Smrtonosni teret B-24

MN LIB 25 | 215 str.

Hans Martin, odmetnuti agent CIA-e, ubija svoje kolege iz brazilskog ogranka, a pakleni špijunski mozgovi u Langleyju kuju savršeni plan. Navesti će Mister Noa na prljavu igru i umjesto njih pronađe Martina. Kao mamac upotrijebit će Daliju Norris, iskusnu CIA-inu operativku koja je već jednom nasamarila našega pilota.

• Smrtonosni teret B-24
    MN LIB 25
  • Tragični susret
    MN LMS 670
  • Špijunska mreža
    MN LMS 671
  • Tovar B-24
    MN LMS 672
  • Mister No #8
    MN VCBMN 8

• Trappola mortale
    MN SR 49
  • Uno strano alleato
    MN SR 50
  • B-24, carico di morte
    MN SR 51

• Izvorno su priče objavljene u periodu između lipnja i kolovoza 1979., Dnevnik ih objavljuje početkom 1986., a Libellus epizodu objavljuje u ožujku 2009.
  • Drugo pojavljivanje CIA-ine agentice Dallie Norris, prvo je bilo u epizodi “Tajanstveni grad“, također Castellijeva epizoda, a koju je crtao Vincenzo Monti.
  • Str. 6, vinjete 6 i 7, Vinicio pjevuši stihove sambe enredo, podžanra suvremene sambe nastalog u Riju u početcima pedesetih godina prošlog stoljeća.
  • Str.12, u sjedištu smo CIA-e u Langleyju, Virginija.
  • Str. 20, prva vinjeta, saznajemo Mister Noovo ime i prezime, Jerry Drake.
  • Str. 53, Premijera O'Bispa, kasnije će se još nekoliko puta pojaviti, kao npr. u još jednoj Castelijevoj epizodi “Rudnik straha“.
  • Str. 88/144, ponovo smo u Bogoti, glavnom gradu Kolumbije. Bogotu smo prvi put posjetili u još jednoj Castellijevoj epizodi “El Loco“, crtež Bignotti.
  • Teški bombarder B24, poznat kao Liberator, dug je 20 metara, raspona krila 33 metra i nosivosti 6 tona bombi. Mogao je letjeti na visini do 8000 metara, doleta oko 3000 km, s deset članova posade koja je obuhvaćala pilota i kopilota, navigatora i ciljača, te šest strijelaca koji su po potrebi bili i mehaničari i telegrafisti, a ovi su američki modeli sudjelovali u bombardiranjima ciljeva po Europi. Jedan Liberator je otkriven 2009. godine u Jadranskom moru, blizu otoka Visa, a postoje naznake da bi se moglo raditi o Tulsamericanu, posljednjem bombarderu modela Liberator proizvedenom u tvornici u Tulsi u SAD-u. Nebo iznad Visa bilo je vrlo prometno te 1944. godine. Amerikanci su na južnom, oslobođenom dijelu Talijanske čizme sagradili zračne luke, odakle su tisuće teških bombardera na dnevnoj bazi odlazile u Njemačku i druge okupirane zemlje napadati strateške ciljeve. Na našem je otoku napravljen pomoćni aerodrom za oštećene avione koji bi ovdje “predahnuli” na povratku prema Italiji. Budući da je na Visu bila samo jedna pista, znalo se dogoditi da u zraku u isto vrijeme kruži i desetak aviona, čekajući svoj red za slijetanje. Neki bi, naravno, znali ostati bez goriva i završiti u moru. U podmorju oko Visa pronađeno je 30-ak aviona, uglavnom bombardera iz Drugog svjetskog rata, kao i par lovaca. Na Jadranu je do današnjeg dana otkriveno 100-tinjak potopljenih aviona, uglavnom iz Drugog svjetskog rata, a brodova, potonulih od antike do danas, locirano je više od tisuću, no na dnu ih se krije i puno više. Za jednu se leteću tvrđavu B24 pouzdano zna da počiva negdje nasred Kvarnerskog zaljeva, no još nije pronađena.

“Bio sam rob
Neobičan oblik
Ljudskog stvorenja
Oko mene otrovno cvijeće
Raslo je svuda
Crnog sam đavla
Ugrizo za muda
A ti još plačeš
Ali nikad nećeš
Kao što sam ja”

Alfredo Castelli ostavio je bogat trag u pilotovom serijalu, a neke njegove priče spadaju u sam vrh; “Hodnik za pakao“, “Grad zločina“ i “Plaćenici“. Tri vrhunske i nezaboravne epizode majstorski razrađenih radnji i likova. Plus hrpa odličnih; “Let za Rio“, “Okrutni filmaš“, “Indio u New Yorku“, “Mjesečeve planine“, koje ostale su zapamćene u memoriji fanova, a s guštom se ponovo čitaju. Bilo je tu i nekoliko priča baš njegove tematike, priče s elementima fantastike koje je kasnije detaljnije razradio u svome čedu Martinu Mystèreu; “Nevidljiva prijetnja“, “Eldorado“, “Izgubljena utvrda“ i “Zaboravljeni faraon“, epizoda rađena za afričku sagu, a kojom se oprostio od serijala.

I nekako, gledajući po ocjenama fanova, baš te fantastične priče nisu ostvarile veći uspjeh i ubrajaju se u njegove lošije uratke. Teško je donijeti sud zašto je to tako, uklapa li se takva tematika Mister Noov svijet (Sclavi je za primjer napisao odlične “Anangu“ i “Tuđinca“), ili su u pitanju površni pristupi scenarijima kroz karakterizaciju likova i razvoj radnji, možda tek ispipavanje terena za Martina. Godine 1993. čak je spojio Martinov i Jerryjev svijet u jednoj priči za specijal ediciju pod naslovom “Bijeg iz Skyneta“, doduše Nolitta ju je pisao po njegovom predlošku, a najzanimljiviji dio radnje je gledati pilota kao sedamdesetogodišnjeg vitalnog starčića kako trči po džungli nabijajući kondiciju kako bi ostavio dojam na plavokosu Dianu, Martinovu zaručnicu. Švaler ostaje švaler do posljednjeg puf-panta.

Kako ocijeniti “ Smrtonosni tovar B-24“, njegovu šestu epizodu? Priča je odlična i dinamična, ponajprije zahvaljujući likovima O'Bispu, a napose tajanstvenome Uriarteu koji svojom karakternom razradom istovremeno stvara u čitatelja osjećaj prijezira i poštovanja, mučnine i suosjećanja.

Kada se malo osvrnemo na likove koji dominiraju Castellijevim pričama i napravimo presjek, što tu imamo? Nitko od nas ne može reći: ej ljudi, ja znam El Loca, luđaka koji iz Pipera mitraljira ljude i pljačka banke, ili gerilce koji vode rat protiv vlasti na Haitiju. Nikoga od nas nije vrbovala seksi agentica CIA-e, u jednoj noći strasti izjahala nas do ludila i navela da obavimo prljavi posao umjesto nje. Nije nas vrbovala Udba (Šeks je priča za sebe, njega su mladog i naivnog namamili mirogojčekom), nemamo frenda kojem je odjednom puhnula ideja u glavu i ide u Ande tražiti El Dorado.

A vjerujem da većina nas zna ili je poznavala Uriartea iz svog kvarta i ulice, malog mjesta ili grada, a možda čak i obiteljskog kruga. Ako još niste shvatili, a imali ste natuknice u stihovima Baretove pjesme, Uriarte je heroinski ovisnik. Pomalo je sablažnjivo vidjeti takvog lika u jednom Bonelliju, zar ne? Bar u vremenu objavljivanja ove epizode, a većina nas smo epizodu čitali kao klinci.

“Just Say NO“, trkeljala je Nancy Reagan osamdesetih godina diljem Amerike, u kampanji obeshrabrivanja američke mladeži u drogiranju. Licemjerno od stare ishlapjele alapače, jer upravo je CIA glavni svjetski švercer i diler droge. LSD-om su šopali ljude u projektu MK-ULTRA, heroinom su financirali vođenje Vijetnamskog rata preko Air America kompanije, švercom kokaina su financirali naoružavanje i opremanje nikaragvanskih kontraša, a danas barabe kontroliraju najveća uzgajališta maka u postojbini opijuma - Afganistanu.

CIA-in ološ vodi glavnu riječ u ovoj Castellijevoj priči u kojoj se pojavljuju drugi put. Naravno, opet iza kulisa pletući svoju špijunsku mrežu, i opet vrbujući našeg pilota preko seksi operativke Dalije Norris koja je već jednom nasamarila Mister Noa, a ni ova smicalica joj neće biti posljednja u serijalu. Naivan je naš Jerry, poput nekog napaljenog pubertetlije koji je prvi put okusio putene draži Jagodinke Simonović a otac mu kucka na prozor i viče: “Mesi, mesi, neće ništa da ti škodi“. Ma neće vraga, jer nije prvi put da će Mister No biti izigran opojnim čarima ženske manipulacije, uz nezaobilaznu seriju batina koje će pobrati tijekom priče.

Moram stati u Jerryjevu obranu i reći da nije jedini koji je iskusio moć ženskih emocionalnih manipulacija. Mi muškarci smo osjetljivi na ženske suze, kad se rasplaču nema toga što im nećemo obećati ili uraditi za njih, a suze su tek mali dio ubojitog arsenala koji posjeduju. A da nas učine ljubomornima, kakvim se tek tu trikovima služe. Pa onda malo zanosnog mrdanja guzom, maznim glasom šapćući nam prljave riječi, grickajući nam uho, pozivajući nas u krevet i mi smo gotovi, poput malog Fifija na vodilici i mogu raditi s nama što im se prohtje. Mudo labudovo smo mi jaki.

Naš pilot je, nećemo se lagati, baš kao i svi mi žrtva vaginalnih manipulacija, a za žrtvu uvijek treba imati suosjećanja. Dobro, ipak je Mister No džentlmen i neće otjerati uplakanu Daliju iz svog kreveta već je joj ponuditi pomoć, iako ga je već jednom iskoristila u prljavoj igri CIA-e, a pogotovo sada nakon njene inscenirane otmice. Castelli ipak nije ispleo mrežu sumnjičavosti i krenuo zaobilaznim putovima dramatike, već nam je direktno dao do znanja da je sve namještaljka.

Ali ono što se dalje događa, od trenutka pilotova početka potrage pa do kraja, interesantan je splet akcije i bizarnih događaja kreiranih od još bizarnijih likova koje Mister No susreće slijedeći trag Hansa Martina, koji je usput rečeno meni u ovoj priči potpuno nebitan lik, jer više od želje da saznam zašto je na početku priče krenuo s ubijanjem svojih brazilskih kolega iz CIA-e, zasjenile su ga sudbine i priče drugih likova, komadići puzzlea koji se slažu da dođemo do konačnog mozaika.

Pa je tako Castelli stvorio intrigantnog O'Bispa koji će se kasnijoj fazi serijala još poneki put pojaviti. Bivši svećenik, danas sitni kriminalac, prevarant, ženskaroš. Čovjek koji svojim riječima i ljigavim postupcima ne zaslužuje ništa doli prijezir i gađenje. Zatim je tu boksač švaler s kojim je naš pilot ukrstio rukavice u lažiranom meču, i tajanstveni Uriarte, danas tek heroinska sjena od nekada slavnog i cijenjenog policijskog detektiva. Taj bivši detektiv odigrao je besprijekorno odličnu ulogu u ovoj epizodi kroz dramatične situacije u koje nas uvodi, a koje se smjenjuju s njegovim heroinskim krizama, pa nikad ne znate kakvu će ulogu odigrati, hoće li u nekom trenutku izdati Jerryja ili će igrati po pravilima.

Kako bi zapetljao priču Castelli je malo promijenio agrikulturu latinskih zemalja. Umjesto biljaka koke zasadio je polja makova i iz njih, preko Hansa Martina, cijedi heroin i prevozi u Ameriku. Stvarno ne znam uspijeva li mak u Južnoj Americi, proizvodnja heroina se više veže za Istok i zemlje poput Afganistana, pogotovo azijskog Zlatnog trokuta, ali morate priznati da kokain i nije tako smrtonosno opijajuće zanimljiv kao heroin.

Nema kod bijelog zanimljivosti, nema uzbuđujuće predigre. Svaka seljačina može uzeti kreditnu karticu, složiti par lajni, sfrkati novčanicu i potegnuti smeće u nosnice, dok je kod žutoga u igri mali intravenozni ritual. U vrijeme osamdesetih znalo se tko se drogira. YU rock zvijezde i djeca crvene buržoazije. U ratu su marica i dop bili glavni, kokain nešto malo, a danas se sve poseljačilo i svi se rokaju, pogotovo bijelim, od ridikuloznog nacističkog tv voditelja koji je ljubav kurvi plaćao lajnama do ekipe koja šarafi žarulje na narodnjacima, od beskorisnih saborskih klatarala do radnika na benzinskoj.

Rasplet drame pomalo kaska za početkom i sjajnim razvojem radnje. Pojava Indiosa koji se pojavljuju niotkuda i pomažu pilotu u finalnoj borbi protiv opakog švercera heroina izgleda mi kao Castellijev isforsirani pokušaj zatvaranja radnje i nikako mi ne štima u ovu, inače odličnu priču. Imali smo napetu i uzbudljivu slagalicu do tada, slagali komadić po komadić mozaika zajedno s našim pilotom, ali ova, među posljednjima puzzla je ispala nasilan pokušaj da ju Castelli ugura u nepripadajući heroinski mozaik.

Ali sve u svemu, osim tog malog detalja, epizoda je perfektno razrađena, a dodatni stimulans joj daju jaki i upečatljivi likovi kojima je odličan Bignotti podario grafički život u ovoj odličnoj heroinskoj drami.

MN LMS 662/663 Eldorado

MN LMS 679/682 Prokleti most

9, 9, 9, 9

Vrlo dobar.
    02.06.2018
    23:29:00 sati

9, 9, 9, 9

03.06.2018
    13:17:00 sati

9, 8, 8, 10

03.06.2018
    17:56:00 sati

9, 10, 10, 9

Teski klasik

03.06.2018
    19:06:00 sati

8, 7, 8, 5

Stari dobri "Kastelijevski" način pripovjedanja s mnoštvom opisa mjesta radnje. Obožavam to! Istina, scenarij pomalo popušta kako idemo kraju, ali svejedno je ovo jedna stara dobra epizoda s upečatljivim likovima, boksačem i bivšim inspektorom narkomanom. Zamjerka ide i pretjeranom prikazu apstinencijske krize (barem mislim), ali sigurno je namjera bila prikazati djeci koliko je droga loš izbor, a za to svaka čast. Obožavam i stari, čisti Bignottijev crtež, iako je ovdje daleko od svog vrhunca. Dosta je statičan, ali nakon čitanja novijih epizoda, meni je melem za oči. Naslovnice, izuzev druge, baš i nemaju veze s pričom. Prva bi odgovarala Zagoru, druga solidna, treća efektna i najbolja, ali navodi na kriva očekivanja, budući da u epizodi nema ni kostura, ni olupine. Ima B-24, ali u voznom stanju. Svejedno, gušt je vratiti se u prošlost i pročitati neku dobru staru priču našega pilota.

03.06.2018
    23:02:00 sati

9, 9, 10, 9

Jako lijepa epizoda s odličnim crtežom. Dobro je što se pojavljuju i likovi od ranije. Naslovnice ok, sjećam se 'Špijunske mreže' koju sam imao kao mali. Prva 'zagorovska', a malo mi je čudno na onoj u avionu-kakav je to Mno-ov pogled!?

04.06.2018
    14:11:00 sati

4, 4, 6, 4

Ako se ne varam, po prvi put čujemo pravo ime i prezime Mister Noa. Priča u najbolju ruku osrednja, ima nekoliko dobrih elemenata, ali i previše onih naivnih.

05.06.2018
    00:39:00 sati
  • Ukupna ocjena 55%

5, 3, 8, 7

Sviđa mi se crtež i geografski opisi područja radnje. Priča sama ima puno naivnosti.

10.06.2018
    09:31:00 sati

10, 9, 10, 9

Jako dobra priča u kojoj me Castelli nekim rješenjima malo podsjetio na Nolittu. Samo njezino ime može odvesti na krivi put jer bi čovjek prvo pomislio da se radi o nekoj vrsti oružja. Srećom nije tako, zato što ne vjerujem da bi sa tom idejom ispalo nešto ovako kvalitetno, a sasvim sigurno ne bi dobili zanimljivog lika kao što je Uriarte. Velika prednost je u tome što se gotovo ništa ne može predvidjeti, prisutno je nekoliko izvrsnih scenarističkih rješenja koja stalno drže čitatelja budnim. Već na početku se događa nesvakidašnja situacija, Mister No je pronašao klijenta koji plaća 3 puta više od dogovorenog iznosa. Prvi puta u serijalu je spomenuto njegovo puno ime Jerry Drake, izgovorila ga je plavuša u ljutnji kada je vidjela Deliju u krevetu Mister Noa. Drugo pojavljivanje Delije koja je opet uspjela preveslati pilota da obavi posao za CIA-u, prošli puta lažnim ubojstvom a sada lažnom otmicom. Ovdje dobivamo i dozu crnog humora, muž ubije ženu i njezinog ljubavnika a bivši svećenik žali što nisu bili pažljiviji u preljubu jer mora izgubiti cijelo jutro zbog pogrebnog obreda. Mister No opet posjećuje Bogotu, carstvo droge koju prodaju ne samo opasni kriminalci već i klinci po ulicama grada. Naravno, vlasti dobro znaju kako stoje stvari, ali im uopće nije u cilju rješavati takve probleme. Baš kao što kaže Uriarte; "ovdje vlada diktatura, a diktatorima odgovara da ljudi budu zaokupljeni vlastitim stanjem jer to umanjuje rizik od revolucije i nezadovoljstva. Kruha i igara, govorili su rimski carevi, a ovdje se kaže kruha i droge". Upravo taj bivši istražitelj Uriarte je najzanimljiviji lik, koji pokazuje kako život može biti okrutan prema čovjeku. Kriminalci su ga kaznili na najgori mogući način učinivši od njega osobu koja prezire sama sebe. Unatoč svim svojim manama nije izgubio plemenitost, i Mister No mu se odlučio odužiti tako što će privesti kraju započeti posao. U tom trenutku je shvatio kako je opet igrao za tuđi račun pa je posegnuo za varkom kako bi skinuo sa leđa svoje pratitelje, stvarno izvrsna ideja sa drugim pilotom. Kako je samo pronašao čovjeka koji je s leđa tako sličan njemu. Završnica sa bombarderom B-24 je vrhunska, u prvi trenutak bezizlazna situacija za Mister Noa je ispala više nego jednostavna zbog fore sa nadmorskim visinama.

Bignotti možda nije zaslužio čistu desetku, ipak ću mu je dati zbog jako dobrog prikaza lika Uriartea, pogotovo njegovih kriznih trenutaka. Naslovnice vrlo dobre, istina da je zadnja malo skrenula u neke drugačije vode, ali zato ima prednost da nije otkrila nikakav bitan detalj za samu radnju.

13.06.2018
    16:43:00 sati
  • Ukupna ocjena 47%

4, 3, 8, 2

Kao po običaju, naziv i naslovnica govore jedno, strip unutra nešto potpuno drugo.
    Još jedna prilično osrednja epizoda. Početak je pak sasvim ok (da ne kažem čitljiv), Džeri u svom standardnom naivnom izdanju, CIA koja nema koga da šalje pa na prevaru angažuje njega, ali sam kraj kvari utisak jer sve deluje debelo zbrzano.

24.06.2018
    19:32:00 sati

• Zbogom Afriko