Spider-man Maximum carnage

Spider-Man

SP TPB 5 | 336 str.

Zakleti neprijatelji Spider-Man i Venom ponovno su prisiljeni udružiti snage nakon što Carnage uspijeva pobjeći iz mentalne institucije. Kako bi savladali neprijatelja koji se okružio velikim brojem saveznika, trebaju biti spremni odreći se vlastitih i života svojih suradnika koji im pomažu u lovu na grupu koja iza sebe ne ostavlja ništa nego pokolj.

• Maximum Carnage
    SP TPB 5

• Svi heroji i negativci koji se pojavljuju su: Spider-Man, Venom, Captain America, Black Cat, Nightwatch, Cloak, Dagger, Iron Fist, Deathlok, Morbius, Firestar, Spider Doppelganger, Demogoblin, Carrion, Shriek i Carnage.
  • Epizoda je izlazila u četrnaest svezaka od petog do osmog mjeseca 1993. godine.
  • Na našim prostorima Slobodna Dalmacija je izdavala ovu epizodu, ali je objavila samo deset od četrnaest svezaka. Izlazila je u brojevima SP SD 17 - SP SD 27.
  • Carnage se kao lik u domaćim izdanjima pojavljuje u ediciji Ultimate Spider-Man kroz brojeve SP BG 61 - SP BG 65. Ovdje on nema veze sa originalnim likom jer je cijela edicija prepravljena tako da više odgovara mlađoj publici. Također, pojavljuje se zajedno sa Venomom u Bookglobeovoj ediciji Spektakularni Spider-Man na velikom formatu u broju tri.
  • Marvel je epizodu sklopio u jednu svesku koja je izdana 1994. godine, a najnovije izdanje je izašlo 2005. godine.
  • Po ovoj epizodu je napravljena video igra Spider-Man and Venom: Maximum Carnage za platforme Genesis i Super NES. Uz to, izdana je linija akcijskih figura sa glavnim likovima u epizodi.
  • Za vrijeme Halloween Horror Nights 12 na Islands of Adventure otok je pretvoren u horror zonu po uzoru na scenu gdje je Carnage ubijao ljude na ulicama. U ovoj verziji, Carnage je poubijao sve superheroje koji su bili u potrazi za njim što je rezultiralo ogromnim povećanjem stopa kriminala na ulicama.
  • Carnage se kao lik prvi put pojavljuje 1991. godine u The Amazing Spider-Man #344 i The Amazing Spider-Man #360. Kreiran je od strane pisca Davida Micheliniea i crtača Erika Larsena i Marka Bagleya.
  • Godine 2009. Carnage je na IGN-ovoj listi rangiran na devedesetom mjestu najboljih stripovskih zločinaca svih vremena.

Only purpose is there is no purpose” su otprilike riječi kojima se može na jedan neobičan način opisati radnja ovog stripa. Zvuči ludo, ali uostalom zar cijeli Carnageov svijet nije “čisto ludilo”. No, možda neki od vas još nisu sasvim upoznati s likom Cletusa Kasadyja, serijskog ubojice kojem se život potpuno promijenio nakon što je dijelio zatvorsku ćeliju sa nama dobro poznatim Eddiejem Brockom. Da ne bude zabune, “promijenio” ne znači kako je Kasady doživio prosvijetljenje i naglo počeo činiti dobra djela, već potpuno suprotno; nakon što stupa u kontakt sa ostacima symbiota on postaje još okrutniji ubojica poznat kao Carnage.

Izvesti nekakvu psihološku analizu ovog lika istovremeno može biti potpuno jednostavno; ubojica i sadist koji ne mari apsolutno za ništa, ali opet možemo zaviriti malo dublje u njegovu psihu. Cletus Kasady je imao veoma traumatično djetinjstvo iz kojega vrlo vjerojatno proizlaze razlozi zbog kojih je postao to što jest. Već kao dijete ubio je svoju baku, a pokušao je isto učiniti i s majkom. Da ne otkrivamo previše, Kasady je postao siroče. Jasno, nije teško povezati sve te događaje da bi mogli razumjeti njegove buduće postupke. Kasady je jako nestabilna ličnost koja je pronašla način postojanja u pukom kažnjavanju i ubijanju ljudi. Nakon što je bio zlostavljan od strane druge siročadi u udomiteljskom domu, Kasady shvaća kako su svi ljudski zakoni zapravo beznačajni i nemaju nikakve težine u ovome svijetu. U takvom kaosu gdje ljudski propisu ne predstavljaju ništa do prazne riječi, uviđa kako je u masivnom ubijanju moguće pronaći beskonačnu slobodu u kojoj njegova ličnost konačno može početi postojati tj. bivati.

Teško je racionalno i jasno objasniti zaključke kojih zapravo nema u Carnageovom svijetu, kao da istražujemo nešto što se ne može istražiti. Kasadya nitko nije naučio kako cijeniti nekoga, kako osjećati, kako voljeti, što reći nekome u teškom trenutku što rezultira potpunim odbacivanjem moralnih i etičkih vrijednosti od strane njegovog lika. Kako se nazire unutar ovoga stripa, on vjeruje kako Svemir nema svog centra, kako je Stvoritelj obični idiot zbog toga kako je zamislio život koji je samo beznačajan kaos te na kraju kako je jedina svrha ta da nema svrhe.Dakle, kaos je nešto sasvim normalno, nasilje je realnost, a zakon i red iluzije tj. ništa više nego običan pričin.

Vrijedi spomenuti koju o Carnageovim moćima, koje su u usporedbi sa njegovim ocem Venomom višestruko povećane. Najvažnije su da može ruke pretvarati u različita smrtonosna oružja (šiljci, sjekire, čekić,…), jako povećana pokretljivost i spretnost i naravno, može zaobići Spideyjeva osjetila. Poput Venoma, ranjiv je na velike tonove (ali u manjoj mjeri), ali je najviše osjetljiv na vrućinu.

Sada malo o samoj radnji, nakon što je odvojen od svog odijela Kasady se nalazi u mentalnom institutu iz kojeg uspijeva pobjeći jer je, kako se kasnije ispostavlja, simbiot ušao u njegov krvotok. U nastavku Carnage ima oko sebe pravu malu vojsku supernegativaca koji zapravo slijede njegovu družicu Shriek koju nazivaju majkom. Tu još jednom nailazimo na jednu “weird situation” gdje Shriek i Carnage jedno drugo smatraju mužom i ženom. Carnage je originalno zamišljen kao tamna verzija Venoma samo neusporedivo jači i brži.Kad sam već kod njih dvojice u paketu, moram naglasiti odličan crtež po pitanju superheroja i negativaca. Sigurno jedan od top stripova po pitanju toga, a naslovnice su fantastične, svaka od njih bi mogla poslužiti kao vrhunski poster na zidu! Zamjerka ide jedino običnim likovima poput tete May koja izlgeda kao odvratno strašilo, a u novijim filmovima (Captain America: Civil War) je žena u četrdesetima. Mljac! Ne bi bilo loše da je i ovdje tako.

Tokom cijele epizode radnja djeluje pomalo monotono, praktički sve se svodi na lov na negativce i usputno ulijetanje novih likova. Ima jako puno čistih okršaja koji nemaju neke posebne važnosti, uglavnom puno prolivene krvi bez ikakvog značenja. Likovi padaju mrtvi ko kruške sa stabla. I još da bude gore, ogromne količine teksta za vrijeme samih borbi što dosta odvlači pozornost od spektakularnog crteža. O broju likova bolje da i ne govorim. A gdje nam je glavni junak priče o kojemu nismo još ni riječi prozborili? Spider-Man je uvijek tu negdje, kad je potrebno on će uskočiti. Ali kroz cijelu epizodu se kroz glavu Petera Parkera provlače silne dvojbe koje imaju jako važnu ulogu i za samu radnju. Suočavanje s Harryjevom smrti, partnerstvo s Venomom, odnos s Mary Jane, samo su neke od dilema u kojima se nalazi. Kako bi zaustavio Carnagea i njegovu bandu, Spider-Man mora surađivati s Venomom kako bi imali uopće šanse spasiti čitavi grad. Carnageovi zločini su doveli ljude do samog ludila pa su i oni sami izašli na ulice i počeli stvarati kaos po uzoru na njihovog “vođu”. Spidey je suočen sa užasom, nemoćan gleda situaciju na pragu da i sam postane kao Carnageovi sljedbenici. Tada se prisjeća riječi svojega oca o tome kako svi svi ljudi zapravo bezobzirna čudovišta koja mare samo za vlastiti užitak. Spider-Man je ovdje bio na rubu, stisnut od strane obaveza prema svojim voljenima i Carnageovog užasa pomišlja da digne ruke od svega.

Even the heroes are lying, stealing and cheating now…and all for nothing!

Carnage lives once again!

Tokom cijele priče Carnage ostavlja stalno tragove za sobom, pritom pomalo aludirajući na umjetničku crtu svog posla. Suočen sa svim tim događajima, Spider-Man na samoj granici odustajanja, ponovno shvaća bit onoga što čini heroje; ovo ništavilo nije ništa novo, Peter Parker nije kukavica koja bježi od demona, u sukobu sa patnjom i boli, premda je bio oslabljen, nikada nije bio poražen. I to ne zato jer je superjunak, već zato jer je odviše čovjek, jer posjeduje emocije i razumije ono što Carnage nikada neće moći, a to je ljubav.

Ovdje se vrijedi još dotaknuti Venomove uloge u cijeloj ovoj priči. Iako ga većina tako zamišlja, Venom ustvari nije zao, već se smatra jedinim pravim zaštitnikom New Yorka. Naravno, to znači da mu je Spidey (zbog kojeg je dobio i otkaz na poslu dok je još bio običan smrtnik) na putu pa zato ostavlja dojam negativca. Međutim, bitna razlika u odnosu na Spider-Mana je ta što je Venom toliko zaslijepljen svojom mržnjom prema Spideyu i Carnageu da ne može razlikovati dobro od lošega što ga u konačnici ne svrstava u popis onih pravih superheroja.

U konačnici, gledajući s psihološkog aspekta, Carnageove postupke možemo shvatiti kao potvrdu njegove egzistencije. Vjerujem da svatko od nas želi ostaviti traga na ovome svijetu, dajući do znanja budućim generacijama da smo mi jednom bili tu, da smo mi probali napraviti nešto istinski dobro. Mišljenja sam da ljudsku egzistenciju nikada nećemo potpuno dokučiti, jer to nije nešto što se običnim riječima može objasniti, ali u tome i je njezina ljepota, ljepota koju svatko može doživjeti na svoj način; kroz crtanje, kroz pisanje, kroz običnu pomoć osobi kojoj je neophodna, kroz razgovor pa tako i Carnage doživljava svijet kroz krvoproliće, ali njemu nitko nije mogao pokazati ili ga bar navesti da vidi stvari na nekoj drugoj razini. Nemojte shvatiti da ovo govorim samo pod jednim ograničenim vidom na njegov lik, već o samoj njegovoj srži, njegovoj biti.

Na kraju, postavlja se pitanje: je li uistinu ono što mi doživljavamo kao svakodnevnicu ono što je normalno? Pitanje koje nudi brojne odgovore.

SP TPB 4 Život i smrt paukova

5, 5, 7, 7

Masakri i maksimalna makljaža. Zaista ništa posebno. Carnage mi je nekako prenasilan zločinac za ovakva Marvelova izdanja, to mi se cijelo vrijeme vrtjelo u glavi tijekom čitanja...

15.02.2017
    19:37:00 sati
  • RadioClash

8, 8, 8, 8

Eh, da u Marvelu više pišu priča ovakvog kalibra možda bih ih više čitao.

15.02.2017
    20:52:00 sati
    RadioClash
  • Wayto

8, 7, 9, 9

Ovo sam davno čita ko dite u Slobodnoj Dalmaciji al nikad nisam zna kako završava jer su 11 od 14 dijelova zadnji izdali,desetak godina poslje sam englesku verziju skinija i pročita kraj koji me nija dojimija,možda zato što je i previše godina prošlo pa je očaranje ovom splasnulo...crtež je u ovom serijalu odličan ,a strip je dosta nasilan što odskače od Spidermana u dobrom smislu.
    Uglavnom Maximum carnage je meni ko ditetu bija nešto perfektno a iako dans nije i dalje je jako zanimljiv.

17.02.2017
    20:13:00 sati
    Wayto
  • Andrey

5, 5, 5, 8

Lijepo što napokon imamo recenziju kao mjesto za pisanje o ovom storilajnu kojeg se mnogi u HR sjećaju, posebice bonelijevci koji ne vole superherojske stripove. (btw ovdje sveukupan broj stranica sakupljen iz 14 stripova odgovara ne tako rijetkim trodjelnim storilajnovima zagora, texa ili mister noa, a i format nije toliko različiti od bonelijevih, malo samo veći, a pošto vidim da je i strip agent/bookglobe u sličnom formatu izdavala spidermana onda pretpostavljam da to je originalni format? Nazalost nikada u rukama nisam držao američku strip svesku.

Samo malo o prijevodu sa samo prve stranice jer mi se dalje ne da. Na hr "baš zabavno kasady prava si zvijezda među kantautorima...ubojicama!" a u originalu je "you're a regular weird Al Yankowic... with an emphasis on the weird..."

Pokušat ću kvalitetu stripa prokomentirati iz perspektive stripaša koji je odrastao na bonelliju u Hrvatskoj devedesetih (jer se često zaboravalja da se mnogi nisu navukli na strip zahvaljujući jugoslavenskim izdanjima, premda sam ih i ja brzo krenuo sakupljati kada sam se ponovno na strip navukao)...

i također iz perspektive nekoga koji je pratio bonelli i frankobelgijance ali superheroje i japance ne, premda prve (ali čak i druge, dbz i ostali anime) poznaje preko filmova i serija I videoigara. Američkih superheroja nije bilo puno na hrvatskim kioscima.

Zato je baš zanimljivo što je ovaj strip gotovo ilustrativni primjer negativnih stereotipa koje bonelijevci i stripotekaši upućuju superherojskom žanru. Ono, nije za djecu strip nego kao za tinejdžere a zapravo za pretenciozne tinejdžere koji su na razini djece, pokušava šokirati nasiljem i pompoznošću i kvantitativnom akcijom. Priča pretendira na neki veliki crossover teamup epskih razmjera ali sam wordbuilding nema neki pregled terena borba po gradu i napetosti nego je sve to nekako cikličko i baš... videoigrično

Konfuzno i prenakrcano. Baš odražava americanu devedesetih a i ranije, superzilokvci sa flešbekovima na zlostavljanje u ili popravnom domu ili za nezbrinutu djecu (u istom stripu to imamo kod Sove u dardeviu a i istih godina kod dylana doga u slično ilustrativnoj epizodi šuma ubojica). Superzlikovci imaju nekakvu nihilističku filozofiju karakteristicno za americanu, doba grungea, hard rocka/meta, kvazi-autodestruktivnost. Baš kako si stereotip američkog tinejdzera zamislja crnilo i ispraznost zivota jer ga stari ismijava jer nema curu. Manson. Columbine. Kako bilo, meni je ta americana nostalgično guilty-pleasure simpatična. Možete je i vidjeti u još jednom stripu od Slobodne dalmacije, lazarus leddu.

Dok su djelovi u kojima "mali ljudi polude" tj. "duše koje urlaju sav svoj užas" toliko patetične i cringey da je Dylan Dogov chiaverotti ali i sclavi ništa prema njima, ništa. Evo primjer: http://imgur.com/a/VXJNA   Tako da su mnogi Bonelijevci nažalost na temelju ovog stripa stekli krivi dojam o superherojšitini ali eto slučajno potvrdili svoje predrasude. Strip u domacem izdanju nije ni kompletiran a i nije postajao neki urbani kult "kako se to sve završava?"

Petar Davidov Hulk mi je bio puno bolji strip u istim izdanjima. I onaj one-shot Spidey sa green goblinom. A također devesete su godine kada u americi superherojski strip nije bio glavni a nije ni imao filmove kao danas, šteta što kod nas vertigo nije dolazio na kioske sukcesivno. Nemam pojma kako ovo ocjeniti, nije da sam pročitao ponovno kada se pojavila recenzija.

18.02.2017
    21:46:00 sati
    Andrey