Ubojica iz Darkwooda

ZG ZS 714/716 | 198 str.

Par Indijanaca je ubijeno na tajanstven način u Zagorovom prisustvu, na njega pada sumnja, i ratnici Tunikana počinju da ga gone. Zagor ipak otkriva krivce za zločine, tajanstvenu grupu koja pokušava da izazove haos u Darkvudu po nalogu interesne grupacije zainteresovane za jeftin otkup zemlje...

• Ubica iz Darkvuda
    ZG ZS 714
  • Senka sumnje
    ZG ZS 715
  • Lov na Zagora
    ZG ZS 716

• L'assassino di Darkwood
    ZG SR 215
  • Il villaggio sommerso
    ZG SR 216
  • L'agguato del mutante
    ZG SR 217
  • L'assassino di Darkwood
    ZG TT 215
  • Il villaggio sommerso
    ZG TT 216
  • L'agguato del mutante
    ZG TT 217

li>Ova priča je objavljivana od 6. do 8. meseca 1983. godine.
  • U originalu priča se proteže kroz epizodu sa naslovom ’’Ubica iz Darkvuda’’ i ’’Potopljeno selo’’ i delom kroz strip sa originalnim naslovom ’’Zamka mutanta’’, koji se kao što vidite ne odnosi na ovu priču.
  • Ljudi iz ’’Dnevnika’’ su ovo izdali u tri sveske, ali su odlučili da odmore Mikicu i društvo, te su za strip ’’Senka sumnje’’ uzeli svojevremeno preskočenu naslovnicu iz priče sa Vongom. Naravno Fišleg je retuširanjem uklonjen sa naslovnice, jer nema nikakve veze sa ovom pričom.
  • Zagorovi protivnici u ovoj priči nemaju imena, međusobno se oslovljavaju nadimcima.
  • Kriminalci sa kojima se Zagor susreće u ovoj priči imaju usavršenu verziju male podmornice poznatije pod imenom ’’American turtle’’ , čiji je pronalazač bio Dejvid Bušnel. Inače korištena je u vreme rata za nezavisnost u bici za New York, 7.08.1776.godine.

Toninelli nam ovde donosi jednu priču pomalo zaboravljenu sa ove distance. U to vreme kada je izlazila nama tadašnjim klincima nije predstavljala ništa neobično, još jedan pokušaj zloupotrebe Zagorovog lika i dela od strane bande razbojnika, za obračun sa Indijancima. Međutim pozadina ove priče je daleko komplikovanija, čitajući između redova, prateći Zagorov odsutni pogled, slušajući njegove reči u kojima okleva da nazove neke stvari pravim imenima, moći ćete da uočite pesimizam i strah koji nosi duboko u sebi, strah od dana koji dolaze i nemogućnost da se kao pojedinac uhvati u koštac sa promenama koje dolaze. Ko to može primetiti, shvatiće da priča o Zagoru kao super heroju nije istinita, shvatiće da je i Zagor svestan budućnosti teritorija i naroda koji štiti. Uspeće ovde Zagor da se izbori sa grupom kriminalaca bez imena, koji su dobili zadatak da ga zloupotrebe i izazovu njegov sukob sa ratobornim Tunikanima. Njihov pokušaj da ubijaju Indijance i krivicu svale na njega, kako bi podstakli haos i naterali koloniste da beže prodajući zemlju bud zašto, ne bi li spasili živu glavu, ostaće samo na pokušaju. Razbiće Zagor na trenutak iluzije ’’vladara iz senke’’, da zemlju do koje dođu po niskim cenama ponovo prodaju po znatno višim, ne bi li ostvarili korist za sebe time uvećavajući svoju moć. Upravo je to ono što je Zagora i uplašilo, činjenica da pobeda nad par lupeža ne znači ništa, da je upravo to najava dana neizvesnosti koji dolaze. Shvatio je da je grupica odmetnika subverzivnog dejstva, ekipa koja igra po nalogu vlastodržaca, ’’ljudi iz senke’’ koji kroje mapu sveta, shvatio je da je on kao garant mira i stabilnosti jedne teritorije bio delić jednog dela velikog paklenog plana. Nad ovom pričom iz prve polovine 19. veka treba se zamisliti, treba shvatiti da su ljudi i tajne organizacije u tom vremenu stvarale temelje na osnovu kojih danas vladaju svetom, treba shvatiti da entuzijazam pojedinaca nije mogao da zaštiti ljudska prava pred naletima interesnih grupa...

Donatelli je po meni prosečno odradio crtež za ovu priču, takođe i Ferri je uradio tek prosečne naslovnice, jednostavno nisu za pamćenje. Dnevnik se u ovom slučaju potpomogao naslovnicom iz priče sa Vongom, gde je retuširan Fišleg, kako bi se naslovnica donekle uklopila u već pomenutu priču, i to se može oceniti kao pozitivno jer smo dobili jednu davno preskočenu odličnu naslovnicu, umesto angažovanja već poznatih ’’karikaturista’’. Ako smo već kod pozitivnih poteza ’’Dnevnika’’ vredi pomenuti da ovde nije bilo prekrajanja i isecanja stranica, tako da smo ovaj put u potpunosti dobili kompletnu priču. Šta reći još o ovoj priči, sećam se da su mnogi u to vreme očekivali u trećem nastavku priče recimo Tkačev povratak, jer je sve neodoljivo asociralo na njega, ali ko zna ko je zaista stojao iza svega....

Kontrarecenzija

• Kroz priču Zagor se prisjeća ranijih susreta s Tawarom. U pričama extra 57 “Pakao živih“ i extra 58 “Zagorov gnjev“ šaman se pojavljuje u svom fizičkom obliku, a u extra 186 “Hellingen“ kao vizija izazvana halucinogenim gljivama. Idući susret dogodit će se dosta godina nakon Tawarove smrti, u jubilarnom #400 “Dugin most“, a zadnji u “Ljudi i vukovi“.
  • U prvoj sveski pojavljuje se Mnogoočiju ali njegova uloga u cijeloj priči je minorna, tek u četiri kadra i bez dijaloga.
  • U priči se pojavljuje jedan simpatičan vrač, svojevrsni indijanski pandan vječito gladnom Chicu. Vrača kroz serijal više nismo susretali.
  • U Maxiju “Nova Verybadova ludost“ saznajemo tko je stajao iza odlično osmišljene urote u priči “Ubojica iz Darkwooda“.

Šamani su odigrali značajne uloge kroz život Duha Sa Sjekirom u oblikovanju njegove karijere zaštitnika Indijanaca i donositelja mira i pravde. Svi znamo tko su šamani i kakvu ulogu imaju u vjerskom i kulturnom životu Indijanaca, oni su mršavi ekstatični likovi koji padaju u trans izazvan halucinogenim drogama iz ekstrakata biljaka i manifestiran kroz bjesomučni ples. Često su oni u serijalu bili prikazani kao osamljenici i čuvari kojekakvih tajni, a nerijetko je Zagor uz pomoć njihova spiritističko magijskog znanja rješavao naizgled nerješive enigme koje su stajale pred njim. Poigravanje s okultnim nije im strano, oni vjeruju u duhove kao gospodare prirode i znanja s kojima ljudi mogu uspostaviti vezu pomoću magijskih obreda koje samo oni znaju, obreda koji su s učitelja na učenika prenašani u strogoj tajnosti, kao Keokuk i njegov mladi pomoćnik Akoto koji žive duboko u vlažnim i mračnim pećinama brda Naatani i bdiju nad sudbinom svijeta promatrajući nebo, pomno prateći hoće li čudna svjetlost narušiti pravilan raspored zvijezda i opet donijeti kaos i strah, oni su čuvari svetog Rakumovog oružja kojim je poražen neprijatelj iz svemira.

Iz mračne podzemne pećine odlazimo bliže suncu, kod Shyer, zgodne indijanske šamanke koja živi u pećini navrh planine, zajedno s Kaatom, orlom koja ju sluša i njene su oči u vanjski svijet. Izliječila je Patricka svojim znanjem o ljekovitim travama i čarobnim kamenjem koji u sinergiji sa čarobnim riječima liječe i smrtonosne rane. Ali ga i uputila u njegovu misiju, da održava sklad u kotaču sudbine, da bude junak, da bude Zagor. Naš budući junak nije imun na njene čari, ali mu ne može ponuditi sladostrašće koje se krije među njenim bedrima, jer djevičanstvo i vječni boravak na vrh brda je njena sudbina ako ne želi ostati bez dara koji joj je darovao Manitu.

Imamo i Mnogoočiju, simpatičnog vrača Mohawka s naočalama i vekericom oko vrata. On je jedan od rijetkih Indijanaca koji zna da Zagor nije besmrtan, naprotiv, nekoliko puta spasio je život našem junaku zaliječivši mu rane svojim znanjem o ljekovitim travama ali se ne usteže primijeniti i medicinu bijelog čovjeka. Čak mu je i pomagao u smišljanju raznih spektakularnih trikova pojavljivanja kojim je impresionirao praznovjerne Indijance.

I evo nas kod teme ove kontra recenzije, koju najvjerojatnije ne bi ni napisao da mi se u snu nije Tawar javio i rekao: Igore, napiši kontra recenziju i ispravi veliku nepravdu prema meni urađenu, spomeni me, jer da nije bilo mene, Zagor bi i dalje tražio odgovore na pitanja tko mu smješta ubojstva Indijanaca i koji je razlog svemu tome.

U ovoj trećoj Toninellijevoj epizodi pojavljuje se Tawar, vrač i poglavica Tunicana, a njegovo čvrsto prijateljstvo sa Zagorom datira iz rane priče “Pakao živih“(extra 57), u kojoj je iščupao Zagora iz ralja šakala i zaliječio mu teške rane svojim znanjem o ljekovitim travama, ali i ostavio nas u neizvjesnosti s pričom da živi kao osamljenik u pećini jer mu prijeti smrtonosna opasnost. A već u idućem broju, extra 58 “Zagorov gnjev“, saznajemo i koja je to opasnost. Vrač se javlja Zagoru ne indijanskom poštom; tam-tamom ili dimnim signalima, već kroz viziju u snovima upozorava ga da je njegov fizički lik u opasnosti. To prvo Tawarovo poigravanje s nadnaravnim prolazom kroz prostornu stvarnost dovodi nas do jednog neobičnog Nolittinog lika; Mister- Mistera, poglavice Tunicana kojem se omilio bjelački način života i materijalizam, udobnost i komfor u finim,elegantnim odijelima i život u modernoj kući, a želi eliminirati Tawara jer mu stoji na putu tom cilju. Poglavica neobična imena dopušta bijelcima da eksploatiraju drevna indijanska bogatstva koja leže u potopljenom gradu na dnu umjetno stvorenog jezera, a Tawar želi spriječiti oskvrnuće indijanskih svetinja. Treće šamanovo pojavljivanje dogodilo se u priči “Hellingen“ (extra 186), doduše ne u fizičkom smislu, već Zagor pod utjecajem halucinogenih gljiva koje je dobio od starog šamana ima viziju u kojoj mu mudri vrač daje sugestiju kako raskrinkati jedan podmukli trik starog neprijatelja. Četvrto pojavljivanje za sad ćemo preskočiti i samo da spomenem zadnje, u priči “Ljudi i zvijeri“ (Ludens 217), gdje se pojavljuje nakon svoje smrti, kada kroz Zagorovu viziju pomaže mu doći do odgovora.

U svom prvom uratku na serijalu Toninelli oduzima Zagoru njegova vjerna compadrea iz tisuću bitaka, stavlja na kušnju njihovo prijateljstvo poigravajući se s Chicovim izmijenjenim karakterom, predstavlja ga kao okorjelog pljačkaša banaka. U drugom nam vraća starog neprijatelja Jednookog Jacka koji tjera Zagora na smrtonosni skok, a u ovom trećem pokušava uzdrmati darkwoodski mikrokozmos i mir u njemu. Hrabro za nekoga tko je tek počeo rad na serijalu, ali Toninelli zna materiju i nije tek tako izabrao Tawara, jer u pitanju je sudbina Darkwooda i Marcello materijalnome suprotstavlja utjelovljenje duhovnog, kroz lik Tawara ruši san o bogaćenju utjecajne i beskrupulozne grupe bijelih moćnika, kao što je Nolitta srušio Mister-Mistera. Čak radi i jedan odličan, nepredvidiv potez usred priče, ubija starog šamana. Hrabro, nema što. Iako Tawar za nas fanove nema karizmu jednog Mnogoočiju, ipak smo ga zavoljeli tijekom pojavljivanja tako da je njegova smrt izazvala pomalo šokantnu i nelagodnu reakciju.

A sada nevidljivi ubojica (ili ubojice?), jer Toninelli nam ne otkriva sve adute odmah i njihov broj i nakane ostaju misterija sve do zadnje trećine priče, hara Darkwoodom i iz samo njemu znanog mračnog cilja pažljivo bira trenutke svojih nedjela kako bi Zagor postao prvo osumnjičeni, a onda progonjena zvijer, što je odlično Toninellijevo manevriranje kroz radnju, prvo ubacuje tihe sumnje koje uskoro postaju gromoglasne otvorene optužbe i padaju sa svih strana. A u optužbama prednjači Shenankar, budući poglavica Tunicana. Toninelli nam već na početku priče servira Indijanca kao tvrdi orah koji se prvo verbalno suprotstavlja Zagoru. Odlično je prikazano njihovo međusobno kontriranje u razgovoru koji vode prilikom prvog susreta. Malo me podsjetio na Akenata iz priče “Skidači glava“, frajer koji, oprostite na mom francuskom, ne jebe živu silu. Čak su i premise priča slične, tajanstvena ubojstva Indijanaca, ali s jednom distancom; Zagor ovaj put ne može obećati pravdu Indijancima jer ga Toninelli direktno suočava sa posljedicama, stvari se brzo mijenjaju i Zagor postaje lovina a čitatelj u nedoumici; jer kako je moguće da ljudi ginu pokraj njega a ubojicama ni traga ni glasa. Da nisu duhovi u pitanju? Zagor pokušava analizirati situaciju koja ga je zatekla nespremnog, ali najveći problem je što se nema za što uhvatiti, nema oslonac, nema tragova i ne zna protiv koga i kako djelovati, od kuda uopće krenuti? Taj osjećaj nemoći Toninelli pojačava skrivajući naše progonjene junake u dubini jedne tajne pećine, a onda na scenu stupa Tawar.

U priči nema spiritualnih seansi i metafizike, scenarist vuče ručnu kočnicu kod prelaženja dimenzija svijesti i stvarnosti vizijama izazvanim utjecajem gljiva i magije, nema ezoterije i servira nam beta karoten iz mrkve. Ljudi moji, ne bi vjerovali ali ovaj je puta ispravna dioptrija i zdrave oči Tawarove dovele Zagora na trag ubojica. Ali da su perfidno i lukavo ubojice provele svoj pakleni plan svjedoči i Tawarovo ponašanje kada je čak i mudri šaman pomislio da je Zagor opsjednut zlim duhom, pa odlazi na tretman meditacije kod onog jezera, sjećate ga se iz priče “Zagorov gnjev“, u kojoj je potopljeni grad, da potraži odgovore na brojna pitanja koja pritišću mudru glavu šamanovu. Ali Toninelli ne dopušta meditaciju i autogene fore, ona je samo izgovor do dolaženja otkrića jer Tawar, kasnije i Zagor, na vlastite oči gleda kako iz jezera izranja metalno čudovište. Hellingen!!! Povikati će čitatelj u trenutku iznenađenja, vratio se taj prokleti genije zla i sigurno on stoji iza ove paklene urote. Ne, nije Hellingen već četvorica plaćenika s paklenim planom. Četvorica odlično obučenih i opremljenih ljudi za diverzije i atentate. Oni nemaju emocija, bezosjećajni su i hladnokrvni egzekutori, savršeno programirane ubojice, a tu hladnu cjelinu zaokružuje i njihova bezimenost. Jer njihova imena davno su uklesana u nadgrobne spomenike, oni su poput specijalaca i špijuna iz famoznih filmova o crnim operacijama, proglašeni su službeno mrtvima da im se sakrije identitet. Razlikuju se tek po nadimcima koji se odnose na njihove karakterne ili fizičke osobine; Šef, Patuljak, Indijanac i Veliki. Slijedi nam klasično razračunavanje s negativcima koje nas uvodi u njihovu neslavnu sudbinu jer sada su uloge promijenjene, od lovaca postaju lovina, ali tu opet dolazi do izražaja već toliko puta viđena Zagorova naivnost. Želi ih uhvatiti žive, predati vlastima i razotkriti urotu. Priča ima poneki detalj koji mi je zasmetao, npr. podmornica u indijanskom svetom jezeru i nije rješenje koje mi se naročito dopalo. Dakako, priči daje određenu dozu efekta kao svojevrsni „jamesbondovski“ štih gdje zločinci uvijek imaju neko prijevozno sredstvo kojim fasciniraju publiku i u tu svrhu je i ubačena u priču.

Ideja o izazivanju kaosa i rata u svrhu političke moći, zemljišnih špekulacija i bogaćenja nije originalna, čak štoviše, živimo u takvom svijetu, ali u ovoj priči odlično funkcionira do te mjere da čitatelj čak može i nabaciti sumnju da iza ove zlokobne organizacije stoji stari neprijatelj Krojač, pogotovo jer je njegova sudbina ostala pod znakom upitnika. Naravno da nije taj stari smutljivac u pitanju, u stvari, ni ne saznajemo tko se krije iza ove paklene urote tri duga desetljeća, sve do Altarive i Maxija “Nova Verybadova ludost“.

ZS ZS 703/705 Jednooki Jack

ZG ZS 724/726 Rendal mutant

9, 8, 9, 7

Odlican triler, mislim da bi bio jos bolji da su negativci jos duze ostali u sjenci, upravo je prvi dio bio i najinteresantniji. Razotkrivanjem negativaca dolazi do pada kvalitete.

Toninelli se odlucio za hrabar potez kada je ubio Tawara, ipak je on lik koji se pokazao jednim od odanijih Zagorovih prijatelja u vise avantura. Palac gore autoru za ovaj potez.

Sto se tice „nevidljivog“ pokrivaca, pa ako je tako nesto moglo funkcionisati u najnagradjevanijem filmu svih vremena, „Gospodaru prstenova“, zasto ne bi i u ovoj prici. ;)

Inace, u epizodi se pojavljuje i Mnogooki. Ipak, debeli vrac Cayuga je svima ukrao sou, velika Chicova konkurencija i izrazito simpatican tip.

Ono sto je neobicno je to da je kraj otvoren, nismo saznali ko povlaci konce u pozadini. Zaista neobicno za Zagorov serijal.
    10.08.2009
    16:30:00 sati
  • kandraks

9, 9, 9, 10

Sto se mene tice jedna odlicna Zagorova epizoda!!!Posebno mi se svidio fazon sa onim platnima!!!Donatelli vrlo dobar a naslovnice odlicne!!!
    12.08.2009
    22:50:00 sati
    kandraks
  • hua

9, 10, 10, 9

Meni je ova epizoda ostala u vecnom secasnju. Kao mali sam je procitao 10ak puta...
    13.08.2009
    06:34:00 sati
    hua
  • Ukupna ocjena 86%

10, 8, 8, 8

13.08.2009
    22:26:00 sati
    Brdar
  • magirus

10, 10, 9, 8

Odlicna prica, jedna od meni najdrazih iz tog perioda. Interesantno kako niko do sada nije probao da ponudi nastavak i objasni ko je poslao ove ljude. I to je odlicno da ne dobijemo novu glupost kao sa Tkacom
    15.08.2009
    14:45:00 sati
    magirus
  • bristova

8, 8, 8, 7

Dobra Zagorova epizoda.Jako dobra recenzija :)
    07.09.2009
    15:45:00 sati
    bristova

10, 10, 10, 10

ODLICNO!!!!
    16.09.2009
    08:56:00 sati
    misa
  • Ferri

9, 9, 9, 9

18.09.2009
    08:15:00 sati
    Ferri
  • tiberije

10, 10, 10, 10

Ovo mi je jedan od omiljenih Toninenelijevih scenarija sa sve zahvaljujuci ovim ekstra obucenim diverzantima koji polako pletu mrezu oko njega a da on nije svestan sta se dogadja. Inace za ovaj strio je vezana jedna zanimljiva anegdota, naime neke tamo 1999 sam bio cimer toko studiranja sa jednim deckom koji mi je rekao da mu je jedna od stvari iz detinjstva koje su ostale neresiva engima, upravo ova epizoda Zagora, jer obzirom da nije procitao treci nastavak nije znao kako su Zagoru smestali ovi diverzanti. Naravno na kraju sam mu doneo strip i uspeo sam da mu resim bar tu jednu od mnogih enigma mladosti:):)
    08.10.2009
    07:52:00 sati
    tiberije

7, 7, 7, 8

Solidna Tonniellijeva priča. Zanimljivo je sa kakvim se profesionalcima susreće Zagor. Donatelli dosta  slabiji u ovom vremenu.

01.02.2010
    02:37:00 sati

9, 9, 8, 7

Ova priča mi se dopala od samog starta, izuzetno zanimljiva, dobro ispričana, drži tenziju do samog kraja! Moram pohvaliti recenziju jer tek sam sada vidio da dobra recenzija može podstaknuti da drugačije vidite neke stvari. To je samo pojačalo dobre utiske o ovoj epizodi!

25.12.2010
    18:55:00 sati
    malek
  • kucak

10, 10, 10, 9

Intrigantno s učestalim osjećajem viseće nevidljive opasnosti.

25.04.2011
    13:59:00 sati
    kucak

7, 6, 7, 7

Davno sam citao ovaj strip, ali nije ostavio neki utisak na mene. PROSEK.

12.06.2011
    12:27:00 sati
    zebrina glava

7, 9, 8, 8

Volim priče u kojima Zagor bude nešto nepravedno osuđen, kada mu autoritet pada i kad se mora boriti i za osobnu nevolju a ne samo za druge. Sviđa mi se kako je okarakteriziran Šenekar jer je pravi pošten ratnik koji ne vjeruje slijepo Duhu Sa Sjekirom a s druge strane nije onaj tipični "usijana glava" koji jedva čeka ispas glavna faca.

U scenariju je Toninelli hrabro ubio Tawara što je jedan veliki plus jer me je to pogodilo. Baš mi je bio bed zbog toga. Tawar je idealni lik za tako nešto, jer se jesam vezala za njega, a opet nije bitan poput npr. Tonke ili Doca. Scene s Chicom i vračem Cayuga su nezaboravne. LOL

14.06.2011
    16:57:00 sati

9, 3, 10, 6

Ja sam isto cijelo vrijeme mislio da je ubijeni Tavar isti onaj koji je spasio Zagoru život, i nekoliko puta se pojavio u raznim epizodama. Tim više mi je jako čudno da je tako jednostavno prikazano njegovo ubojstvo bez ikakve drame. I bio bi red da se spomene Tavar i njegova prethodna pojavljivanja u kontrarecenziji ukoliko netko bude napisao jednu. Inače sama priča je živa klasika, Zagor kakvog volim i Donatellijev crtež u najboljem izdanju.

19.11.2011
    21:16:00 sati
  • Ukupna ocjena 54%

5, 3, 8, 6

21.05.2012
    10:34:00 sati

9, 10, 8, 7

27.12.2012
    23:50:00 sati
  • sergej773

7, 9, 6, 8

18.03.2013
    13:30:00 sati
    sergej773

10, 7, 7, 1

Donatelli je ovdje puno lošiji nego u ranijim radovima, a priča i scenarij (iako ponegdje pomalo šepa) su više nego solidni s odličnom idejom s prekrivačima u boji poda. Mislim da je kasnije još jednom upotrebljena ta fora s prekrivačima, ali ne znam gdje. Naslovnice jad i bijeda.

22.08.2013
    07:08:00 sati

8, 8, 9, 6

Zanimljiva epizoda, priča kakvu dosad nismo vidili. Naslovnice nisu nešto, druga je posebno glupava.

06.09.2013
    07:59:00 sati
  • Ukupna ocjena 79%

8, 8, 8, 7

29.09.2013
    10:54:00 sati
    Nedo

10, 9, 9, 10

Odlican "whodunit", nesto sto je Tonineli izvodio bolje nego bilo ko u Zagorovom stafu.  Prica pocinje zanimljivo, i svako novo misteriozno ubistvo nas vuce sve vise i vise u dubinu tajne, a pogotovo kad je Zagor neopravdano optuzen, tu je fora jos i bolja.  Ovo me malo podsjecalo na drugu Zagi epizodu, "Love na Covjeka/Klanac Bijele Smrti", gdje smo slicno kao i ovdje, vidjeli Zagora kao bjegunca koji je pogresno optuzen za ubistvo ljudi koje nije pocinio.  Onaj Shankar je odlican lik, i veoma dimenzionalan; nije bas zao, ali nije bas ni dobar, a to ga cini veoma napetim tipom u ovoj prici.  Donatelli je ovdje veoma dobar, a Ferrijeve naslovnice su vrh.  Sve odlicno uradjeno, bez previse mana.

27.11.2013
    08:38:00 sati
  • ZagorXXL

10, 10, 7, 7

Priča i scenarij odlični,naslovnice nisu nešto a Donatelli kao crtač mi nije dobar.

20.12.2013
    18:13:00 sati
    ZagorXXL

8, 6, 7, 7

Priznat ću da je epizoda dinamična, ali koliko ste ju samo nadijelili s najvišim ocjenama, nevjerojatno. Ona ideja s plaštevima je zanimljiva, ali nisam baš siguran koliko je istovremeno uvjerljiva. Ali u redu, malo naivnosti je u Zagoru oduvijek trebalo znati progutati.

Ono što me smeta je vezano uz scenarij, npr. objašnjenje ubojstva onog vrača tijekom proslave. Znači, indijanac se uvuče u logor i pošalje tog vrača Zagoru, rekavši mu da ga Zagor nešto treba. Dok ovaj ide prema Zagorovom šatoru, indijanac brzo predloži dvojici indijanaca iz vračeva plemena da, onako, otiđu malo do vrača. I ovaj tada nekako uspije prestići ta dva indijanca, naići na njihova vrača točno u trenutku dok ovaj ulazi u Zagorov šator i prije Zagorove reakcije zabija mu nož u leđa te bježi taman prije nego oni indijanci naiđu. Koji je ovo menadžment vremena, nema šta.

Eh da, onaj Zagorov bijeg iz klanca je smiješan. Cijelo pleme indijanaca ga dočeka na izlazu, na ravnom terenu, naoružani kopljem, puškama i noževima i na kraju ne samo da ga ne uspiju uhvatiti, nego im on još ukrade konja i odjaše u zalazak. Opet kažem, ne smeta me malo naivnosti, ali ovo je sad već krajnje neuvjerljivo. Nije me se ni kraj nešto previše dojmio, odnosno smrt vođe zločinačkog tima.

Ukratko, prvi dio vrlo dobar, kasnije se sve pretvara u nekakav prosječan uradak.

Donatelli je ovdje solidan, nikad kod mene nije previsoko kotirao, ali mislim da je i on imao boljih dana, ovdje je često nedovoljno truda uložio u ikakav prikaz prirode. Zapravo, mislim da nije bilo nijedne vinjete na kojoj sam zadržao pogled.

Ferri solidan, prva naslovnica je dosta bolja od druge.

18.07.2014
    00:25:00 sati
  • Ukupna ocjena 68%

5, 7, 8, 8

15.08.2014
    18:17:00 sati
    Eddie Monsoon

6, 4, 7, 6

Prica, koliko god potencijala imala,al ako se to scenaristicki lose izvede,pisi propalo. Crtez,ok. Naslovnica,totalno los kolor.

19.09.2014
    12:02:00 sati

9, 9, 10, 9

Odlična priča,tajanstvena i napeta do kraja i sviđa mi se što se na kraju nije otkrilo tko stoji iza svega ovoga.

21.09.2014
    20:32:00 sati

9, 8, 7, 6

30.12.2014
    00:25:00 sati
  • igor 12

8, 7, 7, 6

triler,pravi pravcati triler koji te drži u neizvjesnosti i ne možeš ga prestati čitati do samog kraja.

velike zamjerke recenzentu zbog nespominjanja Tawara

06.02.2015
    14:43:00 sati
    igor 12

7, 7, 8, 8

Ovo je već iznad prosjeka. Nema većih grešaka iako je plan, ruku na srce , kompliciran. Jedina mi je zamjerka lako izvedeni zadnji bijeg dvojice razbojnika na kraju ali trebalo ih je nekako ušutkati zauvijek jer se Toninelli nije želio baviti dubljim prokopovanjem, tj. njihovom smrću Zagor je izgubio mogućnost da ikad dođe do nalogodavaca.

30.06.2015
    13:32:00 sati
  • caramba

10, 8, 9, 8

I ova epizoda spada u Toninellijev vrh. Nekoliko fantastičnih scena i misteriozna ubojstva koja te jednostavno tjeraju da čitaš dalje i saznaš što se zapravo događa i kako misteriozni ubojica nestaje. Tawarova smrt je jedan od najhrabrijih scenarističkih poteza u serijalu. Detalj koji mi se posebno svidio je ona tajna pećina u kojoj su se sakrili Zagor i Čiko nakon bijega iz sela Tunicana. Donatelli je posao odradio u svom stilu, dakle odlično!

23.08.2015
    15:18:00 sati
    caramba