Sablast u tami

DD LEX 68 | 96 str.

Groza strašni je živ! Zlobni stanovnik Tame noćima i dalje sije strah kako bi zadovoljio svoju žeđ za krvlju. No zašto baš u Brentfordu? Možda šalje izazov Dylanu Dogu? Možda upozorenje? Prijetnju? Ili je jednostavno u pitanju zamka? Odgovor se krije u Brentfordskim noćima!

Priča 2

Scenarij 3

• Sablast u noći
    DD LEX 68
  • Čovjek koji je živio dvaput - Sablast u tami - Lov na vještice
    DD LIB 23
  • Sablast u noći
    DD SD 4
  • Čovek sa dva života - Utvara iz mraka - Lov na veštice
    DD VCKI 23

• Spettro nel buio
    DD SR 68

• Epizoda je u Italiji izašla u svibnju 1992. godine.
  • Ovo je drugo pojavljivanje Groze strašnog/Phillipa Cranea/Mračnog čovjeka/Crnog zloduha, jednog od Chiaverottijevog upečatljivijeg negativca koji je svoje premijerno pojavljivanje imao u autorovom prvijencu na Dylanu, ZS/LEX 34 „Mrak“.
  • Sedamnaest godina nakon ove priče, Chiaverotti je po treći (i trenutno posljednji) put vratio Grozu strašnog u Dylanov svijet, i to u kratkoj priči „Tama u duši“ objavljenoj u sklopu trećeg broja color fest edicije. Naravno, u toj priči je ostavljen prostor za još poneki nastavak s najdražim nam čudovištem iz mraka.
  • je već spomenuta mogućnost povratka Groze strašnog, spomenimo i informaciju da je na milanskom Cartoomicsu 2018. potvrđeno kako će Claudio Chiaverotti za Maxi ediciju napisati tri povezane epizode koje će se nadovezivati na originalni broj 34 (hvala solaru na informaciji).
  • Isto kao što je prva priča s Grozom strašnim objavljena nakon 33 broja redovne serije (u 34. broju), tako je i ovaj nastavak te priče također objavljen točno 33 broja nakon prethodne priče (u 68. broju).
  • Temom „čovjeka iz mraka“ također se pozabavio i Mignacco u priči LU 102 „Crni čovjek
  • Veći dio priče odvija se u Brentfordu. Dylan će mnogo godina kasnije ponovno posjetiti Brentford (ponovno pod Chiaverottijevim perom, ali ovog puta bez Groze strašnog) u priči LU 112 „Vještica iz Brentforda“.

„Sablast u tami“ ili kako strip s užasnom pričom može dobiti prolaznu ocjenu.

Neka vas ne prevari ukupna ocjena od 52%, ovaj strip je jako loš… Barem što se tiče priče i scenarija. Za „prolaznu“ ocjenu ovog stripa najviše su zaslužni vidno raspoloženi Piccatto i Stano koji su odlično obavljenim poslom donekle uspjeli ublažiti gorak okus nakon čitanja ovog Chiaverottijevog (ne)djela.

Groza strašni: „Hej, čemu taj smrknuti izraz lica? Nije ti drago što me vidiš? Tvoj stari neprijatelj se vratio, sa svim svojim čarima i užasima …

Odmah na početku, htio bih naglasiti kako je scenarij dobio trojku zbog solidnog broja kvalitetno izvedenih horror i splatter scena (istina, za njihov je prikaz najviše zaslužan Piccatto, no, ruku na srce, mora se priznati kako je Chiaverotti jednostavno talentiran za smišljanje bolesnih i trash scena ubojstava zbog čega definitivno zaslužuje nekakvu nagradu), ali i zanimljivog te (do tada) neviđenog početka u vidu klijenta i načina na koji je Dylan dobio ovaj „slučaj“. Sve ostalo nije vrijedno spomena: od brojnih besmislenih i krajnje problematičnih scenarističkih rješenja pa sve do konačnog plot twista koji je neočekivan samo zato jer je teško probavljiv.

Sukladno tome, priča je za čistu jedinicu, ali je dobila ocjenu više samo zato jer je u pitanju povratak jednog od zanimljivijih negativaca iz Dylanovog serijala: Groze strašnog (nešto više o njemu možete pročitati u zanimljivostima). Upravo je pristup prema spomenutom liku jedan od glavnih razloga za lošu ocjenu ove priče zbog čega ću se u nastavku odmah uhvatiti u koštac s onime što najviše zamjeram ovoj epizodi: što je degradirala „Tamu“ (s velikim T) na Phillipa Cranea, odnosno na njegovu sablast. Kako bi razumjeli o čemu pričam, morat ćemo se podsjetiti na par ključnih detalja iz prvog pojavljivanja Groze strašnog (#34 „Mrak“).

U svom debiju za Dylanovu redovnu seriju, Chiaverotti je liku Groze strašnog pristupio kao samoj tami, odnosno mraku. Iako je predstavljen kao klasični lik „čovjeka iz mraka“ pod imenom Groza strašni, kroz cijelu priču se na temelju njegovih sposobnosti i izrečenih tvrdnji moglo jasno zaključiti kako Groza strašni nije bio „samo“ obično čudovište iz mraka, već i sama tama (vidi sliku niže). To jest, izgledalo je kako je Chiaverotti preko lika Groze strašnog u serijal takoreći „uveo“ i neku vrstu ljudske antropomorfizacije Tame na isti način na koji je Sclavi u svojim tadašnjim pričama koristio i prikazivao Smrt (a mnogo godina kasnije i Život).

Nadalje, ranije spomenuti serijski ubojica Phillip Crane je u Chiaverottijevom debiju poslužio kao alibi kojim je pravi ubojica te epizode probao skrenuti policiju na krivi trag. Iako se u „Mraku“ cijelo vrijeme sumnjalo kako je ubojica duh Phillipa Cranea (to jest, da je Groza strašni ustvari duh tog zloglasnog serijskog ubojice), na kraju se ispostavilo kako je pravi ubojica Dylanova klijentica Kelly koja je počinila sva ubojstva pomoću gumenih rukavica na koje je otisnula Craneove otiske prstiju.

Srećom, Phillip Crane se u toj epizodi nije pojavio samo u obliku gumenih rukavica. U samoj završnici je otkriveno kako je Groza strašni doista Phillip Crane (prizvan od strane Kellynog ludila, koristeći njegove otiske za vlastiti alibi), ali ujedno i jedno od utjelovljenja Tame. To jest, saznali smo kako je sablast Phillipa Cranea nakon smrti postala jedna od antropomorfskih utjelovljenja Tame. Sam kraj priče također se nadovezuje na to saznanje gdje se vidi kako se nešto slično dogodilo i sa Kelly. To jest, nakon što je svjetlost munje „ubila“ Craneovu verziju Groze strašnog, Kelly se nakon smrti također „reinkarnirala“ u još jednu (iduću?) inačicu Groze strašnog, odnosno antropomorfizaciju Tame.

Moram priznati kako mi do pisanja ove recenzije nije bilo u potpunosti jasno sve ovo što sam do sada naveo, kao ni što je točno Chiaverotti u toj priči htio napraviti s likom Groze strašnim. Detaljnijim čitanjem se sve navedeno posložilo na svoje mjesto, no i dalje imam dojam kako ni sam Chiaverotti u trenutku pisanja „Mraka“ nije znao kako završiti tu priču (sa skroz realističnim rješenjem ili sa nadnaravnim štihom kojeg je provlačio kroz cijelu priču) pa je na kraju izabrao pomalo nespretnu i (naizgled) kontradiktornu mješavinu obje verzije: gdje su sva ubojstva počinjena od strane ljudske ruke dok je Groza strašni samo iz prikrajka komplicirao stvari. Ipak, glavni Chiaverottijev problem u toj (ali i ovoj) priči je šlampava, površna i pomalo nejasna izvedba zbog čega je potrebno stvarno pažljivo pročitati tu priču (i to možda par puta) kako bi se shvatilo što je pisac planirao, ali nije znao kvalitetno prenijeti u priču.

Montaža scena iz #34 „Tama“

Da zaključim ovaj poduži podsjetnik na Chiaverottijev debitantski rad na Dylanu s jednim potencijalnim i koliko-toliko logičnim objašnjenjem njegovog kraja: „Phillip Crane verzija“ Groze strašnog je „umrla“ na krovu od udara munje i do kraja stripa više nije viđena. Par stranica kasnije saznajemo kako je Kelly ubojica. Kelly pogiba. Na zadnjoj stranici se pojavljuje „Kelly verzija“ Groze strašnog.

Ako ćemo taj nastavak gledati kao samostalnu epizodu, „Mrak“ bi, unatoč svojim scenarističkim manama i površnoj izvedbi, dobio pozitivnu ocjenu, i to sasvim solidnu. Chiaverotti je u tom nastavku uveo antropomorfsko utjelovljenje Tame, i to na način da postoji više njihovih verzija. Jedna od njenih verzija je u ovoj priči „ubijena“ dok se na kraju pojavila njena nova/iduća verzija. Ako bi ikada bio napisan nastavak ove priče, logično je da će originalni tvorac tog lika nastaviti sa daljnjom nadogradnjom te ideje i pozabaviti se idućim varijantama Tame, zar ne? E pa, kad je Chiaverotti u pitanju, odgovor na to pitanje je jedno veliko NE.

Čudni su putevi Chiaverottijevi, a ovaj broj s nastavkom sage o Grozi strašnom je najbolji dokaz tome.

Dylan: Philip Crane…jedno od mnogih utjelovljenja onog čudovišta po imenu Groza strašni“.

„Sablast u tami“ je čak i solidno počela. Dylanovo „objašnjenje“ iz gornjeg citata postavljeno na ovaj način je koliko-toliko djelovalo povezano s objašnjenjem iz prethodnog broja. S obzirom da je na zadnjoj stranici „Mraka“ čak i Kelly bila prikazana kao neka vrsta reinkarnacije Tame, raniji citat je na prvi pogled izgledao kao uvod u ovaj broj, ali i podsjetnik na događaje iz prošlog nastavka. Ipak, sve nade kako će se Chiaverotti u ovom nastavku pozabaviti idućom verzijom Tame/Groze strašnog pale su u vodu kad se na idućoj stranici pojavila „Phillip Crane verzija“ Groze strašnog, ali i kad se nedugo zatim cijeli nastavak pretvorio u backstory o Phillipu Craneu iz doba dok je bio serijski ubojica.

Iako bi se moglo diskutirati kako objašnjenje iz prošlog broja i dalje stoje, ono drastično gubi na jačini time što je, po tom objašnjenju, pozornost u ovom broju (ali i svim ostalim brojevima u kojem se pojavljuje Groza strašni) posvećena samo jednoj verziji Tame. To jest, „Philip Crane verziji“ Groze strašnog . Time, ali i potpunim ignoriranjem zadnje stranice „Mraka“ na kojoj je Kelly prikazana kao nova verzija Groze strašnog (što je iz perspektive ovog broja postalo samo obični Dylandogovski twist radi twista na zadnjoj stranici), Groza strašni prestaje biti Tama s velikim T i postaje „samo“ Philip Crane. To jest, ovdje Groza strašni nije toliko antropomorfizacije Tame koliko samo „obična“ sablast Phillipa Cranea.

Kad se iz te perspektive promatra kraj prošlog nastavka gdje je Groza strašni bio ubijen/uništen od strane munje, ispada kako je „Philip Crane verzija“ Groze strašnog tada „umrla, ali ipak nije“. Ustvari, ista stvar se dogodila i u ovoj priči, samo što je izvedba u ovom slučaju daleko gora nego u njegovom prethodnom pojavljivanju. Cijelu drugu polovicu priče spominje se kako se Phillipa Cranea može jednom i zauvijek ubiti (to jest, osloboditi njegov duh i podariti mu vječni mir) ako mu se unište ostaci njegovog tijela. Na kraju mu tijelo biva uništeno i zapaljeno (i to na krajnje nebulozan način koji može parirati razrješenjima najgorih trash filmova), ali samo kako bi se Groza strašni ponovno pojavio na zadnjoj stranici i Dylanu najavio njihov naredni susret. Čak i ako tražimo pokriće za „preživljavanje“ Groze strašnog u činjenici da on nije obična sablast već neko kvazi-utjelovljenje Tame, opet je sve to malo previše nategnuto, a još više kad se uzme u obzir da je Chiaverotti ponovno reciklirao završetak iz prethodnog pojavljivanja Groze strašnog gdje je čovjek iz mraka također „umro, ali ipak nije“. Jedino je razlika što se njegovo „preživljavanje“ tada nije razotkrilo na kraju priče dok se ovdje sve odmah razotkrilo par stranica nakon njegovog, navodno konačnog uništenja. Samim time, nisam siguran da li je u ovom slučaju Chiaverotti razotkrivanjem da je Groza strašni i dalje živ pokazao kako nije htio od čitatelja praviti budalu u vezi narednog pojavljivanja u budućnosti ili ih je time doista i napravio budalama s obzirom da je zadnjom stranicom pobio smisao zadnjih četrdesetak (ako ne i svih) stranica ove priče.

Priču i radnju namjerno nisam spominjao iz jednostavnog razloga što se tu nema previše toga za reći: Dylan na početku priče vraća kući dječaka koji je pobjegao od kuće (dvadesetak milja od Londona) kako bi zaposlio Istražitelja noćnih mora na „slučaju“ iz novina. Vrativši dječaka kući, Dylan tamo biva upleten u pravi slučaj u koji je, nekim čudom, umješan i Groza strašni. Središnji dio stripa sastoji se od nizanja slasher scena i ponešto backstoryja o Phillipu Craneu da bi na kraju dobili (krajnje glupo) objašnjenje zašto se Groza strašni uopće vratio. Kad kažem „(krajnje glupo) objašnjenje“, mislim na teroriste koji (atomskom) bombom žele raznijeti nuklearnu elektranu u malom naselju te kako je čovjek iz mraka veći prijatelj ljudi i veće ljudsko biće od negativaca/terorista.

Groza strašni: „…i nemoj me pitati za račun koje vlade su djelovali, jer me to uopće nije briga… Znam samo da su bili spremni ubiti milijune osoba u ime nekakvog ideala… Ukratko, bili su prava ČUDOVIŠTA!

Jedino svjetlo u tami ovog stripa su crtež i naslovnica. Kad sam prvi put čitao ovu priču, bio sam jako razočaran činjenicom što Dall'Agnol, crtač prvog pojavljivanja Groze strašnog, nije crtao i ovaj nastavak. Točnije, bio sam razočaran Piccattovom vizualnom interpretacijom Groze strašnog u odnosu na dražu mi Dall'Agnolovu varijantu. U početku čak ni nisam uviđao koliko je Piccatto stilski sličan Dall'Agnolovoj najranijoj fazi u kojoj je kopirao Stana (ovo je ujedno i period kada je Dall'Agnol počeo mijenjati svoj stil crtanja prema fazi „bijelila“ iz broja „Sotonin pogled“ što je vjerojatno i razlog zašto nije crtao ovaj „tamniji“ nastavak priče o Grozi strašnom), no s godinama sam počeo uviđati kako, ako zanemarimo crtanje likova, ipak postoji velika sličnost u pristupu između njihovih stilova crtanja… Unatoč tome, Piccattova interpretacija Groze strašnog mi i dalje ne sjeda najbolje. Čovjek iz mraka u njegovoj izvedbi mi izgleda puno komičnije i neozbiljnije u odnosu na sablasnu i jezivu Dall'Agnolovu varijantu Groze strašnog. Ipak, Piccatto je i dalje vrhunski odradio cjelokupnu priču što je bilo i za očekivati od Piccatta iz ove „ranije“ faze do stotog broja.

Groza strašni by Piccatto (lijevo, #68) & Dall'Agnoll (desno, #34)

Stanova naslovnica je jednostavna i naizgled prazna, ali kao takva najbolje dočarava „tamu“ i tematiku kojom se ova priča u većoj mjeri trebala baviti. Tek nedavno sam primijetio kako je ovo ustvari jedna scena iz samog stripa što osobno cijenim kod ovih ranijih brojeva.

Na stranu nebulozan twist i ostale scenarističke gluposti, najveći problem ove priče predstavlja činjenica što je Chiaverotti ovim nastavkom upropastio sve one (rijetke) pozitivne stvari iz prošlog nastavka s Grozom strašnim…to jest, što je ovime upropastio lik „čovjeka iz mraka“ kojeg nam je predstavio u njegovom posljednjem pojavljivanju. U samo jednom nastavku, Chiaverotti je srozao Grozu strašnog na običnog čovjeka (ili njegovu sablast) čime je lik Groze strašnog izgubio tu veličinu i veličanstvenost nekog višeg, nadnaravnog bića/sile. Moguće je kako previše pretjerujem u vezi svega ovoga, no čak i ako izbacimo cijelu problematiku oko identiteta Groze strašnog, mišljenja sam kako priča zahvaljujući svim ostalim problematičnim dijelovima i dalje zaslužuje ovoliko niske ocijene. Žali Bože na kakvu su priču potrošili Piccatta!

DD SD 3 Čovjek sa dva života

DD VA 6 Lov na vještice

Ukupna ocjena 34%

3, 2, 4, 7

Da... Baš, baš loše.

16.06.2018
    09:06:00 sati
  • RadioClash

8, 9, 8, 10

Ovo je pravi Dylan Dog, a ne one gluposti iz zadnjih 15 godina.

16.06.2018
    09:40:00 sati
    RadioClash
  • udarnik007

10, 10, 10, 10

Meni, jedna od top 10 Dylanovih prica!!!

16.06.2018
    11:02:00 sati
    udarnik007

6, 6, 8, 3

Pročitao prije nekih pet godina. Tada sam odprilike i počeo sa DD. U Hrvatskoj tokom ljeta, pokupovao sve što sam na trafikama i Columba pronašao. SD, Ludens, extra, redovni, maxi,sp, razbacani brojevi. Među tim svima bio je i ovaj. Naslov mi ne govori ništa, ali zato naslovnica. Kakva god bila, meni je se urezala. Iskren da budem, ovo bi morao ponovo pročitati. Ne sjećam se ama baš ničega. Ocjenio sam kako jesam, međutim, naslovnica mi nije više petica, u vrh glave, trica.

16.06.2018
    21:32:00 sati
  • Ukupna ocjena 35%

1, 1, 7, 8

Meni je naslovnica sjajna, upečatljiva. Groza Strašni mi je super negativac. Njegovo prvo pojavljivanje u Tami je odlično. Ali ova priča je potpuno nepotrebna. Groza Strašni spašava selo od terorista. Kakve glupe ideje za završetak. Več kod Tame je Chiaverotti sa debilnim krajem upropastio odličan strip. Ali ovdje je još nadmašio samog sebe. "Bolje" (glupje) stvarno ne može. Priči i scenariju dajem 1. Priča me nije nimalo zabavila.

16.06.2018
    23:38:00 sati
  • Ukupna ocjena 96%

9, 10, 10, 9

Ovo je sasvim funkcionalno i solidno izvedeno.

17.06.2018
    21:44:00 sati
    aristotel skotos

4, 7, 9, 8

Ovo pamtim kao priču sa odličnim ubistvima (nabijanje na mač i gutanje od strane tame), odličnom atmosferom, odličnim crtežom, i strašno glupim a opet zabavnim twistom. Slažem se sa recenzentom da je Groza kao lik obesmišljen, da je ovo lošije od prvog dela, te da je Groza kao lik imao potencijal koji nije iskorišćen. Međutim onaj deo (sećam se kao kroz maglu) kada Groza i Dilan deaktiviraju bombu u kanalizaciji me je nasmejao više od mnogih epizoda Alana Forda.
    Piccatto iz ovog perioda je i dalje strašan crtač i moj iskreno najdraži, ali ne dobija desetku jer, iako mu ova epizoda odgovara po humoru (za razliku od Mraka), ipak Grozu crta previše neubedljivo: ima debelo i nedovoljno strašno lice. I dalje sam mišljenja da je Dall'Agnolov Groza najjeziviji negativac serijala, naročito kada u Mraku drži satarom isečenu glavu onog nesrećnika. Ova epizoda jeste drugačijeg senzibiliteta od Mraka, ali Dall'Agnolov mršavi, sablasni Groza je neuporedivo bolji od Piccatovog podbulog.
    Kad smo kod razlika u epizodi, da, Mrak je odlična priča s puno potencijala ali sa, za Kjaverotijeve standarde, klasičnom užasnom završnicom, dok je Sablast u tami zabavnija priča sa tragi-komičnom završnicom.
    Teško je oceniti, na kraju ispade da sam dao bolju ocenu za scenario Sablasti u noći... Možda baš zbog te spontanosti i sprdačine, jer mi je draže kada Kjaveroti sprdački i tečno napiše epizodu nego kad počne odlično pa zasere na kraju (Mrak). Ali Mrak šije Sablast po pitanju priče za tri ocene. Ne sećam se dobro ove epizode, ali znam da na kraju nisam nešto ni obraćao pažnju ko je Groza, niti se trudio da shvatim - a to nije odlika dobre priče.
    Kod naslovne mi se sviđa crnilo, kao i to što je Groza jezivo nacrtan. Obično na Dilanovim naslovnicama negativci izgledaju nedovoljno strašno, kao da je reč o nekakvoj parodiji od stripa. Ovde je Groza bez zenica, sa jezivim izrazom lica, a i poza je odlična. Jedino Stano crta Dilanovu facu kao da je ugazio u govno, kao da kaže ''Odjebi od mene, matori!''; što mi umanjuje konačnu ocenu za naslovnicu.

17.06.2018
    22:53:00 sati

9, 9, 10, 9

Ovo je Dylan koji vas neće razočarati...pravi ljubitelji Dylana Doga će uživati u čitanju!
    18.06.2018
    12:38:00 sati

9, 8, 9, 10

Vrlo dobro. Malo podsjeća na Freddya Krugera i Stravu u ulici brijestova. Naslovnica odlična (naravno kad je još iz doba SD - pa tu utjecaj ima i nostalgija).

21.06.2018
    14:07:00 sati

8, 7, 8, 9

Ova epizoda, kao i Dok Grad Spava i Mrak (prva pojava Groze Strasnog), su klasicni homage price Nightmare on Elm Street i Freddy Krugera.  Iskreno, prva dio Mrak mi se puno vise svidio, ali moram priznat da je i ovaj nastavak, iako u momentima konfuzan (koja je svrha onog djecaka, ako se posle prvog susreta sa Dylanom, uopste nije vise pojavio u ovoj prici), prilicno napet i zanimljiv.  Piccatov stil je ovdje jos uvijek bio upecatljiv, i ocito je da je covjek ovu pricu nacrato prije nego sto je kompletno pao iz forme u kasnijim godinama (poput Casertana).  Naslovnica je super, a scenario ima dosta scena i momenata koji su i smijesni i originalni (ona posljednja scena je bas surova, ali vidi se da se ova prica jednostavno nije mogla zavrsit na bilo kakav drugi nacin).

27.06.2018
    07:21:00 sati