TX TT 312
  • La caverna dei Thugs
    TX TT 313
  • Labirinto mortale
    TX TT 314

• u ovoj epizodi se pojavljuju sva četiri člana Texove ekipe
  • sektu „Thuga“, štovatelja božice Kali, smo susreli ranije i u Zagoru, prvi put u priči „Crna božica“ iz davne 1969. i u kasnijoj epizodi „Thugsi!“, a s njima se sukobio i Mister No u „Dobrodošlica u Trinidadu“ koja je izašla paralelno s ovom epizodom
  • Thuge se pojavljuju i kao glavni negativci u filmovima „Gunga Din“ iz 1939., „Indiana Jones i Hram Smrti“, a također i u bizarnom filmu Beatlesa „Help!“

Texovi uobičajeni protivnici su standardni zlikovci divljeg zapada: razbojnici, indijanci i pokoji korumpirani predstavnik zakona. Upravo zato su upečatljive one epizode u kojima susrećemo malo egzotičnije protivnike: Mefisto, Učitelj i Crni Tigar su upravo iz tog razloga ostali upamćeni negativci jer su epizode s njima unijele raznolikost u klasični western štih.

U ovoj priči imamo Texa suočenog sa opakim Indijcem Raymanganom, vođom zloglasne sekte „Thuga“; indijskog kulta božice Kali koji su pred progonom u domovini pronašli utočište u Teksasu. Također su poznati po davljenju svojih protivnika rupcima. Inače se već pojavljuju u Bonellijevim stripovima, i Zagor i Mister No su se susreli s tom sektom.

Epizoda bi se u neku ruku mogla smatrati prethodnicom „Crnog tigra“: i ovdje imamo jednog orijentalnog negativca koji uz bijele pomagače, koji samo žele napuniti džepove novcem, provodi svoje planove dok mu Tex i društvo ne stanu na put. Doduše, Crni Tigar je imao kudikamo ambicioznije planove od Raymangana, koji samo želi nastaviti svoj život posvećenika krvavoj božici. U priči ima zanimljiva scena u kojoj Tex, da bi zavarao protivnike, inscenira vlastitu smrt u požaru. Na taj način se kapetan McMurdo (inače saveznik Thugsa) opušten kreće obavijestiti Raymangana o smrti rendžera i time mu odaje tajno skrovište. Texu čak polazi za rukom da ih prevari dvaput, prerušavanjem u mrtvog Thuga i zamjenom odijela. Inače je ovo jedna od priča u kojoj Carson najviše pokazuje svoju „gunđavu“ stranu, skoro da nema stranice na kojoj nije prigovarao :).

U ovoj priči su sva četiri člana Texove „bande“ na okupu, što doprinosi zanimljivosti zbog različitosti karaktera. Carson je vječito gunđalo i ovdje je sveden na manje-više pasivnu ulogu. U to vrijeme mnogi vesterni su imali lik „senilnog starca“ koji je služio kao pomoćnik glavnom junaku i ujedno kao comic relief. Carson nije senilan, sposoban je u borbi, ali je neizlječivi pesimist unatoč tome što su se izvukli stotine puta. Doduše na kraju, kada cijela ekipa osim Texa pada u zarobljeništvo, Carson je taj koji uvjerava Texova sina kako je Tex sigurno živ. To ukazuje da je njegov pesimizam ustvari samo oblik šale, jer u sebi on je sličniji svome kompanjonu nego što sam želi pokazati.

Sama priča je, kako rekoh na početku, pomalo neobična za Texa, a scenaristički je dobro izvedena, uz par zanimljivih scena i dijaloga, ali prilično pravocrtna bez većih iznenađenja i preokreta. Jednom kada su Tex i ekipa u pećini Thuga, stvari se rješavaju prilično brzo i lako u vatri i eksploziji. Također, i Raymangan i McMurdo su prilično jednodimenzionalni negativci: Raymangan je fanatik i luđak, a McMurdo tipičan razbojnik. Istina, scene u kojima su njih dvojica su dobro napisane jer svaki od njih dvojice, iako su suradnici u zločinu, razmišlja kako iskoristiti jedan drugoga; za McMurda je Indijac samo izvor zarade kojeg želi iscjediti koliko može uzimanjem plijena s opljačkanih brodova (Thugsi inače tako nabavljaju potrepštine). Obrnut slučaj od odnosa koji je Crni Tigar imao sa svojim suradnicima bijelcima, koje je u potpunosti kontrolirao i ubijao čim bi se pokazali suvišnima.

Galepinijev crtež je starinski i jednostavan, no ipak stvara prilično dobru atmosferu. Scena prepada na brod i završnica u pećini su naročito dobro nacrtane. No ipak među Texovim crtačima ima crtača koje mnogo više preferiram (ovo bi bila odlična priča za Villu) no Galep ipak zaslužuje pristojnu sedmicu. Galepove naslovnice su pristojne – i ništa više. Druga mi je najbolja, dok su ostale dvije srednja žalost. Šteta, jer se za ovakvu priču da napraviti i zanimljivija naslovnica.

Sve u svemu, još jedan solidan Tex, ponešto drugačiji zbog tematike, ali ipak scenaristički prilično predvidljiv.

Thuge

A koliko je Nizzi precizan u prikazu samih Thuga? Ovaj kult/banda/kriminalna organizacija je jedna od najstarijih i najdugovječnijih, jer se prvi put spominje 1356, a službeno je izbrisana tek u 19. stoljeću i kroz stoljeća je odgovorna za smrt od 50 000 do čak 2 milijuna ljudi, što je podatak spomenut i u stripu. Međutim, rekao bih da ne samo u ovoj epizodi nego općenito u popularnom prikazu Thuga (kao npr. u Indiani Jonesu) nemamo realnu sliku o njima.

Stvarni Thuge su zapravo bili ljudi koji se na prvi pogled nisu razlikovali od ostalih. Dolazili su iz različitih kasta, čak i različitih religija (od hindusa do muslimana). Pripadnost Thugima se nasljeđivala od oca na sina, i vrlo često ostatak obitelji nije znao, niti je smio znati za to. Njihov način djelovanja se razlikovao od klasičnih bandita po tome što su se nastojali dobro upoznati i sprijateljiti s budućom žrtvom, koje su varirali od usamljenih putnika do čitavih karavana. Nekoliko dana bi putovali zajedno sa njima dok ne bi stekli njihovo povjerenje, a zatim su noću udavili svoju žrtvu i zatim je raskomadali po njihovim obredima i bacili u bunar ili zakopali. Plijen bi bio podijeljen, ali bi jedan dio prinijeli hramu božice Kali. Inače, postojao je strogi kodeks oko načina ubijanja (nikakvo prolijevanje krvi nije bilo dozvoljeno), a također se nije smjelo napadati određene vrste osoba (svirače, žene, fakire, gubavce).

Osoba koja se smatra odgovornom za nestanak sekte je britanski oficir William Sleeman, koji je, koristeći uhode koji su se pretvarali da su putnici, uhvatio mnoge Thuge. Čini se da zarobljeni Thugi nisu imali problema da odaju svoje kolege, jer su smatrali da oni ne mogu biti zarobljeni ako tako ne želi Kali. Na taj način sekta je bila uništena i Sleeman je stekao popriličan ugled. Knjigom „Priznanja Thuga“ (Confessions of a Thug) Philipa Meadowsa Taylora su Thuge postali i dio popularne kulture, a engleski jezik je postao bogatiji za novu riječ – thug (razbojnik, lupež).

Postoje i tvrdnje da su priče o obožavanju Kali ustvari senzacionalizam, koji su Englezi prišili jednoj razbojničkoj bandi zbog njihova nepoznavanja i nerazumijevanja indijske kulture. Kako god, činjenica je da se u skoro svakom avanturističkom stripu ili filmu u kojem se pojavljuju Indijci, susreću i fanatični sljedbenici Kali sa svojim ubojitim rupcima.

TX ZS 965/966 Ranč izgubljenih ljudi

TX ZS 976/978 Legenda o bijelom bizonu

• markotamara

8, 8, 9, 10

Meni je odlicna epizoda jer je imam u zs ali inace sam uvik volia istocnjacke price,pogotovo s thugsima u zagoru
    12.09.2014
    20:32:00 sati
    markotamara

7, 6, 8, 7

Sasvim solidna Texova priča.

12.09.2014
    22:47:00 sati

8, 8, 9, 9

12.09.2014
    23:17:00 sati

8, 10, 10, 10

Jedan od omiljenih stripova, nostalgija napumpala ocjenu skoro do vrha.

13.09.2014
    08:57:00 sati

8, 7, 9, 7

Nisam kao klinac čitao ovu epizodu. Koliko se sjećam, imao sam samo treći dio, i Marka 968 na kojem sam vidio malu sličicu 'Davitelja'. S obzirom na temu, očekivao sam puno više. Ovako je neka polu-prosječna priča bez velikih iznenađenja.

14.09.2014
    11:42:00 sati

4, 4, 7, 6