• Boja u ovom broju djelo je Annalise Leoni.
  • Čista verzija naslovnice broja 2.
  • U ovom broju detaljnije se upoznajemo sa Bojskautom/Džonasom i Anđelom/Žunom.
  • Džonasova glavna oružja su futuristička verzija automatske strojnice i noža. Žunina oružja su futuristički mitraljez i neka vrsta bazuke.
  • Naslov epizode inspiriran je nazivom albuma Fabrizia De Andrèa („Non al denaro, non all'amore né al cielo“).
  • Ovo je jedini broj gdje su događaji u prošlosti znatno kraći nego događaji u sadašnjosti. U narednim brojevima će oba vremenska tijeka zauzimati jednak broj stranica.

Serijal „Siročad“ zamišljen je kao zaokružena cjelina od 12 usko povezanih epizoda. Iako je u svakom broju jedan dio priče smješten u prošlosti, a drugi u sadašnjosti, svih 12 epizoda čine jednu veliku priču s jakim kontinuitetom. Kao takav, serijal nije baš najprikladniji za recenziranje po principu 1 epizoda = 1 recenzija. Drugi „problem“ je što serijal „Siročad“ ima više „sezona“ koje se (unatoč poveznicama u vidu pojedinih likova i događaja koji predstavljaju logičan nastavak na prethodne sezone) drastično razlikuju jedna od druge. Iz spomenutog razloga, za „Siročad“ je također teško napisati i glavni tekst o serijalu gdje bi se mogli detaljnije pozabaviti likovima i (glavnom) pričom.

Ipak, s obzirom na strukturu prve polovica prve sezone koja je u većem djelu rezervirana za upoznavanje s likovima, ali i na tvrdnju Roberta Recchiona kako prava srž i duša priče leže u likovima te razvoju njihovog odnosa, odlučio sam „recenzirati“ siročad na ponešto drugačiji način u odnosu na uobičajenu stripovi.com praksu za Bonelli serijale.

U prvom broju Siročadi okvirno smo upoznati sa glavnim akterima priče te njihovim svijetom. U odličnoj solarovoj recenziji prvog broja („Siroti mali ratnici“) navedene su sve osnovne informacije o cjelokupnom serijalu, njegovom nastanku te radnji prvog broja. S obzirom na poteškoće u vidu nemogućnosti pisanja „klasičnih“ recenzija i glavnog teksta za serijal, u narednih nekoliko tekstova objedinit ću najbolje od oba svijeta. To jest, ovaj i naredna četiri teksta većim dijelom će predstavljati rascjepkane djeliće glavnog teksta o prvoj sezoni serijala (pri čemu solarova recenzija ujedno predstavlja i uvod tog „glavnog teksta“) i njezinim glavnim likovima na način da će svaki tekst o liku predstavlja i „recenziju“ broja koji je, sukladno strukturi prve polovice sezone, posvećen upoznavanju s tim likom.

Sukladno tome, nadam se da nećete zamjeriti što sam ovaj niz tekstova o glavnim likovima prve sezone Siročadi zakamuflirao u „recenzije“, ali i da ćete uživati u istima.

„Ljubav, a ne mržnja“

Napomena: Prijevodi imena likova preuzeti su iz Darkwoodovog izdanja Siročadi.

Drugi broj i u prošlosti i u sadašnjosti direktno nastavlja priču započetu u prvom broju. Ipak, za razliku od „Sirotih malih ratnika“ gdje smo se u grubim crtama upoznali sa svim glavnim likovima, od ove epizode će svaki broj (do polovice sezone) biti posvećen detaljnijem upoznavanju sa jednim od šest glavnih članova „Siročadi“. To jest, u ovom će broju iznimno biti predstavljena dva glavna lika s obzirom kako u prošlom broju zbog postavljanje priče i likova nije bilo prostora za takvo detaljnije upoznavanje. Ipak, to u ovom slučaju neće predstavljati problem s obzirom da spomenuta dva lika zajedno čine jedan „cjeloviti“ lik.

Dio koji se u ovom broju odvija u prošlosti manjim dijelom nastavlja s prikazom obuke siročadi započetom u prošlosti iz prethodnog broju. Na malom broju stranica ukratko nam se prikazuju „život“ u kampu i dnevne rutine još uvijek krhke djece, od ranih ustajanja, tretmana u laboratoriju i učenja pa sve do raznih treninga baratanja oružjem, borilačkih vještina te fizičkih vježbi. Ipak, veći dio prošlosti posvećen je upoznavanju sa jednim od glavnih ženskih likova „Siročadi“, Žuno.

Žuno – prošlost (lijevo) i sadašnjost (desno)

S obzirom na njen karakter, ne čudi što je njeno predstavljanje prikazano u prvim brojevima gdje su ujedno prikazani i teški počeci još uvijek traumatizirane djece. Profesorica Jurić opisuje je kao nestabilnu te ju po psihološkom profilu smješta u rizičnu skupinu djece. Iako je proživjela jednako traumatične događaje kao i ostala siročad, Žuno gaji veliku mržnju prema profesorici Jurić i pukovniku Nakamuri. Njih krivi ne samo za smrt svog brata, već i za smrt svih „djece-vojnika“ koji su u tim početnim mjesecima umrli zbog laboratorijskih tretmana kojima ih modificiraju u vojnike. U prošlosti imamo priliku vidjeti njen pokušaj provođenja pravde nad jednim od „krivaca“ za situaciju u kojoj su se ona i ostala siročad našli, a djelomični nastavak (a donekle i epilog) istog prikazan je i u događajima iz sadašnjosti. Unatoč mržnji koju gaji prema dvojici odgovornih za njihovo trenutno stanje, Žuno je ujedno i dobronamjerna i otvorena prema ostaloj siročadi, a osobito prema Džonasu s kojim dijeli određene karakterne sličnosti.

Džonas – prošlost (lijevo) i sadašnjost (desno)

I dok je u ovom broju dio u prošlosti većim dijelom posvećen Žuno, priča u sadašnjosti više stavlja naglasak upravo na Džonasa koji je na narednim stranicama predstavljen kao „vođa“ članova „Siročadi“. Iako su njegove karakteristike vođe bile vidljive još u prošlom broju, njima će biti posvećeno više pažnje u narednim brojevima dok će se u ovom broju više staviti naglasak na njegov odnos sa Žuno. Kako je cijeli odred siročadi, nastavno na događaje iz prošlog broja, uspio osigurati teritorij i podignuti kamp na neprijateljskom planetu, Džonas predlaže glavnom zapovjedniku da on i Žuno izvide teren i probaju uloviti barem jednog neprijatelja za potrebe istraživanja. Upravo će se u toj izviđačkoj misiji vidjeti koliko su Džonas i Žuno dobar tim, i to ne samo kao suborci, već i kao (ljubavni) par. Njihova bliskost i sličnost bila je vidljiva još u „prošlosti“ ovog broja, dok u „sadašnjosti“ posebno dolazi do izražaja koliko ustvari vjeruju jedan drugome i koliko su skupa jači.

Njihova sličnost u stripu prikazana je i vizualno u pogledu sličnog oklopa. Dok većina članova „Siročadi“ na oklopu imaju neko razlikovno obilježje, Džonas i Žuno imaju naizgled identične varijante oklopa bez ikakvog razlikovnog obilježja (osobito vidljivo na kacigi) čime se aludira na njihovu povezanost u obliku istog, „jednog“ lika. Iz navedenog razloga su upravo njih dvoje zajedno i predstavljeni u ovom broju, što je vidljivo kako u naslovu epizode, tako i na odličnoj Carnevaleovoj naslovnici koja (baš kao što će biti slučaj i u narednih nekoliko epizoda) prikazuje glavne likove s kojima se detaljnije upoznajemo u pojedinom broju.

„Čuvam ti leđa, Džonase…“

Iako i sam kraj priče na specijalan način obilježava povezanost između Džonasa i Žuno, ovim brojem takoreći završava i ( u klasičnom smislu) dvodijelna cjelina priče započeta u prošlom broju. Također smo i u prošlosti i sadašnjosti ovog broja imali priliku vidjeti i ostale članove „Siročadi“ te njihovu međusobnu interakciju na temelju koje smo dobili neke naznake u kojem će se smjeru razvijati njihovi odnosi. Ipak, za razliku od vremenskog tijeka u prošlosti gdje se likovi međusobno dozivaju pravim imenima, u sadašnjosti još uvijek ne znamo koji se od likova krije ispod koje kacige članova „Siročadi“. To jest, ne znamo identitete svih likova iako postoje određene naznake tko je ispod koje kacige. Navedeno ujedno predstavlja i način na koji je scenarist postigao određenu dozu neizvjesnosti, ali i znatiželje oko likova, njihovih identiteta i razvoja radnje u narednim brojevima.

Generalno, ova se epizoda nastavlja u duhu prošle, kako u vidu akcijskih scena i razvoja događaja, tako i u vidu tempa i tečnosti pripovijedanja zahvaljujući kojem se ovaj broj može relativno brzo pročitati. S druge strane, priča i dalje ne nudi ništa što ranije nismo imali priliku vidjeti u brojnim drugim pričama slične tematike. Ipak, likovi, njihove životne situacije te njihovi međusobni odnosi daju cijeloj priči neku određenu draž što potvrđuje Recchionijeve tvrdnje kako su upravo likovi i njihovi odnosi, zajedno sa odličnim crtežom i još boljim kolorom, jedna od najvećih snaga „Siročadi“.

SIR DW 1 Siroti mali ratnici

8, 10, 9, 10

Originalni naslov puno bolje zvuči, barem na talijanskom, ja bi to preveo kao: "Ne radi mržnje, nego zbog ljubavi".

Ovaj komentar sam napisao 2014. odmah nakon što sam pročitao talijansko izdanje. Danas bi dojam vjerovatno bio drugačiji s obzirom da se prašina slegla i jer mi je sada poznat kontekst cijele prve sezone.

Upozorenje, spojleri:

Ako je prošlost u prvom broju bila napeta, moralno i emocionalno angažirajuća, ovdje ni budućnost nimalo ne zaostaje.

Cijela sekvenca gdje Juno i Jonas kreću u potragu za vanzemaljcima je toliko dobra na toliko puno razina da je to za ne vjerovat.
    Kad su došli na odredište u njima se budi strast i bez obzira na realnu mogućnost od napada skidaju kacige i ljube se. Sad bi čovjek pomislio da je to neki jeftini klišej iz filmova, ali u tom trenutku nešto se događa.
    Cijeli jebeni grad iza njih izranja iz ničega! Sad se pitam, je li to samo privid, fatamorgana, ko je ovdje lud? Kako se gradovi mogu samo tako pojavljivati i zašto se to dogodilo baš u tom trenutku? Ima li to neku uzročno-posljedičnu vezu s njihovim nutarnjim stanjem... misterija...
    I kao da to nije dovoljno, oni se spuštaju do njega i nakon nekoliko tabli u kojima smo i mi i oni puni napetosti i iščekivanja, ispred nas izranja "Sagrada Familia", uništena katedrala iz Jonasovog rodnog grada - Barcelone. Ali opet, nema vremena za iščuđavanje jer je sve puno krvoločnih aliena i koljačina počinje.
    Naravno, njih dvoje nisu dovoljni da ih sve uspiju pobiti i tada, u tom trenutku svijesti o neizbježnoj smrti, on nju pita hoće li se udati za njega. Kažem, sve ovo, ovako zvuči kao najgori sentimentalni klišej, ali nakon svega mi nije ostao takav dojam. Previše se toga poklopilo da bi ovo bila neka jeftina fora, premda "izvlačenje" njih dvoje nakon toga miriše na to... ne znam vidjet ćemo u sljedećim epizodama.

I sad dolazimo do poante koja je pripremljena u prošlosti, u ovom broju ali i u prethodnom. Juno zna ili barem naslućuje da su glavešine ubili Hektora zbog ničega. To nam je odmah dano do znanja u onoj kratkoj sceni na groblju. Ustvari cijela ova epizoda je posvećena Juno, koja je najviše osakaćena provedenim vremenom u trening-bazi. Jonas je u drugom dijelu upotpunjuje i njihova veza joj daje ono što joj je najviše nedostajalo, te kada je opet željela ubiti Nakamuru u svemirskom brodu shvaća da ne treba živjeti radi mržnje nego zbog ljubavi.

Moglo bi se tu još svašta reći, padaju mi na pamet scene uništenja Lisabona i smrt koju su Juno i Hektor tada izbjegli. Besmisao i apsurd situacije u kojoj su se našli i još besmislenija i apsurdnija Hektorova smrt. Posljedice koje su ti događaju ostavili na Juno, jer u većini kadrova iz njenog lica isijava ljutnja i mržnja. Što tek pomisliti o onome što nismo vidjeli niti možemo znati jer imamo ogromnu rupetinu između prošlosti i budućnosti...

31.08.2018
    17:02:00 sati
  • Dr. Zistis