Staza divova

Ken Parker

KP FIB 35 | 96 str.

U pokušaju da dostavi namirnice i stoku kopačima zlata u Surpriseu, izoliranom gradiću u Britanskoj Kolumbiji, Kenu se pridružuju snagator Franz Magnus i njegov impresario Harry Showe. Na putu će susresti i Ernu Schurer, koja također putuje u mali gradić kopača kako bi posjetila zaručnika koji joj se nije javio godinu dana. Na putovanju ih čekaju teška iskušenja u vidu oštre zime, gladnih Indijanaca i drugih kopača koji se žele dočepati dragocjena tereta.

• Staza divova
    KP FB 35
  • Staza divova
    KP LMS 571

• Il sentiero dei giganti
    KP SR 35

• Izvorno je priča objavljena u studenome 1980. Kod nas je objavljena 1984. u Dnevnikovoj ediciji LMS, #571, ali s improviziranom naslovnicom i izbačene dvije stranice; 84 i 90, a Fibra ju objavljuje u svibnju 2007.
  • Prva suradnja Berardija i Sclavija. Sclavi je scenarist svoje druge i posljednje priče u Kenovom serijalu; 41 “Dame sumnjiva morala“.
  • Ciantijev treći i posljednji grafički rad na serijalu. Prve dvije priče; 23 “Kraljica Missourija“ i 29 “Veličanstveni revolveraš“ odradio je samostalno, dok je ovu odradio u suradnji s Milazzom koji uskače od posljednje trećine priče (str. 63/96).
  • Vrijeme radnje priče odvija se zimi 1876.
  • Surprise, gradić u Britanskoj Kolumbiji (provincija na zapadu Kanade), u koji putuju naši junaci, danas je grad duhova (ghost town).
  • Str. 36 i 90, Ken pjevuši baladu “The Cowboy's Dream.“
  • Str. 40, Ken i Franz kratko razmjenjuju informaciju koje su knjige čitali od Nathaniela Hawthornea, američkog književnika (1804.-1864.). Ken je čitao roman “Mramorni faun“, Franz njegov najpoznatiji roman “Skrletno slovo.“ Inače je ljubav prema čitanju u Kenu potaknula lady Barbara Huntington Scott, u priči 33 “Myladi.“
  • Str. 43, način na koji je Erna upala u njihovo društvo podsjetit će vas na scenu iz Sturgesova klasika “Sedmorica veličanstvenih“, kada se mladi Chico pridružuje revolverašima.
  • Lik snagatora Franza Magnusa Cianti je nacrtao po Arnoldu Schwarzeneggeru, legendi i dominatoru bodybuilding scene sedamdesetih godina prošlog stoljeća, najmlađeg- 23 godine je imao kada je prvi put osvojio prestižnu titulu Mr. Olympia, a osvojio ju je sedam puta (od toga šest puta uzastopno, 1970-1975. i 1980. ) i pet titula Mr. Universe. O njegovim sportskim uspjesima snimljen je 1977. godine dokumentarac Pumping Iron koji mu je osigurao još veću prepoznatljivost i otvorio nove prilike. Američki glumac austrijskog porijekla koji je utjelovio akcijske heroje u nizu filmova iz osamdesetih na kojima je odrastala moja generacija: Conan barbarin, Conan razarač, Commando, Predator, Terminator, Totalni opoziv, Trkač, Crveno usijanje, a bio je i guverner Kalifornije u periodu od studenoga 2003. do siječnja 2011.
  • Najpoznatiji najjači ljudi koji su hodali zemljom i ostavili svoj trag u povijesti su Louis Cyr, Louis Uni, Marijan Matijević, Eugen Sandov i drugi. Danas, ekvivalent tim proslavljenim snagatorima su powerlifteri i strongmani koji imaju svoja natjecanja.

Giovanni Cianti fenomen je u svijetu stripa. Kojeg ste crtača stripova vidjeli da u jednom periodu svoga života izlazi na pozornicu i pod svjetlima reflektora izlaže svoje skladno razvijeno i mišićavo tijelo publici i žiriju u nadi da će s “Front double biceps“, “Front spread lat“, “Crab“, “Front side cheast“ i ostalim natjecateljskim pozama osvojiti titulu talijanskog prvaka u bodybuildingu? Cianti je stara škola bodybuildera iz zlatne ere tog sporta sedamdesetih godina prošlog stoljeća kada su na pozornicama dominirala estetski skladno razvijena tijela. Srce, posvećenost, sati treniranja, tone željeza, znoj, isklesali su tijela planetarno popularnih bodybuildera (naravno, uz koju injekciju anabolika).

Uz nezaobilaznog Arnolda, ondašnju scenu su proslavili i Frank Zane, Sergio Oliva, Franco Columbu, Lou Ferrigno (Hulk), Bob Paris i ostali. Bodybuilding je nesumnjivo Ciantijeva velika ljubav, veća i od one crtačke kada je na dvije trećine ove epizode prestao crtati i ostatak posla preuzeo je Milazzo, a Cianti se posvetio trenerskom pozivu i pisanju niza knjiga, članaka i eseja o načinu treninga i prehrane u bodybuilding svijetu. Iz njegove ranije sportske karijere jasno je zašto je crtao ovu Kenovu priču, jer Cianti je od malih nogu bio sportski orijentiran, sport mu je upisan u genetski kod preko majke i oca.

Franz Magnus jedan je od onih “kenparkerovskih“ likova koji me je kupio na prvu, i izgledom, i poslom kojim se bavi i svojom blagom naravi unatoč herkulovskoj snazi. Franz je snagator koji uživa svoju snagu pokazivati raznim atraktivnim predstavama; lomi lance, diže stotine kilograma utega impozantnom lakoćom, zauzdava konje svojom sirovom snagom, a Cianti je nacrtao Franzov lik po legendi bodybuilding scene-Arnoldu Schwarzeneggeru. U vrijeme nastajanja ove priče Arnold nije bio proslavljeni glumac, a uloga Conana koja ga je vinula u najslavnije akcijske glumce osamdesetih još nije bila realizirana, već je Cianti lik Franza posvetio najuspješnijem sudioniku na prestižnom Mr. Olympia natjecanju, i nesumnjivo, svom bodybuilding idolu.

Uz Berardija, scenarist ove priče je i Tiziano Sclavi. Možda ste, kada ste krenuli s čitanjem, očekivali neke njegove elemente koje je usadio u Zagorov, Dylanov, Traper Kerryjev, pa i Mister Noov svijet. Čudovišta, halucinacije, noćne more, nezaobilazne su postavke kada govorimo o njegovom pričama. Priča je rađena po Berardijevom predlošku pa tako Sclavijevih prepoznatljivih elemenata horror fantastike nema. Priča je simpatično jednostavna, ali nipošto dosadna. Naglasak je dan na rušenje stereotipa i međuljudske odnose. Jedan općeprihvaćeni društveni stereotip o snažnim ljudima, posebno builderima, da su obični praznoglavci i neuki ljudi, Tiziano ruši kroz odličnu interakciju Kena i Franza, u dijalogu o djelima koje je napisao Nathaniel Hawthorne. Izabravši baš tog književnika, Berardi nimalo nije pogriješio, jer pisac, kroz neke svoje romane povezuje humor i sentimentalnost, baš kao što su povezani u ovoj priči. Ponekad kroz Franzove riječi, ponekad kroz njegovu neverbalnu komunikaciju, unatoč njegovoj herkulovskoj snazi i izgledu koji potpada pod stereotipe, brzo shvatite da pred sobom imate čovjeka od krvi i mesa, čovjeka koji voli i želi biti voljen i prihvaćen.

Hawthorne se ponekad u svojim romanima fokusirao na moralni čovjekov pad, i upravo u liku impresarija Harryja, naći ćete oličenje jednog takvog klasičnog Nathanielovog posrnulog lika. Harry se pobrinuo da ne ostane sve u humorističnom tonu. Njegov grijeh i moralni pad najdublje su razrađeni dio ove priče. Od isprva simpatičnog sportskog menadžera, brzo dobivate lika koji pokušava namjestiti poraz Franzu, kako bi isplatio svoje kockarske dugove. I ne samo to, on ugrožava živote svojih suputnika jednom grubom izdajom pri kraju priče. Harryjevo moralno posrnuće i izdaja govori o tragičnoj ispraznosti čovjekove težnje da bude prihvaćen, jer i Harry želi biti voljen, još od malih nogu, kada je proživljavao vršnjačko nasilje i izrugivanje. Ali, za raziku od Franza, koji je poštovanje stekao svojom snagom, Harry je neugledan, sitan čovjek, koji se mora služiti lažima i prevarama.

“Skrletno slovo“, Hawthorneov roman koji govori o Hester Prynne, puritanki koja u muževljevoj odsutnosti zatrudni s drugim, sablažnjavajući tako “čistu“ puritansku sredinu, nije slučajan Berardijev odabir za Franzovu lektiru. Erna, koja putuje u Surprise kako bi saznala sudbinu svoga muža koji joj se nije javio godinu dana, ima sramežljivog obožavatelja. Franz se boji da je, izjavivši joj ljubav, ne bi u očima drugih stigmatizirao kao preljubnicu. Visoki ideali koje taj snagator gaji prema čistoj i plemenitoj ljubavi između dvoje ljudi, suočili su i njega i Ernu s banalnom stvarnosti na kraju priče u kojoj se saznaje razlog nejavljanja Ernina supruga.

Za kraj, moram se dotaći i crteža. Na prvu sam pomislio da je prava šteta što Cianti nije završio kompletnu priču. Uskakanjem Milazza u posljednjoj trećini narušen je dojam Ciantijevih čistih, jasnih i punih linija, ali je dobiveno nešto drugo. Dobivena je sirova, divlja i razarajuća Franzova snaga i narav koja eksplodira na stranicama 82/85 izazvana smrtnom opasnošću i smrtnim ranjavanjem prijatelja. I tu Milazzov grubi crtež savršeno odgovara, jer ne mogu zamisliti Ciantijevog Franza u takvoj vrsti akcije, odudara od dojma blagog i plemenitog diva kakvog nam je Cianti predstavio.

KP LIB 32 Legenda o Generalu

KP FB 37 Kronika

9, 9, 9, 9

Odlicna epizoda. Harry i Franz su dobri likovi, oba sa psiholoskim problemima koji ih kreiraju u prave ljude, a ne samo likove u strip knjizi. Crtez je super, a pogotovo naslovnica, a i naslov "Staza Divova". Ona scena kad Harry umire, is sjeca se svog djetinstva, kad je bio mail i kad su mu se djeca rugala, pa kad mu mati pjeva uspavanku... i onda dobijemo flash forward kako umire kao stari covjek... to je sve fenomenalno uradjeno. Jos jedan dokaz da je Ken Parker vrhunski strip, jedan od najboljih iz bilo koje izdavacke kuce.
    21.01.2018
    22:52:00 sati

9, 9, 9, 9

Kada bih se malo potrudio mozda bih se i setio datuma kada sam ovu epizodu kupio na kiosku. Eno je jos uvek u kolekciji iako je u medjuvremenu stiglo i luksuzno izdanje F/L, kakvo ovaj veliki serijal i zasluzuje. I tada, a nije se nista puno promenilo ni puno godina posle, ova epizoda je budila razlicite emocije. Čovek div, blato i sneg, suze... Ali i kraj koji budi nadu.

22.01.2018
    08:22:00 sati

7, 7, 9, 9

Sasvim ok epizoda. Nema ništa novog i spektakularnog što već nije viđeno.

22.01.2018
    15:51:00 sati
  • Ukupna ocjena 87%

8, 9, 9, 9

Odlični su priča, crtež i naslovnica.

22.01.2018
    20:39:00 sati

9, 8, 8, 10

Vrlo lijepa, fluidna i poetična priča. Šteta što je Milazzo nije crtao otpočetka. Ciantijeva grafika sa svojom asimetričnom perspektivom je osebujna, ali nedostaje joj Milazzova poetičnost u slikanju emotivnih stanja likova. No, u svakom pogledu ovo je vanserijska strip-priča.

30.01.2018
    21:29:00 sati
    Godot

6, 7, 8, 7

Jedna od retkih epizoda u serijalu sa minimalnim body countom (ako se ne varam, jedino Ranchero stoji na nuli po ovom pitanju). Moram priznati da se skoro nicega nisam secao i utisak je da je ovo jedna solidna i pitka epizoda sa zimskim ugodjajem koja se lako cita. Mozda danas deluje kao nesto vec vidjeno, ali sam siguran da je u periodu kad je objavljena svakako bila neuobicajena, u najmanju ruku. Ono sto pokusavam da provalim je Sclavijev udeo u scenariju, ali mi ne ide, sve Berardijeve postavke su vidljive, bas me zanima sto je Tic dodao. Ciantijev crtez mi je i ovde odlican (osim poteskoca da pogodi Kenovo lice) i podatak da je napusto crtanje bas na ovoj epizodi da bi se posvetio body buildingom mi je bas, wow. Trivia nad triviama :) I jasno se vidi da je Milzzo uskocio da bi se sustigao rok, osecaj zurbe i nekompletnog crteza je vidljiv iz aviona pa je zato i ocena sveukupnog crteza za broj niza.
    31.01.2018
    07:52:00 sati
  • Ukupna ocjena 97%