Povratak u Manaus

MN LIB 86 | 129 str.

Nakon raznoraznih pustolovina diljem afričkog kontinenta i borbe za goli život na malom otočiću u blizini Ria, Mister No je konačno u Manausu, a tamo ga čeka neugodno iznenađenje. Augustino, njegov mehaničar od povjerenja i doktor za Piperove boljke, prokockao je staru leteću krntiju u jednoj partiji pokera. Poker asova u Augustinovoj ruci nije bio dovoljan da pobijedi skalu u boji Jacka Danielsa.

• Povratak u Manaus
    MN LIB 86
  • Povratak u Manaus
    MN LMS 989
  • Narednik Madeira
    MN LMS 990

• Belve umane
    MN SR 198
  • A volo radente
    MN SR 199

• Izvorno su priče objavljene u studenome i prosincu 1991., Dnevnik ih objavljuje 1992., a Libellus epizodu objavljuje u studenome 2017.
  • LMS naslovnica je rad Miodraga Ivanovića-Mikice.
  • Povratak Jerryja u Manaus nakon prvog dugog izbivanja, tj. neplaniranog odlaska u Afriku. Tijekom vremena biti će još nekoliko povrataka. Nakon sage o Legiji neživih (241-259) i njujorških avantura (260-272) Mister No se vraća u priči 273 “Manaus“, i nakon azijske sage (326-341) u priči 343 “Ukradeni Piper“.
  • U prvoj priči “Mister No“, izvorno objavljenoj u lipnju 1975., saznali smo da je pilot kupio Piper kako bi se bavio prijevozom turista diljem Amazonije, a u ovoj nam Mignacco otkriva prvotnog vlasnika i malo detaljniju prošlost aviončića.
  • Oznaku MN-1 na bočnoj strani Pipera prvi je nacrtao Roberto Diso u Nolittinoj epizodi “Misterij Selva Prete“. Nisu svi crtači slijedili Disovu inovaciju, tek Monti i Merati u “Yanoamama“, a ni sam Diso nije bio dosljedan crtanju oznake jer nakon te epizode više ju nije crtao, sve do pilotove dvadesetogodišnjice u epizodi “Crveni vjetar“. Jedino su Civitelli i Bianchini u svim svojim pričama s Piperom crtali oznaku.
  • Piper se na naslovnici prvi put pojavio u veljači 1977. Ferri ga je na naslovnicama nacrtao još dva puta; #54 „Nestali zrakoplov“ i stoti jubilarac „Džungla“.
  • Poznati Mister Noov potez nogom pri paljenju Pipera prvi smo puta vidjeli u priči “Mister No“, str 32, vinjeta 4.
  • Pojavljuje se Deborah Winter, pilotkinja s Piperom, koju smo upoznali u Nolittinoj epizodi “Dobro došli u Meksiko!“, a pojavila se i u Castellijevoj “Nevidljiva prijetnja“, obje je epizode crtao Bignotti.
  • Str 28, prva vinjeta, vidimo u cammeo ulozi simpatičnog Coena, vlasnika turističke agencije “Coen i Brother“ iz New Yorka, a koji je premijeru imao u prvoj priči “Mister No“. Opet će se pojaviti dvadeset godina kasnije u Mignaccovoj 241 “Crveni vjetar“, pa 295 “Ultima frontiera“ i Nolittinoj epizodi 379 “Novi život“ kojom se gasi serijal.
  • Također, na 28.stranici je sažeta srž serijala i uloga Pipera. U liku Patricie Rowland objedinjene su sve Mister Noove avanture sa ženama, u liku opernog pjevača Olinta “Figara“ Righettija svi prevaranti koji su ga nasamarili neplativši prijevoz Piperom, a u liku Sama Tuckera svi kriminalci koje je prevozio naš pilot. Zadnja vinjeta referira se na Nolittinu epizodu “Velika pljačka“.
  • Str. 28/32 sadrže reference na “Dark lady“, Nolittinu priču o prvom susretu Mister Noa i Krugera, izvorno šestom specijalu objavljenom u lipnju 1991., u nas još neobjavljenom.
  • Str 70, Mister No se sukobljava s istim likovima s kojima se sukobio na početku prve priče “Mister No“. U međuvremenu su Jatir i njegovi kriminalci preselili u Boa Vistu i sada imaju svoj vlastiti kafić u kojem pelješe turiste na pokeru.

Mali zrakoplov, jedan od modela američkog proizvođača Piper Aircrafta, u vlasništvu je jednog okorjelog romantičara, idealiste, cinika i avanturiste koji je početkom 1951. godine spas od ubrzanog načina života i bijeg od ratnih trauma potražio u zabačenom kutku svijeta zvanom Manaus. Misleći da će tamo pronaći lijeni i uspavani ritam života, daleko od svih nevolja koje su ga pratile tijekom odrastanja u New Yorku, sudjelovanja u ratu i teškog privikavanja na civilni život, prevozeći tek radoznale putnike željne turističkih obilazaka divljine Amazonije iz ptičje perspektive, gadno se prevario. Taj mali aviončić prevozio je raznorazne putnike i teret diljem Južne Amerike i ne dajte se zavarati njegovom naizgled krhkom građom, izdržao je on putnike opasnih namjera i preživio gruba slijetanja na svakojake teške terene usred prašume, uske, kratke i blatnjave staze, pješčane male sprudove, strme uzbrdice.

Genezu pilota vjerujem znate svi, kada je Sergio Bonelli prilikom puta u Meksiko na jednom malom aerodromu u gradiću Palemqueu upoznao kapetana Vegu. Mladi pilot s kožnom jaknom, opasačem i pištoljem prevozio je putnike i teret diljem Yucatana svojim Piperom i toliko se dojmio Sergia da ga ovaj nadograđuje iskustvom ratnog veterana, lokaciju zbivanja premješta u Amazoniju, vremenski prostor u početak pedesetih godina prošlog stoljeća, dao mu nadimak Mister No, i u lipnju 1975. na kioscima diljem Italije osvanuo je novi Bonelli junak, a od 1981. brzo prihvaćen i kod nas. Kakav je to doživljaj bio za čitatelja otvorivši prve stranice i vidjevši jednog strip junaka koji svojim životnim stilom sasvim odudara od svih viđenih do tada, kako daje ali i prima gadne batine, i sa šljivom pod okom poteže dobar cug kvalitetnog viskija. Živjeli.

Tijekom vremena saznali smo puno detalja o Mister Nou i tako sklapali mozaik njegova života. Saznali smo njegovo pravo ime, dobili smo uvid u dane odrastanja na njujorškim grubim ulicama, ratovali krilo uz krilo na kineskome nebu, rame uz rame na Luzonu, pacifičkim otocima, Italiji i Belgiji, pratili ga kroz ništa manje buran poratni period, saznali genezu amblema djeteline s četiri lista, saznali smo u kakvim je dramatičnim okolnostima dobio svoj nadaleko poznati nadimak, saznali smo kako se upoznao s Krugerom. Iako se Piper pojavljuje već u prvom broju, a tijekom vremena proputovali smo u njemu cijelu Južnu Ameriku, o samoj povijesti aviona i načinu kako se stara leteća krntija našla u njegovom vlasništvu nismo znali gotovo ništa.

Već u prvom broju “Mister No“ Ferri nam je, u svom jedinom grafičkom sudjelovanju u pilotovim avanturama, nacrtao mali Piper u akciji kako slijeće u Amazonsku prašumu. Službeno, prvi putnik koji je ušao u Piper je Sam Tucker, okorjeli kriminalac u lovu na bivšeg kompanjona i ukradene dijamante, ali 16 godina nakon te epizode Nolitta nam u specijalu “Dark lady“ otkriva da je prvi putnik bila žena. Vendy Robertson, također okorjela kriminalka. Nolitta je čvrsto bazirao temelj na kojima počivaju pilotove avanture; Mister No-Piper-klijent, a koji su poštovali svi scenaristi. Dakako, u većini slučajeva ispostavilo se kako su putnici raznorazni ljudski šljam; ponekad prevaranti koji nemaju love, a ponekad zločinci, pa i atentatori. Pa je tako Nolitta bezbroj puta utovario u njega kriminalce, sanduke marihuane, čak i staru krntiju pretvorio u smrtonosno oruđe, u rukama zločinaca koji su ugradili strojnicu i nemilosrdno mitraljiraju cangaceirose. Ili Castellijev El Loco koji je ukrao Piper, montirao strojnice i pljačka banke. Ukrao je avion i mladi Santiago kako bi došao do nalazišta zlata u Nizzijevoj posljednjoj epizodi, a Castelli nas je jednom gadno zavarao početnim stranicama priče “Indio u New Yorku“ gdje se Piper sunovratio i smrskao o zemlju, zajedno s pilotom i ljubavnicom.

I ne samo aviončićem, već i čamcima i pješice znali smo se zaputiti u ogroman i neistražen, živi i pulsirajući ekosistem Amazonije s milijardama stabala i biljaka, ogromnim rijekama i pritocima, divljim životinjama i domorocima koji ljubomorno čuvaju ulaz u zeleni pakao. Zašto Manaus, zašto Amazonija? Uspoređujući Manaus danas i u vrijeme pilotovih avantura brzo shvatite da su to dva različita svijeta. Dovoljno je napisati da je Manaus danas beton, čelik, staklo, zgrade, ceste, ljudi, turisti… Ali nekada je taj grad bio potpuno izoliran od ostatka Brazila. Tek se zračnim putem, na malom aerodromu promet odvijao, i to nefrekventnim ritmom, ali je zato riječni promet bio vrlo živahan. Upravo je zbog te izolacije Manaus polazna točka u avanturu i ulaz u zeleni pakao Amazonije kao jednog od posljednjih neistraženih mjesta na kugli zemaljskoj, beskonačna prašuma u kojoj smo otkrili majanske piramide, skrivene gradove, izgubljene civilizacije, izgubljena blaga, poligone CIA-e, vojno-znanstvenu japansku bazu, nacističke eksperimente, ljude-kajmane, divovske kukce, nalazišta zlata…

Što se tiče grafičkog doprinosa, crtali su Piper gotovo svi crtači i gotovo svaki je ostavio neki svoj trag na njemu. Ferri ga je crtao u prvoj epizodi bez zadnjih sjedala kao teretni prostor, Donatelli je u priči “Prljava afera“ nacrtao Mister Noa kako mijenja poziciju, malo na lijevoj malo na desnoj strani jednog sjedišta, a kasnije crtači crtaju dva prednja sjedala. Također je i komandna ploča sa svojim detaljima varirala od crtača do crtača, kao i bočni dio kokpita. Diso je prvi nacrtao Piper s oznakom MN-1, ali nije vjerno slijedio tu ideju jer ju više nije crtao sve do dvadesetogodišnjice serijala u priči “Crveni vjetar“. Ostali crtači; Bignotti, Missaglia, Maraffa, braća Di Vitto, čak i oni koji su samo jednu epizodu odradili, nisu crtali oznaku, tek su Monti i Merati u svom oproštajnom radu u epizodi “Yanoame“ nacrtali oznaku, a jedini su Bianchini i Civitelli ostali vjerni oznaci i crtali su je u svim pričama s Piperom.

Manaus danas

Mignacco je, za razliku od Zagorova, na Mister No serijalu ostavio neizbrisivi trag odličnim epizodama, i to u onom njegovom početnom periodu, a nađe se i poneka probrana u kasnijoj fazi. Za svoje vatreno krštenje i on je posegnuo za Piperom, vinuo ga u visine i umalo sudario s pilotovom prošlošću, u obliku P-40 s nacrtanim raljama morskog psa. Mignacco se nekako uhvatio razrađivanja pilotove prošlosti, pa kasnije, u specijal priči “Bezimeni vojnik“ saznajemo kako je jedan tragičan događaj utjecao na Jerryjevu ideju o odlasku u Amazoniju i ideju o tamnoj uskoj majici, onoj u kojoj ga je Diso prvi put nacrtao u epizodi “Čovjek iz Gvajane“. Dakako, i sam Nolitta puno se puta dotakao Jerryjeve ratne i poratne prošlosti, a specijal priča “Dark lady“, nažalost neobjavljena na našim prostorima, izvorno objavljena u lipnju 1991., donosi nam uz genezu Jerryjeva i Krugerova prijateljstva i više podataka o Piperu.

Slomio je Piper krilo ponekad, i podvozje prilikom nezgodnog slijetanja, pucali su na njega razni banditi i ološ, domoroci su ga gađali kopljima i strijelama, nehotice ga je srušio Sclavijev NLO, i opet bi se on, zaliječivši sve rane, vinuo u nebeske visine, ali ono što mu je Mignacco priredio povodom pilotova dvadesetog rođendana zauvijek ga je prizemljilo. U novoj eksplozivnoj avanturi, pokrećući novu sagu, Mignacco je Piper raznio u komadiće. U eksploziji i plamenu nestale sve su uspomene. Dugo je vremena Jerry bio prizemljen, a onda ponovo uzlijeće. Ali, to su već neke druge priče. I drugi Piper.

Da se ja vratim na ovu kratku priču. Možda će vas slijedeća teza malo zbuniti, ali ovo nije priča o Mister Nou, Augustinu, Deborah Winter i Jacku Danielsu, ovo je priča o Piperu. Naravno, likovi koji se protežu pričom samo su Mignaccovo sredstvo pomoću kojih smo konačno dobili uvid u Piperovu prošlost, koja je poprilično burna. Ovo je jedna od odličnih Mignaccovih priča, njegova četvrta epizoda na serijalu, i komotno mogu reći da su sve četiri odlične. Taj niz odličnih priča započet 1987. “Letećim tigrovima“ nastavljen je u epizodi zajednički odrađenoj s Nolittom gdje Jerryja odvode u Afriku, a gosn. Luigiju je pripala čast da zatvori afričku sagu jednom iznimno kvalitetnom epizodom “Zbogom, Afriko!“. Ubrojio bi taj niz odličnih i “Zavjeru“, ali i “Legenda o Butchu Cassidyju“ i priče sage “Legije neživih“.

I sada smo konačno, nakon više od godinu dana lutanja po Africi, ponovo u Manausu. Imali smo jednu usputnu stanicu na jednome malom otočiću na kojem se Mister No i stari prijatelj Dana Winter ( pjevač kojeg zbog imena publika često zamijeni pjevačicom, prvo je pojavljivanje imao u Nolittinoj epizodi “Rio Negro“), grčevito bore za gole živote u odličnoj Nolittinoj epizodi “Glazba, maestro!“. Dakle, evo nas u Manausu. Onome malenom i uspavanom gradiću kakvog je Nolitta predstavio davne 1975. s raznolikom paletom likova i njihovih sudbina. Ali, s malim promjenama koje je Mignacco kreirao, iskoristivši prvo duže pilotovo izbivanje iz Manausa.

Kakav može biti zaplet priče povratka jednog junaka svome domu nego da se poremeti taj njegov svijet uljuljkane sigurnosti. Dakako, nije Mister No Gospodar Darkwooda pa da mora voditi brigu o ravnoteži dobra i zla, nema Hellingenovih razarajućih projektila ili Mortimerovih dijaboličnih planova koje treba osujetiti. Kako izazvati nevolju koja će Jerryju zadati glavobolju kada nema ultimativne neprijatelje?

Ha, ali ima zato prijatelje, a jedna stara poslovica kaže: pokraj ovakvih prijatelja ne treba ti neprijatelj. Augustino, mehaničar manauskog aerodroma i doktor za Piperove boljke, prokockao je u partiji pokera staru leteću krntiju. Mignacco nije mogao jednostavnije zaplesti radnju, jedan porok prijateljev koristi kako bi oteo Jerryju sredstvo za zarađivanje kruha.

Kako bi zakomplicirao stvari autor uvodi u ovu kratku priču Jacka Danielsa, bez apostrofa. To je lik koji će vas osvojiti na prvu, jer karakterom i stilom života podsjeća na Jerryja. Daniels je prvotni vlasnik malog aviončića, i na prvu loptu izgleda da ga želi povratiti u svoje vlasništvo, ali ipak je jedan drugi motiv u pitanju, motiv koji je Mignacco vješto skrivao do posljednjeg trenutka. Pojavljuje se i Deborah Winter, također pilotkinja po vokaciji i stara Jerryjeva prijateljica. Njih dvoje, po Jackovoj ideji, koji je sad vlasnik Pipera, žele osnovati zajedničku kompaniju za prijevoz turista i u njoj bi bilo mjesta za trećega. A već pogađate tko bi bio treći. Ali Mister No je solo igrač, sam svoj gazda, i on nesuđenom koncernu nudi jednu zanimljivu okladu. Ulog je velik; tko pobijedi, postaje vlasnik Pipera, bez obzira na prijašnju partiju pokera. Naravno, ovom narativnom linijom Mignacco je išao hazarderskim pristupom jer postoji bojazan da čitatelj neće shvatiti zašto je Daniels prihvatio okladu kada je već Piper u njegovom vlasništvu, ali Mignacco je profilirao Danielsa kao lika koji ne voli gubiti, ali pri tom nam ne otkrivajući sasvim drugi motiv kojim se vodi, a koji će se vješto razotkriti u iznenađujućem epilogu.

Ovdje se Mignacco dotaknuo još jednog segmenta u pilotovom životu, tipičnog za Mister Noa, a posve atipičnog za većinu Bonelli junaka s kojima smo stasali. Odnos sa ženama. Nolitta je zamislio serijal u kojem će žene moći ostvariti sav svoj potencijal neovisno o namijenjenim im ulogama, pa smo tako upoznali CIA-inu špijunku Daliju Norris, arheologinju Patriciu Rowland, prostitutke Madalenu, Irenu i Mariu, i mnoge druge žene. Naravno, svaki strip junak kojeg znamo naglavačke bi se bacio da pomogne dami u nevolji, ali, bi li ih svaki pokušao odvesti u krevet i poševiti? Seksualnost u Bonelli stripovima bila je prikazivana na dječje nevin način; Bettyn poljubac u Markov obraz , romantično poetični Zagorov i Fridin dok su okruženi smrću, malo kasnije vragolasti Zagor i Virginia u čamcu za spašavanje. Za Texa, da ne znaš da ima sina, pomislio bi da je junfer. Kena ne računam, jer tko je onda njega doživljavao. Doduše, kod Mister Noa nikada nije bilo seksualne otvorenosti kao u Dylanu Dogu, ali si jednostavno znao da je tu bilo puno više od poljubaca. Deborah Winter u ovoj priči samo je nastavila igrati svoju ulogu kakvu joj je Nolitta namijenio još prilikom prvog susreta s Mister Noom.

Čitajući priče o prošlosti nekih strip junaka, simptomatični zaokret u njihovim životima scenaristi čine u jednom prijelomnom trenutku, suočavajući ih s vlastitim demonima, i oni od tada postaju sinonim za pravdu, neumoljivi ratnici protiv tiranije i oholosti, ugnjetača i zavojevača, razbojnika i bitangi. Isti princip je i Mignacco upotrijebio, samo s Piperom. Upravljan kriminalnim rukama Jacka Danielsa, Piper je služio kao prijevozno sredstvo ukradenih dijamanata, sve dok prilikom jedne javne dražbe nije došao u ruke Jerryja Drakea. Vođen Jerryjevim vještim rukama Piper postaje više od hladnog prijevoznog sredstva od točke A do točke B, postaje sinonim za avanturu, postaje stara leteća krntija. Piper je i Jerryju i nama svih tih godina bio puno više od malenog turističkog aviončića. Piper je bio bijeg od školskog gradiva, dosadnih učitelja i roditelja, Piper je bio zov u avanturu. U njemu je baš svagdje bilo moguće otići; nadletjeti divlje Kordiljere i suočiti se sa strašnim Bogom Jaguarom, aterirati u nedođiju Selve Prete i spašavati živu glavu od divovskih kornjaša, sletjeti na bilo koji južnoamerički aerodrom i upoznati lokalnu kulturu i ljude. Piper je i danas poziv u avanturu. Samo sjednete, pritisnite kontakt i…ako neće upaliti iz prve…Bah, što vam to govorim, znate već što vam je činiti.

MN LIB 84 Zbogom Afriko

MN MX 3b Sedmorica sa Santa Cruza

9, 9, 9, 9

Priča o Piperu!

Za razliku od prethodne, ovo je jedna solidna i zanimljiva epizoda. Inače ne hvalim Mignacca, ali ovo mu je jedna pitka priča, začinjena odličnim Disovim crtežom. Likovi odlični, posebno ženski, a i puno poznatih lica, kako i priliči epizodi u kojoj se naš junak vraća u Manaus nakon dugotrajnog odsustva. Lagana, simpatična priča, koja ni na trenutak nije dosadna i dugo ostaje u lijepom sjećanju. Naslovnica odlična također.

P.S.: Pohvale Igoru za još jednu odličnu recenziju!

P.P.S.: Kolegi Igoru se potkrala mala greška. Ovo je peta, a ne četvrta Mignaccova epizoda! Uz one tri nabrojane u recenziji, Igor je zaboravio na LIB 79: Pobuna Masaija, koju je Mignacco odradio zajedno s Nolittom.

30.10.2018
    01:12:00 sati
  • Ukupna ocjena 97%

10, 10, 9, 10

To je to. Prelijepa recenzija. Bravo Igore.

30.10.2018
    10:05:00 sati
    KUSKO
  • Ukupna ocjena 61%

6, 5, 7, 7

Stvarno lagana priča o Mister No- evum povratku u Manaus. Dolaze prijatelji, vesele se... A onda saznaje, da mu je nestao piper... Riso je odličan crtač ali ovdje ipak nije kao u najboljim izdanjima kao što su Rio Negro, Bubnjevi u džungli, Ritual Canzas i Hangadeirosi.

30.10.2018
    11:39:00 sati

8, 8, 9, 8