Pustolovi

Blade of immortal

PSDZ SA 1b | 96 str.

Lewis - Clarkova ekspedicija i prodor u neistražena područja je iza nas. Misija je uspjela. Rijeke kao transportne linije su istražene, šume koje obiluju krznašima su detektirane. Teritorij je mapiran, opisan, procijenjen kao važan i vrijedan borbe za dominaciju. Sada je vrijeme za utiranje i stabilizaciju prvih trgovačkih puteva. Vrijeme je za prve čarke, puškaranja i bitke za konkurentnost američkih krznarskih kompanija. Ova epizoda je posvećena Missouri Fur kompaniji, njenom utvrđivanju i istiskivanju kompanija sa sjevera iz igre.

• Pustolovi
    PSDZ LMS 948
  • Ekspedicija - Avanturisti
    PSDZ PI 1
  • Prema nepoznatome - Pustolovi
    PSDZ SA 1

• Avventurieri, Gli
    PSDZ SR 2

• Manuel Lisa (1772. New Orleans - 1820. St. Louis) bio je španjolski državljanin, koji je tijekom života dobio američko državljanstvo. U povijest se upisao prije svega kao pionir i graničar, a kasnije i kao trgovac, Indijanski agent i istraživač. Lisa je bio među osnivačima tvrtke Missouri Fur company, trgovačkog društva za krzno. Slavu je stekao kroz trgovanje s američkim plemenima iz gornje regije Missouri, kao što su Teton Sioux, Omaha i Ponca.
  • John Colter (Rođen 1770-1775. , umro 1812. ili 1813.) je bio član Lewis - Clarkove ekspedicije. Iako je bio član jedne od poznatijih ekspedicija u povijesti, Colter se najviše proslavio zbog istraživanja koja je napravio tijekom zime 1807./1808., kada se u povijest upisao kao prva poznata osoba europljanin koji je nogom stupilo u današnji Nacionalni park Yellowstone. Tamo se navodno može vidjeti kamen u koje je udubio svoje ime i prezime. (Vidi sliku u recenziji.) Njegov bijeg od Crnih Nogu, koji je prikazan i u stripu, inspirirao je mnoge radove, pa čak i jedan nijemi film iz 1912. „John Colter's Escape“ (Vidi plakat.)
  • Epizoda je izašla u originalu 1967. godine.

Moram priznati da me kao dijete Priče s Divljeg Zapada nisu baš zanimale. Uz jednog Kapetana Mikija, Marka, Kita Tellera, Zagora, nije bilo mjesta za ovo. To mi je bilo nešto s previše teksta i povijesnih informacija, te bez „pravog“ junaka. Druga stvar, ovaj serijal zahtjeva kronološko čitanje, jer se tako lakše uživjeti, a meni su u ruke dospijevale samo poneke epizode. Međutim, kad nešto drži svoju vrijednost, odoljet će zapinjanju u ropotarnici povijesti i ponovno se naći u rukama čitatelja. Premda i s 40-tak godina zakašnjenja. Sve ono što me je kao dijete odbijalo od ovog serijala, danas je postalo ono zbog čega me privlači.

Plakat

Glavna ideja serijala je manje više poznata svima, pa se neću dugo zadržavati na tome. Bavi se prodorom pionira na područje Indijanaca i razvojem tada mladih Sjedinjenih Država. Mladih, jer je rat za neovisnost, prema vremenskoj točki u kojoj serijal počinje, tek završio. U fokusu događanja, kao nosioc radnje, „junak” s kojim se čitatelj poistovjećuje je obitelj MacDonald. Kroz generacije te obitelji i njihove članove svjedočimo stvaranju povijesti, upoznajemo se s mnogim slavnim ličnostima i dobivamo uvid u vojne, ekonomske i političke strategije osvajanja jednog cijelog kontinenta. U ovom stadiju serijala još smo uvijek na Brettu MacDonaldu, prvom MacDonaldu koji je stigao na američko tlo i koji je začetnik loze.

Colterov kamen

Brett je u ovoj epizodi pretrpio nekoliko pritisaka na vlastiti obrazac ponašanja i doživio određene promjene u osobnosti. U prošloj je bio samo jedan mladi imigrant, pun nade i ideala, sklon olovci, a ne puški ili lopati. Zbog olovke, zbog svog crtačkog dara je inicijalno i bio pozvan prisustvovati slavnoj ekspediciji, ali je itekako brzo naučio i puškarati i lopatati. Za moj ukus, možda i previše brzo. I ne samo to, stvarno ga je išlo. Oslobodio je mladu indijansku djevu, zbario je, vjenčao se, dobio sina jedinca, spasio sabotažu ekspedicije. Činilo se da takvog jakog i pravog momka Amerika do tad nije vidjela.

Nakon završetka misije Lewisa i Clarka je odlučio ostati u plemenu Shawneeja skupa sa ženom i sinom. Sve je djelovalo idealno, prve testove života u divljini je prošao, pleme ga voli, poglavica mu je šurjak, netaknuta priroda i Indijanci nude neiscrpnu inspiraciju za slikanje, a skroman obiteljski život daleko od civilizacije djeluje romantično. Unatoč svim njegovim dobrim namjerama, promjene koje pogađaju to područje djelovat će na njega i njegovu osobnost koliko god se on trudio ne uvlačiti u peripetije i ostati izvan svega.

Na scenu stupa Manuel Lisa, jedan od osnivača Missouri Fur Company, čovjek kojega povijest opisuje kao graničara, trgovca krznom, zemljoposjednika, istraživača i Indijanskog agenta. Biti upisan u povijest riječima dostojnih pravog pionira i pomicatelja granica znači da je svakako imao petlju i neke soli u glavi. Takvim nekakvim ga je prikazao i autor Gino D'Antonio. Pronicljiv je, pragmatičan i hrabar, a ubojstvo ili puškaranje samo su sredstva koja on prihvaća kao takva i niti malo se ne opterećuje moralno - etičkim aspektima takvog čina.

Manuel Lisa

Njegova je namjera utvrditi kompaniju na tom području i otkupljivati krzna od Indijanaca. Na prvu to ne zvuči ništa loše, a Brett je čak dobio poslovnu priliku da bude posrednik za Lisu. Međutim, pojava nove kompanije i borba za tržište donosi novu dinamiku u odnose među plemenima. Isto tako, smeta kompanijama sa sjevera koje tamo postoje i već debelo uživaju svoj komad kolača.

Prvi Lisin poslanik John Colter doživljava potpuni debakl prilikom pokušaja da stupi u kontakt i sklopi posao s Indijancima Black Feet. Jedva izvlači živu glavu iz te situacije. Poglavica Crnih nogu, Opečena glava, grubo se poigrao s njim. Skinuli su ga do gola i natjerali da bježi ispred njih, spašavajući tako život. S time oni poručuju da nisu za suradnju i da već imaju trgovce s kojima su sklopili posao, te ih nemaju namjeru mijenjati.

John Colter je još jedna povijesna ličnost. On je glavom i bradom sudjelovao u Lewis - Clarkovoj ekspediciji, te je nakon toga ostao živjeti u divljini. Situacija s Crnim nogama mu se uistinu dogodila, a spasio se na gotovo identičan način kao što je D'Antonio prikazao u stripu.

Muke po Colteru

Nakon ekscesa s Colterom, Lisa ne samo da želi zavladati područjem radi trgovine, nego se također stvorio motiv osvetničkog obračuna s Crnim Nogama i kompanijom kojoj oni čuvaju leđa. Brett i poglavica Shawneeja Mali Vuk, žele ostati izvan sukoba, ali nakon što Crne Noge pokažu svoje krvoločno lice, više se ne može ostati po strani.

Moram priznati da ideja ove epizode i danas izgleda svježe. Pokoja povijesna ličnost, vrlo realistična strategija izvlačenja kapitala u trgovini s Indijancima, surova karakterizacija likova koji jednostavno idu skupa s kontekstom, ali tu je i „ali“. Dijalozi su na momente jako dosadni i što je najgore, predvidivi. Bez neke kemije u odnosima među ljudima.

Kada u računicu stavim i crtež Renata Polesea koji jako varira i ponekad prikazuje ljude s neproporcionalno velikim glavama, ukupan dojam se srozava. On mi je puno draži na Nick Raideru nego ovdje.

Međutim, unatoč svim tim manama, ova edicija vrlo lako zaokupi čitatelja i stvara dovoljnu napetost te traži da se pročita i idući broj.

PSDZ LU 1a Prema nepoznatome

PSDZ SA 2b Osvajači

7, 7, 8, 5

Fenomenalna recenzija!

Što se tiče ove epizode ili općenito PSDZ, meni je to (također) poprilično sve novo. Prvu epizodu pročitao, ima možda dvije, tri godine. Mene nije ništa odbijalo od ovog serijala, jednostavno nisam znao da postoji. Uglavnom, meni se sviđa. Ima dobrih, ima manje dobrih epizoda, sve u svemu ok je. Ovu epizodu svrstavam među one bolje.

18.03.2018
    18:42:00 sati

8, 9, 8, 7

početni brojevi "priča" mi imaju neku posebnu draz

18.03.2018
    18:49:00 sati

8, 6, 8, 8

18.03.2018
    19:45:00 sati

6, 6, 4, 8

18.03.2018
    19:55:00 sati

10, 10, 10, 10

19.03.2018
    14:59:00 sati
  • herzegovina.boy

7, 7, 9, 10

19.03.2018
    21:39:00 sati
    herzegovina.boy

8, 8, 7, 8

Dobra priča sa samog početka ovog serijala, sa velikom dozom romantike. Moram da ispravim recenzentkinju - priča je prvi put objavljena 1984. godine, prilikom reprinta serijala.

23.03.2018
    14:04:00 sati
    miljacka

8, 8, 8, 9

Mora se priznati da "Priče sa Divljeg zapada" imaju onu neku posebnu draž, te da prilikom čitanja izazivaju neki poseban osjećaj.. Smatram da je razlog tome činjenica da je serijal počeo izlaziti krajem 80-ih, a same epizode su bile (već onda) dovoljno ozbiljne i odudarale su od tadašnjih (bez uvrede ikome) neozbiljnih Zagora, Mikija, Marka, Bleka i ostale ekipe.. Ovu sam epizodu čitao pred podosta vremena kada je izašla u Strip-Agent izdanju i moram priznati da sam i zaboravio o čemu je točno riječ, ali bez obzira na to, znam da su ovo počeci jednog odličnog serijala kojeg svakako treba cijeniti.. Poleseov crtež mi se sviđa, kako u PSDZ tako i u Bella & Bronco serijalu.. Ima taj neki svoj šmek :)  Naslovnica je jako lijepa mada je na našim prostorima u boji izašla samo u LMS izdanju..

08.04.2018
    14:14:00 sati

7, 6, 8, 9

Zanimljiva pustolivina divljeg zapada, sa upecatljivim likovima (Manuel Lisa i John Colter), i sa radnjom koja na pola lici na Zagorovu avanturu, a pola na Ken Parkerovu.  Brett MacDonald bas i nije veoma zanimljiv lik, pogotovo ako se uzme u obzir da je on protagonist citavog serijala, i stvarno ne hvatam zasto mu sin nema imena (nekoliko puta dok sa zenom razgovara stalno govori, "naseg sina" ovo i ono, a ja mislim, zar mali nema imena?).  Naravno, ima ovdje dosta nelogicnosti, jer da je ovaj serijal iskren i surov kao Ken Parker, MacDonaldova zena nikad ne bi prezivila onaj napad od strane Crnih Noga, a pogotovo njegov sin, kojeg je nekako bacila u zbun, i naravno, i on prezivi bez problema.  Strip kao strip je zabavan, ali nije realan kao Berardijev i Milazzov western, i zato ce uvijek da pati sa slicnim usporedama.  Crtez nije los, naslovnica odlicna.  Samo mi daje da je radnja malo vise realisticna, pa makar i da je surova, samo da nam uvijek ne daje jedan te isti happy ending kad su glavni likovu u pitanju.

20.04.2018
    10:01:00 sati

• Utvara