Dan meteoroida

NN LIBSP 5 | 128 str.

U tijeku je talačka kriza oko asteroida Gothmog! Brzinskim postupkom kreira se specijalni interventni tim s Nathanom na čelu, a zadatak je infiltracija na svemirski brod Grimizni Meteor, spašavanje taoca i eliminacija članova mutantske fronte za oslobođenje orbitalnih stanica! A osim toga Zemlji prijeti udar divovskog meteoroida – pravi armageddon!

• Dan meteoroida
    NN LIBSP 5

• Il giorno della meteora
    NN SPEC 5

• Specijalac ima specijalni dodatak s kronologijom serijala - "Kronika budućnosti" kojeg je ažurirao i prilagodio Vladimir Tadić.
  • Priča se bavi (potencijalnim vojnim) sukobom Orbitalnih stanica i Zemlje, što je samo nagovještaj za stvari koje tek dolaze. Pravi rat počinje u NN #157-161, a promijenit će samo lice Zemlje! Sukob Zemljana i Svemiraca također je omiljena Asimovljeva tema ("Robot" serija, a bome i ostale), kao i u crtanoj seriji "Gundam", gdje je pozadina sukob između nekih od Stanica i Zemlje.
  • Prvi solo uradak crtača Francesca Rizzata na serijalu, u kolaboraciji ranije je radio NN 43 i 47! Francesco Rizzato na lambieku!
  • Zamjensku naslovnicu radio je Gino Vercelli.
  • Serra je kreditiran samo za idejni dio, no ostalo je Berettino djelo! Prvi Berettin scenarij za NN-a, poslije će još izdati koscenarij za NN 64/65 i za NNMM #2 "Tajna baze Drugdje", a ima i neobjavljeni scenarij "Berenice". Za dodatne informacije o toj epizodi pogledati ovaj link! Izvorno je to trebao biti NN gigant, a bio bi logički nastavak ove epizode jer bi tema bili razvitak i uporaba impulsnih motora (koje zasad koriste samo Skyhound i vojska) u javnom sektoru, i shodno tome, slijedila bi intervencija Ljudi u crnom! To bi također bila polazišna točka za rat za nezavisnost svemirskih kolonija, budući da bi promet u svemiru bio ubrzan, te bi bila dostupna i duboka područja Sunčevog sustava. No, ovaj Berettin kontinuitet napušten je u korist drugog kontinuiteta – svi znamo da su stvari krenule drugačijim smjerom. ;)
  • Tijekom epizode vidimo nekoliko orbitalnih postaja, Kaliopeja,Talija, Erato u izgradnji (skoro biva uništena); a Delandro potječe s Melpomene, jedine mutantske kolonije smještene iznad zemaljske površine.
  • Str. 17. "Terradyne aerospace" cepelin, tipična scena iz "Blade runnera".
  • Str. 18., spominje se Kod 47. U Zvjezdanih stazama, u flotinom signalnom protokolu Code 47 je kodirana komunikacija namijenjena samo za prijem oficira koji drže rang kapetana ili više. Isto tako, ta komunikacija se ne bilježi u službenim zapisima.
  • Str. 19., 5. vinjeta – "Terradyne traži tebe! Gradilišta Erata, najmodernije orbitalne postaje traže ljude!"
  • Spominje se "Fronta za svemirsko oslobođenje", teroristička organizacija koja se bori za neovisnost orbitalnih postaja. Navodno se iza toga krije lobi kompanija koje trguju oružjem.
  • Vraćaju se neki stari likovi: Yvonne Samson, Nathanova prijateljica iz kadetskih dana (Zatočenica dvorca, SD 22/23), poručnica Storm (Glas iz prošlosti, LU 47).
  • Flota generala Shee, sastavljena je od admiralskog broda Scarlett Meteor (montiran plazmeni top), fregate Battleaxe i broda za potporu Star Blazer.
  • Admiral Tolwyn je lik iz video-igrice "Wing Commander".
  • Scarlet Meteor i poručnik Shea elementi su "Gundama": negativac u seriji zove se Char Aznable (što se čita slično kao i Shia) i njegovo borbeno ime je "The Red Comet" (spominje se i u "Broj Nula" i "Svemirsko pješaštvo").
  • Plazmeni top (plasma cannon) koje se nalazi na Meteoru preteča je tehnologije faznih topova iz Zvjezdanih staza.
  • Delandro svoju ekipu naziva "Oslobodilačka skupina mutanata".
  • Tehnologija Skyhounda su impulsni motori, koje je dobio od Bratstva sjene u epizodama LU #42/43.
  • Ares korporacija zarađuje prodajom oružja orbitalnih stanicama. Militech industries je njezina konkurencija.
  • Gothmog je ime zamjenika Kralja-vješca u Minas Morgulu (vidi J. R.R. Tolkien "Gospodar prstenova").

Vjetrovi rata ili pustolovina u uvjetima nulte gravitacije

Mogu reći da sam slične teme i očekivao od ovih autora, jer su Berettu i Serru uglavnom zanimale ovakve priče. Epizoda je duboko ugniježđena u sam setting serijala i obrađuje zanimljive i diskutabilne teme poput mutantskog terorizma, fronte za oslobođenje orbitalnih postaja, apokaliptične prijetnja Zemlji, malo dobre stare vendete. I još mnogo toga za što bi najbolje bilo da pročitate cijelu priču, pa još jednom i malo u glavi dodatno prostudirate završni dio. Autori u predgovoru specijalcu osvrću se na posebnost ove epizode jer se događaji uglavnom odvijaju u stanju nulte gravitacije, poput onih u filmovima "2001. Odiseja u svemir", "Apollo 13" ili redovnim epizodama "Zvjezdanih staza" i "Zvjezdanih ratova"

u

Nokturno u Metropoli

Ako poznajete Berettu kao autora, onda znate da teškom voljom piše solo epizode, te da su mu srcu draže epizode koje zadiru u samo srce kontinuiteta (sjetimo se samo MM giganta "Prokletstvo u Sahari"). I kako to obično biva s onima autorima koji vole prtljati po kontinuitetu, kao konačni rezultat nerijetko ispadnu izvankanonske epizode. Ili pak bi čitatelji ili kolege autori htjeli da dotična epizoda nije u kanonu. Beretta je na Neveru uglavnom htio nastaviti narativne linije koje je otvorio (ili nagovijestio) Serra na samom početku serijala, no od čega je zatim odustao na određeno vrijeme. Vietti je kasnije opet otvorio i završio to poglavlje, samo puno brojeva kasnije. Prvenstveno pričam o ratu između orbitalnih postaja i Zemlje. U impressumu je navedeno da su za priču zaslužni Serra i Beretta, a Beretta je to dodatno razradio i napravio scenarij. Vjerujem da nije bilo teško da ovi spomenuti autori pronađu zajedničke interese u priči, budući da imaju srodne afinitete, a i obadva su ST fanovi.

Već u dodatku "City News" u jednom od prvih epizoda mogli smo vidjeti hrabre ljude orbitalne flote koji čuvaju Zemlju u svojim impresivnim svemirskim brodovima, admirala Patricka O' Sheu i njegov nadaleko pozvati "Scarlet Meteor". U epizodi "Svemirsko pješaštvo" (SD 9/10) upoznajemo Svemirsko pješaštvo koje se generacijama dičilo hrabrim vojnicima koji su rođeni na Zemlji. I da je Nathan prije svog odlaska u policiju bio dio Pješaštva! No, danas su takvi u manjini, a zamijenili su ih ljudi iz orbitalnih kolonija! Dođe li do rata za neovisnost kolonija, tko će onda moći stati u obranu dobre stare Zemlje? Zasad možemo samo nagađati, no u budućnosti vidjet ćemo kako se stvari odvijati između Zemlje i stanica.

Scarlet Meteor

Na prvim stranicama ovog specijalca vidimo kako Nathan biva ponovno unovačen u vojsku, i s misijom spašavanja svoje ljubljene Zemlje. Sad konačno možemo vidjeti najvećeg Nathanovog junaka - admirala Patricka O'Shaeu, no nažalost u jednoj vrlo delikatnoj i škakljivoj situaciji, koja mu ne stoji na čast. Uzgred budi rečeno, nisam zamišljao da će ovakav lik biti predstavljen na ovaj nezahvalan način. A i scenaristi se nisu potrudili da mu u usta stave više od desetak normalnih replika. Naime, vođa mutanata s orbitalne postaje Melpomene, Jason Delandro, istaknuti je član Fronta za svemirsko oslobađanje orbitalnih postaja, kao i simpatizer Fronta za oslobođenje mutanata, oteo je Scarlet Meteor i onemogućio mu uništenje gigantskog meteoroida Gothmoga – koji svom svojom veličinom prijeti Zemlji uništenjem! Sad, prosječniji scenaristi ovdje bi stali i iskoristili te temelje za izgradnju priče. No, Delandro zapravo ima druge ciljeve, a oni se tiče admiralovog sina, umišljenog i bahatog kadeta Jacquesa Merrina Sheje. Političko-teroristička tematika pretvara se u osvetu, traženje pravde za sirovog i bezosjećajnog ubojicu. Delandrova otmica poprima razmjere osobne osvete i zapravo još više otežava pomirenje i mirnu rezoluciju problema.

Kako smo već spomenuli, Nathan je ponovno unovačen u vojsku, a njegov prijatelj Jerry Lone konačno je dolijao sa svojim brodom na impulsni pogon (što je bila normalna pogonska snaga svemirskih brodova Federacija u Star Treku). Kasnije im se pridružuju i neki likovi iz prijašnjih epizoda; poput plaćenice Yvonne Samson, Nathanova prijateljica iz kadetskih dana (Zatočenica dvorca, SD 22/23), poručnica Storm (Glas iz prošlosti, LU 47). Posljednji član ekipe je Mark Cameron. Svi oni odabrani su da se tajno infiltriraju na Scarlet Meteor i preuzmu kontrolu nad brodom od pobunjenih mutanata.

Tema je u osnovi vrlo politička, a u pozadini se otkrivaju razne zakulisne igre koje igraju vlade orbitalnih stanica, (zemaljska) vojska i trgovci oružjem (korporacija Ares). Serra se nagovještajem rata i interesnim igrama pozabavio u epizodi "Pomaknuta orbita". Na opet jedan drugi način, Medda se također uhvatio interesne politike i mutantima u epizodama s Golf Clubom ("Ljudska meta" ili G4 "Ustanak"), kao jednom od organizacija moćnika kojima je u interesu rat između Zemlje i Orbitalnih. Jer, neki od rata uvijek profitiraju. Shvaćamo koliko su zapravo mali ljudi poput Jasona Delandra i njegove tragične obitelji i kako moraju trpjeti igre moći i novaca. Delandro je ipak ustao protiv nepravde i sistema i toj ga borbi podržavam. Uzeo je stvar u svoje ruke i zaratio protiv svih, kako je ispalo na kraju. No, situacija je kao i u stvarnom životu puno kompliciranija. Mali ljudi zapravo su lutke u rukama moćnika, bila to vlada, vojska ili neki jak političko-korporativni lobi.

Delandrova ekipa ogorčenih mutanata

Tko je Francesco Rizzato? Radio je na epizodama Agencije Alfa, Legs Weaver, Magic patrol u Zoni X, olovke na nekim Neverima i redovni broj 47. Ova epizoda njegov je kompletni prvijenac, na prijašnjim epizodama uvijek je dolazio u kombinaciji s drugim crtačima, što je po meni nepotrebno marginaliziranje vrlo dobrog crtača. Nije toliko prepoznatljiv kad ga se stavi uz bok drugim crtačima i sveukupno nije ostavio neki trag na serijalu. Malo statičnije kadriranje, jasan i pregleda crtež s tek naznakom manga elemenata. Moram priznati da mi je kretanje i položaj tijela likova u bestežinskom prostoru malo nezgrapno nacrtano, no opet, nikad nisam zaista vidio pravo kretanje pod tim uvjetima da mogu procijeniti. Kao i obično, zamjenska naslovnica je koma, brzinski napravljena naslovnica, kolaž nekoliko glavnih elemenata serijala. Čak ni svemir nije prikazan, a radnja se u cijelosti tamo dešava. Ocjena vrijedi za originalno Castellinijevo izdanje.

Vrlo inteligentan zaplet, rasplet s twistom, duboka ugniježđenost priče unutar Nathanovog univerzuma, preispitivanje nekih delikatnih tema, ali i provođenje stvari stare koliko i svijeta – osvete! Ako ste čitali zanimljivosti, onda znate da je Beretta imao ideje za djelomični nastavak ove epizode (u NN gigantu!) koji bi stvorio jedan drugačiji kontinuitet kakvog poznajemo u Nathanu. No, taj plan je napušten, tako da impulsni motori još nisu zastupljeni u javnoj uporabi, a rat između orbitalnih stanica i Zemlje bit će naknadno obrađen tek u 157. epizodi. Na neki način tim potezom otegli su događaje, i isto tako spriječili širenje NN univerzuma na druge priče i svemir. U redovnoj seriji, uglavnom, giganti su ipak krenuli drugim tijekom. Od vas se opraštam frazom koja predviđa ono neminovno, a čije je sjeme zasijano na samom početku -

Delandro: "Jednog dana, ubrzo, kolonije će se pobuniti…"

NN LIBSP 4b Stiže Legs!

NN LIB SP6b Sigmund - oceani kiberprostora

Ukupna ocjena 98%

10, 10, 10, 8

Naslovnica nema veze s pričom. A sama priča je dinamična i zanimljiva.

04.08.2012
    17:05:00 sati

5, 7, 5, 2

Prilično ambiciozna priča; možda i malo previše. Imamo meteoroid (poprilično velik za jednu česticu, valjda asteroid) koji se sprema zabiti u Zemlju, mutante koji to iskorištvaju u vidu još jedne borbe za svoja prava, Nathana i ekipu na kojima je da to spriječe, a ista je sastavljena u rekordnome roku, i "zle ljude" koji kontroliraju cijelom situacijom iz sjene. Kada sam prvi put pročitao ovaj specijalac već na tridesetoj stranici mi je bilo jasno da se radi o jednoj naizgled "velebnoj" priči, dok je u stvari u pitanju jedva probavljiva epizodica s nekoliko dobrih scena i nagovještajem za rat s orbitalnim postajama, koji je zaslužan za dobar kraj ove priče. Doista, iza ove priče stoje dobre zamisli, ali to je i dalje ne čine dobrom pričom. U priču smo ušli na prilično glup način. Prvo je sabotiran neki brod za zasutavljenje meteoroida, koji se zatim zabije u isti, zatim su Nathan i par njegovih starih poznanika okupljeni u nekoj bazi, gdje saznajemo da su mutanti zauzeli Scarlet Meteor (wtf?), i onda su tek tako dobili zadatak da ga preotmu, a način na koji su dospijeli na njega je nevjerojatan. Zatim slijedi uglavnom dosadna radnja na  brodu s nadmudrivanjima gdje uglavnom ima par dobrih scena, poput one gdje si Delandro i O'Shea međusobno drže prodike, a kasnije Nathan pokuša nekako odgovoriti Delandra od svoje zamisli, no ipak sve završava jednim velikim praskom i priglupom scenom gdje je ekipa na Scarletu ipak nekim čudom uspijela izaći živa. Možda je i dobro da je ovaj specijalac nagomilan tekstom jer se zbog istog te nevjerojatne scene ne primjećuju iz prve zbog umora očiju od tolikog čitanja. Nathanovo rezimiranje, kako se u stvari sve odigralo, na kraju priče je ispalo relativno ok, ali ni to nije baš previše poboljšalo priču, ali zato sam kraj, kako sam već spomenuo, jest.

Crtež. Rizzato, po trenutno viđenim radovima, spada u moj uži krug najlošijih NN-crtača. I dok je s Artusijem sasvim dobro funkcionirao u epizodi "Ravenov povratak", samostalan otkriva svoj "sitan" i statičan crtež, koji je opet toliko "sitan" i statičan da u nekim krupnijim kadrovima izgleda k'o uvećani mali kadar, bez nekih detalja. Da ne govorimo da u nekoliko navrata kada netko puca iz oružja, onda to izgleda kao da ima sačmu, a ne neki višefunkcionalni pištolj ili pušku iz budućnosti. U svakom slučaju, njegov je crtež definitivo ispod razine same priče i kao takav dodatno pogoršava dojam iste. Što se naslovnice tiče, ocijenio sam ovu Libellusovu, koju je dovoljno samo pogledati da se shvati da je u rangu onih Ludenosovih zamjenskih. Ne samo da nema nikakve veze s pričom nego je tako loše nacrtana i nespretno obojana da bi ju se moglo svrstati u klasu ispod one amaterske, a svi znamo da je Vercelli vrsni profesionalac. Šta mu bi? Inače, Catellinijeva mi je za osmicu.

No dobro, ovo polako prelazi u kontrarecenziju, pa da zaključim: Preambiciozno zamišljena priča s dosta neoriginlanih ideja i par dobrih scena, koje je izvlače, te lošim crtežom; sve zajedno ipak može proći kao solidno-prosjećna epizoda, mada ju ni činjenica da je iz '95., a rat s orbitalnim postajama je nastupio 9 godina poslije, ne poboljšava previše.

04.08.2012
    19:48:00 sati
  • Jerry Krause

8, 8, 8, 6

Ne mogu ne zamijetiti, čitajući gornji komentar kolege drogsyja, da je u zadnje vrijeme postao malo više kritičan prema Nathanu. ;)

A sad na komentar: jedan od boljih specijalaca u ovom početnom razdoblju. Nisam neki ljubitelj priča u serijalu koji se vrte u svemirskom prostoru, ali Beretta je ovdje napravio nekoliko stvari koje su mi se svidjele. Prvo je velika doza kontinuiteta koji se provlači kroz epizodu, drugo je pitka i čitljiva, iako ne baš originalna,  priča s twistom na kraju. I treće zanimljiv Rizzatov crtež koji je kvalitetno prati priču. O Vercellijevoj naslovnici sve je već rečeno.

06.08.2012
    00:10:00 sati
    Jerry Krause

5, 6, 7, 10

Prica jeste ambiciozna, kao sto je drogsy rek'o, ali to je to.  Previse je razvucena, i stvarno ne shvatam zasto je ovo moralo na 128 strana.  Sve sto je ovdje stalo moglo je i lagano u redovni broj na 96 stranica, ali oka... crtez mi je i nije bas nesto: Rezzato mi je nije medju omiljenim Nathanovim crtacima, jer mu likovi nekad izgledaju kao karikature.  Sto se tice naslovnice, ova Libellusova je ok, ali ona Italijanska je zakon, i ova 10 koju sam ovoj epizodi dao je za Itaijansku naslovnicu, a ne za Libellusovu.  Kraj price, i ona scena kad Nathan tvrdi svojim superiornima da je sve ovo vojna korupcija, je previse razvucena scena (kao i ostatak ove epizode).  Najzanimljivija stvar ovdje mi je ona Delandrova prica kad su mu ubili sina i zenu, i kad je on nasao zlocinca sa tetoviranom rukom na brodu.  Na zalost, ovaj dio price je vrlo kratak, i kad se zavrsio, onda smo ponovo imali onu naivnu akciju, eskplozije, pucanje, itd.  Drugacije receno, gluposti koje nikad nisu godile ovom serijalu, makar sto se mene tice.

07.08.2012
    18:07:00 sati
  • chris.tower

9, 9, 10, 9

Odlican crtez. Svidja mi se i to sta je cijela radnja smjestena u svemiru!

08.09.2012
    14:44:00 sati
    chris.tower

8, 7, 9, 7

Zanimljivi specijalac, mada meni kvalitetom slabiji od prethodna dva u Libellusovom izdanju.. Priča je napeta od samog početka, malo su previše to iskomplicirali na kraju, ali sve u svemu, puno više od prolazne ocjene.. Crtež je sasvim solidan, bez primjedbi.. Od naslovnica mi ni jedna nije nešto, ocjenjujem našu, koja je ipak lošija od originalne..

27.10.2012
    08:19:00 sati

• Pariški dželat