Banda petorice

ZG LUSP 35 | 160 str.

Blizanci Kevin i Bryan Arshaw ustrajni su u namjeri da pronađu i kazne krivce koji su im u prošlosti hladnokrvno pobili roditelje. Njihove mete su petorica nekadašnjih lovaca na ucjene. No ponekad stvari i nisu onakve kakvima se čine…

• Banda petorice
    ZG LUSP 35

• La banda dei cinque
    ZG SPEC 28

• Blizanci u stripu i nisu tako rijedak nositelj radnje. Kapetan Miki muku je mučio sa blizancima Fox, nasilnicima i pljačkašima banaka. Nick Raider je lovio blizance ubojice, Mike i Mark Mirror. Blizanci nose radnju u stripu Kit Tellera pod naslovom „Blizankinje“ i „Vukovi s Rio Granda“. Čak je i Zagor dobio svog duplića u Bosellijevoj „Crnoj duši“. Nema stripofila koji ne zna za Frita i Fruta, Tima, Toma, Tumba i Boba Rock, piromani Az i Best, tri korumpirana svinjolika vijećnika, Romea (Veliki Cezar) i Matthea Burtona, Broja 1 i Srčane iz serijala Alan Ford.

Nema prirodnijeg i instinktivnijeg osjećaja od želje za osvetom kada nam je učinjena velika nepravda.

Upravo osvetu kao motiv a dvojicu braće blizanaca kao njene instrumente i oruđe u ovoj epizodi predstavlja nam Roberto Altariva, novi scenarist u serijalu. Predstavio se solidnim maxijem zvučnog naslova “Nova Verybadova ludost” a sada je napisao jednu tragediju osvetničkog žanra. Fino nam ga Altariva uvalio odmah na početku, navodi nas na krivi put, naslovom sugerirajući još jednu konvencionalnu epizodu o bandi pljačkaša i skrnavitelja ženske čednosti. Kako napisati priču o osveti a da ne bude još jedna priča o osveti? Pokušati stvoriti zanimljive likove kao nositelje radnje, ubaciti preokret na kraju koji ima funkciju šokiranja čitatelja a priču zaključiti u maniri grčkih tragedija, to je ono što Altariva radi. Ništa novo, ništa komplicirano, nimalo revolucionarno a sasvim dovoljno da zaokupi pažnju čitatelja i stvar na dobar način funkcionira.

Priča započinje ubojstvom pijanca, jednog od onih što ih ima svako selo ili kvart. Predmet koji nudi u zamjenu za nekoliko litara žestice u fokusu je ubojičinog interesa i čitateljeve znatiželje. Glave ga je koštala malena, lijepo gravirana pudrijera, jedan sasvim bezazleni predmet ženske taštine. Čitatelj kroz retrospekciju uobličenu kroz mladićevo sjećanje naslućuje emotivni značaj pudrijere i razloge njegove burne reakcije, iako je još je prerano da se u čitateljevoj glavi složi kompletan mozaik zbivanja, tek krhotine mladićeve intime. Lagani aplauz za Altarivu, za zagrijavanje, jer već je na samom početku poprilično dobro stvorio napetost i nakon efektnog prologa koji je zagolicao čitateljevu znatiželju baca nas u skladište koje proždire plamen, Zagor grebe rukama i nogama da se izvuče iz vatrene stihije, svježa krv nove žrtve još se nije ni skorila a mi saznajemo motiv ubojice, i to ne jednog, već dvojice.

Blizanci Kevin i Bryan Arshaw ustrajni su u namjeri da pronađu i kazne krivce odgovorne za smrt roditelja ali na njihovom putu osvete ispriječiti će se i nedužni ljudi koji stradavaju. Osveta tako dobiva ambivalentno lice, nije samo u funkciji pukog izravnavanja računa, postaje tragična po sve ljude koji su uvučeni u nju.

Zatim se priča razvija u nekoliko radnji koje se događaju istovremeno, radnja se malo produbljuje, a svaka nit nam pomalo rasvjetljava motive blizanaca i na koncu usmjerava radnju prema dramatičnoj završnici gdje će se ispreplesti u tragediju.

U jednoj Zagor lovi blizance i pokušava spriječiti daljnje žrtve, bezuspješno. Uvijek stiže prekasno, žrtva je ubijena, a Zagor izbačen iz igre udarcima u glavu. A svaki taj udarac u glavu, prvo padajuća greda pa kamen u ruci jednog od blizanaca nije isforsiran i neuvjerljiv kao onaj pri kraju, metak- sljepoočnica, ali o tome kasnije. Primjetan je Altarivin stil izbacivanja junaka iz igre. Da podigne dramatiku radnje koristi jednostavne “fore”, jer smo nešto slično imali u zadnjem maxiju gdje Zagor pokušava pobjeći iz zarobljeništva nekoliko puta.

U drugoj su blizanci u fokusu, u lovu na svoje žrtve, moralna dilema kroz koju prolazi jedan od njih, Bryan, i hladna Kevinova neumoljivost. Blizanci su uvjerljivi u svojoj ulozi osvetnika, iako fizički isti, svaki ima svoju karakterizaciju i kroz nju gradi radnju pa tako dobivamo dve suprotstavljene strane, ali samo naizgled, jer iako se polako počinje lomiti Bryanova prvotna odlučnost u misiji osvete on i dalje ostaje podložan bratovom utjecaju. Kevin je čvršćeg karaktera, superiorniji, njemu ne smetaju kolateralne žrtve, ne muči ga moralna dvojba, fokusiran je na svoj plijen. Oni su kompleksni likovi koji se tokom radnje mijenjaju, Bryan na početku a Kevin na kraju priče. Mislio sam da će Altariva odigrati na kartu sukoba brat protiv brata da razvije priču i dobije na dramatici koja će dovesti do tragedije ali je igrao na skriveni adut pri kraju epizode, ujaka Jacoba.

Odlično je kako se Altariva odlučio za noževe koje braća koriste u izravnavanju računa a koje su svojim rukama iskovali, jer tako mogu ostvariti blisku interakciju sa žrtvama, promatrajući ih u oči u kojima se gasi život dok im hladni metal reže utrobu. Pun pogodak, jer vatreno oružje ne bi izazvalo dojmljiv efekt. Čitatelj osjeća da osveta dobiva na većem značaju, odnos između osvetnika i njegovog plijena postaje intimniji i nije nešto što se mora obaviti tek tako, s par metaka u tijelo.

U središtu njihove mržnje i opsesije su petorica opasnih i tvrdih ljudi, petorica nekadašnjih lovaca na ucjene. Oni su, po priči ujaka Jacoba, hladnokrvno smaknuli njihove roditelje. A tog je kobnog dana pudrijera, sasvim nevino izvađena iz džepa haljine savršeno odigrala svoj zlokobni nagovještaj smrti, baš kao i u prologu. Ona je pokretač nemilih događaja, kako u gostionici Arshawovih tako u salunu, desetak godina poslije.

I sada se opet pojavljuju lovci na ucjene ali se više ne bave starim zanimanjem, već su se razdvojili i bave se svojim poslovima. Conniff ne lovi ljudske glave već je postao trgovac krznima. Dunstan ima maleno trgovište i skrbi za sina Charlija koji ima otprilike godina kao i blizanci kada su doživjeli tragediju. Ovdje scenarista radi klasičan otklon među likovima koji su nekada jahali zajedno, grupa više nije hegemona, razbija ju. Dok prvu dvojicu stavlja u poziciju osoba koje se nakon godina opasnog zanimanja posvećuju normalnom i poštenom životu, ostatak grupe Halloran, Harris i Fostersu nerazdvojni, i osim što imaju saloon bave se i nizom prljavih poslova.

Tu počinje treća nit, koja osim akcijske radnje ima i humorističnu stranu, jer pogađate, u glavnoj ulozi je Čiko i njegov nezajažljivi apetit koji će ga umalo koštati glave. I u ovoj narativnoj niti slažemo tek djelić mozaika, što kroz zloban i podmukao karakter trojice nekadašnjih lovaca na ucjene, što kroz njihovo prepričavanje događaja iz prošlosti.

Čitatelj ima dojam da sve funkcionira kako treba, znamo tko su dobri momci a tko ubojice i negativci, imamo simpatije prema blizancima, negativci bivaju eliminirani iz igre jedan po jedan. Kraj priče se bliži, samo čekamo na kakav će način skončati preostali zločinci, više nema ni one napetosti i iščekivanja sa početka priče, sve znamo, sve je raspetljano, nema više iznenađenja i kao da je i Altariva popustio i na samom kraju i koristi prastari, toliko puta viđen trik spašavanja zarobljenog Zagora iz opasne situacije rezanjem užeta o komadić oštre stijene. Taj, već toliko puta zlorabljeni klišej, kao i ranjavanje Zagora u sljepoočnicu, čitatelj bi trebao opravdati sve bližem kraju radnje i uvjetovanim brojem stranica da se razvije kvalitetnije rješenje. Ja to ipak drugačije zovem dragi moj Altariva. Nemaštovitost, pa ako ćemo pošteno jeftina banalnost. I sad sam u dilemi, dati niže ocjene epizodi i tako kazniti Altarivu zbog nesretne sljepoočnice ili prijeći preko toga sa onom starom: nije on ni prvi a ni zadnji sa takvim “genijalnim” rješenjem.

Ali me iznenadio jednim odličnim potezom, obratom pri kraju epizode, jer što se odjednom događa? Altariva čitatelja miče iz te ugodne zone koju si je stvorio kroz likove i izmiče mu stolicu ispod stražnjice. Prvo stavlja čitatelja u poziciju blizanaca, kroz njihovu tragediju navodi nas da suosjećamo i opravdavamo njihove postupke, a onda podmuklo i vješto baca nas iz ravnoteže i pravog krivca servira nam kroz jedan odličan preokret.

Ujak Jacob je ubojica, on im je ubio roditelje. Sestru je ubio iz nehaja, rastrojen zbog gubitka sina, njenog supruga da spasi svoj život. Njegovom krivicom i lažima započela je spirala mržnje i osvete koja je za sve sudionike imala tragičan kraj. Istina, pokušao je mladiće odgovoriti od osvete, ali mišljenja sam da je to uradio iz sebičnog razloga, ne zbog njih, već zbog sebe sama. Bojao se da ga dječaci ne zamrze ako saznaju istinu. I tu se nameću pitanja. Možemo li shvatiti i prihvatiti njegovu bezobzirnu laž, možemo li suosjećati s njim? Možda je u nekom kutku svijesti, nakon što je u rastrojstvu zbog smrti sina počinio zlodjelo shvatio što je učinio i pomislio na budućnost dječaka? Da li njegova skrb o njima nakon nemilog događaja opravdava njegov nedostatak moralne hrabrosti da prizna zločin? Sva ta pitanja postavio sam si pokušavajući razumjeti Jacobovo stanje svijesti za vrijeme tragedije i nakon nje, a sve što sam uspio dokučiti je da je bio kukavica jer je svojim lažima “ubio” žrtve još jednom. Pustio je blizance da sve godine odrastaju sa mržnjom u srcu vjerujući da su im drugi ljudi pobili roditelje. Možda poneki čitatelj ima razumijevanja i opravdanja za njegove postupke, ja ih nisam mogao naći. I Altariva ga briše iz igre jednim ispaljenim revolverskim metkom a ruka koja ga drži je jedna od onih krivo optuženih.

Još jedna osoba u ovoj tragediji, Charlie, također želi osvetu i dobiva ju, ali čin osvete neće mu donijeti olakšanje i naslađivanje, već mučnu neprijatnost, baš kao i preživjelom blizancu. Jer u ovoj priči osveta je kazna koja žrtvu suočava s jednakim iskustvom.

Zagor to najbolje zna. Zato je i nesebično uskočio u vrtlog mržnje i osvete koji blizanci ostavljaju iza sebe pokušavajući spasiti iduće žrtve a i blizance, ponajprije od njih samih. U kratkom vremenu dobili smo nekoliko epizoda u kojima se Zagor emocionalno otvara pričajući o svojoj osveti i putu iskupljenja. Jednu smo imali u zadnjem kolorcu sa Perryjem, a ovdje se otvara prema potpunim strancima. Altariva je uradio mali otklon od Nolittinog Zagora, sjetimo se kako je Zagor burno reagirao kada je Chico našao portret njegovih roditelja, ali ovdje su u igri ljudski životi pa Zagor reagira drugačije, nije to nakon prvotnog izljeva bijesa dijeljenje prošlosti i osjećaja sa starim frendom jedne kišne večeri, u močvari darkwoodskoj. Posebno su značajne njegove riječi na kraju, u unutarnjem monologu koji vodi a iz kojih je jasno da još traži svoje iskupljenje, grijesi oca su neumoljivi.

Odnos čitatelja prema blizancima je specifičan i teško da se može objasniti moralnim načelima. Krenuli su putem osvete uvjereni da im je petorka pobila roditelje. Potpuno pogrešna premisa izgrađena na lažima ujaka. Možemo li reći Conniff i Dunstan zaslužili su smrt, kada saznamo što se na kraju doista dogodilo? Njihov najveći krimen je što su utajili pronađene novce od pljačke. Za ostalu trojicu bi se i složili da su zaslužili po metak svaki, Altariva ih je predstavio i ostavio u negativnom svjetlu, kao kriminalce i ubojice.

U svakom slučaju, uradio je snažnu priču o osveti i njenim posljedicama po čovjeka. Jer osveta je jelo koje se poslužuje hladno, dugo se čeka i pažljivo planira, osveta je slađa nakon dugo vremena jer onaj kojemu se osvećuje zaboravio je svoje zlodjelo i više je ne očekuje, a u ovom slučaju je potpuno promašena i besmislena, ostvarena na pogrešnim ljudima i Altariva se vješto poigrao čitateljevim dubinskim porivom za ispravljanjem nepravdi.

Iako bi se, na prvu, sve ovo moglo okarakterizirati kao još jedna plitka priča o osveti ipak nas scenarist tokom priče navodi na otklon od takve atmosfere i kao rezultat smo dobili jednu akcijom i trilerom dinamičnu epizodu sa kvalitetnom (ako izuzmemo ona poslovična rješenja sa sljepoočnicom) radnjom koja na kraju ne pruža jednoznačni i već toliko puta viđen kraj. Epizoda nema praznog hoda, ritam priče je brz. Počinje ubojstvom, nastavlja se jurnjavom za novim žrtvama, a završava tragedijom koja ostavlja posljedice na sve učesnike. Svaki elemenat se nadopunjuje i gradi novu radnju, zbivanja se munjevito redaju jedna za drugim uz efektnu dozu napetosti koja kulminira sasvim neočekivano, i po likove i čitatelja u iznenađujućem preokretu.

Chiarolla je dobar izbor za vizualizaciju epizode. Dobro je nacrtao likove u njihovim emocionalnim fazama od zavisnosti trenutka, njihovu gestikulaciju i mimiku lica, akcijske prizore je odlično dočarao svojim karakterističnim crtežom, pejzaži i detalji su odlični, pogotovo me se dojmio prikaz požara u skladištu. Uspio je Altarivinu ideju pretvoriti u odličan kontinuirani niz kadrova, pogotovo onih akcijskih, nekako ga najviše volim vidjeti u ovakvim klasičnim western epizodama ili s tematikom Indijanaca. Još bi bio bolji da Zagorovo lice ponekad prikaže i sa nekom emocijom, ne bi mu škodilo. Istina, ima još malo disproporcija u prikazu udova, nesrazmjer veličine tijela i ruke, šake i lica (str.114, drugi kadar) i u jednom ili dva kadra Zagor izgleda statično dok sjekirom lupa protivnika (str.138, drugi kadar) ali to su sasvim malene, sitne zamjerke koje mu ne uzimam za zlo. Jer ovo mu doista ubrajam u jedno od boljih ostvarenja.

ZG LUSP 31 Čovjek iz Mavericka

6, 6, 7, 8

14.01.2017
    11:01:00 sati

8, 8, 9, 9

14.01.2017
    12:51:00 sati
  • RadioClash

6, 7, 6, 7

Solidna priča o osveti sa dobrim twistom.

14.01.2017
    13:06:00 sati
    RadioClash
  • doom

4, 8, 7, 8

Iako prica nije nista originalna, Altariva je pokazao da je veliki talent koji se dobro razvija. Odlicno je izgradio likove, on zna sto da radi sa njima tj. jako dobro se igra njima. Likovi dozivljavaju promjene, jedanput ce klinac pomoci Zagoru, onda neprijatelju pa onda opet Zagoru. Jednog dana ce biti nesto od toga. Daleko bolje nego onaj Zamberletti sa plasticnim pricama i bezlicnim akterima.

14.01.2017
    15:30:00 sati
    doom

6, 5, 6, 8

Osrednje.  Opet neka osvetnicka prica, opet se Zagor nepotrebno petlja gdje mu nije mijesto, i opet ga metak okrzni u sljepocnicu (majko mila i draga, pa koliko ce se ovaj stos ponavljat u ovom serijalu?  Covjek ne bi treb'o da uopste ima koze na glavi).  Ona dva blizanca koja se osvetuju zbog ubistva svojih roditelja je nekako ok radnja, ali negativci su svi bezveze, a o Chiarrolonom stilu ne treba trosit previse rijeci.  Cak ni naslovnica ne izgleda k'o bog-zna-sta; Zagor izgleda k'o da je u bolu, a i Ferrijev stil je u ovo vrijeme ocito vec puno pao u kvaliteti.  Prica koju cu za par dana zaboravit.

14.01.2017
    16:29:00 sati

7, 7, 7, 10

15.01.2017
    16:34:00 sati

9, 9, 4, 9

Zanimljiva i netipična epizoda koja govori o osveti.. O različitom doživljavanju osvete.. Svidjela mi se epizoda, čak štoviše, ovo je tip epizoda kakve i očekujem od specijalaca.. Napete, dinamične i ipak drukčije od redovne serije.. Sve (više manje) štima u ovoj epizodi, osim, naravno, crteža..

Chiarolla mi neide i neide, ali ga nažalost dosta često srećemo u Zagorovim epizodama.. Naslovnica dosta dobro prikazuje Zagorov bijes, ali i očaj zbog nekih događaja s kojima se susreće..

16.01.2017
    21:01:00 sati

7, 8, 7, 6

16.01.2017
    21:55:00 sati
  • PijaniPatak

7, 7, 7, 7

Osveta što priziva osvetu, krv što priziva krv, jedna loša odluka što ostavlja pečat za života.

Odličan, i dinamičan i emotivan, nam je Specijal priredio novak Altariva. Priča je kao i stotine drugih, ali vešt scenario je vadi iz gomile. Blizanci Arshaw su sjajno karakterizovani, nadograđivani od prve do poslednje stranice. Bryanova sudbina na kraju jeste bila jedna od očekujućih rešenja, ali moram priznati da me prijatno iznenadila (jer, iskreno, očekivah da Kevin padne u finalu), a još više gorak ukus što ga je ostavila Kevinu i, iznad svega, malome Charlieju. Maltene sam i sam osetio težinu bremena koje će ga stiskati za života zbog ubistva pogrešnog od braće, čak je i blagi šok (bravo, Altariva) razotkrivanjem krivice ujaka Jacoba ostalo nekako bledo nakon ovoga. Simpatično, ali promalo prenaglašeno, mi beše povlačenje paralele sa Zagorovim detinjstvom i kasnijom osvetom. Čak je i Čiko imao svojih blistavih momenata (kako samo izmače onoj trojici u gradu, nisam mogao sebi da dođem)

Dinamika scenarija je takođe odlična. Altariva odlično smenjuje akcione i dramske scene. Sjajno izvedeni detalji sa aluzijom na nezakonite poslove saloona trojice razbojnika (prostitucija) preko samo par oblačića i, kako je recenzent lepo primetio, svojeručno napravljenim noževima Kevina i Bryana radi što ličnijeg akta osvete roditelja - takođe aludirano samo u jednom oblačiću, ali sočno necenzurisano prikazivano u više navrata (scena sa nožem prikovanom rukom za sto mi je ludilo!). Ukratko, priča ne smara niti jednog trenutka uprkos tipičnosti, dostojan biti uz bok poslednjim naslovima poput "Kristofer mora umreti" i "Buđenja".

Chiarolla odličan kao i uvek (da, volim Chiarollin crtež), čak čistiji nego inače. Ili mu se priča smilila ili je imao nešto više vremena za nju. Imao je, svakako, i mana: pred kraj mu je opet bežalo nekoliko udova, Zagorovi namenski spektakularni skokovi sa drveta na protivnika su ispadali statični i Zagorovo lice odaje emocija koliko i lice nekog manekena iz ženskih magazina. No, sve ostalo je sjajno izveo, u svom klasičnom ekspresionističkom stilu.

Poslednja Ferrijeva naslovnica ove edicije je spektakulara, uzevši u obzir sa koliko je leta na leđima dobri Gallieno crtao (i vrlo verovatno primio kakvu asistenciju iz redakcije).

Topla preporuka

17.01.2017
    11:51:00 sati
    PijaniPatak

8, 6, 3, 9

Što se tiče same priče ovo je dosta bolje nego prošli specijal Christopher mora umrijeti. Da je sve ostalo na klasičnoj osveti sa klasičnom razradom takve tematike, onda se ovo ne bi razlikovalo od mnogih drugih sličnih ostvarenja. Altariva je na kraju sa obratom ipak pobjegao od mnogih klišeja koje takva priča može izroditi, a cijelo vrijeme je navodio čitatelja na krivi put. Rano se saznalo da su ona trojica plaćenika uzeli novce koje nisu smjeli pa se još dodatno zakomplicirala situacija. Stari ujak Jacob mi je tada počeo biti sumnjiv, ali nikako kao potencijalni ubojica, već samo kao netko tko se želi domoći novca i iskoristiti svoje nećake za tu svrhu. Jacob je već ranije dokazao da nije nevinašce sakrivši svog sina za kojeg je znao da je bio pljačkaš i ubojica. Ipak se ispostavilo da su njegovi motivi bili drugačiji, htio je spriječiti da se dozna istina, mračna istina koju je godinama skrivao u svojoj duši. Kažnjen je za svoje postupke i to je sasvim u redu, a nakon što je Zagor sredio trojicu pokvarenih biznismena tu je trebalo podvući crtu i završiti priču. Ali tada Altariva radi pogrešku, nisu mu bila dovoljna dotadašnja ubojstva iz zablude nego je posegnuo za još jednim. Mladi Charlie je također željan osvete, odlučuje uzeti stvar u svoje ruke i ubija pogrešnu osobu. Da je kaznio pravog krivca to bi imalo nekog smisla, ovako ipak nema jer je tim činom dobio samo grižnju savjesti u ranoj fazi svog života. I onda Zagor preživjelom bratu nudi zamjenu identiteta što mi nikako nije logično. Možda ga je trebao privesti pravdi, možda jednostavno pustiti, ali nije trebao kaljati ime i uspomenu na boljeg od dvojice blizanaca.

Chiarolla je loše odradio posao, to se posebice odnosi na likove u scenama borbe. Naslovnica je bolja od očekivanja

21.01.2017
    15:59:00 sati
  • Ukupna ocjena 81%

8, 9, 7, 9

31.01.2017
    12:24:00 sati
    Dalibor.V

9, 9, 7, 10

03.02.2017
    06:48:00 sati

8, 8, 7, 8

16.02.2017
    22:05:00 sati
    Nedo
  • Ukupna ocjena 66%

6, 7, 7, 6

Dobar Altarivin debi ali onaj šokantni, meni zaista neočekivani, zaokret na kraju otvara neka pitanja. Lako je napraviti takvo nešto ali na kraju treba okretati stranice nazad i vidjeti koliko se ranija radnja i dijalozi uklapaju u puteve kojim vodi zaokret. Hajde, recimo da je famozna pudrijera - okidač za početak osvete - zaista bila uzeta u tom obračunu u salonu (iako je pitanje radi čega?) ali glavno u svemu ovome je pitanje koliko je smisleno ponašanje trojke iz Butlera? Altariva je odmah išao bez pardona da ih prikaže kao gamad ali zar oni imaju dovoljan motiv da ubiju Chica, Marshalla i nećake te sve koji im stanu na put da se ne bi saznalo da su se okoristili pljačkama Marshallova sina i pokupili sav plijen koji je prikupio? Pa kao da se to može lako dokazati i kao da je sve to prljanje ruku potrebno da bi se odbacile optužbe za nešto otprije 7-8 godina. Kažem, previše ih je Altariva ocrnio da bi nas vukao za nos. Dakle, kad pogledaš unazad jasno je da nikad ne spominju da su ubili roditelje blizanaca ali ponašaju se kao da na savjesti imaju ubojstvo 5-6 osoba snimljeno kamerom i pred 10 svjedoka pa idu pobiti i svjedoke i uništit snimku s kamere. Ma hajte molim vas.

Ali dobro... radnja je uzbudljiva i Altariva nas zapravo cijelo vrijeme zagrijava za ludi kraj i pokazuje da voli iznenađenja. Tako u jednom trenu već žalimo Chicov neuspješni pokušaj bijega ali on se izvukao i zafrkao trio fantastico. Mislimo da nećemo dugo vidjeti ujaka Marshalla ali eto njega Zagoru za petama itd. itd.

Kraj je perverzija, treba imati jak želudac za onu pogrešku Charlieja i smrt boljeg brata pa još i Zagorovu milost prema lošijem bratu. Koja mi je glupost dogovor da on preuzme identitet dobrog brata. Taman kao da je ostalo živih svjedoka koji su vidjeli koji je brat bio ubojica a koji nije. Na početku Zagor obeća oba dovesti šerifu. Dakle, isforsirano čisto da Zagor može reći "Eto uzeo si mu identitet pa sad pokušaj i karakter". Taman kao da je ovaj bio svetac.

A ono jubilarno 200. Zagorovo ranjavanje u sljepoočnicu je jedno od razočaranja epizode ali, kažem, dobar debi Altarive, ovo ne bježi iz pamćenja tako lako.

Chiarolla sjajan, što stariji to bolji. Naslovnica slaba.

23.02.2017
    23:33:00 sati

7, 8, 4, 8

Dobra i poucna prica. Sve je vec receno, krug osvete koji se nikad ne zavrsava. Treba shvatiti i protagoniste ove epizode, na njihovom mjestu i ja bih isto postupio, pa i sam Zagor, kao sto smo to u proslosti mogli da vidimo. Vjerovatno je to i bio razlog zasto je osvetnike pustio i nije ih prepustio pravdi.

28.05.2017
    13:15:00 sati

• Duh u Scotland Yardu