Dječak Santiago

MN LIB 39 | 350 str.

Kako bi iskazao zahvalnost Mister Nou što ga je spasio iz ruku Julia, Cabilda i Blasa, trojice batinaša s kojima se sukobio u gluho doba manauske noći, mladi Santiago krade Piper i odlazi u nepoznatom pravcu. Mister No udružuje snage s trojicom batinaša i odlaze duboko u venezuelansku prašumu kako bi stavili soli na rep lukavom liscu.

Ukupna ocjena 98%

• Dječak Santiago
    MN LIB 39
  • Dečak Santijago
    MN LMS 777
  • Mupuku i jaguar
    MN LMS 778
  • Zlato
    MN LMS 782
  • Let za Rio
    MN LMS 783

• Fuga impossibile
    MN SR 80
  • Verso l'ignoto
    MN SR 81
  • Il torrente nascosto
    MN SR 82
  • Oro!
    MN SR 83
  • Quel volo per Rio
    MN SR 84

• Izvorno su priče objavljene u periodu između siječnja i svibnja 1982. Dnevnik ih je objavio 1988., a Libellus epizodu objavljuje u ožujku 2010.
  • Nizzijeva druga i posljednja epizoda za pilotov serijal, prva je “Strah na Karibima“, crtež Bignotti.
  • Civitellijeva druga epizoda, prva je bila “Plaćenici“, po Castellijevu scenariju.
  • Bignotti je uskakao nacrtavši nekoliko vinjeta; str. 127 prvi kaiš, str. 227 prva vinjeta, str. 323 druga vinjeta.
  • Mister Noa su mnoge žene pokušale odvući pred oltar. Najbliže je tomu bila Gloria Teixera s kojom je bio zaručen, a koja je tragično stradala u Castellijevoj epizodi “Let za Rio“. Arhami je to jedinoj uspjelo, doduše na indioski način, ali brak je brak. Arhama će se ponovo vratiti, u Jerryjevim sjećanjima, u Mignaccovoj kratkoj priči od 30 stranica “Labirinti sjećanja“, ubačenoj kao epilog priče “Otok izgubljenih dana“.

Claudio Nizzi dobro je poznat nama bonelijevcima. Proslavio se pišući nebrojene scenarije za najdugovječnijeg teksaškog rendžera, a stvorio je lik Nicka Raidera, detektiva iz Odjela za ubojstva u njujorškoj policiji. U srpnju 1988. izlazi prvi broj prvog takvog žanra iz Bonelli kuće, ali spoj modernog šerifa i policijskih serija iz osamdesetih godina ipak nije postigao veliku popularnost. Slična je situacija bila i na našim prostorima, Nick nikada nije doživio salvu pohvala i lovorika, nije se o njemu puno razgovaralo, ali je bio tu. Nekako nenametljiv i tih među svom tom plejadom razvikanih junaka, svojim detektivskim pustolovinama našao je put do fanova, tako i do mene, u vrijeme Dnevnika.

Pilotovi fanovi znaju da je Nizzi napisao dvije epizode za Mister Noov serijal i to u samim njegovim početcima suradnje za Bonelli kuću koja je u to vrijeme nosila ime Daim Press. Krajem '81. i početkom '82. objavljena je njegova prva epizoda “Strah na Karibima“ u kojoj koristi nacističkog podmorničara u otmicama bogataša s njihovih jahti i ucjenjujući njihove familije, jedna genijalna, dotad neviđena ideja odlično pretočena na papir. Nacisti su bili tema u Bonelli svijetu. Nolitta aludira na njih kroz uniformiranost i postupke zloglasnih Krausovih Crnih vukova, zatim ih u “Operaciji Posejdon“ predstavlja kao fanatike koji imaju za cilj osvojiti svijet, koristeći lajtmotiv arijevske težnje za stvaranjem superiorne rase, a kasnije će Mignacco izvrgnuti ruglu njihovu težnju za uskrsnućem Reicha u “Zavjeri.“

Ova druga, i na žalost posljednja Nizzijeva epizoda donosi nam njegovo viđenje Mister Noa i svijeta kojim je okružen. Sada već čvrsto baziranu Nolittinu postavku Mister No-Piper-klijent i on uzima za pokretanje priče. Ali u bitno izmijenjenim okolnostima. Iako na tragu da je svaki klijent prevarant ili zločinac, mladi Santiago dokazati će nam da stvari u njegovom slučaju nisu crno-bijelo postavljene. Ponekad moraš uprljati ruke, ali duša mora ostati neiskvarena, tako je nekako najbolje opisati Santiaga u jednoj rečenici. Santiago Arias je kontradiktoran lik, jedno priča, a drugo radi, ali unatoč psini koju je priredio pilotu i tako pokrenuo radnju koja će nas odvesti duboko u džunglu, brzo stječemo dojam o njemu kao o nesumnjivo pozitivnom liku.

Zaplet priče počinje jedne manauske noći kada je Mister No spasio mladića iz ruku Julia, Cabilda i Blasa, likova kojima je odličan Civitelli podario izgled poznatih filmskih glumaca. Julio malo baca na Jeana Gabina, Cabildo je pljunuti Bud Spencer, a Blas…on je pak izopačena i deformirana verzija Clarka Gablea. Mister No je progutao priču koju mu je mladić servirao i u trenutku ostaje bez svog Pipera. Udružuje snage sa trojicom batinaša i kreću mladićevim tragom, a opasno putovanje u dubinu džungle razotkrit će sve slabosti ljudskog karaktera kada se suoče sa razarajućom pohlepom prema zlatu.

Vješto Nizzijevo baratanje elementima pohlepe, ljubavi, mržnje i ljubomore koji se provlače scenarijem donosi nam zanimljivu, intrigantu i u nekim elementima originalnu avanturističku priču prožetu humorom, a upotpunio je doživljaj likovima koji su svoje uloge savršeno odigrali. Trojica karikaturalnih bitangi, vodič Mupuku, garimpeiro Guillermo, u Santiaga zaljubljena Florita, zaljubljena Arhama, ljubomorni Makury. Iako svi oni odišu pomalo stereotipnim prikazima u nekim situacijama, ali koji im nimalo ne umanjuju značaj odigranih uloga tijekom priče. Julio, Blas i Cabildo odlično su odigrali su ulogu negativaca. Julio je “mozak“ grupe, a Blas i Cabildo su komični duo nadopunjujući se međusobnim vrijeđanjima i prijetnjama u skladu s njihovim izgledom. Mupuku je odigrao ulogu mladog, ali mudrog i staloženog vodiča koji može prodrijeti u srž ljudske duše pogledom u oči, a Florita se pobrinula za ulogu ljubomorne i zaljubljene djevojke.

Kako sve dublje zalazimo u prašumu Nizzi koristi vječne elemente sukoba čovjeka i prirode. Divlji brzaci koji prijete da progutaju mali čamac s putnicima tek je jedna u nizu prijetećih opasnosti. Nizzi kao da je odlučio odati poštovanje divljoj Amazoniji pa koristi čitav niz najopasnijih njenih predatora; jaguara u jednoj efektnoj sceni borbe protiv čovjeka. Ubacio je i kajmana, gdje Jerry roneći izbjegava njegove napade, ali to je jedna izvještačena scena za junaka poput Mister Noa, a koja bolje pristaje Zagoru. Naravno, tu je i anakonda, a za divno čudo, naši junaci su ostali pošteđeni susreta s piranjama.

Nizzi gleda na Mister Noov svijet kao na jedan beskrajni prostor u kojem je njegov pustolovni duh univerzalni pokretač. Takva energija predstaviti će nam Mister Noa u jednoj novoj ulozi-garimpeira, iliti tragača za zlatom. Možda će vam se činiti izvještačena pilotova nagla želja za bogaćenjem, ali zašto ne? Nizzi nije podlegao patetičnim govorima o čovjekovoj ispraznosti koju donosi želja za brzim bogaćenjem, nije karikirao pilotovim karakterom i stavio ga u ulogu moralnog čistunca, ničije zlato jednostavno leži tamo i dovoljno je tek malo truda da ga se pokupi. Ali ipak će nas Nizzi suočiti sa razarajućim efektom pohlepe. U jednome trenutku većina likova sudjeluje u završnom krešendu, međusobnim obračunom efektno zatvarajući poglavlje o potrazi za zlatom. Nizzi nije stavio Mister Noa u ulogu jedinog preživjelog na poprištu, već u ulogu strahom gonjenog bjegunca. Ludilo, očaj i beznađe zahvatit će um našega pilota.

Zadnji dio priče u kojoj su uklopljeni miroljubivi Yanoame suština je života i perfektno se uklopila nakon pohlepe i svih zala koje je prouzročila. Nizzi prikazuje Mister Noa gdje njegovi pročišćeni duh i tijelo funkcioniraju u harmoniji s prirodom neovisno od vremena i vanjskih utjecaja. Oslobođen od svih ranijih stanja i sjećanja, oslobođen od svih poroka i pohlepe za zlatom, univerzalni spokoj duha i tijela našao je u prirodi i zagrljaju Arhame. Priroda ne osuđuje, već nijemo promatra proces iscjeljenja Jerrya Drakea koji nikada nije bio sretniji i slobodniji. Je li Nizzi našao formulu pilotova spokoja koju je još Nolitta tražio otkako je doveo Jerryja u Manaus?

Ali, zatim se događa jedan tragičan obrat, ukorijenjena tradicija, ljubomora Makuryja i zla krv kao okidač koji našega pilota dovode u stanje bijesa i tuge. Svijet Yanoama naglo u Jerryjevim očima gubi svoju čistoću i neiskvarenost kada se nađe suočen sa jednim višestoljetnim običajem. No, smije li Mister No osuđivati “otmicu Sabinjanki“ odigranu na indioski, brutalniji način? Nije to romantična Donenova verzija otmice prikazana u njegovom mjuziklu “Sedam nevjesta za sedmero braće“. Ovo je surovo istinita životna verzija, ogoljena do srži. Takve su se stvari oduvijek dešavale diljem kugle zemaljske, a ono što je najtragičnije, dešavaju se i danas u nekim zajednicama.

Ako ću već biti sitničav eventualno malu zamjerku imam na kraj epizode, gdje se Mister No vraća i uviđamo jedan svojevrsni happy end. Mislim da bi priča ostavila puno snažniji dojam i poruku da je autor ostavio stvari onako kako ih je kreirao na nalazištu zlata, pri završnom sukobu, ali možda Nizzi nije htio svojom oproštajnom epizodom toliko duboko u tragediju zalaziti.

Civitellija je dopala zadaća da grafički dočara ovu potragu za zlatom, i malo je reći da je uspio. Majstor svoga zanata odlično je prikazao epizodu iz pilotova života. Fabio je, kada je 1979. godine počeo rad za Bonelli kuću, izričito zahtijevao da crta pilotove epizode, i idućih pet godina proveo je u Mister Noovom staffu. Osim s Nizzijem, surađuje s vrsnim scenaristima crtajući njihove epizode; Castellijeve “Plaćenike“, Sclavijeve “Anangu“ i “Tuđinca“ ( Civitellijev oproštajni rad na pilotu), sve crème de la crème epizode.

Za kraj bih volio naglasiti da svakako ostaje žal što Claudio Nizzi nije napisao više priča za pilotov serijal. Pokazao je da umije pilotovu materiju pretočiti u kvalitetan scenarij, kao i Civitelli koji je svojim prepoznatljivim stilom ostavio neizbrisivi trag, ali se nije dugo zadržao na serijalu i prešao je u Texov staff, baš kao i Nizzi godinu ranije.

MN LMS 752/753 Mafija ne prašta

MN LMS 787/789 Dvoboj na nebu

• markotamara

9, 8, 8, 10

jako dobra prica iz pera Nizzia,Civitelli mi je vrlo dobar na pilotu ali mi nesto uvik fali kada crta MNO-a

04.09.2018
    01:37:00 sati
    markotamara

6, 6, 10, 8

Epizoda koja super pocinje, ali onda se stvara u onaj stari klisej, gdje oni koji idu sa Mr. No-om u djunglu su u stvari banditi i ubice, i onda jedno te-isto sranje pocinje.  Djecak Santiago je dobar lik, ali mislim da bi bilo puno bolje da je covjek ostao opak i prevarant, bas onakav kakvog smo ga vidjeli na pocetku, kad je Mr. No-u ukrao avion.  Onaj bradati lik mi izgleda bas kao Bud Spencer; je'l neki drugi to primjetio?  Naslovnice Libellus knjiga mi je najslabija od svih iz ove price; pitam se zasto su bas nju odabrali da predstavlja ovu epizodu, dok su one druge dvije puno bolje.  Zadnji dio price, kad Mr. No odluta u sumu, pa se onda izgubi, nadje ono pleme Indiosa, pa se zaljubi u onu Indioskinju, mi je cudan dio epizode, i spusta kvalitet price par nivoa dole.  Kao da pripada nekom drugom stripu, a ne ovoj prici.  Stavise, posle prve sveske ove price, ostale su dosta slabije.  Steta sto nisu mogli napravit duzu pricu od te male radnje.  Ok epizoda, ali sa skoro 350 stranica, volio bi da je malo vise epska i nezaboravna; na zalost, nije niti jedno niti drugo.

04.09.2018
    03:09:00 sati

10, 10, 10, 10

Jedan od mojih favorita.

04.09.2018
    07:39:00 sati

8, 8, 8, 9

04.09.2018
    08:52:00 sati

8, 6, 8, 7

Koliko se sjećam, podugačka priča koja u prvom dijelu drži pažnju da bi zatim postala zbrzana i naivna (spomenuto je već da ono lutanje po džungli i zaljubljivanje kvare dojam, sve se to događalo i izmjenjivalo prenaglo). Istina je da je to bilo razdoblje u kojem je još Nizzi imao ideja, ali pripovjedačka strana istih vrlo je rijetko imala dubinu kojom bi čitatelja učinila dijelom priče i samim time to iskustvo pretvorila u nešto više od obične razbibrige. Nollita je primjerice, mnogo češće nego Nizzi, u tome većinom uspijevao. Nizzi je više za detektivske (krimi) priče koje se temelje na spletkama, preokretima i istragama (Nick Raider), pa taj njegov nedostatak uvjerljivijeg prikaza pustolovine (izvan domene prati-dokaži-razotkrij-ulovi) često manje dolazi do izražaja. A kada mu je inspiracije za takve scenarije ponestalo, što je najvidljivije u kasnijim Texovim pričama koje su postale predvidljive, ponavljane i bezidejne, pao je na granicu podnošljivosti kao scenarist, uz tek poneki solidan uradak s vremena na vrijeme.

U svakom slučaju solidno, u to vrijeme je Nizzi često znao makar osmisliti dinamičnu, koliko toliko napetu priču, ali daleko mi je to od nekakve nezaboravne epizode jer ne smatram Nizzija pogodnim za Mr. Noa kao što su to bili Nollita, Castelli i Sclavi. On spada u domenu krimi priča, mada kod Texa se, barem neko vrijeme, ista mogla uklopiti u istrage, potjere i puškaranja pa smo tako dobili podosta vrlo dobrih priča. Trebalo se Nizzija više koristiti za kakav procedural, noir ili detektivski (mini)serijal, s obzirom da se bio iskazao na Nicku Raideru. Neki drugi bonellijevi scenaristi, primjerice podosta ozloglašeni Ruju mi sada pada napamet sa svojim skroz solidnim Cassidyjem i Hellnoarom, na taj način su se malo iskupili za mnogobrojne slabije uratke.

04.09.2018
    13:32:00 sati

10, 10, 10, 10

Jedna od meni najboljih epizoda u kojoj sam istinski uživao. 'Dečak Santjago' i 'Mupuku i jaguar' na kiosku mi je kupio deda, i uvijek su mi bile drage epizode. A početak stripa, pogotovo kad se skriva ispod mostića je nezaboravan!

04.09.2018
    15:30:00 sati
  • Ukupna ocjena 61%

5, 5, 8, 7

Pa priča dobro počinje ali onda brzo padne u več poznate klišeje i mix svega viđenog več prije. Imamo malo Bubnjeva u džungli kada Mister No sa djevojkom traži onog momka, malo Rio Negra kada sa vodičem Indiosom organizira ekspediciju, malo lova za diamante i na kraju još onaj dodatak sa ljubavnom vezom sa domorodkinjom, koji nema veza sa ničim od prije. Svega skupa dakle nekakav mix više priča u jednoj. Sama po sebi mi nije bila loša ali ipak Rio Negro je klasik, Bubnjevi u Džungli su klasik, a ova priča je loša od te dvije.

04.09.2018
    21:44:00 sati

7, 8, 10, 8

Dobra karakterizacija likova, dosta vremena potrošeno na to, nekome je to prespori tempo stripa, meni je to taman kako volim. Ne mora uvijek sve biti samo akcija i pucnjava.

06.09.2018
    05:50:00 sati

10, 9, 10, 9

Potpuno drugačija Nizzijeva priča nego Strah na Karibima i rekao bih da je osjetno bolja. Dugačka avantura koja u sebi sadrži pomalo od svega što se inače može susresti na ovom serijalu, a zadnji dio kada bi se produžio funkcionirao bi bez problema kao zasebna epizoda. Nema tu velikog uvoda već odmah slijedi akcija, pa na brzinu upoznajemo nekoliko važnih likova. Bez obzira što se uvodna scena odigravala po noći, to ne predstavlja problem da se jedan noćobdija kao Mister No nađe na licu mjesta. Malo se premišljao treba li uopće pomagati tipu koji možda samo dobiva ono što je zaslužio, sve dok nije vidio da su stvari otišle predaleko. Za trojicu napadača se odmah vidjelo kojoj sorti ljudi pripadaju, ali u vezi Santiaga situacija je bila složenija. Njegova priča o stricu poštenom političaru (zar takav uopće postoji) je iz daljine zaudarala na laž, a zašto čovjek laže nekome tko mu je pomogao ako ne zato što ima koristi od toga. Da stvar bude zapetljanija, nije sve ostalo samo na laži nego je izvršena i teška krađa jedine imovine koju netko posjeduje. Zanimljiva je reakcija Mister Noa kada je shvatio da je pokraden; najprije nevjerica da se dogodilo upravo to, odlazak u bar, pijanstvo, otriježnjenje, i na kraju pjevanje ulicom uz spoznaju kako je život lijep. Velika je moć alkohola kada je u stanju tako brzo promijeniti čovjeku raspoloženje. Sada je pilot imao dobrih razloga da se priključi Juliu, Cabildu i Blasu u potrazi, samo sa potpuno drugačijim motivom. Iako se trojica tragača za zlatom fizički toliko razlikuju jedan od drugoga, situacija se mijenja kada se zagrebe ispod površine njihove duše. Goni ih gotovo jednaka želja za bogatstvom, a neće se puno zamarati ako na putu do njega treba primjeniti silu. Mupuku je upozoravao Mister Noa na njih, a poznato je kako ljudi druge boje kože mogu čitati iz očiju i umova civiliziranih bijelaca. Drugu priču zaredom Nizzi koristi prisjećanja na detalje iz starijih pustolovina, što govori kako je dobro proučio materiju serijala prije nego se uključio u stvaranje iste. Ovoga puta je polazna točka bila borba Mupukua i jaguara, koja je usput imala zadatak smanjiti Blasov strah od vodiča. Putovanje rijekom podsjetilo me na epizodu Rio Negro; u oba slučaja se ekspedicija susretala sa opasnostima i preprekama koje je postavila surova i divlja priroda pojačana životinjskim svijetom. Stari tragač za dijamantima Guillermo mi je najzanimljiviji lik, šteta što nije imao veću ulogu od ove više informativne. On je iz prve ruke objasnio kakva ovisnost je zapravo lov za bogatstvom, i što si joj duže izložen teško ćeš se više izliječiti od te vrste bolesti. Čovjek već 40 godina bezuspješno traži dijamante, prekopao je sve živo što postoji na području, jeo i pio svakakve bljuvotine, bolovao od svih mogućih bolesti, živio sa svim mogućim nametnicima, i svejedno opet ne odustaje od takvog načina života. Ovisnost je prodrijela tako duboko, više u psihu nego u samo tijelo, da čovjek jednostavno više ne može funkcionirati drugačije nego što je navikao, stavi ga negdje drugdje i pitanje je bi li preživio promjene. U Palo Blancu je Mister No konačno pronašao svoj pajper i ispunio cilj potrage, ali je sudbina htjela da zbog nekoliko razloga ne može krenuti put Manausa. Ponovni susret sa Santiagom je malo promijenio prijašnja uvjerenja i prava istina je izašla na vidjelo. A potvrdila se i priča starog Guillermea kako lov na bogatstvo stvara ovisnost. Mister No nikada nije bio takav lik koji će trčati za materijalnim stvarima, a ovdje mu je trebalo samo nekoliko dana skupljanja zlatnog grumenja da se zarazi više od očekivanja. Kada je shvatio u kojem smjeru to ide odlučio je podvući crtu, ali jedan dan previše se pokazao presudnim. Nije ugodna situacija kada si bez oružja a indiosi Bravos se nalaze u tvojoj blizini, ali svejedno je pomalo čudno kako je onako pobjegao kao bez glave. Izvrsno su dočarane scene preživljavanja u prašumi nakon bijega i ludilo izazvano opasnostima koje se tamo mogu zateći. Život u selu indiosa malo odudara od dotadašnje radnje, Mister No se već bio prepustio kolotečini i nije razmišljao o odlasku, sve dok se nije dogodilo nešto njemu neprihvatljivo. Ne može se utjecati na nečiji dugogodišnji način života, i sam je toga bio svjestan pa je zato odlučio da se bolje povući na vrijeme. Tu Nizzi ubacuje pogibiju Arhame pošto je bilo jasno da život u civilizaciji nije za nju. Dugo nisam vidio Mister Noa tako ljutita da onako bezosjećajno ubije čovjeka, iako treba priznati da Makury nije ni zaslužio milost. Povratak u Palo Blanco je donio nekoliko dobrih vijesti nakon svih nevolja, a Mister Nou je opet ostalo dovoljno novca da popravi pajper i da mu nešto ostane za provode u Manausu. Ionako nije očekivao da se obogati od ove pustolovine pa nema za čime puno žaliti, ali jedan novi ožiljak mu je ostao otisnut na duši koji nema nikakve veze sa zlatom.

Civitelli je odradio odličan posao, još bolji nego na svojoj prvoj priči Plaćenici. Posebno mi se sviđaju scene plovidbe rijekom i borba sa brzacima, a kako je priča išla kraju lik Mister Noa je doveo na rub savršenstva. Kada uzmeš u obzir koliko ova pustolovina ima stranica, ne možeš ništa drugo nego čestitati i reći kako ovaj crtež zaslužuje čistu desetku.

07.09.2018
    22:41:00 sati

• Zakletva