• Sangue apache
    ZG SR 360
  • Furia selvaggia
    ZG SR 361

• Upoznajemo još jedan dio velike Chicove porodice. Ovaj put su to letargični brat Alonso, sestra Marija , muž joj Porfirio i njihovih 11 djece.
  • Meksičke su vlasti plaćala za indijanske skalpove od 1835 pa sve do 80-ih godina istog stoljeća. Prva savezna država koja je uvela takav zakon je bila Sonora.
  • Događaj opisan u stripu u selu poglavice Bijelog noža, najvjerojatnije je inspiriran događajem kad je Amerikanac James Johnson 1837. s topom izbliza pobio cijelo nenaoružano pleme Apača kako bi im uzeo skalpove.
  • Apački nazivi: tin-ne-ah (narod) za same sebe, Pinda-lick-oy (bijele oči) za Amerikance
  • SD 24 «Krv Apača» 16. str, predzadnja vinjeta-spominje se moj cijenjeni nadimak.

Mada se borio s ludim genijalnim znanstvenikom, vampirom, keltskim druidom, mada je protiv sebe imao izvanzemaljce, Zagor je svemu bio dorastao. A ovaj put se upleo u stvari koje su veće od njega. Upleo se u situaciju koju ne može razriješiti. A ovaj put su mu protivnici obični smrtnici.

Meksiko je zemlja krvave povijesti, rođena na pokolju Asteka i Maja, da bi kroz cijelu povijest trajala mržnja između domorodaca i naseljenika, te između bezemljaša i bogataša. Ti sukobi i dan danas traju. Već od samog početka Zagor se suprotstavlja suludom lovu na skalpove. No što može? Protiv sebe ima cijelu državu. Osim mržnja između Apača i Meksikanaca, u pozadini se da naslutiti i netrpeljivost seljaka prema vlasti. U ovom suludom vihoru mržnje, Zagor je nemoćan.

Od svih Indijanskih plemena najpoznatiji su Apači. Sinonim za žestoke i divlje borce koji ne poznaju zapreka. Zadnji su podlegli bijelcima i predali oružje. No i među njima ima razlike, neki poput Bijelog Noža pokušavaju živjeti u miru, a neki žele borbu, kao Manuel. Manuel je očito inspiriran slavnim Geronimom, kojemu su Meksikanci pobili majku, ženu i djecu. Manuela su mučili kad je bio dijete, i poput Geronima zakleo se na osvetu. Teroriziranje u djetinjstvu ostavilo je dubok trag u njemu. Postao je žedan krvi i nasilja. Sa svojim žrtvama se poigrava i ubija na najokrutnije moguće načine. No Manuel je samo jedan od tisuće ljudi koje su zbog godina mržnje, ubojstava i krvnih osveta uhvaćeni u spiralu krvi i smrti. Svaka nova žrtva izaziva nekoga na krvnu osvetu, da bi njegova osveta, potakla nekoga drugoga itd. Izgleda da kraja nema. Likovi poput Manuela, i nijemog Pabla su prototipi svojih naroda. Mada je proveo godine u naporima da održava mir između Indijanaca iz Darkwooda i bijelaca, Zagor na ovako nešto nikada nije naišao. Zbunjen je i svjestan da je ovaj sukob veći od njega.

Nasuprot ovoj sumornoj i depresivnoj temi, imamo Chicinu obitelj. Gledajući sretnu i razigranu djecu brzo se zaboravi na užasnu svakodnevnicu. No to je samo predah, jer se kroz cijelu epizodu proteže ogromno nasilje s obje strane. Skupljanje skalpova, pokolj u selu Bijelog Noža… A s druge strane pokolj na hacijendi Galindezovih, pokolj u Sancta Magdaleni. Ovo posljednje nastalo je zbog pohlepnog gradonačelnika Sancta Magdalene. Tipičnog političara, kurvinog sina koji je na sve spreman da bi došao do novaca. Poslužio se trojicom lovaca na skalpove da bi prijevarom pobio cijelo selo. A upravo je u selu starog, uvijek pijanog poglavice Bijelog Noža došao impulzivni Manuel. Te je svojim očima vidio ono što mu je trenutak prije ovaj predstavljao kao dobrotu bijelog čovjeka. Došao je kako bi sklopio savez, a otišao sa mržnjom i gorčinom. Ionako lud od mržnja Manuel je potpuno pobjesnio.

Obrušio se na Sancta Magdalenu, posijao je smrt i užas. Zagor je potpuno nemoćan, još je i nasamaren od Manuela, za kojeg i sam kaže da je lukav kao lisica i divlji kao puma. Možda je jedini manjak što Manuel nije odmah iskoristio priliku za konačni udar, nego im je dao vremena. Tako da je ispalo malo naivno, no izgleda da se svi negativci vole poigravat sa žrtvom te joj daju vremena za opravak.

Na kraju je stvar spasio gradonačelnik. Mučen grižnjom savjesti jer je kriv za sve, te optužen od sugrađana, odlučuje se na očajnički potez. Njegova oholost je okopnila pred prizorima krvave djece i ucviljenih udovica. Shvatio je težinu svoga nedjela. Nudi svoj život u zamjenu za živote ostalih stanovnika. Odlazi u groznu smrt, ali bar će imati čistu savjest.

"Grižnja savjest ponekad više boli od mučenja"

Epizoda i sam kraj mnogima će ostaviti gorak okus, a mnogi će je smatrati nedorečenom. Jer u cijeloj epizodi Zagor i Manuel se sreću oči u oči možda tek na 5 minuta. A Zagor i nije baš ni bitan u ovoj epizodi, istina puno je toga napravio, ali ovo nije epizoda o Zagoru već o Meksiku. Epizoda prolazi a Manuel nije svladan, možda po prvi put Zagor je pokleknuo, ostao nemoćan. Zbog tog scenarističkog rješenja Burattiniju svaka čast, obavio je odličan posao. Jedina mana je scena u kojoj je Zagor s konjem skače preko kanjona, to mu nije trebalo.

Cassaro se mnogima ne sviđa, pa ni meni. Ali u ovom slučaju napravio je solidan posao. Njegov stil mi je stvarno čudan, ali navikneš se. Ferri onako, solidno, ništa posebno. Možda jedino naslovnica za epizodu «Dimni signali» odskače. Naslovnica za «Krv Apača» ima dobar, potresan motiv, ali nije baš ispala dobro.

ZG SD 21/23 Vještica iz Sierre

ZG SD 26/28 Izgubljeni rudnik

9, 9, 5, 4

Scena kojom završava ova trodjelna krvava saga je jedna od onih koje se vječno pamte. Još da je crtež samo malo bolji,ali bah.....
    23.07.2008
    16:14:00 sati
  • npetros2@htnet-dsl

9, 9, 6, 9

Dobra priča, Burattini je bio pametan i servirao nam super neočekivan kraj. vrlo dobro! Po meni, ovo je najgori Casarro i zato mi je odpočetka manje drag..
    23.07.2008
    17:47:00 sati
    npetros2@htnet-dsl
  • vope

10, 10, 5, 9

Odlicna prica ali gorak ukus ostavlja katastrofalni Kasaro, kako se neko drugi ne uhvati olovke da docara ovu pricu, steta. Najbolje Zagorove epizode se, definitivno, desavaju kad se on spusti medju smrtnike, obicne ljude i pokusa da popravi vjekovima lose odnose - bas kao u prici sa Zimskom Zmijom, Manetolom, seljenjem Satkovih sunarodniika itd. Feri je mogao i bolje ovog puta...
    23.07.2008
    19:58:00 sati
    vope
  • zagorovsky

7, 7, 3, 7

Čisti prosjek, čak jedna od lošijih epizoda iz tog razdoblja, možda mi se to čini i zbog katastrofalnog Cassara.
    23.07.2008
    20:39:00 sati
    zagorovsky
  • I like girlz

7, 7, 4, 6

hajde eto priča i nije loša, moglo bi se reći možda i sasvim solidna ako se malo "progleda kroz prste" burkiju... ali crtež je, blago rečeno, užas i smučio mi je sve čak i onda kad sam kao dječak čitao ovu priču... kao da je sve to utjecalo i na ferrija, pa je i on malo omanuo sa naslovnicama, osim one prve za "dimne signale"...
    23.07.2008
    20:45:00 sati
    I like girlz

9, 9, 5, 9

jako jako dobra priča, dobra ideja odlično pretočena u djelo. jedan od burattinijevih najvećih bisera i priča dostojna ovog hvaljenog zagorovog razdoblja. crtež nije baš na visini ali služi svrsi dok su naslovnice skoro pa savršene samo da nema ove druge za "krv apača" koja nešto malo kvari prosjek.
    23.07.2008
    21:44:00 sati

5, 8, 6, 8

Lijep primjer krvavog antagonizma između Meksikanaca i crvenokožaca s jednim humorstičnim elementom u sredini - Chicovom obitelji. Burattini je pokazao da čak i klasične nenatprirodne western teme mogu biti pun pogodak... Mada, nisam mogao zamjeriti scenaristu scenu u kojoj Zagor s konjem skače preko kanjona (a koja je recenzentu toliko zasmetala da je morao dati nižu ocjenu), ipak se na neki način morala prikazati nadmoć Duha sa Sjekirom nad običnom čeljadi.
    24.07.2008
    10:26:00 sati

5, 7, 5, 6

Kuda god išao, očito da Zagor ne može pobjeći od uloge mirovnih snaga. S tim da on gotovo po pravilu pobije na desetke i jednih i drugih, samo da bi eto osigurao mir i blagostanje među narodima.Pa tako i ovdje, prvo mlati Meksikance pa zatim Apače i tako do kraja. U biti, jedna standardna Burattinijeva uspavanka i da nema stvarno interesantnog obrata na kraju kad se gradonačelnik pokaje i odluči se predati, tko zna da li bih došao do kraja sa čitanjem.Cassaro i Ferri u stilu epizode - dakle prosjek.
    24.07.2008
    15:20:00 sati

7, 7, 4, 5

svaki dio ovog velikog putovanja je vrijedan, pa tako i ovaj dobiva više ocjene nego što zaslužuje, iako je to jedna solidna, tvrda pričada je crtež od bilo koga drugoga bila bi i bolja
    24.07.2008
    23:27:00 sati
  • dcopic

6, 8, 5, 8

Priča iz jednog od zlatnih razdoblja Zagorovog serijala, najviše zanimljiva zbog nepredvidljivog završetka, zbog otkačene Chicove obitelji i činjenice da se radnja ne događa u Darkwoodu, što često rezultira zanimljivim pričama. Največi minus ove priče je crtež.
    25.07.2008
    13:01:00 sati
    dcopic

6, 8, 6, 8

Neočekivanim obratom na samom kraju epizode, toliko nespecifičnim za njegov opus, Moreno Burattini izvlači nekoliko bodova više iz ove neobično krvave (ali ipak prosječne) priče. Šteta samo da crtež nije bolji. Veliko putovanje se nastavlja!
    25.07.2008
    21:16:00 sati

9, 10, 9, 9

Još jedna epizoda iz onog zlatnog ciklusa koji počinje Nestalim istraživačem. Tada je i Burattini bio super i očigledno davao sve od sebe. Ovo je drugačiji Zagor. On je ovdje nemoćan, nije mogao spriječiti pokolj, nije mogao napraviti ništa ni na kraju. Da, kraj je potpuno neočekivan i šokantan. Očekivao sam da odnekud izleti meksička vojska i spasi svih jer bi to bilo tipično za Burattinija. Srećom nije, jer bi onda priča bila upola manje dobra. Gradonačelnik je shvatio svoj pokvareni čin i na neki način se probao iskupiti. Iskupiti kad je već bilo prekasno, palo je previše žrtava, spaljeno je čitavo selo, mržnja među različitim narodima se još više proširila, sve zaslugom njegovog pokvarenog i pohlepnog uma. Šteta je nepopravljiva. Burattini je čak ubacio i dozu humora preko redikulaste Chicove obitelji, na sve je mislio ovaj put. A ne znam zašto neki daju ovako slabe ocjene. Zbog jednog pokušaja skoka konjem preko kanjona? Ovo je baš jedna emotivna epizoda, takvih ima poprilično u Ken Parkeru. Da je ovo Ken Parker siguran san da bi mu davali ocjenu 90+. A i braća Cassaro su mi ovdje odlični pa što god vi mislili o tome.  Izvrsno su dočarali Meksiko; tu njegovu prljavštinu, prašinu koja se lakoćom lijepi za znojna ljudska lica. Ferri je mogao i bolje s naslovnicama: Prva je stvarno super, ali ne volim kad je pozadina bijela. Druga vrlo dobra, treća je najslabija od ove tri. I da ne zaboravim, pohvale Ponchu na jednoj lijepoj recenziji, samo tako nastavi majstore! ;)
    30.07.2008
    20:41:00 sati
  • Ukupna ocjena 86%

9, 9, 8, 8

Odlicna prica, mada se ne bi slozio da je Zagor u ovoj epizodi nemocan,ja bi se izrazio ovako,Zagor nije svemocan:) Inace ovakav Zagor mi je najdrazi tj. iako veliki ratnik ipak je obican smrtnik. Sam ne moze zaustaviti Manuela i skupinu njegovih Apaca. Manuel je posebna prica, uvek sam voleo jake ratnike crvenokosce koji se oruzjem odupiru belcima a takvih nema mnogo u Zagoru ,bar ne onih koji imaju ovako puno uspeha kao Manuel (po jednom takvom ratniku sam i stavio svoj nick "Mrtvacka Glava" jer je to ime indijanca koji se borio protiv belaca u tada poslednjoj epizodi Zagora koju sam procitao pre nego sto sam se registrovao na www.stripovi.com :)). Manuel nije pozitivan lik u epizodi ali tesko ga je proglasiti i totalnim negativcem. Ipak je to indijanska zemlja a belci su samo osvajaci,mada opet sa druge strane i Manuel ubija gomilu nevinih ljudi,tu i dolazimo da vrtloga mrznje i krvi kome nema kraja koji su vec mnogi pomenuli. Ali mislim da ovo nije pomenuto ,a to je da tom vrtlogu nema kraja,ali zna se ko ga je poceo,naravno doseljenici. Svidja mi se i sto je Manuel strateg ,ne jurca ko manijak na zidove na kojima su desetine vojnika sa puskama vec pazljivo planira svoje korake sto prici daje veliku dozu realnosti. Miniranje rudnika,izvlacenje ljudi iz grada pa upad u grad i unistavanje njihovih zaliha i oruzja itd. Zagor pokusava spasiti nevine ljude i sa jedne i sa druge strane,sto je i poenta i svrha postojanja "Duha sa sekirom" ,spasiti i pomoci ljude nezavisno od njihove boje koze. Crtez mi je takodje OK. Nije mi medju omiljenim crtacima ali je dobar. Naslovnice su OK dok je prva odlicna.
    31.07.2008
    16:12:00 sati
    Mrtvacka glava
  • Raga

9, 10, 8, 9

Sigurno predobra priča. Gradonačelnik mi je dobar kad Indijanci umjesto hrane ugledaju top, a on: "I mislio sam da ćes se iznenaditi. Caramba!" BRAAAANG! A na kraju kad gleda svoje sugrađane kako pogibaju i kad s odluči sam predat, doslovno se naježim. Manuel mi je precool, volio bi ga vidit u još kojoj epizodi.
    06.08.2008
    11:52:00 sati
    Raga
  • Ukupna ocjena 89%

10, 10, 7, 8

Izvrsna priča, uistinu. Kraj posebice! crtež nešto slabiji, ali to je tako kod Cassara
    19.09.2008
    23:06:00 sati
    Deva
  • cibalia

10, 10, 10, 10

MA PREJAKO
    16.11.2008
    12:56:00 sati
    cibalia
  • Brdar

8, 8, 4, 7

Jedna od najboljih Burratinijevih prica ikada.Jos da ju je radio Ferri...ovako - sta je,tu je.
    07.05.2009
    01:08:00 sati
    Brdar
  • lwood

7, 6, 6, 6

može proć
    27.05.2009
    19:25:00 sati
    lwood
  • Andrey

7, 10, 7, 9

Jedna totalno neoubićajena Zagorova epizoda, po mnogočemu se izdvaja od ostalih.Kada vidim ime scenarista, iznanađenje je još veće.Mislim da je ova priča zaista neopravdano potcijenjena, ne nalazi se ni pod razno u raznim popisima best of priča fanova, vjerovatno baš zbog toga što je totalno drukčija.Istina, scenaristički nije savršena,ponekad je naivna,scenarisitička riješenja se previše ponavljaju,možda bi ovu u suradnji s majstorom Bosellijem još bolje ispalo.Ali sve je to zanemarivo jer ovdje nema jasne borbe između dobra i zla, nema spektakularnog sukoba Zagora s vođom grupe,likovi svakako nisu crno-bijeli,a rasplet je nešto fenomenalno,premda bismo mogli reći da se radi o happy endu to je samo jedna dobivena bitka naspram velikog,krvavog rata,ali tko je dobitnik,a tko gubitnik?Ovo je bez nekih naivnosti(Zagora promašuju iz zasjede,itd.) moglo čak biti i nezaboravno remek-djelo.Naravno za to bi i crtež trebao biti na visini,što nije,jako varira ali ok.Naslovnice su tipično ferrrijevski prosječne. Primjećujem da crtež u drugom dijelu(Krv Apača) ponekad jako liči na prvu epizodu Zagora(Ferrijev rad,naravno).
    02.01.2010
    15:47:00 sati
    Andrey

6, 6, 6, 9

Priča nije loša za jednom pročitati ali crtež je loš, naslovnice ok.

26.04.2010
    21:34:00 sati

9, 9, 7, 10

Izuzetno brutalna epizoda. Prikazane su sve moguce vrste masakriranja sto postoje, neke cak u detaljnim scenama. Nisu postedjeni ni zena i djeca. Covjeku da dodje muka, ipak zaista dobra prica.

20.10.2010
    19:02:00 sati

9, 9, 6, 9

Nepredvidiv kraj, Chicova rodbina i Manuel su od ove naizgled obične priče napravili odličnu. Jedino što ne valja je crtež. Tehnički je crtež super, dobro je nacrtana anatomija, pokreti, kadrovi su ok, ne pilaju jedniličnošću ali jednostavno mi nije lijep za vidjeti.

21.01.2011
    09:49:00 sati
  • Ukupna ocjena 86%

9, 9, 8, 8

Veoma zanimljiva priča. Nema crno-belo situacije, ovdje je malo drugačije, nema neprijatelja kao takvog, država je neprijatelj, vlast je neprijatelj, indijanci su neprijatelj... Nema Zagor rešava sve na kraju, ne rešava on i ne rešava se situacija, rešava se bitka a rat se nastavlja... Manuel, Apači, Lovci na skalpove, Gradonačelnik, Stanovnici Magdalene, Čikova familija, mnogo kompleksna situacija... Jedna od epizoda oko koje se zamislite kao i sve one u Teksasu. Kod ovakve priče i crtež je, kao i naslovnice, u drugom planu. Ja smatram ovo mnogo dobrom epizodom, drugačijom od ostalih i mislim da je morate pročitati.

28.01.2011
    19:47:00 sati
    malek
  • split85

9, 9, 8, 9

Iznenadija me kraj ove epizode.
    Burattinijeva najbolja priča.

17.02.2011
    21:03:00 sati
    split85

9, 9, 7, 9

02.04.2011
    23:19:00 sati
    DJ DEX

7, 9, 7, 7

Užitak za čitati.

29.04.2011
    22:42:00 sati

10, 10, 10, 10

Pohlepa i mržnja će nas sve uništiti.

31.05.2011
    15:27:00 sati

5, 3, 6, 7

Ovo bi sve bilo puno bolje da je scenario malo pametniji, i da se likovi ne ponasaju kao djeca, i ne izgovaraju stvari kao, "zao mi je sto sam vas ikada sreo!".  Da su Berardi & Milazzo uradili ovu pricu, mogu samo zamislit koliko puta bi sve to bilo bolje.  Ovdje, u Zagorovom serijalu, nekako nista ne funkcionise kako treba.  Scenarista i crtac kobejagi hoce da pokazu indijansku okrutnost prema meksikancima, ali nikako ne uspiju, zato sto je ovo ipak serijal za okrutnu masu, i nemoguce je biti kompletno iskren i brutalan u njemu u istoj mjeri kao u Ken Parkeru.  Jedino je kraj price nekako zanimljiv, ona scena kad se gradonacelnik preda Apacima, i kad se zrtvuje da bi spasio ostale.  Naslovnice su ok, crtez je na nizem nivou, a scenario je stvarno los.  Davno sam rekao da je ovo doba Zagora, posle originalnog broja 300 pa do 400, proizvelo najgore epizode ovog serijala, i jos uvijek se drzim te teorije.

17.08.2011
    14:39:00 sati
  • konj87

8, 8, 7, 7

Vrlo dobra i dramatična epizoda, no nažalost, postoji previše neizglednih situacija iz kojih se Zagor izvuče bez ogrebotine da bi to mogao ignorirati i dati veću ocjenu.

25.08.2011
    04:37:00 sati
    konj87
  • Charlito de la Vega

8, 9, 8, 8

14.03.2012
    03:32:00 sati
    Charlito de la Vega
  • Ukupna ocjena 55%

6, 4, 6, 7

Meni najbolji Zagor od ovih 25 u izdanju SD. Kad sam čitao u glavi su mi dolazile epizode Ken Parkera Nemilosrdni Butch, Apač i slične. Neko se je več zapitao šta bi bilo, da su Berardi i Milazzo uradili ovu epizodu. Ja se isto pitam. Kraj me podsječa na Nemilosrdnog Butcha. Mnogo ima sličnosti sa nekim epizodama Kena ali ovo je naravno puno lošije, dječje naivno s pregrš loših scenarističkih rješenja koja suzbijajo kvalitet ove priče. Nažalost.  Sa Kenovim epizodama se ova nikako ne može mjeriti ali ako gledam samo Zagorove epizode, ovo mi je bilo dobro. Crtež nažalost isto loš.

21.05.2012
    11:09:00 sati

9, 10, 9, 10

Uz dobru priču mi i Cassarov crtež izgleda ok. Zadnja naslovnica odlična.

19.06.2012
    02:08:00 sati

7, 7, 6, 7

Dobro i dramatično, ali ništa posebno, priču kvari loš crtež.

14.07.2012
    11:51:00 sati

8, 10, 8, 5

Uživao sam u čitanju ove epizode. Zbilja odlična atmosfera. Samo je minus što ipak previše ljudi pogiba, a na kraju sam imao dojam da se svi ponašaju kao da bas i nije tako. Naslovnicama nešto niže ocijene-nisu mi baš previše upečatljive.

11.09.2012
    08:28:00 sati
  • sergej773

8, 9, 1, 9

23.03.2013
    16:57:00 sati
    sergej773

8, 5, 5, 7

Uopće se ne slažem da bi ovo bilo bolje da je u pitanju Ken Parker, nego mislim da bi Berardijeva i Milazzova verzija ove priče bila upropaštena standardnim boljkama tog serijala, odnosno odvratnom patetikom i lošim crtežom, ali ovo nije mjesto za blaćenje KP-a pa ću se usredotočiti na Zagora. Priča je jedna od onih bezvremenskih gdje su suprostavljene mržnje dvaju naroda i takve priče uvijek su mi bile bolje u Nolittom razdoblju. Ne znam zašto su njegove priče na tu temu uvijek nego upečatljive, a nove priče koje se bave istim problemom tako dosadne.

Crtež braće Cassaro mi je užasan kao i uvijek, njih jednostavno ne podnosim kako god okreneš. Ajde, solidno su nacrtali prirodu, ali likovi imaju prevelike i preraširene oči, između ostalog, a dojam je dodatno upropastio loš otisak. Bljak. Prva naslovnica odlična, druga dobra, treća loša (kao i font SD za naslov tog broja).

09.09.2013
    16:37:00 sati

10, 9, 8, 10

Slazem se u vecini stvari sa recezentom koji je napisao odlicnu recenziju!

Zagor je upleten u nesto sto ne moze da resi. Nije uspeo da pobedi u ovoj epizodi.

Kraj veoma nepredvidiv i efektan, ostavlja gorak ukus u ustima.

Svidja mi se ovakav tip epizoda ali to moze da funkcionise samo izvan Darkvuda ne sme i u Darkvudu. Tamo mora da nastane mir izmedju belaca i Indijanaca.

Odlicna epizoda u svakom smislu.

18.10.2013
    21:07:00 sati

9, 10, 8, 6

Ova epizoda je dobila lošije ocjene nego zaslužuje. Očito se većini ne sviđa kada je Zagor nemoćan, ali to ne žele niti sebi da priznaju. Sličnih nelogičnosti ima u svakoj epizodi, pa ih se ne uzima kao veliku manu. Drugi razlog lošijih ocjena su omraženi scenarist i crtači, koji automatski dobivaju loše ocjene. Iako mi se inače crtež dvojca Cassaro ne sviđa, mislim da su se ovdje potrudili i odradili dobar posao. Treći problem su neatraktivne naslovnice s lošijim kolorom i katastrofalnim fontom naslova, posebno u trećem dijelu, za koji pretpostavljam da je rezultat nemara i greške izdavača. To se također ne bi smjelo uzeti za razlog davanja manje ocjene naslovnicama. Dakle, još jedna odlična epizoda u nizu, a veliko putovanje se nastavlja...

18.12.2013
    09:03:00 sati

8, 8, 7, 8

Ovo je jako mučna priča. Ono što joj daje gorak okus, ali i vrijednost, jesu događaji koji su utemeljeni na stvarnosti. Pokolj Apača u selu Bijelog noža, pa činjenica da su Meksikanci plaćali za skalpove ne samo muškaraca nego žena i djece su nevjerovatni.

Teško je tu naći nekoga tko je sasvim u pravu, u ovakvom ratu nema pobjednika. Postupci Manuela i njegovih Apača opet nimalo ne zaostaju za meksičkim. Zapaljena hacijenda, ubijanje, mučenje sve ih to čini skoro pa jednako okrutnim.

Zagor upada u tu situaciju kao "vatrogasac" i jedan od malobrojnih koji shvaća da od rata nema ništa. Njegov ulazak u priču je baš onako klasičan, reagirao je na nepravdu prema jednom Indijancu i od tog trenutka situacija ide iz lošega u gore.

Susret sa Čikovom rodbinom je jedini dio priče gdje se čitatelj može nakratko odmoriti od konstantnih sukoba i smrti.

Burattini je uradio dobar posao. On se drži linearnog pripovijedanja i usredotočenosti na Zagora kao narativnog centra. Likovi su prilično jasno određeni, nekoliko glavnih koljača s meksičke strane te Manuel i njegovi ratnici s druge. Ono što priču diže na viši nivo jest reakcija i odluka gradonačelnika na kraju. Možemo ulaziti u to bi li netko na njegovom mjestu učinio baš to, odnosno bi li Manuel pristao na takvu zadovoljštinu s obzirom da ih je već imao u šaci, ali ne možemo osporiti efektnost takve scene.

Krajnji je dojam da su usprkos svemu Apači ipak više u pravu, jer su Meksikanci došli na njihovu zemlju i počeli ih porobljavati i iskorištavati. Ipak to ne opravdava njihovu pretjeranu okrutnost. Duh sa sjekirom je što više pokušavao spriječiti ubijanje bez obzira na kojoj se strani događalo. Recenzist je dobro napisao da se Zagor upleo u situaciju koju ne može razriješiti.

Ovo je sedma priča u ovom sjeveroameričkom nizu koji do sada nije imao loših trenutaka. Burattini se pokazao kao izvrsna nadopuna Boselliju i do dan danas njih dvojica ostaju najbolji tandem u novijoj povijesti serijala.

Gaetano Cassaro je odradio solidan posao, primjeti se da je u početne stranice uloženo puno više truda, lica su "normalnija" i općenito crtež je rađen s određenom dozom pažnje bez obzira na neke Pepeove intervencije. Nažalost kako radnja odmiče tako je i Casarro počeo sve više brzati i lošije crtati.

p.s.

Cijenim acestrokea kao velikog fana, ali ipak mislim da je njegov komentar potpuno promašen.

08.04.2014