Spoznaja boli

NN LIB 58b | 96 str.

Novi val zločina pogodio je East City. Tajanstveni serijski ubojica naizgled potpuno nepovezano ubija svoje žrtve kojima je jedina poveznica privjesak cvrčka od žada u ustima žrtvi. Nathan u suradnji s savjetnicom tužiteljstva i medijem, KatjiomClaussen pokušava povezati konce istrage. Katjia ima sposobnost osobno proživjeti posljednje trenutke života žrtava što uvelike pomaže istrazi, ali i stavlja teško breme boli na njenu dušu...

Ukupna ocjena %

P*

S*

C*

N*

• Tehnopati - Spoznaja boli - Nalog za umorstvo
    NN LIB 58

• La cognizione del dolore
    NN SR 172

• U ovoj epizodi Nathanu je partnerica Katjia Claussen, policijska suradnica i medij koja ima sposobnost percipirati posljednje trenutke života žrtava.
  • Serijski ubojica ostavlja u ustima žrtvi privjesak cvrčka od žada slično kao čahura unutar usta žrtvi u kultnom filmu "Kad jaganjci utihnu".
  • Str. 137-138 i 163-167, dvije sekvence u epizodi usredotočene na Branka koje pokazuju da se sve više uhodava u ulogu obiteljskog čovjeka, a sve manje ga privlače uloge grubijana i žigola na zadacima.
  • Str. 195-196, Nathan ima nedosljedno jaknu s kapuljačom koja se naizmjenice pojavljuje i nestaje u vinjetama.
  • De Angelisova naslovnica je nesrazmjerna s pričom, jer je Katjia u priči plavuša, a na naslovnici je crnka. Uz to vidljiv je veliki nesrazmjer između dlanova i prstiju na Katjinim rukama.

"Čovjek s lakoćom podnosi samo jednu bol, to je bol drugih."

I doista ima nešto snažno u ovom citatu. Nešto s čime se možemo identificirati, u krajnju ruku, nešto s čime možemo živjeti. Jer tuđu bol ne možemo niti blizu doživjeti kao svoju vlastitu. To je onaj osjećaj koji razdire, koji ne da misliti, to je ono sjeme koje se nezaustavljivo širi cijelim tijelom i naposljetku vodi prema tankoj liniji između života i smrti. A tamo, sve je moguće, jer tada je um toliko kontaminiran i ispaćen da čovjeku postaje svejedno je li s ove ili one strane ovozemaljskog svijeta. I tada, sve oko njega je nebitno. Jer, bol postaje istina...

Bol je i jedina istina u životu Katjie Claussen. U ovom surovom postapokaliptičkom svijetu Katjia se od rane mladosti nosi sa svojom sposobnošću. Ili prokletstvom, kako god uzmete. Kao dijete otkrila je svoju spoznaju boli, odnosno sposobnost da otkrije bol i patnju žrtve nad kojom se dogodilo ubojstvo. Riječ je bila o malenom vrapcu kojeg je ubio predator i ona je osjetila svu njegovu bol nakon udarca pandžom predatora.

Ove sposobnosti je nakon odrastanja iskoristila za rad kao savjetnica u istragama tužiteljstva u težim slučajevima tako što nad žrtvom osjeti svu njegovu patnju i bol u zadnjim trenucima života. Ta sposobnost percipiranja posljednjih trenutaka života žrtava uvelike pomaže policiji dajući im dragocjene informacije o potencijalnom ubojici.

- "Ali moć da ste u stanju vidjeti nešto tek nakon smrti više izgleda kao mučenje ili kazna, nego kao dar..."

Katjia je prihvatila ovo svoje prokletstvo i sav teret koje ono nosi i bilo je samo pitanje vremena kad će se njeni putevi sudbine susresti s Nathanovim. A povezat će ih, naravno, niz nerazjašnjenih ubojstava koje treba riješiti. Ubojstva žene bogatog milijardera, zatim sestre poznate umjetničke klizačice te kazališnog glumca na prvi pogled ne donosi nikakve poveznice osim u jednom detalju. I to doista bizarnom detalju. Riječ je malenom privjesku cvrčka od žada koji se nalazio u ustima žrtvi. Potpuno nejasan i nerazumljiv motiv serijskog ubojice i stoga su Nathan i Katjia u velikoj nedoumici kako otkriti tragove ubojice. Tek Sigmundovo otkriće nakon velike pretrage o gotovo identičnom ubojstvu jedne djevojke na Terpsihori od prije pet godina pokrenut će klupko poveznica preko kojih će Nathan doći do nevjerojatne istine.

Na prvi pogled još jedna klasična krimi priča, ali kad je Ostini u pitanju NN čitatelji vrlo dobro znaju da će to biti daleko od obične detektivske istrage. Ostini je s vremenom kroz serijal postao njeni etablirani autor i iako nije u potpunosti uključen u samu glavnu priču serijala svaki njegov uradak odiše svježinom i izvrsnom prilagodbom samoj srži serijala koju trenutno vodi Vietti. Tako smo i ovdje dobili još jednu kvalitetnu stand-alone epizodu s kojom rijetko kad pogriješi. Njegova sposobnost seciranja likova u ograničenom formatu epizode ne može čitatelja ostaviti ravnodušnim što je još jednom i pokazao. Na prvu me je ideja o serijskim ubojstvima odmah asocirala na jedan njegov rani uradak u serijalu. Riječ je epizodi "Midnight blues" (NN SR 84) gdje smo se također susreli sa serijskim ubojicom s kojim smo se na kraju suosjećali zbog teškog bremena života koji su vodili u osvetničke motive.

Nešto slično nalazimo i ovdje. Možda ne toliko intenzivno i atmosferično kao u "Midnight blues", ali i ova priča je pokazala da Ostini zna izvući iz naizgled otrcane ideje dobro promišljenu i zanimljivu epizodu. Ne želim pokvariti spoilerom čitatelju motive ubojice, ali Ostini je još jednom uspio da suosjećamo s ubojicom iako svakako ne uvažavamo njegova ubojstva. Ljudski mozak je i dalje jedno veliko neistraženo područje i teško je dokučiti kako se neke stvari okrenu u čovjeku da ih gleda na svoj način. Taj način na koji je gledao ubojica uz kombinaciju s naslijeđenom krhkom emotivnom prirodom s kojom se nije uspio nositi doveo je do teških razmjera. Ubojica se nije mogao nositi s mržnjom proisteklom iz boli svojih žrtava. Mržnjom koja se izrodila iz ljudske nemoći da se suoče sa svojom velikom tragedijom. I sve je onda nepovratno vodilo prema tragičnom završetku.

Nekoliko snažnih scena pokazuju s kolikom dubinom Ostini uspijeva uprizoriti emotivne trenutke. S druge strane, istina stoji da nije baš sve tako glatko u cijeloj epizodi. Postoje dijelovi istrage koji su nepotrebni u epizodi kao lov na Jerryja Rica, mutnog lika povezanog s ilegalnim kladionicama kojim se nastojalo usmjeriti istragu u krivom smjeru. Ti razvučeni dijelovi priče malo kvare opći dojam kao i dosta kompliciran način vođenja istrage s obzirom na nepovezanost ubojstava. Ali sve to ne može pokvariti dojam kad vidimo njegovu sposobnost produbljivanja psiholoških strana likova. Kad je Ostini u pitanju volimo njegovu osjetljivost u dijalozima i preplavljenost riječima. Negdje su one možda i u suvišku, ali generalno gledajući užitak je uživjeti se u tok misli koje Ostini ostavlja. Dovoljno je vidjeti samo dijaloge između Nathana i Katjie, pa i mini sekvence Branka u epizodi i njegove muke i dileme vezane uz uloge oca i obiteljskog čovjeka i specijalnog agenta. A što tek reći na snažni završetak kojim na simboličan način zatvara priču.

O Paolu Di Clementeu već je mnogo kontroverznih riječi napisano. Stoga se nećemo više osvrtati na njegov stil crtanja u kojima je često znao posuditi scene od drugih crtača. I dalje to nije ništa specijalno, ali bar je korektno urađen posao. Ova epizoda nije nešto dinamična, jer je zbog Ostinijeva scenarija više usmjerena ka dijalozima i podizanju atmosfere, a tu baš Di Clemente i nije neki majstor. Ipak u cjelini je sve solidno odrađeno, a završnih nekoliko tabli koji su pokazivali punu simboliku epizode su lijepo prikazani. Nagledati ćemo se u sljedećem razdoblju dosta njegovih uradaka u redovnoj seriji tako da ćemo morati prihvatiti njegov stil takvim kakav jest.

O De Angelisu ćemo ovaj put potrošiti koju riječ, ali u negativnom smislu. Naslovnica je jednostavno ružna, jer dovoljno je samo pogledati u deformirane Katjine ruke. Ovo je valjda trebala Katjia biti, jer uopće ne sliči onoj u epizodi. Ovdje je crnka dok je u epizodi plavuša. Ali to i nije nešto što toliko bode oči koliko i te kako vidljiv nesrazmjer između dlana i prstiju. Toliko nemotiviranosti s De Angelisove strane odavno nismo vidjeli, rekao bih čak pomalo i amaterski urađeno. Nažalost, došli smo u razdoblje u kojem ćemo teško naići na neku njegovu iznad prosječnu naslovnicu što je svakako prava šteta s obzirom na njegove crtačke kvalitete.

"Spoznaja boli" je epizoda koja možda na prvu neće posebno dojmiti čitatelja. Ali svakim novim prelistavanjem može se uvidjeti njena dubina i emotivnost koja izvire iz postupaka likova. Ostini zna izvrsno kombinirati SF sadržaje sa svojim pogledom usmjerenim na ljudsku dimenziju priče. Breme boli koje glavna junakinja priča nosi doista je snažno uprizoreno da se i sam čitatelj može upitati dokle seže ta granica ljudske patnje. U Katjinu slučaju ta granica je bila čvrsta, jer se znala nositi s ljudskom mržnjom koja je nastajala na boli izazvanom nekom tragedijom. Ali ovdje je ta granica popustila u jednom drugom, najemotivnijem elementu i njegovom križu koji je nosila u sebi. I njene fatalne posljedice nije mogla spriječiti. Jer...

"Mržnja je tvrd orah... Gust i težak grumen koji je teško iskorijeniti kad se primi za nešto..."

NN LIB 57b Zagonetač

NN LIB 59b Agentica Alfe Nicole Bayeux