• La pista degli Apaches
    TX TT 227

• jedna od neobjavljenih epizoda u izdanju Zlatne serije
  • u Libellus biblioteci epizoda je izašla u 10.2010., pod brojem 36, u nakladi od 500 komada
  • originalne epizode izlaze u 08.1979. i 09.1979.
  • u rujnu 1979. kad izlazi drugi dio priče, počinje izlaziti i western serijal s novim junakom poznatim kao Judas

Jašući prerijom, poznata nam četvorka po tko zna koji put naiđe nekog neznanca s problemom. Nakon toga očito zbog altruizma, filantropije, viših ideala i ciljeva, a možda i iz dosade odluče pomoći neznancu i ispraviti situaciju u njegovu korist. Jedino po čemu se situacija iz ove priče, u moru sličnih i istih iz ostalih epizoda, ipak malo razlikuje je činjenica da se Carson nije gotovo ništa bunio zbog pomoći drugima i uplitanja u njihove probleme. U više je navrata, rekao bih gotovo ponizno priupitao Texa što smjera i što će se i kako napraviti. Ta se činjenica da je čangrizav i da mu sve smeta ipak više koristi u epizodama iz novijeg doba.

A u ovoj situaciji i nije bilo nekog drugog posla. Ostaje nam i nejasno što su zapravo i radili u preriji!? Vrlo često je je to lov na pume koje ubijaju krda na pašnjacima. Ponekad vraćanje mladih, neobuzdanih ratnika, ili nešto vezano uz nabavku deka i repromaterijala za selo.

Lagana je ovo priča na nekih dvjestotinjak strana, bez previše mozganja, naprezanja i nepoznanica. Zna se koji su likovi 'crni' a koji 'bijeli'.

Glavni negativac – Mart Holmer

Upravo mi je zato i zanimljiva situacija u kojoj Carson prepričava Texu kako su zaključili da je mladi čovjek kojeg su sreli pozitivac. Potjera koja mu je za petama očito se može zanemariti. Čini se da je 'čovjek na mjestu'. Nešto kao što se i Dudek u Gruntovčanima lokalnim zgubidanima činio kao 'dečko na mestu' dok je plaćao runde u lokalnoj krčmi, jer su nevjerojatno lako procijenili koliko je naivan.

U starijim epizodama njihova intuicija i procjena su očito nepogrešive. Dok u ponešto novijima i nije. Sjetimo se na primjer sam lažnog slijepca iz "Spletke u Santa Feu"

U cijeloj priči pozitivaca je zapravo malo. Spomenuti mladić kojem naši junaci pomažu je Rick Sander. Rick je neiskusni tragač za zlatom. Na nekoliko prvih strana scenarist nam sugerira da je nevin u zatvoru bez da o tome dalje razmišljamo. To je jednostavno tako i gotovo. Uz njega izdvojio bih barmena u salunu. Ostali su jednostavno oni koji rade svoj posao i ne zanima ih ništa drugo - doktor, šerif i piskaralo u zemljišno-knjižnom odjelu. Odmah nam je jasno da šerif čak pomalo i naginje prema lošima što će se kasnije i jasno vidjeti. Šerif se boji, previše se drži po strani i želi što prije optužene smjestiti u zatvor. A onda neka sudac radi svoje. Za suca pak saznajemo da je potkupljiv i dobar prijatelj ovdje glavnog negativca Marta Holmera.

Holmer je primjer pravog lokalnog debeljuškastog moćnika u odijelu iz nekog manjeg gradića na rubu pustinje. Gle slučajnosti, ovdje to nije vlasnik hotela, već vlasnik banke. Njegova potrčkala primjeri su polu-revolveraša, vole popiti, cilj im je novac te nisu nepogrešivi strijelci. Pred gazdom ponizno stoje sa šeširom u ruci nadajući se kojem dolaru sa strane. Srž problema ove epizode je što Holmer želi ispod cijene (badava) dobiti rudnik kojem je naravno Sander vlasnik. U ostalim pričama to su rančevi i pašnjaci. Prava šablonizirana priča. Čovjek iz naslova vrijedan 2000 dolara je naravno Sander, a iznos plaća Holmer onome tko ga dovede živa ili mrtva.

Je li sama scenaristička ideja nova ili posuđena iz nekog filma ne znam. Podjela likova na dobre i loše nekako me neodoljivo ova podsjeća na likove iz starijih vesterna. U njima se znalo da su loši junaci oni prljavi, neobrijani i bez nekoliko zuba, a dobri oni u novoj kariranoj košulji. Samo što u ovoj priči nema plave žene na ranču koja čeka svog dobrog muža, jer Sander je u ovoj priči samac.

U priči se pojavljuje i indijanska banda koja za vatrenu vodu i nekoliko pušaka po potrebi radi prljave poslove za bijelce. Iako imaju i relativno važnu ulogu, pojavljuju se tek u zadnjoj trećini stripa. Po tome zaključujem da su ubačeni samo da bude više stranica. Do pojave bande već je bilo nekoliko neuspjelih zasjeda, a Indijanci su uvijek dobri za akcijske scene ili za prikaz kako loši momci s njima trguju viskijem i puškama. Nakon toga još su lošiji.

Kao što sam već napisao, priča je lagana za čitanje. Ne bih tvrdio da je radnja predvidljiva, znamo da će se sve riješiti, samo je pitanje kako će pravda biti zadovoljena. Zanimljivo je kako u više navrata Tex i ekipa namjerno ne žele nikoga ubiti. Gađaju konje, u tlo ili metkom skidaju šešire. Upravo su mi te situacije zapravo najviše zasmetale da sam možda malo i previše kritički nastrojen na cijelu priču. Ukupno sam prebrojao 6 situacija u prvih 70 strana da je nekome metkom skinut šešir! Možda je to moguće s nekoliko (desetaka) metara, ali dok netko bježi, miče se ili pak jaše konja, čini mi se teško izvedivim. Rekao bih i nemogućim! Kako su noviji scenaristi ipak objektivniji, nadam se da možda naiđemo i na situaciju da Tex skidajući nekome šešir konačno pogriješi i u takvoj situaciji. Par centimetara gore-dolje nije puno.

Iz epizode smo nešto i naučili. Vidjeli smo kako se ispirao pijesak da bi se našlo zlato. Obzirom na zaradu koja se dobije u jednom danu posao mi se uopće ne čini teškim. Ne znam kakva je današnja situacija, ali kauboji su ovakvim tempom iscrpili zalihe.

Priču je crtao Erio Nicolò. Crtač kojeg ne preferiram previše. Razlog je što ga nisam imao prilike detaljnije zapaziti u izdanjima Zlatne serije. Starije epizode koje je crtao nisam imao, a u ponekoj novijoj ako sam je i imao nije me se posebno dojmio da bih ga zapamtio. U sjećanju su mi ostali detalji nekih scena koje su crtali Galep ili Civitelli, dok se epizoda koje je crtao Nicolò nisam mogao sjetiti bez gledanja popisa. Crtež u starim epizodama po meni je neusporediv s novim izdanjima. Uzevši i to u obzir ne mogu reći da Nicolò crta loše.

Posao je odradio korektno tako da nemam velikih zamjerki kao niti pohvala. Gdje god je mogao ostavio je bijele pozadine, dok se na nekim sličicama potrudio oko detalja. Akcijske scene prikazane su sasvim solidno. Likovi možda jesu malo statični, bez posebnih emocija na licu. Sve u svemu dajem 7. Izgled Texa razlikuje se od crteža ostalih, posebno nos.

Tex kako ga zamišlja Nicolò

Što se tiče naslovnica, Galepove su dvije, i ne izdvajaju se po ničemu. Mogu se upotrijebiti i za niz drugih priča. Villina za Libellusovu knjigu je nekako intrigantna. Prikazuje detalj pred sam kraj priče. Sve dok se ne pročita ne znamo je li čovjek kojem Carson daje piti (vodu?) iz čuturice pozitivac ili negativac!? Što mu se dogodilo, je li pao s konja? Jesu li ga pratili ili slučajno nabasali na njega u pustinji!? Jedna je od rijetkih naslovnica na kojoj nitko ne drži nikakvo oružje, nema zasjede, nikoga za leđima. Jedino je revolver na tlu, što nam ne sugerira da je bio i korišten. Tex i Carson čine mi se zabrinutima. Villa čak nije radi pozadine spojio likove, već je daleki obris planina nacrtao i ispod konja. Nebo je plavo s bijelim oblacima. Inače je na većini Villinih naslovnica nebo je u raznim nijansama žute do ružičaste.

Gledavši općenito Texove pustolovine, ova je ispodprosječna. Tko ju slučajno i ne pročita neće puno izgubiti. Ostali će dobiti cca 2h oduška i zabave. Nadam se da mi istinski ljubitelji neće zamjeriti za previše kritika, malo ironije i niske ocijene. U zadnjih nekoliko godina Texa čitam sve više, i jedan mi je od najdražih junaka. Nisam još pročitao sva izdanja Libellusova Texa u kojima su stare i dosad neobjavljene epizode, tako da mi je teško usporediti kvalitetu u odnosu na ostale iz te grupe. Nije najlošija dosad, ali svakako je zanimljivija od epizoda s Mefistom, piramidama i raznim kristalnim idolima. Pravi je vestern, kauboji i Indijanci. Bez maštarija, vračeva i magija, skrivenih blaga i raznih nemani.

TX LIB 35 Granica u plamenu

TX LIB 39 Napad na diližansu

8, 9, 8, 6