Pod južnim nebom

ZG LU 261-263 | 252 str.

Nošeni jedrima “Marilene“, trgovačkog jedrenjaka pod zapovjedništvom kapetana Herzoga, Zagor i Chico sve su bliže finalnom razrješenju s Dexterom Greenom. Ali iznenadna oluja koja oštećuje brod i baca ih na naizgled pustu patagonijsku obalu, mijenja planove i naših junaka i kapetana Herzoga. Pojavom plemena Tehuelcea i lijepe poglavičine kćeri Amakaik, u Herzogu se bude sjećanja na voljenu Helenu i raspiruje se nikad zatomljeni osjećaj osvete i mržnje prema tajanstvenom pustinjaku kojeg Indijanci nazivaju Sudbina i Krnjouhi. Herzog otima lijepu poglavičinu kći kako bi mu pokazala put do Sudbine, a Indijanci daju Zagoru ultimatum; ili ju vrati, ili režemo vratove mornarima.

• Pod južnim nebom
    ZG LU 261
  • Kamena šuma
    ZG LU 262
  • Vrijeme sudbine
    ZG LU 263

• Sotto il cielo del sud
    ZG SR 580
  • La foresta di pietra
    ZG SR 581
  • L'ora del destino
    ZG SR 582

• Izvorno su priče objavljene od prosinca 2013. do veljače 2014. Veseli ih objavljuje od rujna do studenoga 2016., a Ludens od lipnja do kolovoza 2017.
  • Mignaccova treća i posljednja epizoda za JA sagu, ranije je napisao scenarije za “Zeleni labirint/ Na obalama Velike rijeke“ i “Bahia u krvi/ Vjetar pobune/Armija luđaka“. Mignacco nam se predstavio epizodom “Pratnja Mohawka“, a prije sage odradio je 5 epizoda u redovnoj seriji, jednu specijal priču, pet maxi priča i dvije almanah priče.
  • Gianni Sedioli je grafički odradio svoj dio, ujedno njegov jedini samostalni rad na JA odiseji. Prije ove, zajedno s Vernijem je odradio priče “Most nad ponorom/ Proročanstvo/ Sudnji dan“. Svoj grafički izražaj predstavio nam je u epizodi “Crveni snijeg/ Lavina“.
  • Ime i prezime kapetana Klausa Herzoga je Mignaccova inspiracija nadahnuta njemačkim redateljem Wernerom Herzogom i glumcem Klausom Kinskijem koji su surađivali na pet filmova, a prvi i najpoznatiji je “Aguirre, gnjev Božji“.
  • U JA odiseji, zajedno s našim junacima, posjetili smo neke prirodne znamenitosti, a u ovoj imamo priliku obići danas Nacionalni park Bosques Petrificados i vidjeti 150 milijuna godina staro okamenjeno drveće, i ledenjak Perito Moreno, jednu od najvažnijih turističkih atrakcija južne Patagonije. Ledenjak je širok 5km, prosječne visine 74m iznad površine jezera, a ukupne dubine leda 170m. Taj ledenjak se ranije ukazao u Zagorovoj viziji, u Rauchovoj priči “Pacifik“, str. 90/93., i nije slučajno ledenjak za motiv uzet, jer obje epizode govore o iskupljenu čovjeka ( Kapetan Mission i Jeremy Sloane) od grijeha koje je počinio, najavljujući tako smjer u Dexterovoj karakterizaciji- od grješnika do iskupitelja.
  • Od trenutka kada je Zagor dobio ultimatum od Indijanaca i uputio se u potjeru za Herzogom, pa do povratka, prošlo je mjesec dana.
  • Ova je odiseja donijela do sada najveći broj kapetana i brodova. Pa su se tako redom pojavljivali: “Queen of Kush“- jedrenjak kushitskih nekromanata i Richtera, kapetan Templetone i parobrod “Endurance“, kapetan Stanton i “Queen Mary“, brod pukovnika Contrerasa, brod kojim su naši junaci stigli u Peru, kapetan Fitzroy i “Beagle“, i kapetan Klaus Herzog i “Marilena“.

U početku bijaše Nolitta. Genijalac koji je udario ne samo darkvudske temelje na kojima čvrsto počiva karakterizacija našeg najomiljenijeg junaka djetinjstva, a i danas, već i prvi globetrotter koji je proširio horizonte našim junacima van skučenih darkvudskih okvira.

I tako je Nolitta davne 1968. Zagora otisnuo u prvu prekomorsku avanturu. Nošeni jedrima “Crvene Vještice“, pod zapovjedništvom okrutnog kapetana Nilsena, naši junaci odlaze na svoje prvo dugo putovanje i izbivanje iz Darkwooda. Nije Zagor pokleknuo pod pritiskom prijetnji i ucjene zlokobnog kapetana, niti ga je zaslijepio lažni sjaj skupocjenog biserja zbog kojih bi se odrekao svojih ideala, Nolitta je svome sinu usadio nepokolebljiva etička pravila i ispravan moralni kompas.

Malo nakon toga, Nolitta radi antagonizam zlokobnom brodu, pohlepnoj posadi i okrutnom kapetanu s “Golden Baby“, jedrenjakom kitolovcem, ali je Nolitta krvničku namjenu broda brzo pretvorio u jedrenjak pustolovina s Fishlegovom internacionalnom posadom dobričina i veseljaka spremnih upustiti se u najluđe avanture, i upravo takav pristup, kao i simpatično stereotipna razrada posade doprinosi uspjehu. Koji to brodski kuhar 19. stoljeća nasred pučine poslužuje gastronomski raj za nepce coq au vin, koja to posada ima transcendentnog fakira Ramatha, snažnog Albanca Orsovica, ratobornog Škota Hammendicka, spretnog Rusa Zarkoffa, Polinežana “ljudoždera“ Tarawu? Otisnuti na pučinu jedrima “Golden Baby“, naši junaci doživjeli su neke od svojih najdramatičnijih pustolovina. Porazili su okrutnog vikinškog princa Sigfrieda u zaljevu Svetog Lovre, krenuli u potragu za potopljenim blagom u dubinama Karipskog mora, sukobili se s opakim Kapetanom Zmijom i njegovim piratima, a privezavši konope u norfolškoj luci, suočili se s kineskom kulturom spletki, nasilja i kung-fua.

Nošeni vjetrovima Nove američke odiseje, Boselli ojačanom kobilicom “Zlatne Djevojke“ razbija zatočenički led Arktika, a Burattini stvara svoj brod i posadu, “Dragoon“ i kapetana Honesta Joea, nakon sukoba s opakim kineskim piratom Zmajem. Otvoreno more, beskrajni prostor slobode i avanture, gdje vrijedi samo zakon mora i Zagora, ponekad su pisale neke od najboljih priča serijala. U kasnijoj fazi trebalo nas nekako prebaciti do Afrike, a tko je pogodniji za to nego bivši pirat Jean Laffite i njegov “Pride“.

Priče o osveti i iskupljenjima čest su motiv razrađivan od gotovo svih scenarista u Zagorovom serijalu. Voda, ne mora to biti more, već i rijeka sa svojim brzacima, virovima i oštrim stijenama, donosi katarzu likovima iz Zagorova svijeta. Homer Jr. Baninngton, nadobudni poet, kreće u avanturu smjelo i drsko, da bi se svjestan svoje prolaznosti i lošeg pjesništva ponizno vratio na komadu splavi. Voda je ponekad spasiteljica, kada riječna struja nosi malog Patricka što dalje od užasa koji je pogodio dom male obitelji u Clear Wateru, a ponekad mamac smrti u halucinogenoj močvari kroz nikad preboljeni majčin i očev posljednji zagrljaj. Andrew Cain, Gospodinov ratnik rastrgan grižnjom savjesti i izmučen noćnim morama, porazivši sljedbenika zla baruna Wolfinghama i ostavštinu Marie Laveau u tamnim dubinama Sargaškog mora, konačno nalazi svoj mir i iskupljenje. Ponekad je voda nositeljica smrti i uništenja. Oslobođena Zagorovom rukom, odnosi pleme Tiwa-Tiwa i poganska žrtvovanja ljudi, a ponekad priroda sama, kao najveći masovni ubojica, plimnim valom razara čileanski grad u par minuta. Ponekad voda u sinergiji s vjetrom djeluje kao katalizator, i donesen olujom, Zagor sjeda uz logorsku vatru s likovima iz škotskog folklora i otkriva naruženo lice zakrabuljenog Kapetana Midnighta, kojeg je pak drugi element, vatra, pročistila. Iz vode ponekad izranja užas, u obliku Sclavijevih ogoljenih kostura, Nolittinog čudovišta iz Crne močvare, Bosellijevih ljudi-riba koji su inficirali Porth Wale. Ponekad H2O, jer je tek element i ne razaznaje dobro i zlo, život daruje i negativcima. Vampir Rakosi, druid Kandrax, šaman Demonska Maska, kemičar Robert Gray, svi su oni našli spas od Zagorova bijesa u rijeci.

Voda je snažan sugestivni element u ovoj posljednjoj Mignaccovoj priči za JA sagu. Voda nosi, usmjerava, na koncu i razrješuje sudbinu kapetana Klausa Herzoga, glavnog negativnog lika ovog fillera, a ovim potezom Luigi je stvorio još jednoga kapetana i brod za potrebe priče. Ranije je to bio grješni i osvetoljubivi kapetan Mordecai Sinn na kitolovcu “Dark Shark“, Mignaccova mračna verzija Ahaba, a kapetanovo ludilo grafički su prikazali Cassarovi u maxiju “Noćna mora na moru“, ali priča je ispala tek jedna loša verzija kultne Caponeove “Hiljadu lica straha.“ Tijekom serijala upoznali smo razne kapetane i brodove, ponekad su to bili jednokratni negativci poput kapetana Nilsena i Seabrooka, ponekad pozitivci koji su postali jedan od stupova serijala, kao Fishleg, kasnije Honest Joe i pirat Jean Lafitte.

lesa Humbolda, poznatijeg kao Fishleg, zbog proteze sačinjene od kitove kosti koja mu služi kao nadomjestak desne noge, upoznali smo u priči “Duh prošlosti.“ Iako Nolitta iskače iz Melvilleovog okvira u kojem je Ahab postavljen kao mračni lik u lovu na svoju opsjednutost u obliku velikog Bijelog kita, i vuče svoju posadu u pogibeljnu situaciju ne mareći pri tom za njihovom sudbinom, Nolittin kapetan je karakterno opozitni lik, ali je baš kao i Ahab, koji je loveći mitsku divovsku ulješuru ostao bez noge, Fishleg našao otjelovljenje kita u liku iz svoje prošlosti zbog kojeg je doživio nesreću, a pet dekada kasnije Burattini stavlja Fishlega u poziciju nositelja grizodušja i skrivača mračne tajne koja se razrješuje u priči “Duhovi kapetana Fishlega“. Iako Ahab nije karakterno do srži zao čovjek, lakše je baš takve kapetane usporediti s mračnim Melvilleovim kapetanom, kao Nolittine Nilsena i Seabrooka kojima je pohlepa njihov Bijeli kit uništenja, a Mignacco Herzoga pozicionira kao Ahaba u lovu na svoju opsesiju koja je prikazana u liku Jeremyja Sloana, nekada Herzogovog noštroma, danas pustinjaka nadimka Krnjouhi i Sudbina.

Herzog je puno bliži i detaljniji prikaz mračnjaka Ahaba. I on ima naruženo tijelo ožiljkom koji je bolni podsjetnik na zbivanja iz prošlosti, a u samoći svoje brodske kabine izmučen je noćnim morama i od tada nema mira dok ne probije i posljednju barijeru koja će ga odvesti do uzroka njegove duševne i fizičke boli. A tu, posljednju barijeru pred kapetana, Mignacco stavlja kroz fizičku inkarnaciju voljene Helene venezuelanske u mladoj Indijanki Amakaik. Herzogova fiksirana mržnja i opsjednutost osvetom prema jednome čovjeku, u konačnici baš kao i Ahabova opsjednutost Moby Dickom, dovesti će u pogibeljnu situaciju cijelu posadu.

Naravno, kad je u pitanju Mignacco u Zagorovom serijalu, fanovi su već naučili da ne treba imati prevelika očekivanja. Tako je i s ovom epizodom, a moram istaći da je posegnuo za jednom klasičnom razradom u kojoj ćete prepoznati neke osnovne Nolittine elemente koje je miksao sa svojim scenarijskim primjesama. I koliko god to neuvjerljivo zvučalo, takav pristup sasvim pristojno funkcionira. Naravno, ipak je u pitanju Mignacco, i ne morate očekivati ništa spektakularno, tek jednostavnu priču o osveti i iskupljenju pojedinca. Ili je to mene možda malo zavarao Sediolijev crtež kojim pokušava imitirati Ferrijev stil crtanja Zagora i Chica, pokušavajući tako stvoriti jednu cjelinu, održati jedan duh starog vremena koji je bespovratno otišao odlaskom dvojice velikana, pa sada tražimo te davno uspostavljene elemente u svakoj priči, kao i kroz crtež ama baš svakog crtača koji je radio na Zagoru, uspoređujući ga s maestrovim.

I više-manje, obojica uspijevaju udariti solidne temelje ovoj priči. Mignacco se drži već oprobane formule; negativac koji ima neraščišćene račune s osobom iz prošlosti, Zagor kao korektor odnosa između dvojice antagonista, malo domorodaca, prirodnih ljepota, a duh starih Nolittinih priča osjeti se na samome početku, u tmurnome razgovoru kojeg vode naši junaci s vojnikom stacioniranim u maloj, izoliranoj postaji. Jedinu razliku čini zemljopisna dislokacija, a to pak, uvjetuje Zagorovu reakciju. U starim pričama Zagor bi burno reagirao na vojnikove riječi, ali nismo u Darkwoodu gdje Zagor nogom razbija vrata časničkog ureda, već u divljini Patagonije.

Dalje, usmjeravajući radnju prema događanjima u krčmi gdje Zagor smiruje situaciju dvobojem sjekire i bolasa (jedna efektna, paradoksalna scena u kojoj dva bijelca koriste indijanska oružja za međusobni obračun ), i kasnije susret s Indijancima koji su zadivljeni Zagorovom spretnošću u lovu ( još jedne Nolittine ostavštine često primjenjivane od gotovo svih scenarista su sukobi po krčmama, lov u divljini, napadi divljih životinja ), zatim eskalacija radnje i potpuno kapetanovo razotkrivanje. Mignacco ovdje koristi nekoliko kapetanovih retrospektivnih izleta koje čitatelju služe kao smjernica u uvid odnosa između njega i Sloana, a voda je ovdje poslužila kao element pročišćenja dva lika. Nije to kršćansko pročišćenje dragovoljnim uranjanjem u vodu jednog grješnika, već hir ćudljive i smrtonosne prirode pred kojom čovjek, kada mu uzima sve, ostaje nemoćan i ponizan. Jedan je Jeremy Sloane, bivši Herzogov noštromo koji je u oluji izgubio sve ono što ga je nagnalo na zločin, ali je iskupio dušu. Čudnim spletom okolnosti i vječno isprepletenim elementima vode i vjetra, sudbina ponovo pred njega stavlja iskušenje u liku mračnog kapetana Herzoga.

Kapetanovo ime i prezime Mignacco je našao u kombinaciji prezimena redatelja Wernera Herzoga i imena glumca Klausa Kinskog koji su surađivali u ne baš sjajnoj i prijateljskoj atmosferi (legenda kaže da su, uz neprestane svađe, i pištolje potegnuli jedan na drugoga) tijekom snimanja filma “ Aguirre, gnjev Božji“. Aguirre, pomahnitali španjolski konkvistador i kapetan Herzog imaju isprepletene negativne karakteristike, a kraj filma/priče gotovo je identičan po obojicu. Svaki na svom komadu drveta, nošen riječnom strujom, doživljava razbijanje svojih deluzija koje su ih odvele u propast. Aguirre zapada u totalno pomračenje uma okružen majmunima kao Wernerova ironična kritika na superiornost ljudske rase i vjerski fundamentalizam, a kapetanovu sudbinu drži u rukama nekadašnji pripadnik britanske aristokracije koji je, kao arogantni mladić, vjerovao da svijet pripada Britanskome Carstvu. Mladi Regis, danas Ieskat, mudri suplemenik Indijanaca koji su ga prihvatili, bio je na pravom putu da postane jedan od bezbrojnih “Aguirrea“ tijekom povijesti-nemilosrdni kolonizator u ime carstva, ali doživljava pročišćenje u oluji i vodi.

Priča ima sve što jedna avantura u Patagoniji, u vremenu prve polovine 19. stoljeća može ponuditi. Prirodne ljepote kojima se Zagor divi su, dakako, Nolittin kanon upotrebljavan i ovdje, tajanstveno pleme s isprva nepoznatim namjerama, borba protiv divljih životinja, kao i dva zaraćena plemena gdje naš junak nesebično ulijeće i rješava situaciju, a prije svega potjera za zločincem i finalno razrješenje.

Sedioli mi je dosta manje vizualnih poteškoća priredio nego, evo da bubnem, s pričom “Na rubu vulkana“, ili zadnji maxi koji je crtao. Vrlo dobro je odradio svoj dio zadaće, primjetna su velika poboljšanja u svim elementima, pogotovo kod prikaza Zagora, Chica i sporednih likova, a posebno efektno je dočarao pejzaže i oluje na morskoj pučini, a ni ostatak elemenata ne zaostaje kvalitetom. Možda mali prigovor kod crtanja lica Helene i Amakaik, pogotovo u krupnom planu. Ali dobro, ženski likovi gotovo svim Zagorovim crtačima donosili su velike probleme, jedino je tu Laurenti majstor koji je znao fantastičnu kemiju između muško ženskih likova dočarati, a je li još majstor, vidjet ćemo s Blondie. Dajem Sedioliju visoku sedmicu, i to na kredit. Samo neka tako nastavi i u budućnosti, radije on nego Cassarovi, Gramaccioni, Di Vittovi, pubertetlija Mangiantini.

Za kraj, nekoliko riječi o Mignaccovom doprinosu na ovoj sagi koja se, dok ovo pišem, polako približila kraju. Jasno je kao voda bistra je da je, iako je već dugogodišnji veteran u Zagorovom serijalu, u ovoj sagi poslužio za popunjavanje rupa svojim trima fillerima kako bi se došlo do finalne runde. Priče koje se u svojoj srži temelje na mitskima Atlantidi i Lemuriji, tajnim bazama i Dexteru Greenu, rezervirane su bile za Burattinija i Bosellija koji je finiširao Zagorovu potjeru. Dakako, Boselli je pokrenuo akciju, doveo zombije u Darkwood, a uradio je i hommage Arthuru Conanu Doyleu jednom epizodom. Uskakali su tu i Paolucci/ Perniola i vječiti talent Rauch, odradivši početni tempo i prebacivši nas kroz Louisijanu i Panamu.

Sad kada su sve karte stavljene na stol, jer čeka nas tek još jedna epizoda do zaokruživanja sage, ali u biti sve se zna i gotovo je, mogu reći da je Mignacco solidno odradio svoj dio posla. Priča “Zeleni labirint“ osmišljena je kao hommage Ferrijevim radovima na naslovnicama Mister Noa, s ubačenim elementima radnje koji sačinjavaju pilotov svijet; Amazonija, ratoborni domoroci, tzantze, prljave makinacije bijelaca željnih slave i zarade, a neke od njih je i Mignacco koristio u svojim projektima na pilotovim scenarijima. Kroz 165 stranica te dobre priče iskusno oko uočit će 42 vinjete koje podsjećaju na pilotove naslovnice iz Ferrijeva vremena. Lijep i originalan hommage, palac gore. Druga priča je tematike koju smo već imali prilike vidjeti u ranijim Zagorovim pričama, a dotiče se robovlasništva i pojavljuje se lik iz afričke sage, Lobo Rodrigues. Iako nas scenarij malo zavarava pojavljivanjem Dextera, ipak se otišlo u dobro razrađenu povijesno socijalnu tematiku, robovlasništvo, izdaju, borbu za opstojnost, s odličnim Della Monicom. Sve u svemu, Mignacco od mene ima čvrstu trojku za svoj doprinos na sagi.

ZG LU 258-261 Sudnji dan

ZG LU 264/266 Ognjena zemlja

6, 5, 5, 7

05.03.2018
    07:13:00 sati

Ukupna ocjena 25%

2, 2, 3, 4

Propast.

05.03.2018
    08:44:00 sati

6, 3, 6, 6

Mignacco i njegov bezidejni, predvidljivi i površni scenarij, začinjen ne baš uspješnim Sediolinim crtežom. Ukratko, jedna ispodprosječna epizoda.

05.03.2018
    08:47:00 sati

8, 8, 8, 8

Fina i napeta prica, Mignacco je ovdje pozitivno iznenadio. Hercog je dobar negativac, mada kada malo bolje pogledamo ne bi se moglo reci da je skroz los, ipak je on zrtva u cijeloj ovoj prici. Sto se tice drugog tipa kojeg je ganjao, pa mala je vjerovatnoca da se toliko djubre posveti i odjednom postane dobrica, ali eto. Zagor kao Zagor, oprasta svakoj budali. Sedioli je ovdje ugodno iznenadjenje, barem ako pogledamo njegove prijasnje radove. Zaista se ovaj put potrudio. Moze taj kada hoce, ali je vecinom previse brzoplet.

05.03.2018
    08:59:00 sati

7, 6, 5, 9

05.03.2018
    12:05:00 sati

9, 8, 8, 10

05.03.2018
    17:01:00 sati
  • legaz

Ukupna ocjena 23%

3, 2, 1, 5

Bruka i sramota.

05.03.2018
    20:02:00 sati
    legaz

5, 4, 8, 6

Više sam očekivao.

06.03.2018
    08:25:00 sati
  • jasa

8, 2, 7, 5

Odlična ideja i okruženje, ali tako glupa izvedba, glupa za nepovjerovati. Generalno, Zagor ima toliki spektar mogućih radnji, ideja itd., ali uglavnom je izvedba katastrofa, likovi su plitki i nikakvi, radnja je zbrzana i nelogična, nema one Nolitovske ili Boselijevske epike ... Crtež je OK, naslovnice onako ...

06.03.2018
    09:25:00 sati
    jasa
  • logo111

8, 6, 7, 7

Kvaliteta opada prema kraju.....

06.03.2018
    22:21:00 sati
    logo111

8, 8, 10, 6

07.03.2018
    11:22:00 sati

7, 8, 7, 8

Iznad prosjecna prica, tako da nikako ne kontam ovako niske ocjene.  Sto se tice JA sage, ova mi je jedna od vise zabavnijih epizoda, pogotovo mi se likovi svidjaju, jer su onaj Herzog i Sudbina/Krnjouhi malo vise kompleksne i dublje karakterizacije, pogotovo ako se uzme u obzir ovaj serijal, koji je u vecini slucajeva plitak i naivan.  One flashback scene u kojim se Herzog sjeca kako ga ja ortak prevario i pucao u ledja, a takodje one u kojima se Sudbina sjeca one zene koju je izgubio u brodolomu, su lijepo izvedene.  Sedioli je ok, nista posebno, ali je ovaj tip Zagorove avanture, tj. putovanje brodom, dolazak u nove zemlje gdje upoznaje nova plemena koja se dive njegovoj ratnoj sposobnosti i slicno, uvijek na vrhu napetosti i uzbudljivosti.  Mignacco je fino uradio svoj posao, dok su Ferrijeve naslovnice dobre (prva je samo ok, zadnje dvije su odlicne), a dojam citave price/epizode je bas dobar, prija kao topli caj uz hladnu, zimsku noc.

10.03.2018
    02:24:00 sati
  • hamzik

7, 7, 7, 7

Prica o osveti gdje su misterija i preokreti malo previse forsirani. Ali sve ukupno funkcionise i ovo je opet iznad nekog prosjeka. Sedioli se ovdje sam pobrinuo za crtez. Covjek pravi finu atmosferu ali stvarno bolje ispada u tandemu sa Vernijom.

22.03.2018
    10:30:00 sati
    hamzik

8, 8, 7, 8

23.03.2018
    11:01:00 sati
    Dalibor.V

7, 8, 7, 8

Smatram da ova epizoda spada u neki prosjek Zagorovih JA epizoda.. Ne spada u top epizode poput epizode "Sudnji dan" i pustolovina u Čileu ili poput epizode sa Kradljivcem sjena, ali ne spada niti u neku lošu kategoriju epizoda.. Baš je neka sredina.. Radnja je tečna, iz događaja u događaj, ima nekih zanimljivih dijelova poput oluje na moru ili dijelova gdje se kapetan Herzog prisjeća prošlosti, ali ima i nekih dosadnijih monologa ili razgovora (razgovori kapetana s posadom, razgovori Zagora i indijanaca,...)..

Crtež je solidan, ništa više od Sediolija nebi ni očekivao.. Naslovnice su lijepe, ali opet, ništa spektakularno.. Sve u svemu, sve što čini ovu epizodu, spada u neki prosjek Zagorovih epizoda.. A ja osobno sam, nakon toliko godina Zagora, zadovoljan i sa njegovim prosječnim epizodama  :)

29.03.2018
    18:48:00 sati
  • markotamara

7, 7, 7, 10

jedna zanimljiva prica iz pera Mignacca,Sedioli dosta dobar,nista pretjerano za hvalospjev

inace JA saga je morala i mogla puno bolje,nakom toliko priprema oko nje mi se cini da je malo dala

30.03.2018
    17:38:00 sati
    markotamara

6, 5, 8, 6

Na osnovi početka očekivao sam nešto bolje umjesto ove potpuno jednostavne i neambiciozne priče. Treba priznati da je osveta jedan od najčešće korištenih motiva u stripovima, tako da već u samom startu postoji velika mogućnost predvidljivosti i ponavljanja puno puta viđenog. Međutim, to ovdje niti nije najveći problem već je stvar u tome da je radnja uglavnom jednosmjerna i ne nudi nikakve obrate i iznenađenja. Kao po nekoj zacrtanoj liniji redaju se događaji i scene koje ne bacaju čitatelja u stanje isčekivanja, već samo rađaju ravnodušnost prema likovima i njihovim sudbinama. Koliko zbog toga toliko zbog teško izgovorljivih imena, na kraju nisam zapamtio kako se tko zove ako ne računam Zagora i Chica. Ovdje je prisutno nekoliko slučajnosti i ponavljanja što dodatno oslabljuje ukupni dojam, bez obzira što ovo nije stvarni život ipak je pretjerano da se sve tako poklopilo. Pronađeni smaragd u kovčežiću spada među najnevjerojatnije slučajnosti kada se uzme u obzir pozadina cijele priče oko njega. Ako je kapetan Herzog nekako trebao pronaći put do svoje osvete, prihvatljivije bi bilo da se taj put pokazao na drugačiji način od ponuđenog. Kroz flashbackove su se polako otkrivali detalji tog događaja iz prošlosti, samo što je jedna velika nelogičnost  narušila harmoniju. Teško je povjerovati da bi Sloane samo tako otišao ne provjerivši je li Herzog mrtav, pogotovo nakon što mu je ovaj metkom otkinuo komad uha. Postoji toliko puno scenarističkih mogućnosti za dobivanje uvjerljivije scene takve vrste, a Mignacco je baš odabrao najmanje vjerojatnu. Upada u oči kako je u 2 različita slučaja iskorišteno preživljavanje brodoloma nekog bijelog čovjeka koji nakon toga ostaje živjeti na toj lokaciji. Ieskat je stavljen u radnju samo zato jer je Mignaccu bio potreban tumač između Zagora i indijanaca, nevjerojatno kako se uvijek pronađe bijelac koji dugo živi sa nekim plemenom, i to baš tamo gdje silom prilika završi skupina ljudi njegove rase. Nekoliko puta se provlačila sličnost između indijanke Amakaik i Helene, žene iz sjećanja Herzoga i Sloanea, što mi nema nekog smisla jer su fizički potpuno drugačije. Kapetan Herzog me po ponašanju podsjeća na njegovog kolegu po zanimanju Nilsena iz priče Zarobljenici Crvene Vještice, ispočetka se ne nazire puno toga i tek kasnije obojica pokažu svoje pravo lice. Lik Jeremy Sloanea nije najbolje razrađen, od onakvog pohlepnika, koji je spreman na ubojstvo samo da se dočepa bogatstva, odjednom postade pokajnik. Recimo da je na kraju zaslužio da izvuče živu glavu jer je Herzog s vremenom postao i gori od njega, ali noštromo Arkady to nije zaslužio jer je bio kapetanova desna ruka i suučesnik u zločinu na brodu. Na kraju se k'o fol i on pokajao pa odlučio slijediti Sudbinu na istome putu. Kraj je prerazvučen i vidi se očita namjera popunjavanja broja stranica, a dio sa Chicovim pjevanjem baš nepotreban.
    Sedioli je iznenađujuće obavio vrlo dobar posao, okoliš Patagonije je izvrsno dočarao a sa likovima se malo popravio. U sitnijim kadrovima još zna biti problema sa jajastim glavama, ali u onim krupnijim dojam je drugačiji. Treća naslovnica vrlo dobra dok su ostale dvije puno slabije, također su problem sitniji kadrovi u kojima Zagor izgleda izmučen nekakvom bolešću

03.09.2018
    22:11:00 sati

• Here was a man