Užas!

DD SUPB 30c | 14 str.

Novinarka Hazel Carson dolazi u Craven Road kako bi intervjuirala Dylana. Za to vrijeme, u Londonu započinje niz bizarnih ubojstva.

• Stanar s trećeg sprata - NLO - Užas - Susedi
    DD SUPB 30

• Kronološki gledano, u pitanju je ne samo prva Dylanova kratka priča već i prva Dylanova priča koja premijerno nije objavljena u sklopu izdanja „Sergio Bonelli Editore“ izdavačke kuće.
  • priča je u Italiji prvi put objavljena u rujnu 1989. godine u sklopu 74. broja časopisa „Per lui“. Godinu kasnije je ponovno objavljena (ovog puta u zasebnoj svesci s naslovnicom) kao dodatak „Io, Dylan Dog e le donne " u izdanju „Glamour International Production“.
  • svoju SBE „premijeru“ u Dylanovim popratnim edicijama ova priča je imala tek početkom 1999. godine u sklopu 9. broja „Super book“ edicije.
  • priča je u također ponovno objavljena u rujnu 2016. godine, i to u 10. broju edicije „Il nero della paura“ koja se u Italiji prodavala kao dodatak uz sportski časopis „La gazzetta dello sport“. Edicija se sastojala od 25 brojeva gdje se svaki tjedan na 48 stranica „reprintalo“ od jedne do pet crno-bijelih kratkih priča, ranije objavljenima u sklopu Dylanovih popratnih edicija (uz iznimku jedne nove, neobjavljene kratke priče kojom je otvorena ova edicija).
  • Na ovim prostorima prvo izdanje ove priče izašlo je tek početkom 2015. godine. Domaće izdanje ove priče objavio je srpski izdavač Veseli četvrtak u sklopu 30. broja njihove „Super book“ edicije.
  • Kao što je to često znao biti slučaj sa pričama iz tog početnog razdoblja (ali i pričama u prvih stotinjak brojeva), u ovoj priči je također naznačena godina radnje: 1989.
  • I isto kao što se u većini slučajeva vrijeme radnje tih prvih stotinjak priča okvirno poklapalo sa mjesecom i godinom u kojima je priča izdana, tako se i ovdje vrijeme radnja poklapa s godinom izlaska ove priče.
  • str. 105 (VČ izdanje): na zidu iznad Dylanovog radnog stola vidljiv je plakat s lubanjom, natpisom „AIDS“ te Dylanovim likom koji govori „Zaštitite svoju ljubav“. Ako stavimo na stranu to što je taj plakat vjerojatno ubačen u strip kao alat o povećanju svijesti među čitateljima časopisa u kojem je priča prvi put objavljena, nekako sumnjam da je Dylan toliko narcisoidan da bi u svom uredu imao plakat sa svojim likom :P

„Dylane…što je užas?

Tim pitanjem ujedno se bavi i ova kratka priča koja, unatoč autorima, nije toliko poznata prosječnom čitatelju Dylana Doga. Naime, za razliku od ostalih kratkih priča koje su većinom objavljivane u gigant i almanah edicijama, ova priča svoju premijeru nije imala u sklopu izdavačke kuće Sergio Bonelli (vidi zanimljivosti). Kao takva, nije navedena u popisima Dylanovih autora na stranicama SBE te bi ju zbog toga mogli smatrati jednom od raritetnih priča za koju znaju samo najveći Dylanovi fanovi i kolekcionari.

Iz navedenih razloga, ne bi bilo pošteno kad bi za ovu priču vrijedila ista očekivanja i kriteriji kao i za ostale Dylanove priče. Treba uzeti u obzir da je ovo ipak priča koja je pisana za časopis te samim time ima drugačiju svrhu, ali i drugačiji način pripovijedanja (brži tempo odvijanja radnje, prilagođen manjem broju stranica,…) od uobičajenih Dylanovih priča. Čak i kadriranje i crtež na određenim mjestima znaju odstupati od klasičnog Bonelli formata (na primjer, uvodna scena na prvoj stranici ili scena ubojstva prikazana u jednom kadru preko cijele stranice). Ipak, da ne bi bilo zabune, i dalje je ovo Bonellijev strip, i dalje je ovo Dylan Dog, samo u malo drugačijoj, sažetijoj izvedbi.

Dylan: „Pih! Užas je, na primjer, ići u kupovinu!

Brzim čitanjem i prelijetanjem preko stranica može se steći dojam kako priča ne nudi ništa posebno zanimljivo. Par apsurdnih ubojstva (vješanje/davljenje o skulpturu napravljenu od dijelova iz automobilske nesreće, rasparanje trbuha nadprosječno velikim otvaračem za konzerve,…) te isto toliko kratkih promišljanja o užasu, nekolicina Grouchovih viceva, Dylan vodi novinarku u krevet… Sve to izgleda poput manjih isječaka iz standardnih Dylanovih priča nasumično nabacanih i povezanih u kratku priču za potrebe objavljivanja u časopisu.

Ipak, pažljivijim čitanjem može se uočiti kako ova kratka priča, zahvaljujući temi koju obrađuje, na tih desetak stranica ujedno i sažimlje glavnu srž Dylana Doga, i kao lika, ali i kao stripa. Za priču koja će izaći u časopisu gdje će se kao takva predstaviti publici koja se možda nikada ranije nije susrela s Dylanom i njegovim svijetom, to je u jednu ruku i logičan i pametan marketinški potez kojim bi Dylan mogao privući pokojeg novog čitatelja. A kada se na to nadoda i tema stripa koja ne samo što predstavlja i glavnu srž naslovnog lika već je i uvijek aktualna (kako kroz povijest, tako i danas), onda ni ne čudi što je upravo ova tema iskorištena za kratku priču objavljenu izvan Dylanovih standardnih izdanja.

Ipak, što bi čitatelji iz ove priče trebali zaključiti. Što je to užas?

„Mislim da nije pošteno kažnjavati samo velike zločine. U onim malim, svakodnevnim zločinima krije se pravi užas, đavolja klica.“

Ovaj citat na neki način pruža odgovor na sva zbivanja u stripu, no nigdje se izravno ne spominje objašnjenje užasa čiji se pojam kroz cijelu priču propituje. Čitatelji bi se Dylanovim odgovorom na samom kraju mogli osjećati zakinuti za objašnjenje, no istina je da je upravo u tome i cijela draž Dylana kao stripa: iako se u solidnom broju Dylanovih priča znaju obrađivati dublje i filozofski nastrojene teme i pitanja, Dylanovi autori su rijetko kada davali (izravne) odgovore na njih.

Za razliku od avanturističkih ili western priča i stripova gdje objašnjenja i odgovori na netipične teme i događaje služe kako bi se priča zaokružila i dobila neki smisao, kod Dylana su Sclavi i ostali autori nerijetko preko Dylanovog lika čitatelju iznosili vlastita promišljanja o navedenoj temi. Osim što su ta njihova promišljanja bila zamjena za izravne odgovore kojima pokušavaju zaokružiti priču, njima su autori (što se prvenstveno odnosi na Sclavija i još šačicu autora koji su pisali Dylana na takav način) ujedno pokušavali i potaknuti čitatelja na razmišljanje o temama koje obrađuju u svojim pričama.

Na određeni način, upravo takav pristup imamo i u ovoj priči. Sclavi nas preko svojih promišljanja takoreći potiče na razmišljanje o užasu. Sama scena gdje se ubojica pretvara u čudovište također je jedna od temeljnih premisa serijala po kojoj upravo ljudi ponekad znaju biti najveća čudovišta. Krije li se u tome mogući odgovor na pitanje o užasu? Možda čak i nije slučajno što se prva stranica priče sastoji od naslova „Užas“ ispod kojeg se preko ostatka stranice prostire kadar sa ljudima koji čekaju u redu (iako su ovdje ljudi u kadru bez ikakve pozadine te se tek na idućoj stranici jasnije vidi kako ustvari čekaju u redu). Ili je, baš poput Dylanove izjave kako je užas ići u kupovinu, užas također i trosatno čekanje u redu za šalter koji će prestati s radom taman kad dođemo na red? Pa čak i ako izgleda kako Sclavi već na prvih par stranica daje neka svoja promišljanja o užasu, istina je kako ni on sam ne zna odgovor na to pitanje, što nam jasno daje do znanja preko Dylanovog lika.

Na kraju, cijeli zaključak ostaje samo na tim iznesenim promišljanjima. I u takvom obliku, rekao bih da to u ovom slučaju i funkcionira. Priča o užasu koja ujedno i potiče na razmišljanje o nama samima je upravo jedan od tipova priča zahvaljujući kojima je Dylan stekao status kakav danas ima. Ne zato što je pokušao dati odgovore, već što je uspijevao stvoriti nekakvu reakciju javnosti, bilo pozitivnu ili negativnu.

Za visoki nivo vizualnog djela priče zaslužan je Casertano, i to sa stilom iz njegove najranije faze (barem što se tiče rada na Dylanu) kojim je nacrtao klasike poput „Uspomene nevidljivog“, „Poslije ponoći“ te „Gospodara tišine“. Zahvaljujući scenariju i malo slobodnijoj postavki tabli, uspio je nacrtati par pamtljivih scena, a osobito mi je bilo zanimljivo kako je neprimjetno uspio uklopiti ubojicu u pozadinu neposredno pred svako ubojstvo (što mi je promaknulo tijekom prvog, manje pažljivog čitanja). Casertano je također zaslužan i za naslovnicu kojom je priča u obliku zasebne sveske bila objavljena kao dodatak uz jedno drugo izdanje (vidi zanimljivosti). S obzirom da naslovnica superbook izdanja nema nikakve veze s ovom pričom, ocjena za naslovnicu je dana na temelju ove vrlo dobre Casertanove naslovnice.

Naslovnica priče u izdanju „Glamour International Production“

Sve u svemu, ovo je priča iz Dylanove najranije faze, pisana u stilu tadašnjih normi horror žanra (vizualno dosta brutalan prikaz ubojstva, vizualizacija fiktivnih čudovišta,…) kojima se pokušalo stvoriti reakciju i uznemiriti, pa čak i zgroziti čitatelje. Ipak, ovdje je također vidljiv i Dylanov početni potencijal da izađe iz okvira običnog horror stripa prema nečemu višem. Taj je potencijal pod Sclavijevim spisateljskim perom ne samo dosegnut, već i nadmašen. Na žalost, većina autora koji su došli nakon Sclavija nisu nastavili pisati priče u tom smjeru te se Dylan ubrzo vratio nazad u domenu (ispod)prosječnog horror (pa čak i krimi) stripa. Srećom, u posljednjih par godina se pojavilo nekoliko ambicioznih autora koji ga ponovno pokušavaju vratiti na stare staze, ne toliko po kvaliteti i stilu pisanja starijih epizoda već po namjeri da Dylan kao strip ponovno tjera na promišljanje te izaziva reakcije čitatelja. To jest, da Dylan ponovno uznemiri čitatelje, ali ovog puta u skladu s današnjim modernijim poimanjima užasa.

Dylan: „Bio sam ozbiljan, znaš? Ne znam… zaista ne znam što je to užas.

DD LUSP 13 Mefisto

8, 8, 9, 9

Vrlo dobra kratka priča o malim užasima koji nas okružuju svaki dan i našem reagiranju na iste. Prvo izdanje bilo je (kako je recenzent naveo, u časopisu Per lui), na velikom formatu u koloru, sa četiri pasice po tabli. Kasnije su se za potrebe SBE formata vinjete rezale, docrtavale ili uvećavale (scena vješanja npr.). Čak su se i neke greške u crtežu ispravljale. Ocjena za naslovnicu je za originalnu Casertanovu.

19.01.2017
    19:01:00 sati
    Goran100
  • ede

9, 8, 10, 10

Uistinu sjajan racconti koji datira od zlatnih dana Dylana Doga.Kako je samo tada bio dobar Casertanov crtež,neusporedivo bolji nego danas!Mala ispravka na recenziju-u rubrici zanimljivosti je krivo navedeno da je dodatak L"orrore kao zasebna sveska došao uz Glamour magazin iz Firenze - Io,Dylan,e le donne(taj broj magazina je izašao nekoliko mjeseci kasnije uz dodatak Femmine fatali)a ovaj je izašao samo malo ranije uz Glamour Dylan Dog iz veljače 1990.Inače,rijetki primjerci magazina Per lui u kojem je objavljen prvi uradak ove kratke priče, na tržištu dostiže minimalnu cijenu od 700 pa sve do vrtoglavih 1000 eura za jedan magazin.

20.01.2017
    00:43:00 sati
    ede

9, 10, 10, 9

Zanimljiva prica, koja podsjeca na epizodu "Ubice" (nesto poput Ubice-light!), a ocito se i vidi da su Sclavi i Casertano bili na vrhu svojih darova u ovo doba.  Kao i najbolje epizode, ova nema odgovora na sva pitanja koja postavlja, a istovremeno uzas koji u njoj vidimo je besmislen i lijep: to je citav poent ovog serijala.  Poezija, krv i nasilje spojeni da nam daju hororsku umjetnost stripa.  Ovo bi trebalo svakom da se svidja.

29.03.2017
    14:07:00 sati

Ukupna ocjena 28%