Timber Bill

ZG LEX 226-228 | 207 str.

Satko ranjen leži u svome šatoru pod budnom paskom supruge Linde i sinčića Skippera i nervozno iščekuje svoga starog suborca Zagora po kojeg je poslao glasnika. Ljute brige ga more, drvosječe nemilosrdno uništavaju Hidden Wood, šumu od životne važnosti za Indijance Cherokee. Stigavši u logor Cherokeeja, Zagor se upoznaje sa situacijom i odlučuje djelovati. A u tome će ga pokušati spriječiti hrpa plaćenika, drvosječe i jedan stari neprijatelj u kariranoj košulji, hozntregerima i polucilindrom na glavi.

• Klopka
    ZG LEX 226
  • Timber Bill
    ZG LEX 227
  • Udar za udarom
    ZG LEX 228
  • Poglavica žute kose
    ZG ZS 733
  • Timber Bil
    ZG ZS 734
  • Zagorova zamka
    ZG ZS 735

• La trappola
    ZG SR 219
  • Timber Bill
    ZG SR 220
  • Colpo su colpo
    ZG SR 221

• Satko je prvo pojavljivanje imao u epizodi “Satko“ (EXT 83/84) koju Dnevnik nikada nije objavio. Poslije ove, slijede “Protunapad“ (LUSP 17), “Crni plamen“ (LUSP 21), “Indijanska zemlja“ (SD 36/37) i “Dugo putovanje“ (Maxi 2). Satkovo indijansko ime je Crvena strelica.
  • “Timber“ Bill prvi puta se pojavio u epizodi “Trgovci robljem“ (EXT 48/49). U ovoj neslavno okončava svoju karijeru drvosječe i siledžije.
  • Wertmann, sitni, živčani Nijemac pojavio se još jednom,“Sveto drvo“ (LU 74/75).

Prije nego krenem s recenzijom priče uputio bi jednu malenu zahvalu. Vice, hvala ti što si odustao od pisanja recenzije za ovu priču pa si tako otvorio prostor da se ubacim i napišem poneku pametnu o epizodi iz meni jako dragog i emotivnog perioda. Jer upravo s Toninellijem generacija rođena sredinom sedamdesetih zakoračila je u Zagorov svijet a nisam ni ja iznimka. Odrastao sam na njegovim epizodama pa mi je možda zbog toga teško biti objektivan prema njegovim djelima ali dopustit ćete mi malu pristranost prema dotičnome. Čisto zbog nostalgije. Daleko od toga da je Marcello najbolji scenarista ali nađe se i kod njega poneka kvalitetna priča, u moru prosječnih. A da mu je lako bilo, baš i nije jer čovjek je na svoja pleća natovario teško breme, trebalo je nositi serijal nakon Nolitte idućih desetak godina. Nije to lagan posao ali ga je odradio solidno.

Pad kvalitete osjeti se od priče “Ugašarov ultimatum“ i sve slijedeće epizode su osrednje, pa i loše, često na isti kalup što bi se reklo, a ni Donatelli u svom kasnijem periodu nije išao na ruku serijalu svojim crtežom. Ali zato Toninellijevom ranijem periodu dajem ocjenu odličan. Čovjek je znao od jedne klasične priče koja u početku miriše na samo još jednu priču o krijumčarima alkohola i pobuni indijanaca napraviti triler o rušenju Zagorova autoriteta i nepobjedivosti pred poglavicama od jednog opakog povratnika sa crnim šeširom. Kvaliteta njegovih priča ne oslanja se na likove kao nositelje radnji već avanture kroz koje oni prolaze.

Timber Bill

Njegovi likovi su često jednodimenzionalni, ili dobri ili loši i kao takvi vuku radnju. Često nemaju karizmu, često nisu ni pamtljivi. Većina nas neće se sjetiti svih imena likova iz “Riječne patrole“ ali sjetiti će se radnje. Ili epizoda “Gavranova pera“. Tko još pamti ime ubojice, ali se pamti atmosfera straha i napetosti u priči. Toninelli se držao Zagorova iskona, većinu vremena držao ga je u Darkwoodu suprotstavljajući ga običnim negativcima. Tek bi ga tu i tamo malo prošetao do pacifičke obale ili bi mu na put stavio neprijatelja s fantastičnim moćima kao Randala “Sculla“. Iako i u toj epizodi nekako više pamtimo pljačku banke nego poteze samog negativca. Ponekad je znao tematikom radnje iznenaditi čitatelja i odvesti Zagora u izgubljeni svijet koji funkcionira po svojim posebnim pravilima još od prahistorije ili nabasati na izgubljene narode u potrazi za Zlatnim runom. Znao je i čitatelja ponekim hororom preplašiti. Tko može zaboraviti Tonku koji se pretvara u jezivo dlakavo čudovište ili Jetija koji sije smrt kada flauta zasvira.

Naravno, kada je Toninelli u pitanju uvijek će mu neki osporavati zasluge koje ima u održavanju dugovječnosti serijala, neki će spočitavati veliki pad prodaje pod njegovom palicom, slabe i nemaštovite priče, da nije uspio Zagora prilagoditi novom vremenu, itd, itd. Svakako, sve su to otvorena pitanja i svatko ima neku svoju sliku i kritiku, debate su svako malo na forumu ali uspio je održati kontinuitet priča i ja ga gledam kao na most, tranziciju i poveznicu između Nolitte i dinamičnog dua B&B. Neosporno je da nam je uljepšao jedan dio našeg djetinjstva i na tome mu od srca jedno veliko Hvala.

Zagorov svijet prepun je čudnih i neobičnih ljudi. Ne mislim pri tome na njihov fizički izgled ili njihove super moći, već na obične ljude i na ono u njima iznutra, njihovo pogonsko gorivo koje ih tjera naprijed. Pa tako u tom šarenom i šašavom svijetu imamo ludog tragača za blagom Digging Billa, nebesku pticu Ikara La Plumea, jedinog detektiva na svijetu koji se ne zna prerušiti Bata Battertona… A imamo i Satka, jednog doista neobičnog Cherokee Indijanca. Stvorio ga je Nolitta kao svojevrsnu protutežu tipičnom crvenom divljaku, kako se pogrdno nazivalo Indijance. Obrazovan, pismen i uglađen, obučen u odijelo, iskače iz ustaljenih okvira predodžbe o tipičnom crvenokošcu. Završio je pravo i radi kao odvjetnik i tako pomaže svome plemenu. Da se koji puta ne obuče kao Indijanac, čovjek bi pomislio da je klasični bijelac. A toj slici je pridonijela i supruga Linda, bjelkinja. To bi u jednu ruku bila simpatična western verzija Romea i Julije i zabranjene ljubavi, ne kroz staru zavadu familija već kroz zabranjenu međurasnu ljubav. Koja na sreću ne završava tragično, već vjenčanjem i potomkom.

Ali Satko je i ratnik, ali u ovoj priči Toninelli mu je već početku oduzeo njegovu ratničku ulogu ranjavanjem. Na taj se potez odlučio kako zbog dramatike radnje jer se Zagor mora nositi sam sa plaćenicima, tako i da više do izražaja dođe Satkovo odvjetničko umijeće kojim je izvukao Zagora iz zatvora, njegove sive moždane vijuge kojima je uspio zbuniti svjedoka pokraj njegovih zdravih očiju. Nije mu ćaća uzalud pare na fakultet potraćio. U kasnijim pričama Burattini je produbio Satkovu ulogu i karakteristike, dao mu je veći društveni ugled. Toliki da ga je i sam predsjednik Amerike Andrew Jackson primio, saslušao i otjerao. Šteta što predsjedniku Zagor nije zafitiljio jednu zidarsku iza uha od koje bi mu šmrklji dva kruga oko glave napravila, čisto da se nauči poštovanju.

Tema koju nam Toninelli forsira kroz epizodu je ugroženost načina života Cherokee Indijanaca, jer dolaskom drvosječa u šumu koja je izvor hrane za njih, počinje njena nemilosrdna sječa i uništavanje. Ali ipak nam do samog kraja skriva pravi motiv uništavanja šume, a opet taj motiv nije ništa nova jer se krije u nalazištu srebra na indijanskome teritoriju i pohlepi jednog uglednog bijelog čovjeka. Što je u jednu ruku i istiniti motiv koji ima povijesnu podlogu jer znamo kako su Cherokee završili kada je na njihovoj zemlji nađen plemeniti metal zvani zlato. Dobro, nije takav zaplet ništa novo, već smo temu ugroženosti indijanskog načina života iza koje se krije pohlepa bijelaca imali u ranijim pričama. Nije to ništa loše iako je još jedan klasični obrazac ali baš na takvim stvarima se temelji Zagorovo djelovanje. Pa nije on zaštitnik Klingonaca ili Tunguza pa da će scenaristi kemijati nešto oko toga.

A kada su drvosječe u pitanju vraća nam se jedan stari, pomalo zaboravljeni neprijatelj. “Timber“ Bill Logan je u fokusu ove epizode. Krkan sa polucilindrom na glavi, kariranoj košulji i hozntregerima.

Osim zvučnog imena taj kirijaš nema karizmu jednog opakog povratnika. Par puta su Zagor i drvosječa odmjerili šake ali “Timber“ nije lik koji bi impresionirao svojim boksačkim umijećem. U stvari,“Timber“ baš ničim ne može impresionirati. Već u prvom pojavljivanju ostavio je mlak dojam. Unatoč svojoj impozantnoj vanjštini potpomognutoj cigarom u kutu usana, nekako je beskarakteran, sterilan. Teško da bi njega mogli ubrojiti u najopasnije ili najkarizmatičnije neprijatelje ali ipak sa svoja dva pojavljivanja zaslužio je neku malu titulicu neprijatelja. Toninelli je izvukao sve što je mogao iz njegova karaktera kojem je pečat davno Nolitta udario. Bilo bi naivno, da ne kažem glupo da se od “Timbera“ sada pokušalo nešto drugo napraviti. I Toninelli na kraju radi logičan potez i sa par metaka penzionira drvosječu.

Timberov kraj

Ali “Timber“ nije kukavica ili plašljivac jer se u svom prvom pojavljivanju nije dao ustrašiti Zagorovim trikovima o besmrtnosti. Posjeduje on i vještinu pregovaranja i slatkorječivosti kojima je par puta smirio pobunu drvosječa izazvanu Zagorovim gerilskim načinom borbe. A malo je reći da epizoda obiluje akcijom jer na tome je postavljena cijela premisa radnje. Jer svaka Zagorova akcija izaziva reakciju plaćenika. Na tom neprestanom nadmudrivanju tko će kome zadati bolniji udarac počiva cijela epizoda. Kao jedan napeti boksački meč u kojem protivnici kruže jedan oko drugoga, testiraju njegovu snagu, traže slabu točku i pri tome zadaju udarce. Zagor počinje prvi, laganim ispipavanjem protivnika. Nakon što je premlatio “Timbera“ kao vola u kupusu daje do znanja drvosječama da ih od sada čeka pakao. Zatim plaćenici uzvraćaju ispod pojasa, u klasičnoj sačekuši. Vješto, svojstveno samo ljudima koji su instinkte izbrusili kroz bezbrojne opasnosti i pticama što su prestale cvrkutati Zagor neutralizira zasjedu. Jer inače ptičice dok je šuma mirna i nema ljudi cvrkuću cvrk-cvrk-cvrk. E, ali sad u šumi ima ljudi koji Zagoru žele nauditi pa ptičice šute.

Kadar iz ZS 733, u Extra 226 Timber je u drugoj pozi.

Zagor izbjegava i rastura zasjedu i udara lijevim aperkatom, napada kola sa balvanima, rastjeruje dvojicu drvosječa a teret i kola gura u provaliju. Protivnik pokušava eskivirati idući udarac tako što će sav tovar slati u jednom dobro osiguranom konvoju. Ali time izlaže svoja ranjiva rebra u koja Zagor udara svom snagom. Spaljuje im logor zajedno sa svim zalihama. Drvosječe su na rubu živaca ali “Timber“ vješto, slatkorječivo smiruje pobunu. Zagor ne dozvoljava da uzdrmani protivnik predahne na konopcima. Izmjenjuje seriju krošea sa ponekim direktom. Puca im iznad glava, gađa logor zapaljivim strelicama, uznemiruje ih ratnim pokličem koji odzvanja šumom. Ali grogirani protivnik odlučuje se za još jedan prljavi udarac. Namještaju našemu junaku pljačku i razbojstvo i on završava u zatvoru. I sada tu uskače jedan beskrvni, beskarakterni šerif, jedan klasični Toninellijev lik čije se djelovanje temelji na strogom i slijepom provođenju zakona. Neuvjerljiva je njegova kasnija preobrazba, od provođenja slijepe pravde do šerifa koji je odjednom, jašući prirodom spoznao svu bešćutnost drvosječa prema indijanskom načinu života. Čak je dobio ključno mjesto u epizodi, spasio je Zagoru život pri kraju priče.

Da se vratim na akciju. U ovom preokretu radnje, koji je odličan jer Zagor završava u zatvoru i onemogućeno mu je daljnje djelovanje, fizički je ograničen između tri zida i rešetkama. I tu Tonineli koristi jedan klasični trik koji je Zagor puno puta isprobao na praznovjernim Indijancima. Ubacuje dvojnika. Ovo jednostavno rješenje je i simpatično u svoj svojoj naivnosti. Ali plaćenici ne znaju da je Zagor čovjek kojeg ni zidovi ne mogu zadržati. Presreće konvoj sa plaćama, rastjeruje pratnju a novce baca u rijeku. Protivnik je zbunjen i jedina šansa im je suđenje i lažni svjedok. Sada do izražaja dolazi Satko koji vještim odvjetničkim manevrom oslobađa Zagora lažne optužbe. Tu bi sada trebali uskočiti kvalificirani pravnici, ili bar laici pa reći da li ovakve stvari prolaze na sudovima. Zagor je slobodan i slijedi završni, finalni udar.

To bi ukratko bilo to. Sasvim jednostavna epizoda prožeta akcijom. Nema prevelikih ambicija u scenariju, nema neizvjesnosti i iznenadnih preokreta kojim bi čitatelj bio iznenađen, nema opakog negativca koji se krije iza obrazine pa da se zapitamo tko se krije ispod nje. Epizoda ne pršti ambicijama jednog Bosellija da kroz produbljivanje Zagorova bitka napravi epsku odiseju. Ili kroz forsiranje Burattinijeve detektivske priče da Zagora predstavi kao Herculea Poirota.

Uvijek mi je drago vratiti se ovakvim starim, simpatičnim i tečnim pričama koje odišu onom starom klasičnom jednostavnošću uvjetovanu radnjom, motivom i protivnikom. Epizoda stvarana u cilju razbibrige, bez velike pompe. Jedan pravi, stari Toninellijev odličan klasik, mala poslastica za nostalgičare. Postoje epizode koje su baš krojene za određeni profil crtača. Ovo je jedna od tih epizoda, nabijena akcijom a crtač je Donatelli. Odlično je uklopio svoj crtež sa Toninellijevom idejom. Simbioza dva stara majstora kod njih najviše dolazi do izražaja. Iako su uskakali i Pepe i Gamba i Toricelli u kasnijim pričama, baš za ovaj period klasičan je Donatellijev crtež. Iako je njegov vrhunac bio prije nekih desetak godina a pad će doći sa kasnijim epizodama, ovdje ne gubi svoj prepoznatljivi štih na kojem je većina nas odrastala.

ZG ZS 724/726 Rendal mutant

ZG ZS 739/740 Veliki čarobnjak

• markotamara

7, 7, 8, 10

kada sam je cita prvi puta bila mi je jako napeta zbog same naslovnice i Zagora u podredenom polozaju

prica mi se svidjela kao i sve iz tog razdoblja,stari Donatelli je bija odlican ,poslije u izdanju Ludensa se vidjelo koliko je los otisak bia u ZS.

Sve u svemu jako dobra prica

27.01.2017
    03:24:00 sati
    markotamara

8, 7, 8, 9

27.01.2017
    07:12:00 sati
  • RadioClash

7, 7, 10, 8

27.01.2017
    11:04:00 sati
    RadioClash

Ukupna ocjena 39%

2, 2, 7, 6

Štivo za dječji vrtić. Donatelli lošiji nego inače.

27.01.2017
    13:52:00 sati

9, 9, 8, 10

27.01.2017
    15:48:00 sati
    Dalibor.V

6, 7, 9, 8

27.01.2017
    16:48:00 sati

7, 6, 7, 10

Nije lose.  Mislim, ovo doba mi je veoma nostalgicno: kombinacija Tonineli/Ferri, ili Tonineli/Donatelli, kao u ovoj epizodi, jer nesto sto mi stoji u pamcenju kao omiljeni dio djetinstva.  Prica nije nista narocito, ali ipak oni legendarni negativci kao Timber Bill, ili Macauley, su pravi likovi za ovog crtaca.  Naravno, svaka pojava simpaticnog indijanca odvjetnika Satka je meni super; jedina mana mi je to sto covjek izgleda skoro potpuno kao onaj drugi lik Bo, iz Zagorove epizode Brodolom na Mizuriju.  Naslovnice su odlicne, pogotovo ona druga, Udar za Udarom, a kojoj Zagor drzi luk i vatrenu strijelu.  Epizoda zabavna i odlicna za opustenje na par sati.  Likovi su vise memorabilni nego prica, a crtez i naslovnice su izuzetni.  Zagor onakav kakvog se sjecam, i kojeg, na zalost, rijetko Bonelli vise izbacuje na trziste.

27.01.2017
    18:32:00 sati

8, 8, 8, 10

27.01.2017
    19:07:00 sati
  • miskod66

9, 9, 9, 10

28.01.2017
    08:04:00 sati
    miskod66

8, 6, 8, 9

Više nego solidna epizoda iako mi smrt Timber Billa na kraju nije nešto naročito, bezveze mi je da jedan takav negativac pogine od ruke nekog knjiškog crva koji je možda ponekad u životu uzeo revolver u ruke.

Donatelli više nije na tako visokoj razini kao što je bio na starijim epizodama ali još uvijek je to bez ozbiljnijih zamjerki... naslovnice su vrlo dobre

28.01.2017
    17:05:00 sati

6, 9, 8, 9

Baš mi je drago da je i ovo dobilo recenziju. Hvala Igore :)

Tisuću puta smo imali pokušaj istjerivanja Indijanaca s njihove zemlje, na svakakve načine. I to je Zagor tisuću puta spriječio, također na svakakve načine. Zbog toga ovo nije neka spektakularna epizoda.

Ono što Toninelliju ide za rukom je kada treba napraviti nešto od ničega. Pomoću niza događanja u scenariju uspio je napraviti dobar strip. Taktičko nadmudrivanje Zagora kako sabotirati rad drvosječa, ležanje u zatvoru, suđenje, šerif koji na momente djeluje kao mutan lik i na koncu otkrivanje glavnog negativca. I način na kojeg prvi put ubacio sudca u priču, gdje se čini kao totalno sporedan lik, da bi na kraju baš on ubio Timber Billa.

Jedine tupave situacije su Zagorovo savladavanje dvojice revolveraša u zatvoru i dodavanje oružja kroz zatvorski prozor. Ne bi da je pijaca. "Hoćeš da ti ubacim još koji pištolj?" "Može. Ubaci i kilo pomidora."

09.02.2017
    17:57:00 sati
  • Ukupna ocjena 51%