Dobrodošli u Wickedford

DD VEC 131 | 96 str.

Dylan Dog stiže u Wickedford, gradić u koji se Bloch preselio nakon umirovljenja. Osim otkrivanja novog okruženja i novih životnih navika bivšeg inspektora Scotland Yarda, istražitelj noćnih mora nailazi na jezoviti slučaj koji se naizgled vrti oko Adriana, mladića koji boluje od sindroma čovjeka-slona.

• Dobro došli u Vikedford
    DD VEC 131

• Benvenuti a Wickedford
    DD SR 340

• Epizoda je u Italiji izašla krajem prosinca 2014. godine.
  • U ovoj priči (napokon) saznajemo puno ime inspektora Blocha.
  • Kad smo već kod imena, spomenuto je i Jenkinsovo prvo ime: Cedric. Ipak, nedugo nakon izlaska ovog broja na talijanske kioske, utvrđeno je kako je novo uredništvo previdjelo činjenicu da je Jenkinsovo ime (Abel) otkriveno u #134 „Jaguarov Krik“. Greška je ubrzo ispravljena na način da je objašnjeno kako je Abel Jenkinsovo prvo ime, a Cedric drugo. Sukladno tome, ispada kako u ovom broju umjesto prvog imena, razotkriveno puno ime šeprtljavog policajca: Abel Cedric Jenkins.
  • Adrian, centralni lik ove priče, boluje od Protejevog (ili Proteusovog) sindroma, bolesti od koje je patio Joseph Merrick, takozvani „čovjek-slon“ po kojem je Adrian i vizualiziran. U pitanju je vrlo rijetka genetska bolest popraćena neprirodnim rastom kostiju, mišića i vezivnog tkiva koja u većini slučajeva dovodi do gigantizma određenih dijelova tijela.
  • Medda na početku priče ubacuje varijantu urbane legende o krokodilu u kanalizaciji. Spomenuta legenda je također obrađena i u priči #318 (LU 145 / VEC 109) „Urbane legende“.
  • str. 19 – naziv benda umirovljenika „Greener Days“ dobiven je od poigravanja s imenom benda „Green Day“.
  • str. 95 – Bloch citira Sherlocka Holmesa i jedan od njegovih najpoznatijih citata.

Zagazivši već nekoliko brojeva u preporod Dylana Doga pod uredničkom palicom Roberta Recchionija, ne može se ne primijetiti kako su Recchionijeva obećanja u vezi novih Dylanovih priča ispunjena… barem djelomično. Serijal se polagano, ali sigurno mijenja. U svim dosadašnjim pričama glavni je naglasak stavljen upravo na promjene, bilo da je riječ o mijenjanju dosadašnjeg status quoa (u vidu ubacivanja minimalne doze kontinuiteta između priča) ili o redovitim (ne)izravnim i bespotrebnim diskusijama između likova o važnosti promjena. U tom pogledu, Recchioni je održao svoje obećanje o novim Dylanovim pričama. Što se tiče kvalitete samih priča… e, to je već jedna druga priča.

Da ne bi bilo zabune, ne, priče nisu loše. Puno su bolje od „Blackyja“, „Mladih vampira“, „Gori, vještice…gori!“ i brojnih drugih priča koje smo čitali u redovnoj seriji u posljednjih desetak godina. Ipak, ono što smo dobili nije ono što nam je obećano. Sve priče od „Dubokog svemira“ pa na dalje očigledno imaju dobru početnu ideju i poruku koju su autori željeli prenijeti. Ipak, teško je ne primijetiti kako u baš svakoj od tih priča izvedba nije na razini na kojoj bi potencijal zamišljene ideje u potpunosti došao do izražaja. To jest, izvedba (način na koji su scenaristi pretočili ideju na papir) je „samo“ dobra. U najboljem je slučaju „jako dobra“, no ni u jednom slučaju odlična.

Dodatni problem predstavlja i (sad već očiti) pokušaj da se priča u svakoj epizodi podijeli na dva dijela: 1) dio s novim promjenama i prstohvatom kontinuiteta te 2) „horror“ dio izveden u stilu ubačenog segmenta „čudovište mjeseca“. Umjesto da se ta dva dijela priče podupiru i tvore sinergijski efekt koji će izdignuti samu priču od dosadašnjih epizoda, oni se međusobno guše i umanjuju vrijednost jedan drugome. Ovaj je problem do sada bio više ili manje izražen u gotovo svakoj priči od početka preporoda, a (dosadašnji) vrhunac nesklada tih dvaju dijelova vidljiv je u ovoj priči. Ironično, za spomenuti nesklad u ovom slučaju nije toliko kriv Medda (koji se očigledno morao pridržavati određenih uputa oko novog smjera serijala) koliko specifične uredničke odluke i traljavosti oko povezivanja dosadašnjeg „novog“ kontinuiteta.

Konkretno u slučaju „Dobro došli u Wickedford“ , priču možemo podijeliti na dva dijela: 1) dio o promjenama/kontinuitetu vezanim uz Blochovo preseljenje u Wickedford i njegovim životnim navikama te 2) (sad već standardni) dio o „čudovištu mjeseca“ koji se vrti oko Adriana i teme političke korektnosti.

Dio o Blochu takoreći se nastavlja tamo gdje je stao u priči „Nikad više, inspektore Bloch“. Ako je ta priča predstavljala (blago nedorečeni) uvod u Blochovo umirovljenje, onda je ova priča epilog tog prijelaznog razdoblja od inspektora Blocha do umirovljenika Blocha. U tom pogledu, veći dio priče sastoji se od prijateljskih razgovora između Dylana i Blocha tijekom kojih saznajemo nešto više o novim životnim navikama bivšeg inspektora Scotland Yarda dok se istodobno upoznajemo sa Wickedfordom i njegovim stanovnicima. U kombinaciji sa opuštenom i druželjubivom atmosferom koja vlada u tom gradiću, razgovori između Dylana i Blocha djeluju toliko prijatno i živo da ostavljaju dojam kao da čitatelj osobno sjedi pored njih i prisustvuje njihovom razgovoru. Vjerujem kako je upravo to i bila Meddina namjera za ovaj dio priče. S obzirom kako je Medda u tom segmentu najjači, ne čudi koliko je spomenuti dio priče besprijekorno izveden u maniri najboljih „slice of life“ priča.

Oduvijek je bilo tako, i zauvijek će tako biti. Nisi onakav kakav jesi, nego onakav kakvim te ljudi vide. Ako te vide kao čudovište, onda si čudovište.

Za novi početak…

Dio priče o „čudovištu mjeseca“ vrti se oko Adriana, mladića koji pati od Protejevog sindroma. Vizualiziran po čovjeku-slonu koji je patio od iste bolesti, Adrian je ubačen u priču kao glavna okosnica ovog dijela radnje. Štoviše, ovog puta dio o „čudovištu mjeseca“ ujedno predstavlja i nastavak „osuvremenjivanja“ Dylana Doga (započetog u „Anarhiji u Ujedinjenom Kraljevstvu“ te nastavljenog u idućim brojevima) i premještanja serijala u 21. stoljeće. U tom pogledu, Medda se u ovoj priči dotiče političke korektnosti, ali i njenih zamki. Koliko je ta tema bila aktualna u svijetu u 2014. godini kada je ova priča izašla na talijanskim kioscima, toliko je danas još aktualnija u vidu lažnih i neutemeljenih izjava koje su zbog globalizacije, mentaliteta mase i pritiska najglasnijih u stanju uništiti poštena poduzeća, ali i živote nevinih ljudi. Ipak, Medda se u ovoj priči ne bavi tim aspektom političke korektnosti koliko drugoj krajnosti spomenute teme čime ukazuje na opasnost od iskorištavanja njenih pozitivnih strana. U pitanju je vrlo hrabro i osvježavajuće promišljanje kakvo se i inače očekuje od scenarista Meddinog kalibra.

Možeš promijeniti kuću, namještaj, navike… ali neke stvari nikada ne možeš promijeniti.“

Joseph C. Merrick (1862. – 1890.)

Iz perspektive ideje i same priče, navedeni dijelovi zaslužuju visoku ocjenu. Ipak, ranije spomenuta izvedba je ono što u konačnici šteti samoj priči. Spomenuto forsiranje da dio svakog broja čini segment „čudovište mjeseca“ u duhu najranije faze serijala nije toliko problematično po ideji koliko po njenoj implementaciji u priči. Osobno sam stekao dojam kako je Medda bio ograničen uputama na koji način bi ti segmenti trebali biti izvedeni. Sukladno tome, dio priče posvećen Blochu i promjenama izveden je u stilu klasičnog Medde u svom najboljem izdanju dok je izvedba „čudovišta mjeseca“ njegova totalna suprotnost, u stilu lijenih i „ziheraških“ uradaka scenarista popularnih američkih serija. Za navedeno najviše krivim uredništvo i njihovu odluku o takvom pristupu, no to je tek sitnica u odnosu na ostale gafove uredništva prikazane u ovom broju.

POČETAK SPOILERA!

Na stranu što je Blochovo preseljenje iz Londona u Wickedford obavljeno „off-screen“ te što bivšeg inspektora Scotland Yarda odmah na početku priče zatičemo u Wickedfordu potpuno priviknutog na njegovo novo životno okruženje, veći dio posvećen Blochu je odrađen izvanredno. Ipak, ono što bode u oči je način na koji su implementirane određene uredničke odluke zamišljene u okviru cjelokupnog projekta preporoda serijala. Vjerujem kako će većini čitatelja najkontroverzniji dio ovog broja biti odabir Blochovog imena (Sherlock Holmes Bloch), no osobno mi je najviše zasmetao nemar i urednički propusti ne samo oko povezivanja ove epizode sa zadnjih 2-3 broja, već i ranije uspostavljenim „kontinuitetom“. Ti elementi ostavljaju dojam kao da je uredništvu bilo važnije da se u svakoj priči likovima u usta stavljaju izjave kojima se više ili manje izravno aludira na promjene (npr. Dylanovo „Nisam toliko politički korektan koliko misliš“ ili „Nadimak „Stari momče“ mi je uvijek bilo nesnošljiv“) nego da izbjegavaju kontradikcije s promjenama koje su uveli u ZADNJIH nekoliko nastavaka. Jedan od očitijih primjera toga je Jenkins za kojega je u „Nikad više, inspektore Bloch“ spomenuto kako nema nikoga od rodbine dok u ovom broju šeprtljavi policajac odjednom ima (daljnju) rođakinju. Kad smo već kod Jenkinsa, spomenimo i previd oko njegovog imena (vidi zanimljivosti) kojem se teoretski i može progledati kroz prste, no očigledno upućuje kako je veća pozornost kod preporoda posvećena broju i opsegu promjena, a manje njihovoj potrebi i kvaliteti.

KRAJ SPOILERA!

Scenariju je zbog navedenog „poklonjena“ šestica jer ono što zamjeram ovoj priči nije toliko upućeno Meddi (za kojeg vjerujem kako je iz početne ideje izvukao najviše što je mogao izvući unutar zadanih uputa i ograničenja) koliko uredništvu oko načina implementiranja novih ideja i promjena.

Što se tiče vizualnog dijela priče, Nizzoli je solidno odradio ovu priču, istinski se potrudivši dočarati sve čari i atmosferu Wickedforda i njegovih stanovnika. Ipak, vidljivo je kako ovakav tip priče ne odgovara u potpunosti njegovom stilu. S druge strane, Stano je neobjašnjivo zakazao isporučivši nam jednu koliko neinspirativnu, toliko i zbunjujuću naslovnicu.

Ne mogu se oteti dojmu kako se u cijeli projekt Dylanovog preporoda nije ušlo sa 100% snage kao što je to bilo najavljeno na početku rada na ovim pričama. Navedeno je vidljivo ne samo u ovom, već i u svim prethodnim brojevima od početka preporoda, i to najviše u pogledu (scenarističke) izvedbe samih ideja. Ipak, ovakve priče su i dalje puno bolji pomak prema naprijed u odnosu na priče kakve smo (većinom) dobivali u zadnjih desetak godina. No neovisno o tome,čak i ako naredne priče po izvedbi budu napravljene na sličnom kalupu kao i zadnjih nekoliko priča, teško da će čitateljima ostati u sjećanju. Možda će se pamtiti pokoja ideja ili ono što je autor naumio reći, ali da će se svi dosadašnji brojevi od početka preporoda pamtiti kao odlične priče, teško.

DD SR 339 Anarhija u Ujedinjenom kraljevstvu

7, 6, 8, 7

Interakcija između Blocha i Dylana je najzanimljiviji dio priče, ostalo - djeca, Adrian i cijeli zaplet oko njih škripi na svakom koraku. Ima previše teksta kojim Medda pokušava objasniti apsurdne situacije u koje se doveo.

26.08.2018
    00:34:00 sati

6, 6, 8, 8

Naslovnica je ovdje najbolja stvar, ali na zalost obecava malo drugaciji dozivljaj od unutrasnjih stranica.  Svidja mi se sto malo vise pratima Blocha odkad je otiso u penziju, a pogotovo ce ova epizoda imati neki znacaj jer ovje otkrivamo Blochovo ime: Sherlock!  Ha.  Ko bi reko... Medjutim, sto se tice radnje, onaj mali crni djecak Adrian Archer, koji izgleda kao miniaturni The Elephant Man, ovdje je neka Dylanovska kopija onog cudovista iz B-horror filma, Basket Case.  Fora kako je on sumnjiv u ubistu one otete djece, pa onda kobejagi ispao nevin, da bi se na samom kraju dokazao da je u stvari on glavni zlikovac, je bas nekako... bezveze.  Nema tenzije, niti velikog otrkica, samo jednostavno, "blah...".  Bloch je ovdje najzanimljiviji lik, a pogotova njegov dio radnje.  Marko Nicolijev crtez je odlican, dok je Medin scenario u momentima zabavan, a u drugim naporan i razocarajuci.  Neke djelove ove price cu dugo pamtit, ali ih sigurno necu skoro ponovo procitati.

26.08.2018
    15:27:00 sati
  • MisterYES

6, 6, 6, 6

Nako vala 😐

30.08.2018
    10:04:00 sati
    MisterYES
  • Dexters

6, 6, 9, 8

Ako netko nije nikad čitao Dylana, ova epizoda mu može biti prilično dobra. Za iskusnije, ona je tek nastavak uvoda u novi svijet Dylana Doga započetog u prošlom broju. Značajan dio stripa se uopće ne odnosi na primarni tijek radnje. Autori nam serviraju nove likove, obrađuju stare, i daju do znanja da će voditi računa o kontinuitetu. Umjereno ruganje tzv. političkoj korektnosti bilo je aktualno 2014. kad je ovaj strip u Italiji izašao, danas je ona toliko ismijana da više ne luči željeni efekt. Na kraju, šteta što je Meddin potencijal potrošen na ovu školski odrađenu "most" epizodu.

Nizzoli obavio jako dobar posao na crtačkom planu, uz nekoliko odličnih kadrova.

01.09.2018
    16:18:00 sati
    Dexters

6, 6, 9, 3

U komentaru na recki o Anarhiji sam se vec pozalio na ono sto i recenzent ovde do detalja objasnjava. Zar ne bi bilo bolje imati jednu "cistu" epizodu u kojoj ce se definisati dalji tok serijala na primer? Taj deo je svakako i najbolji deo ovde, cudoviste meseca necu pominjati jer kratak je put od coveka slona do genetske mutacije monstruoznog sijamca sa pipcima koji zdere omladince :rolleyes: Izdvojio bih i duhovitu scenu sa Carpenterom, kao i ne bas jasni momenat telepatije sa Grucom. Scena sa zlom kraljicom na klupi je bila fantazmagoricno jeziva i bilo bi dobro videti sta je bilo kasnije. Nizolli rasturio, Stano neocekivano podbacio.

03.09.2018
    17:14:00 sati
  • Lucy Liu

10, 10, 9, 10

Odlična priča. Svidjela mi se ta "politička nekorektnost", a i sve ostalo.

04.09.2018
    20:13:00 sati
    Lucy Liu
  • Unngenant

8, 7, 8, 7

06.09.2018
    08:40:00 sati
    Unngenant

8, 7, 8, 9

Ovo je trebao biti specijal. Prva polovica stripa odlična, odnosno susret Dylana i inspektora, pitoreskni ugođaj malog gradića i upoznavanje njegovih stanovnika, saznavanje Blochovog imena... Tek oko 50 str. dolazi dio s otmicom, ubojstvima i istragom te je sve prebrzo razriješeno, mada je način na koji Dylan rješava slučaj Medda solidno osmislio, ubacivši na samom početku naznaku koju će kasnije upotrijebiti i omogućiti razrješenje zločina na tako malom prostoru. Nije bilo mjesta da se prodube likovi, osobito čudovište pa i novopredstavljena inspektorica, a sama završnica, u smislu suočenja s čudovištem, djeluje podosta banalno. Epilog s Jenkinsom opet malo podiže dojam, kao i prikaz Blochovog umirovljenja, a ima i par neočekivano dobrih fora s Grouchom. Mislim da je Medda ovdje bio ograničen brojem stranica- s jedne strane trebao se detaljnije posvetiti Blochu, a s druge strane ubaciti i kakvo čudovište, odnosno istragu za detektiva noćnih mora. Otprilike je nešto slično i u recenziji opisano.

Nizzoli je dobar crtač, osobito se to vidi pri početnoj vinjeti prikaza Wickedforda, ali nisam pretjerano oduševljen kako crta likove, osobito lica muškaraca, pomalo klaunovski katkad izgledaju, čak i podosta ženskasto.

Naslovnica je u pogledu ubojice odlično osmišljena, ništa ne otkriva i Stano ju je napravio u stilu filma "The Blob", ali itekako je upečatljiva i pršti dinamikom. Nije mi baš jasno što je u njoj zbunjujuće, dapače, sviđaju mi se ovakve Stanove filmske posvete.

Sarghane, ti si ovom preporodu postavio vrlo visoko ljestvicu. Ja ipak malo niže. Nakon desetina loših do osrednjih Dylana iščitanih otprilike do "... i budi lijep leš" epizode, a da ne kažem da Dylana čitam od dana kad sam na kiosku kupio "Prodavača vremena" (SD 54, otprije gotovo 20 godina, bio sam otprilike jedanaestogodišnji šmrkavac), samo sam se nadao da vrate čim više Medde i Barbatice koji će već serijal nekako dignuti. Još im di Gregorio (taj me iznenadio nakon početnih osrednje-prosječnih epizoda) i Recchioni pripomažu, i vidljiv je pomak, u svakom slučaju dovoljan da više ne čekam remitendu ili Interliber.

09.09.2018
    10:42:00 sati
  • Mali_Mate