Onkraj prostora i vremena

NN LIB 33b,c | 192 str.

Drevna rasa Štovanih prije mnogo godina se sukobila sa svojim neprijateljima Shra na planetu Keram, no danas je kucnuo čas kad će se posljednji od Štovanih probuditi da bi konačno priveo kraju tisućljećima dugu bitku. Uz pomoć Nathana i Alfinih agenata zapodjenut će se bitka onkraj vremena i prostora!

• Zavjesa tišine - Onkraj vremena i prostora - Proždiratelj svjetova
    NN LIB 33

• Oltre il tempo e lo spazio
    NN SR 97
  • Il divoratore di mondi
    NN SR 98

• Ovo je nastavak priče NN #91 "Tajna Babilona", a nastavak i porijeklo Štovanih pročitajte u trećem dijelu NN #115/116 "Gospodari pretpovijesti". Pojavljuju se i u MM univerzumu u maxi #3 "Ljudi gmazovi" (by Vietti/Ongaro).
  • Viettijeve Štovane mogli bi prepoznati u raznim "drevnim astronautima" iz mnogih teorija i radova pseudohistoričara poput Davida Ickea, Zecharie Sitcina ili Ericha von Daenikena…
  • Keram – odnosno "posljednja utvrda" planet je uvjetima sličan Zemlji, nalazi se u bezimenoj galaktici.
  • Aron je također biblijsko ime jednog od starozavjetnih likova, Mojsijevog glasnogovornika i visokog svećenika.
  • Godina je 2099. – i otpočinje posljednja bitka između rase Štovanih i Shra, koja traje od drevnih vremena!
  • Branko je službeno postao član Alfe, i dobio značku nakon 6 mjeseci teške pripreme na Teritoriju.
  • Objašnjava se svrha transdimenzionalnih portala koje koriste Štovani. Oni koriste energiju zemaljskih i svemirskih silnica nazvanih "ley linije" iliti "Zmajeve brazde" koje mogu voditi osim na udaljene lokacije, i u druga vremena i druge dimenzije! Tu tehnologiju kasnije će preuzeti Mr. Alfa u sagi Alfa! Nešto slično koristi se i u "Stargate" franšizi.
  • Drevni Babilon se nalazio u NN univerzumu u Mrtvim zemljama sektora 504.
  • Str. 166.-177., Nathan, Legs i Branko doživljavaju ponovno svoje najgore noćne more. Nathan odgovornost za smrt svoje žene Laure (vidi NN #16/17 "U ponoru pamćenja", u Nathanovoj viziji vidimo jednoroge, Alfine Sive i tehnodroide), Branko smrt djevojke Ree (vidi AA#3 "Nebeske rijeke"), svoje djetinjstvo i rođenje kao mutanta; Legs ubojstvo svog muža Olivera Lawrencea.
  • Str. 180., još jedan element kao preuzet iz Stargate serije, Jaffe su svoj parazita Go'aulda primali kroz prorez u trbuhu.
  • Imena posljednjeg od Štovanih: Shaban – posljednji od svog naroda ("last one"), Aledon – plemenit (nešto kao "noble one")
  • Str. 194./195., Sigmund i Reiser opet iznose tajanstvene komentare koji će se rasplesti tek u sagi Alfa!
  • Galahad shield, borbena orbitalna postaja federalne zemaljske vojske. Zapovjednik Tolwyn malkice vuče na Jean-Luca Picarda. Nakon afere s atlantidskim pilonima, osim Scarlet Meteora, uvedena je mreža satelita kkoji mogu lansirati projektile.
  • Svjetlobrod Shra putuje svemirom subprostornim skokom, prelazeći tako velike udaljenosti u malo vremena. Povremeno mora izaći iz subprostora radi regenerativne stanke.
  • Str. 235., javljaju se momenti iz Sigmundova života – oteta Sigmundova cura Candy (#53 "Ljudska meta" na str. 79.), pogled satelitske postaje (str. 180. u epizodi #63 "Otok na nebu"), cyberprostor (str. 149./150. U NN SP6a "Oceani kiberprostora"), te u podzemlju Alfine zgrade s Reiserom i klonovima (vidi saga Alfa).
  • Str. 260., Nathan ugleda svemirski brod Nautilus (viđen u edicijama gigant), svoju budućnost u tko zna kojem paralelnom svemiru.
  • U talijanskom izdanju #97, Sergio Bonelli predstavlja novi serijal – Geu (jun 1999.)

"Pogledaj svemirske brodove Tamnih… Onih koje mi nazivamo Shra. Njihova ih energija gura prema ovom planetu nezamislivom brzinom! Promotri ta čudovišta… Načinjena su na nosivim strukturama Shra i na njima rastu. Rastu i razvijaju se, poput tijela na kosturu, sve dok ne postanu jedno golemo živo biće! U unutrašnjosti, u hodnicima u kojima vlada polutama, osjeća se smrad kaosa. Vonj smrti koji su Shra sijali gdje su se god pojavili... Vonj kojeg se njihovi sluge ne mogu nadisati!

Priznajem da me ovaj ulomak pomalo odvukao u živopisne opise Lovecraftovih vizija Velikih drevnih; jezivo, bezimeno i neopisivo zlo koje nadolazi. Zapravo prikazuje entitet s kojim će se Nathan i ostali morati sukobiti. I pobijediti, ako žele da naša stara dobra planeta Zemlja ostane takva kakva jeste… Za sve one koji su se nestrpljivošću čekali kako će se završiti (odnosno nastaviti) saga o Štovanima, ova dupla epizoda nudi dovoljan broj odgovora i novih preokreta u cijeloj njihovoj mitologiji da vas zadovolji. Čvrsto je integrirana u NN univerzum, a čak sadrži i uvod u krucijalnu nadolazeću sagu o Alfi. Vietti urbanu sredinu Metropole i kriminalistički milje zamjenjuje s pustinjskim i ledenim prostranstvima, zakopanim hramovima i entitetima i mjestima onkraj prostora i vremena. Željeli ste? Izvolite!

Svjetlobrodovi Shra

Štovani

Epizoda je svojevrstan tip epizoda koje možemo nazvati "porijeklo", kad se objašnjava pozadina jednog od važnijih elemenata neke priče. Dobivamo pozamašan uvid u djelovanje i povijest te tajanstvene vrste humanoidnih gmazova zvanih Štovani, tehnološki napredak njihove civilizacije, razloge njihovog kraha, i njihove konačne propasti. Prije ove epizode teško je bilo razlučiti jesu li Štovani pozitivci ili negativci, pa im tako i pristupaju Nathan i ekipa. Moram spomenuti i da su se čitatelji s naših prostora prvo susreli sa Štovanima (Obožavanima) u MM maxi ediciji gdje je Vietti, istini za volju, jednostavno anulirao svoj metafizički završetak ove duple epizode. Neočekivano otkriće još jednog Štovanog očito je dio tko zna kakvog zamršenog temporalnog paradoksa! ;) Osim ako ovaj Štovani nije preživio još iz dobra prije razdvajanja…

No, vratimo se mi na tekuće stvari… Alfini agenti saznaju da od posljednjeg Štovanog ne prijeti nikakva opasnost, već štoviše, on je jedina nada za spas od nadolazeće pošasti Shra. Naime, Štovani su zbog utjecaja zmajevih linija (ley linija) postali sposobni se hraniti samo ljudskim dušama, a i u nekom trenutku tehnologijom su iz njih samih odvojili srž dobra i srž zla. Srž zla, njihova mračna suprotnost, postala je tako Shra, odnosno Tamni. Oni su živuća zla masa koja želi istrijebiti svoju dobru stranu, odnosno Štovane. Opisi tih metamorfnih stvorenja vuku i na Lovecraftove opise svjetova Velikih drevnih. Nedostaje jedan dio mitologije o Štovanima, no za to je trebalo pričekati epizodu "Gospodari pretpovijesti"…

Morat ću ovdje malo izaći iz okvira pa spomenuti i određene sličnosti s idejama raznih pseudopovjesničara ili pristaša New Age teorije zavjera, poput reptilskih humanoida Davida Ickea zvanih "Babilonsko bratstvo" koji su se infiltrirali u sve slojeve društva, mogu mijenjati oblik od humanoidnog do reptilskog. Dolaze ne samo s drugog planeta iz sazviježđa Drago, već i iz druge dimenzije, odnosno niže razine četvrte dimenzije (niže astralne dimenzije). Icke tvrdi da se svemir sastoji od beskonačnog broja frekvencija, odnosno dimenzija (što bi odgovaralo konceptu Nathanovog multiverzuma). Neki tvrde da je Icke temeljio svoje teorije na Annunakijima Zecharije Sitchina, odnosno da su drevni babilonsko/sumerski bogovi bili tehnološki napredna humanoidna rasa koja je došla na Zemlju s planeta Nibiru radi eksploatacije… Znam, područje pseudopovijest iliti tajne povijesti našeg planeta odgovara jednog drugom liku kuće Bonelli.

Vietti vodi niz likova, a standardnoj postavi agencije Alfe pridružuje se i odana Nathanova družica Hadija. Zatim tu su svećenik i sljedbenik sekte Štovanih Aron, kojeg smo upoznali u prošlom nastavku, i njegova uloga onomad uopće nije izgledala pozitivne prirode. Zatim posljednji od Štovanih – Aledon, odnosno Shaban (ovisno u kojem trenutku ga nazivamo), biće vrlo uzvišenog držanja, baš kao da potječe od drevne rase velikih istraživača. Štovani su prikazani kao ogromna reptilsko-humanoidna stvorenja u moderniziranoj babilonskoj nošnji. Lokacije su živopisne, podzemni babilonski hram u Mrtvim zemljama sektora 504, polarni predjeli i duboke pećine, drugi planeti, interijer organskog broda. Čudovišta Shra na momente podsjeća na predatora aliena, da bi u drugim momentima poprimilo razne metamorfne oblike.

Tehnološka dostignuća Štovanih

Olivares i Di Clemente u više su elemenata srodni crtači, vidi se utjecaj mangi. Di Clemente odradio je i prequel i mogu reći da Štovane crta nešto drugačije, dok ga se kod stalne postave likova može odmah prepoznati. Olivares sve više naginje njima u zadnjim epizodama, dok se utjecaj kod di Clementea najviše vidi u crtanju likova. Koliko su slični, toliko su i različiti. Povremena uporaba računalnih tehnika, dizajn organskih brodova Shra, kao i sam dizajn čudovišta odnosno antitijela su odlični. Odjeća koju nose Štovani modificirana je na način da izgleda kao futuristička verzija babilonskih nošnji, dok su borbeni skafanderi kojima se upravlja (i mijenja stvarnost) snagom volje prilično standardizirani. Futurističko i upravljivo mislima, no realnije borbeno odijelo koje radi na sličnom principu (samo što ne svija stvarnost), Alfini agenti će koristiti u akciji tijekom sage Alfa. Di Clemente crta Branka na momente kao huligana, a na momente kao nekog nacističkog Arijca s fino zalizanom frizuricom (to sam morao spomenuti ;)) Naslovnice su napola tematski angažirane, a napola kopirane ilustracije iz epizoda. Druga naslovnica "Proždiratelj svjetova" je baš vanvremenska!

Moment tišine...

Shra

Vietti u više navrata komentira različite ljudske vrijednosti, nehumani postupak hranjenja ljudskim dušama, hrabrosti/kukavičluku i žrtvi, sklonosti ratovanju i samouništenju, te konačno priznanje vlastitog neuspjeha. Strip sadrži dovoljno iznenađenja i preokreta, što u većoj mjeri iskupljuje veću količinu akcije koja je prisutna u obje epizode. Vidi se da se scenarist trudi ubaciti dramatične momente, karakterizirati likove na nekoj realnoj dimenziji, pokazati da karakteri ljudi ni njihovih postupaka nikad nisu jednostavni i crno-bijeli. Normalno je da stvorenje osjeća strah od smrti ili kukavičluk usred borbe, kao i žrtve koje treba podnijeti za veće dobro. Borba s kojom se suočavaju Štovani ili Shra ima svoje korijene u unutarnjoj borbi između dobra i zla koji čine svakog čovjeka, kao i fiktivna stvorenja u Nathanovom univerzumu.

"Priznanje vlastitog neuspjeha… A to je strašna stvar, čak i za one koji su dosegli zvijezde!"

NN LIB 33a Zavjesa tišine

NN LIB 13a Selenina osveta

• Jerry Krause

6, 6, 7, 8

Ne znam, mene ova epizoda nije nešto posebno oduševila. Po mnogo čemu je kontroverzno ovo Viettijevo predstavljanje Štovanih. Dovoljno je intrigantno da bi se mogla napraviti zanimljiva epizoda, uostalom puno elemenata ovdje će se u budućnosti preklapati s Nathanovim univerzumom. Nije to loše na početku izgledalo, ali me razočarala druga epizoda koja mi je više sličila na neku video igricu u kojoj Nathan i društvo svladavaju prepreke. Šteta, bilo je puno potencijala, ima tu i zanimljivih sekvenci poput one kad Štovani otkriva najskrivenije noćne more kod Nathana i društva, ali u cjelini nisam zadovoljan. Jedino De Angelis sa svojim naslovnicama malo odskače.

25.06.2011
    23:02:00 sati
    Jerry Krause

3, 5, 7, 7

Pa i nebi bilo tako loše da nije bilo u dva nastavka od kojih je prvi samo uvod. Dalo se to vrlo lako složiti u jednu epizodu, ali, ako ništa drugo, barem smo Di Clementea vidjeli u svojem najboljem izdanju do sad. Ali Olivares je bio miljama bolji u Alfi nego ovdje. Sveukupno, bespotrebno i nezanimljivo.

26.06.2011
    21:13:00 sati

7, 7, 8, 9

Epizoda kojom je očito trebala biti stavljena točka na i sa Štovanima. Ipak, kasnije će se oni ponovno pojaviti u dvobroju "Gospodari povijesti - Putovanje kroz vrijeme". Što se tiče ove epizode, nije ispala tako loša, iako je pomalo već i klišej sukobljavanje sa svojim mračnim stranama, ovdje u slučaju Štovanih. Stanove naslovnice su baš ispale zanimljive, posebno druga.

17.07.2011
    16:51:00 sati
  • chris.tower

9, 9, 7, 10

Odlicna saga, puna SF-a, akcije i zanimljivih dijaloga! Clementeov crtez mi je losiji, pa stoga ocijena manje za cijelokupni crtez.

10.06.2012
    15:43:00 sati
    chris.tower

8, 8, 8, 8

Dobra epizoda, ali sve je moglo biti i bolje.

06.07.2012
    22:16:00 sati

7, 6, 7, 9

Niti sretno odrađena, niti sretno nacrtana epizoda.. Podosta mi djeluje naivno i predvidljivo.. Samo tako dolazi neki Aaron iz druge dimenzije i nakon neuspjelog otimanja Hadije uspije nagovoriti Nathana i ostale da mu pomognu u spašavanju planeta Zemlje protiv nekih Shra, da moraju probuditi nekog Štovanog, ovo ono.. Prenaivno, moglo je puno bolje.. Crtež također nije nešto, nekako mi djeluje i u jednom i u drugom stripu predjetinjast.. Jedino što donekle spašava ovu epizodu su naslovnice koje su oba dvije jako dobre.. Pogotovo druga koja je totalno izvanvremenska.. Nekako djeluje nepotrebna cijela saga o Štovanima..

23.05.2013
    15:49:00 sati
  • thekide