Vjetrovi pobune

ZG LU 252-254 | 220 str.

Zagor i Chico nalaze se u Bahiji kako bi uhvatili Dextera Greena prije negoli on uhvati brod za svoje sljedeće odredište, no bivaju upleteni u krvave sukobe pobunjenih crnaca i brazilske vojske. Iza nereda koji samo što ne započnu krije se paklena zavjera, no Zagor će tome pokušati stati na kraj uz pomoć svojih prijatelja, novih i starih…

• Bahia u krvi
    ZG LU 251
  • Vjetar pobune
    ZG LU 252
  • Armija luđaka
    ZG LU 253
  • Krv nad Baijom
    ZG VEC 102
  • Vetar pobune
    ZG VEC 103
  • Vojska ludaka
    ZG VEC 104

• Sangue su Bahia
    ZG SR 570
  • Vento ribelle
    ZG SR 571
  • L'armata dei folli
    ZG SR 572

• Epizoda je dio Južnoameričke sage, a trenutno se nalazimo u Brazilu, Bahia, Sao Salvador de Bahia de todos os Santos. Informativna stranica o povijesti Sao Salvadora.
  • Lavagem do bonfim - velika godišnja proslava koja se odigravala u Salvadoru tijekom siječnja, drugog utorka u mjesecu. Simbol bahijskog vjerskog sinkretizma. Tradicionalni Lavagem do Bonfim odnosno pranje crkve koju su započeli 1773. kad su robove prisilili da peru crkvu kao dio priprema za Svetkovinu sveca Bonfima.
  • Revolta dos Malês (port.) – vjerojatno najvažnija pobuna robova u Brazilu, dogodila se u nedjelju tijekom Ramazana u siječnju 1835., gdje se mala grupa crnih robova i slobodnjaka, inspirirana muslimanskim učiteljima, pobunila protiv vlade. Malês su se zvali crni muslimani.
  • Referenca na epizodu „Pratnja Mohawka“ (ZG LU 154/155). Capoeira - afro-brazilska umjetnička forma koja uključuje elemente borilačkih vještina, igre, glazbe i plesa. Nastala je u Brazilu, razvili su je robovi iz Afrike (posebno s područja današnje Angole) u 16. stoljeću.
  • Alvorada (port. zora), str. 80, 5 a.m. alvorada – pjesma za buđenje koja se pjevala na ulicama kad su robovi trebali ustati i uzeti vodu s fontana.
  • Rodriguesa Loba sreli smo u epizodi „Zemlja slobode“ (ZG LU 108/109), a bit će i jedan od glavnih aktera u sljedećoj epizodi „Sertao“

Vjetrovi slobode

Dragi moji, sigurno se pitate gdje se na kojoj paklenoj točki trke za Dexterom Greenom sada nalazimo? U kojem to zabačenom seocetu ili gradiću na drugom kraju svijeta Zagor pokušava provesti svoju poznati darkvudsku pravdu? Spustili se polagano s Anda u Peruu, gdje su ostavili dragu Madame Laveau u misiji repopulacije plemena Amazonki te dolaze u važnu brazilsku luku u regiji Bahia - Sao Salvador de Bahia de Todos os Santos, ili za lokalce kraće Sao Salvador.

To je gradić prepun kontrasta, crnaca i bijelaca, robova i robovlasnika, te brazilske carske vojske koji krvlju nameće red. Nepravda, nepoštovanje, zlostavljanje, ponižavanje, ubojstva; svakodnevica su na ulicama toga grada. S aspekta robova pričamo, naravno. I je li teško pogoditi Zagorove misli i reakciju kad vidi takvu robovlasničku i ugnjetavačku klimu? Može li zatomiti svoj općepoznati osjećaj pravde koja svakog čovjeka čini jednakim? Može li zatomiti svoj barbarski nagon vrlo dobro poznat u Darkwoodu koji silom nameće pravicu za slabe i nemoćne? Naravno da ne, njegov ćekić udarit će prvom prilikom kad poteče krv nedužnog; udarit će svom silom u ugnjetavača. Pun one iskonske energije koja mu teče u žilama… I to će dragi moji biti uvod u ovu epizodu…

Catedral Basílica de Salvador, bivša Jezuitska crkva

Vjerovali ili ne!

Nekoliko povijesnih natuknica za početak kako bi obuhvatili cijeli povijesno-geografsko-socijalni aspekt ove pobune. Znam da ste željni povijesnih činjenica. Prvog studenog 1501. godine brod kojim je navigirao Amerigo Vespucci naišao je na prostrani zaljev i to na sam dan Svisvetih. To je bio razlog zašto je Amerigo dao zaljevu ime „Bahia de Todos os Santos“ odnosno Zaljev Svisvetih. Amerigo je od latinizirane verzije svog imena (njegov kartograf Martin Walseemuller 1507. u tom obliku ga je koristio) dao naziv cijelom kontinentu. Isprva se taj naziv koristio samo za područje Južne Amerike. São Salvador da Bahia de Todos os Santos ("Sveti spasitelj Zaljeva Svisvetih") prvenstveno izgrađen kao tvrđava jedan je od najstarijih gradova koji su osnovali Europljani u obje Amerike. Osnovali su ga portugalski naseljenici pod vodstvom Toméa de Souse, prvog brazilskog guvernera generala.

Sao Salvador je bio i glavni centar trgovine roblje u kolonijalnom razdoblju. Pretpostavlja se da je preko 1.2 milijuna robova bilo uvezeno u Bahiju prije nego je robovlasništvo ukinuto u Brazilu 1888., oko 4 puta više robova koji su bili uvezeni u cijeli SAD, kao i jedna trećina polovice svih robova uvezenih u Brazil. Riječ „uvezen“ dakako nije prikladna za ljudska bića, i ovdje je korištena samo u kontekstu pojašnjenja. Afrički robovi iz Malija muslimanske vjere 1835. su podigli sveopću pobunu u gradu. Pobuna je postala znamenita i u povijesti poznata je kao Revolta dos Malês. Lavagem de Bonfim je velika godišnja proslava koja se odigravala u Salvadoru tijekom siječnja, no 1835. bila je samo jedna od niza religioznih proslava, i tijekom ranojutarnjih sati 25. siječnja tijekom festivala Nossa Senhora da Guida, Malijci su planirali za napad. Prije alvorade, jutarnje pjesme.

Robovlasništvo i sloboda

Nije teško pogoditi gdje je Mignacco uzimao materijal za epizodu i pobunu robova. 1835. godina baš je negdje oko razdoblja kad se Zagovore pustolovine odvijaju. Pogledajmo kako Zagor stručno elaborira svoje stavove o robovlasništvu…

Zagor: „Sve mi je to glupo. Ne odobravam da ikome oduzmu slobodu i odvedu ga na rad u daleke zemlje.

Mignacco kao stari morski vuk koji se podjednako dobro snalazi u kojoj god džungli bez ikakve muke zapliće i raspliće priču. Ova se nalazi na terenu kojeg Mignacco dobro poznaje, naime nalazimo se u Brazilu, budućoj postojbini Mister Noa, lika na kojem je Mignacco proveo najsjajnije momente svoje scenarističke karijere. Ako govorimo o Južnoameričkoj odiseji, ne uključiti Mignacca bio bi grijeh, mada u cijeloj sezoni i nije napisao baš najbolje epizode. Kako se nalazimo u 19. stoljeću, autor koristi najpoznatiji i najučestaliji motiv koji se nalazio na tome području. U pitanju su dakako robovlasništvo i pobune robova. Industrijalizacija i činjenica da je u pitanju glavna luka Bahije znak su da je bilo potrebno puno radne snage. Kinezi su bili predaleko, Balkanci još nisu sazreli za gasterbajtizam, tako da je najlakše bilo okrenuti se trgovini robljem. Robovlasnici su istodobno bili i uspješni poslovni ljudi koji su donosili znatnu zaradu caru i državi, tako da je caru bilo u interesu njegovati robovlasništvo i čuvati ulice i bijelce od neposlušnih crnaca. Klima je bila tako nepogodna za crnačko stanovništvo da su im bile ograničene osnovne slobode, uz onu slobodu samu, to je i služenje tradicijom. Iako epizoda sadrži uglavnom elemente akcijske priče, Mignacco si je uzeo vremena prikazati klimu na ulicama grada, čitatelju ukazati na potencijalne probleme koji su mučili stanovništvo tog doba i tog podneblja.

Crnac u tradicionalnoj nošnji je tabu na ulicama Salvadora

Gdje nedostaje slobode logično je očekivati da će tu naći i neki borac protiv robovlasništva. Liberty Sam daleko je u afričkoj Monroviji, no tu je sljedeći najbolji lik – Lobo Rodriguez, bivši krijumčar dijamanata koji se trenutno nalazi u potrazi za svojom ženom Kismeth. Ona je odabrana od Boga koji ju je poslao Lobu kako bi krenuo na pravedan put. Ona je njegovo sve, njegova ljubavnica i odabranica njegova srca, njegova sudbina (Kismeth). Gubeći nju gubi svoj putokaz. Kismeth se trenutno nalazi na plantaži s robovima i kasnije se pridružuje pobuni.

Lobo Rodriguez

Crnačka zajednica je podijeljena. Nisu svi pozitivci samo zato što su crnci. Ili robovi. Ima tu ubilačkih izdajica, pacifista, ratnih huškača, ali i vođa koji vide jedan ili drugi vid borbe protiv opresije bijelaca i brazilskog sistema robovlasništva. Neki idu putem bez nasilja, dok drugi namjerno odabiru put nasilja jer je on najkraći i pruža najveću zadovoljštinu. S druge strane, nisu ni svi bijelci maliciozni, bezdušni robovlasnici. Postoji svijest da robovlasništvo treba ukinuti među nekima. Čak i Dexter Green počinje pokazivati svoju osjećajnu stranu za koju smo mislili da je nestala tamo u močvarama. Likovi tako na određeni način postaju malo ljudskiji, balansiraju na granici dobra i zla. Ponekad čak i oni najbolji i najposlušniji puknu kad im bivaju uskraćena osnovna prava, namjerno ili na prijevaru.

Vjetrovi slobode i nadolazeća plima krvi nameće se od samog početka i Mignacco u niz akcijskih sekvenci vodi prema završnom obračunu između pobunjenih crnaca i vojske. Iako vodi niz različitih likova na različitim stranama pobune, Mignacco savršeno balansira sve strane, od pobunjenika do kraljevske garde ili naših pozitivaca. Iako ova pustolovina ima „sretan kraj“ siguran sam da su pobune bile gušene u krvi do koljena, posebice „Revolta dos Malês“ (pobuna crnaca muslimana) kojom se Mignacco inspirirao. Sam finale temeljen je na ljudskosti, ali vjerujem i na praktičnosti, ipak su ti robovi glavna radna snaga tog grada. Ovakva pobuna odjeknut će zasigurno daleko, a u stvarnom svijetu također je bila jedna od važnijih koja je potpirila vjetrove slobode koji će rezultirati abolicijom 1888. godine.

A Dexter? Mimoilaze se za dlaku. Pa šta. Nije to prvi put. Nakon ove avanture kreće u drugo žarište borbi – Sertao - koji nam je iznimno poznat iz serijala Mister No. Brojne epizode događat će se koji stotinjak godina kasnije kad poznati pilot svrati u te krajeve.

Lavagem do bonfim u suzama

ZG LU 240/242 Na putu za Panamu

ZG LU 254-255 Sertao

8, 8, 9, 8

Iako ovo nije prvi put da se Zagor petlja u sukob izmedju robova i robovlasnika, ovo je dobra prica sa nekoliko novih elemenata razvoja radnje. Steta sto on i Magdalena nisu malo vise razvili odnose.

01.02.2018
    08:50:00 sati

5, 6, 7, 5

Nekoliko puta vec razvakana tema o robovima (Trgovci Robljem), a stavise radnja i mjesto radnje previse podsjecaju na klasicnu epizodu, "Sloboda ili Smrt". Likovi su ok, ali glavni gazda je ovdje Della Monica, koji je odlicno uradio svoj posao. Mignaccov scenarij je prosjecan, makar su mi onaj Rodrigues Lobo i ona zena robinja koju pokusava da spasi neka vrsta kliseja, jer iskreno, u to vremensko doba, crna osoba i bijela u braku bi sigurno znacila smrt za oboje osobe. Naslovnice su jedva podnosljive, vidi se da je Ferri u ovo doba opadao u svom stilu. Jedna od slabijih prica JA sage do sada.
    01.02.2018
    09:18:00 sati

4, 3, 9, 8

Već smo svi navikli i prihvatili određene nelogičnosti, slučajnosti, gluposti, nemogućnosti i neistine koje se protežu kroz cijeli serijal od samog početka, ali posebno me naljuti kada scenarist nadodaje nove gluposti zahvaljujući svojoj traljavosti. Mignacco na Mister No serijalu nije imao tih problema jer je Mr.No bio Amerikanac koji živi u Brazilu, ali ovdje je očito zaboravio na tu jezičnu barijeru koju bi naši junaci trebali imati. Sve je OK kada Zagor ide po zemljama gdje se priča španjolski, jer ipak živi s Meksikancem, ali ovdje ljudi pričaju portugalski. Usput, Boselli je u sljedećoj epizodi u jednoj vinjeti napomenuo da Zagor jedva razumije njihov jezik, ali je nakon toga i on zaboravio na to.

Neovisno o ovoj, meni neoprostivoj idiotariji, imamo jednu bezbroj puta recikliranu priču u pobuni potlačenih iz koje naši junaci izvlače živu glavu na razne nemoguće načine i slučajnosti. Malo scene s Dexterom Greenom i napeta atmosfera pred pobunu popravljaju dojam, ali ovo je u globalu jako loše. Mignaccu, očito, nije bilo dovoljno što je pokopao našega pilota, nego se počeo iživljavati i na Zagoru. Šteta, jer sam baš uživao u ovoj južnoameričkoj sagi dosada.

Po pitanju crteža, prava je šteta trošiti Della Monicin talent na ovako nešto. Istina, ponekad mu fali dinamike u akcijskim scenama, ali to je skoro zanemarivo. Naslovnice skoro odlične - druga kvari prosjek.

01.02.2018
    13:52:00 sati

6, 7, 8, 7

01.02.2018
    15:07:00 sati

8, 7, 10, 8

01.02.2018
    16:18:00 sati
  • Ukupna ocjena 86%

8, 9, 9, 8

01.02.2018
    22:10:00 sati
    zhezhke

8, 7, 10, 8

Možda ova epizoda i nije jedna od najboljih u Južnoameričkoj odiseji, ali je svakako jedna od onih koje će mi ostati duboko u sjećanju i koje neću samo tako lako zaboraviti.. Razlog tome je prvenstveno težina radnje i punina osjećaja koji se pojavljuju i kod likova u ovoj epizodi, ali i kod samog čitatelja.. Možda je Mignacco u ovoj epizodi imao ponekih loših ideja i scenarističkih rješenja, ali smatram da to ne umanjuje kvalitetu.. Svi ljudi koji su bili prisiljeni boriti se za svoju slobodu (bez obzira koje boje kože ili koje vjere) prošli su kroz tešku muku i smatram da je tu muku i žalost i jad Mignacco ovdje jako dobro prikazao.. Della Monica je maestralan i uvelike pridonosi visokoj kvaliteti ove epizode.. Lica likova, eksterijer, sjenčanje.. Sve je na svojem mjestu točno onako kako bi i trebalo biti.. Naslovnice jesu možda malo lošije, ali su iznad prosjeka.. Smatram da Ferri ovdje još uvijek nije izgubio ono svoje poznato masjtorstvo..

12.02.2018
    16:22:00 sati

8, 9, 9, 10