Braća iz drugog vremena

DD SD 24 | 96 str.

Krdo mamuta šeće se ispred Big Bena. Prahistorijska bića izumrla prije milijun godina zaposjela su London. Iako je riječ o kolektivnim halucinacijama, pitanje je tko ih je stvorio? Obavijen velom misterije, netko (ili nešto) oživljava antičku prošlost. Je li to djelo magičnih moći ili hladne tehnologije nekog ludog znanstvenika?

Ukupna ocjena 40%

Priča 2

Scenarij 4

Crtež 5

• Priča o Dylanu Dogu - Vrata pakla - Braća iz drugog vremena
    DD LIB 34
  • Braća iz drugog vremena
    DD SD 24

• Fratelli di un'altro tempo
    DD SR 102

• Epizoda je u Italiji izašla u ožujku 1995 godine.
  • Sličnu premisu s prahistorijskim životinjama (ali u puno boljoj izvedbi) imala je i priča #50 „Na granici vremena“
  • Homo habilis je vrsta iz tribusa hominina koja je živjela u pleistocenskom razdoblju prije oko 2,33 do 1,44 milijuna godina. Iako su među stručnjacima postojale nesuglasice oko klasificiranja ove vrste u rod Homo ili u rod Australopithecus, novija otkrića u vezi njihovog većeg volumena mozga svrstavaju ih u rod Homo.
  • str. 27 – Dylan citira Oscara Wildea.

Luigi Mignacco. Ili "Bonellijeva posvuduša", kako ga ja volim zvati. Riječ je o iznimno produktivnom scenaristu „zanatliji“ za kojeg je lakše nabrojati serijale na kojima NIJE „gostovao“ nego nabrojati sve serijale za koje je napisao poneku priču. Ta njegova gostovanja su u većini slučajeva ograničena na manje bitne (takozvane „filler“) priče kojima je trebalo popuniti godišnju produkcijsku normu određenog serijala. Štoviše, sve sam sigurniji kako spomenuti scenarist najčešće prvo napiše priču sa bezimenim glavnim likovima, a zatim Bonellijevi urednici na temelju konačnog produkta (ali i rokova) donesu odluku za koji će serijal Mignacco prilagoditi taj scenarij. Ova je priča vrlo vjerojatno također nastala na gore opisani način.

U vidu tematike i izvedbe, „Braća iz drugog vremena“ je priča prikladnija za Martina Mystèrea nego za Dylana. U redu, stoji kako u Dylanovom serijalu postoji nekoliko tematski sličnih priča koje su također pisane na sličnu šablonu (kad smo već kod Mignacca, spomenimo njegov "San tigrice" kao primjer takve priče), ali te su priče, za razliku od ove, bile (relativno) dobre. Ova priča ne samo da nije dobra, već je krajnje nezanimljiva i dosadna.

Ironično, najproblematičnije dijelove priče čine velik broj nepovezano nabacanih elemenata i detalja koji su priču trebali učiniti zanimljivom, ali i više „dylandogovskom“ . Jednostavno, ova priča kao da nije prilagođena žanru serijala na kvalitetan način. Primjer toga su Dylanove zavodničke i detektivske crte koje su ovdje banalno pojednostavljene, ali i pretjerano naglašene. Također postoji i nekoliko trenutaka gdje priča skreće u smjeru životinjskih prava kako bi do izražaja došla Dylanova ljubav prema životinjama, no ti trenuci su toliko jednolično i hladno ubačeni u priču da bodu u oči koliko odskaču od njene dotadašnje tematike. „Goblin“ je odličan primjer priče čije je razrješenje također bazirano na životinjskim pravima i osudi okrutnosti prema životinjama, ali je kao takva relativno uspješno ubačena u Dylanov žanr (i to još u duhu Dylanovog lika). U usporedbi s tom pričom, spomenuti elementi u „Braći“ djeluju kao da nisu nimalo prilagođeni tematici priče već su samo isforsirano i lijeno ubačeni između scena kako bi redovne čitatelje podsjetili na Dylanov stav prema životinjama.

Kad sam već spomenuo tematiku priče, teško mi je točno odrediti što je tema ili cilj ove priče. Mignacco je ovdje ubacio sve i svašta, od Homo habilisa (vidi zanimljivosti) koji mu služe kao podloga za priču, preko kolektivnih halucinacija, paleontologa, ludih znanstvenika, voajer gorila koji se služe znakovnim jezikom (kojeg Groucho, prigodno, u ovoj priči također razumije), čovjeka-odašiljača, koktela kromosoma, scena prahistorijskog seksa, pa sve do virtualne stvarnosti i EPS/telekinetičkih moći. A da i ne spominjem ubojicu koji je koristio gorilske šape te Dylana kao King Kongove plavuše s glupim metodama istrage u vidu praćenja halucinacija i zatvaranja očiju.

Trenutak kada se zapitate što točno čitate i što vam je sve ovo trebalo

Volim Roia, ali ova priča i njena tematika očigledno ne odgovaraju njegovom stilu crtanja. Ne pomaže mu ni činjenica što mu gorila u nekoliko kadrova liči na Chewbaccu (vidi gornji kadar). Naslovnica je intrigantna i primamljiva, no obećava neku skroz drugu priču.

Ne mogu reći da je ovo najgora epizoda Dylana Doga. Prije da je u pitanju jedna od dosadnijih priča. Navedene ocjene ovaj strip dobiva više zbog toga što priča nije toliko prilagođena Dylanovom serijalu nego što je „kvalitetna“. Istina, bilo je još takvih priča u serijalu gdje bi se na Dylanovo mjesto moglo staviti bilo kojeg drugog junaka i ta bi priča funkcionirala. A u najboljem slučaju, sama bi priča bila više-manje dobra ili zanimljiva te bi se na temelju toga „izvukla“ neka pozitivna ocjena. Ovo nije jedna od takvih priča. Ako vam ne smeta tematika stripa i što priča po žanru ne odgovara Dylanovom serijalu, a ujedno volite laganije priče koje se trude djelovati donekle ozbiljno i smisleno, ali na kraju ispadnu šašavi i neuvjerljivi kupus svega i svačega, dajte šansu ovom stripu, možda vam se i svidi. U protivnom, ako želite neku dylandogovsku priču, zaobiđite ovaj strip u širokom luku.

DD SD 23 Vrata pakla

DD SD 25 Demoni

• Ukupna ocjena 65%

7, 4, 8, 8

Priča sam po sebi mi je dobra negdje do 80 stranice. Ali onda kad skuže, da je ubojica naravno zli profesor koji radi eksperimente na životinjama sve pada dole. Opet smo kod nedužnih životinja, zlih ljudi i teške patetetike. Toga smo imali, kod Goblina, meni puno bolje priče, koje spominja recenzent i kod Zla (DD 51), kada čovjek na početku ubija sve po redu, od žene do bebe, a mačku naravno ne... a imamo to i kod Vještičjeg vrha (SD 46), meni jedne od najgore DD priče, kada se izpostavi, da je glavni ubojica mesar. Dakle ako jedeš životinje, zao si čovjek. Baš me zanima, da li su Sclavi, Chiavarotti i Mignacco vegetarijanci ili jedu meso? Ako da, onda su licemjeri. Inače volim životinje ali poslije ovakvih priča naprosto ih moraš bar za tren zamrziti. Ove moje ocjene su previsoke. Recenzentove su realnije ali ipak, kao što sam več napisao priča mi opet nije bila toliko loša. Da bi barem ona majmunica bila ubojica bilo bi super. Pa neka joj Dylan pomaže, da pobegne u Afriku.

30.07.2018
    10:57:00 sati
  • RadioClash

7, 8, 10, 10

30.07.2018
    12:59:00 sati
    RadioClash

3, 5, 7, 8

Gotovo u potpunosti se slažem sa Šarganom. I meni je ova priča ostavila vrrrrrlo slab dojam. Slažem se da nije dilandogovska - ali povremeno je potrebno napraviti i mali otklon od uobičajenih tema, lokacija i sl... Ovde mi je podosta upečatljiva završnica sa Dilanom u džungli, to se ne viđa tako često, i gotovo je nadrealno videti Dilana ne samo u takvom okruženju već i u tom kontekstu. Svideli su mi se i pojedini delovi sa gorilom, kao i trenutak kada prate kroz (Roijeve večito pusto prikazane) ulice Londona ona prikazanja, mada mi se nije svidelo mumlanje onog starog vrača ili šta li je. Uglavnom, da, ovde je nabacano svega i svačega, i zaista mi je finalni utisak slabašan. Mišljenja sam da treba i Dilanu ponekad da zapadne ''martijevski'' ili ''misternoovski'' scenario (tačnije scenario pisan ZA Dilana ali sa aromom epizoda pomenutih mu sadrugova iz Bonelija), ali ovo je moralo biti mnogo bolje, jer slažem se, nije jasno šta je pisac hteo reći.
    Roiju retko dajem ispod 8 (čini mi se samo u dve-tri epizode do sada), ali ova priča zaista nije za njega. Mada i da me čovek pita za koga jeste, ne bih znao reći.
    Naslovna mi je upečatljiva, toliko da sam, ako se uzme u obzir odnos cene i kvaliteta, preplatio ovaj strip (u Srbiji su SD Dilani skupi - imajući u vidu standard i cene Dilana drugih izdavača, bilo iz RS bilo iz CRO, primera radi: 6 Ludensa (ne extra!, on je skuplji, kao i SD) se na Sajmu kupi po ceni jednog SD, a 4 VČ). Naslovna me podsetila na one male stvorove iz pustinje u Star Wars-u - uopšte nisam očekivao da će strip govoriti o gorilama, homo habilisima i sl. i delom sam i zbog toga razočaran.
    ...
    Iako sam dosta toga u vezi sa ovom epizodom zaboravio, svakako spada u (naj)donji dom priča (do sada), čim sam joj po mom popisu dao 2.5/5.
    Evo koje se epizode po meni kotiraju tu negde:

102. Braća iz drugog vremena 2.5/5
    83. Doktor teror 2.5/5
    53. Kraljica tame 2.5/5
    76. Crna magija 2.5/5
    ALM 6: Izgubljeni svet 2.5/5
    pa čak i:
    28. Oštrica britve 2.5/5
    32. Opsesija 2.5/5
    52. Crveni znak 2.5/5
    68. Sablast u noći 2.5/5
    ... i još neke

Zapravo, većina ovih epizoda su mi i bolje od Braće iz drugog vremena - npr Sablast u noći, Opsesija, Oštrica britve... Što će reći da se Braća kotiraju jako nisko, s obzirom da se na prste dve ruke (9) mogu nabrojati Dilani kojima sam dao ocene 1, 1.5 i 2 (stripovi za koje žalim što sam ih pročitao... dok npr za ove gore (2.5/5) ne žalim ali nisu dobri).
    ...
    Minjako mi do ove epizode nije uopšte bio toliko loš (San tigrice i Ružičasti zečevi/Zemlja obojenih sjena su mi sasvim dobre/veoma dobre priče, a i Priča jednog sirotog đavola i Glas iz ništavila su mi takođe dobre i korektne priče, Između života i smrti slabašan, pomenuti Izgubljeni svet podosta slab ali čitljiv. Tako da mi je ovo uz Izgubljeni svet trenutno njegova najgora epizoda. A da će biti i gorih, verovatno hoće?

31.07.2018
    13:51:00 sati

7, 6, 9, 10

Ne tako loša epizoda.

31.07.2018
    14:52:00 sati

Ukupna ocjena 36%

1, 2, 7, 6

Jedna od najgorih abominacija u serijalu, u rangu De Nardovog Izgubljenoog svijeta, Rujuovog Nesmiljenog Hooka i Chiavijeve Pobune automobila.

Stvarno ne znam na kojim je drogama Mignacco bio dok je pisao ovo. Mogu samo misliti kako se Roi osjećao dok je crtao scene gdje Dylan, Bloch i Groucho k'o debili hodaju po cesti i prate "halucinacije" pazeći da ne zažmire, dok Bloch ordinira prometom.

01.08.2018
    20:42:00 sati

Ukupna ocjena 33%

3, 2, 5, 3

Dosadna priča, na više načina već viđena u serijalu.

08.08.2018
    12:19:00 sati

3, 5, 7, 5

Poznajuci sebe i to koliko ne volim Mignacca (posebno njegovu kasniju fazu u DD-u) uvek se iznenadim kako mi ova prica nikad nije bila njegovo klasicno dno. Mozda zbog dinamike price, ili zbog blesavo- suludih momenata (a la King Kong, gorilina sapa, put do Afrike na dve table...), ali mi uvek legne za zabavno popodne.

03.09.2018
    16:02:00 sati

• Čovjek vrijedan 2000 dolara