U ime pravde

NN LIB 59c | 96 str.

Sub City, dio East Cityja i nekad najveća pomorska luka na svijetu, a sada nakon pada Uranije devastirano područje u kojemu caruje kriminal, postalo je poprište krvavog ubojstva četvoro mladih ljudi. Nathan preuzima istragu zajedno s starom znanicom, a sad prokonzulicom Nydom Maverick. Svi tragovi vode prema kralju Sub Cityja, "The Kingu", a susret s njim mogao bi dovesti do iznenađujuće istine ovog slučaja...

• Zavjera na Melpomeni - Agentica Alfe Nicole Bayeux - U ime pravde
    NN LIB 59

• Nel nome della giustizia
    NN SR 176

• Sub City- grad vode, dio East Cityja koji je nekoć bio najveća pomorska luka na svijetu koja je najteže podnijela pad Uranije. Četiri godine poslije nitko nije obnovio ovo područje tako da je ono postalo pravi mali svijet za sebe.
  • "The King"- kralj Sub Cityja, a pravim imenom Adam, kontrolira najveći dio kriminalnih aktivnosti u ovom području.
  • Nakon pokojne Nadie Galyje napokon smo nakon velikih zavrzlama dobili novog predsjednika Vijeća sigurnosti. Riječ je opet o ženskoj osobi, Elaniji Elmore.
  • Nyda Maverick, stara Nathanova znanica i bivša agentica ministarstva pravosuđa ovaj put se pojavljuje u ulozi prokonzulice. Vidjeli smo je prije u dvije epizode i to u NN SR 63 "More pustoši" te NN SR 104 "Očajnički bijeg".
  • Str. 235., 1. vinjeta- ogromna biblioteka koju posjeduje "The King" koja podsjeća na onu babilonsku.
  • Drugo Bormidino pojavljivanje kao crtača u regularnoj seriji. Prije toga smo ga vidjeli u dvodijelnoj epizodi NN SR 170-171 "Gradske bande".

Sad kad je prošlo već jedno solidno razdoblje nakon Orbitalnog rata možemo početi raditi manju rekapitulaciju poslijeratnog perioda i vidjeti s kakvim smo se sve epizodama susreli. Malo je reći koliko sam ushićen zbog ovog razdoblja koji je pred nama. Što je to što toliko oduševljava vašeg NN recenzenta? Najjednostavnije rečeno, nema praznog hoda. Sve što čitamo ima svoju svrhu i kvalitetu koja je dio jedne nove velike postapokaliptične slike NN svijeta. Nema ni ispraznih autora koji su nam podmetali neka smeća od epizoda u regularnoj seriji kao dio globalne politike Bonelli produkcije kojoj je profit na prvom i jedinom mjestu.

Vietti je potpuno preuzeo uzde u svoje ruke. Vidi se to i po onim epizodama koje on ne potpisuje, ali u kojima se jasno vidi njegov utjecaj. Nathanov svijet je postao još mračniji, još tjeskobniji. Još mučniji pod teretom križa koji ga je zadesio, još tegobniji u svom pokušaju opstanka. Ali kako i neće kad smo vidjeli u kojim je razmjerima srušen East City. Međutim, ljudi su žilava vrsta. Nagon za preživljavanje je najjači nagon koji čovjek posjeduje tako da se prilagođava novoj situaciji. Ona, istina, nije bajna. Svugdje ruševine, bolje reći pukotine kao izraz koji se udomaćio u ustima ljudi ovog grada. Ali i takav grad kakav jest postao je utočište preživjelima koji su neke dijelove pretvorili u prave zasebne svjetove u malom. Jedan od njih ćemo upravo upoznati u ovoj epizodi.

Sub City. Zovu ga Sub City, grad vode! Dio grada koji je prije pada Uranije bio najveća pomorska luka na svijetu. Zbog svog strateškog položaja najteže je podnio katastrofu koja je zadesila grad. Četiri godine nakon katastrofe nitko se od glavešina više nije obazirao na ovo nekoć najveće lučko odredište koja je tako postalo svijet za sebe. Svijet za sve one (ne)sretnike koji su preživjeli katastrofu, ali i ostali bez svojih domova. Svijet u kojem su kriminalci razgranali svoj posao daleko od očiju vlasti. Ali i svijet u kojem mladi mogu naći svaki oblik zabave i užitaka što legalnih, što zabranjenih, pa ga čini jednim od najpopularnijih odredišta u gradu. Jedno od takvih mjesta za zabavu u Sub Cityju je "Deep Water", disko klub u kojem se dogodilo strašno krvoproliće u kojem su za stolom doslovno smaknuta četiri mlada života. Clyde Yux i Luke Spinn bila su dva pitomca na prokonzulskoj akademiji koja su izvela djevojke Hysu Lawson i Brendu Stevens u noćni život koji im je tu noć bio i posljednji. Ovako delikatna istraga odmah uključuje Nathana i Agenciju Alfa s jedne strane, ali i prokonzulsku službu s druge.

Politička klima. Ali prije nego što se ozbiljnije bacimo na analizu same epizode idemo vidjeti kakva je trenutačna politička klima u Nathanovom svijetu. A ona je i više nego zanimljiva. Podsjetimo se, glavni izvršni organ vlasti u globalnom smislu bilo je Vijeće sigurnosti sa sjedištem u East Cityju na čelu kojeg je dugo bila Nadia Galya. Tragična sudbina koja je zadesila Galyju nakon pada Uranije na grad ostavila je veliku prazninu u Vijeću sigurnosti i u tom kaotičnom postratnom vremenu trebalo je posložiti sve redove i izabrati novog šefa vijeća. Vidjeli smo u epizodi NN SR 165-167 "Džungle Marsa" kakve se sve manipulacije rade ne bi li se zasjelo na čelo ove najmoćnije izvršne organizacije. Jedno od imena koje se tada tek stidljivo pojavilo je i ime Elanije Elmore, zgodne senatorice kojoj se Darver priklonio tražeći saveznika pomoću kojeg bi opet mogao ojačati utjecaj Agencije Alfa. S vremenom Elmoričino ime se sve ozbiljnije počelo isticati na mjestu predsjednika, a kulminaciju je doživjelo u ovoj epizodi kad je i službeno predstavljena na čelu Vijeća sigurnosti. Njeni dirljiv i snažan govor na predstavljanju sigurno da je ostavio dubok utisak u svijetu i bilo je vidljivo da je riječ snažnoj i moralnoj osobi koja se odlučila uhvatiti u koštac sa svim gorućim problemima koji su obuhvatili ovaj svijet.

"I moje prve misli sada upućeni su tim žrtvama i onima koji su preživjeli kako bi ih oplakivali. U četiri godine koje su uslijedile nakon rata bili smo svjedoci prave eskalacije nasilja oko nas... A to nasilje dijete je očaja! Nasilje rođeno iz bijede, siromaštva i socijalne nepravde, s kojim smo se po mom mišljenju suočavali često neopravdanom silom! Budite sigurni da će, pod mojim predsjedanjem, novo Vijeće sigurnosti stati na kraj takvoj represiji!"

Nyda Maverick. Jedno od najokrutnijih stvari koji su pogodili East City nisu samo velika razaranja koja su pogodila grad već i ono što se izrodilo iz toga. Riječ je o prokonzulima, najkontroverznijim organima reda u NN svijetu. Djelomično se možda i može shvatiti radikalno ponašanje vlasti s obzirom na sav kaos koji je nastao iz svega ovoga, ali kad trezveno gledamo cijelu stvar prokonzuli su daleko od onog što bi mogli definirati kao organe reda. Biti policajac, sudac i krvnik sve u jednom toliko ledi krv u žilama da se i Nathan sav nakostriješi kad ih sretne. Međutim nije pravilo da su sad svi prokonzuli okrutni. Jedna od njih je na Nathanovo opće iznenađenje postala draga prijateljica iz prijašnjih susreta Nyda Maverick. Sjetimo se Nyde iz par pustolovina s Nathanom. Vratimo se prvo na epizodu NN SR 63 "More pustoši" gdje je bila u osiguranju sutkinje Diane Vickers kao agentica ministarstva pravosuđa na putu za Mjesec i gdje se upoznala s Nathanom. Neugodan susret s mutantskom terorističkom organizacijom stvorio je kod Nyde ne samo veliki fizički već i psihički ožiljak gubitkom muža Byrona. Nakon toga u epizodi NN SR 104 "Očajnički bijeg" Nathan ponovno pomaže Nydi i Diani Vickers u sjevernom planinskom području koje su ostale opkoljene uslijed izdaje u ministarstvu. Sad su opet tu u još jednom delikatnom susretu, ovaj put oboje u ulozi istražitelja. Istraga se usredotočuje na Brendu Stevens, kćer senatora Stevensa kao motiv ubojstva, ali nova otkrića ih ubacuju u komplicirani vrtlog odnosa koji će dovesti do iznenađujuće istine...

Viettijev poučak. Svi Nathanovi vjerni fanovi mogu napokon biti sasvim zadovoljni. Vietti je potpuno preuzeo kontrolu nad serijalom i uveo nas u još mračniji, apokaliptičniji svijet bliske budućnosti. Svijet je to u kojemu je riječ moral kao definicija dobila novo značenje. Svijet u kojem ljudi u svojem nagonu za preživljavanje čine sve kako bi opstali. I tu se ne libe na bilo koji način pronaći kutak za opstanak u ovome razrušenom gradu. To je Nathan na dosta bolan način shvatio u ovoj epizodi. Naizgled još jedna klasična Nathanova istraga tijekom epizode odvela nas je u mračne tajne grada koji je zadobio potpuno novi oblik. Vietti, majstor naracije kakvog ćemo rijetko gdje naći, još jednom uspijeva napraviti atmosferu koja nas s dubokom uvlači u priču koja na kraju doživljava veliki obrat. Nathanu je u epizodi priključena i Nyda Maverick, njegova stara prijateljica. Ovdje Vietti kao da pokušava ubaciti neke natuknice u vezi njihova odnosa. Nathan nekoliko puta pokušava da se nađe s njom na večeri nevezano za istragu. Kao da nastoji u Nydi naći neku utjehu nakon svega što je prošao. Takav susret ipak nećemo vidjeti zbog delikatnosti zadatka.

Ubacivanjem novog negativca zvanog "The King" iliti kralja Sub Cityja u jednu novu veliku priču Vietti postavlja nove standarde u Nathanovom kontinuumu. "The King", lik izrastao iz strašne sudbine grada ne bi trebali gledati u potpuno negativnom smislu. Njegova jazbina je jedna ogromna knjižnica u kojoj provodi većinu vremena u miru, čitajući. Vidimo da čovjek ima neku svoju etiku kad je u pitanju njegova obitelj i zauzeo je gard u kojem želi pokazati Nathanu i vlasti da se ne boji direktnog sukoba s njima kako bi očuvao svoje pozicije. Nathanu to sigurno nije drago, ali njega na kraju nešto drugo muči. To je onaj osjećaj kad morate potpisati poraz iako vam se čini da možete neke stvari promijeniti. Nathan je ušao u klinč moralnih dvojbi ovog slučaja i sigurno da mu nije bilo drago saznanje da ne može trenutno privesti ubojicu licu pravde iako djelomično shvaća njegov postupak. Došao je do pat pozicije kad je nemoćan išta poduzeti, jer bi mogao samo pogoršati stvar.

Vietti jednostavno rastura cijelom atmosferom koja se provlači kroz epizodu. Nathanov svijet više nije isti, još je veći jaz između elitnih gornjih i potonulih zapuštenih donjih razina grada. Osjeća se ona duboka bol kod ljudi koji su prošli kroz posljedice strahotnog pada Uranije. I Nathan nije više isti, a ovaj slučaj mu dođe kao sol na ranu. Gnjev koji osjećamo u njegovim riječima jači je nego ikad, jer mu je "The King" uspio utkati težak osjećaj krivnje.

"Učinio nas je prešutnim suučesnicima svega što se dogodilo... Prisilio nas je da izdamo sve svoje ideale... Značke koje nosimo... Prisilio nas je da pljunemo na sve u što vjerujemo!... Bio je to šah-mat... A "The King" je uživao u toj sceni do samog kraja..."

Andrea Bormida. Voljeli mi ili ne ovog crtača NN staffa mora mu se priznati da je dosljedan u svom crtežu. Bormidin dosta mračan stil sigurno da ne odgovara ukusu svakog čitatelja, ali ova epizoda mu je idealno legla. Viettijeva priča koja nas je tragičnim događajima odvela u svijet podzemlja East Cityja savršeno odgovara Bormidinom stilu koji je mračnim tonovima lijepo dočarao taj svijet postapokaliptične budućnosti. Nekima će ići na živce Bormidin način crtanja likova koji su u nekim kadrovima neprepoznatljivi, ali ako to izuzmemo svojim tonom je sasvim solidno pogodio epizodu. Skladnim ubacivanjem digitalnih efekata stvorena je zgodna kombinacija koja s tamnijim tonovima lijepo prikazuje surovost ovog svijeta i mračnu tematiku epizode. Opći dojam je puno bolji nego u svom prvijencu u regularnoj seriji u epizodi NN SR 170-171 "Gradske bande". Ako pronađe pravilan balans između crne i bijele boje mogao bi se dobro uklopiti u serijal.

De Angelis je opet ušao u fazu vezanih dobro odrađenih naslovnica. Opet upada u oči njegovo eksperimentiranje s bojama koje je zgodno uklopio u dubinski prostor. Prevladavajućim zagasitim crvenkastim tonovima uspješno je prenio mračnost tematike ove epizode. Nadajmo se da će i dalje nastaviti s pogođenim naslovnicama s obzirom na činjenicu da je u zadnje vrijeme imao dosta velike amplitude kad je u pitanju njihova kvaliteta.

Zaključak. Sad kad smo ostali bez par glavnih nemezisa u serijalu poput Skotosa i Mister Alfe trebalo se okrenuti novim neprijateljima i njihovim paklenim planovima. "The King", a u prethodnoj epizodi i Aran Darko produkti su novog vremena i trenutne situacije koja je pogodila Nathanov svijet. Vidjet ćemo kako će Vietti razvijati njihove uloge u serijalu, ali ono što treba istaći da svi oni samo su posljedice jednog novog velikog neprijatelja koji je pogodio Nathana i njegov svijet. Pogodili ste, riječ je o PTSP-u Nathanovog svijeta koji nije zaobišao niti njega. Nathan se bori koliko može sa svim posljedičnim strahotama rata koje se neprimjetno uvlače u sve pore kože, a novi udarac je dobio od vladara Sub Cityja nad kojim nije uspio sprovesti pravdu. To ga boli više nego išta, jer ona moralnost koja izvire iz njega je jedino što ga drži. Sad kad više nema Ann, Reisera, Hadije, Legs, poginulih članova agencije, sad kad je i Sara otišla, Nathan više nema nikakav oslonac i jedino čime se hrani je izvršenje pravde i kakvog-takvog mira u ovom surovom svijetu. "The King" mu je eto i to upravo oduzeo i ostavio gorak okus. Ali poznajući Nathana samo privremeno. A dotad možemo samo suosjećati s njim. U njegovom tihom bijesu...

"Jednog dana ću pronaći način da izravnam račune s njim... U ime pravde!"

NN LIB 57b Zagonetač

• thekide