Žrtvovanje

Conan

LUK PHPR 3 | 96 str.

Stanovnici kvarta Horti Green usuglasili su se s uvjetima nemilosrdne bande skitnica po kojima su spremni platiti bilo koju cijenu za miran život u četvrti. Istina je kako ni jedan smrtnik ne može izaći na kraj sa stravičnim bićem kojeg njihov neobični vođa „General“ skriva u labirintu sačinjenom od hodnika starog zatvora. Srećom, Lukas nije običan smrtnik…

N*4

• Žrtvovanje
    LUK PHPR 3

• Sacrificio
    LUK SR 3

• Priča je u Italiji izašla u svibnju 2014. godine.

U ovom broju Medda ne stavlja naglasak na „čudovište mjeseca“ koje je suvremena varijanta nekog klasičnog lika horror žanra, već temu koja se često vezivala za klasike horror žanra. Sam naslov priče odaje o čemu je točno riječ.

U svom izvornom značenju, pojam „žrtvovanje“ najčešće označava ubijanje ljudskih ili životinjskih bića u sklopu određenog rituala kako bi se udovoljilo bogovima, duhovima ili pokojnicima u zamjenu za neku vlastitu korist. Žrtvovanja su bila prakticirana još od najranijih doba, a najčešće su se vezala uz religije ili plemenske tradicije.

U priči postoji nekoliko situacija u duhu ranije spomenute „definicije“. Ipak, veći naglasak u ovom broju stavljen je na metaforičan oblik žrtvovanja u kojem nekoliko pojedinaca svjesno „štete“ samima sebi u zamjenu za dobrobit zajednice. To jest, svjesno pristaju provoditi radnje s kojima se ne slažu ili koje dovode do nesebičnog ugrožavanja vlastitog života kako bi osigurali boljitak zajednice.

Iako u svijetu 21. stoljeća ima mnogo takvih primjera pomoću kojih bi se mogla ispričati neka suvremena priča o žrtvovanju, Medda se za sporednu priču ovog broja odlučio za jednu pomalo neuobičajenu, ali ne toliko često viđenu krajnost žrtvovanja: situacija u kojoj skupina skitnica žrtvuje i sebe i dio zajednice kako bi doveli do boljitka svih skitnica, ali i cijele zajednice.

Lukas igrom slučaja dolazi do kvarta Horti Green. Tamo prisustvuje sceni u lokalnom kafiću gdje jedan beskućnik maltretira uzorne stanovnike kvarta koji su se u tom trenutku zatekli u kafiću. Začudo, nitko od daleko brojnijih mještana se ne protivi maltretiranju spomenute skitnice. Oni jednostavno gledaju svoja posla i dozvoljavaju da se isti iskaljuje nad njima. U duhu njegovog karaktera, Lukas mu se suprotstavlja te u samo par poteza izbacuje skitnicu iz kafića. Na njegovo čuđenje, time je izazvao još veći bijes posjetitelja kafića koji su (djelomično iz ljutnje, a djelomično iz straha) verbalno napali Lukasa zbog njegovog ispada.

Ubrzo Lukas dobiva objašnjenje za spomenuto ponašanje. Objašnjenje koje se vrti oko dvije bande skitnica koje su remetili mir na ulicama Horti Greena. Jedna od tih grupa sačinjenih od skitnica i beskućnika vodila je rat protiv huliganske nastrojene bande „Ajkula“ kako bi vratili mir na ulice Horti Greena. Navedeno im je nakon godinu dana ratovanja pošlo za rukom. Četvrt je zahvaljujući njima postala prava oaza mira u kojoj nema nikakvih problema sa drogom, pljačkama i razbojništvom te u kojoj se pravila strogo poštuju. Ipak, građani Horti Greena spomenuti su mir trebali platiti znatno skuplje nego što su isprva očekivali.

Medda se ovdje pozabavio varijantom u kojoj su obični neuki beskućnici i skitnice bolji „gospodari“ kvarta od obrazovanih političara i članova gradske skupštine koji su za isti posao i plaćeni. U duhu današnjih vremena gdje se smatra kako je vlast u mnogim državama korumpirana te kako bi situacija bila puno bolja da građani uzmu stvari u svoje ruke, sporedna priča ovog broja predstavlja jednu ekstremnu „što bi bilo kad bi bilo“ krajnost tog mišljenja. Koliko god je diskutabilna realnost uspjeha i efikasnosti vojske beskućnika i skitnica prikazana u ovom broju, sama postavka priče ipak veći naglasak stavlja na efikasnost brojnosti „običnih“ građana, kao i na ranije spomenuto nesebično „žrtvovanje“ manjine radi društvenog boljitka cijelog kvarta. Ipak, i tu postoji caka, osobito u vidu klasičnog poimanja samog žrtvovanja.

Beskućnici i skitnice u ovom broju prikazani su kao pojedinci koji su nasilnim metodama i kršenjem zakona pokušali osigurati veću korist zajednici. Naravno, prvo su tražili da se zadovolje njihovi zahtjevi, a tek onda se ostvarila dobrobit i za cijeli kvart. Ipak, nasilne metode nisu predstavljale toliko skupu cijenu koliko činjenica da su tražili da im se dostavi sedam ljudskih bića za koje će smisliti uvjerljiv izgovor u vezi njihovog nestanka. Kasnije je utvrđeno kako su tih sedmero pojedinaca bili ljudske žrtve, ali scenarist Meddinog kalibra nije išao do kraja po predvidljivoj varijanti, već je odabrao preokret koji naizgled sebični i barbarski čin ljudskog žrtvovanja predstavlja osvetom motiviran otkup grijehova iz prošlosti stanovnika Horti Greena. Koliko god to „opravdanje“ ne čini njihove metode ništa manje prihvatljivijima, ono jasno ukazuje kako vođa skitnica nije brinuo samo o postojećim, već i o svim prethodnim stanovnicima Horti Greena. To jest, kako je morao žrtvovati svoju ljudskost kako bi proveo pravdu i za one koji ju više nisu sposobni sami provesti, čak i pod izlikom da ostane zapamćen po svojim barbarskim i nehumanim metodama.

Na kraju, General po metodama nije ispao ništa čudovišniji od nekih stanovnika Horti Greena čime Medda podsjeća na činjenicu kako pravda ima dvije strane i kako iza svake nemoralne radnje postoji vlastiti sebični razlozi kojima pojedinci pravdaju vlastite motive i radnje. Takvi pojedinci najčešće lažu sami sebe kako su njihovi razlozi ispravni (neovisno o društvenoj neprihvaćenosti istih), čime ujedno žrtvuju i dio vlastite ljudskosti za neku vlastitu pravdu. To jest, svatko od nas vjeruje da je njegov (glavni) lik pozitivca u ovoj kazališnoj predstavi zvanoj „život“.

„Čudovište mjeseca“

SPOILERI

Iako je veći dio stripa posvećen sporednoj priči, u ovom broju napokon upoznajemo Vildu Belzen, vođu Simpozijuma za koju Zara i Viktor pokušavaju pronaći Lukasa. Iako još uvijek ne znamo razlog zbog kojeg joj je toliko bitno doći do Lukasa, iz Vildinog razgovora sa senatorom Gilbertom stavljeno nam je do znanja kako ti razlozi nisu samo lične prirode već imaju veze i sa činjenicom kako se Simpozij većinom sastoji od Probuđenih čiji je broj diljem grada u odnosu na prošlu godinu znatno porastao.

KRAJ SPOILERA

Bergamo je crtački dio posla odradio skroz korektno. Iako mu je stil po karakteristikama sličan stilu brojnih standardnih Bonelli crtača, valja naglasiti kako je odličan u akcijskim scenama. Borba Lukasa sa čudovištem je vrlo dinamična te kao takva uvjerljivo dočarava koliko je Lukas ustvari jak. To smo mogli vidjeti i u ranijim brojevima, ali njegova surovost i snaga jednostavno pršte iz crteža tijekom scena borbe. Beneventova naslovnica je tehnički odlično odrađena (osobito u pogledu De Felicijevih boja), mada je motiv pomalo izlizan i ne odražava pretjerano bit priče. Ipak, može proći kao privlačna, „kulerska“ naslovnica.

U pogledu omjera glavne i sporedne priče u ovom broju, ova epizoda takoreći predstavlja filler nastavak koji na pomalo nerealnom primjeru pokazuje neke zanimljive zaključke o društvu i problemima današnjeg političkog vodstva. Iako je poruka uspješno iznijeta, sama tema je zbog specifičnosti navedenog primjera ostala blago nedorečena, a ponegdje su se pokrale i još neke scenarističke rupe i neuvjerljivi detalji. Mada, ako je Meddi bio cilj na taj način prikazati apsurdnost, manjkavost i neuvjerljivost sustava, onda mu je to definitivno pošlo za rukom. No da je moglo bolje, moglo je.

LUK PHPR 2 Grabljivci

Ukupna ocjena 20%

2, 1, 3, 2

Odvratno.
    11.10.2018
    23:15:00 sati

7, 8, 7, 7

Šteta da ranije nije bilo tih recki, čitao sam Lucasa prije otprilike godinu dana pa mi je teže raščlaniti epizode pojedinačno. Uglavnom, cijeli serijal je na nekom solidnom nivou, tj. barem prvih 8 brojeva, a dalje ga neću uzimati jer radnja ipak ima kontinuitet i izdavač ga je po tom pitanju totalno uprskao s ultrasporim ritmom.  Kod Darkwoodove Julije, za primjer, to nije toliki problem, ali ovdje baš smeta.

Uglavnom, Medda je bio i ostaje mi jedan od najboljih Bonnelijevih scenarista, ponajviše zbog pripovjedačkog talenta kojim čak i ne baš pretjerano zanimljivu priču učini dovoljno uzbudljivom osmislivši/interpretiravši likove na način da se čitatelja zainteresira za njihove sudbine/tajne/izbore pa time i sama radnja drži pozornost. Nije Lucas ništa posebno dobro, ali održava jednu solidnu razinu cijelo vrijeme, vjerojatno i zato što je Medda scenarist svake epizode. Mislim da su mi, po sjećanju barem, baš Žrtvovanje i 8. epizoda (Vukovi?) ostale u najboljem sjećanju. Uglavnom, niišta pretjerano originalno, ali ipak za preporuku onima koje zanima ovaj žanr, slično kao Greystorm, Caravan pa i Dylan. Dan danas nisu mi jasni ljudi koji čitaju pa i općenito se, bez ikakve prisile, upuštaju u nešto što ih očito ne zanima; to je više valjda nekakvo liječenje frustracija i samoopravdanje vlastite ograničenosti pljuvanjem po svemu što nadilazi njihove čitalačke (glazbene, umjetničke, poslovne, egzistencijalne...) okvire.

12.10.2018
    07:52:00 sati

• Čovjek vrijedan 2000 dolara