Kasiopejina presuda

MM VEC 38 | 161 str.

Zvijezde Kasiopejinog sazviježđa uskoro će oblikovati naopaki križ, a proročanstvo o dolasku Crnog mesije samo što se nije obistinilo. Drevna i tajna zajednica sotonista pokušat će se okoristiti ovim događajem kako bi uspostavili vladavinu tmine nad Zemljom. No, kako je naš Detektiv nemogućega spriječen i leži u bolnici zbog operacije žučnog mjehura, Dijana s prijateljem Židovom kreće u Tursku spriječiti Sudnji dan…

• Kasiopeijna presuda
    MM VEC 38

• Il verdetto di Cassiopea
    MM SR 316

• Kasiopeja (lat. Cassiopeia) je zviježđe sjeverne polutke, nazvano po Kasiopeji, liku iz grčke mitologije. Prepoznatljiva je po W obliku pet sjajnih zvijezda.
  • Treće pojavljivanje Dijaninih roditelja – flashbackovi u "Tajni život Dijane Lombard" , u Washington Mews dolaze prvi put u "20 godina kasnije" (SR #241).
  • Str. 43., iako VČ ne navodi gdje, rabina Mojsija Stechera sreli smo u epizodi Kuće slijepih prozora (SD 13).
  • Epizoda se događa većinom u Turskoj, u selu Kemal Yilmaz blizu Diyabakira, zajednica Kemalikli.
  • Židovska zajednica koju srećemo u stripu pripada pokretu hasidizma - osnivač Baal Šem Tov (Učitelj Božjeg imena), poljski rabin na prijelazu 17. na 18. st. Ba’al shem – Učitelj imena. Hasidi su glavni akteri poznatog mjuzikla "Violinist na krovu" iz 1964. godine.
  • Str. 76., ponovno se spominje epizoda Kuće slijepih prozora (SD 13) te sljedbenici Shabataija Zevija (Šabataja Cvija). Bio je rabin i kabalist koji je tvrdio da je dugoočekivani židovski Mesija. 1650. Shabatai Zevi proglasio se Mesijom, no naposljetku se preobratio na islam. Bio je osnivač židovskog sabatejskog pokreta i inspirirao brojne druge slične sekte.
  • Str. 83., Dijana je već imala glavnu riječ u epizodi, primjerice "Jučer danas sutra" (SP 23).
  • "Pravo ime Boga im veliku moć" – riječi koje imaju moć, vidi "Čovjek zvani Mhosis" (LMS 101-103).
  • Spominje se Jezdrina apokalipsa i Kasiopejino proročanstvo, iz drevnog apokrifnog evanđelja, uključuje apokalipsu i Crnog mesiju! Postoje dvije verzije teksta koje imaju dosta sličnosti, Sedrachova apokalipsa i Ezrina apokalipsa (fragmenti su sa Svitaka iz Crnog mora).
  • Str. 127., scene iz spota Thriller Michaela Jacksona.
  • Str. 129., susret Martina i rabina vidi u Kazne Elohima (VČ 5)
  • Za kraj stripa zanimljiv tekst na temu: Violinisti na krovu, o Hasidima i Kabali.
  • Tekst Gabi Abramac o jeziku, identitetu i položaju žena u hasidskoj zajednici…

Opskurni židovski misticizam

Ako ste stari čitatelji našeg Detektiva nemogućeg, znate da su priče o apokalipsi, Mesijama i tajnim drevnim sektama skoro pa normalna stvar u serijalu. Sve smo to već vidjeli i čitali. Ponekad zna biti pravo iznenađenje kad se uz klasičnu eksploataciju tih tema uguraju i lijepe scenarističke bravure koje oplemene strip. Zasigurno nije Moralesova najbolja, no odlično se drži na ljestvici kvalitete. Već oprobani tandem Morales&De Cubellis našli su se ponovno na crtačkom planu. Čovjek se s vremenom navikne na njihov crtež čiste linije s detaljnim crtanjem likova i pozadine, sve to ukalupljenu (uglavnom) u Bonellijevu klasičnu rešetku.

Koje je dakle sve fine tematske sastojke koristio Morales u ovoj epizodi? Imamo prstohvat židovske tradicije, nešto kabalizma i dobra doza drevnog apokaliptičnog proročanstva o dolasku Zvijeri odnosno Crnog mesije koji će zavladati Zemljom. Kao šlag na tortu su fine Moralesove scenarističke dosjetke, odnosno priče koje pričaju karakteri naših junaka. Morales je zavirio pomalo u židovski tradiciju i misticizam te iskopao stari židovski tekst koji je kombinacija Sedrachove apokalipse i Ezrine apokalipse te kao temelj postavio ključnu točku iz tog apokrifnog teksta – Zvijer odnosno Crnog mesiju. Budući da se sva proročanstva obistinjuju tek kad se poklope određeni elementi, kao u ovom slučaju obrnuti križ u sazviježđu Kasiopeja. Što se tiče poznatog Martinovog kontinuiteta, imamo nekoliko referenci na prijašnja Martinova sretanja sa židovskog tradicijom, poput Kuće slijepih prozora (SD 13) ili Kazne Elohima (VČ 5). Nemojte zaboraviti pročitati i Castellijev dodatak na kraju o Hasidima i Kabali!

Ortodoksni koliko ide, Hasidi

Spomenimo ukratko i scenarističke bravure koji možda i nisu esencijalni dio priče, ali su zgodni dodatak cjelokupnom dojmu. Na samom početku stripa dešava se pravo malo iznenađenje koje ne očekujemo u ovakvoj priči. Naime, Martin i Dijana dolaze u posjetu Dijaninim roditeljima (koji još nisu preboljeli što im je kćer jedinica udana za sredovječnog profesora šarlatana koji ganja bajke) te posjet završi (šarmantnom) katastrofom. Da bi bilo bolje Martina direktno s večere hitno mora na operaciju žučnog mjehura, te će biti onesposobljen na duže vrijeme. A nova misterija je na pomolu! Što ćemo sad? Ništa, imamo pravu zamjenu pri ruci, tako da Dijana postaje Detektiv nemogućeg umjesto pravog Detektiva nemogućeg! Pa su tu zgode s konzervativnim Hasidima, pa ulozi žene u židovskoj tradiciji. Akcijske scene me se nisu naročito dojmile, posebice eliminacije od strane braće Kemalikli. No da bi se borio sa zlom sektom i samim utjelovljenjem Sotone, moraš imati tešku artiljeriju.

Potomci rabina Bekhora, sin Daniel i unuka Ruth pridružit će se našim junacima u potrazi. I neće im biti lako, jer protivnici su dobro pripremljeni, beskrupulozni i Sotona je na njihovoj strani! Oni su pripadnici zajednice Hasida, židovske zajednice poznate po svojoj ortodoksnosti. Newyorkška zajednica koju posjećuje Dijana slovi kao jedan od najzatvorenijih. U više navrata vidjet ćemo kakav je to sukob svjetova kad se podvrgnu uobičajenim stvarima koje civilizacija smatra normalnim.

Rabin Bekhor pobornik je teorije da su žene ravnopravne s muškarcima, te da žene bolje poznaju stvarnost svijeta, te zato često plaču. Romantična dosjetka. No, prema tekstovima koje možete naći na netu, žena je u hasidskom poretku potpuno podređena muškarcu, miljama daleko od neke emancipacije. Žene su skrivene od svijeta, odvojene od muškaraca i posvećene podizanju djece i kuće. Muškarci se najviše bave duhovnošću. Na prvi pogled tu se baš i ne vidi ravnopravnost koju kao promovira naš gorespomenuti rabin. No, ovaj dojam frigidnosti i skromnosti po pitanju spola možda je čudan strancu promatraču. One su po njihovom smatranju puno duhovnije od muškaraca, te se manje trebaju duhovno raditi na sebi. Izdvajam iz jedan citat iz teksta jedne lingvistice: "Za ženu se smatra da je duhovni stup obitelji, ona je ta koja čuva šalom bayit - mir u kući. Žene se nerijetko oslovljava "princezama" i strogo su definirani zakoni skromnosti - ćudoređa u odijevanju i ponašanju. Jidiška riječ za to je tznius. To se objašnjava time da je "ljepota židovske kćeri iznutra", a da izvana uvijek treba izgledati skromno." Da ne dužim dalje, izdvajam također jednu izrazito poučnu i dobru Bekhorovu liniju gdje citira ulomak iz Talmuda. Pazite ovo muškarci…

"Žena je stvorena iz rebra muževog, ne uz njegovog stopala da se po njoj gazi. Ne iz njegove glave da se njome vlada, već iz njegovog boka da mu bude jednaka. Ispod ruke da bude zaštićena, pored srca da bude voljena." (Talmud)

O tome svi pričaju – sazviježđe Kasiopeja

MM VEC 36 Siva plima

MM VEC 39 Longituda nula

• Sarghan

6, 8, 7, 4

Zanimljiva priča koja drži pažnju tijekom cijelog čitanja. Iako po izvedbi i određenim situacijama odudara od šablone uobičajenih Martinovih priča, i dalje ima već sto puta viđenih mehanizma i scenarističkih rješenja koji joj baš smanjuju ocjenu. Baš zbog tih ponavljaućih elemenata imam dojam da mi ova priča neće baš ostati u pamćenju osim po par činjenica o Kasiopeji i židovskoj tradiciji. Priča je također pamtljiva po tome što Dijana ovdje preuzima Martinov posao i sviđa mi se kako joj Morales podario tu ulogu baš u epizodi ovakve tematike. Ipak, zbog iste te tematike bi možda bilo i efikasnije da je Dijana sudjelovala u završnici priče, no to i nije toliki problem. Sve u svemu, dobra i zabavna priča, mada ne baš pretjerano pamtljiva.

14.01.2017
    21:32:00 sati
    Sarghan

8, 8, 9, 8

16.01.2017
    11:35:00 sati
    zhezhke
  • Ukupna ocjena 68%

6, 6, 8, 8

Morales se potrudio, složio solidnu epizodu bez nekih scenarističkih rupa ali se morao poslužiti jednom nelogičnošću da bi Dijanu ostavio na tragu odnosno radnju iz New Yorka prebacio u Tursku. Naravno, mislim na onaj simbol zajednice Kemalikli koji je Ben ugravirao ispod svog kreveta. Nije dato objašnjenje zašto je baš morao to uraditi dok je u "neprijateljskom taboru", mjestu za koje je znao da će mu biti samo privremeni dom. Ali, sve u svemu, pitka i čitljiva epizoda iako mi ova tematika nije baš najprivlačnija.

23.01.2017
    12:22:00 sati

• Stranac