Sjene u noći

TX SA 13 | 240 str.

Strah vlada nad malim selom Tubac čije stanovnike proganjaju okrutna, majmunolika stvorenja. Tex i prijatelji dolaze tamo po pozivu mladića Thomasa Fergusona koji je u potrazi za svojim ocem. Potraga za ocem će da ih dovede do čudnovatog doktora Stevensa koji krije rješenje iza mračne pojave čudovišta...

• Sjene u noći
    TX SA 13

• Ombre nella notte
    TX GI 18

• Original se u Italiji pojavio šestog mjeseca 2004. godine

Ljudska (psihička) priroda je izuzetno čudna i neobjašnjiva, u jednom trenutku osobu možemo da posmatramo kao jako dobru, smirenu, blagodarenu a u sljedećem trenutku se pretvori u suprotno. Ono što "čovjeka" odvaja od "životinje" je tzv. "rezimiranje dobra od zla." Međutim, iako smo intelektualno i tjelesno (makar u nekim sferama) napredniji naspram drugih živih bića na planeti Zemlji, ljudsko biće i dalje ne može da se odvoji od žargona "zvijeri."

Iako smo u stanju da pokažemo svoje potrebe na profinjeniji način, duboko urođena iskonska zvijer i dalje povremeno čuči u svima nama, kod nekih se budi u određenim trenutcima a kod nekih je onda svakodnevno zastupljena i postala dio identiteta. Dobro se uvijek nalazi u zlu, a zlo uvijek u dobru... Iako mnogi od nas gaje dubok osjećaj za sprovođenjem dobra, i nekada nam se čini da taj osjećaj možemo da pretvorimo u oruđe borbe protiv nepravde, metode naše borbe se često (nažalost) pretvore u suprotno od pomoći. Da, činjenica da je danas zlo u svijetu zastupljenije nego ikada stvara mučninu u želudcu, i mi kao obični ljudi verbalnim, naročito fizičkim metodama ne možemo da promijenimo, samo nam ostaje da posmatramo tiho iza kulisa i hladno očekujemo čudo da nas sve spasi. Ali, šta ako je zaista moguće učiniti dobro za sve? Da li i to "dobro" traži zauzvrat učinjeno neko zlo...?

Claudio Nizzi sa "Sjenama u noći" donosi klasičan primjer gdje čovjek biva u prenešenom, metaforičnom značenju prikazan kao zvijer, dok je zvijer jednostavno anatomski prikazana kao zvijer. Nizzi je u ovoj priči bio u potrazi za definisanjem neočekivanog zla u očekivanom, namjernom dobru, stavljajući istovremeno kontrastno prikazivanje lica čovjeka i zvijeri u zrcalu. Uvod priče započinje atmosferičnom, kišnom noću koja dodaje blagi ukus horrora priči, gdje obavezno naglašeno selo Tubac ovladano strahom izazvanom čudnovatim zvijerima koji noću otimaju i kolju ljude. Henry Ferguson, doktor koji dolazi u selo je u potrazi za svojim kolegom i prijateljem Stevensom kojeg stanovici krive za pojavu čudovišta i ubistava nedužnih ljudi i Indijanaca. Jako mi se svidio početak, odnosno taj atmosferičan uvod, ukleto selo itd., što predstavljaju elemente jedne horror priče što nije uobičajno za Texa. Sve je strpano u priču na jedan ne toliko izbrzan, naporan i nametljiv način gdje scenarista nije toliko gubio vremena na bespotrebnim diskusijama, mada ima i ta neka manja škrtost na riječima koja mi nekako daje dojam praznine, kao da se moglo dodati još šta... Glavni atribut priče, a poslije i nositelj je gore spomenuti doktor Stevens koji ne predstavlja klasičan kliše o "mad doctorima" na šta smo se navikli u modernim filmovima i knjigama. Tokom četvrtine stripa, doktor se odmah odaje kao negativac. Njegova istraživanja nisu imala za cilj nikakvu kontrolu uma, stvaranje super-vojnika ili dominacija nad svijetom, naprotiv njegov motiv je jasan, čudan i ne toliko viđen u pričama; odvajanje loše strane od strane dobra u ljudima sa ciljem stvaranjem samo dobrih ljudi.

On je nesumnjivo glavni stub-nositelj radnje, ne tako savršen prikaz gore spomenutog zrala čovjeka i zvijeri. Njegov karakter me pomalo podsjeća na kultnog Victora Frankensteina, ali ne onog manijakalnog, zaluđenog doktora iz filma, nego na onog inteligentnog, razumnog i veoma znatiželjnog mladića iz romana. Njegovi pokušaji stvaranja dobra su samo rezultirali stvaranju suprotnoga, nije uspio da iznese zlo iz čovjeka, ali je zauzvrat stvorio čisto, nekontrolisano zlo od zvijeri koja sije smrt među nedužnim "dobrim" ljudima... Ironija ume da bude brutalna. Pored horror atmosfere, na manjku su bili elementi westerna čiji su se tragovi blago gubili kako je priča uzimala tok i napredovala u smjeru gdje se fokusirala više na zvijeri i na kraju samog Stevensa koji je dobio isuviše malo prostora. Imam osjećaj da bi njegov lik trebao da bude više korišteniji, kao da su falile male, dodatne scene kako bi očvrstile njegov poimanje u stripu. Nizzi je odlučio da ga iskoristi vrhunski tek na samom kraju priče, otprilike zadnjih tridesetak stranica stripa. U svemu tome mi je naravno zanimljiv Tex, odnosno samo korištenje Nizzija kada dođe do rendžera i družina... Imam osjećaj kako Nizzi uveliko gaji "kult neranjivosti" s kojima Texa predstavlja totalno neranjivim, nedostupnim za neprijateljev hitac. Posjetimo se npr. scena gdje je došlo do okršaja sa zvijerima, tu je Tex izašao bez i jedne ogrebotine. Naravno, niko ne voli da vidi svog junaka poniženog, izudaranog i poraženog, ali de molim te nije ni realno stvoriti super-mašinu za ubijanje koja predvidi svaki hitac puške i kandže. Jednostavno se stvara neki disbalans između glavnog lika i protivnika.

Iako De Angelis šteka u crtanju likova, njegova struktura vinjeta je veoma zanimljiva

De Angelisov stil bih mogao da svrstam negdje između srednjeg old schoola sa blagim, neprimjetnim prelazom u modernije stilove. Iako se njegov crtački pristup odlikuje kratkim, jedno-poteznim crtama (naročito vidljivo na licima ljudi), upravo njegov manjak detalja n licima daje slabiji dojam o cjelokupnom crtežu. Ako pogledamo malo likove, manjak se može primijetiti, a sam estetski prikaz lica djeluje nekako sitan, nedopunjen, jednostavno se ne vidi razuman odmjer između nosa i očiju a same oči djeluje nekako, previše sklopljene kao da su likovi stariji ili umorni. Manjak crta se makar ne vidi kada dođe do krupnijih kadrova gdje je struktura lica fino komponovana. Prazna nekada djeluje odjeća na likovima gdje bi se moglo dodati malo sjene, odnosno crnog tuša. Ima i jedna pozitivna stvar u njegovom crtežu; dobra materijalizacija ambijenta gdje se može jasno osjetit da li je kamen tvrd, čvrst i stabilan ili npr. da li je koliba sačinjena od drveta ili kamena. Dobar i zanimljiv adut mu je kompozicija vinjeta koja mi se jako dopada, nije monotona i predstavlja vinjete u više oblika koji pri tome nisu haotično raštrkane po tabli nego ugodno za oko postavljene.

"Čini se da je doktor Stevens pokušavao ostvariti neobičan cilj dijeljenja "dobrog" dijela duše od onoga "zlog." Prema njegovim teorijama, čovjek bi jednoga dana mogao biti oslobođen onoga demonskog dijela koji živi u njemu, kako bi dalje bio vođen samo svojom dobrom savješću."

Naspram crteža, De Angelisov pristup naslovnici je pažljiviji, naročito pohvaljiva materijalizacija i finiji plavkasti ton sa blagim, primijetnim dodatkom sivila. Iz mojeg gledišta kolor naslovnice ne odiše jarkim bojama što je čini blagim i dobrohotnim za oči, naročito opuštajući pristup u prikazivanju noćnog ambijenta naslovnice. Lik čudovišta je skladno ukomponovano sa svjetlošću koja dopire sa mjeseca. Odlično, muskularno prikazano tijelo čudovišta dobro daje dojam kako je spremno svakog trenutka baciti se u smrtonosni skok. Međutim, jedna manja zamjerka vezana za Texovo tijelo, koji mi iz pojedinih uglova djeluje skraćeno u predjelima nogu, pa mi lik djeluje nekako zdepasto, ali ništa pretjerano loše da bi uništilo cjelokupni dojam o naslovnici.

Odlična materijalizacija i kadriranje prostora

Priča je imala zanimljiv koncept, naročito dio o doktoru Stevensu, možda da je odabir crteže bio bolji onda bi priča uživala u malo većoj ocjeni, mada ni sam crtež ni bi mogao da pomogne oko određenih scena gdje sam osjetio manjak iskorištenja čudovišta koja su mi djelovala previše lagana za savladat, naročito mačji kašalj za Texa. Da je Nizzi malo više uprio sa čudovištima možda bi priča bila punija a ovako jednostavno ostavlja isprazan dojam, kao da se autor nije dovoljno izrazio oko zvijeri. Dobar, metaforičan i naprosto ironičan prikaz Stevensove vizije i rezultata su dakako elementi koji su vrijedni za čitanje ove priče ali nekako nedovoljni da pruže bogatiju priču...

TX GI 16 Pustinjski razbojnici

TX SA 22 Patagonija

• markotamara

8, 8, 9, 9

odlicna prica,De Angelis mi je preodbro odradia ovaj gigant

prva tabla me odmah kupila,kisna noc i  dilizansa na putu

fantasticno prikazani likovi,indijanci

Nizzi takoder vrlo dobar

klasican Tex

24.03.2018
    23:26:00 sati
    markotamara

9, 8, 10, 10

Vrlo dobra epizoda. Priča, scenario, pri vrhu, crtež i naslovnica, sam vrh.

25.03.2018
    10:39:00 sati
  • Ukupna ocjena 87%

9, 8, 9, 9

Ova Texova epizoda me podsjetila na Zagorovog "Vukodlaka" i to je onaj manji nerealni dio Zagora koji volim, nekako ne držim potpuno nemogućim jer se temelji na narodnim predajama, za razliku od gluposti kakve su Akkronijanci, Kiki Manitu i još štošta. Ali to nije "tema".

Uglavnom, zgodno je bilo vidjeti Texa u jednoj ovakvoj priči bez poznavanja neprijatelja i s puno pucačine već, naprotiv, s dosta pitanja koja postupno dobivaju odgovore a odličan De Angelisov crtež je pridonio atmosferi. Možda je kraj malo usiljen, kao da je morao biti sretan pa je jedan od ljudi-vukova imao sreću da bude izliječen a smrt doktora Stevensa je neka poetska pravda.

25.03.2018
    13:02:00 sati

5, 5, 8, 8

Naivno i loše realizirano, barem po mom mišljenju. Za jednom pročitati. Jedina dobra scena mi je kad Kit pogleda ispod pokrivača ne očekujući čudovište.

25.03.2018
    13:22:00 sati
  • Ukupna ocjena 81%

8, 7, 9, 9

po meni jedna solidna priča,crtež je najbolji dio ove priče, za razliku od npr. ovdje jako hvaljenog Fusca koji mi je potpuno negledljiv, nisam pročitao niti jednu epizodu koju je nacrtao, krenem... i jednostavno ne ide

25.03.2018
    13:33:00 sati
    gkosovic