Tajna pukovnika Perryja

ZG KOZA 4 | 128 str.

Na samom početku 19. stoljeća, u dolini podno Apalačkog gorja mladi Norman pomaže ocu Lionelu i majci Gloriji u gradnji doma koji će im omogućiti novi život. Dolazak dvije obitelji u dolinu zauvijek će promijeniti i obilježiti život budućeg časnika i liječnika američke vojske, pukovnika Perryja. Dugi niz godina nakon tragičnog događaja, uz pomoć Zagora i Chica dobri pukovnik suočiti će se sa svojom prošlošću i dobiti odgovor na pitanje koje ga je proganjalo još od krvave noći iz prošlosti.

• Tajna pukovnika Perryja
    ZG KOZA 4

• Il segreto del Colonnello Perry
    ZG COZG 4

• Prvo Perryjevo pojavljivanje bilo je u epizodi Tropski odred (ZG LEX 161/164), iako je iz razgovora Zagora i Chica jasno da se poznaju od ranije. Zatim redom idu: Hellingen (ZG LEX 186/189), Demon ludila (ZG ZS 941/946), Dugin most (ZG LUSP 6), Legija ubojica (LU ZG MX 23).
  • Apalačko gorje ili Apalači, planinski masiv koji se proteže duž istočne obale USA, od sredine Alabame na jugu pa sve do kanadskog otoka Newfoundland i zaljeva St. Lawrence na sjeveru u dužini od 2400km. Masiv je star oko 400 milijuna godina i spada među najstarije planine. Ime su dobile po indijanskom plemenu Apalachee. Najviši vrh je Mount Mitchel s 2037 metara nadmorske visine.
  • Indijanci iz epizode pripadaju plemenu MicMac sa kojima se Zagor prvi put susreo u epizodi Molok (ZG LEX 22/23. Iz porodice Algonquian su, i naseljeni su na području kanadskih provincija.
  • Zamberletti je scenarist tri epizode koje su do sada objavljene u nas. Uz ovaj kolor, potpisuje epizode Čovjek iz Mavericka (ZG LUSP) i Legija ubojica (LU ZG MX 23).

U prvom broju Kolor edicije kapetan James Humbolt Fishleg podijelio je sa čitateljima mračnu tajnu koja mu je dugi niz godina pritiskala savjest. Zatim nas je Guthrum, vikinški kralj, veseljak i pijanica odvukao na Labrador u jezovitu potragu za pustolovinama. Iako je ova edicija nekako zamišljena da likovi iz Zagorova svijeta svoju prošlost podijele sa čitateljem, Guthrum je ostao nedorečen, ništa nismo saznali o njegovoj prošlosti. Jim Gitara, simpatični zanesenjak, emotivac i lopov teško ranjen, dok mu naši junaci rane povijaju, priča nam svoju priču.

Sada je na red za svoju priču došao Norman Perry, po činu pukovnik, po struci liječnik. Perryja poznaje svaki Zagorov fan, on je zapovjednik utvrde Pitt i da je jedan od najodanijih prijatelja kojima Zagor bezrezervno vjeruje. Slobodno možemo reći da pukovnik nikada nije bio pretjerano avanturističkog duha, nije natovario ranac na leđa i zaputio se u neistraženu zemlju hrleći u susret uzbuđenjima. Mogli bi i reći da nije čovjek od akcije ili revolvera, a još manje šakačkih obračuna. Ipak, zajedno sa Zagorom, Tonkom i Mnogoočiju podijelio je niz opasnih i uzbudljivih pustolovina. Porazili su pukovnika Caniffa i njegov Tropski odred i spasili darkwoodska plemena od smrtonosne bolesti. Tu je odigrao svoju najzapaženiju ulogu jer je otkrio serum kojim će spasiti ljudske živote, a kolika je veličina od čovjeka pokazao je kada je simpatičnog vrača sa satom oko vrata, ostavio u uvjerenju da je sve njegova zasluga. Pohitali su u Skylab, vojno-znanstveni laboratorij u kojem je zatočen Hellingen i suočili se sa stravom i užasom u njemu. Ovdje je poslužio kao vodič, ali zakasnio je na party s Akronjanima. Letio je Perry u jednom od najnovijih izuma Ikara La Plumea i poginuo u strašnoj eksploziji u bezvremenskoj Sclavijevoj genijalnosti.

Čik pogodi o čemu pričam

Nakon Burattinija i Raucha došao je red i na Zamberlettija da se okuša u ovoj ediciji. Uz ovu tek je dvije epizode napisao koje su objavljene u nas. On je jedan od scenarista koji ne igra na kartu fantastike, magije i mistike, misterija i legendi. Za sada odolijeva da se okuša u takvim žanrovima, ali sasvim mu solidno ide i sa western tematikom. Sigurnom rukom vodi nas kroz konstrukciju priče koja je sastavljena od dvije pripovjedačke linije, a obje pričaju životnu priču glavnog junaka ali i nekoliko usko sa njim povezanih likova. Čije sudbine se na kraju isprepliću, otkrivajući snažne veze koje ih povezuju. Retrospekcije su fino i neusiljeno provučene kroz epizodu i ne narušavaju fluidnost radnje, stavljene su u pravom trenutku i održavaju solidan ritam i napetost.

Priča započinje idilično i bezazleno, obitelj Perry sasvim je zadovoljna spokojnim životom u prirodi, tamo gdje je jasna granice divljine i civilizacije, u vrijeme kada je pojam "granica" predstavljao izazov generacijama pionira u njenom istraživanju i naseljavanju pomičući je sve dalje na zapad, posebno nakon Lewis i Clark ekspedicije. Kako je život na granici sa današnjeg gledišta bio romantičarski jednostavan, viđen u brojnim filmovima western tematike, opisan i u dječjoj mašti odigran mnoštvo puta iz knjiga Jamesa Fenimorea Coopera i Karla Maya. Bezgranična, divlja i ćudljiva priroda, američki pioniri koji su je krčili i naseljavali, otimali divljini komadić površine na kojoj će sijati i ubirati plodove svoga truda i muke, utirali su put novim naseljenicima, živjeli su slobodno iako si u svakom trenu mogao ostati bez skalpa. Ipak, iza te romantične predodžbe krije se brutalna borba za opstanak i preživljavanje, ponekad i u ekstremnim uvjetima. A dolazak dvije nove pionirske obitelji u idiličnu i mirnu dolinu pokrenuti će koloplet mržnje i osvete koja će epilog dobiti mnogo godina kasnije.

"Boja kože nije važna sinko... Ima dobrih i loših osoba i među nama i među crvenokošcima."

Mudre su to riječi Lionela Perryja, a tako uči i svog sina. Da ne gleda na boju kože, već u ljudsku dušu. Jer Lionel zna što govori, sudionik je američkog rata za nezavisnost i nagledao se ubijanja i patnje. Gnuša se oružja, koristi ga samo u samoobrani a svoju mudrost prenosi na sina. Ako se sjećate ranijih epizoda, Perry ni u jednom trenutku nije posegnuo za revolverom o pasu već je kao uvjereni humanista pomagao ljudima kroz svoj liječnički poziv. A upravo je iskru Normanove nadarenosti za taj plemeniti poziv uočio novopridošlica Stephan Beck, još jedan veteran rata, ali onog na starom kontinentu, prusko-poljskog. Dijeli ista moralna i životna uvjerenja s Lionelom. Između Normana i Beckove kćeri Christine počinju se razvijati prve simpatije. E tu sam pomislio da će Zamberletti odigrati na kartu ljubomore koja se u takvim slučajevima rađa kod treće osobe, u ovom slučaju mladog Harryja. Ali on zaobilazi tu negativnu emociju i ljubavni trokut i tragediju koju slijedi servira nam kroz međuljudske odnose.

Angus, glava obitelji Rampart, uskoro otkriva svoju pravu narav. Tvrd čovjek sa granice, grub na riječima. Mrzi indijance iz dna duše a tako uči i svog sina Harryja. Zamberletti nam ne otkriva razlog tako silne mržnje u Angusa, već prepušta čitatelju da sam donese zaključak. Uskoro će Angus svojom nepromišljenošću i mržnjom izazvati incident koji će imati tragične posljedice po obitelji u dolini. U jednoj kobnoj noći zauvijek su nestale njihove nade i snovi. Jedini koji su preživjeli su njihovi sinovi, Norman i Harry, a Christine je nestala. I upravo će želja da sazna njenu sudbinu nakon niza godina uzaludne potrage dobrog pukovnika dovesti u pogibeljnu situaciju. Jer njegov nekadašnji prijatelj, obilježen istom tragedijom i sudbinom, pokušati će Perryja namamiti u zamku i hladnokrvno ga likvidirati. I Perry je prisiljen po prvi puta upotrijebiti revolver da obrani svoj život.

Harryjev elementarni pokretač je mržnja i osveta, ne susteže se ni kada masakrira indijansko selo nastanjeno starcima, ženom i djecom ni kada prodaje ilegalno oružje indijancima u svrhu da izazove sveopći rat i pokolj. Mržnja koju mu je otac usađivao od malih nogu i ostavio u nasljedstvo još se više rasplamsala nakon očeve pogibije. Mržnja koju je nakon nečasnog otpusta iz vojske fokusirao na Normana Perryja. Njegov dijabolični plan da posije sjeme rata i osvete pasti će na plodno tlo, jer uvijek se nađe usijana mlada glava željna sukoba i dokazivanja, u ovom slučaju Wayai,koji se ne miri sa gubitkom zemlje na kojoj su stoljećima živjeli.

Solidno je Zamberletti posložio vrtlog emocija kojim su vođeni likovi u priči i vješto barata njima. Mržnji suprotstavlja ljubav i humanost, osveti oprost. Sjetimo se našeg darkwoodskog junaka, on i Perry dijele istu tragičnu sudbinu iz mladosti. Jedan je krenuo putem osvete i mržnje, kasnije katarze. Ni njegov životni učitelj Wandering Fitzy nije ga uspio odgovoriti od osvete. Perry je pošao putem oprosta, nije postao čovjek izjeden mržnjom.

Istina, Zamberletti je posegnu za toliko već viđenim u serijalu klišejem, pobunom grupe ratobornih odmetnutih indijanaca sa usijanom mladom glavom na čelu i mudrim starim poglavicom Laychanom koji je odavno shvatio da protiv bljedolikih nemaju šanse. Poneka se bitka i može dobiti, ali rat je odavno izgubljen. U ovoj epizodi je pogodio sa ubacivanjem takvog klišea, možda nekima već pomalo otrcanog, ali u svrhu radnje i kulminacije, a pogotovo raspleta fino ubačen. Laychan igra vrlo bitnu ulogu u obje narativne niti, iako to čitatelju neće biti servirano sve do samog kraja. Ipak zamjerku dajem Zamberlettijevoj nemaštovitosti u razrješenju Christinine sudbine. Nikako ne mogu prihvatiti Laychanovo objašnjenje, pogotovo ne da je svojevoljno pristala živjeti sa indijancima nakon masakra u dolini. To je već postalo usiljeno objašnjenje u serijalu. Pri kraju svega, slobodno možemo zaključiti da priča i nije previše originalna, nema nijednog elementa kojeg već nismo ranije viđali. Odmetnuta grupa indijanaca na čelu sa ratobornim vođom? Viđeno toliko puta, još od samog početka serijala. Mudri stari poglavica koji dvobojem rješava situaciju u svoju korist? Ubačen je sa svim karakteristikama njegovih prethodnika u serijalu, negativnih osobina u karakteru takvih likova i nema. Negativac kojem je pogonsko gorivo osveta? Brat bratu ako se taj motiv nije upotrijebio i previše puta. Nekako je sve to postalo pomalo i sterilno, da ne kažem i prihvatljivo sa čitateljeve strane, kao da se podrazumijeva da se više ništa novo ne može napisati pa se uskače sa toliko puta viđenom strukturam radnje. Čak mi i ne smeta toliko ta neoriginalnost, jer teško je izvući nešto novo, ali ipak se može. Samo da je malo hrabrosti i vizije. Volio bih kada bi idući scenarista idućem potpornom liku iz Zagorova serijala u novom kolorcu dao mračniju prošlost, neku doista strašnu i prljavu tajnu koju krije kao zmija noge. I kad se vrate aveti iz prošlosti da naplate dugove, da se malo šokira, prodrma čitatelja. Burattini i Rauch su bili na pravom putu s Fishlegom i njegovom tajnom, ali i ono se pokazalo kao"ćorak".

Da se osvrnem malo i na naslovnicu. Ferri je odlično odradio svoj dio posla, pogotovo je Perryja odlično "skinuo" iako je tematika "leđa o leđa" već bila iskorištena u prošlom kolorcu a u ovom slučaju malo je i promašena. Ovdje mi Zagor i Perry ne izgledaju kao da imaju prijateljske namjere jedan prema drugome, već više podsjećaju na dva zavađena lika koji će dvobojem kakav su europski plemići često prakticirali i branili svoju čast ili čast uvrijeđene dame, odbrojavanjem deset koraka i okrenuti se jedan prema drugome i pucati u prsa protivnika. Samo im fali Chico kao sekundant.

Što se crteža tiče, Di Vittovi su mi u nekoj zlatnoj sredini. Nisu među najboljima ali nisu ni loši. Sasvim korektno odrađuju svoj crtački dio, pejzaže i likove solidno crtaju, isto tako i detalje. I dobro dočaravaju emocije na licima likova u priči. Iako nemaju nijednu vinjetu nad kojom bi čitatelj malkice duže zastao i rekao: ovo je odlično. Tek nekoliko epizoda su za sada nacrtali, prerano da damo zaključke i kritike , evidentno je poboljšanje u odnosu na “Zračnu bandu” ali ne dostižu razinu prvoklasnih crtača, ne vjerujem će takvu kvalitetu ikad dostići. Puno bolji i miliji su mi u Mister No serijalu gdje su svoj veliki doprinos dali u nekim doista nezaboravnim pilotovim pustolovinama kao “Izazov u Pantanalu”, “Posljednji samuraj” i druge.

I za kraj, solidan kolorac kao i prethodna tri, ako ste bili zadovoljni sa njima biti ćete i sa ovim. Temom radnje i karakterizacijom likova ne odskače od prethodnih. Plošni likovi koji se ne mijenjaju, ili su dobri ili zli i kao takvi vuku radnju. Nadam se da ćemo u idućim epizodama dobiti nekog Zagorovog prijatelja kojem će ispadati “kosti iz ormara”.

ZG KOZA 3 Prošlost Jimmyja Gitare

• krem

6, 5, 8, 3

06.12.2016
    22:59:00 sati
    krem
  • markotamara

8, 8, 8, 10

07.12.2016
    04:34:00 sati
    markotamara

7, 7, 8, 9

07.12.2016
    07:29:00 sati

6, 6, 7, 7

Čitao prije dva tjedna ali opet ne mogu staviti ruku u vatru da se sjećam čitave radnje. Kako god, strip je solidan, sredina. Iznenadila me brza smrt Perryjevog neprijatelja - Harryja, mislio sam da će on biti žilav i da će se sve vrtiti oko njega. Ako ništa, pravilno sam naslutio da će oni bistriji Indijanci dati trag o sudbini Christine. Na forumu smo pisali i o Zagorovoj trampi s onim razbojnikom: informacija da je Perry u kaši za slobodu, jer najvjerojatnije je tako bilo pošto nas Zamberletti, za kojeg mi je bar drago da se drži stvarnosti i westerna, ne upoznaje što se tu dogodilo.

Naslovnica dobro nacrtana ali kako fula scenarij ide par ocjena manje, moglo se tu nešto bolje iz radnje stripa nacrtati.

Stvarno se nema šta više reći u komentaru pa razumijem kolege iznad koji su odlučili ne komentirati. Čestitam igoru12 na prvoj recenziji ali ću reći da se može bolje, malčice uže i vjerujem da će on to i pokazati u nastavku misije.

07.12.2016
    09:23:00 sati

7, 8, 9, 10

Vrlo dobar kolorac, iza Jimmy Gitare, ovaj je najbolji, dok su prva dva najgora.  Prica je jednostavna, ali ipak napeta, i sukob izmedju indijanaca i bijelaca je izgleda tema na koju ce se ovaj serijal stalno vracati.  Crtez je odlican, Braca Di Vitto imaju stil koji godi Zagoru u istoj mjeri kao u Mr. No serijalu.  Pukovnik Perry ovdje dobija dodatnu dimenziju koju smo rijetko ikad vidjeli u epizodama sa Hellingenom, i ona sudbina djevojke koja se udala za indijanca je dobar twist.  Poeticna epizoda koja ima osvezavajuci cudan ton za ovaj serijal.  Naslovnica je vrh, Ferrijevo umjetnicko djelo, a pogotovo boje.

07.12.2016
    15:48:00 sati

6, 7, 7, 7

Sasvim solidna epizoda, po ničemu se ne ističe ali se može bez problema pročitati u jednom dahu. Počelo je slutiti na katastrofu nakon onakvog uvoda, kada je odmah na 29. stranici Harry Rampart rekao kako ima nekakve račune sa Perryjem pomislio sam da je u pitanju ljubomora iz prošlosti zbog Christine. Na svu sreću, priča nije krenula u takvom smjeru. Iako je pobuna indijanaca jedna od najizlizanijih stvari koje se mogu pronaći u Zagoru još uvijek mi je puno bolje čitati o tome nego nekakve ljubavne bljuvotine, kao što je npr. bio slučaj u prethodnom kolorcu sa Jimmyjem Gitarom. Ostalo je nejasno kako je onaj lik kojeg je Zagor ulovio na početku znao da je Perry njegov prijatelj, to mu nije mogao reći ni Rampart jer on također nikad nije susreo Zagora prije toga. Završetak je stvarno efektno napravljen, pogotovo situacija u kojoj sudbina na čudan način povezuje Perryja i Laychana. Jedino mi je malo nelogično da bi Christine svojom voljom pristala živjeti godinama sa indijancima koji su skrivili smrt njezinih roditelja. A utjecaj jedne bijele žene na njihove buduće postupke je nešto što je općenito teško i zamisliti.

Možda je ovo najbolji rad braće Di Vitto na Zagoru, a možda je samo stvar u tome da je boja sakrila ponešto nedostataka njihovog crteža koji mi inače ne odgovara. Još uvijek je lik Zagora najslabija karika, ali barem se kod drugih stvari primjećuje lagano poboljšanje.

07.12.2016
    21:26:00 sati

7, 7, 8, 9

08.12.2016
    14:12:00 sati

10, 9, 10, 10

Jako dobar kolorac koji, po meni, samo nastavlja odličan niz do sad objavljenih koloraca.. Pukovnik Perry svojim pojavljivanjem i svojom prošlošću nije razočarao.. Čak imam dojam da i nema puno nelogičnosti u ovoj epizodi  :)

Crtež je jako dobar.. Braća Di Vitto mi se sviđaju sve više i više, još iz vremena Mister No-a.. Naslovnica je jednostavna, ali efektna..

09.12.2016
    18:06:00 sati
  • SPQRoma

7, 7, 8, 9

Može proći, ali ništa wow.

09.12.2016
    21:35:00 sati
    SPQRoma

5, 5, 6, 9

Jasna je Zamberlettijeva namjera da povuče moralne i etičke paralele sa Zagorovim životom i posebno njegovom mladosti. Ipak, sve je to ispričano na jedan konfuzan način gdje se već u prvom dijelu rješavamo glavnog "bad guya". Taj bućkuriš je još i više pogoršan sa sterilnim i potrošenim idejama i motivima s kojima smo se susreli milijardu puta u povijesti serijala, poput: prodavanje oružja Indijancima, mladi usijani ratnik željan rata, bijelci željni osvete zbog događaja u prošlosti, Zagorova intervencija u zadnji čas itd. Jedino mi je bila simpatična ona poanta sa Indijancem na kraju.

Pa ni sama scenografija i lokacije na kojima se priča događa nije ništa bolja, sve neki dosadni, jednostavni kadrovi Di Vittovih bez velike inspiracije, a kad se tome doda i bezvezan ("tvornički") kolor rezultat je prilično bezličan, ono što se reče "nit smrdi nit miriše".

Zanimljivost za kraj:

Ferri je originalnu ilustraciju za naslovnicu nacrtao prije tridesetak godina a nakon njegove smrti, prije nego što je Piccinelli preuzeo ulogu novog crtača naslovnica, nastala je praznina koju su u redakciji popunili tako što su u određenoj mjeri modificirali tu staru ilustraciju i objavili je kao naslovnicu ovog kolorca.

10.12.2016
    23:24:00 sati

6, 7, 7, 10

Solidna prica, iako se u toku epizode cinilo kao da je autor pogubio konce u pripovjedanju ubacivanjem Indijanaca, na kraju se ipak ispostavilo da nije tako. Pored svega, i dalje nisam siguran da je svrha ovih kolor specijala upotrebljena na pravi nacin. Neke od epizoda su ok, ali nam pogotovo u buducnosti prijeti to da serijal postane i previse monoton. Di Vittovi sasvim solidni u boji.

10.12.2016
    23:33:00 sati
  • Ukupna ocjena 29%

2, 2, 4, 5

Scenaristički, dramaturški i karakterizacijski nekonzistentno. Makedonska salata od tema i motiva prožvakanih već mnogo puta bez glave i repa. Malo potpuno nepotrebne "tajne" iz života pukovnika Perryja, malo stvaranja nepostojeće napetosti u odnosu Harry-Perry koja biva banalno dokinuta bez neke razrade i dubljeg uvida a motivacijski je upravo grozna a dalje je tipična priča o odmetnutoj bandi indijanaca i opsadi kolibe koju smo već nebrojeno puta vidjeli čisto da se popune stranice da bi na kraju saznali Christininu sudbinu tek toliko da se može reći kako smo odradili referat na zadanu temu. Crtež korektan, ostalo je otužno.

11.12.2016
    20:18:00 sati
    aristotel skotos

6, 6, 7, 9

13.12.2016
    01:46:00 sati

6, 6, 8, 8

Dobrih prvih 50-ak stranica, vezanih uz Perryja, ali čim je ubačena još jedna pobuna još jednog Indijanca željnog slave, koji je savladan bez previše napora, priča gubi na zanimljivosti i biva skroz rutinski privedena kraju, autor baš i nije imao nekakve ideje za nastavak pa je gledao da popuni tih 128 stranica (toliko o tome da je 128 stranica ograničavajuće). Malo pucnjave, par udaraca, a pozornijem čitaču kraj nije nikakvo iznenađenje; nikakav lik vrijedan pamćenja,onaj tko je trebao biti glavni neprijatelj prebrzo sređen, čisti prosjek na kraju, a sve izvlači vrlo dobar crtež, kojem kolor samo dopridonosi, ne sjećam se da su mi di Vittovci ikad bili ovoliko dobri, pružili su puno živopisnih prikaza krajolika, čak im je i Zagor relativno dobro nacrtan.

Sve skupa prosjek, Zamberletti i dalje sasvim osrednji scenarist, dosta površan, ali barem mu priče nisu dosadne...

Na naslovnici Zagorovo lice profulano, a ista obećava nešto čega unutra baš i nema... Svejedno, vrlo je efektno nacrtana, baš vuče na kupnju.

17.12.2016