Morski psi

MN SA 42/43 | 188 str.

Bježeći od osvetničke ruke Legije neživih, Mister No se nalazi na krajnjem istoku Brazila, u gradu Natalu, zajedno sa mladom Shonom i njenim ocem, doktorom Willdomeom. Spletom nespretnih okolnosti obojica muškaraca završavaju u policijskom pritvoru, a Legija saznaje za tu informaciju i šalje ubojice koji će napraviti pokolj u policijskoj postaji, ali Mister Noa neće uspjeti zarobiti. Tsuhiro, Ishikawin čovjek od povjerenja, dolazi u Natal kako bi ispravio pogrešku prethodnika, a ujedno i povratio samurajsku čast, jer mu je Mister No onomad, u Manausu, uspio umaći.

• Morski psi
    MN SA 42
  • Južnjačka krv
    MN SA 43

• Squali
    MN SR 242
  • Il sangue degli eroi
    MN SR 243

• Izvorno su priče objavljene u srpnju i kolovozu 1995. Strip-Agent priče objavljuje u srpnju i kolovozu 2007.
  • S naslovnicom #242 opet su stigle promjene u Jerryjevom modnom izričaju. Diso je, nakon što je naslijedio Ferrija u crtanju naslovnica, na svojoj prvoj naslovnici uveo promjene u stilu odijevanja Mister Noa (naslovnica za priču # 116 “Dolina smrti“ objavljena u siječnju 1985.)
  • Mister No je, po svemu sudeći, Bonelli junak najviše puta pritvaran i zatvaran. Pa tako i u ovoj epizodi ima priliku iskušati gostoljubivost policijskog pritvora, ovaj put u Natalu.
  • Str. 18/19, 41/42, pojavljuje se Carlos, brat Paula Adolfa, ali njegova karijera barmena neće dugo potrajati.
  • “Južnjačka krv“, str.12/13, 30/32, 34/42, pojavljuje se tajanstveni lik kojem ne vidimo lice, a ne znamo mu ni namjere. Saznati ćemo njegov identitet na str. 58.
  • Znate onu staru uzrečicu; biti na pogrešnom mjestu u pogrešno vrijeme? E, upravo se njome Del Freo vodio kako bi smislio “genijalno“ rješenje o Krugerovom uskrsnuću.
  • Na kraju “Crvenog Vjetra“ Ishikawa gleda fotografiju Mister Noa koja mu je potaknula sjećanja iz II. svjetskog rata, i više mu nije cilj ubiti Jerryja, već ga zarobiti kako bi se osobno obračunao s njim.

Kada govorimo o opusu Marca Del Frea govorimo o tek 9 priča koje je taj scenarist, kantautor i glumac rodom iz Pescie napisao za redovni pilotov serijal i jednoj za specijal ediciju pod naslovom “Bijeli vragovi“. Neke samostalno, neke u kasnijoj fazi zajedno s Mignaccom, odradio je uglavnom kratke priče, poput njegove prve kojom se predstavio davne 1995. “Unakrsna vatra“ naslov je priče na tek 94 stranice, ujedno i debi crtača Gramaccionija. Malo kasnije uslijedio je “Projekt Pegaz“ na nešto većem broju stranica, a zatim ga Mignacco angažira na četiri priče koje su vezane za mini sagu o Legiji neživih. “Morski psi/Južnjačka krv“, “Opasne igre“ i “Iza maske“, s tim da se radnja potonje odvija u Sjevernoj Americi i kratki je filler je prije finalnog obračuna u New Yorku.

Mi ćemo se zadržati na temi ove recenzije. “Morski psi“ su svojevrsni nastavak prošle epizode u kojoj smo proslavili Mister Noovu dvadesetogodišnjicu na jedan neuobičajen način. Umjesto svjećica na rođendanskoj torti i srdačnih čestitki, dobili smo niz eksplozija u kojoj su nestali Piper, trošna Jerryjeva baraka i Adolfov bar, a ubijeni su i neki popratni likovi serijala.

Ok, za mehaničara Augustina znamo da je mrtav, Tsuhiro mu je samurajskom hladnokrvnošću prerezao vrat. Gospodin Kenzo je ispalio tromblon u bar pri tom ranivši Paula Adolfa i ubivši neke goste, a razgolićeni Vanaburo u sobi Clare i Isabele zasigurno nema čedne namjere. Narednik Oliveira, gunđalo od policajca koji od prvoga broja nikako da uhvati Mister Noa u nekom kaznenom djelu i tako napreduje u karijeri, teško je stradao u eksplozivnoj zamci namijenjenoj pilotu. I Kruger, taj stari pajdo iz bezbroj pijanki, kurvaluka i pustolovina, izgleda da je skončao pod rafalima trojice karikaturalnih ljudi u crnom.

Dovraga, što se to dogodilo da je Mister Noov mali manauski svijet odjednom postalo apokaliptičan? Mignacco ga je stavio u ulogu terorista. Da, dobro ste pročitali. Mister No je postao terorist. Jer što je čovjek koji s grupicom diverzanata gomilom eksploziva diže u zrak Brazil Chemical, tvornicu izgrađenu usred brazilske džungle, negoli terorist? Da ih se prije ruku zakona nisu dočepali nemilosrdni Japanci, vjerojatno bi četvorica pajdaša bila izvedena pred sud. Pa neka se brane da je pravda slijepa, jer nije uvidjela njihove plemenite ekološke namjere.

Dakle, sad nam je sve jasno. A bogami je jasno i našoj grupici eko fajtera u kakvoj se gabuli nalaze. Ovaj put su zagrizli pretvrd orah. Dirnuli su u osinje gnijezdo Legije neživih i japanske osice razletjele su se diljem Brazila u potrazi za metama. Jedan po jedan naši eko teroristi, ili borci za očuvanje okoliša, zavisno iz koje ih pozicije promatrate, skončavaju od japanske osvetničke ruke. Indios Aku izmasakriran je, ali ni pisnuo nije. Inženjer Swensson podlegao je brutalnom mučenju, ali je prije smrti propjevao. Kruger je stigao izustiti tek “ach himmel“ prije negoli je pao pokošen rafalima. Brutalne napade preživio je jedino Mister No.

Mignacco u pokretanju radnje, baš poput Nolitte, koristi pilotov bijeg kako bi dodatno povisio tenzije. Kako netipično za jednog junaka da spas traži bježeći od nevolja. Ali Mister No nije tipičan junak, i recite vi meni, da vama za vratom visi Jackie, opaki sadistički vođa moto bande zbog kojega je Jerry onomad morao pobjeći iz New Yorka, bi li vi ostali? Ili da stanete na žulj moćnom lokalnom političaru s visokim ambicijama koji vam šalje razbijače da vam malo ispremiješaju unutarnje organe? Ili u ovom slučaju, s nemilosrdnim Japancima koji ne praštaju? Bijeg koji će se pretvoriti u želju za osvetom kroz 19 priča u kojima ćemo gledati Jerryja u raznim ulogama i aliasima, depresivno alkoholiziranim stanjima, mučnim situacijama s gomilama leševa. Bijeg, ne zato što je Mister No kukavica i plaši se za svoj život, već zato jer se boji za živote svojih preživjelih prijatelja. Bijeg koji će ga na kraju ga dovesti u rodni New York.

Mister No je preživio prvi val smrtonosnih napada i u ukradenom avionu odletio u nepoznatom pravcu, što dalje od Manausa i preživjelih prijatelja. Kako sada nastaviti jednu priču koja je započela brutalno odlično, s vatrometom eksplozija i hektolitrima krvi? Naravno, u istom revijalnom tonu krvavog plesa.

Da budem iskren, Del Freov početak “Morskih pasa“ djeluje zbunjujuće kao jedan nastavak prošle priče koja je se iskazala sirovom brutalnošću. Naime, zatičemo Mister Noa ofarbanih sjedina, u ulozi pomoćnika na ribarskoj brodici pod aliasom Jed Simmons, a kako će se kasnije pokazati, to je tek početak Jerryjevih raznih uloga koje je igrao tijekom sage, kao i niza aliasa koje je koristio ne bi li došao do konačnog cilja. Mister No se ponaša kao da se pokolj u Manausu nije dogodio, pomaže bogatim Amerikancima da uhvate svoju trofejnu sabljarku, ali dobro, ono što izgleda kao mala nebuloza na početku, kada ubrzo shvatite o čemu je riječ kako se priča razvija, pretvara se u kataklizmički vrtlog akcije s nizom likova koji će biti uključeni u krvavi pir.

Do sada smo ponešto i saznali o toj famoznoj Legiji neživih. Sudjeluju kao partneri iz sjene u raznim gospodarskim aktivnostima diljem svijeta, pa tako i u Brazilu, tijekom sage saznat ćemo i u Meksiku, kao i New Yorku, a samurajska čast i bushido tradicija su im od izuzetne važnosti. Brutalno su nemilosrdni i efikasni ako se dirne u njihov svijet, i ne praštaju. Vođa im je Kenzo Ishikawa, ali ovdje još nemamo na uvid genezu mržnje koju vuče iz II. svjetskog rata prema Mister Nou, tek Mignaccova natuknica na kraju “Crvenog Vjetra“, a to će nam Luigi konačno rasvijetliti ubrzo, u prologu priče “Stranac u Redenciónu”.

Za novo poprište krvave bitke Del Freo je odabrao Natal, grad na krajnjem istoku Brazila. Iako na prvu možda zvuči nebitno, jer moglo je to biti bilo koje mjesto, ali kako će se ubrzo pokazati Natal je poslužio kao odskočna daska u pokretanju priča koje će pilota odvesti na Kubu, zatim Meksiko, i konačno u SAD-e, aludirajući tako na ilegalne rute kojima su prošli (i prolaze) nebrojeni emigranati.

Kako smo trenutno u Natalu, a kao što znate još od prvih pilotovih scenarija, scenaristi su nam uvijek ponudili brzinski turistički obilazak gradova i mjesta uključujući i lokalne običaje, ali ovaj put situacija je dramatična i nemamo namjeru obilaziti Natal uzduž i poprijeko. Ili ipak možda imamo, jer čarter letom dolaze šestorica Japanaca obučenih u kratke hlače i šarene košulje. Na prvi pogled rekli bi nezanimljiva grupica turista zainteresirana za obilaske povijesnih znamenitosti i gastronomsku ponudu, ali među njima prepoznajemo jedan lik.

Jedini preživjeli od trojice Japanaca iz prošle priče, Tsuhiro, dolazi kako bi povratio izgubljenu čast. A bogami, ima li išta opasnije nego kada vam se na vrat natovari osramoćeni troprsti samuraj i njegova ubojita svita. Jer na početku “Južnjačke krvi“ (malo blesav naziv priče, naravno, pogrešno preveden, trebalo je glasiti Krv junaka) Del Freo nas uvodi u svijet samurajske časti i jubitsumea. Jedan kratak odlučan rez vakizašijem i cap, malog prsta i prstenjaka više nema.

Tsuhiro je pokretač radnje i sva dramatika gradi se na konstantnom prolijevanju krvi, a mora se priznati Del Freo to radi nemilosrdno, jer kada se Japanci pojave u Natalu slijedi vam niz akcijskih scena i pucnjave gdje se žrtve ne biraju. Nitko neće biti pošteđen, pa ni desetogodišnja djevojčica Maria. Očekivali bi bar trunku milosrđa u toj situaciji ali Del Freo nas šokira japanskom bešćutnošću. Čak i institucije koje znače povjerenje i sigurnost, spokoj i utočište, neće biti pošteđene i u morbidnim vestern obračunima postaju oskvrnjena mjesta. Od policijske postaje koja svojim interijerom rešetki i uskih hodnika daje klaustrofobičan, očajno bezizgledan ugođaj, do obračuna u maloj skromnoj crkvi u kojoj aktere nijemo promatra kip razapet na križu, i one pod Del Freovim perom gube svoju svrhu i postaju poligon za revolveraške obračune.

Miris baruta i krvi koji nadražuju nosnice, obračuni uz svu salvu ispaljenih metaka i vitlajućih katana donose nam Jerryjevu oporu stvarnost, ali obračuni nisu jedina kvaliteta koju Del Freo zna ispričati zainteresiranom čitatelju, jer pogađa i ponekim moralnim preispitivanjem. Jedan od njih je odnos Mister Noa i maloljetne Shone. Je li Del Freo otišao predaleko? Znamo da Mister No nije oličenje morala i čistoće kada su žene u pitanju, ali ovdje zagrljaje i poljupce jednog tridesetpetogodišnjaka i jedne maloljetnice jedino mogu okarakterizirati kao Del Freovu skrivenu seksualnu devijaciju kojoj je dao oduška i izbacio ju na papir koji ne osuđuje, već priča.

Epizoda funkcionira na čistoj akciji, nižu se sekvence revolveraških obračuna, krv lipti, gomilaju se leševi, nema se milosti ni prema bogaljima ni časnim sestrama, i tim scenama, baš kao i ranijim u policijskoj postaji, Del Freo pokušava šokirati čitatelja.

A onda, u obratu, uvodi u igru Krugera. Istog onog kojeg je Mignacco ubio u prošloj epizodi. Ili nije? Inače, to je moja jedina zamjerka ovoj epizodi. Rješenje kojim je Del Freo uskrsnuo naizgled pogubljenog Krugera na daskama trošnog manauskog kazališta jedan je razočaravajući antiklimaks kada saznamo objašnjenje. Ono što je trebao biti obrat u maniri Tarantinovske genijalnosti, ispala je Del Freova glupost na kvadrat. Pa jebote (oprostite mi na mom francuskom), što je u Manausu sve to vrijeme živio lik nalik na Krugera? I ne samo izgledom, već i porijeklom i odjećom. Znamo da su poraženi u II svjetskom ratu našli utočišta diljem Južne Amerike, ali baš da su dvojica u manauskoj vukojebini je previše. Ok, bilo je za pretpostaviti da Mignacco neće imati muda i zauvijek upokojiti Krugera, već će se u nekome sudbonosnome trenutku Kruger vratiti, ali ostao sam dojma da se to prebrzo desilo.

“Morski psi“ su dostojan nastavak prošle epizode po prolivenoj krvi, čak je i nadmašuju brojem nagomilanih leševa, a pojavljuju se i dva brata; Peppino i Natalio Barra, predstavnici talijanske mafije. Zahvaljujući njihovom ulogama odigranima u ovoj surovoj epizodi stvari će se dodatno zakomplicirati, što će u konačnici donijeti sraz dvije kriminalne organizacije, s još većim brojem leševa, ali dug je put do njujorškog finala. Ovo je kraj tek jedne faze, idemo ju nazvati brazilske, a našem pilotu tek predstoji dug i mukotrpan put do katarze.

Za kraj dotaknuo bih se naslovnica, ne zato jer su one najbolje iz Disovog opusa, ili loše, već zato jer su s #242 opet stigle promjene u Jerryjevom stilu odijevanja na naslovnicama, ali i pričama. Prije toga nam se valja vratiti na genezu serijala, u lipanj 1975., i prvi broj “Mister No“. Gallieno Ferri dočarao je na svojim naslovnicama, a i u svojoj jedinoj epizodi, Mister Noa kao modernog kauboja u amazonskoj divljini. Taj kaubojski štih potvrđen je u marami oko vrata, košulji, Coltu 45., opasaču i futroli iz vremena Divljeg zapada, a malo modernoga stila unijeto je kroz bomber jaknu i hlače, i naravno, prepoznatljivi simbol djeteline s četiri lista prišiven kao amblem na desnome rukavu jakne. I tako ga odjevenog Ferri crta na svim naslovnicama zaključno s # 115 “Magloviti vrh“, kada funkciju crtača naslovnica preuzima Roberto Diso.

Dakako, u početku su crtači epizoda njegovali svoj stil crtanja Mister Noa. Pa je tako Bignotti slijedio stil oblačenja pilota sličan Ferrijevom, s maramom oko vrata, ali i Donatellijevom, s jaknom zataknutom u hlače, sve do epizode “Bog Jaguar“ u kojoj prihvaća stil crtanja odjeće iz Disove prve epizode “Čovjek iz Gvajane“. Pripijena tamna majica i nazuvci na čizmama postaju općeprihvaćena standardna pilotova odjeća u svim epizodama, kao i na Disovim naslovnicama nakon što je naslijedio Ferrija na mjestu crtača naslovnica, od #116 “Dolina smrti“, u siječnju 1985.

Takav stil oblačenja Jerryja potrajao je sve do “Morskih pasa“, kada Diso opet mijenja odjeću pilotu, a Mignacco ga šalje u nove sage u kojima će njegov stil odijevanja poprimiti stil mladenačkog buntovnika iz američkih predgrađa i holivudskih filmova iz pedesetih godina, odjevenog u traperice, tenisice i modernu bomber jaknu. Kasnije, tijekom serijala, dogoditi će se još jedna Jerryjeva promjena odjeće na naslovnicama, posljednja, koja će trajati sve do gašenja serijala. Ali, to je već neka druga modna revija.

MN SA 41 Crveni vjetar

MN SA 51 Čudovište iz močvare

7, 7, 7, 8