Otpadnici

ZG MX 28b | 158 str.

Mračne spletke kuju mozgovi odbačenih i prezrenih vojnika. U suradnji sa špijunima, cilj im je eliminirati britanskog premijera Sir Roberta Peela kako bi uvukli SAD u rat protiv britanske krune, rat koji će zahvatiti i Europu. Zagor dolazi u otpadnički logor maskiran u Zagora i kaže im: Dečki, to tako neće moći.

Priča 4

Scenarij 4

Ukupna ocjena 40%

P*3

S*3

N*4

• Čovjek koji je vidio budućnost - Otpadnici
    ZG MX 28

• L'uomo che vedeva il futuro - I rinnegati
    ZG MAXI 27

• Antonio Zamberletti predstavio nam se pričom za specijal ediciju “Čovjek iz Mavericka“, zatim maxi “Legija ubojica“ pa kolorac “Tajna pukovnika Perryja.“
  • Zamberletti je u priču ubacio britanskog državnika i začetnika Scotland Yarda, Sir Roberta Peela (1788.- 1850). Peel je dva puta bio premijer; 1834-35., 1841-46. i proveo je značajne socijalne i društvene reforme, a ranije, kao ministar unutrašnjih poslova proveo je modernizaciju i profesionalizaciju policije ( do tada su se čuvanjem reda i mira bavili poluprofesionalci, često i privatnici tzv. “thief- takers“ ) i 1829. prvi “Bobiji“ zakoračili su londonskim ulicama. U Engleskoj su policajce od milja zvali “Bobbies“ ( Bob/ Bobby, prema tradicionalnom engleskom nadimku osoba imena Robert ), a u Sjevernoj Irskoj “Peelers“ ( prema njegovu prezimenu). Preminuo je od posljedica pada s konja 2. srpnja 1850.
  • Pojavljuje se pukovnik Norman Perry, vojni liječnik, časnik i zapovjednik utvrde Pitt, a ovo je njegovo treće pojavljivanje pod Zamberlettijevim perom. Prvo je bilo u maxiju “Legija ubojica“, zatim u kolorcu “Tajna pukovnika Perryja“, a u serijalu ukupno osam puta; Nolittini “Tropski odred“ i “Hellingen“, Sclavijev “Demoni ludila“, Burattinijev “Dugin most“, Bosellijev “Huroni“ i Zamberlettijevi “Legija ubojica“, “Tajna pukovnika Perryja“ i “Otpadnici.“
  • Nolitta je Fort Pitt ubacio u Zagorov svijet već u prvoj priči “Zasjeda u šumi“ kada je pokvareni trgovac Michael Ronet, zajedno s Kanoxenovim Delawarama pokušao uništiti utvrdu. Fort Pitt je doista postojao na ušću rijeka Monongahela i Allegheny gdje se u zapadnom dijelu Pennsylvanije formira rijeka Ohio, a utvrdu su izgradili britanski kolonisti u periodu 1759.-1761. za vrijeme trajanja Francusko-indijanskog rata. Kada je u svibnju 1763. izbila pobuna ujedinjenih indijanskih plemena pod vodstvom Pontiaca protiv britanske vlasti i doseljenika, uništili su osam utvrda pobivši na stotine doseljenika, ali utvrdu Pitt koja je bila pod opsadom Delawara od 22. lipnja do sredine kolovoza 1763. nisu uspjeli osvojiti.
  • Pojavljuje se Huron Dawigah kojeg smo upoznali u odličnoj Bosellijevoj epizodi “Huroni“ ( Ludens 173-176).

Sjećate se pukovnika Warvicka? A nemilosrdnog Butchera i njegove oklopne topovnjače Destroyer? Osim što su sunarodnjaci, ta dva Engleza kovala su opake planove kako uvući mlade SAD u rat, sve u cilju ponovnog ovladavanja bivšim kolonijama koje su bile u rukama engleske krune do 1783. Warwick se igrao zabludjelog secesioniste s grupicom svojih vojnika skrivenih u nekom šumarku, dok je Butcher bio ozbiljniji, sijao je strah i smrt Destroyerom diljem Lake Superiora i njegovih obala. Te priče svojom narativnom jednostavnošću uvukle su se generacijama fanova pod kožu i postale klasici koji se čitaju i nakon 30-40 godina istom strašću kao i prvi put.

Na žalost, to se ne može reći za ovu najnoviju lakoumnost u vidu “Otpadnika“. Zamberletti je scenarist ove priče koja se dotiče britanske krune, ali je on išao putem tajnih službi, špijunaže, kontrašpijunaže i grupe bivših vojnika, sada otpadnika, kojima je cilj stvoriti kaos na američko- kanadskoj granici. Ne zaboravimo, Kanada je u periodu našeg junaka bila pod vlašću Engleza, pa je čitatelju odmah jasan Zamberlettijev smjer priče. Kaos je najbolja riječ kojom bih opisao to štivo. Svega je tu nadrobljeno; darkwoodska ikona pukovnik Perry koji je dobio malu ulogu u ovom traljavom pokušaju špijunsko akcijske razrade i Zagor koji se pokušava infiltrirati u neprijateljske redove na, ne znam kako da se drugačije izrazim osim najkretenskiji način infiltracije u povijesti špijunaže.

Zamberletti je krenuo stazama Mračne šume na samom početku priče; Chicova zanovijetanja, zagonetno pismo pukovnika Perryja kojim ih hitno poziva u dobro nam znanu utvrdu Pitt, sukob grupice Indijanaca i bijelaca u koji uskače Zagor… sam početak priče usmjerava nas prema dobro nam znanom darkwoodskom klasicizmu, a onda se postavka munjevito mijenja. Odlazimo u svijet špijunaže i kontrašpijunaže svjetskih i europskih sila i akcije na Zamberlettijev način. Svijet koji doduše i nije loš, uvijek je zanimljivo tako nešto vidjeti u univerzumu našeg junaka. Boselli je tako nešto odlično uradio u svojim “Huronima“, ali postavka na kojoj leži Zamberlettijeva priča je apsolutno nepojmljiva; Gospodar Darkwooda da se infiltrira među nekakav bijedni otpadnički ološ kako bi osujetio njihove paklene planove. Ma dajte, bedastoće, zar ne? I pazite sad, kad je već Zamberletti krenuo tim blesavim putem infiltracije, on ostavlja Zagora u njegovom nadaleko poznatom kostimu, čak mu ni ime ne mijenja, bar u Wilding, Patrick Wilding. Naivno, priglupo i neprihvatljivo rješenje infiltracije najveća je mana ove priče, a ni likovi i radnja ne odskaču previše. Likovi su predvidljivi i već milijun puta viđeni, radnja je predvidljiva, kraj je predvidljiv, ama baš sve u ovoj priči je predvidljivo, a onda Zamberletti u nekom pokušaju iskupljenja ubacuje pri kraju priče Sir Roberta Peela, začetnika legendarnog Scotland Yarda, kasnije premijera. Peel je tu tek toliko da se i Zamberletti može pohvaliti da je ubacio u priču povijesnu ličnost, a sve mi se čini, ako kojim slučajem naš junak odluči počastiti Chica famoznim engleskim pudingom prilikom turističkog obilaska Big Bena, da ćemo još koji put susresti začetnika “Bobija.“

Prva priča ovog maxija dobra je, iako je građena na već viđenim elementima pokušaja izazivanja rata i kaosa od strane male grupice urotnika, a Altariva ipak unosi i dašak svježine u monotoniju takve radnje likom Akebea. Zamberletti je dobio tridesetak stranica više za svoju priču, a nije uradio ništa posebno ni efektno. Rastočio je jednu ideju građenu na darkwoodskim temeljima iritantnim afektiranjima, a njegovo daljnje scenarijsko prenemaganje još više otežava čitanje ove ionako bespotrebne priče. Trebalo mi je nekoliko pokušaja da ovo pročitam, a razočarenje mi je priuštio već na samom početku gotovo identičnom radnjom kao Altarivin početak priče. Ne znam što bih više napisao o ovom Zamberlettijevom neuspjehu, ako i ne pročitate ovu priču, ne morate očajavati. Vjerujte mi, niste ništa bitno propustili.

ZG MX 27 Meta: Bat Batterton

ZG MX 29 Ubojice Indijanaca

Ukupna ocjena 41%

3, 3, 6, 5

Očajno.

31.12.2017
    21:39:00 sati
  • doom

Ukupna ocjena 10%

1, 1, 1, 1

I ovaj zamberleti bi trebao biti jedan od novih autora zagora? pa stvarno vise neznam di nalaze takve. dno dna. toliko neambicioznosti, nezainteresiranosti, sterilnosti i u konacnici nepostovanja prema i liku i vlastitom poslu.

31.12.2017
    21:39:00 sati
    doom

Ukupna ocjena 18%

2, 1, 2, 3

Sta reci a ne zaplakati. Ali od muke.
    31.12.2017
    22:30:00 sati

5, 4, 7, 4

Tematski je ova epizoda ispričana dosta puta na ovaj ili onaj način, a uz to je ovdje napravljen scenaristički propust koji bode u oči. Zagorova ideja da se prijavi u brigadu otpadnika bila bi dobra da je barem pokušao sakriti svoj identitet, nema mi nikakve logike izaći sa pravim imenom kada je opće poznato koliki je zaštitnik indijanaca. Kada sam kod toga, čak bi i Spencerov ulazak realno teško prošao s obzirom na njegov odnos iz prošlosti sa Garrisonom. Previše je tu likova ubačeno, dok je uloga onog Haskella neiskorištena austrijski agenti su nepotrebni i moglo je bez njih. Bilo je lako predvidjeti da će Kowalsky pomoći Zagoru iako u tom trenutku još nije bilo otkriveno o kome točno se radi, scena prilikom dolaska u brigadu je dala naslutiti nešto takvo. U završnici je napravljen mix svega i svačega koji tvori tek slabašnu političku zavrzlamu, očekivao sam ipak više jer su neki prijašnji maxiji pokazali da se od takve ideje može izvući dosta toga. Sam kraj je protekao u objašnjavanju koje je na silu razvučeno, vidi se očita namjera scenariste da popuni potreban broj stranica ne birajući način na koji će to postići.

Crtež Di Vittovih identičan prvoj priči iz ovog maxija, samo solidan ali i kao takav je svejedno najbolji dio ove epizode.

31.12.2017
    22:44:00 sati
  • Ukupna ocjena 10%

1, 1, 1, 1

Na ovakve umotvorine ne preporučujem trošiti vrijeme...

01.01.2018
    15:48:00 sati

7, 4, 4, 2

Ova epizoda, iako sakrivena iza prve priče, mnogo je važnija od prethodne, i to iz više razloga.

Kao prvo, imamo ponovno pojavljivanje Hurona, aktera epizode „Huroni“ koju su svojevremeno zajedno uradili Boselli i Piccinelli. Boselli je jednom rekao da postoji mogućnost da vrati Hurone, ali ako se to desi onda bi to uradio samo u timu sa Priscom, crtačem kojeg je nedavno vrebovao za Texa, serijal na kojem je on glavni urednik. Iako su Hurone spominjali na samom početku epizode, ipak nisam vjerovao da će se scenarista Zamberletti toliko odvažiti i ubaciti ih u priču, ali ipak se ispostavilo da je to uradio.

Druga bitna stvar je pojavljivanje engleskog premijera Roberta Peela, koji je sasvim neočekivano imao nastup u ovoj priči. Da li je to dobro ili ne, teško reći. Po mom mišljenju uredništvo je trebalo na vrijeme zaustaviti Zamberlettija sa ovom idejom, nastup ovako jednog važnog lika u jednoj slabašnoj i nebitnoj priči nije trebao da se desi. Trebalo se, i moralo se, za jednu takvu ličnost napisati bolji scenario, a ne tek tako placirati epizodu u jedan maxi i to kao sporednu priču.

Zbog svega toga imamo i jednu vrstu kontinuiteta. Peel je bio premijer Engleske od 10.12.1834. do 18.04.1835. po prvi put, i drugi put od 30.08.1841. do 30.06.1846. godine. Pretpostavljam da je autor na to ciljao da je Peel u vrijeme ove priče bio pri svom prvom mandatu, što se donekle poklapa sa aktuelnom vremenskom linijom. Naime, zemljotres u Čileu se desio u februaru 1835. kojem je Zagor, kao što je poznato, prisustvovao za vrijeme JA odiseje. Peel je nakon tog vremena ostao jos nepuna dva mjeseca premijer, što znači da je za ta dva mjeseca naš junak obavio ostatak JA odiseje, vratio se u Darkwood i sreo premijera. Teoretski je tako nešto (manje-više) izvodljivo i moglo bi se objasniti na jedan razuman način. Pa ipak, i dalje ostaje trn u oku Bosellijevo smještanje Zagorovih avantura u period nakon Alama, koje smo imali priliku da vidimo u avanturama sa Teksaškim rendžerima.

Kao što sam rekao, pozdravljam ideju pojavljivanja ovakvih likova, ali samo pod uslovom da se avanture kvalitetno prilagode velikim događajima, a ne nešto kao ovdje: ubacivanje na silu poznatih istorijskih likova i jednog važnog plemena u Zagorovom svijetu, a onda bez ideje kako i šta sa njima napraviti jedan lošnjikav scenario. Već od samog početka bilo je jasno da je Zamberletti jedan fan stare western škole, njegovi scenariji su dušu dali za Texa. Toj svojoj scenarističkoj liniji ostao je i dalje dosljedan i u suštini mislim da se od njega u budućnosti ne može očekivati nešto zaista dobro i svježe, barem ne na jednom serijali kao što je Zagor. Iako mi se sviđa njegov tempo u pričama, ima dosta akcije i ne smara nepotrebnim dijalozima i objašnjenjima, vidi se nedostatak mašte i potencijala za jedan avanturistički strip kakav je Zagor.

Di Vittovi jednostavno ne pašu Zagoru! Prije su crtali Mr. Noa, koliko mi je poznato pilotovi fanovi nisu njima bili nezadovoljni, možda i zbog toga što su svoj stil prilagodili Disovom, u mojim očima su bili jeftina kopija bivšeg pilotovog naslovničara, otprilike nešto kao što su Ferri i Verni. Crtaju kockaste glave, često na stranu nakrivljene, kao da su likovima polomljeni vratovi. Vidim određenu sličnost između njihovih likova i onih koje možemo da vidimo na pravoslavnim i vizantijskim ikonama. Često su im proporcije promašene, većinom nacrtaju divovske glave u odnosu na tijelo. O izgradnji atmosfere crtežom i kadriranju bolje da ne i počinjemo. Sa svakom novom epizodom sve mi se manji i manje dopadaju, iskreno se nadam da će se uskoro maknuti sa našeg omiljenog serijala. Naslovnica je jedna od najgorih Ferrijevih, takođe jedna od posljednjih koje je nacrtao.

01.01.2018
    20:33:00 sati
  • Ukupna ocjena 37%

2, 2, 7, 4

Epizoda za otpad. Zagor koji ima debeli životopis mirotvorca i protivnika zlikovaca dođe tek tako, ono "Više nisam takav, želim novac.". Katastrofa. Naslovnica u skladu s epizodama. Jedna od najgorih Ferrijevih, u ediciji Maxi definitivno.

01.01.2018
    23:02:00 sati
  • ike666

4, 4, 6, 5

Blijedo

02.01.2018
    12:17:00 sati
    ike666

5, 5, 7, 6

03.01.2018
    07:24:00 sati
  • Ukupna ocjena 55%

5, 5, 6, 7

ovu priču sam uzeo na zadnjem inteliberu, a jedva je se sjećam.

03.01.2018
    14:54:00 sati
    adriano
  • Ukupna ocjena 30%

2, 3, 4, 3

Previše razvučeno, jako puno nepotrebnih objašnjavanja. Za mene sve u svemu tanka priča. Mogli su i bez ovoga i to za jednog maxia

03.01.2018
    21:54:00 sati
    andru
  • Ukupna ocjena 50%

5, 4, 5, 8

05.01.2018
    11:49:00 sati

4, 4, 6, 5

06.01.2018
    23:56:00 sati

7, 6, 8, 6

Prosjecno zabavno i prihvatljivo, pogotovo kad je edicija poput Maxija u pitanju.  Dobro, mozda ovdje nema niceg sto cu se sjecat par mjeseci od sada, ali crtez sa DiVitto brace strane je jos uvijek dobar, iako je tema gdje glavni zlikovci pokusavaju da zavladaju rat nekako vec vidjena.  Jbg, u starijim godinama je sve stvar raspolozenja: bio sam dobre volje dok sam ovo citao, i zato malo vece ocjene od vecine ostalih.  Naravno, da sam bio nakurcen kao u dosta prijasnjim slucajevima, onda bi sigurno dijelio dvice ili trice na sve strane, tako da... ovo me je cak vise i zabavilo, ali nikad nije dosadjivalo.

18.01.2018
    09:18:00 sati

• Ubojice Indijanaca