Avet dinosaurusa

KT LMS 613/614 | 162 str.

Tajni vojni pokus na zabačenom jezeru Okiba pošao je po zlu. Torpedo se odbio od mete koju je trebao uništiti i pogađa stjenovito dno jezera. Eksplozija uznemiruje stanovnike u podvodnoj pećini iz koje izlaze i započinju svoj put smrti i uništavanja.

• Avet dinosaurusa
    KT LMS 613
  • Vodeno čudo
    KT LMS 614

• Il risveglio del dinosauro
    KT SR 237
  • Il ribelle
    KT SR 238

• Izvorno su priče objavljene u kolovozu i rujnu 1983.
  • Kit Teller se u LMS pričama 326 “Nevidljiva barijera“ i 327 “Putovanje u praistoriju“ susreo s živućim dinosaurima, a u priči 266 “Litica dinosaurusa“ s fosilima.

170 milijuna godina dinosauri su bili neprikosnoveni vladari svoga okoliša, a onda, u jednom padu asteroida nestali, izumrli.

Dinosauri su iščezli prije 65 milijuna godina (godina više-manje) u Kredi, kada je, po znanstvenicima, ogromni asteroid Chicxulub promjera većeg od 180km drmnuo o zemlju, na poluotoku Yucatanu. Kreacionisti pak imaju svoju teoriju; zbrisao ih je Veliki potop. Znate onu priču o gnjevnom Jahvi, koji je ljut na ljude jer više tulumare a manje se mole i kao od šale uništi bludne Sodomu i Gomoru sumpornim ognjem, a potopom zbriše sav živi i neživi svijet na zemljinoj ravnoj ploči, osim Noe i familije, u Arci pretrpanoj životinjama , po par od svake vrste, da se mogu kasnije razmnožavati, ali, izgleda da je par dinosaura koji je trebao nastaviti vrstu bio gay.

Razni scenaristi igrali su se paleontologa i donosili nam razne verzije više-manje uspješnih priča temeljenih na tim davno izumrlim mezozoičkim beštijama. Krenut ću od najpopularnijeg junaka našeg djetinjstva. Davnih šezdesetih, tata-mata od zanata Gianluigi Bonelli potresom je prodrmao Darkwood otvorivši ponor iz kojeg je izašlo pretpovijesno slijepo čudovište šireći strah i praznovjerje među Oneidama. Pomahnitali vrač Wabashi prinosi ljudske žrtve Bogu ponora, a Zagor bačvicom baruta rješava problem. Pola stoljeća kasnije, Burattini u tu zabačenu darkwoodsku pećinu smješta drevnu bazu davno nestale civilizacije, a Boselli, u sklopu JA sage, radi priču o Izgubljenom svijetu u kojem zajedno žive praljudi i dinosauri. Tex Willer, neustrašivi teksaški rendžer, ipak je malo zamazao gaće suočivši se s praljudima i dinosaurima u ZS 427/428. Blek Stena, nacrtan od francuskog crtača Andrea Amouriqa, spašava Boston od terora podivljalog T-Rexa. Uzgred rečeno, siroti T je katastrofalno nacrtan, a prednjači zubalo koje bi više odgovaralo jednom biljojedu nego opakom mesožderu. Moderniji junaci, oni koji egzistiraju u našem svijetu, kao što su popularni istražitelj noćnih mora iz Craven Roada 7 i njujorški kolega Martyn Mystère, imali su susreta s dinosaurima. Ili da vas malo odvedem u drugu školu stripa, francusku, i spomenem junaka kojeg će se sjetiti generacije stripofila koji su osamdesetih godina slinili prst kako bi okrenuli iduću stranicu junaka koji je objavljivan kao popratni, u dobro nam znanoj edicijiama Lunov Magnus Strip, Strip-zabavnicima, vanrednim brojevima, almanasima, pa i u Politikininom zabavniku. Strip junak Rogera Lecureuexa o altruistički nastrojenom inteligentnom plavušanu oboružanom svojim vjernim nožem-kompasom. Govori o sebi u trećem licu jednine i istražuje prahistorijski svijet prepun opasnosti, a ponekad se suoči s proždrljivim dinosaurom koji je preživio ledeno doba. I poneki put grlato krikne pobjedonosni poklič: RAAAHHAAA!

Idemo mi na Pezzina i njegovu verziju divovskih guštera. Pezzin koristi jednu prokušanu taktiku; vojni eksperiment koji polazi po krivu i uzrokuje pojavljivanje dinosaura, ovaj put neke čudne mješavine kopnene i amfibijske vrste. I prilikom tog pokusa, Pezzin je ukrao ideju našeg Riječanina, austrougarskog časnika ratne mornarice (jebeš države koje mora nemaju) Ivana Blaža Lupisa Vukića, koji je 1860. izumio torpedo. Pezzine, ako ovo čitaš, znaj da si falsifikator povijesti, sram da te bude. U biti, priča nam ne donosi ništa novo ili neviđeno na temu tih divovskih guštera. I dalje su one agresivno nastrojene ako se dirne u njihov svijet. U fokusu su bebač dinosaur i ljuta mati njegova koja uništava sve oko sebe. Sviđa mi se kako Pezzin nije predstavio Tellera kao sveznalicu koji ima odgovor na sve, pa je ubacio liječnika, amaterskog paleontologa Mortimera, koji nam daje neke informacije o životu tih životinja.

GGHHIAAAIIIRRRHH, zaurla ljuta mati i krene u osvetnički pohod nakon što su ljudi ubili malog dina, pokazujući pritom zavidnu inteligenciju u izbjegavanju postavljenih zamki. Moram priznati da je priča, za ovakvu tematiku, sasvim solidno postavljena, red akcije-red Frenkijevih šala, a Pezzin neosporno ima talenta za vođenje jedne nadrealne fantastične priče. Stvara atmosferu iščekivanja i napetosti koju razbija šalama, a akcijski dijelovi sasvim solidno su posloženi. O samom gušteru nismo dobili puno saznanja, tek ona klasična pseudoznanstvena laprdanja o prihvatljivoj klimi i okolišu u kojem su mogli egzistirati desetke milijuna godina i produžavati vrstu. Kao da je bitno kako je samohrana mati preživjela sve te silne godine u toj pećini, a ćaća se nigdje ne spominje. Čini mi se da je Lina, pokoj joj vječni, bila napušena nekom opakom gandžom i dobro se zabavljala kada je kreirala ovu mješavinu kopnene i amfibijske beštije. Tražiti nelogičnosti u jednoj ovakvoj priči u kojoj su glavni akteri dinosauri, pomalo je bedasto. Sve u svemu, dobili smo jedno lako štivo, malu polusatnu razbibrigu, a i saznat ćete poneki osnovnoškolski podatak o tim velikim gušterima, gospodarima mezozoika.

KT LMS 549/551 Gusar Crnobradi

• Ukupna ocjena 75%

8, 8, 7, 6

da sam 30 godina mlađi ocijena 10, ovako

26.01.2018
    14:02:00 sati
    gkosovic
  • Ukupna ocjena 62%

6, 4, 8, 8

26.01.2018
    21:23:00 sati

Ukupna ocjena 18%

1, 1, 3, 3

Volim Kit Tellera i uvelike podržavam recenzije njegovih epizoda, ali smatram da je ovo totalni kupus od priče, crteža i naslovnica. Istina, davno sam je čitao, ali ostala mi je u pamćenju baš zbog katastrofalne priče. Daleko je Pezzin od idejnog tvorca Malog Rendžera - Lavezzola. Ima nekoliko solidnih priča, ali to je jedan limitiran scenarist, kao npr. Canzio. Mali Rendžer je odličan serijal s stvarno kvalitetnim epizodama, pa i crtežom, ali ovo je jedna od gorih.

P.S. Velika pohvala zbog recenziranja priča ovog junaka i žao mi je zbog loših ocjena, ali pokušavam biti objektivan.

27.01.2018
    18:37:00 sati