Vještica

Tim i Dasti

VJES LIB 1 | 320 str.

Chiarra je stjuardesa koju progone noćne more u kojima proživljava sjećanja na traumatičan, potisnut događaj koji joj je označio djetinjstvo. Fabio je fotoreporter koji putuje svijetom praveći reportaže o mjestima koja su poprišta najveće strave i užasa. Nakon trideset godina razdvojenosti, ovo dvoje se slučajno susreću i odluče se jednom zauvijek suočiti s tajnom koja ih cijeli život progoni, vješticom od koje su godinama uzalud pokušavali pobjeći...

• Vještica
    VJES LIB 1
  • Veštica
    VJES PHPR 1

• "Vještica" (Stria) peti je broj Bonellijeva serijala "Romanzi a Fumetti". Libellus ga je objavio 2013., a u njihovom izdanju prethodno je objavljen i drugi Simeonijev one-shot uradak iz istog serijala, "Oči i tama".
  • Mjesto radnje koje je Simeoni odabrao za priču je stvarno: riječ je o naselju Marmentino koje se nalazi u dolini Val Trompia, a kamo autor često odlazi na odmor s obitelji.
  • U uvodniku Gianmaria Contre, kao dio poznatih filmskih i književnih ostvarenja na temu vještica, spominje se i film "Macbeth" (1971.) redatelja Romana Polanskog, iznimno mračno i uznemirujuće filmsko ostvarenje koje je djelomice bilo potaknuto i smrću njegove žene koju su, u osmom mjesecu trudnoće, 1969. ubili sljedbenici kulta Charlesa Mansona. Za filmofile je nezaobilazan i film „Crucible“ iz 1996., inspiriran zloglasnim suđenjima „vješticama“ iz Salema.
  • Radnja stripa podosta podsjeća na "Ono" (It), jedan od najpoznatijih romana Stephena Kinga.
  • Str. 150. - bajka koju stari Tone pripovijeda djeci mješavina je dviju tradicionalnih bajki: "Posljednje Marmetinske vještice" i "Rasplesane vještice".

Čudovišta su stvarna. I duhovi također. Oni žive u nama i, ponekad, pobjede.
Stephen King

Marmentino

Vještice su oduvijek bile dio narodnog folklora diljem svijeta, nerijetko i onaj najjezovitiji jer su često bile prikazane kao demonska bića. Primjerice Baba Yaga koja u obličju deformirane starice otima djecu i prijeti da će ih pojesti, a živi u maloj kolibi koja se kreće na pilećoj nozi. No Yaga nije baš nužno uvijek prikazivana kao zla; prema nekim drugim predajama utjelovljuje čuvara između svijeta živih i mrtvih, ponekad nudeći mudrost i vodstvo izgubljenim dušama. U Engleskoj se prenosi predaja o Jenny Greenteeth koja je, u obličju ružne starice zelene kože i šiljatih zubiju, utapala stare i mlade iz čiste sadističke zabave, dok ih je prema nekim legendama čak i proždirala. Istovremeno ta bajka je djeci često bila pripovijedana kako bi ih roditelji uvjerili da se ne udaljavaju predaleko od obale. Kod nas je poznata legenda o klečkim vješticama koje se, zajedno s vilama i vilenjacima, za olujnih noći oko ponoći okupljaju na Kleku, a njihovo kolo i vrisak dopiru i do samog Ogulina. Malo dalje prema zapadu, za ovu priču je kao mjesto radnje odabran krajolik naselja Marmentino, smještenog na sjeveru Italije u pokrajini Brescia, a za legendu o vještici su kao podloga također posluže tradicionalne bajke toga kraja.

Gigi Simeoni, jedan od autora koji se iskazao kao podjednako dobar crtač i scenarist, u "Vještici" je napravio priču za koju se žanrovski malo teže opredijeliti. Priča o odrastanju, ljubavi, prijateljstvu, strahovima i, naposljetku, stalnom bijegu od suočenja s avetima prošlosti, odmah me asocirala na prvi važan roman koji nisam pročitao jer sam bio četrnaestogodišnji mulac koji je mislio da se može uhvatiti u koštac s biblijom od preko tisuću stranica. Naravno, radilo se o romanu "Ono", nezaobilaznom štivu Stephena Kinga, koje sam konačno pročitao tek mnogo godina kasnije.

Klečke vještice, Jenny Greenteeth & Baba Yaga

Temeljna postavka priče veoma podsjeća na Kingovu: odrasli ljudi koji su kao djeca doživjeli traumu koju su potisnuli te se godinama kasnije vraćaju u rodni kraj suočiti s njom. Ali to je ujedno i čest slučaj kod Bonellija te mi se nikada nije činilo kao nedostatak, barem dok autor uspijeva radnju i likove predstaviti u nekom novom svjetlu, interpretirati ih kroz vlastitu pripovjedačku dimenziju koja nije lišena dubine, provokativnosti, uzbuđenja i ostalih sastojaka koji razlikuju kvalitetno štivo od onoga koje može poslužiti za ubijanje komaraca.

Što se likova tiče, Simeoni se ovdje poprilično iskazao, barem na scenarističkom planu. Chiarra i Fabio su portretirani dovoljno upečatljivo da čitatelju zaokupe pozornost te ga zainteresiraju za priču koja je ujedno i dosta dinamično ispripovijedana, bez previše praznog hoda i digresija oko nevažnih događaja. Istina, većinom se tu radi o reminisciranju događaja iz djetinjstva, prisjećanju na godine koje su Chiarra i Fabio proveli u društvu dječaka Alfreda kojeg su jednog ljeta upoznali, a čija pojava je otpočetka bila obavijena zlokobnošću i odisala bijesom koji je u njemu tiho bujao, te s vremenom počinjao izbijati na površinu.

Njihova tročlana družina, "Orlovi", žudjela je za pustolovinom i istraživanjem tajnovitih zakutaka svijeta koji ih je okruživao i raspirivao im maštu. Kao i većina ostale djece, uvijek su bili u potrazi za uzbuđenjima i novim otkrićima, istodobno vezani prijateljstvom koje je, ponekad, prolazilo kroz teška iskušenja koje donosi odrastanje, a nerijetko i nemar, jer u tim godinama nismo svjesni kakve posljedice naši nepromišljeni postupci mogu ostaviti na bliske nam osobe. Ono što isprva bude prikrivena zavist, uskoro se može pretvoriti u mržnju koju postaje sve teže kontrolirati i koja, jednog dana, može eskalirati i u nešto kudikamo gore....

Mržnja...

Tog sudbonosnog ljeta, nakon što su čuli jezivu priču o vještici koja je živjela kod crne baruštine, a koju su seljaci pretukli i bacili u procijep spilje koja se tamo nalazi, "Orlovi" su odlučili potražiti to mjesto i prizvati njezin duh. Naposljetku, te su noći tamo doista nešto oslobodili - zlo koje tada još nisu mogli, niti su bili spremni u popunosti pojmiti, a kamoli suočiti se s njime. Mogli su samo pobjeći... A bježati nikada ni nisu prestali.

Mali nedostatak priče je što, iako istovremeno sadrže jasnu (metaforičnu) poruku i ponekad se ne može poreći da su izvedene u pravom „lovecraftovskom“ delirijskom ozračju, Chiarrine jezovite halucinacije su pretjerane, ta psihološka strana nije baš uvjerljiva. Osoba koja gubi doticaj sa stvarnošću u toj mjeri da se ljudi, njoj naočigled, pretvaraju u čudovišta koja ju napadaju čak i usred bijelog dana, dok je ona istovremeno danonoćno progonjena vizijama vještice, baš realno i ne bi mogla prolaziti kroz toliko lucidnih perioda i razmišljati suvislo; naprosto bi bila apsolutno i bespovratno luda i negdje svezana za krevet. Također, njezino konačno suočenje s vješticom je pomalo mlako odrađeno, prebrzo završava, ostaje dojam da je taj dio trebao biti efektnije odrađen, s obzirom da je cijela priča vodila tom sukobu.

Ludilo...

S druge pak strane, dosta su uvjerljivije prikazane posljedice i način na koji se Fabio nosio sa stravičnim događajima iz djetinjstva, godinama obilazeći mjesta najvećih stradanja kako bi ljude suočio s mržnjom i mračnim mjestima na koja ona vodi... Kako bi ih natjerao da razumiju.

Završetak, odnosno dio koji opisuje događaje one stravične noći i čiji emotivni intezitet je Simeoni odlično crtački dočarao, dosta dobro sve zaokružuje i malo podiže dojam priči. Isto vrijedi i za posljednjih nekoliko stranica Chiarrinog sna koji naznačuje povratak u život iz kojeg je desetljećima izbivala.

Što se crtačkog dijela tiče, Simeoni je bez sumnje vrlo dobar crtač, iako mi njegov stil nikada nije u potpunosti odgovarao. Ostaje mi dojam da je nerijetko previše bjeline u njegovom crtežu te sjenčanje ponekad nije dovoljno izraženo. Što se pak likova tiče, njihove zacrnjene oči me često zasmetaju, u više navrata kao da ni nemaju zjenice, čak djeluju nekako izvanzemaljski s takvim pogledom, a lica prikazana u krupnom planu nisu dovoljmo izražajna, primjerice uopće nisam primijetio da Fabio ima ožiljak na obrazu (dok kasnije nije bilo prikazano kako ga je zadobio). Kadriranje, crtanje ambijenta, atmosferičnost i sve ostalo je sasvim u redu.

Sveukupno gledano vrlo dobar, poprilično napet strip koji ne bi trebao razočarati one kojima odgovara ovakva vrsta priče.

Jednom kad prekoračiš granicu razuma i zaroniš u tamu tražeći odgovore, onda takvi odgovori i dolaze. Izranjaju iz tame, a ti ih udišeš kao zloćudne pare... Sablasti postoje. Kriju se u nama. One su naše krivnje koje mogu postati neopisivi ponori u sjećanju ili čudovišta bez imena i lica.

5, 7, 8, 8

Psihološka drama celofanirana u horror, na momente možda prerazvučena s puno vizualnih horror digresija i prespora, no tako je to kad dopuste autorima da se razmašu u vlastitim autorskim projektima. Pripovijedanje jako dobro. Oči i tama mi je draža priča, i zbog same priče, kao i povijesnog okruženja. Cijenim Simeonija zbog toga što se sposoban u svakom trenutku pretvoriti se iz crtača u scenarista i obrnuto. Nemaju svi takve sposobnosti.

28.01.2017
    20:55:00 sati
  • split85

6, 6, 8, 7

28.01.2017
    22:02:00 sati
    split85

9, 9, 8, 7

Dobra priča, napeta, zanimljiva.

28.01.2017
    22:47:00 sati
  • Ukupna ocjena 81%

9, 7, 8, 9

29.01.2017
    06:52:00 sati
    zagor2805
  • doktor78

9, 9, 9, 9

Jak psihološki triler

29.01.2017
    10:02:00 sati
    doktor78

9, 9, 9, 9

Simeoni me potpuno oduševio sa svojim prvim romanom "Oči i tama", pravim remek djelom stripa. Radi toga sam jako puno očekivao od Vještice, koji je njegov kasniji rad, i nisam se razočarao. Jako dobra tema i priča, oduševilo me seosko praznovjerje, mjesto radnje, miješanje radnje u sadašnosti i prošlosti, i psihološki pristup. Simeoni se detaljno prihvatio teme i detalja u stripu i još jednom pogodio, ali ipak na kraju krajeva za stepenicu niže od "Očiju i tame" koji je teško (ili nemogoće) dostići. Velika preporuka za izdanje Phoenix Pressa, zbilja urađeno vrhunski da bolje od toga ne može!

29.01.2017
    13:08:00 sati

9, 10, 10, 10

Priča se čita u jednom dahu, a sve je začinjeno odličnim crtežom čija kvaliteta i atmosferičnost dodatno dolazi do izražaja velikim formatom. Obavezno pročitati (ako ste u mogućnosti)!

29.01.2017
    14:18:00 sati

8, 9, 9, 8

Ovdje imamo priču na 300 strana koja niti u jednom trenutku ne gubi na atmosferi i napetosti,pa se tih 300 strana pročita "u jednom dahu". Moram priznati da sam očekivao horror u pravom smislu riječi,no dobio sam triler/krimić sa elementima horrora iliti kako je i u najavi rečeno, ovo je jedno multi žanrovsko djelo,a očita je jedna stvar,a to je da je autor (Gigi Simeoni) u svom životu proveo mnogo vremena proučavajući najzagonetniji ljudski organ-mozak i sve na što je mozak slab,te sve za što je sposoban...te je rezultat vidljiv u ovom scenariu koji je po meni napisan bez greške...
    29.01.2017
    15:59:00 sati
  • Magic Wind

9, 10, 9, 9

29.01.2017
    16:08:00 sati
    Magic Wind

10, 10, 10, 10

29.01.2017
    16:17:00 sati
  • Sarghan

9, 9, 8, 8

Vrlo dobar i napet psihološki triler s elementima horora. Sukob s vješticom je pomalo zbrzan, no to je opravdano zbog samog završetka.

29.01.2017
    16:21:00 sati
    Sarghan
  • El Morisco

3, 3, 7, 9

Žao mi je, ali nakon što sam Stephena Kinga kroz 15-20 godina sve što je izdano u nas pročitao, Vještica mi dođe otprilike kao srednjoškolski uradak obožavatelja horrora atmosfere. Koliko god se trudio doživjeti tjeskobu priče, uglavnom sam uoči okretanja stranice znao što slijedi. Pretenciozno i stilski uniformirano.

29.01.2017
    17:40:00 sati
    El Morisco

9, 8, 10, 10

Vrlo dobro, lako se čita. Koliko sam očekivao, toliko i dobio! Crtež odličan, samo šteta što nema više horror scena.

30.01.2017
    09:28:00 sati

8, 7, 8, 7

30.01.2017
    11:03:00 sati
  • Penzioner

10, 10, 9, 9

30.01.2017
    22:06:00 sati
    Penzioner
  • MisterYES

9, 8, 8, 9

Upravo procitao (PhoenixPress - tehnicki solidno izdanje u Bonelli formatu jako prihvatljive cijene) "Oci i Tama" mi je super pa ne mogu da ne uzmem to kao referentnu tacku. Mozda je subjektivno ako kazem da je Simeoni nadmasio sebe, jer mi je ovo mnogo tematski blize, ima taj "šmek" ala Stranger Things i.sl, na sta sam slab; ali takav mi je dojam. Jedino mi je malo zasmetala naivna, neuvjerljiva, neprirodna i prenaglasena "gluma" glavnih likova vezano za segment amnezije. Crtez je optimalan za ovaj tip price. Ali sve u svemu je to jako dobro upakovano u jedan citak strip, morao sam se prisiliti da citam tri dana po cca stotinu stranica cisto da bih produzio ugodnost citanja, inace bih ga u dahu procitao.
    07.02.2017
    14:06:00 sati
    MisterYES