U službi kaosa

DD VEC 132 | 96 str.

Zašto se ljudi međusobno ubijaju i preotimaju jedni od drugih najnoviji futuristički smartphone Ghost 9000? Kakvu tajnu krije taj tehnološki dragulj? I kakve su tajne skrivene u prošlosti Johna Ghosta, čovjeka koji stoji iza proizvodnje tog ekstra-ekskluzivnog uređaja i kojem je suđeno zauvijek promijeniti život Dylanu Dogu?

• U službi haosa
    DD VEC 132

• Al servizio del caos
    DD SR 341

• Epizoda je u Italiji izašla krajem siječnja 2015. godine.
  • Dylan u ovoj epizodi dobiva mobitel kojeg će od ovog broja aktivnije koristiti. Točnije, za mobitel će u većini slučajeva biti zadužen Groucho iako će se i Dylan, unatoč svom stavu o tehnologiji, koji put poslužiti njime.
  • Albion je najstarije poznato ime za Britansko otočje, datirajući iz perioda oko 500. godine prije Krista. Naziv je vjerojatno keltskog podrijetla, možda i pred-indoeuropskog, a danas se još uvijek ponekad koristi kao poetski naziv za Britansko otočje. Postoje i druga mišljenja po kojem se ime Albion povezuju s gaelskim toponimom "alba" i s velškom imenicom "elbid" koja znači svijet, zemlja ili područje (npr. Galaćansko ime i Galski epitet božanstva glasio je Albio-rix, što bi u prijevodu značilo "kralj svijeta").
  • Zlatni rez je matematičko-strukturalni pojam koji se najčešće veže za umjetnost i povijest umjetnosti. U pitanju je kompozicijski zakon u kojem se manji dio prema većem odnosi kao veći dio prema ukupnoj cjelini. Poznat je i kao zlatna sredina te božanski ili zlatni omjer. Teorija zlatnog reza započeta je još u antici, a svoj je procvat doživjela u renesansi. Nakon mnogo stoljeća proučavanja smatra se da je zlatni rez najsavršeniji rez u prirodi (potpuno savršen ljudskom oku) koji predstavlja harmoniju između izrazite preciznosti i kaotične nesavršenosti.
  • str. 55-57 – Ghost večera u restoranu Gordona Ramsaya (koji također ima cameo u toj sceni).
  • U stripu, Marcus Irvine izoliran je od javnosti u kući koja je, po njegovoj želji, identično sagrađena na temelju „Skyfall“, kuće iz istoimenog filma u kojoj je odrastao James Bond. Kad smo već kod Bonda, u ovom broju također imamo priliku vidjeti neke od njegovih „gadgeta“.
  • Lik Marcusa Irvinea (vizualno) je inspiriran scenaristom Alanom Mooreom.
  • str. 68-71 – scena s Irvineom i podrumom (a i cijela scena Dylanovog susreta s Irvineom/Mooreom) podsjeća na osuvremenjenu varijantu scene Dylanovog susreta s Lovecraftom iz #18 „Zločin“, samo što je čudovište u ovom slučaju jedno upečatljivo biće iz jedne ranije priče (#41 „Golconda“). S obzirom na očigledne sličnosti između tih scena (npr. i u „Zločinu“ i u ovoj priči Dylan nakon spomenute scene odlazi automobilom), moguće je da je ovo mali Rechionijev mig/posveta spomenutoj Sclavijevoj priči.

U matematici i fizici, teorija kaosa počiva na vjerovanju kako se nelinearni dinamički sustavi pod određenim uvjetima ponašaju na naizgled nepredvidljiv način. Laički rečeno, teorija kaosa tvrdi kako su slučajni događaji samo naizgled slučajni te kako kod njih postoji neka logika i red. Po toj definiciji, pojam „kaos“ obično označava neki nered ili nepredvidivi slučaj. U stvarnom životu, kaos iz spomenute definicije je vječni neprijatelj ljudske vrste koja još od davnih dana pokušava uvesti red i kontrolu u svoje živote. Ironično, u pitanju je ista vrsta koja, kako je to Borges jednom rekao, sudbinom naziva vlastitu nesposobnost shvaćanja neizmjernog mehanizma slučajnosti… istog mehanizma kojeg teorija kaosa pokušava objasniti.

Teorija kaosa. Leptir mahne krilima na ekvatoru i time izazove uragan na drugoj strani svijeta.

Koliko god je ljudska vrsta u 21. stoljeću uspjela doći na korak od pobijede nad siromaštvom, gladi i velikim brojem poznatih i nepoznatih bolesti, još uvijek nije napravila neke veće pomake u pronalaženju reda u neredu, logike u kaosu, predvidljivog u nepredvidljivom. Onaj tko jednog dana uspije savladati navedene prepreke (to jest, onaj tko uspije „ukrotiti“ kaos), postat će pripadnik rase „Homo deus“, vrste koja će jednog dalekog dana u budućnosti na tronu naslijediti sve „moderne“, a možda i tradicionalne bogove. U tom pogledu, pobornici i istraživači teorije kaosa se iskreno nadaju kako će do tih spoznaja doći netko tko će spomenuta znanja koristiti za dobrobit ljudske vrste. No što ako do saznanja o teoriji kaosa dođe netko tko nema nikakve dobre namjere? Upravo je to bila Recchionijeva glavna premisa oko stvaranja novog „glavnog“ Dylanovog negativca.

Moje ime je John Ghost… i ja sam onaj koji natjera leptira da mahne krilima.

John Ghost

Trebalo je izaći više od 340 brojeva redovne serije da Dylan dobije svog novog nemesisa. Unatoč tome što su se u serijalu tijekom vremena svako malo pojavljivali brojni negativci koji su istraživaču noćni mora u većoj ili manjoj mjeri otežavali život, nitko od njih nije uspio dosegnuti veličinu Dylanovog prvog (i do ovog trenutka jedinog) glavnog neprijatelja, Xabarasa. Na temelju Recchionijevih najava, njegov cilj je bio Dylanu podariti novog negativca u Xabarasovom rangu: koji ne samo da će Dylanov život okrenuti naglavačke, već će ujedno i predstavljati utjelovljenje svih zala na svijetu. Ipak, valja naglasiti kako će taj negativac, za razliku od Xabarasa koji je predstavljao utjelovljene zla od početka čovječanstva, predstavljati utjelovljenje svih zala današnjice. To jest, Dylanov novi nemesis, John Ghost, predstavlja utjelovljenje svih zala suvremenog svijeta.

Očito je kako tema broja koja uvodi jednog takvo „velikog“ lika mora upotpunjavati karakteristike novog nemesisa, ali ga i što reprezentativnije prikazati. I baš kao što je prošla epizoda „Dobro došli u Wickedford“ poslužio kao neka vrsta epiloga priče o Blochovom umirovljenju, tako i ova priča u duhu spomenute teme također predstavlja svojevrsni epilog uvođenja jedne od promjena u serijal koja je započela još u „Anarhiji u Ujedinjenom Kraljevstvu“: prebacivanja serijala u sadašnjost. A postoji li bolji način da se serijal osuvremeni od sučeljavanja Dylana sa zlom suvremenog svijeta?

Što su uopće po Recchioniju najveća zla današnjice? U ovom broju ih navodi nekoliko, no najveću pozornost posvećuje tehnologiji. Upravo je najmodernija tehnologija dovela do brutalnog ubilačkog ludila koji se kao glavni pokretač radnje provlači kroz cijelu ovu priču. U tom pogledu, ovaj broj za serijal predstavlja svojevrsni povratak korijenima. Brutalnost, količina krvi i izvedba ubojstava u ovoj epizodi je toliko uznemirujuća da bi ovaj broj vrlo lako mogao proći kao osuvremenjena verzija kultnog klasika iz najranije faze serijala: #5 „Ubojice“. Naravno, osuvremenjena uz male izmijene. Na primjer, modificirana oružja koja su u Sclavijevom klasiku izazvala ubilačko ludilo Recchioni je u ovom broju zamijenio mobitelima. Koliko je ta paralela na prvu čudna, toliko je i prikladna, ali i u duhu današnjih vremena. Također valja primijetiti i činjenicu kako je ubilačko ludilo u Sclavijevoj priči zahvatilo samo London, dok je u ovoj zahvatilo i cijeli svijet, čime je Recchioni postavio sjajnu paralelu između nekadašnjeg i trenutnog serijala u vidu današnjih trendova globalizacije čijih posljedica nije pošteđen ni Dylanov „novi“ svijet. Tim jednostavnim, ali efikasnim trikom Recchioni je dodatno istaknuo sve očigledniju preobrazbu Dylanovog svijeta iz osamdesetih godina prošlog stoljeća u „naš“ svijet iz 21. stoljeća.

Recchioni se preko mobitela/tehnologije također dotiče još jednog suvremenog zla koje je bilo tema jednog od prethodnih brojeva. Nije nikakva novost kako se većina današnjih tehnoloških proizvoda prodaju po suludo skupim cijenama, a osobito kada se uzmu u obzir njihovi relativno niski troškovi proizvodnje. Većina današnjih korporacijskih giganata to uspijeva postići premještanjem svoje proizvodnje u zemlje trećeg svijeta, najčešće u siromašne Azijske zemlje gdje velik broj siromašnih radnika (među kojima su i djeca) za sitne novce izrađuju spomenute proizvode. U tom pogledu, takvi ljudi predstavljaju nove robove današnjice. To jest, oni su jedna druga vrsta suvremenih robova u odnosu na one koje smo imali priliku vidjeti u „Anarhiji u Ujedinjenom kraljevstvu“. Takvi radnici zbog života u bijedi te loših radnih uvjeta ponekad i umiru na radnim mjestima zahvaljujući čemu se u zadnje vrijeme svako malo mogu čuti izjave kako sve veći broj korporacijskih giganata i suvremenih poduzeća svoj uspjeh gradi na krvi nevinih. I upravo je ta krv nevinih radnika glavna okosnica ove priče, ali i jedan od najvećih užasa današnjeg doba.

Valja spomenuti kako Recchioni u ovom broju ne kritizira samo poduzeća, već i potrošače. Nije slučajno u jednoj sceni prikazao potrošače kao zombije ovisne o mobitelima. Štoviše, ubilačko ludilo u ovom slučaju nije ništa drugačije od potrošačkog ludila, osobito u slučajevima kada potrošači masno plaćaju proizvod koji im najčešće ne treba. Time se također ukazuje i na dvoličnost potrošača koji, iako osuđuju moderno robovlasništvo, i dalje kupuju te uživaju u proizvodima nad kojim je neki siromašni radnik iz treće zemlje prolio mnogo krvi i znoja tijekom njegove izrade. Krvlju u tom slučaju nisu umrljane samo ruke proizvođača, već i na ruke potrošača.

Koliko god vjerujem da sam oslobođen krivice, ipak sam umiješan. Ne mogu izbjeći odgovornost sustava dokle god biram živjeti u njemu. Ako se pretvaraš da nešto ne postoji, to nešto neće postati manje stvarno!

Iako su neke od ovih tema i ranije obrađivane na stranicama Dylana Doga, u ovom su broju objedinjene i obrađene kao prikaz svijeta u kojem danas živimo, dok John Ghost kao novi negativac serijala (osim ranije navedenih zala suvremenog svijeta) ujedno u sebi objedinjuje i sve karakteristike ljudi koji preživljavaju i zarađuju u tako uređenom (poslovnom) svijetu.

Osim novog nemesisa, u ovom broje upoznajemo i još jednog novog lika: Johnovu pomoćnicu/zaštitarku/tajnicu Elisabeth Moon. Iako Dylanov šarm naizgled nema učinka na nju, zadnjih nekoliko scena s njom upućuje da bi se to u budućnosti moglo promijeniti. Navedeno također vrijedi i za Raniju što bi u narednim brojevima moglo dovesti do zanimljivih situacija između ova tri lika.

Bigliardo ne samo da se ovdje istinski potrudio, nego je i nevjerojatno unaprijedio svoj stil na bolje. Vidljivo je kako se ovim detaljnijim, kičastijim i „neurednijim“ stilom oslobađa „sterilno čistog“ stila kojeg je do sada koristio, što će u narednim pričama biti još primjetnije. I prije mi je bio među dražim crtačima, ali sada mi se s ovim novim stilom daleko više sviđa. Stano je ovog puta, osim jako dobre naslovnice, nacrtao i desetak stranica stripa, prvenstveno dijelove u kojima se pojavljuje John Ghost. Mislim da nema potrebe spominjati kako je taj dio obavio besprijekorno.

Unosimo red tamo gdje je postojao samo kaos.

Je li Recchioni uspio u svojoj namjeri da stvori negativca u Xabarasovom rangu? Još je prerano za reći. Odgovor na to pitanje ćemo vjerojatno dobiti u narednim pričama. Ako ništa drugo, John Ghost kao lik ima potencijala za to, a još više što se u zadnjih nekoliko stranica priče naslućuje kako se u pozadini cijelo vrijeme odvija još nešto veće od Dylana, ali i od svega što smo do sada vidjeli od Dylanovog novog negativca.

Čak i ako stavimo na stranu nekoliko „problematičnih“ scenarističkih rješenja (brzi i nedorađeni prijelazi između određenih scena s jedne strane te bespotrebno razduženi dijelovi s druge, pad helikoptera, ubilačko ludilo i scene ubojstva za samu bit priče djeluju manje bitni nego što bi trebali biti, itd.), vjerujem kako će se većina čitatelja složiti da je ovo, uz Paolin „Nikad više, inspektore Bloch“, za sada jedna od najuspješnijih priča ovog preporoda. Nećemo se lagati, ima i ova priča svojih mana, no u pogledu obećanih promjena i premještanja serijala u sadašnjost, možemo reći kako je Recchioni uspio održati svoje obećanje… barem u tom pogledu. Dylane, dobro došao u 21. stoljeće!

DD VEC 131 Dobrodošli u Wickedford

Ukupna ocjena 24%

2, 1, 4, 3

Necitljivo, ali bar konfuzno i pretenciozno. U svakom slucaju jezivo.
    11.10.2018
    22:43:00 sati

9, 9, 9, 9

Nemam neku inspiraciju za pisanje komentara, tako da ću biti kratak. Recchioni je opet napisao priču koja je bolja od onih ostalih autora.
    "U službi kaosa" nam donosi svijet današnjice, a John Ghost je njegovo utjelovljenje. Jeftina tehnologija je natopljena krvlju izrabljenih ljudi, a ta krv zove osvetu, to je osnovna premisa. Sviđa mi se što je svaki kadar iskorišten sa svrhom, nema scena koje su tu tek tako da popune prostor. Također je dobro što se iza svega ne krije isključivo John Ghost nego je i on dio nečega većeg, goreg. Bilo je tu magije, filozofije kaosa, citata iz popularne kulture, koljačine, a u mnogim stvarima se i čitatelji mogu prepoznati. Ne želim ići u detalje jer su onda spojleri neizbježni.
    Bigliardo je odličan, Stano također premda je nacrtao nešto više od desetak stranica.
    Šteta što nemamo ediciju koja bi išla paralelno sa Talijanima jer bi volio da možemo svi komentirati u isto vrijeme, ovako je čekanje predugo.
    Zaključak - jedna od onih epizoda koje se čitaju više puta.

12.10.2018
    01:26:00 sati

8, 9, 9, 7

Odlicno napeta i relevantna epizoda, sa modernom temom mobitela i njihovih utjecaja na svijet.  Ovaj John Goust je odlican zlikovac u Dylanovom dvadeset prvom vijeku, i njegov stav u svijetu podjseca na neke CEO-ove koji zaradjuje gadan novac, iako ta njihova visoka zarada kosta dosta zivota siromasnog svijeta koji rade za prakticno nista u trecim svjetskim zemljama.  Bigliardov crtez je dobar, a kraj epizode, koji predlaze da je i kraljica Engleske neko zlo, natprirodno bice, je stvarnno jeziv i nezaboravljiv.  Rekioni nastavlja svoj niz dobrih Dylanovih prica, i ova spada u isti visoki nivo kao i prethodnih 10 (ili koliko vec).  Naslovnica definitivno hvata paznju citaoca, ili bilo koga koji baca pogled na nju.  Veoma dobro.

12.10.2018
    03:41:00 sati

8, 8, 9, 9

Ok, novi arhi-neprijatelj je kad -tad morao doci na red i evo,dobili smo ga. Prvi utisak je tako-tako, klasicni CEO zlikovac koji koristi svu svoju moc da ostvari cak i svoje najnize strasti. Dobra stvar je sto se iza svega toga krije nesto veliko, jezivo i vrlo vreovatno izvan naseg svemira (u kompilaciji Majke i ocevi smo zavirili unapred u Mater Dolorosa i tu se ves nesto napominje), mada "soker" sa kraljicom mi je bio skroz meh. Dobro je sto Dilan ima protiv sebe superiorne protivnike, to ce ga vreovatno pomeriti iz zone komfora, bas kao sto to cini Irma u ovom broju (btw, tablice Ghostovog automobila su IRM A999 ;) ) Bice zanimljivo videti razvoj odnosa sa Liz, mada mislim da su prerano dozvolili da i ona "padne" na njegovu kolonjsku , pa jos i poljubac od Ranije, nicim izazvan, daje indicije za vruci ljubavni trougao. nadam se da irvin nije zavrsio svoje kao raskomadana zrtva Oka (iz Golkonde?) jer bi mogao biti novi Dilanov pomagac u nekim slucajevima. sve u svemu, dobra prica, dijalozi si britki, pametni i Bigliardo je ovde stvarno dao sve od sebe (a ja sam u grupi onih koji ga ne vole). Stano je izabarao izuzetan kadar za primamljivu naslovnicu. Sad se setih, posle sto godina Dilan slusa metal- na radiju se vrte Slayer koji mu pomazu u razmisljanju, to nismo imali od Sclavijevih pocetaka kad mu se na gramofonu vrteo Iron Maiden. I da, Sclavijev Dilan bi svakako znao za Zlatni presek.

21.10.2018
    00:09:00 sati

• Čovjek vrijedan 2000 dolara