna da stvori izvesnu zabunu.
  • Prvo pojavljivanje preprodavca starudija Hamlina i njegovog dućana na granici dimenzija, zvanog Safara. On će, nakon Lorda Wellsa i Madam Trelkovski, postati još jedan u nizu likova Dylanovog 'univerzuma', koji će se nekoliko puta i kasnije pojavljivati, na sveopštu radost moje malenkosti i ostalih ljubitelja serijala Dylan Dog, koji smatraju da ubacivanje Hamlina i Safare u epizodu nikako ne može da škodi, naprotiv.
  • Sledeća epizoda sa Hamlinom je Chiaverottijeva ''Igra sa smrću'', u kojoj je simpatični starkelja Dylanu odnekud poznat, ali se ovaj ne seća odakle – što je u krajnjoj liniji potpuno u skladu sa krajem epizode ''Ljudi koji nestaju''. Hamlin je imao sporednu ulogu u 'Poslednjem čoveku na zemlji', dok je bio zapažen i u 'Zedu'. Ako je verovati sajtu ''Comic Vine'', Hamlin se pojavljuje u samo sedam redovnih epizoda Dylana Doga, što je prava šteta. Preostale epizode su pomenuta ''Safara'', zatim ''Broj 200'' i ''Čarobni frulaš''.
  • U izdanjima van redovne serije je takođe bio gost, primera radi u almanahu 3: ’’Đavo u boci’’, u kratkoj pričici ’’Ogledalo’’ napisanoj za Mondadorijevo izdanje a objavljenoj u VČ Superbooku 7 itd...
  • U ovoj epizodi Dylan između ostalog boravi i na planeti Dina, te se bori protiv džinovskog pustinjskog crva. Dina je SF roman Franka Herberta iz 1965, po kome je rađen istoimeni film iz 1984., režiser David Lynch.
  • Takođe, ova je epizoda i nezvanični nastavak epizode 43, ''Ničija priča''. Osim što se obe epizode dotiču iste tematike (ali na potpuno različit način), ovde se Dylan (tj. Dylani!) takođe kroz maglu priseća(ju) deliričnih događaja iz četrestrojke.

... i tako je Dylan, igrom slučaja po prvi put zakoračio prag memljive, jezive Safare (koja se ni po čemu ne razlikuje od enterijera Craven Road 7) i upoznao Hamlina: malog, glavatog, ali vrlo simpatičnog, mada neretko i zlokobnog starkelju-prodavca starudija, koga takođe karakteriše i iščašen smisao za humor. Reč je o jednom od trademark likova serijala, čija se prašnjava radnjica najčešće pojavi niotkuda (doslovno), zaokupira Dylanovu pažnju, a čitalac obično ne može ni da nasluti u kom pravcu će krenuti radnja jednom kada Dylan pređe Safarin prag. Zašto? Iz razloga što Safara, za razliku od, primera radi, Lorda Wellsa i Madam Trelkovski, nije Dylanov prijatelj u pravom smislu te reči, niti tipičan pozitivac. O tome svedoči i njegov izgled te neverbalna komunikacija: lukavi, prepredeni osmeh, šake koje miluju jedna drugu u maniru turskih pijačnih prodavaca, tendencija nabijanja cene i cenkanja – takođe tipična pomenute prodavce, dvosmislene izjave koje Dylana mogu lako navesti na krivi trag, itd... Hamlin je lik čije priče nikada ne treba shvatati isuviše ozbiljno, a njegove prave namere po pravilu nisu transparentne. Pa ipak, jedan je od najdražih likova serijala.

Ovoga puta, splet čudnih slučajnosti nagna Dylana i Melanie da odu u Safaru gde saznaju da je Melanie nedavno kupila ogrlicu koju nosi, a za koju se ne seća ni da ju je kupila, niti se seća svog prvog odlaska u Safaru. Dylan, filmofil kakav jeste, kupuje od Hamlina čudnu masku iz horora, koja ga to isto veče odvodi na planetu Dina, iz koje, uz Grouchovu pomoć jedva izvlači živu glavu.

Revoltiran kao kupac, on odlazi u Safaru da uloži žalbu, i umalo je ne nalazi, jer je Safara nestala! Hamlin ga međutim doziva, uz izvinjenje kako je zakasnio sa otvaranjem. Oni se sukobljavaju, i nakon nekoliko humorom i akcijom ispunjenih stranica, Bloch sa svojim odredom uleće i hapsi Hamlina zbog krijumčarenja, a istog Bloch etiketira kao prevaranta i hipnotizera.

Sve se naizgled smiruje, dok Dylan ne dođe kući gde zatiče, ni manje ni više već samog sebe! Razjaren zbog pojave samog sebe, Dylan uleće u tuču i jedva uspeva da pobegne od svog lažnog ’ja’ i Groucha koji ga nije ni prepoznao! Ubrzo shvata da je u nekom paralelnom Londonu, u kome jedna njegova funta vredi milijarde dolara čineći ga tako najbogatijim čovekom na svetu (ili bar jednom od svetova) i u kome noću ispuštaju crni-mrak tj. zamračenje kroz cevi, a svako ko se nađe na ulici biva uhvaćen i maltretiran od strane brutalne, totalitarne policije koja patrolira sa specijalnim maskama za gledanje kroz crni-mrak. Dylan završava u zatvoru iz koga se, uz Hamlinovu pomoć, uspeva izvući. Nakon što je crno-mračnu noć proveo spavajući na ulici Londona (koga krasi Brandenburška kapija), Dylan odlazi kod Melanie koja ga ne prepoznaje i zove policiju. Iz tog nebranog grožđa ga spašava – on sam! Iz razgovora sa samim sobom saznaje da je uspeo da prođe u drugu (ili prvu, zavisno od ugla posmatranja) dimenziju, koju krase Koloseum, crni-mrak (produkt totalitarnog režima gospođe Thatcher sa ciljem da se stane na put zločincima), kao i Groucho koji je kako se čini, u svakoj dimenziji isti. Sumnja se da vlada zna kako je moguće švrćkati se iz dimenzije u dimenziju ali da to krije kao zmija noge, jer je navodno toliko lako da bi to mogao svako. Ali u suštini, to može samo Hamlin jer je ukrao plan stroja i tako postao najtraženiji krijumčar u dve dimenzije! Sada vidimo i zašto je ispekao zanat baš kao krijumčar – sitnice je prodavao za par funti, koje u njegovoj matičnoj dimenziji vrede milijarde, i tako se brzo bogatio. Strip se takođe dotiče i ’’ Ničije priče“. Obojica Dylana su sanjala paralelni London (onaj sa Eiffelovim tornjem), u kome se jedan od beskrajno mnogo Dylana žrtvuje za spas beskrajnih svetova. Da, beše to neki treći Dylan...

Dylan 2 ostaje u dimenziji 2, dok se Dylan 1 i Hamlin 1-jedini i neponovljivi vraćaju u svet bez Thatcherice. Melanie, koja je zbog ogrlice oscilirala između dva sveta i zapravo sama nestajala, ostala je u dimenziji 2 zauvek, sa nejasnom deliričnom uspomenom na romansu sa našim junakom... Povratak se odvija u trenutku kada je Dylan došao da vrati glavu iz filma. Ostaje zbunjen, ne znajući zašto je u Safari niti ko je Hamlin, nesvestan da je proživeo jednu od brojnih (paralelnih) avantura.

Kad se sve sabere i oduzme, reč je o jednoj interesantnoj a opet dovoljno inteligentnoj priči koja ima glavu i rep. Iako se, poput Ničije priče (ili kasnije Zeda) tiče paralelnih univerzuma, ovde nema previše filozofiranja, priča je više straightforward što se čitaocima koji su očekivali neku dublju i težu priču možda i neće dopasti. Hamlin je, što je i logično, dobio zavidnu minutažu u ovom stripu, akcije i humora ima na pretek. Sve scene sa Hamlinom i paralelnim univerzumom su odlične, a naročito ona sa zamračenjem Londona. Ostaje žal što nije dato malo više dimenzije 2 a manje onih dosadnih scena sa ljudima koji nestaju. Ova epizoda možda nema snagu i dubinu Ničije priče, ali nam iz drugog ugla daje jedan novi osvrt na problematiku paralelnih svetova u stripu Dylan Dog i uz to nas upoznaje sa jednim od najupečatljivijih likova serijala.

Najveći problem ove epizode je crtež, koji nije Bog zna kakav. I ocena 6 mu je mnogo. Ali često se dešava da dobra priča izvlači i lošiji crtež, dok nije dovoljan ni najbolji crtež da spasi bedu od priče. Mogu samo reći da je šteta što je Coppola crtao ovo, kao i da mi se na prvo čitanje crtež činio mnogo boljim nego što jeste – baš zato što je priča bila užasno zanimljiva! Nakon drugog čitanja, kada mi je već bila poznata priča, crtež je pokvario utisak. Coppolin je crtež prilično zastareo i krut, mada je takođe i dosta mračan. Podseća na crtež u Modesty Blaise. Mišljenja sam da je Coppola u serijalu Dylan Dog (naj)bolje nacrtao epizodu ’’ Crveni znak’’, a to ostaje na čitaocima da prosude.

Naslovna je prava navlakuša za kupovinu, kao i u slučaju prethodnog stripa br. 58 ’’Kameni sat’’, te ’’Maelstrom’’, ’’Zed’’... Čist mamac za sve ljubitelje nadrealnih, Dalijevskih scena. Uprkos odličnoj ideji, utisak jedino kvari onaj debilni, nimalo strašni Mesec.

DD EXT 58 Kamena klepsidra

DD LEX 60 Frankenstein

8, 7, 6, 9

Jedna neopterećujuća i veoma zanimljiva priča. ;) Hamlin je uvek bio gotivan i kasnije...

p.s. Crtež u Modesty nikako nije krut, a još manje zastareo! :P

04.04.2018
    02:51:00 sati

8, 5, 3, 2

Eh da, ta zadnja prica specijalne edicije Zlatne serije, prije nego sto je jedno vrijeme nastupila tama. Dylan u svom maniru, prava epizoda iz Zone sumraka, interesantna i nesto manje efikasna. Crtez na momente uzasan, izgleda kao da je strip napravljen od fotografija, radovi kakve je Toza Andjelt prije nekad pravio za svoj uzitak.
    04.04.2018
    06:40:00 sati

Ukupna ocjena 39%

4, 2, 5, 6

Očekivao sam puno više. Bagnoli bolje paše Martiju, ali ne mogu reći da je loš. Neke stvari je i dobro nacrtao. Uglavnom problem je što je priča loša, ako ne i najlošija dosad ako se epizode gledaju kronološki do ove.

06.04.2018
    13:06:00 sati

10, 10, 7, 9

Odlična priča koja je mogla i na više stranica. Imamo uvođenje Hamlina i Safare u serijal, ali ideja je još od ranije jer je Sclavi imao nešto slično u MM što se tiče prodavaonice koja se pojavljuje i nestaje, prodavača te predmeta kao pokretača radnje. Tamo skarabej a ovdje medaljon i maska. Zanimljivo je da se Dylan osim prologa i zadnje stranice pojavljuje konstantno na svakoj stranici, ponegdje i dva, a to je rijetko u serijalu. Crtežu koji je jedva prolazan i naslovnici za koju je šteta da nije bolja, jer je priča nudila puno ideja (recimo ona za originalni broj 182 bi dobro pristajala), dižem po jednu ocjenu da ne kvarim previše sveukupnu.

06.04.2018
    14:56:00 sati
    Goran100

9, 9, 8, 8

U gomili skrivenih i nehajpovanih DD epizoda ova je svakako u vrhu. Pitko i pravolinijski ispricana, ovo je epizoda koja se cita u jednom dahu, akcije i dinamike ne nedostaje, upoznajemo Hamlina za kojeg je steta sto se nije cvrsce ustalio u DD univerzumu bas kao i ovaj/ovi paralelni svet(ovi)- mogle su se tu izroditi odlicne epizode. Copola mi je tada bio najomrazeniji crtac, sada bih platio da se neki crtaci iz tog vremena pojavljuju u serijalu. Ovo mi je takodje najgore ocuvani strip u kolekciji, no svejedno ga nisam menjao za novija izdanja- cena mu je bila 19.500 dinara(!), a cena za "inostranstvo" 1190 denara (u danasnjoj valutnoj konstelaciji to mu dodje tacno 20€ :)
    07.04.2018
    16:40:00 sati

Ukupna ocjena 38%

4, 3, 4, 5

prezakomplicirana priča, a Coppola je stvarno krš od crtača-dobre su samo vinjete u kojima je precrtavao lica Stanovog Dylana
    20.04.2018
    22:18:00 sati

5, 4, 5, 4

Jedna od vecih "trash" epizoda koje je Sclavi potpisao... nema ovdje puno toga zanimljivog, uglavnom je u pitanju epizodica u stilu stare TV serije "Twilight Zone", niti smrdi niti mirise, nidje veze sa vezem, rijetko se ista ovdje spaja, jedina poenta price je da jebe citaoca u mozak.  Hamlin je stvarno grozan lik, pogotovo iz graficke perspektive, jer izgleda kao neki goblin, i njegova Safara je ovdje upotrebljena bez ikakvog motiva ili razloga... puno bolje je bio iskoristen i on i njegov ducan u epizodi "Broj 200".  Coppolin crtez je bezveze, jedva podnosljiv, dok je naslovnica takodje sranje, jeftina kopija Salvador Dalija, nacrtana sa strane malo-umnog djeteta.  Ispod prosjecna epizoda.

25.04.2018
    07:27:00 sati
  • Ukupna ocjena 78%

8, 7, 8, 9

Pa meni je priča ostavila ugodan dojam. Hamlin mi je odličan lik. Safara dobra ideja jer iz te prodavaonice dolaze stvari koje puno toga objašnjavaju. Recimo Dylanova frula. Od svih tih Sclavijevih Dylanovih priča kod kojih neznaš ko, gdje, zašto i kako ova mi je još najlogičnija. Kao što kaže recnzent nema toliko filozofiranja.

29.04.2018
    12:53:00 sati

9, 6, 4, 7

Antologijska epizoda zbog prvog pojavljivanja Hamilna i Safare, a i zbog činjenice da je zadnja objavljenja od strane Dnevnika. Čitaocima u Hrvatskoj dugo nedostupna, a do objave od strane Ludensa se plaćala suhim zlatom. Hvala Bogu na Ludensu!

Zanimljiva je situacija s paralelnim dimenzijama, vrijedostima i varijacijama na temu. Ukratko, sve je moguće! Prije mi nisu bile drage priče s paralelnim dimenzijama, ali iznova čitajući stare epizode, pomalo mijenjam mišljenje.

Također, nitko nije primijetio jednu veliku nelogičnost! Naime, Dylan, nakon nesvjesnog dolaska u London 2 nalazi Bubu na istom mjestu gdje ju je ostavio u Londonu 1. Budući da Dylan iz Londona 2 nema nikakva posla s Hamlinom, Buba nije trebala biti tu.

Na kraju, šteta pa je crtač bio Coppola. Njegov odvratni, zastarjeli crtež uopće ne odgovara epizodi. Možda jedino u odličnoj sceni zamračenja Londona 2.

23.08.2018
    16:41:00 sati
  • Dexters

6, 6, 5, 5

Melanie doživljava krajnje neobične događaje i traži pomoć Dylana, koji je odmah vodi u krevet što je krajnje običan događaj. Njen lik je naivna tinejdžerica (iako radi u banci), površno je razrađen što je donekle prihvatljivo,jer je pravi sporedni lik kojeg nam Sclavi uvodi u priču i Dylanov univerzum- Hamlin. Prvi susret njih dvojice ostaje zabilježen tako da se Dylan pohvali kako može razlikovati noćne more od stvarnosti, a Hamlin potvrdi da je to velika i izvanredna moć (lice mu nije odavalo sarkazam). Tijek radnje nije naročito zanimljiv, ali je dinamičan i brzo se čita.

Coppola spada u donji dom Dylanovih crtača. Arhaičan stil koji me podsjeća na stare novinske stripove, sterilnost kod crtanja izražaja lica (najuočljivije kad likovi prestrašeni viču). Ipak bilo je i gorih, a u ovom stripu mi je čak blago iznad svog standarda. Vizuelni dojam stripa ruši i naslovnica na kojoj je trebao biti Hamlin, ali dobro- dobit ćemo ga kasnije u jednoj drugoj priči.

23.08.2018
    19:18:00 sati
    Dexters