Posljednji samuraj

MN LIB 61 | 274 str.

Mister No zbog kronične besparice pristaje na izdašnu ponudu petorice geologa sa tokijskog sveučilišta da im bude vodič duboko u džunglu, mjesta zlokobnog imena Sera Cobras. Na putu prepunom opasnosti koje vrebaju što od životinjskog svijeta što od razjarenih Indiosa Barauana, pilot počinje shvaćati da geolozi i nisu ono za što se predstavljaju. Maske će potpuno pasti kada u džungli pronađu srušeni japanski avion iz WW II i tajanstvenu, naizgled napuštenu vojnu bazu.

• Posljednji samuraj
    MN LIB 61
  • Sera Kobras
    MN LMS 852
  • Kavasaki-56
    MN LMS 853
  • Saslušanje
    MN LMS 854

• Serra dos Cobras
    MN SR 128
  • Guerrieri senza tempo
    MN SR 129
  • L'ultimo samurai
    MN SR 130

• Očitu inspiraciju za narednika Toshiru autori su dobili u Hiro Onodi, posljednjem japanskom vojniku iz WW II koji nije znao da je rat završio i sa nekoliko svojih suboraca gerilskim načinom ratovanja idućih tridesetak godina ratuje protiv filipinske vojske na otoku Lubang. Kao posljednji preživjeli predao se u ožujku 1974. i to tek kada mu je njegov bivši ratni zapovjednik zapovjedio predaju. Lubang ponovo posjećuje 1996. godine i donira 10 000 dolara lokalnoj školi. Preminuo je 16. siječnja 2014. u Tokiju.
  • Temelj priče je donekle udaren na povijesnoj podlozi jer je Japan doista pokušavao uraditi biološko oružje kojim bi napao ne USA, već SSSR. Osnovana je specijalna jedinica “ Odred 731“ čiji je zadatak bio stvaranje biološkog oružja.
  • Hiroshima, prvi grad u povijesti na kojeg je bačena atomska bomba nazvana „Litlle boy“, 6. kolovoza 1945. u 8: 15 sati. Bombu je bacio američki bombarder B- 29, „Enola Gay“. Atomska je eksplozija porušila oko 80% grada i odnijela 200.000 života. Snažni udarni val brzine oko 800 km/h i plamene oluje uništili su sve unutar 12 četvornih kilometara. Tri dana kasnije, 9. kolovoza, u 11:02 sati na Nagasaki je bačena druga atomska „Fat Man“ i ubila oko 22. 000 ljudi a oko 40. 000 ih je preminulo zbog posljedica radijacije. Nakon toga, Japan je potpisao bezuvjetnu kapitulaciju 2. rujna i time je završio WW II. Debate o ispravnosti odluke da se bace atomske bombe i danas se vode.
  • Playboy, američki erotski časopis koji je pokrenuo Hugh Hefner i jedan je od najpoznatijih svjetskih brandova. Prvi broj objavljen je u prosincu 1953. sa Marylin Monroe na naslovnici, cijena je bila 50 centi. Primjerci prvog izdanja dostižu cijenu i do 5000 dolara među kolekcionarima.
  • Seppuku je vrsta ritualnog samoubojstva karakteristična za kulturu Japana. Sepukku je jedan od ključnih dijelova bušida, kodeksa japanskih ratnika samuraja. Samoubojstvo su činile osobe koje su izgubile čast ili im je to naredio gospodar, te kao izraz prosvjeda u slučajevima kada se vlastita moralna načela nisu slagala s gospodarovom naredbom. Ukoliko je bilo vremena, izvodio se cijeli ritual. Samuraj bi napisao posmrtnu pjesmu i obukao bijeli, labavi kimono. Seppuku se često izvodio u vrtu ili nekoj drugoj lokaciji na tatamiju. Kaišaku-nin (sekundant) bi stajao iza samuraja koji treba počiniti samoubojstvo dok je njegov wakizaski ili tanto (koji bi se nalazio na malenom stoliću s dijelom oštrice omotanim u papir) bio ispred njega. Kaishaku-nin bi polio svoj mač vodom i podigao ga u gotovo okomiti položaj tako da se pripremi za odrubljivanje glave. Samuraj bi zatim uzeo wakizashi, otvorio gornji dio kimona i zabio mač u trbuh, režući u dva poteza: slijeva u desno i zatim prema gore. Nakon toga bi mu kaishaku-nin na znak odrubio glavu čime se postizala brza smrt.
  • Kawasaki Ki- 56, japanski dvomotorni transportni avion za vrijeme drugog svjetskog rata. Posadu su činili pilot, kopilot, navigator i radio operater. Avion je primao 14 putnika i 2400 kg dodatne prtljage.
  • Hiro Onoda je posljednji japanski vojnik iz WW II koji se predao u ožujku 1974 na Filipinima.

Naš junak nalazi se u nezavidnom položaju. U okruženju desetak razjarenih Japanaca koji se žele dočepati njegove kože i stiješnjen u kut bori se za život i nekako im uspijeva pobjeći u noć. Ali uzalud, ujutro ga pronalaze petorica „žutih majmuna“ kako ih od milja naziva i bitka ponovo otpočinje.

Zvuči vam kao još jedna ratna priča?

Potpuno ste u krivu, radnja se odvija na drugom kraju svijeta, u Manausu, desetak godina nakon drugog svjetskog rata. Mister No se ne bori za neku bezimenu kotu usred džungle zasipajući nadiruće horde brzonogih Japanaca ručnim bombama i rafalima već spikom okorjelog švalera pokušava zbariti jednu malu slatku Japanku ali tu je njen zaručnik sa grupom japanskih turista raspoloženih za demonstriranje borilačkih vještina i dobru šoru i naš junak prisiljen je na strateško povlačenje.

I tu počinje priča koja je toliko luda da je u neku ruku i genijalna, bar njezina osnovna premisa koja je postavljena na temeljima drugog svjetskog rata i japanskim pokušajima da načine razorno biološko oružje kojim bi napali USA. Ali rat je završio bezuvjetnom kapitulacijom Japana a pokusi u amazonskoj džungli zaboravljeni. I sada uskaču petorica „geologa“, bivših vojnika japanskog carstva sa paklenom namjerom da ponovo ožive te davno zaboravljene eksperimente ali ne više iz ideala kojim su bili opijeni dok su vjerno služili caru, već iz vlastitih, sebičnih, u vidu nekoliko milijunčića dolara koje bi američki predsjednik morao iskeširati pod pritiskom ucjene kad ovi zaprijete dalekometnim raketama sa smrtonosnim bakterijskim klicama u bojevim glavama dobivenim iz biljke Mauritia Flexuosa.

Ajde vi sad recite da ovo nije ludo i genijalno? Japanska tajna vojno-znanstvena baza u srcu amazonske prašume izgrađena početkom '45. Iz koje bi se ispaljivale dalekometne rakete zaražene virusima i klicama iz nekakve šumske biljke na Miami, Houston, New Orleans… I naravno, Mister No koji će uz pomoć posljednjeg japanskog vojnika duha uspjeti spasiti Ameriku ali odlikovanja neće dobiti.

Scenarij nas klasično uvodi u priču nimalo ne mijenjajući obrazac, imali smo ga u ranijim pričama bezbroj puta. Ne iznenađuje čitatelja baš nikakvom novotarijom jer radnju otvaraju klijenti, u ovom slučaju petorica Japanaca, koji će po ko zna koji puta namagarčiti našeg pilota lažno se predstavljajući i odvlačeći ga duboko u zeleni pakao džungle iz samo njima znanih interesa.

A ti interesi ne predstavljaju ništa dobroga za našeg pilota jer uvijek biva izigran, premlaćivan i zarobljen, ali tko se zadnji smije, najslađe se smije. Nolitta nas vodi duboko u džunglu, uzvodno Rio Negrom, u brodiću čije kormilo čvrsto drži kapetan Antonio Vega. Poznat vam je identičan uvod u avanturu i ime kapetana? Ali na ovom putu pilotu ne prave društvo zgodna arheologinja Patricia Rowland i simpatični Dana Winter i ne traže izgubljenu civilizaciju Maya već su na brodiću petorica namrgođenih i tajanstvenih Japanaca koji kuju opaki plan. Sigurno ste nakon ovoga izlaganja sjetili epizode “Rio Negro“. U obje epizode pratimo putovanje grupe ljudi do njihova odredišta ali dok u prvoj priči putovanje protječe polako i spokojno uz milozvučna prebiranja po Daninoj gitari, u drugoj se osjeća onaj grč u želucu, prisutno je nepovjerenje među ljudima na brodu, osjećaj napetosti je opipljiv.

Da se vratim na petoricu Japanaca; čitatelju je odmah na početku jasno da oni nisu ono za što se predstavljaju i to je taj klasični model sa pilotovim klijentima koji se provlači kroz serijal uspostavljen sa prvom epizodom. Kroz serijal je prošlo mnoštvo zanimljivih putnika, kako dobrih tako i negativaca a Japanci su jedni od njih. I upravo na takvim likovima Nolitta gradi atmosferu tajanstvenosti. Vidljivo je da je glavi autoritet Mishima a da ga ostali bespogovorno slušaju. Jedan od njih, Akira, ima čudne ožiljke na prsima oblikovane u trokut, a svi savršeno barataju vatrenim oružjem. Zaplet radnje započinje napadom Indiosa. Čitatelj ne zna razlog, može tek pretpostaviti ili pogađati da je u pitanju agresivno nastrojeno pleme prema svim došljacima, klasično branjenje svoga teritorija. Ali sa pronalaskom srušenog japanskog vojnog zrakoplova radnja postaje sve misterioznija i napetija a kasnijim događanjima mozaik je konačno složen.

Scenaristički, daljnji tok radnje je klasično posložen, jednostavna pravocrtna priča u kojoj su uvijek u prvom planu Mister No i petorica Japanaca. Njihovi sukobi dijalozima pa i po nekim udarcem daju do znanja u kojem smjeru će radnja teći, nepovoljno po pilota. Ali novi efekt i uzbuđenje koji izaziva u čitatelja je pojava grupice japanskih vojnika u srcu amazonske džungle i misterij njihova boravka u tajanstvenoj vojnoj bazi, ali čim istina o njihovoj prisutnosti izađe na vidjelo kulminacija pada i radnju preuzimaju standardni klišeji.

Skriveni nož kojim se zarobljenici oslobađaju, finalni obračun u maniri western revolveraša i uskakanje Indiosa u zadnji čas da spase pilotu glavu sve smo to imali prilike vidjeti i u nekim ranijim epizodama ali ipak bih izdvojio neke elemente koje ju u tom dijelu čine osobitom i nezaboravljivom.

Epizoda nam je ponudila nekoliko jakih, potresnih scena. Seppuku koji je izvršio nekad mladi i idealima nošeni narednik Toshiro, danas samo sjena od ponosnog vojnika. Umoran i islužen veteran koji je šokantan i brutalan način saznao da je Japan izgubio rat i strašnu sudbinu Hirošime i Nagasakija. Ovdje su se scenaristi baš brutalno poigrali emocijama grupice izmučenih i polu ludih japanskih vojnika zatočenih u vremenu i okruženih ratobornim Indiosima i džunglom. Sasvim običnih vojnika koje razveseli šteka Camela i boca dobrog whiskeya. Vojnika koji još vjeruju da rat traje i Japan pobjeđuje, vojnika koji misle da je njihova straža završila i da se vraćaju kući. A onda ih iz te lažne uljuljkanosti grubo vadi časopis erotskog sadržaja, Playboy. A najveći udarac narednik je doživio upravo od svojih nekadašnjih suboraca, pukovnika Mishime i njegovih ortaka. Izdaja, mučenje i ponižavanje ostavili su dubok trag na Toshirovoj ionako već načetoj psihi boravkom desetak godina u izolaciji džungle bez doticaja vanjskog svijeta.

Druga je „razgovor“ pilota i jaguara. Jedna nadrealna melankolična scena između pilota i najvećeg predatora iz džungle, jaguara. Nolittina koncepcija melankolije izražena kroz Mister Noa nije zamišljena kao bolest ili dispozicija od ljudi i svijeta već kao privremeno mentalno raspoloženje. Jer on je i melankolik i humorist u jednoj osobi. On istovremeno postiže i tugu i zadovoljstvo iz svoje svijesti. Na sebi svojstven način žaluje za ubijenim jaguarom ali je i svjestan razloga njegove smrti. Jaguarova koža kupiti će nekoliko dana pune trbuhe jednoj siromašnoj obitelji.

I narednik Toshiro i jaguar dijele istu sudbinu, smrt, a poveznica je Mister No. Ispočetka neprijatelji, narednik kao vojnik jednog prošlog vremena, jaguar kao predator. Ali oni se na kraju međusobno ne pokolju, oni koegzistiraju u jednom prostoru sa uzajamnim poštovanjem ali njihov sudbinski put je određen drugim ljudima. Možda će poneki čitatelj u ovakvom kraju vidjeti veliku dozu patetike ali ona nije u onom slinavom, negativnom kontekstu.

Di Vittovi su standardno odlično odradili svoj posao kada je u pitanju Mister No serijal i priče čija se radnja odvija u džungli. Jednostavno znaju dočarati i prikazati pilota u takvom okruženju, dok Bignotti više odgovara na pričama koje imaju kriminalističko- gangsterski štih a Diso je pak majstor za sve.

Ako još niste, preporučujem vam ovu epizodu da ju pročitate, svakako jedna od najuzbudljivijih pilotovih avantura koja odiše onom starom sočnom klasičnošću radnje doživljavanja pustolovina u amazonskoj prašumi. Autori su se potrudili priči dati povijesnu pozadinu utemeljenu na razvoju biološkog oružja i posljednjeg japanskog vojnika iz WW II. Odlično.

MN LIB 56 Prorok

MN LMS 873/874 Noć čudovišta

9, 9, 9, 9

11.02.2017
    20:57:00 sati

8, 8, 8, 9

Jedna od boljih epizoda.

igor 12

Vrlo dobra recenzija!

11.02.2017
    21:14:00 sati

9, 9, 8, 9

Ovo je doooobroooo...čista zabava.

11.02.2017
    22:31:00 sati
  • Ukupna ocjena 95%

10, 10, 9, 8

Meni osobno jedna od najboljih pilotovih priča. Klaična avantura u džungli ala Rio Negro. Zanimljivi likovi, odlična ideja i scenarij.

11.02.2017
    23:31:00 sati

10, 9, 10, 10

Odlicna epizoda, skoro i perfektna. Stari lisci Nolitta i Capone spojili svoje tikvice, i proizveli su pravi dragulj pilotovog serijala. Scenari je jedan od boljih koji mi trenutno padaju na pamet, a i crtez DiVittovih je odlican. Prica o Japancima koji brane svoj logor, i koji uopste nemaju pojma da je rat vec deset godina gotov, je stvarno super smisljena. Kad se ovdje dodaju teme casti i postovanja Japanskih vojnika, a uz kraj jos komentar na zakone dzungle, ko koga jede, ko koga ubija u divljini, i zasto... tjah, u necijim drugim rukama ovo je moglo ispast pateticno i glupo, ali Nolitta i Capone su super odradili svoj posao. Epizoda koji bi trebala da se ubaci u Top 10 Mister Noovih epizoda svih vremena.
    12.02.2017
    04:10:00 sati

10, 9, 9, 10

Ma bila bi i čista desetka, samo što nikada nisam čuo da se u Playboyu objavljuju slike atomskih bombi. Mada, tko bi ga znao, svakakve članke objavljuju. Kraj je malo produžen, i to na kvalitetan način, ovo su komotno mogli sačuvati za zadnji broj Mister Noa.

12.02.2017
    09:54:00 sati

10, 9, 8, 7

Naravno, jedan od onih klasičnih uradaka zbog kojih volimo "pilota"

12.02.2017
    13:13:00 sati

9, 9, 10, 10

Još jedna odlična 'ratna' priča Mno-a. Dugo sam čekao da konačno pročitam cjelovitu ovu priču. Kao malome falio mi je prvi broj. Imao sam Bleka 851 'Kraljevstvo rogatih', i nikako nisam mogao dobiti sljedeći broj.

13.02.2017
    10:13:00 sati

• Konačna pobjeda