Povratak Letećih tigrova

MN SD 12/13 | 188 str.

Mister No susreće starog suborca iz “Letećih tigrova“ Billa Carsona i saznaje da je njegov stari prijatelj Bat Barlington, za kojeg se mislilo da je davno poginuo u akciji, živ. Ali je u velikim nevoljama, vodi rat protiv zloglasne kineske mafije Trijade i treba mu pomoć. Uskoro je ekipa starih suboraca, pojačana Krugerom, na putu ka Burmi da zapapri švercerima heroina.

• Povratak Tigrova
    MN SD 12
  • Zlatni trokut
    MN SD 13

• Il ritorno delle "Tigri"
    MN SR 212
  • Il "Triangolo d'oro"
    MN SR 213

• Svojevrsni nastavak Mignaccove epske priče o porijeklu Mister Noovog nadimka, epizode "Leteći tigrovi".
  • Original je u Italiji izašao u siječnju i veljači 1993.
  • Crtač Fabrizio Busticchi pridružuje se staffu na pilotovu serijalu 1993. i radi sa Luana Paesani, ovo im je prvi zajednički uradak. Zajednički rade i na serijalima Demiana i Saguara. Busticchi je preminuo 15. veljače 2017, u dobi od 63 godine.
  • Godina radnje je 1956., podatak saznajemo iz dijaloga Jerryja i Carsona na stranici 14.
  • Str.15, saznajemo da je Bat Barlington živ.
  • Predstavljene su nam sukobljene strane u heroinskom ratu. Na jednoj je Trijada, zloglasna kineska mafija za koju rade narod Wa, okrutni skidači glava koji se od davnina bave krijumčarenjem opijuma i narod Shan, starosjedioci. Oni iskorištavaju narod Palaunge, miroljubive uzgajivače riže u čije se pleme priženio Bat Barlington.
  • Pojavljuju se bivši pripadnici AVG; Bill Carson, Larry Tree i Josh “ Yes, Sir“ Warren.
  • Str 29., saznajemo da Al Levin, pripadnik AVG koji je izmislio simbol “Letećih Tigrova“, poginuo u ožujku 1942.
  • MAYDAY, šifra koju piloti i pomorci upućuju preko sredstava veze na kanalu 16, a označava pogibeljnu situaciju. Izgovara se tri puta za redom. Na međunarodnoj radiotelegrafskoj konvenciji 1927. riječ mayday prihvaćena je kao međunarodni znak kojim se oglašava opasnost.
  • Malo informacija o “Tigrovima“. Ustrojeni su pod zapovjedništvom pukovnika Chennaulta i brojali su oko 200 pripadnika, bivših vojnih pilota. Postrojbu su sačinjavale tri lovačke eskadrile sa stotinjak aviona. Prvi puta borbeno djeluju 10. prosinca 1941. iznad provincije Yunnan i pri tome ruše devet japanskih bombardera uz gubitak jednog svoga lovca. Djeluju do lipnja 1942. i u tom periodu oborili su 297 neprijateljskih zrakoplova, uz gubitak oko 50 vlastitih i 22 pilota. Dvadeset pilota dobilo je titulu “asova“, nakon što su srušili pet i više zrakoplova. Postrojba je preustrojena u srpnju 1942. Raspušteni su, a njihove zadaće preuzimaju piloti američke vojske. Od cijele ekipe danas su živa dvojica veterana, Frank Losonsky i Carl Brown. Danas jedino avioni A-10 Thunderbolt (ubojice tenkova) imaju oznaku ralja morskog psa na prednjem dijelu.
  • Str. 39 i 40, Mignacco nam predstavlja kulturološki i vjerski dio Burme, pagodu Shwedagon na sjeveru Rangoona.
  • Str 4., epizoda “Zlatni trokut“, Mister No se prisjeća starog prijatelja Uriartea, ovisnika o heroinu iz epizode Smrtonosni teret B-24“.
  • Na istoj stranici Kruger se prisjeća kako su im poslije bitke časnici dijelili heroin za opuštanje. Ne znam jesu li ih šopali heroinom, ali je povijesno točno da su ih kljukali Pervitinom, već u napadu na Poljsku 1939., Belgiju i Francusku 1940. Hitlerovi generali slali su drogu vojnicima u borbi. Samo u napadu na Francusku vojnicima je podijeljeno 35 milijuna pilula Pervitina. To je bila sintetička droga metamfetamin, koju su njemački vojnici zvali i "čokolada za tenkiste" i "Göringove pilule". Poboljšavala je fizičke preformanse, davala snagu i izdržljivost, vojnici su po tri- četri dana znali neumorno hodati sa punom opremom, bez spavanja. Također su velike doze podijeljene vojnicima u napadu na SSSR. Pervitin je poznatiji pod drugim imenom: kristalni met. Moglo ga se kupiti bez recepta u svim apotekama u Njemačkoj, trošili su ga svi slojevi društva, ali je kasnije tokom rata zabranjen zbog negativnih nuspojava. Nacistički su ga doktori pokušavali usavršiti i često su eksperimentirali na logorskim zatočenicima. 1944 stvorili su novu drogu, D-IX, na bazi kokaina, methamphetamina i okycodona.
  • Kruger i plaćenici u borbi koriste kratku kompaktnu automatsku strojnicu “Uzi“.
  • Pri kraju priče saznajemo da je i japanska mafija Yakuze uključena u igru nad prevlasti oko šverca heroina.
  • U epizodi “Leteći tigrovi“, pripadnici su letjeli u Curtiss P- 40 avionima, u ovoj epizodi lete u P- 51 Mustang. Neprijatelj s kojim se sukobljavaju leti u avionima Spitfire. Crtači su uprizorili zračne dvoboje najboljeg lovca WW II, Mustanga, i aviona koji je 1940. godine izvojevao pobjedu u bitci za Britaniju, Spitfirea.

Mignacco je 1987. u svom debiju s epizodom "Leteći tigrovi" odradio odličan posao, radi kompleksnu, ambicioznu priču na 350 stranica, i kao takvu slobodno ju možemo proglasiti njegovim najuspješnijem doprinosu pilotovom serijalu. Priča novog scenariste pobrala je veliki uspjeh u matičnoj zemlji izdavača, a ni na našim prostorima nije puno zaostajala po hvalospjevima.

Svi se jako dobro sjećamo pilota AVG postrojbe iz njegova prvijenca, autor je odradio vrhunsku priču utemeljenu na stvarnim povijesnim i vojnim zbivanjima u osvit WW II. Grupa američkih entuzijasta i dragovoljaca dolazi u Aziju kako bi pomogli Kinezima pod vodstvom Chiang-Kai-sheka u borbi protiv japanskih osvajača. Dok su američka vlada i narod kalkulirali hoće li ili neće biti rata, naši junaci su se već u proljeće 1941. uhvatili u koštac s japanskim lovcima. U svojim P- 40 avionima, s iscrtanim raljama morskog psa na prednjem dijelu, postali su strah i trepet za japanske pilote. Mignacco, kao najvažniji autor nakon Nolitte, ovom pričom ruši i jedan rekord, u njoj se pojavljuje Jerry u svome najmlađem izdanju do tada, kao osamnaestogodišnjak. A i nekoliko informacija smo saznali o legendarnoj djetelini sa četiri lista, ili o tome kako je Jerry dobio svoj nadaleko čuveni nadimak.

I ova priča slijedi temelje prve; grupica ljudi stavlja se na raspolaganje višem cilju, za razliku od prvijenca u kojem je naglasak bio političkim previranjima i vojnoj okupaciji Kine, u ovoj je težište stavljeno na borbu protiv krijumčara heroina i pomoć starom suborcu. Ovo je prva priča , ako me sjećanje ne vara, u kojoj se Mister No vraća u Aziju nakon WW II. Imali smo odličnu priču koju je pisao Nolitta gdje se radnja odvijala na Filipinima, “Mister No ide u rat“, kasnije će doći Mignaccova “Ratni zarobljenik“ koja govori o Jerryjevom zarobljeništvu u Burmi, ali to su sve prisjećanja na ratne dogodovštine. Također, ovo je i autorovo svojevrsno ispipavanje terena za “azijsku sagu“ koja će doći stotinjak brojeva kasnije. Ova se priča našla između još friške, odlične “afričke sage“ i niza vrlo dobrih i odličnih priča razbacanih po Južnoj Americi; “Priča o Butchy Cassidyju“,“Ledena tamnica“ i druge.

Moram priznati da sam s neskrivenim zadovoljstvom počeo čitati ovu priču, jer ipak je to svojevrstan nastavak kultnih "Leteći tigrovi", ali nakon čitanja ostao sam s nekim elementima priče razočaran. Pa evo da štovanom stripovskom puku objasnim gdje vidim problem(e) u ovoj epizodi. Da se razumijemo, premisa ove priče sama po sebi i nije loša, utemeljena je na čistoj, nepatvorenoj akciji, ali način na koji se Mister No ponaša u akciji...

Radnja teče otprilike ovako; Mister No nakon dugo godina sreće staru ekipu iz postrojbe AVG “Leteći Tigrovi“ i saznaje da je Bat Barlington živ. Uskoro su na putu za Burmu gdje će se pridružiti Batu i ekipi plaćenika u borbi protiv zloglasne kineske Trijade i švercera heroina u takozvanom „Zlatnom trokutu“ . Super, temelj radnje postavljen na povijesno/ zemljopisno/ socijalnom kontekstu imamo i naizgled ne izgleda loše, trebala bi po svim kriterijima ispasti solidna akcijska priča puna uzbuđenja. E sad, što tu sve ne štima?

Najbolje da krenem od početka. Imamo klasičan uvod u priču, klijenta koji je namagarčio pilota ne plativši mu dogovoreni iznos. Pa dobro, nije ni loše, ovo je ispalo simpatično, pogotovo kad saznamo da je prste nehotice u tome imao Kruger, i iz sveg tog nesporazuma izbija jedna dobra birtijaška tarapana koja se odvija u baru Paula Adolfa.

Zatim susret dva stara suborca iz nekadašnjeg AVG. Evociraju se uspomene dva veterana i prijatelja uz čašicu pića. Školski odrađeno, ali tu nešto ne štima. Pa ne štima to, da kada Mister No sazna da je Bat Barlington živ, reagira bez emocija. Znači petnaest godina je bio uvjeren da mu je stari prijatelj, maltene drugi otac koji ga je naučio sve o avionima i pilotiranju nestao u akciji i mrtav, i on sada, kada sazna da je živ i zdrav reagira nikako, baš nikakvom emocijom, niti sreće, ni iznenađenja. Ništa, nula od emocija.

Dobrim dodatkom u cijeloj toj priči možemo navesti Batovo “uskrsnuće“ koje je poslužilo kao zaplet radnje. On je poput Ramba iz trojke. Isluženi veteran koji se nakon užasa rata povukao u neko zabito budističko selo i pomaže stanovnicima. Ali u priču se ne upetljavaju sovjetski vojnici, već opaki kineski krijumčari heroina koji uništavaju selo i ubijaju miroljubive uzgajivače riže. Baš poput akcijskog filma koji pokušava igrati na osjećaje pravde i osvete u pojedinca, i sada samo treba sakupiti stare suborce razasute diljem svijeta i krenuti u ljuti boj protiv dilera.

Zatim nas priča vodi u Rangoon, ekipa je stigla na odredište, ali već ih zločinci čekaju u zasjedi. I to kako, bacaju ručnu bombu prema našim junacima. A pilot hvata ručnu bombu u letu i u maniri nepoznatog heroja NOB-e iz partizanskih filmova baca ju u zrak. Ma daj me nemoj… I tu je Kruger koji se pravi mutav i pratio je ekipu inkognito cijelim putem. Ne znam čemu je Mignacco išao tim pravcem u smjeru razvoja priče, po meni potpuno promašen, valjda mu je trebao radi dramatike i razvoja radnje s tom nesretnom ručnom bombom, ali meni je definitivno pokvario odlično raspoloženje. Ova scena zasjede se puno bolje i realističnije mogla odraditi, pa i uzbudljivije i efektnije od te nesretne ručne bombe ulovljene u letu. Baš tupasto izvedeno.

Zatim nas priča uvodi u trening pilota, valja razbuditi pomalo zahrđale reflekse, ali Jerryja kao da prati peh kada su “Tigrovi“ u pitanju, gotovo identična scena iz prvijenca Mignaccu je i ovdje poslužila za zaplet radnje, jer avion otkazuje poslušnosti i pilot je prinuđen prisilno aterirati. I baš u tom trenutku neprijateljski Spitfire avioni prolaze iznad njega i on javlja radio vezom u bazu da ih vatreno dočekaju. Ovakav podzaplet je odlično odrađen, najava za ono što će sada uslijediti.

Ono što me najviše smetalo u "Leteći tigrovi" je ono za što su se piloti prijavili, da sudjeluju u zračnim duelima protiv neprijatelja. Nije bilo nijednog prikaza dvoboja budućih zračnih asova protiv Japanaca, u tome smo ostali uskraćeni. Tek na kraju Jerry, kojeg je užarenom katanom pukovnik Saiko prekrstio u Mister No, izvodi malenu akrobaciju starim dvokrilcem prikazanu u tek par kadrova. Ovdje se Mignacco iskupio i ubacio u scenarij nekoliko borbi zračnih vitezova koje su svojim odličnim crtežom uprizorili Busticchi i Paesani. I tu imamo pogibiju jednog od “Tigrova“, Warrena, koja je ispala bizarna, sudbinski ironična.

A sada dolazi jedna od najglupljih stvari u čitavoj priči, Mister No ruši neprijateljski avion jednim jedinim ispaljenim metkom iz puške. Totalno razočaravajuća scena, loš antiklimaks koji je uslijedio nakon efektnih zračnih borbi, baš kao ona nesretna ručna bomba. Ne znam kako je autor dobio ideju da piloti u kokpitu imaju stare tandžare. Baš zbog takvih gluposti u scenariju dajem ocjenu manje, sasvim zasluženo.

I u drugom dijelu priče Mignacco se drži crta osobnosti koje je zadao Mister Nou. On je nepobjediv, maltene Superman, on hvata granatu rukama, puškom obara aeroplana, a sada iskače iz pogođenog aviona kojeg prije toga usmjerava ka neprijateljskom. Jer ovaj je valjda slijep, bedast, kupio diplomu za letenje, i od tolika neba on izmanevrira u pilotov avion.

Zatim stavlja Mister Noa u ulogu pješadinca koji će se na lukav način ušuljati u srce opijumskog carstva izigravajući ni manje ni više nego debila. Ovakvo rješenje uvlačenja u dobro čuvani hram sasvim solidno funkcionira na razini čiste akcije koja će se dogoditi nešto kasnije.

A u hramu nas čekaju likovi ko iz poremećene horor bajke. Debeli ćelavi glavonja u generalskoj uniformi, klasični war lord prijeke ćudi koji bi mučio i čerečio zarobljenike ako ne pristanu da rade za njega, i suhonjavi mudri starčić koji nam otkriva kako stvari zapravo stoje. Piloti su, ne znajući, unajmljeni od lukavih Yakuza koji bi na taj način eliminirali konkurenciju koju imaju u kineskoj Trijadi i domogli se tržišta. Ajde dobro, priznajem da ovakav preokret nisam očekivao a nisu ni piloti. E sada nastaje sveopći kaos i borba. Klasična tarapana u kojoj naši junaci prolaze hodnicima dvorca koji, naravno, ima smrtonosne zamke iz kojih se oni uspješno vade, Kruger koji pokazuje svoje vještine nožem, borba, metci zuje na sve strane, diverzije…

Sporedne likove autor je odlično okarakterizirao. Možda najbolje od svih predstavljena je posvojena kćer Billa Carsona, Terry Wong, koja istovremeno pokušava biti i femme fatale i ratnica, a u stvari je frustrirana djevojka jer joj poočim ne dozvoljava da s muškarcima podijeli čari bliskih zračnih duela.

Mignacco sastavio priču koja se tematikom naginje na prvu. Oboje imaju orijentalni štih, ali nas je u ovoj uveo u sasvim novi svijet, svijet krijumčara heroina. Iako se “ Povratak Tigrova“ neće naći u TOP 10 najboljih pilotovih priča, to ne znači da je loša, ima solidan, čvrsti ritam radnje uz odličnu nadopunu dijaloga likova. Crtački duo koji nam je odličnim crtežom dočarao pustolovinu u Burmi, zračne duele Mustanga i Spitfirea, komandoske akcije i kulturološki dio Burme svoj su posao i više nego dobro odradili.

Ne znam, možda sam previše negativno kritički nastrojen prema remetilačkim elementima po moje živce a koji se očituju u pilotovoj supremaciji u borbi i trebali su doprinijeti dramatici radnje, u konačnici ispali su smiješni i naivni do te mjere da su urušili kompletnu atmosferu, to je moja jedina zamjerka priči zbog koje scenariju dajem nekoliko ocjena niže.

JESTE LI ZNALI?

Zlatni trokut je sinonim za proizvodnju opijuma i heroina kao i za trgovinu drogama u južnoj Aziji, na planinskoj tromeđi Burme (od 1989 Mianmar), Laosa i Tajlanda. Poslije pobjede komunizma pod Mao Zedongom, brojni Kinezi su preko Kuomintanga dolazili u susjedne granične države, između ostalih jedna cijela pukovnija je bila stacionirana u tajlandsko-burmanskoj graničnoj oblasti kod današnjeg mjesta Mae Salong, i tada dolazi do pojačane trgovine opijumom kao izvorom prihoda.

Zlatni trokut je svoju zloglasnu reputaciju kao proizvođač heroina i opijuma stekao tijekom Vijetnamskog rata, s jedne strane kao dio tržišta za proizvodnju lijekova, a sa druge strane, novcem zarađenim trgovinom narkoticima CIA je financirala svoje saveznike, npr. Hmong vojsku u Laosu. Na tu temu Spottiswod je snimio odličnu akcijsku komediju s Melom Gibsonom i Robertom Downeyem Jr, Air America. Proizvodnja droge je bila u stalnom porastu do kraja 1980-ih zbog povećane potražnje na Zapadu.

Vlade zemalja oko Zlatnog trokuta pokušavaju na različite načine i različitom jačinom riješiti problem uzgoja maka za opijum. U Tajlandu je proizvodnja maka zabranjena. Tajlandska vlada pokušava kroz razne poticaje za uzgoj kave i čaja dati šansu osobama koje žive u ovom području da egzistencijalno opstanu, ali i kroz turizam koji je postao jako bitan izvor prihoda (npr. planinarenje, trgovina umjetninama). Osim toga, sjever Tajlanda je danas bolje povezan cestovnim i zračnim prometom tako da tajlandska vojska ima bolju kontrolu nad ovom oblasti. U puno siromašnijem Laosu mogu se češće susresti lokalne osobe koje puše opijum. I Laos pokušava oživjeti turizam, što mu djelomično i uspijeva (npr. Luang Prabang). U hotelima, restoranima, trekking i turističkim organizacijama stranci nalaze informacije kako se ophoditi s lokalnim stanovništvom i da ni u kom slučaju ne puše opijum. Ovi pokušaji smanjenja proizvodnje opijuma u Tajlandu i Laosu rezultirali su da je Mijanmar danas najveći proizvođač opijuma u Zlatnom trokutu.

MN SD 10/11 Preživjeli

MN SD 14/15 Legenda o Butchu Cassidyju

• markotamara

8, 7, 7, 9

Pricu sam jos citao kada je izasla u SD vrime,pa sam je ponovno procita koji misec ranije i stvarno mi je dobro legla,iako je prvo pojavljivanje tigrova velicanstveno usudija bi se reci neponovljivo!!! Sve u svemu meni vrlo dobra prica
    02.04.2017
    03:24:00 sati
    markotamara