Konačna pobjeda

KM ZS 1079 | 96 str.

Pred smjelim Komandantom Markom i njegovim hrabrim Vukovima stoji posljednje englesko uporište, Yorktown. Zauzmu li ga , konačna pobjeda je osigurana i rat za nezavisnost biti će završen. No, hoće li se ovaj puta Englezi pokazati kao pretvrd orah za Marka i Vukove s Ontarija?

• Konačna pobeda
    KM ZS 1079

• L'ultima vittoria
    KM SR 281

• Godine 1966. tri prijatelja Pietro Sartoris (1926-1989), Dario Guzzon (1926-2000) i Giovanni Sinchetto (1922- 1991) koji se kriju pod pseudonimom EsseGesse svoj plan o junaku Komadantu Marku izlažu Sergiu Bonelliju. Izdavač je ideju odmah prihvatio, za razliku od 1953. kada je Tea Bonelli, Sergiova majka, tada na čelu izdavačke kuće odbila prijedlog istog tria koji su tada došli sa idejom o Kapetanu Mikiju, kojeg je prihvatio izdavač Dardo: također izdavač stripa istog tria o domoljubu u borbi protiv Engleza, Velikog Bleka. Tri autora zajedno i naizmjenice rade na serijalu o Komandantu Marku 24 godine, s malom pomoći Line Buffolente koja je djelomično crtala zadnje epizode. Regularna serija završava u siječnju 1990. godine pričom u kojoj završava i rat za nezavisnost, ali Mark se i dalje pojavljuje na kioscima u reprintima Tutto Mark koji se objavljuje mjesečno, po dvije epizode u jednom albumu, te u specijalnim izdanjima koja izlaze jednom godišnje i u kojima su razni autori pomagali Buffolenti i Guzzonu, posljednjem iz tria EsseGesse koji je preminuo u svibnju 2000.godine.
  • Albumi ove serije predstavljaju jedinstveni slučaj u Bonellijevom izdavaštvu: sadrže 96 stranica + 4 od korica kao i drugi, ali nisu sve stranice posvećene Markovim avanturama, za to su rezervirane "samo" prve 64 stranice; na zadnje 32 stranice (od 67 do 98) objavljivani su drugi likovi, stvoreni također od strane tria EsseGesse (Alan Mistero, skoro bez prekida, od br. 1 do br. 104., i Veliki Blek od br. 222 do br. 280) kao i radovi drugih autora od kojih valja spomenuti prvijenac Tiziana Sclavia (Traper Kerry, od br. 197 do br. 221).
  • Ovo je zadnja priča u regularnoj seriji o doživljajima Vukova i njihova smjela komandanta a objavljenja je u siječnju 1990.
  • Drugi susret Marka i Bleka, prvi se dogodio u epizodi “Tajanstveni saveznik“ ZS 986.
  • Komandant Mark zaživio je i u filmu. Film je snimljen u Turskoj 1971. godine, u režiji Tunca Basarana. Mark ima drugo ime, Kaptan Swing, a utjelovio ga je turski glumac Salih Guney.
  • I Zagor je u svojim lutanjima nabasao na utvrdu Vukova, tj. njene ruševine, u specijalu “Vojska duhova“.

Američki rat za nezavisnost, prenesen na papir iz pera poznatog torinskog trojca esseGesse koji čine Giovanni Sinchetto, Dario Guzzon i Pietro Sartoris trajao je dobre 24 godine i iznjedrio je jednog od najpopularnijih junaka našeg djetinjstva, Komandanta Marka.

Tko je Komandant Mark?

Nema stripofila koji ne zna tko je on. Ali tek toliko, da se podsjetimo njegova početka i kraja pa zatvorimo životni krug jednog strip junaka kojega smo s guštom čitali kao klinci. Da zaokružimo opus njegova djelovanja potrebno se vratiti na same začetke, u 1966. godinu, u srpanj, kada je izašao prvi broj toga junaka rađen za francusko tržište a u rujnu iste godine za talijansko.

Trojac je stvorio junaka bez greške i mane, naočitog i stasitog, nepogrešivog s kuburom, nenadmašivog u dvoboju mačem. S dabrovom kapom na glavi i smiješkom na licu on predvodi grupu rodoljuba iz malene utvrde na malenom otočiću sred jezera Ontario u nove bitke i pobjede, sve do konačne.

I tu nam se opet valja vratiti na početak, u 1756. godinu, vrijeme sedmogodišnjeg rata između Francuske i Engleske. Engleski bojni brod potapa francuski jedrenjak kojim je plovila elita francuskog plemstva. Jedini preživjeli su maleni dječak i sredovječni gospodin. Njih su spasili Indijanci Pawnee i primili ih u svoje pleme. Čovjek će postati dječakov otac, a dječak će dobiti ime Mark, po izvezenom slovu “M“ na košuljici. Mark će provesti sretno djetinjstvo, poočim će ga učiti čitati i pisati, baratati mačem i oružjem a Indijanci rukovanju lukom i strijelom i lovnim vještinama. Čak je dobio i indijansko ime, Mark Vuk, jer je prilikom inicijacije iz dječaka u ratnika ubio pet gladnih vukova koji su namjeravali gablecovati njegovu buduću zaručnicu Betty koja mu na kraju ove epizode postaje supruga.

Betty je klasična žena svoga vremena, plavuša (ali bez stereotipa o istima), sprema kuću dok joj zaručnik ratuje. Sa zebnjom u srcu i strahom u očima ispraća ga na svaki opasni zadatak a dočekuje ga nasmiješena i sretna. Ne plaši se krvi, pa često njeguje ranjene Vukove. I strašno je ljubomorna ako Mark samo pogleda nekog drugog komada, i to mu daje svaki put do znanja. Ali Betty ne zna ono što mi znamo, za jednu malu, zgodnu konobaricu Helenu koja je u ovoj epizodi uspjela iskamčiti poljubac. A ni Marku nije teško palo.

Slika 1. Mark švaler

Sretno i bezbrižno odrastanje prekida rat, najprije njegove sjene a onda se na Marka sručila sva njegova bestijalnost. Tako upoznaje Žalosnu Sovu, isprva neprijateljski nastrojenog Indijanca, a kada mu Crveni kaputi pobiju pleme, pristupa Vukovima. Žalosna Sova je poglavica svih plemena Hurona s područja Velikih jezera, pesimističnog pogleda na svijet i predviđa nesreće koje se nikada ne obistine. Ime je dobio pri rođenju, jer je jedna sova cijelu noć žalosno hukala. A i fizionomija lica u skladu je s imenom. Jedino smiješak rastegne kada udari nogom Floka, inteligentnog i mršavog psa s kojim je u otvorenom ratu. Ali ponekad sklope savezništvo kada treba izbaviti prijatelje iz nevolje. On je i mizoginist, ženomrzac, jer žene smatra izvorom svih nevolja. Često se sjeti i svoga mudroga šukundjeda uz pokoju prigodnu poslovicu, ovisno o trenutku.

Mark upoznaje i mistera Bluffa, kada je krenuo po očev leš, da ga skine sa vješala o koje su ga Englezi objesili. Bluff je šarmantan ćelavi gospodin a većina šarma dolazi iz njegove brade i slatkorječivosti. Ali nije on tek puki švaler koji je povalio sve konobarice oko Velikih jezera, on je i vrstan ratnik. Ima tajanstvenu prošlost i ne priča o njoj. Oni čine udarnu, nerazdvojnu okosnicu legendarnih Vukova s Ontarija.

A Vukovi su grupa besprijekornih ljudi, američkih patriota koji su rekli stop engleskoj tiraniji, ugnjetavanju, ispijanju čaja i stali u obranu slobode i države u nastajanju. Oni su odvažni i hrabri, spremni i po cijenu života suprotstaviti se mrskome okupatoru.

Nasuprot njima stoje Englezi, popularno zvani Crveni mundiri (u Dnevnikovo doba), ili kaputi. Oni su i fizionomijom i karakterno čista suprotnost Vukovima. Lijeni i naivni, ružni i zli, glupi i kukavice, prava ekipa luzera i samim tim karakteristikama predodređeni da izgube svaku bitku a konačno i rat, i pri tome budu ismijavani i ponižavani u svojoj nesposobnosti.

Mark nema arhineprijatelja kao većina stripovskih junaka, nema svog Hellingena ili Mefista, njegovi neprijatelji su Crveni kaputi, špijuni i izdajice, svi oni koji se suprotstavljaju idealu slobode, jednakosti i pravde. Naravno, tako upakirano danas sve to izgleda podosta patetično idealizirano, ali na takvim stripovima smo odrastali i učili se plemenitim čuvstvima. Markov svijet je idealizirani svijet, kruto odvojen na dobre i loše i sve to upakirano kroz stereotipno prikazane likove.

Da budem iskren, nekada davno pročitao sam podosta romana (jer tako smo ih zvali u ono vrijeme bezbrižnog djetinjstva) o doživljajima Marka i ekipe, ali protok vremena od četvrt stoljeća kada sam zadnjeg pročitao učinio je svoje tako da se ne sjećam radnje nijednoga. Ostale su u sjećanju neke naslovnice ili poneki detalji u radnji priče kao obaranje ruku s onim ćelavcem na jednoj od naslovnica ili smiješna imena nekih epizoda (Fred Kukumavka, na primjer), ali da me pitate da prepričam neku Markovu dogodovštinu beknut ne bi znao.

Konačnu pobjedu nisam imao prilike pročitati sve do prije nekoliko tjedana. Ujedno mi je i prvi pročitani Mark unazad 26 godina.

Kruži jedna izreka među stripofilima: Kad pročitaš jednog Marka, pročitao si ih sve. Iako izreka ima svoje uporište, jer većina priča rađena je na isti kalup, ova zadnja je po nekoliko detalja doista posebna. I ne budi lijen, uhvatio ga i pročitao da se podsjetim na dogodovštine Marka i ekipe. Pa da krenemo…

Mark je strip koji se bazira na jednostavnoj akciji i jednostavnom humoru. Akcija je uprizorena kroz premlaćivanje Crvenih kaputa, špijuna i izdajnika, često i kroz šaljivi prikaz i pokoju šaljivu dosjetku pri plasiranju udarca ali ipak za odličan humor je zadužena nerazdvojan duo Flok - Žalosna Sova.

Slika 2. Žalosna Sova u akciji

Naravno, taj humor je često upriličen kroz udarce, ugrize, postavljanja zamki ili smišljanja različitih psina kako da onom drugom podmetnu kajlu. Ali u ovoj zadnjoj epizodi izostaje taj njihov humor, kao da su i scenaristi na takav način željeli dati notu ozbiljnosti i dramatike svome zadnjem uratku. Cijela ova epizoda je lišena takvog simpatičnog humora ili smiješnih dosjetki i upadica. Doduše ima tek jedan geg, kada Žalosna Sova zapovijeda jednom od Vukova da se preobuče u ženske halje i pri tome zbori mudrosti o skvo i poslušnosti, citiram: „Skvo ne postavljaju pitanja već izvršavaju zapovijedi svog muža i gospodara. Uh.“ Ipak je u pitanju konačna pobjeda nad mrskim okupatorom pa molim za trenutak svečanosti i ozbiljnosti.

Čak i sam početak epizode počinje dosta dramatično, napetost visi u zraku dolaskom skupine ranjenih i iznemoglih kolonijalnih vojnika u utvrdu i to trojac esseGesse koristi kao obrazac zapleta radnje, Englezi pokušavaju da nadmudre neprijatelja i zadaju mu udarac, ali tu su Mark i Vukovi da im pomrse račune. Upakirali su podvige hrabre družine kroz stvarna povijesna događanja u ratu za neovisnost, bitka za Yorktown i stvarne povijesne ličnosti, kako na američkoj strani kroz uprizorenje generala Washingtona, tako i na strani Engleza, kroz lorda Cornwallisa. Šteta što se Cornwallis samo spominje u radnji, scenaristi nisu išli na prikaz dvojbe engleskih časnika o predaji, ostali smo uskraćeni da vidimo njihova razmišljanja o ultimatumu.

Crveni kaputi vršljaju dolinom i grade artiljerijsko utvrđenje u klancu Vapiti koje opasno može ugroziti daljnje napredovanje kolonijalne vojske. Mark daje uzbunu, jedan dio Vukova predvođen Bluffom ide čamcem riječnim putem, dio predvođen Žalosnom Sovom kopnom, a Mark ih prati na konju i uskače po potrebi. Naravno, treba li uopće reći da Vukovi s lakoćom i bez gubitaka poraze neprijateljske predstraže i zatim udaraju na samo utvrđenje. Pod okriljem noći ušuljali su se u utvrdu, bombama raznijeli ulaz i u jednom jurišu smlavili obranu. Englezi koji dolaze u pomoć rastjerani su s par topovskih hitaca. West Point još i danas proučava nenadmašnu strategiju ratovanja Vukova sa Ontarija i pokušava ju implementirati u moderan način ratovanja.

Idućih dana stižu same dobre vijesti, ružni i kukavni englezići su se povukli i nema nijednog na vidiku. Hura, povikaše jednoglasno Vukovi, rat je gotov. Istu večer fešta se organizira, veseli se, slavi, pjeva, pleše, prežderava. Čak su Flok i Žalosna Sova sočan batak podijelili i potvrdili primirje. Ali ne lezi vraže, scenaristi nam ubacuju jedan opaki preokret. Tu istu slavljeničku večer narušava general Hogart koji donosi loše vijesti. Crveni kaputi zabarikadirali su se u gradu Yorktownu koji leži na idealnom terenu za obranu i general Washington muku muči kako da ih istjera. Čak ni njegov savršeni taktički plan ne pomaže.

Slika 3. Washingtonov plan za poraz Engleza

I opet uskaču Vukovi u borbu, brodom El Gancha probijaju se kroz blokadu i stavljaju generalu na raspolaganje. Dok Vukovi u otvorenom jurišu nadiru ka bunkerima osvajajući rov po rov, Englezi su se uspaničili i počeli povlačiti. Žalosna Sova zarobljava pukovnika neprijateljske vojske i ovaj jadan mora prenijeti ultimatum lordu Cornwallisu o bezuvjetnoj predaji.

Slika 4. Povijesna predaja Engleza u Yorktownu 1781.

Rat je gotov, Mark je svoju domoljubnu dužnost obavio, sad je vrijeme da okači mač o klin i da se oženi (oženjeni bi proročanski kazali da mu tek sada predstoji pravi fajt ). A na svadbenom piru okupila se sama krema rata za nezavisnost; Blek, Occultis, Roddy, general Washington ( kad su prije pozivnice dobili?).

I to je to dragi moji, sve ima svoj početak, Komandant Mark, Veliki Blek, Kit Teller, Kapetan Miki dostigli su u Dnevnikovoj eri svoj kraj. Završile su njihove uzbudljive avanture, uslijedili su reprinti starih epizoda.

Uživali smo kao klinci u njihovim avanturama, uživajmo i danas. Nije Mark nikakva mudrolija ili teško štivo. Dobro ga je povremeno ubaciti u lektiru, tu i tamo pročitati poneku epizodu, podsjetiti se na površne ali nadasve simpatične priče. Mark nikada nije evoluirao u nešto veće od čiste zabave i opuštanja. Da li je uopće i bilo potrebe za tim? 281 epizoda daje jednostavan odgovor, nije. Da uzdignu Marka od lakog, površnog štiva nikada i nije bio cilj popularnog torinskog trojca.

Pročitajte poneki put pokoju avanturu junaka koji je obilježio naše djetinjstvo i ne budite prestroge stare prdonje, neće vam otpasti kruna s glave ako bacite pogled na 64 stranice nepretencioznog štiva. Ja ću definitivno pročitati još poneku, ako ništa drugo već da se podsjetim na epske sukobe Žalosne Sove i Floka.

Slika 5. The End

Malo povijesti

Američki rat za neovisnost borba je trinaest britanskih kolonija za osamostaljenje u Sjevernoj Americi. Casus belli (povod ratu) bilo je nezadovoljstvo kolonija britanskom vlasti uzrokovanoj nepopularnom gospodarskom politikom, eksploatacijom i centralizmom što je izazvalo otpor američkih kolonista. Događaji poput “Bostonskog masakra“ 5. ožujka 1770. i “Bostonske čajanke“ koja se dogodila 16. prosinca 1773. kada su Bostonci pobacali u more sve zalihe čaja s tri engleska broda bili su uvertira u rat. Incident koji je označio početak rata zbio se 19. travnja 1775. kada su se sukobile britanska vojska i lokalna milicija kod Lexingtona. Godinu dana poslije predstavnici trinaest američkih kolonija sastali su se na Drugome kontinentalnom kongresu u Philadelphiji i donijeli Deklaraciju o neovisnosti (4. srpnja 1776.), kojom su proglasili odcjepljenje od britanske krune. Na prijedlog Johna Adamsa, za zapovjednika američke vojske izabran je pukovnik George Washington. Pokušaj Britanaca da prodru iz Kanade dolinom rijeke Hudson prema New Yorku odbijen je u bitci kod Saratoge (17. listopada 1777. poraz i predaja britanske vojske pod vodstvom generala Burgoynea označava prekretnicu u ratu). Taj događaj bio je presudan jer su se američkim rodoljubima pridružili Francuzi, koje su Britanci desetak godina prije potisnuli sa sjevernoameričkog kontinenta. 6. veljače 1778. Francuska sklapa savezništvo sa Sjedinjenim državama i objavljuje rat Britaniji.

Tim sporazumom Francuska postaje prva europska zemlja koja je priznala novu državu u nastajanju a Benjamin Franklin postaje prvi ambasador USA u Francuskoj sve do 1785. Godinu dana kasnije i Španjolska objavljuje rat Britaniji ali nije objavila priznanje USA. Španjolci ratuju na Atlantiku u pomorskim bitkama a iz područja Louisiane i zapadne Floride kopneno djeluje prema britanskim snagama ali to su sve vrlo skromni pokušaji. Španjolci vojno djeluju i na Mediteranu ali sa jako malim uspjesima, Gibraltarski tjesnac nikada nisu uspjeli preoteti Englezima. Afroamerikanci, kao slobodni ljudi ili kao robovi, služili su na obje strane. U studenome 1775. godine lord Dunman je oslobodio sve robove koji su se željeli boriti na britanskoj strani što je, naravno, privuklo veliki broj crnaca na stranu Britanaca. Britanci su bili prisiljeni povući takav potez zbog nedostatka ljudstva. Godine 1779. 10.000 crnaca dezertiralo je iz američke vojske i prešlo u britanske redove. Na kolonijalnoj strani u borbama je učestvovalo oko 5.000 afroamerikanaca. Većina američkih Indijanaca istočno od rijeke Mississippi bila je zahvaćena ratom. Bar njih 13.000 se uključilo u sukob pristavši uz britansku stranu. Konačnu pobjedu Washington je izvojevao u listopadu 1781. uspješnom opsadom Yorktowna. Ipak, rat za američku neovisnost formalno je završio tek 3. 9. 1783. sklapanjem mira u Parizu. Zadnje britanske postrojbe napuštaju New York 25. studenog 1783. godine.

KM ZS 756,758 Monstrumi s rijeke

10, 10, 10, 10

Jedan lijep završetak, jedne lijepe priče. Imali smo svakakvih epizoda. Odličih,dobrih,manje dobrih, naravno i loših. Crtež je konstantno, vrlo dobar bio. Izuzevši ekstra prepoznatljivost, zločesti likova i nakaradnih  Engleza. Nema se tu sta buniti,znamo za koga je namjenjeno bilo. Svi smo to i bili. Hoću li moći, sve epizode kad ih imadnem, ponovo pročitati, ne znam, ne vjerujem.Sve u svemu, hvala Kom.Mark'u, Betty, Mister Bluff'u i najvise Zalosnoj Sovi,  za svaku minutu razbrige, koju ste mi dali.

10/10

p.s. odlična recenzija!

23.03.2017
    08:39:00 sati

10, 9, 9, 8

Odličan kraj jednog odličnog stripa i junaka iz djetinjstva. Prvi dio koji su crtali esseGesse fenomenalan, bez ikakve greške, drugi nešto losiji, sam kraj malo sve narušava, ali na razini je. Lijepo je da je i Blek dosao na svadbu. A to što je i Washington, nema veze, nije to pretjerivanje. Pitanje je što je bilo dalje, što je bilo sa tvrđavom, sa Blafom, Žalosnom sovom, Flokom... Mark i Beti su u novoj kući, ali ne znamo gdje je... Otišli svi u legendu!

23.03.2017
    09:31:00 sati

8, 7, 7, 8

Sviđa mi se što imamo kraj kod Komandanta Marka. To je veliki plus za njega. Posljedne stranice koje su posvečene svadbi Marka i Beti na koju dolazi i Blek i društvu su mi najbolje. Jedino mi fali možda malo više humora za kojeg su zaduženi prvenstveno Flok i Žalostna sova. Zbog toga što bi to trebala biti posljedna priča svakako za pamčenje.

23.03.2017
    17:51:00 sati
  • markotamara

10, 10, 10, 10

idealan primjer za zavrsetak jednog serijala

ubacene povijesne cinjenice i na kraju kao sto se ocekvalo da se Mark ozeni s Betty

inace sve su mi price Marka lagane i odmor u citanju

23.03.2017
    17:57:00 sati
    markotamara
  • Ukupna ocjena 73%

10, 10, 1, 10

Tako to biva kad strip izgubi popularnost. Kako i ne bi propao kad crta Lina Buffolente ??? Sve do njene pojave u ulozi crtača, Mark je bio izvrstan...priče sve slične jedna drugoj, crtež isto tako, naslovnice sve redom dobre ( poneka loša u cijelom serijalu, a što je zanemarivo )...Žalosna Sova uvijek jednako mudar...Flok uvijek jednako prepreden... Sad ima, navodno, nekih pravnih problema pa LUDENS nije mogao nastaviti s izdavanjem. Lina nije smjela imati pristup zadnjoj epizodi kao ni prilikom prvog susreta Marka i Bleka...

23.03.2017
    20:23:00 sati

9, 4, 5, 6

Neiskoriscen potencijal, kao i u svim drugim Markovim stripovima. Trebalo je i moralo se ovdje vise Bleka ubaciti, a ne samo na kraju.

28.03.2017
    07:06:00 sati

3, 3, 6, 8

Najgora stvar o ovoj epzodi je to sto smo prisiljeni da pratimo ovakav naivan i - u neku ruku - nepotreban scenarij ne na standarnih 65 stranica kao inace, nego na citavih 96.  Kad se uzme u obzir da je u pitanju prica koja nema nikakav znacaj osim toga sto je posljednja i zakljucnja epizoda ovog naivnog serijala, to iskustvo je nekako naporno, pogotovo za citaoce koji znaju da Komandant Mark ima smijesnijih, uzbudljivijih i boljih avantura od ove.  Nista naricoto se ovdje ne desi, samo ona zadnja skica na kojoj pise, "...radjalo se vrijeme slobode."  Ne znam, mogli su EsseGesse ovakvu osrednjost zakljucit i na njihovih tipicnih 65 stranica; ne vidim razlog zasto mi moramo patit za duzih 30 stranica, i to bez ikakve satisfakcije.  Bezveze.

20.04.2017
    15:34:00 sati

• Podrijetlo