Zakletva

TX ZS 721-723 | 290 str.

Na spomen Freda Brenanna, Willer bez puno riječi sedla konja i s Carsonom, Tigerom i Kitom kreće tragom čovjeka koji je u prošlosti prouzročio teške patnje narodu Navaha. Pogrebne tužaljke tada su ispratile Texovu ženu Lilyth, a na njezinu grobu jedan se čovjek zakleo na ljutu osvetu!

• Texova zakletva
    TX VG 4
  • Nepomirljivi
    TX VG 5
  • Judina plaća
    TX VG 6
  • Zakletva
    TX ZS 721
  • Gnevni Teks
    TX ZS 722
  • Sablasni brod
    TX ZS 723

• Il giuramento
    TX SR 104
  • L'implacabile
    TX SR 105
  • La paga di Giuda
    TX SR 106

• Izdavač Dnevnik skratio je priču za 20-ak stranica u usporedbi s originalom.
  • Gotovo je nevjerojatan propust Dnevnika kada je izbačena jedna krucijalna sličica stripa, tj. ubojstvo jednoga od glavnih negativaca Tellera na 24.-25. stranici trećega dijela.
  • Ova epizoda nadovezuje se na epizodu Zakon odmazde (Tex LMS 27, VČ knjiga 2.). U njoj Tex upoznaje Lilyth. Prvi puta se pojavljuju Brennan i Teller.
  • Nakon te epizode Lilyth naprasno nestaje iz serijala, dok se u broju 10 tek spominje da je umrla od epidemije. Godinama poslije, u Zakletvi, imamo ispravljanje jedne stare nepravde prema čitateljima.
  • Kao što je i uobičajeno, većina radnje događa se na stvarnim mjestima u Arizoni i New Mexicu. Marsh Pass, gdje Tex nailazi na vojnu blokadu, zbilja je prolaz prema zemljama Navaha. Jedino izmišljeno mjesto radnje je pustinja Lava Flow.
  • Jedna od dvije kompletne priče koje je objavio izdavač Van Gogh u ediciji Tex extra 2006. godine.
  • Za razliku od originala gdje je ime negativca Teller, u Zlatnoj seriji je preveden kao Telar.

U rujnu i listopadu 2018. slavi se hvalevrijednih 70 godina od prvoga objavljivanja stripa Tex Willer. Još uvijek izlazi, dan danas. Konstantna kvaliteta priča je formula uspjeha. Mjesečni format stripa od 112 stranica zbilja je teško držati na visokom nivou toliki niz godina. Pa ipak... Priča o Texu Willeru priča je o uspjehu i stamenosti. Kao i glavni junak priča! U rodnoj Italiji je omiljen strip, doživio je i preživio smjenu nekoliko generacija poslovično izbirljivih Talijana. Poštovan je i cijenjen kao sveta misa u nedjelju ujutro. Kod nas ga štuje šačica velikih ljubitelja uz ostatak publike koja ga voli i kupuje, ali više naginje nekim drugim junacima iz bonelijana kuhinje. Okrugla godišnjica toga stripa u znaku je dva nova izdanja na našim kioscima – Tex Klasik i Tex Kolor; u Italiji pak, spomenimo, također dostojno obilježavaju. Ticcijev strip u boji je torta za rođendan, a kao uvertira tom stripu je dvodijelni povratak čovjeka sa tisuću lica - Perryja Draytona. Proteus se vraća nakon 31 godine!

Često raspravljamo o klasičnim, nezaboravnim i najutjecajnijim epizodama Texa Willera. U sedamdeset godina izlaženja taj pojam se maksimalno zakomplicirao i raširio. Veliki broj odličnih priča učinio je sizifovskim poslom sortirati najveće klasike, a da se pritom zadovolje svi čitatelji. Ja bih pak rekao da se taj ustaljeni naziv klasik rodio sa ovom pričom za koju pišem osvrt. Razmislite malo, upravo sa ovom pričom počinju odlična godišta Texa Willera! Da li da nabrajam?

Zakletva je odlična i jako važna priča iz ranijega perioda, jedan od temelja, ali i jedna od prekretnica u serijalu. Sljedeće godine navršiti će se 50 godina od premijerne 1969. godine. Bonelli nam je ispričao pod kojim okolnostima je stradala Texova žena Lilyth, što se točno događalo u tim dramatičnim danima kada su podle ništarije za račun Tellera i Brennana odvezle tovar zaraženih pokrivača u centralno selo Navaho Indijanaca. Cilj je istaknuti važnost ove priče jer se nabrojeni događaji ponegdje spominju u kasnijim epizodama Texa, a talijanski broj 500 u boji je svojevrsni nastavak Zakletve (kod nas Ludens #132; Bjegunci) i Nizzijeva očigledna posveta radovima Gian Luigija Bonellija. U talijanskom broju 575 u boji (Na stazi uspomena; Nizzi-Civitelli), povodom 60 godina izlaženja, Willer se prisjeća prošlih događaja u kojima jednu od glavnih uloga ima Lilyth iz vremena dok su njih dvoje živjeli u rezervatu Navaho indijanaca. U epizodi Vrijeme za ubijanje i maxi izdanju Dva lica osvete također se u nekim kraćim segmentima pojavljuje lik Lilyth.

Prisjetimo se početaka, ukratko. Lilyth, kći poglavice Navaha i Tex upoznali su se na samom početku serijala, u početnim brojevima, u priči Zakon odmazde. Tada ona njega spašava sa stupa za mučenje, a Crvena Strijela, poglavica Navaho Indijanaca, prihvaća kćerkinu želju za brakom. U istoj epizodi Tex zatvara Brennana i Tellera, dva špekulanta iz Denvera i čini se da je ta priča sretno zaključena. Jedan naslov u mjesnim novinama, ipak, puno godina kasnije, budi u Texu neke stare osjećaje tuge i mržnje. «Nestao bankar Fred Brennan». To je naslov iz novina nakon kojega počinje pripovijedanje jedne stare nesretne priče, a usporedno s time lov na čovjeka kojemu se, kako se činilo, trag zauvijek ohladio.

Galepova galerija likova

KRONOLOGIJA I KOMENTARI ZAKLETVE

Važno je napomenuti da se isprepliću radnje čak tri vremenska perioda. Kronološki, prvi period je razdoblje u kojemu se događa radnja priče Zakon odmazde (Tex LMS 27; VČ biblioteka #2). Već sam ranije napisao, upoznaju se Tex i Lilyth, nakon dramatičnih događaja. Dva pokvarena špekulanta, Brennan i Teller završavaju u zatvoru. Tex odlučuje ostati u selu Navaha na duže vrijeme gdje započinje svoj novi, sretniji život. Taj period je samo ukratko prepričan, da se povežu događaji.

Drugi vremenski period, koji je detaljnije obuhvatila ova priča, je također iz prošlosti, pripovijedanje Texa Willera svome sinu Kitu. U taj period spada najveći dio radnje Zakletve. Pripovijest događaja započinje dvije godine nakon prvog spomenutog perioda. Dakle Willer je proveo dvije godine u rezervatu nakon događaja sa Brennanom i Tellerom, a na kraju druge godine rodio se Kit Willer.

Započinje zaplet. Dvije godine nakon zatvaranja u hladovinu, Brennan i Teller izvlače se iz zatvora zahvaljujući pomagačima na visokim položajima. Bez oklijevanja smišljaju plan osvete Willeru, iako bez jasne ideje o provedbi. Metak u leđa jedno je od rješenja. Međutim njihov plaćenik Tucker niti ne pomišlja o tome, sve dok je Tex Willer nedostupan u brdima Navaha. Nitko sa imalo zdravoga razuma ne želi završiti zakopan do vrata, odrezanih kapaka dok sunce usijano pali kožu a crveni mravi se hrane. Uvrnuti plan tada se rađa u Tellerovoj glavi... Plan koji ima za cilj likvidirati Texa Willera, a zapravo će donijeti pravu tragediju među vigvame Navaha. «Viruelas!»

Teška zarazna bolest poznata kao velike boginje. Tellerov plan jest odvesti dvoja kola sa otprije zaraženim pokrivačima među narod Navaha. Izvjesni Higgins koji je u posjedu tih pokrivača dobiva taj zadatak jer je prebolio velike boginje (smrtnost 20-40%) i postao imun na njih kao i njegovi ortaci. Zadatak ispunjen! Tovar smrti je dostavljen, a šestorica dostavljača razdvajaju se u dvije grupe i odlaze bez imalo grižnje savjesti da spiskaju zadnji dolar koji su zaradili ovim poslom.

U isto vrijeme dok se to događalo Tex i maleni Kit Willer bili su odsutni. No, čim je čuo za novosti iz rezervata, Willer je požurio prema Marsh Passu kako bi ušao u rezervat Indijanaca i spasio svoju ženu. Sudbina je htjela da bude prekasno. Zaraza se potpuno proširila selom! Na prolazu Marsh Pass Willer nailazi na vojnu blokadu koja zatvara područje karantene. Tamo su, u iščekivanju novosti o Texovoj smrti, čekali Brennanov potrčkalo Tucker i njegovi kompanjoni koji su se vojnicima najprije predstavili kao Willerovi prijatelji. Po dolasku Willera, ta priča pada u vodu i počnije prvi obračun ove priče. Nakon žestokog premlaćivanja Tucker priznaje da iza zaraze stoje Teller i Brennan, a Tex iako bijesan tim saznanjem, drži do svoje riječi i pušta Tuckera svojim putom.

Nakon proboja vojne blokade koja doduše nije bila previše orna da zaustavi čovjeka spremnoga na sve, Willer dolazi u selo i doživljava teške trenutke. Vrač Ta-Hu-Nah odgađa, govori dvostrukim jezikom, ali Tex sve shvaća i prije negoli su mu rekli otvoreno. Lilyth je umrla od velikih boginja, strašne bolesti koja unakazuje lice i tijelo i u velikom broju slučajeva završava smrću. Zaraza koju su Teller i Brennan namjerno proširili rezervatom, Texu je oduzela nešto više od njegova vlastita života, život njegove voljene Lilyth.

Crvena Strijela, tadašnji poglavica Navaha, već je bio na Malome izvoru, mjestu na kojemu je njegova kći pokopana ispod teškog kamenog bloka, kada je Willer došao tamo. Mali izvor je bajkovito mjesto, koje će ipak zauvijek okameniti srce jednoga čovjeka. Tiger Jack donio je koplje i dao ga Texu koji u tom trenutku izgovara svoju zakletvu voljenoj ženi. To koplje ostati će zabodeno u zemlju sve dok ga ne slome ruke koje su ga i bacile, a tek pošto bude izvršena teška osveta prema svima koji su krivi za usiljeno sijanje smrti i zaraze. Ne čekajući niti trenutka, bijesan od neljudske mržnje, Tex zapovijeda se najprije pronađe čovjek kojega je netom pustio, Tucker, te da se isti ubije. Grupa Navaja dolazi mu na trag i prvi od krivaca plaća za svoje teške grijehe.

Sljedeći korak za Texa Willera i Tigera Jacka je praćenje tragova kola prema Ojo Calienteu, no pošto su zapalili kola i zametnuli tragove, Higgins i petorica pomoćnika nestali su bez traga. Pošto su sva šestorica hombrea imali kozičavo lice od preboljenih velikih boginja, nije bilo problema oko potrage za njima, već je par dolara za informaciju bilo dovoljno da se nađe grupa od prve četvorice bjegunaca. U selu Ganado, četvorica su odlučili potrošiti zadnje dolare koje su zaradili gnjusnim poslom. Viski i lake žene za ljude slaboga morala. Među njima nije bilo Higginsa niti Shermana koji su nastavili dalje prema rezervatu Zuni Indijanaca. Ostalu četvoricu, već potpuno pijanu, čekalo je mjesto na mjesnom brdu čizama. U okršaju u jednoj cantini pograničnog sela ta četvrica nisu imali šanse protiv brze ruke Texa Willera. Procvjetao je posao za seoskoga grobara i prodavačicu krizantema. Iako su bili zločinci četvorica će dobiti dostojan pogreb.

Kasnije, na trag Higginsu i njegovom pardu u bijegu Benu Shermanu najprije dolaze Willerovi saveznici Zuni Indijanci iz plemena poglavice Yerba Roje. Držali su ih na oku, ali su čekali dolazak Texa. Iako im se na trenutak učinilo da su pobjegli pratnji, Higgins i Sherman doživjeli su gorko iznenađenje kada su na obzoru ugledali zlokobne dimne signale. Krug se stezao, a obojica su prokleli dan kada su prihvatili Brennanov posao. Willer i Indijanci uhvatili su ih žive!

Nakon što je Sherman priznao da su Teller i Brennan trenutno u El Pasu na ugovaranju posla, grupa Indijanaca, Willer i dvoje kozičavih lica zalaze duboko u užareno pustinjsko područje Lava Flow. To je tek dio smišljenoga plana osvete s ciljem da se Higginsu i njegovom pardu priušti dugo umiranje. Puno lošije je prošao Higgins... Nakon što je brutalno pretučen od strane Texa, do granice smrti, ostavljen je da u nesvjestici leži usred pustinje i da polako u teškim patnjama neminovno umre na usijanom suncu. Teška kazna, iako, Tex ga nije dokrajčio, isto kao što nije niti Shermana koji je ipak bolje prošao, bez ozljeda, ali je također ostavljen usred pustinje sa samo jednom čuturom vode. Snaga volje i želja za životom odlučujući su u tim trenucima, a takva vrsta ljudi prije će si presuditi metkom negoli boriti za svoj bijedni život.

Slijedi dio u kojemu se događa obračun protiv Tellera i Brennana. Nakon što im je Sherman odao da su Brennan i Teller u El Pasu, Willer i Tiger Jack ostavljaju dvoje nesretnika na užarenoj i suhoj zemlji Lave Flow i kreću putem glavnih organizatora zavjere. Nakon što u pepeo pretvaraju unosni posao koji su Teller i Brennan željeli ugovoriti, Tex i Tiger Jack čekaju na odgovor dva špekulanta. Obračun se događa ispred ruševina jednoga maloga samostana u blizini El Pasa, koji je služio kao sklonište čobana. U ovome vatrenom obračunu mnogi od vas će se sjetiti nezaboravnih scena kada je Tiger Jack pucao iz stada ovaca dok je imao preko sebe navučeno ovčje krzno. Dosta vremena je trebalo banditima da shvate otkud puca, a tada je već bilo prekasno. Dotaknuli su ništavilo. Ostali su Teller i Brennan, prvi je skončao od Texovog metka, a drugi pobjegao, te mu se otada gubi svaki trag... Osveta je djelomično izvršena, ali se izvukla krupna riba. Slučaj je zamrznut, sve dok godinama poslije nije pročitan taj ranije spomenuti naslov u novinama. Radnja se ponovno vraća u sadašnjost...

U Isleti u kojoj je Fred Brennan, jedini preživjeli krivac iz afere sa velikim boginjama, napravio puno štete pokravši banku i ušteđevine svojih sugrađana, trag dalje vodi prema Natchezu, Mississippi. Tamo se ovaj uortačio sa izvjesnim mister Prestonom. Međutim prije konačnoga ogleda sa prošlošću, Willera, Carsona, Kita i Tigera čeka neugodan susret u predgrađu Natcheza. Da su bili imalo neoprezni, oronula gostionica River Inn postala bi njihovo posljednje prebivalište prije nego li bi ih banditi iz toga gnijezda stjenica pokopali metar ispod zemlje. Zasjeda za naivce ne pali protiv naših pardova, a ružna gazdarica Mama Lagrange ostaje bez nekoliko potencijalno lako zarađenih dolara tako da prereže grlo svojim mušterijama. I njezin lokal završava u pepelu, a Tex se najprije sukobljava s rezačima grla, da bi se zatim dogovorio sa njima kako bi svi zajedno napali Brennanovo najveće blago steknuto nepoštenim radnjama i prijevarama – ploveću kockarnicu Riječna kraljica.

Kraj ove priče je sam po sebi nezaboravan, Brennan prestravljeno sluša krikove Tigera Jacka koji ga podsjećaju na mrtve Navahe. Na ispražnjenom brodu ostaje sam i gubi razum kad ugleda kostura koji kormilari brodom. Prljava savjest izbija na površinu i muči ga u posljednjim trenucima njegova života, dok brod tone. Morski psi iz zaljeva zaključiti će posljednji čin ove gotovo šekspirijanske tragedije. Užasna smrt za zlikovca! U tom trenutku jedan snažan nalet vjetra slama koplje koje je Tex odavno zabio u Lilythin grob. Zakletva je izvršena!

Sud pustinje

KULTNI KLASIK

Osvrnuo bih se na neke od mnogih odličnih dijelova koji su proslavili ovu priču. U Italiji je ovo jedna od omiljenih priča, kao i na našim prostorima. Sveto pismo Bonellija i Galepa, kreatora serijala. Sigurno i mnoge od vas podsjeća na neko drugo razbolje života, uz Zlatnu seriju odrastao je jedan dobar dio stripovske publike. Mlađi su imali priliku kupiti ovaj strip u nikada prežaljenome izdanju Van Gogha. U njemu se vidjelo koliko je stranica izdavač Dnevnik izbacio u odnosu na original, pa čak i Willerovo pucanje u leđa Tellera. Kasnije ću detaljnije opisati scene koje su se događale u pustari Lava Flow, to je sigurno jedan od najboljih dijelova ove priče, gdje se odlučuje o sudbini pokvarenoga Higginsa i to na jedan brutalan način. Bonelli nije štedio na scenarističkim rješenjima niti je prezao od nasilja. Takav je bio Divlji Zapad.

Drugi odličan dio priče mi je bio na prolazu Marsh Pass gdje je Willer naišao na vojnu patrolu koja je zatvarala područje zahvaćeno zarazom. Sela Navaha bila su izolirana od svijeta, a nitko nije smio niti ući. Ranije spomenuti Tucker i njegovi pajdaši čekali su vijesti o smrti Texa Willera, a zapravo su dočekali njega samoga. Bolje za njih da nisu. Iako je Tucker bio izrazito oprezan kada mu je Brennan nudio 5000 dolara da likvidira Willera, što je odbio, ipak je napravio grešku koja će ga kasnije koštati života, a prije toga teških batina. Te scene oko vojnoga logora na Marsh Passu ostati će mi u sjećanju, kao i razvoj događaja po dolasku Willera na poprište.

Nezaboravne scene na Malome izvoru spadaju gotovo pod narodnu predaju koja se prenosi sa oca na sina, sa djeda na unuka. Ukorijenile su se u svijet Texa Willera kao trenuci njegove najveće nesreće, bol ga je shrvala dok je povjetarac tiho šaputao kao da mu Lilyth zauvijek kazuje «Zbogom». Odista, više nikada neće biti kao prije. Zabijanje koplja u Lilythin grob je jedna od najprepoznatljivijih sličica u povijesti ovoga serijala, u ovih gotovo 700 brojeva. Povijest je ispisana.

Izdvojio bih i onaj, za cjelokupnu radnju najmanje bitan dio, a to je zasjeda u gostionici u predgrađu Natcheza. Taj je dio od 30-ak stranica bitan samo po tome što Tex susreće staroga znanca Reba koji mu kasnije sa svojim prijateljima pomaže uništiti Brennanov brod. Više je to ubačeni segment pred kraj priče, ali meni odličan. Imamo groteskne likove Mame Lagrange i Pierrea koji vode gostionicu, ali imaju otužnu naviku da gostima režu grkljane na spavanju. Ovoga puta pozvali su pojačanje u liku Ferrisa i Reba, ali je iznenađenje propalo. Nezaboravni djelovi ove priče. Tragikomični. Willer se sa grupom protuha kasnije dogovara oko plana protiv Brennana, a oni objeručke prihvaćaju, jer osim što im je ponudio slobodu, također će se u njihove džepove sliti određena doza dolara. Texova velikodušnost!

Osim tih nekoliko izdvojenih dijelova, koji čine odličnu cjelinu ovoga stripa, još se neki dijelovi moraju posebno spomenuti, primjerice sam kraj, način na koji je skončao Brennan, zatim bijeg Higginsa i Shermana pa njihova najprije vjera da su pobjegli potjeri, a zatim gorko razočarenje kada su ugledali zlokobne dimne signale. Upravo to Bonellijevo rješenje jedan je od najboljih načina za podizanje tjeskobne atmosfere. Dimni signali predstavljaju odličan način i da se čitatelju prikaže bezizlaznost situacije bjegunaca. Sviđa mi se i Bonellijev stil pripovijedanja, razgovori između likova su često kratki i britki, ima čak i odrješitih i drskih tonova, ali i likovi su takvi – grubijani. Spomenimo i dva okršaja, a to je po meni najbolji dio svake priče o Texu Willeru; jedan kod starog samostana blizu El Pasa i drugi, revolveraški, protiv četvorice hombrea u selu Ganado. Ogroman je broj likova, ali su svi savršeno zapleteni u priču i niti u jednom trenutku nemam dojam da je netko od njih suvišan.

BOŽANSKI SUD

Scenarističko rješenje koje nosi potpis Gian Luigija Bonellija. Radi se o tome kako nitkovi, ubojice i zločinci ne bivaju ubijeni od ruke Texa Willera, već ih on ostavlja žive Božjoj Pravednosti, u pravilu u bezizlaznim situacijama. Daje im priliku da se izvuku, puno zavisi i o njihovoj volji za životom, ali što je još važnije za primijetiti ostavlja ih u teškim i tjeskobnim trenucima kada mogu preispitati sve loše što su učinili. Neki preklinju za milost kao kukavice, drugi većinom proklinju svoj život i spoznavaju pravu veličinu svojih mučkih nedjela. Na kraju američkog filma iz 2017. Tragovi u snijegu imamo čisti, precizan primjer ove situacije koju je Bonelli često, na mnoge razne načine koristio da zaključi sudbinu zločinaca u svojim romanima.

U ovoj priči imamo klasičan primjer takve Texove osude. Dvoje odgovornih za prijevoz zaraženih pokrivača, Higgins i Sherman u pratnji Texa i Indijanaca bivaju odvedeni usred pustinje bez života gdje na kilometre nema niti kapi tekućine. Jedino osvježenje nalazi se ispod kore kakvog kaktusa. Glavni odgovorni Higgins dobiva priliku obračuna noževima protiv Texa Willera, ali ju propušta. U tom trenutku njegov život propalice bio je osuđen na tešku smrt. Pretučen i polumrtav ostavljen je da leži na užarenom suncu. Tex ga je ostavio živa, ali za pokoru ga je osudio na tešku agoniju u posljednjim trenucima života. Njegov drug Sherman, koji je bio nešto manje odgovoran, a uz to je i odao Tellara i Brennana, dobio je čuturu vode i priliku da pješačenjem kroz usijani pakao dođe do spasa. Je li uspio, ne znamo, njegove šanse bile su vrlo male, ali je Tex nekome drugome prepustio da odredi pokoru njegovih grijeha.

Oduvijek mi je jedna od najdražih priča bila ona o Džinu Frejzeru, «Posljednji metak». Na kraju te štorije također imamo klasični, najbolji primjer Božanske pravednosti, odnosno Suda. Revolver sa jednim metkom. Rijetko kada smo imali priliku čitati takav istinski klasik! Kao Sveto pismo za sve ljubitelje Texa. Na taj roman pozornost mi je skrenuo jedan stariji ljubitelj vestern romana prije mnogo godina, sada pokojan. Spomenuo mi je kraj toga stripa, koji se urezuje u pamćenje. Treći dobar primjer takvoga scenarističkoga rješenja je kraj priče Zlato Kolorada. Tada Willer ne presuđuje metkom, već šalje nitkove na primitivnoj splavi niz brzake rijeke Kolorado. Još jedan, meni jako zanimljiv primjer, je priča Junaci Đavoljega prolaza. Posljednja sličica te priče ostavlja posebno jak dojam. Pročitajte te odlične priče.

GALEPOV DOKTORAT

O crtežu Galleppinija u Zakletvi mogao bih napisati pohvale i samo pohvale. Jedan od najboljih crteža u svih 600+ epizoda Texa. Zašavši sada već iza broja sto redovne serije, Galleppini više nije imao onakav jednostavan stil crtanja kao na počecima. Počeo je puno bolje crtati likove i pozadine, detaljnije, sa jasnijim linijama. Razvio je svoj stil crtanja, koji je znamo bio samouk, ali iz broja u broj sve bolji. U ovim godinama nakon Zakletve bio je na vrhuncu. Tek nekoliko mjeseci poslije Zakletve dolazi još jedna nezaboravna epizoda, a to je Čovjek iz Kentakija (Između dvije zastave). Duže priče zamijenile su one kraće i ne toliko atraktivne. Kao i Bonelli, tako je i Galep cjelokupan svoj doprinos dignuo za nekoliko razina više, inače je pravo pitanje da li bi Tex izdržao 70 godina!

Najviše mi se u ovoj epizodi svidio crtež likova, njihovih lica na kojima se može pročitati tragičnost onoga što se događa. Galep je znao čitatelju prenijeti tjeskobnu i stravičnu atmosferu, ne samo u ovoj priči. Likovi su smrtno ozbiljni, često bezizražajni, a opet se iščitava bolna tragičnost trenutka. Crtež je posebno efektan, gotovo iskrivljen, kad prikazuje isprebijane zlikovce, na njihovim licima se vidi strava i približavanje trenutka njihove smrti. Kada dodamo da je Higgins osim toga imao i kozičavo lice, užas se prenosi na čitatelja. Galep je majstor u tome. Kao i u crtanju Indijanaca. Rijetko tko ih tako dobro crta!

Njegov crtež jako volim, uživam u ovim post broj 100 epizodama, ali i u onima kasnijima, gdje je njegov crtež grublji i osjetno drukčiji nego ovdje. U Zakletvi linije su tanke i precizne, anatomija bolja, likovi jasniji, filmski crtež. Kasnije je crtež dosta izmijenjen, u Čejenu Apanozi ili primjerice odličnoj epizodi Jampa Fork. Još kasniji primjer je Pravda za Navahose. Crtež je dakle očigledno u padu kvalitete, ali meni i dalje odličan i na svoj način nezamjenjiv. Galepove naslovnice i privukle su me Texu u prvome trenutku. Aurelio Galleppini je grafički otac Texa Willera, i zbog toga mu treba odati veliku počast u ovom mjesecu proslave. I njemu i Gian Luigi Bonelliju koji su ovim odličnim stripom dotaknuli sam vrh svoga zajedničkoga opusa. Skidam šešir!

Još dugo poživio, Tex Willer!

Autori Zakletve G.L.Bonelli i Aurelio Galleppini

TS ZS 707/710 Tajna mumije

TX LMS 14 Demon Frejzer

10, 10, 6, 10

Jedan od malo boljih Texova...

19.09.2018
    00:41:00 sati
    gogowins

9, 10, 9, 9

19.09.2018
    06:40:00 sati

10, 5, 10, 10

Priča, čija je radnja promijenila puno toga, pa čak i odredila cijeli koncept Texovih priča. Velika zamjerka, i to mi je naprosto nevjerojatno da bi Tex čekao 20 godina za osvetu i da nikad ranije nije čuo za zločince koje je tražio. I još jedna tipfeler u priči – kad je radnja 20 godina unazad, znači kod prvog lova, na jednom mjestu, kauboji opisuju Texa i kažu da ima oko 40–tak godina, a to ej zapravo u 'stvarnosti', inače bi bio stariji od Kita, i imao preko 60. Tad je zapravo imao oko/preko 20.

19.09.2018
    09:48:00 sati

10, 10, 10, 10

Klasik, savršenstvo!

19.09.2018
    10:34:00 sati

10, 10, 10, 10

Kad Galep nacrta modrog i izubijanog coveka taj je stvarno upao u masinu za mlevenje mesa. Ovo je pravi Tex - zilav, tvrd, lud, prekriven prasinom, znojav.
    19.09.2018
    11:39:00 sati

9, 9, 8, 9

Iako zub vremena nije bio previše blag prema ovoj priči, moram priznati da ipak ima određene momente koji ju i dan danas čine aktualnom. Galep mi nikad nije bio ona viša klasa crtača, ali za western je bio kao rođen. Naslovnice vrhunske.

19.09.2018
    16:42:00 sati

8, 8, 9, 8

Odlična priča i crtež koji predstavljaju jednu od boljih Texovih ostvarenja. Moja jedina zamjerka bi bila, da je Tex premalo nemilosrdan prema ubicama svoje žene i mnogih drugi Navaho indijanaca. Praktički nikog ne ubije svojim rukama ili da recimo na stup za mučenje. A stvarno bi to zaslužili. Ali opet to je Bonelli i 80 godine pa nije to ni za očekivati.

19.09.2018
    21:22:00 sati

7, 6, 5, 9