Green Lantern Rebirth

Miracleman

GLT TPB 1 | 192 str.

Desetljeća povijesti Green Lanterna dobivaju potpuno novu dimenziju pod kormilom Geoffa Johnsa, lansirajući tako jednu od najhvaljenijih sagi u modernom američkom stripu.

• Green Lantern Rebirth
    GLT TPB 1

• Situacija u kojoj Hal Jordan nokautira Batmana je lijepa posveta serijalu “Justice League International”, humorističnom stripu s kraja 80ih godina u kojemu je jedan od upečatljivijih momenata kada Batman nokautira Guya Gardnera na isti način. Stoga nije za čuditi što se u Rebirthu Gardner veseli kao malo dijete nakon što Batman dobije svoju porciju batina.
  • Nakon čitanja Rebirtha paralelno se čitaju trejdovi “Green Lantern: No Fear” i “Green Lantern Corps: Recharge”.
  • Četiri godine kasnije, Johns će se ponovno udružiti s Ethanom Van Sciverom na još jednom “Rebirth” mini-serijalu. U pitanju će biti “The Flash: Rebirth” koji će vratiti dugo odsutnog Barrya Allena u kostim The Flasha.
  • Prva pojavljivanja Green Lanterna sa Zemlje: Alan Scott: All-American Comics #16 (1940.), Hal Jordan: Showcase #22 (1959.), Guy Gardner: Green Lantern vol. 2 #59 (1968.), John Stewart: Green Lantern vol. 2 #87 (1971.), Kyle Rayner: Green Lantern vol. 3 #48 (1994.)

Nerijetko se na listama najboljih američkih stripova novijeg datuma zna naći na maratonski Green Lantern serijal scenarista Geoffa Johnsa. Iako nekada takve liste znaju poprilično preuveličavati značaj nekog stripa, kada je u pitanju gorespomenuti serijal mora se priznati da su pohvale itekako na mjestu. Iako mu ovo nije prvi dugovječniji serijal (već se okušao na JSA i Teen Titans između ostalog), vrijedno je napomenuti da mu je ovo najambicioznije djelo kojeg se do tada uhvatio. Ne čudi stoga ni podatak da je cijela priča objavljivana u rasponu od dobrih osam godina, a počela je upravo ovdje obrađenim “Green Lantern: Rebirth”. Prikazom koji vam donosi ova recenzija pokušao sam se osvrnuti na značajke koje čine ovaj strip toliko bitnim za cjelokupni razvoj svijeta Green Lanterna.

Slika 1. Silver Age Green Lantern

Pozadina

Kako bi u potpunosti razumjeli važnost Rebirtha, potrebno je pobliže istražiti događaje koji su doveli do situacije u kojoj se Green Lantern nalazio prije nego li je Johns upetljao prste. Hal Jordan, daleko najpoznatiji korisnik zelenog prstena pojavio se u stripovima davne 1959. godine i iako nije bio prvi koji je nosio to ime (ta čast pripada Alanu Scottu koji je debitirao još 1940. godine), još od prvog pojavljivanja postao je najpopularniji Green Lantern. Samo godinu dana kasnije predstavljen je kao jedan od osnivača Justice League of America s kojima je (paralelno s matičnim serijalom) postao jedna od ikona Srebrnog doba Američkog stripa. Bitno je za napomenuti kako je mitologija Green Lanterna poprilično široka, u mjeri u kojoj se rijetko do tada pojavljivala unutar DC stripova tog vremena. Tako osim samog Jordana imamo i plejadu popratnih likova, poput moćnih Guardians of the Universe koji su zapravo osnivači reda Green Lanterna, zatim su tu kolege Katma Tui i Tomar-Re, arhnemezis Sinestro koji je ujedino nekada bio proglašen za najvećeg Green Lanterna, no zbog taštine je protjeran iz redova korpusa, da bi nakon toga postao korisnik misterioznog žutog prstena. Kao baza Green Lanterna je uveden i planet Oa, a kao najveća slabost cijelog korpusa je nemogućnost prstena da utječe na predmete žute boje. Zašto? Nikad nije dano jasno objašnjenje. Prsteni Green Lanterna jednostavno ne rade na žute stvari i to je to, bez ikakvog dubljeg ulaženja u problematiku. Kako je popularnost Green Lanterna rasla, širila se i mitologija vezana uz njega i popratne likove iz serijala, tako da krajem 60ih (točnije 1968. godine) dobivamo novog zemaljskog Green Lanterna, Guya Gardnera, dok tri godine kasnije debitira i treći korisnik ovog imena, John Stewart koji je ujedno bio i prvi crni superheroj kod DC Comicsa. Izmjenjujući sva tri lika vodećim ulogama, sami serijal je više puta bio ukidan i resetiran, bez neke veće konzistentnosti u pričama.

Parallax

Međutim, 1993. godine dolazi do velikih promjena. Supermanova priča “ Reign of the Supermen! ” je bila u punom jeku i mediji su bili puni vijesti o Supermanovoj smrti u ''Death of Superman''. Direktan nastavak u vidu spomenute ''Reign of the Supermen!'' je donio poglavlje u kojem vanzemaljac i osvajač Mongul (možda najpoznatiji kao negativac u Mooreovom klasiku ''For the Man Who Has Everything'') uništava Coast City, Jordanov grad i bazu iz koje djeluje. Iako je za vrijeme uništenja Jordan bio van planeta, po povratku doživljava nervni slom nakon što vidi da od grada nije ostalo ništa, te da je svih sedam milijuna stanovnika izbrisano. Ovaj događaj nas vodi direktno u priču “ Emerald Twilight“ autora Rona Marza u kojoj Jordan gubi razum te, smatrajući da su Guardiansi krivi za uništenje Coast Cityja, kreće prema planetu Oa (bazičnom planetu Green Lanterna) po osvetu. Jordanovo ludilo se najbolje iskazalo prilikom obrane Oe kada na putu nailazi na kolege iz GL korpusa i nakon kratke borbe s njima im uzima prstenje, te ih ostavlja da umru u svemiru. Na samoj Oi Guardiansi povlače očajnički potez i iz centralne baterije oslobađaju Sinestra, no Jordan mu lomi vrat i osvećuje se, ostavivši i sve osim jednog Guardiana mrtvima. Tada Jordan ulazi u centralnu bateriju, odbacuje svoj zemaljski identitet i naziva se Parallax, postavši tako jedna od najvećih prijetnji s kojima će se DC Univerzum susretati. Među većim okršajima svakako treba spomenuti mini seriju “ Zero Hour: Crisis In Time“ u kojoj prijeti rekreiranjem cijelog univerzuma prema svojim željama.

Istovremeno, jedini preostali Guardian imena Ganthet na Zemlji odabire mladića imena Kyle Rayner, daje mu posljednji Green Lantern prsten i odlazi. Situacija u kojoj se Green Lantern serijal nalazi u ovom trenutku je više nego zanimljiva, s obzirom da je Twilight izbrisao praktički sve elemente koji su do tada činili Green Lantern mitologiju, dajući im mogućnost da krenu od nule. Hal Jordan je negativac, skoro pa svi ostali iz korpusa su mrtvi, Guardiani više ne postoje, a jedini aktivni Green Lantern je Kyle Rayner, običan tip koji će u dogledno vrijeme sam i bez ičije pomoći morati naučiti kako koristiti prsten. Nažalost, spomenuti potencijal je bio slabo iskorišten i Rayner pod Marzovim perom većinom sudjeluje u ne pretjerano pamtljivim događajima, dok mu najprofilniju ulogu dodjeljuje Grant Morrison koji ga uvrštava kao jednoga od sedam članova JLA.

Slika 2. Hal Jordan kao Parallax i Kyle Rayner

Iskupljenje

Iako je to bio kraj Hala Jordana kao Green Lanterna, to nikako ne znači da je Emerald Twilight bio njegovo zadnje pojavljivanje. Tokom vremena znalo bi se zalomiti da bi se Jordan pojavio u ovoj ili onoj priči, no daleko najznačajnije pojavljivanje duguje mini-serijalu “ The Final Night“ iz 1996. godine u kojem se Jordan/Parallax žrtvuje kako bi ponovno upalio Sunce (bez da ulazim u nepotrebne detalje. Ovdje se također postavljaju temelji za još jednu veoma dobru DC priču, Green Arrow: Quiver). Kako fanovima to nije bilo dovoljno da bi opralo ljagu s njegovog imena, Jordan se ponovno pojavljuje kao glavni lik još jednog mini serijala, “ Day of Judgement“ iz 1999. godine kojeg potpisuje Geoff Johns. Iskoristivši Jordanovu iskupljenu dušu kao centralni motiv za radnju, Johns ga veže uz Božjeg duha osvete, The Spectre. Međutim, fanovi nisu bili zadovoljni ni ovim raspletom, tako da su u DC-u jednostavno morali pronaći novo rješenje.

Geoff Johns, koji je već napisao Day of Judgement, te je između ostalog koristio Jordana kao The Spectre u svom odličnom runu na serijalu JSA (Justice Society of America) se prihvatio nezahvalnog zadatka koji autori već u dva navrata nisu uspjeli provesti kako treba. U ovo vrijeme situacija u Green Lantern naslovima je sljedeća: Kyle Rayner je jedini aktivni heroj pod tim imenom u cijelom univerzumu (ne računajući Alana Scotta iz razloga objašnjenih pred kraj ove recenzije), John Stewart je neaktivan i paraliziran zbog događaja u drugim ranijim mini serijalima (npr. u Cosmic Odyssey), dok je Guy Gardner već od puno ranije odbacio svoju ulogu Green Lanterna i sada djeluje pod imenom Warrior. Kako bi se što bolje postavili temelji za Rebirth, zadnje brojevi tada aktualnog serijala ponovno preuzima veteran Ron Marz i šalje Kylea Raynera u bespući svemira.

Sada kada imamo postavljenu radnju i pozadinu, možemo lagano krenuti na sami Rebirth.

Green Lantern: Rebirth

Kako sam već spomenuo, značaj ove priče nije samo ponovno uspostavljanje Hala Jordana među vodeće heroje DC svijeta, već i u Johnsovoj odluci da vrati cjelokupnu mitologiju Green Lanterna na zasluženo mjesto kao jednu od najjačih, najvećih i najznačajnijih frakcija u cijelom univerzumu. No počelo je lagano, prologom s istim onim herojem s kojim je prethodni run završen, s Kyleom Raynerom. Na samom rubu poznatog svemira Rayner oslobađa jedan planet od kozmičke prijetnje te mu se nakon toga stanovnici planeta obraćaju misterioznim riječima “it’s coming!”. Istovremeno na Zemlji duh Hala Jordana je rastrgan između Spectrea i samog sebe u obliku Parallaxa, što nam daje do znanja da se Jordan još nije riješio pomahnitalog alter-ega, iako je vezan za Spectre. Prava priča kreće malo kasnije, kada se ispred dvojice mladića u pustopoljinama Amerike sruši svemirski brod u kojem je ozlijeđeni Kyle Rayner. I dok zadnjim atomima snage spomenutim mladićima prenosi poruku “it has a name...”, pada u nesvijest pokraj kapsela sa simbolom Green Lanterna.

I was the last of the Green Lanterns, and the first one to know what fear really is.

Nedugo zatim pratimo Guya Gardnera i Johna Stewarta kako razgovaraju u Gardnerovom kafiću. Gardner doživljava napadaj, te je uskoro transportiran u bazu JLA gdje ga ostali članovi pregledavaju kako bi utvrdili o čemu se radi. Paralelno s ovim događajima Flash i Aquaman na zapadnoj obali SAD-a otkrivaju nešto uistinu neobično. Na mjestu gdje je nekad stajao Coast City su se pojavile ceste i ulice, no bez zgrada. Jedina zgrada koja u stvari postoji na tom neobičnom mjestu je staro mjesto stanovanja Hala Jordana. I dok se tragovi pomalo odmotavaju, Batmanu postaje jasno kako bi iza svega mogao stajati upravo Jordan. Johns nas u početku drži u konstantnoj napetosti, otkrivajući tek malo po malo detalje svog velikog plana. Međutim, dobar dio tragova koji su položeni ispred nas ćemo moći shvatiti tek kroz čitanje ostalih nastavaka njegovog dugotrajnog angažmana na Green Lanternu. Primjerice, jedna veoma kratka situacija u kojoj minorni Silver Age negativac Black Handprovaljuje u podrum Green Arrowa kako bi ukrao Green Lanternov prsten biti će itekako značajna za kasnije priče. Ovdje vidimo i da Johns barata odlično i s novijom mitologijom DC univerzuma te se poziva i na recentnije događaje, a ne samo na stare elemente. Naime, Green Arrow je dobio zeleni prsten na čuvanje u priči “The Archer’s Quest” autora Brada Meltzera, objavljene nekoliko godina prije.

U međuvremenu kod Kylea Raynera dolazi do neobičnih događaja kada do njega dolaze Kilowog (s kojim nešto ne štima kako treba) i Ganthet koji nam otkriva da se u već spomenutom kapselu nalazi tijelo Hala Jordana u kostimu kojeg je koristio dok se nazivao Parallax. Saznajemo da su stanovnici već spomenutog planeta na rubu svemira Rayneru otkrili tajnu Parallaxa koja je nebrojne godine bila skrivena. I pazite, tu svjedočimo krucijalnom momentu cijelog Johnsovog runa, trenutku u kojem je cijelu Green Lantern mitologiju preokrenuo naglavačke, povezujući njene razne aspekte u smislenu cjelinu, nešto što joj je svih ovih desetljeća nedostajalo.

Razlog zbog kojeg je Hal Jordan nakon masakra u Emerald Twilightu promijenio ime u Parallax je u stvari to što je bio pod utjecajem bića znanog kao Parallax. Bića satkanog od iskonskog straha koje je u mogućnosti preuzeti utjecaj nad žrtvom, bez da je žrtva toga i svjesna. Ukratko, saznajemo da je Parallax zapravo parazit, parazit žute boje kojeg su nekada davno, eonima prije današnjih dana Guardiansi porazili i zatvorili na Oi u centralnu bateriju iz koje potječe moć svih zelenih prstena. S ovim objašnjenjem Johns jednim potezom daje smisao dvijema do tada problematičnim stvarima vezanim uz Green Lanterna. Prva - Hal Jordan koji je preuzeo identitet Parallaxa je u stvari cijelo to vrijeme bio pod direktnim utjecajem bića Parallax, bića koje je kroz centralnu bateriju u kojoj je bilo zatočeno naišlo na tada emocionalno nestabilnog Jordana, utječući na njega izdaleka, tjerajući ga da krene prema Oi. Masakrom ostalih Green Lanterna na putu prema Oi i porazom Sinestra ispred centralne baterije, te svojim ulaskom u nju, Hal Jordan se tada (tokom Emerald Twilighta) u potpunosti predao utjecaju Parallaxa bez da je ikada bio svjestan toga. Saznajemo da je Parallax samo dio emocionalnog spektra, te baš kao što Green Lanterni predstavljaju snagu volje zelenom bojom, Parallax predstavlja strah žutom bojom.

Slika 3. Legenda o Parallaxu na rubu svemira

Druga stvar koju Johns ovim potezom rješava je desetljećima staro pitanje vezano za neefikasnost prstena na predmete žute boje. Parallax, kao žuto biće straha je tisućljećima bio zatočen u centralnoj bateriji na Oi, zaboravljen, ali ne i nemoćan. Jer iako su se Guardiansi tokom spomenutih tisućljeća pobrinuli da se legenda o Parallaxu zaboravi i nikad više spomene, zatočeni parazit je ipak s vremenom uspio utjecati na Green Lanterne. Upravo zbog tog spomenutog “žutog onečišćenja” zeleni prsteni nisu mogli djelovati na žute stvari. No, kako je našao baš Hala Jordana? Jednostavno, preko jednog od onih koji su itekako željeli Jordana poraženog, preko bivšeg Green Lanterna znanog kao Sinestro.

Sinestro

Sjetite se sada da smo na početku ovog teksta spomenuli da je Thaal Sinestro još u Srebrnom dobu, nakon što je otjeran iz Green Lantern korpusa, počeo koristiti žuti prsten. Slučajnost? Ne baš, Johns se pobrinuo da i taj detalj iz Srebrnog doba dobije zadovoljavajuće objašnjenje. Jer što je drugo Sinestrov prsten negoli oružje koje funkcionira na isti način kao i Green Lantern prstenje, samo što kao izvor moći ne koristi snagu volje, nego strah. Isti taj Sinestro uskoro stupa na pozornicu u trenutnom vremenu, te kreće u borbu protiv Kylea Raynera. Sjećate se da sam spomenuo i da je za vrijeme Emerald Twilighta Sinestro bio zatočen u centralnoj bateriji? S novim informacijama koje Johns stavlja pred nas sada znamo da je i Sinestro za vrijeme spomenutog zatočeništva u bateriji saznao za postojanje Parallaxa. Upravo u ovim detaljima se nazire širi plan koji Johns priprema za Sinestra u budućnosti te nam pokazuje o kolikoj se prijetnji zapravo radi, jer pričamo o negativcu koji je uspio izmanipulirati Parallaxa da se okomi na Jordana. Istovremeno kada Rayner i Ganthet pričaju o Raynerovom otkriću o Parallaxu, duh Hala Jordana istu stvar saznaje od Spectrea, po prvi puta shvativši da nije samo on bio odgovoran za sve događaje koji su uslijedili nakon Emerald Twilighta. Saznajemo još jednu vrlo bitnu stvar; kada se Spectre vezao za Jordana, nije to učinio samo kako bi iskupio Jordanovu dušu, već i kako bi jednom za svagda uništio Parallaxa, nešto što mu nije pošlo za rukom. Ovom odlukom Johns takoreći modificira samog sebe i svoj rad u Day of Judgement.

Događaji kulminiraju razdvajanjem trojstva Jordan/Parallax/Spectre u tri zasebna bića. U jednom od boljih kadrova vidimo udružene superjunake koji kreću u boj protiv Parallaxa, no tek što će se uključiti u bitku okruži ih zelena vatra. Alan Scott, originalni Green Lantern im se ispriječio na put riječima “Hal Jordan zna što radi. Prepustite korpusu ovu bitku.” i taj momenat je za naježiti se. Da, kombinarana snaga mnogih superjunaka bi itekako pomogla u borbi, ali ne, ovo nije njihovo vrijeme i ovo nije njihova pozornica. Hal Jordan, Kyle Rayner, Guy Gardner, John Stewart i Kilowog su tu da spase dan.

Slika 4. Lanterni u napadu

Time-out i skok u Golden Age

Ukoliko ste se zapitali zašto do sada nije bilo spomena o Alanu Scottu (ipak je i on Green Lantern, zar ne?), pitanje vam je na mjestu. Kako sam već spomenuo, Scott je prvi lik u stripovima koji je nosio ime Green Lanterna, no u vrijeme Golden Age stripova sadašnja mitologija nije postojala. Guardiansi, Oa, slabost na žutu boju, korpus, itd itd, sve je to došlo s Hal Jordanom krajem 50ih godina. Za vrijeme 40ih kada je Alan Scott bio jedini Green Lantern autori se nisu davali u detalje po pitanju njegovog porijekla, a i njegova nemogućnost utjecaja na predmete napravljene od drveta također nije pridobivala neku veću pažnju (s druge strane, njegov prsten je radio itekako dobro na žute predmete). Retroaktivno smo nekoliko desetljeća kasnije dobili objašnjenje kako Scottov prsten zapravo nije vezan za centralnu bateriju na Oi, niti njegove moći potječu od Guardiansa. Naime, Scottov prsten je baziran na magiji, odnosno na samosvjesnom biću imena Starheart, ostatku divlje magije koju su u ranim stadijima svemira Guardiansi pokušali iskorijeniti proglasivši je previše nepredvidivom za uređeni svemir kakvi su htjeli napraviti. Iz tog razloga prsten Alana Scotta ima itekako drugačija svojstva od ostalih Green Lanterna, te stoga djeluje samostalno, odvojeno od autoriteta Guardiansa i ostatka korpusa. Ipak, u kasnijoj priči Rann-Thanagar War prsten Kylea Raynera navodi Alana Scotta kao “počasnog člana Green Lantern Corpsa”.

Što dalje?

Ne treba ni napomenuti da se kombinirane snage Green Lanterna uspijevaju riješiti Parallaxa i Sinestra i odnijeti pobjedu. No, hoćemo li ih ponovno vidjeti u tom trenutku ne znamo. Hal Jordan je vraćen u život, mitologija Green Lanterna je dobila jednu novu dimenziju, usudio bi se čak reći da je postala itekako smislenija. No, imajte na pameti da je ovo zapravo tek prvo poglavlje nečega puno većega i grandioznijega.

Sjetimo se da se odvajanjem Spectrea i Parallaxa od Jordana desila još jedna stvar, a to je da Spectre ponovno nije vezan za ljudsku dušu, ostavivši ga tako ogoljenog i opasnog da luta kozmosom. Posljedice ovoga će se osjetiti nešto kasnije u mini-serijalu Day of Vengeance i u velikom Johnsovom crossoveru Infinite Crisis, direktnom nastavku ogromnog Crisis on Infinite Earths iz 1985. godine. Također, postavljeni su temelji za povratak cijelog Green Lantern Corpsa, nešto na što nije trebalo dugo čekati s obzirom da su praktički odmah po završetku Rebirtha Johns i Dave Gibbons (da, onaj Dave Gibbons) najavili mini serijal “ Green Lantern Corps: Recharge” u kojem uspostavljaju ponovno rođenje cijelog korpusa, dajući Green Lanternu kozmičku širinu koja mu je bila prijeko potrebna. Od tog trenutka pratimo paralelno dva serijala; Green Lantern koji piše Johns i Green Lantern Corps koji ispočetka piše Dave Gibbons, a nakon njega kormilo preuzima Peter Tomasi. Ne treba ni spominjati da se ova dva serijala s vremena na vrijeme često preklapaju i da oba pršte kvalitetnom zabavom kakve prije toga dugo dugo nije bio kod Green Lanterna.

I za kraj, što reći? Obavezno štivo ukoliko volite svemirske avanture duboko ukorijenjene u povijest DC univerzuma. Teško da ćete s ovime pogriješiti, jer radi se o nečemu što će vas garantirano zainteresirati da detaljno proučavate sve što se dotiče magičnog zelenog prstenja u stripu... Jer kako je Johns krenuo, zelena i žuta boja nisu kraj što se tiče emocionalnog spektra.

No, sve u svoje vrijeme.

8, 8, 8, 8

Haosu nikad kraja! Pa ipak, tacno je da se radi o jednoj od boljih epizoda tog doba.