Novi život

DD LU 152 | 96 str.

Kakva nemoguća veza postoji između smrtno ranjenog Antoinea Doinela u rovovima Prvog svjetskog rata te Jeffreya Wallcota, našeg suvremenika, slomljenog čovjeka koji je rubu depresije? Nemoguće stvari odvijaju se pred očima naših junaka, a poveznica svega je tajanstvena individua koje vreba u pozadini čovječanstva od pamtivijeka…

• Novi život
    DD LU 152
  • Nov život
    DD MCOM 11
  • Novi život
    DD VEC 116

• Una nuova vita
    DD SR 325

• Roberto Recchioni postaje glavni urednik serijala Dylan Dog nakon Giovannija Gualdonija. Očekuje nas hrabro novo doba!
  • Vragovi su jedna od omiljenijih tema u Dylanovom serijalu, vidi "Ljepota demona", "Priča jednog sirotog đavola", kao i mnogi drugi…
  • Pojavljuje se madam Trelkovski, čuveni medij i Dylanova osobna prijateljica.
  • Alternativno vrijeme je Prvi svjetski rat, 1914. studeni; mjesto Francuska, Pikardija.

Udahnimo novi život u svijet Dylana Doga

Iako je epizoda naslovljena prijelomnim terminom Novi život, ne dajte da vas zavara naslov jer hrabri novi projekt nazvan Dylan Dog 2.0, iliti novi smjer započet će tek za kojih desetak epizoda. Prilika je to koju smo svi nestrpljivo očekivali, da se modernizira i udahne novi život u već posustali serijal. No, ipak je i ova epizoda prekretnica u serijalu budući da na mjesto glavnog urednika serijala Dylan Dog sjeda nitko drugo doli Roberto Recchioni, novo svjetlo na kraju Bonellijevog tunela. I kako ne započeti svoju, nesumnjivo podužu karijeru na dotičnom mjestu, s epizodom Novi život koju riše i piše naš stari drug (kojeg se barem ja uvijek rado prisjetim) Carlo Ambrosini!

Ambrosinija pratim od samih njegovih početaka na Dylanu Dogu, isticao se zagonetnim i nadrealnim epizodama gdje naglasak nije bio na eksplicitnom užasu i hororu, već se jeziva nota provlačila kad god bi se pojavio. Poslije Dylana došao je serijal Napoleone, koji je bio praktički Ambrosinijev Dylan Dog, kad bi serijal on režirao. U Napoleonu je nastavio koketirati s istim temama i idejama, a ova epizoda svjedoči da se Ambrosini zapravo i nije promijenio. Bacio sam još jednom pogled na njegovu debitantsku scenarističku epizodu "Iza zavjese" (SD 19), i to je to. Lijepo je vidjeti u Bonellijevom serijalu autorske uratke, te kada autor ima mogućnost i sposobnost napisati i vizualno uobličiti svoju ideju. Sivi tonovi izmjenjuju se s crnim i bijelim, a Ambrosinijeva lica uistinu puno govore. Svaka bora, sjena na licu, odražava emocije likova, ali nipošto nametljivo niti preekspresivno. Prisjećanja i neke sekvence iz prošlosti nacrtane su drugačijim stilom. Nikad nije bio pretjerano nametljiv crtač te umije prikazati tjeskobu situacije u dramatičnim momentima. Iako se uvijek drži više-manje klasičnog rasporeda vinjeta, usudi se napraviti iskorak od norme. Toliko o vizualnom, pa pogledajmo dalje što nam epizoda nudi…

Eto Vraga, skok na skok!

"Ostavili ste se plodne liječničke karijere, privatnog i ljubavnog života kako biste bili stariji i odgovorniji brat svome mlađem bratu, tetraplegičaru punog prkosa i cinizma zbog situacije u kojoj se nalazi? A usto je i tinejdžer. Dan za danom sve ste gore i osjećate da je za sve vaše brige i nevolje kriv mlađi brat? Dolazite na momente u napast riješiti ga se jednom zauvijek pa da konačno započnete svoj novi život? Nema problema, samo recite riječ i sredit ćemo život kakvog ste oduvijek željeli! A zauzvrat trebate svojevoljno dati samo jednu stvar… Svoju dušu. "

Ovo je u kratkim crtama životna priča nesretnog Jeffreya Wallcota, a epizoda nam nudi uvid u to kakve su bile posljedice njegovog nesretnog ugovora kojeg je donio i očitom trenutku slabosti. Tjeran korničnim nezadovoljstvom. Ugovor s Vragom? Priča stara od samog početka svijeta. Vrag u obliku zmije je na prijevaru dobio Evu da popapa božju jabučicu spoznaje. Zašto? Za komadić spoznaje, ponosa, slave? Jedan sebični trenutak promijenio je cijeli tijek čovječanstva? Faust Johanna Wolfganga Goethea ponovno mijenja svoju dušu za nešto opipljivo, za beskonačni moment koji će zadovoljiti njegovu žeđ za znanjem. Grdna greška. Ni naš literarni krug nije imun na takove priče, Šenoine Povjestice donose pripovijetku Postolar i Vrag. Na šaljiv način ispričao je staru narodnu priču o ugovoru s Vragom. Iz toga djela dolazi nam sjajni citat koji se lako pamti: "Ide vrijeme, dođe rok: Eto vraga skok na skok!" Samo što ova pripovijetka ima sretan kraj, a to narod voli! Voli kad ga se zavara i zabavi, no svi mi znamo da tko s Vragom tikve sadi…

Iz filmskog repozitorija vražjih prikazanja tu su primjerice ekranizacija Goethevog Fausta, "Faust – Eine deutsche Volkssage" [1926., F. W. Murnau] "The Devil and Daniel Webster" [1941., William Dieterle]. "Anđeosko srce" [1987., Alan Parker] ili "Đavolji advokat" [1997., Taylor Hackford], Vrag uvijek vreba, dosad ste već to trebali znati! S vragom se ne sade tikve, ne možete ga uhvatiti za rogove! Iako većina tih pripovijesti i poema skonča s poučnim ili romantičnim krajem, svi znamo da u stvarnom životu najčešće završeci i nisu tako lijepi. I budući da smo kao ljudi tako slabi naspram lijepih obećanja o boljem životu i sjajnim stvarima mogli bismo samo potvrditi da:

"Kad Vrag ponudi izbor, izbor nikad ne postoji"

Dylan je možda i najmanje interesantan u cijeloj toj priči. Njegova veza s doktoricom Dalsen, te njezina veza s malim Edmondom Wallcotom tek su poveznica s cijelim slučajem. Naravno, ne može u stripu u Dylanu Dogu netko drugi biti glavni lik, tako da je Dylanova intervencija neminovna. A stara Myriam Enfer i njegov zlokobni štićenik Harlekin nalaze se između dva života - Antoinea Doinela, vojnika iz prvog svjetskog rata i nesretnog Jeffreya Wallcota

Ambrosinijevi scenariji mahom su konfuzni i ponekad ne sjedne baš svaki djelić priče na svoje mjesto. Primjerice, kad se bolje razmisli, i nema baš nekog smisla ubojstvo svećenika egzorcista, jelte? Ako je netko htio i zataškati da Vrag hoda Zemljom, nije li onda pametnije ne uopće privlačiti pažnju na sebe ubijajući nekog tko je važna indikacija da Vrag možda i postoji. Sjećate li se dobre stare iz "Privedite osumnjičene" – "Vragov najbolji trik je taj da je uvjerio svijet da on ne postoji". Također nije jasno gdje je bila granica između života i postojanja Antoinea Doinela i Jeffreya Wallcot. Jesu li oba živjela istodobno? Je li Wallcotovo tijelo zasposjeo Vrag glavom i bradom ili samo depresivni i slomljeni Doinel koji pokušava konačno dobiti nešto zauzvrat od života nije u potpunosti jasno.

Antoine Doinel ili Jeffrey Wallcot

Vražja posla

Autor nam nudi tri stajališta o Vragu kao entitetu, kao stvarnom zlom entitetu, kao čovjekovoj psihološkoj projekciji da opravda svoja djela (skeptički aspekt), te kao naslijeđenom psihološkom fenomenu koji je urezan u našu kolektivnu svijest…

Vrag kao stvarni entitet, stvarno zlo biće iz neke druge ravni postojanja čiji ciljevi su nedokučivi i maliciozni ili jednostavno uobličenje stvarnog biblijskog lika Sotone. To je opipljivo ultimativno zlo čije postojanje predstavlja pravi izazov za čovjeka. Na taj način u potpunosti mičemo odgovornost za zla potencijalna djela ljudi s pravom jer Vrag mami i iskorištava slabe ljudsku volju.

Tu dolazimo do drugog aspekta Vraga odnosno "Vrag je samo čovjekov izum da opravda svoje postupke i okrivi nekoga drugoga. " Tu je čovjek svjestan da vrag ne postoji, ali postoji nešto što vuče ljudska bića prema zlome te koristi fiktivni entitet u svoje svrhe. Na svjesnoj odnosno individualnoj razini.

U trećem stajalištu naša kolektivna (pod)svijest na nesvjesnoj razini uobličila je našu grižnju savjesti, naše tjeskobe, unutarnji nemir i zlo u formu Vraga ili vražjeg djelovanja. Nešto u smislu naslijeđenih formi opažanja i razumijevanja, takozvanih arhetipova, kao ogromnog duhovnog nasljeđa ljudskog razvoja. "Ljudi još uvijek nisu sposobni razumjeti do kraja porijeklo svojih tjeskoba, i na kraju krajeva, Vrag je vjerojatno još uvijek nužna zamisao. "

Harlekin i doktorica Dalsen

TRIVIA: Vrag u obličju harlekina stara je poveznica s demonskim svijetom. Srednjovjekovna francuska verzija germanskog Divljeg lova, Mesnée d'Hellequin, povezuje se s likom engleskog Herla cyning ili njemački Erlkönig. Hellequin je opisan kao vražji poslanik crnog lica, koji luta zemljom s grupom demona i lovi proklete duše zlih ljudi u pakao. Fizički izgled Hellequina objašnjava nam porijeklo tradicionalnih boja harlekinove maske crveno crne boje.

Svekoliki ton priče je depresivan i jednostavno nema mogućeg sretnog završetka za neke tragične likove. Iako Ambrosini koristi priču o skoro pa klasičnom slučaju prodaje duše Vragu, pokušava dići cijelu simboliku vražjeg motiva na novu razinu malom temporalnom zavrzlamom te završava s lamentiranjem o naravi Vraga. Priča opet i nije nužno da bude sto posto transparentna, no važno je da se čitatelju prenese poruka. Sve ostalo je relativno i ovisi o stajalištu promatrača.

Madam Trelkovski: "Svima se dešava da prije ili poslije pogledaju Vraga u lice… Ali nisu svi toliko sretni da to shvate! "

DD LU 134 Ubojica iz susjedstva

DD LU 154 Mjesečari

• karlitos

7, 7, 7, 9

Solidna epizoda, s dosta konfuznim i nejasnim krajem. Sviđa mi se lik dječaka odjevena u Harlekina. Crtež nije loš, a naslovnica odlična.

31.01.2017
    21:28:00 sati
    karlitos

Ukupna ocjena 41%

2, 1, 8, 8

Veoma razocarajuca epizoda, koja samo potvrdjuje da se Ambrosini treba drzat sto vise crtanja, ali uopste nikako pisanja scenarija na ovom serijalu.  Prica kao prica je cudna, konfuzna, i bez ikakve napetosti i tenzije, je'l ostavlja dojam da je scenarista totalno van svog dometa.  Likovi koje on ovdje kreira, pogotovo onaj Antoine Doinel iz prvog svjetskog rata, i onda onaj Doktor Jeffrey Walcott, nemaju veze s vezom sto se tice zanimljivih likova, i njihova prica je totalni promasaj.  Ako bilo ko moze meni da objasni poentu onog malog djecaka Edmonda  koji jede miseve sa svojim ostrim zubima i koji je odjeven u kostim harlekina, onda svaka vam cast; inace, epizoda koja uopste nema nikakv ritam sto se tice radnje i sadrzaja.  Crtez je dobar, scenario je dno dna.  Naslovnica je dobra, ali ocito obecava pogresnu epizodu, jer Dylan ovdje nikad zavoj na svom licu nije imao.

01.02.2017
    02:40:00 sati
  • Sarghan

5, 7, 7, 10

Ovaj broj je i više nego solidan, osobito ako se usporedi sa prethodnih petnaestak epizoda. Priča sama po sebi nije nešto originalna, ali ju izvedba spašava. Ipak, Ambrosinijev konfuzni scenariji ovdje je poput dvosjeklog mača: koliko god cijenim trud da se već viđena priča ispriča na nov način, toliko mi ju je i bilo zamorno čitati. Trebala su mi dva čitanja da povežem tko je tko i što se tu ustvari događa. Ipak, konačni dojam je pozitivan.

Crtež dosta varira u određenim scenama. Iako je Ambrosinijev stil ovdje znatno zreliji, ipak u sebi sadrži prepoznatljive karakteristike iz njegovih ranijih radova. Ukratko, što sam očekivao od njega, to sam i dobio.
    Koliko god naslovnica nema veze s radnjom, ipak je efektna i stvarno odlično nacrtana.

01.02.2017
    02:52:00 sati
    Sarghan
  • krem

7, 6, 7, 9

01.02.2017
    19:51:00 sati
    krem

8, 7, 6, 8

svidja mi se, dosta je dobro

03.02.2017
    13:39:00 sati
    toni2017
  • Ukupna ocjena 59%

6, 4, 7, 8

Zanimljiva zamisao no vrlo plitka pa naposljetku i konfuzna scenaristička Ambrozinijeva realizacija. Strip ima izraženu atmosferičnost i napetost, no to zahvaljujući crtežu i par vještih scena jeze. U cjelini vrlo zaboravno i trebam reći razočaravajuće i banalno štivo.

04.02.2017
    20:33:00 sati
    dylan_dog12

6, 7, 7, 10

Klasicni Ambrosini- to je ono sto se iz prve ruke moze potvrditi: dualiteti, u krugu porodice, indirektna jezovitost, hronodrama ;) Ja sam oduvek bio fan njegvog rada, ali moram reci da vec postaje pomalo naporan (i malcice dosadan) s tim motivima. Drugo i svako sledece citanje zasigurno pomazu povecanju ocena, ali je ovo miljama ispred generike koju nam redovna serija vec dugo servira. Naslovnica je fenomenalna iako nazalost nema direktne veze sa pricom. Mala zabeleska uredniku: stavite i makedonsku nalovnicu, ipak je prva izasla u regionu.
    11.02.2017
    20:19:00 sati

8, 7, 8, 9

Scenarij nedvojbeno ima svojih mana, ali cijenim trud i želju autora da nam pruži priču vrijednu čitanja.

13.02.2017
    23:59:00 sati
  • zeljko

4, 3, 7, 8

Truba, tropa, okinava, taraba... to su sve rijeci kojima možemo opisati ovaj strip

mislio sam biti blaži jer sam zaboravio pola stvari ali pročitavši komentar forumaša acestroke sve mi se vratilo u sjećanje...

14.02.2017
    16:35:00 sati
    zeljko
  • danielp

2, 4, 5, 9

Osim naslovnice nista ne valja. Zali boze potrosenog vremena (da ne kazem para posto je 200 din ok cena za ovo djubre), Ok mozda sam ocekivao vise od ovolikih iscekivanja ovog novog vibe-a u DyD a dobili smo jednu od prica koja nije nista drugacija od neki opet losih pricA od 100 pa nadalje.

Ovde sto jedino valja je novi dizajn VC i kvalitet.

15.02.2017
    10:37:00 sati