Nova Verybadova ludost

ZG MX 26 | 286 str.

Među strojevima koje je osmislio Hellingen i koji su ostali trunuti u njegovom laboratoriju, jedan je preuzela vojska i predala ga naučniku Verybadu. On je uspjeo tu spravu pokrenuti i staviti na raspologanje američkoj vladi. Problem je u tome što ta mašina ima sposobnost da premjesti um iz jednog tijela u drugo, što otvara brojne mogućnosti ljudima za zločinačke ciljeve.

• Nova Verybadova ludost
    ZG MX 26

• La nuova follia di Verybad
    ZG MAXI 25

Udaljenost između ludila i genijalnosti se mjeri jedino po uspjehu.

Od svih ludaka koji su svojim prisustvom obogatili Zagorov svijet, definitivno je Verybad jedan od najpoznatijih. Ovaj ekscentrični profesor stupio je rano na scenu u avanturama "Gospodara Darkwooda", već tada se pokazao kao izuzetno problematičan tip. Ludi naučnici su jedna od omiljenih tema devete umjetnosti, sve je počelo u periodu oko 19. vijeka, kada je nauka velikom brzinom počela da napreduje i da stvara nove umjetničke medije, poput filmova. Međutim, nije samo filmska industrija uzela maha, već i sve drugo što ima bilo kakve veze sa tehnikom. Jasno je onda da se i ljudska mašta rasplamsala, tako je književni svijet obogaćen za mnoga nova djela. I tako, dok je film Metropolis 1927. godine postavljao nove standarde u filmskoj industriji, takođe i u stripovima su ludi naučnici postala svakodnevnica.

Vremena su bila drugačija, tada je to bilo cool, ljudska mašta se najlakše mogla zaintegrirati sa pojavama o kojima se ne razumije mnogo. Jedan od najpoznatijih ljudi tog faha bio je svakako Victor Frankenstein, koji je pomoću dijelova tijela koje je sakupljoo od leševa uspjeo da oživi jedno od najpoznatijih čudovišta iz svijeta literature i filma. Jedna od najomiljenijih tvorevina takvih naučnika su bili roboti. Mali roboti, veliki roboti, ma nema veze kakve vrste, ali mediji su bili naprosto opsjednuti robotima, koji su danas postali stvarnost. Mnogo prije nego što je Terminator ugledao svjetlo dana, slične karikature su bili svakodnevnica i u stripovima, pogotovo u superherojskim. Nije ni Zagor bio izuzetak, stvoren 1961. godine, nalazio se još uvijek u dobu kada su ludi naučnici i roboti uživali veliku popularnost.

Prvi naučnik koji se pojavio u Zagorovom serijalu je bio Hellingen, profesor i naučnik izuzetno visoke inteligencije, ali i beskrupulozan lik. Njegov cilj je bio da zavlada svijetom, to je na početku pokušao uz pomoć ogromnog robota Titana, kasnije je čak ušao u koaliciju sa vanzemaljcima. Hellingen se uporno vraćao sa svojim ludačkim namjerama, ali ga je svaki put Zagor uspjeo da porazi. Nakon epizode “Nulti čas”, ovaj naučnik je dobio staus arhineprijatelja i postao najvažniji negativac u Zagorovom svijetu. U toku vremena na scenu su stupili u drugi genijalni naučnici, među kojima i Talbot, profesor koji je stvorio čudovište Moloka, koji je očigledno inspirisan pričom o već spomenutom Frankensteinu. Bilo je tu i dobroćudnih istražitelja, poput doktora Stubba, koji je tražio lijek za likantropiju, od koje je i sam bio obolio. Ne treba zaboraviti ni Promoteja, naučnika koji je pokušao da stvori novu superiornu rasu ljudi. Neki od njih su imali i dobre namjere, ali najveća zla na svijetu se dese upravo onda kada ljudi žele da stvore nešto dobro.

Čak i sam Sclavi nije odolio da se ne iskuša na tom polju, pa je napisao priču "Thunderman", gdje je stvorio lik Charlesa Dickwicka, simpatičnog naučnika kojem je pošlo za rukom da stvori mašinu koja priziva kišu. Jedan od najopasnijih Zagorovih protivnika je svakako Robert Grey, naučnik i alhemičar, koji je nakon jedne nesreće izgubio obadvije ruke, pa je bio primoran da napravi sebi proteze, koje su u sebi krile ubojita oružja. Grey je i fizički izuzetno sposoban, uspjeo je čak da porazi Zagora u duelu čovjek protiv čovjeka. Ovaj alhemičar je u svom povratku (nažalost) nesrećno okončao, što je šteta jer njegov lik ima mnogo potencijala za odlične priče. Bilo je tu još dosta naučnika koji su pokušali da zagorčaju našem junaku život, ljudi poput doktora Knoxa, Bronsky i Howenstein, ali je Duh Sa Sjekirom uvijek sa uspjehom mogao da okonča probleme sa naučnicima.

Kao što sam rekao, Verybad se rano pojavio u serijalu, iako je po profesiji isto kao i Hellingen, u suštini je karakterno njegova sušta suprotnost. Verybad nikada nije maštao o tome kako će da zavlada svijetom, on je više zanesenjak i fanatik, uvijek u potrazi za novim izumima. Nažalost, vojska je skrenula svoju pažnju na ovog naučnika, pa su svako malo pokušavali da iskoriste njegovo znanje za svoje svrhe. Tu nastaje problem, Verybad je toliko zaljubljen u svoj posao da uopšte ne prepoznaje granice moralnosti, tako da mu je svejedno da li će njegovi izumi ubijati ljude ili nanositi im patnju, ono što njega interesuje je jedino da njegovi izumi funkcionišu.

On nije zao, ali se ponaša kao neko dijete koje iz radoznalosti povrijedi ili ubije neku životinju. Njegov najveći problem je taj što se radi o totalno asocijalnoj osobi koja živi u nekom svom svijetu. Nolitta je već od početka postavio profesoru takvu karakterizaciju, očigledno jer je htjeo da izbjegne opasnost da stvori još jednog Hellingenovog klona. Pristupio je ovom liku i na malo šaljiv način, ne samo da je ta prva epizoda u kojoj se Verybad pojavljuje puna Chicovih gegova, već i samo profesorovo ime je irnočne prirode (Adolf-o po Hitleru, Verybad - veoma zao, sa engleskog jezika). Pa ipak, naš ludi profesor niti je zao niti ima bilo kakve veze sa Hitlerom. Do sada je svojim izumima svaki put namučio Zagora, radi se većinom o oružjima koje je napravio za vojsku. Prvo je napravio bombu razorne moći kojoj je dao čak ime – Amelia, pa je izumio serum za nevidljivost, zatim smrtonosni plin, genetskim istraživanjima i kiksom koji je prozrokovao postojanje ljudi-žaba, onda je našao način kako da smanji ljude, da bi na kraju još uspjeo da uspostavi skenersku psihokontrolu nad insektima i upetljao se u sagu sa virusom koji pretvara ljude u čudovišta. Prije ili kasnije, na ovaj ili onaj način, njegovi izumi su ili izmakli kontroli ili su zloupotrebljeni.

Helli je ipak Helli

Roberto Altariva, jedan od autora serijala Diabolik, s ovom pričom napisao je svoj prvijenac na Zagoru. S obzirom da su mnogi gledali kritično na scenariste našeg junaka, svaka dobrodošlica je korak naprijed. I zaista, Altariva je sjajno otvorio priču, već u prvim scenama pokazao je da ima dobar smisao za humor, Chico je izvalio nekoliko dobrih gegova. Da budem iskren, ovo je bio prvi put nakon dugo vremena da sam u Zagoru pročitao nešto zaista smiješno. Očigledno da ovaj autor ima dobar smisao za humor, vidjećemo da li će i u budućnosti izvući iz rukava nekoliko dobrih humorističnih fazona. U daljem toku radnje Zagor po običaju ulazi u kratki konflikt sa vojnicima, onda se dešava nešto zaista čudno, naime jedan vojni oficir tvrdi da je profesor Verybad. Uopšte ne liči na njega, ni stasom ni glasom, pogotovo ne godinama. Naslovnica nam ne govori puno o samoj priči, više navodi na to da je Verybad stvorio neku vrstu električne stolice, ipak doznajemo da to nije tačno i da se radi o jednoj sasvim drugoj vrsti otkrića.

Alene, oprosti...

Garth Hellingen, najpoznatiji i najpametniji naučnik tog doba, stvorio je bipolarni aktivator, mašinu kojom je moguće um jedne osobe prebaciti u tijelo drugog čovjeka. Zaista nevjerovatan izum, mada ne baš toliko rijedak u svijetu stripova i filmova. To znači da bilo koja osoba može da uđe u tijelo drugog čovjeka, na taj način bi se moglo manipulisati na sve strane, pogotovo kada se radi o državnim vrhovima. U suštini, čovjek koji posjeduje tu mašinu, mogao bi lako da zavlada čak i cijelim svijetom. S obzirom na to otkriće, nije nimalo čudo što je vojska zainteresovana za ovaj izum, a pored nje i drugi moćnici. Jedan od njih je i Blake, beskrupulozni i bogati poduzetnik koji ima jake veze u Washingtonu. Altariva, kao što sam rekao. Dobro vlada ovim početnim stranicama, ali onda, već u prvih stotinjak stranica, ubacuje više flešbekova, koji koče radnju u najvažnijim trenucima. Nažalost, to srozava priču u velikoj mjeri. Ono što slijedi nije ništa bolje, mnogo objašnjavanja, mnogo nepotrebnog teksta i praznog hoda, čak do te mjere da strip u jednom trenutku postaje dosadan. Zadnjih stotinjak stranica ipak vade priču iz tog ponora, dobivamo više akcije i radnja postaje napetija, pa ukoliko je neko došao do tog dijela, neće na kraju ostati razočaran ovom epizodom, iako se iz nje mnogo više izvući moglo.

Treba napomenuti da ovo nije priča o Verybadu, iako je njegovo ime u naslovu epizode i njegova slika na naslovnici. Kao i mnogo puta prije, tako je i ovoga puta Verybad tek sporedna uloga, mnogo važnije je ono što je on stvorio, nego njegov lik. U ovoj priči uređaj nije čak ni njegov izum, već Hellingenov, kao što sam već rekao, ali on je jedina osoba koja je dodovljna pametna da ga aktivira. Tu nam autor stavlja do znanja da je Hellingen broj jedan, dok Verybad jeste genije, ali postoji i najmanje jedna osoba koja stoji iznad njega u svijetu nauke. Ovaj ludi naučnik se još jednom pokazao kao dobrica, mada u ovoj epizodi još vie nego u prošlosti. Postao je dosta razumniji, opet je spasao Zagoru život i sve navodi na to da mu više izumi ne stoje iznad ljudskih života, što je u jednu ruku pohvalno, ali s druge strane ne znam koliko je dobro igrati se sa karakterizacijom ovog naučnika, pogotovo ukoliko to uradi jedan novajlija. Vidjećemo kako i na koji način će nam u budućnosti Verybad biti predstavljen.

U epizodi imamo široku paletu likova, Blakea sam već spomenuo, on je glavni negativac ove priče. U jednom nam trenutku odaje da je on jedan od moćnika koji su svojevremeno pokušali da unište lik i djelo Duha Sa Sjekirom u epizodi "Ubica iz Darkwooda", čak bi se moglo reći da je on glavni iz te ekipe. Iako se tada nije pojavio lično, očigledno je jedan od onih kojima je Zagor u prošlosti pokvario poslovne planove, što je u ovoj epizodi i objasnio. Blake je već u poodmaklim godinama, koliko je beskrupulozan pokazuje nam i to što želi da ubije svog nećaka, samo da bi na taj način mogao da svoj um prebaci u njegovo mlado tijelo. Moral mu je nepoznanica, njegovom krivicom su mnogi ljudi u ovoj priči izgubili živote. Leonard je njegov nećak, mlad momak koji služi kao vjeran pas, sve sa ciljem da jednog dana preuzme Blakeovo nasljedstvo. Ipak, koliko god da je pametan, pokazao se i kao dosta neisukusan. Već od samog početka moglo se predvidjeti da će Blake pokušati da preuzme njegovo tijelo. Beaver Joe je najsimpatičniji lik u priči, stari traper se već dugo poznaje sa našim junacima. Nažalost, ova avantura je bila iznad njegovih mogućnosti, tako da je ovdje okončao svoj život.

Mangiantini je kao i obično obavio solidan posao, međutim njegov najveći problem je i dalje što crta čudnog Zagora sa previše istegnutim mišićima i pomalo nesvakidašnjom facom, moglo bi se reći više mladolikom nego što je zdravo. Upravo zbog toga nije baš najomiljeniji meću fanovima, jer ljubiteljima Zagora je važno kako se crta Zagorov lik. On dobro crta gradsku atmosferu, u to smo već u više navrata mogli da se uvjerimo. Mangiantini svakako zaslužuje mjesto u crtačkom timu izadavačke kuće SBE, ali bi mu više odgovarao jedan serijal čija se radnja odvija u aktuelnom vremenu, poput Dampyra. Ferri je ovoga puta nacrtao odličnu naslovnicu, jednu od najboljih posljednjih godina.

Priča koja je dobro počela i koja je imala potencijal da bude mnogo bolja nego što jeste. U srednjem dijelu autor totalno gubi konce i srozava je na dno, ali su barem prvi i posljednji dijelovi pomogli da ovaj maxi svrstamo u tek jedan prosječni.

ZG MX 25 Put nade

ZG MX 27 Meta: Bat Batterton

7, 6, 7, 7

Solidna priča, po svemu.

19.01.2017
    06:59:00 sati

6, 4, 8, 7

Solidna zamisao koja je pretvorena u jednu dosadnu priču, s tek povremenom ponekim uzbudljivim momentom, da bi sve dovelo do predvidljivog i suhoparnog raspleta. Scenarij, osobito dijalozi, toliko su amaterski odrađeni da mi se ponekad činilo kao da ih je dijete pisalo; nikakvog smisla za rečenice ni izražaj, sve nekako dosadno ispripovijedano... Čak i likovi koji na prvi pogled djeluju zanimljivo, na kraju samo smaraju svojim ulogama. Nije ni Zamberletti ništa posebno, ali ipak mi je mrvicu bolji, barem nije toliko naporan. Ovaj Altarivov maxi me podsjeća na Gualdonijevu "specijalnu" Bombu; oboje znaju mnogo toga o serijalima na kojima rade, ali istovremeno ne znaju od svega toga napraviti makar solidnu priču.

Mangiattini vrlo dobar, jedino bi konačno mogao proraditi na tom babyface Zagoru!

Osrednji maxi, kao i 80 posto drugih u proteklih nekoliko godina.

19.01.2017
    15:27:00 sati

Ukupna ocjena 43%

4, 3, 5, 7

19.01.2017
    20:35:00 sati
  • doom

9, 6, 5, 8

Konacno da se netko dosjetio odraditi nesto sto ima bar kakve takve veze sa hellijem, a da ga ne ukljucuje izravno. Ideja odlicna, svaka cast Altarivi, pokazuje kako bi jednoga dana mogao biti glavni stup Zagora. Scenarij je ipak losiji, sa podosta teksta i odvise predvidljivih scena.

20.01.2017
    01:22:00 sati
    doom

7, 7, 6, 9

20.01.2017
    01:33:00 sati
  • Ukupna ocjena 62%

6, 5, 7, 8

23.01.2017
    21:34:00 sati
    Onedin

8, 8, 8, 7

Jedan simpatičan maxi sa starim nam likovima i deja vu radnjama.. Doktor Verybad u svom stilu opet nešto muti sa nekim novim izumom, Zagor to na kraju riješi, više manje viđeno.. Jedino, ajde, ovaj put to nije njegov izum, nego je Hellingenov.. Već viđeno do sad, ali to ne znači da je epizoda loša.. Čak dapače, ima dosta zanimljivih dijelova..

Scenarist je novi i dosta dobro se pokazao.. Crtež je također solidan, a naslovnica mi je malo ispod prosjeka..

24.01.2017
    14:08:00 sati

9, 7, 8, 7

Dobra priča iako stoji da su se neke stvari mogle napraviti bolje. Ima jedna mala glupost u početnom dijelu u sceni kada je Beaver Joe pričao Zagoru o skupini ljudi koju je dan ranije vidio na čistini u šumi. Ne znam na osnovi čega je stari traper skužio da ti ljudi imaju loše namjere pošto nije uopće mogao čuti o čemu razgovaraju, a tu je bio i vojni časnik koji inače ne ostavlja sumnju. Jest da je trebalo nekako okrenuti priču u tom smjeru i stupiti u akciju, ali mogućnosti su u ovom slučaju bile gotovo neograničene. Ideja o stroju koji prebacuje umove iz jednog tijela u drugo je stvarno izvrsna, samo se ovdje moglo pretpostaviti u kojem smjeru će priča krenuti i neke stvari su bile predvidljive. Već nakon što je Blake iskoristio Zagora da bi ostvario svoju zamisao nije trebalo puno da se shvati da će to isto napraviti i sa svojim nećakom Leonardom. Blakeovo tijelo je propadalo i naravno da takav dijabolični um neće propustiti priliku da dobije mlađe i snažnije, a mogućnost vječnog života je nešto za čime mnogi žude. Jedna od boljih scena je lukavstvo kojim se poslužio Blake da bi izvukao od Baggea informaciju gdje je sakrio aktivator, kao i ona kada Chico onesposobi metke iz pištolja i time spasi život generalu Cavanaughu. Na kraju je bilo sasvim logično da će stroj za prebacivanje uma pasti s mosta i biti uništen, time je izgubljena mogućnost da ga čak i vojska iskoristi u svoje svrhe. Iako tužna scena, bilo mi je malo smiješno vidjeti kako je Beaver Joe na kraju pokopan kraj svoje žene jer ju je za života jedva podnosio.

Kod crteža Mangiantinija imam zamjerke samo na lik Zagora koji je na nekim mjestima neujednačen, sve ostalo je napravio vrlo dobro dok je okoliš još razina više.

28.01.2017
    17:03:00 sati
  • ike666

5, 3, 6, 7

Ha... čemu od zanesenog i asocijalnog genijalca/luđaka napraviti empatičan lik? Bezveze.

Dajte ili smislite vlastite likove ili barem prekinite mrcvariti legendarne likove iz prošlosti

31.01.2017
    20:22:00 sati
    ike666

6, 7, 7, 7

Ako je ovo Altarivin debi onda je zaista "žestok" i možda čak malo prepotentan. Ambicioznost je dobra ali pošto, uz ovo, znamo i zanimljiva i luda rješenja u njegovom specijalu "Banda petorice" bojim se da ne ode u pogrešnom smjeru i da ne dobijemo novog Bosellija ali ne po karakteru priča već po tome što želi, milom ili silom, napraviti priču koja ne izlazi lako iz pamćenja, pa sad ili kao top ili flop zavisi od ukusa čitatelja.

Što želim reći? Hrabro ili prepotentno je: 1. želio Blakea, jednog dedicu-političara, i riječima i potezima, dignuti vrlo visoko na ljestvicu Zagorovih neprijatelja. Ne hvata se Zagor svaki dan, ne sprječava njegov bijeg 1 ili 2 puta u epizodi, ne manipulira njegovim tijelom; 2. uzeo baš Verybadov lik za svoj debi. Kako je King rekao, nakon ove njegove epizode bit će zanimljivo vidjeti šta dalje s Verybadom, je li shvatio da želja za izumima ne može biti ostvarena ako su moguće žrtve i 3. najbombastičnije, riješio pitanje glavnog pokretača krize kojom se pokušao izazvati veliki rat u Darkwoodu, a znamo koliko je ta epizoda vremenski daleko od ovog maxija, u najmanju ruku 30 godina.

Što se tiče epizode sama tema je viđena ili skoro pa viđena, uglavnom poznata, želja da se zloupotrijebi jedan ludi znanstvenik kako bi se njegovim izumima moglo okrenuti svijet "naopačke", dakle ne odveć privlačna u 2017.g. Ovo nisu rakete koje lete gdje nekome volja i čini se da je na prvu prilično bezbolan i zanimljiv izum (svi maštamo da smo u nečijem tijelu) nakon čijeg djelovanja ne teče nečija krv i koji teško daje direktne plodove jer ipak zahtijeva neke predradnje (treba fizički uhvatiti američkog predsjednika ili japanskog cara pa ga staviti na tu stolicu). Međutim, Altariva je ovdje baš nadobudan i postavlja teoriju koja me naživcirala: dakle, dok je potrebno da Trump bude na onoj električnoj stolici uz mene da bi moj um ušao u njegovo tijelo to isto nije potrebno kad se ja poželim vratiti svome tijelu. Jednostavno je dovoljno da to poželim ali uz uvjet da sam na nekoj ne prevelikoj distanci od svog polumrtvog tijela. Tako Altariva želi enormno povećati vrijednost stroja ali to mu jednostavno ne pije vodu.

Ne vidim ovdje pravi humor koji King spominje ali ima onog ironičnog kad saznamo da je general Cavanaugh ostao živ jer je Chico u situaciji totalnog kaosa pri propalom pokušaju bijega odlučio izbaciti barut iz metaka Zagorova pištolja. Nema što, vrlo pronicljivo, Chico je genij. Ovdje se već dalo naslutiti (ono što je neminovno potvrđeno u specijalu) kako Altariva voli iznenađivati čitatelje i imati obrate pa je zanimljivo kako jedan vojnik nakon Zagorova (zapravo Blakeova) udarca sjekirom daje brzu i pogrešnu dijagnozu da je Cavanaugh mrtav da bi poslije preživio i zaustavio pohod vojnika na Zagora. Na kraju nema iznenađenja: stroj nije imao budućnost, baš kao ni neka luda plemena u daljoj prošlosti i sve ostalno totalno nerealno u Zagorovom serijalu, ali je pozitivno što se ne ostavlja mjesta za neki Blakeov povratak tako da on neće biti neki Gray ili Mortimer primjerice. Bar ne bi trebao biti iako bi Bure, htjedne li u nekoj daljoj budućnosti, to nesumnjivo mogao izvesti. Jednostavno bi nam objasnio da je on na kraju bio samo ranjen i da je greška što mu nisu uzeli "leš" jer je malo poslije naišla kočija doseljenika koji su mu izvadili metak 2 cm od srca itd. itd. Heh, Bure sve može.

Dobro... Dok za recenzenta u toj nekoj sredini priča propada meni ona leluja gore-dolje čitavo vrijeme i jasno je kako je koncept maxija (potreba da bude određeni broj stranica) na nju loše djelovao jer se tu moglo odrezati 50-ak stranica. Ne smetaju mi flashbackovi, nemam neko poželjno pamćenje.

Crtež dobar, naslovnica više prikazuje Zagora kao Verybadovu žrtvu ali teško je smisliti nešto bolje što bi bitnije pojasnilo smjer priče. Uglavnom, ne previše bitno, 7-ica i Ferriju.

29.03.2017
    22:45:00 sati