300

Brendon

300 BP 1 | 100 str.

300 Spartanaca pod vodstvom kralja Leonide, savršena ratna mašinerija, pokušat će učiniti nemoguće. Branit će čast i samostalnost Grčke od perzijske vojske kralja Kserksa I. u klancu Termopil. Žrtvujući se do zadnjeg čovjeka, do zadnje kapi krvi, njihova djela ući će u legendu!

• 300
    300 BP 1
  • 300
    300 KLO_SP 20

• 300
    300 DH 1

• Miller je bio parcijalno inspiriran filmom "The 300 Spartans" iz 1962. Prikazuje događaje koji su se odvijali oko poznate bitke Spartanaca i Iranaca kod planinskog klanca Termopil odnosno "Ognjena vrata" 480. pr. n. e.
  • Svi događaji opisani su u povijesnoj knjizi antičkog povjesničara Herodota "Povijest", gdje on traži uzroke grčko-perzijskih ratova te opisuje nastanak i razvoj perzijske države, povijest Egipta, Feničana i grčkih kolonija u Maloj Aziji.
  • Strip je doživio i filmsku ekranizaciju 2007. "300" redatelja Zacka Snydera.
  • Dark Horse najavljuje za 2011. godinu prequel pod radnim nazivom "Xerxes" odnosno "Kserkso". Očigledno će glavni lik stripa biti glavni negativac iz 300, perzijski kralj Kserkso. Pravi Kserksov izgled baziran na perzijskih reljefima pokazuje čovjeka s dugom, bujnom i kovrčavom kosom te bradom, no kod Millera izgleda kao gologlavi trans/metroseksualac opsjednut piercingom.
  • Miller se okušao i kao redatelj, te snima komercijalno propalog "Spirita", a dugonajavljivani Rodriguezov "Sin City 2" nikako da izađe!
  • Kada Leonida baca perzijske glasnike u zdenac nakon što mu ovi traže dar zemlje i vode, kao znak pokoravanja, to je također događaj i fraza koji se vezuju uz spartanskog kralja Leonidu I. ("Iskopajte ih sami, na dnu zdenca. ")
  • Tko vlada Spartom? Sparta je po državnom uređenju bila formalno oligarhijska država, specifična po tome što sadrži elemente monarhije kao i demokracije. Na državnom vrhu paralelno su vladala dva kralja, čija je vlast bila apsolutna samo tijekom vojnih pohoda kada bi jedan kralj vodio vojsku, a drugi ostajao u Sparti brinući se za unutarnje državne poslove. Poslije pohoda i tijekom mira oba kralja odgovarala su za svoje postupke pred vijećem efora, peteročlanim vijećem izabranim na godinu dana. Smatrani su nadzornicima i imali su velike ovlasti - mogli su izricati kazne kraljevima uključujući i smrtnu. Tijekom vremena moć efora se uvećavala pa su tijekom petog stoljeća imali praktično vrhovnu vlast u Sparti.
  • Ime spartanskog izdajice Efialtesa na grčkom znači "noćna mora".
  • Perzijski besmrtnici bili su elitna vojna jedinica u doba ratova Ahemenidskog Perzijskog Carstva, dok su u doba mira služili kao kraljevska garda iranskim velikim kraljevima. Besmrtnici su uvijek brojali točno 10.000 vojnika, a ime su dobili po tome što bi u slučaju pogibije, bolesti ili starosti određenog člana na njegovo mjesto došao novi vojnik. Članovima tih elitnih jedinica mogli su postati isključivo Perzijanci, Medijci i Elamiti. Budući da su trenirani od rođenja prema strogim vojničkim pravilima i da su sudjelovali diljem svijeta u brojnim bitkama, često ih se smatra najkvalitetnijim vojnicima antičkog doba. Miller ih je prikazao kao japanske nindže obučene potpuno u crno sa srebrnim maskama, i katanama kao oružjem kojeg koriste.
  • 300 je inicijalno objavljivao Dark Horse Comics kao mjesečno izdanje u pet dijelova, počevši od svibnja 1998. Naslovi su redom bili Honor, Duty, Glory, Combat and Victory. Serijal je osvojio tri Eisner Awards 1999. g.: Frank Miller za "Best Limited Series" i "Best Writer/Artist", Lynn Varley kao "Best Colorist". Sveščice su bila izdane kasnije kao integralni HC 1999. godine.
  • Na 68. stranici (5. poglavlje) Dilios priča o Maratonu, još jednoj od bitaka Grčko-perzijskih ratova iz 490. g. pr. Kr. gdje su Grci odnijeli pobjedu. Odlična priča za dizanje morala!
  • Lik Diliosa djelomično je temeljen na stvarnoj povijesnoj osobi Aristodemu. Prema Herodotu, on je bio jedini preživjeli Spartanac iz bitke kojega je Leonida maknuo iz čete zbog upale oka, ne ranjenog oka kako je to Miller prikazao. Aristodema su smatrali kukavicom sve dok se nije iskupio boreći se napola slijep i umrijevši tijekom bitke kod Plateje godinu dana kasnije, gdje je perzijska invazija konačno bila zaustavljena.
  • Srpsko izdanje sadrži i opširan tematski tekst "Borićemo se u hladu - Miller peva Herodota" Zorana Stefanovića.
  • Ne bi bilo zgorega spomenuti i knjige koje Frank Miller preporučuje za daljnje čitanje: "Ognjena kapija" Williama Goldinga, Herodotova "Povijest", "Termopili: bitka za zapad" Ernlea Bradforda, "Zapadnjački način ratovanja" Victora Davisa Hansona.
  • Vidi trailere za strip 300, i film 300!
  • 300. Deecayeva recka na recenzentskom pištolju! ;)

Herodot… Na Millerov način…

Krećem od pretpostavke da je većina vas upoznata s opusom ovog strip-autora, scenarista i crtača, Franka Millera, čija djela oduševljavaju i zahtjevnije poklonike stripovske umjetnosti. A vjerojatno i užasavaju poklonike hiperrealističnog crteža i old-school superheroizma. Stripaši s naših prostora mogli su se sresti s njegovim Daredevilom već osamdesetih godina u Eks almanahu, no da bi upoznali i ostale uspješnice trebalo je još dodatnih dvadesetak godina. Srpski Beli Put utabao je put ovom autoru svojim grafičkim novelama, a nadamo se objavljivanju i ostalih uradaka (Beli Put – DK2, Fibra – Millerov Daredevil opus, Algoritam – Elektra assassin). Iako već 30 godina prodrmava na momente učmalu (američku) i klišejiziranu strip-scenu koja je zatrpana stotinama redovnih izdanja raznih izdavača, starih, novih i osvježenih likova, širokom krugu ljudi izvan stripovskog miljea postaje poznat, vjerujem, zahvaljujući odličnim filmskim ekranizacijama svojih uspješnica u novom tisućljeću. Možda možemo za start uzeti Nolanov reboot franšize Mračnog viteza u "Batman Početak" i njegov nastavak "Vitez tame" koji su sadržavali djeliće elemenata i atmosfere Batmana iz Millerovog opusa. Slijedi opako fenomenalni "Sin City", (btw. čiji nastavak se već dugo vremena najavljuje) u režiji Roberta Rodrigueza, da bi kao kruna došla i ekranizacija epskog stripa "300" o 300 neizmjerno i ludo hrabrih Spartanaca koji su kod Termopila zaustavili, barem na određeno vrijeme, napredak gigantske perzijske vojske. Dostupno je i odlično srpsko integralno izdanje "300" s opsežnim komentarom na kraju stripa.

Marš Spartanaca

Krajem devedesetih (godina prošlog tisućljeća), između Sin Cityja i nadolazećeg nastavka Dark Knighta, Miller je izdao povijesnu fantaziju temeljenu na povijesnoj Bitki kod Termopila. Priča i crtež će kao i uvijek biti "and now something completelly different". Miller je jedan od autora koji je riječ "lakonski" doslovno i provodio u svojim stripovima. Likovi koji ne pričaju puno, djeluju instinktivno, a njihove radnje nerijetko bivaju predstavljane skoro "underground" kadriranjem i montažom. Crtež se naslanja na grafički izraz "Sin Cityja", uz dodatak boje. Uz Spartance i vezujemo riječ lakonski, stoga nije ni čudno što je Miller tako efektivno znao iskoristiti sve one grandiozne izjave koje je Herodot stavljao u usta svojim besprijekornim junacima. Pogledajmo samo radi primjera sljedeći pasus, on govori o časti, dužnosti, slavi, odanosti, ponosu, i s daškom humora za kraj.

Leonida: "Nema uzmaka. Nema predaje. TO je Spartanski zakon. A po spartanskom zakonu, ostat ćemo stajati, boriti se i umrijeti." "Započelo je novo doba. Doba velikih djela. Doba razuma. Doba pravde. Doba zakona i svi će znati da ga je 300 Spartanaca branilo do posljednjeg daha. "
Stelios: "S tobom smo gospodaru. Do smrti. "
Leonida: "Ništa vas nisam pitao. Demokraciju prepusti Atenjanina, momče. "

Kralj Leonida

Crtež i scenarij su u potpunosti Millerovi (poput Ronina i uglavnom Dark Knighta), a kolor je radila njegova dugogodišnja partnerica Lynn Varley. Izdanje je izlazilo na stranici veličini dvostruko većoj od normalne stranice, pa se tako nemojte iznenaditi kad kupnjom domaćeg integrala dobijete nestandardno i neuobičajeno izdanje. Miller je ovim djelom pokupio i mnoge nagrade, a popularnost filma naknadno je poboljšala prodaju i reizdavanje albuma. Kako Miller uvijek pokušava biti originalan i drugačiji, što po formi, temama ili sadržaju, takav je slučaj i ovdje. Crno-bijeli "Sin City" eksperiment dosegao je veliku popularnost, fatalni i tragični likovi redali su svoje sudbine iz broja u broj, no zašto opet ne stvoriti nešto potpuno drugačije? Gledajući crtež 300, umjesto izražajnih pin-up stranica s izrazitim crno-bijelim kontrastima koje smo konstantno mogli sretati u Sin Cityju, ovdje se one u predivnom koloriranju pružaju praktički na dvije strane, a zapravo su na jednoj. Dodatkom boja i ovakvih "duplerica" stvara se efekt kinematografskog ili slikarskog platna, nižu se odvojene slike koje pričaju sekvencijalnu radnju. Za vremenski brže ili detaljnije sekvence rabi manje kućice unutar velikih panoramskih pravokutnika. Boja poput bajkovitog Ronina, izražajni pin-upovi poput Sin Cityja, kadriranje poput Dark Knighta. Drugačije, ali opet Millerovo…

~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~
Bitka kod Termopila (povijesna faktografija)

Odigrala se kolovoza ili rujna 480. pr. Kr., a dio je većih ratnih sukoba na području drevne Grčke, poznatijih kao Grčko-perzijski ratovi ili Perzijski ratovi. Na početku 5. stoljeća Perzijsko Carstvo krenulo je u kažnjenički pohod protiv Grčke, a Sparta se općenito smatrala vođom helenskog saveza. Naime, razlog je bila odmazda za atensko poticanje Jonskog ustanka u Maloj Aziji, gusarenje nad perzijskim brodovima u Egejskom i Sredozemnom moru, grčko razaranje hrama u Sardu (perzijska satrapija), te kao ispravka neuspješne prve vojne ekspedicije koju je poveo veliki kralj Darije I. Veliki. Razloga je bila napretek; a zapravo, kao da je za rat potreban razlog. Ratovi započinju 499. pr. Kr. i traju punih 50 godina, sve do 449. pr. Kr. Sastojali su se od dvije velike ekspedicije - Darija Velikog (490. pr. Kr.) i njegova sina Kserksa I. (480.-479. pr. Kr.). Završile su razaranjem grada Atene usprkos jakim grčkim otporima u nizu pojedinačnih bitki.

Spomenuta bitka održala se kraj prolaza Termopila (Ognjena vrata), gotovo istovremeno kad i pomorska bitka kod Artemizija. Sukobljene strane bili su savez grčkih polisa predvođenih Spartom i Perzijsko Carstvo. Atenski general Temistoklo predložio je da se Perzijance pokuša zaustaviti istodobno kod prolaza Termopila na kopnu i kod tjesnaca Artemizija. Grčki plan bio je neutralizirati perzijsku brojčanu nadmoć koristeći prirodne uske prolaze poput Termopila koji je od planine do morskih litica bio širok svega 14m i u kojem se mogla boriti samo grupica od obje vojske. Unatoč hrabrom pokušaju suprotstavljanja nadmoćnijoj vojsci, Perzijanci su porazili grčke snage te nastavili napredovati prema jugu gdje su u znak odmazde spalili polise Atenu i Eretriju. Kserkso i većina vojske se potom vratila u Perziju prvenstveno zbog pobuna u Babilonu, dok je u Grčkoj ostavljena manja vojska pod vodstvom generala Mardonija, koje su ujedinjeni Grci napali i porazili godinu dana poslije kod Plateje.
Izvor wikipedia

~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~

"300" protiv 300.000

Nazivi pet poglavlja nose termine na kojima se temeljilo spartansko društvo i odgoj - "Čast", "Dužnost", "Slava", "Borba" i "Pobjeda" (odnosno Honor, Duty, Glory, Combat, Victory). Prvo poglavlje "Čast" započinje skoro pa in medias res, tijekom marša prema Termopilu… Četa od 300 Spartanaca, zbijenih i čvrstih kao jedno nerazdvojno tijelo, jedan mišić koji će pokušati preokrenuti sumanuti omjer!

Dilios, lokalni pjesnik i odličan narator priča tijekom predaha oko vatre priču o inicijaciji mladog kralja Leonide, koji je kao dječak golim rukama morao zaraditi status ratnika Spartanca. "Vratit će se kao Spartanac. Ili uopće neće. " Većina sličnih primjera u prvom poglavlju, inicijacija, borba sa mladim Steliosom, kraljevom reakcijom na perzijske glasnike, pričaju nam priču o kralju Leonidi, beskompromisnom vladaru, bogovskom ratniku i momentima ljudskosti i pravednosti naspram svojih ljudi. Kroz prvo poglavlje čitatelj može naslutiti i parcijalno zaključiti kakva je Sparta društvo i kakvi je ljudi nastanjuju. Primijetimo i da je među Spartancima golotinja uobičajena i normalna, što ih čini vrlo liberalnim u tom pogledu. Pred sam kraj poglavlja svjedoci smo Leonidinog misaonog povratka na događaje kojima je on, kralj Sparte, odbio predaju na naizgled krajnje nekonvencionalan i "nelogičan" način (povijesno je postojao dogovor da će Grci odbiti Perzijske ponude):

Perzijski glasnik: "Ovo je svetogrđe! Ovo je bezumlje! "
Leonida: "Ovo je Sparta! "

Kserkso

Drugo poglavlje "Dužnost" opet vraća misli nemirnog Leonide na nedavne sramotne trenutke u hramu na planini, gdje mu izobličeni efori ("bolesne, rodoskrvne svinje", kako ih Leonida naziva) poručuju da ne smije ratovati na praznik Karneja, usprkos velikoj perzijskoj prijetnji. No, kralj niti slučajno nije naivan, zavarat će Bogove, zavarat će lakomu zakonodavnu vlast i naposljetku djelovati prema svojoj dužnosti Spartanca i kralja! On i njegovih 300 ratnika "prošetat" će na Sjever. Pridružuju im se Arkađani i svi zajedno dolaze do "Ognjenih vrata" da bi vidjeli kako oluja i more uništavaju perzijsko brodovlje. To im ulije snagu…

Treće poglavlje "Slava" uvodi tragični lik grbavca Epijalta, Spartanca po rođenju, no odbačenog zbog svoje abnormalnosti. Leonida, opet mudar i razborit, testira Epijaltovu sposobnost obrane štitom i suočava ga s okrutnom istinom. Smisao spartanske falange je održavanje neprobojne borbene formacije, gdje svaki štit štiti čovjeka ispod i pokraj njega. Lanac je jak koliko je jaka njegova najslabija karika, a Epijalt, zbog svoje urođene mane, on bi bio ta karika. Poglavlje kao i obično sadrži dobar dio spartanskih, lakonskih, mudrosti koje kao da izlaze iz Herodotovih usta. Leonida i dalje uporno odbija (čitaj: ubija) glasnike, a nadolazeća grmljavina na pomolu znači samo jedno - započinje borba! Poglavlje završava Leonidinim odgovorom na ultimatum Perzijanaca (predaju oružja), koji se zapravo pretvara u otvoreni poziv na borbu:

"Perzijanci! … Dođite po svoje!"
(što je zapravo meni osobno nespretan prijevod u srpskom izdanju, jer originalni odgovor Spartanaca glede predaje oružja glasi lakonski "Dođite po njih!")

Četvrto poglavlje, "Borba". Bitke divljaju prvog dana, no to ne sprečava perzijskog kralja Kserksa da Leonidi osobno ponudi još jednu šansu za predaju. Zid od mrtvih Perzijaca zbuni napadajuće Besmrtnike, elitnu kraljevu gardu, nakon čega upadaju u smrtonosnu zamku. Još jedna pobjeda pobudi u kralju Leonidi sjajno svjetlo nade. Daleko na horizontu, no ipak nade. "Čak i kralj sebi dopušta tračak nade. Možemo držati ognjenu kapiju. Možemo pobijediti…" No avaj, već u sljedećem kadru sudbina pokazuje nove karte, a one nagoviještaju – izdaju!

"Pobjeda" je zadnji čin ove tragedije koja priča o slavi i besmrtnosti spartanskih junaka… Usprkos hrabrim pobjedama nad perzijskim legijama, Spartanci nisu očekivali izdaju od jednog od svojih. Grbavac Epijalt, odbačen od svojih, prihvaćen od neprijatelja, u želji da nekome bude koristan i poštovan "otvara stražnja vrata" koja Perzijanci koriste kako bi okružili naše junake. Iako u bezizlaznoj situaciji, vidjevši da izlaza nema, pokušavaju očajnički potez, spremni umrijeti. Pomirili su se sa svime, ulaze razgaljeni u borbu, znajući da idu u besmrtnost, jer će se slava njihove hrabrosti i požrtvovnosti pričati iz generacije u generaciju.

Spartanci: "Upamtite nas!"

Za kraj…

Originalne sveščice sadrže i pisma čitatelja koji su dobili prijevremena izdanja, i ona su u skoro 99% pozitivna, skoro da autora ne uzdižu u nebo! Samo je jedan od "čitatelja" kritizirao Leonidinu homofobičnu napomenu o homoseksualnim Atenjanima, kad je općepoznato da su i Spartanci također bili pristaše istih običaja. To se također čak štoviše i poticalo jer se na taj bolje i čvršće zbližavalo ratnike u bitki. Navodi se da je to primjer Millerovog nepoznavanja činjenica antičke povijesti (skupa s nekim drugim činjenicama). Millerov respons je obrana činjenicom da su sami Grci izmislili riječ "licemjerje", zašto ne bi na taj način ismijavali hedonističke Atenjane za koje su oduvijek smatrali nižim ratnicima od Spartanaca. Na wikipediji možete naići na zapis da je gornju izjavu iznio sam Alan Moore, može biti, jedino ako se u pismu potpisao pseudonimom. Diskutabilno je također i autorovo opredjeljenje stavljanja fokusa na idealiziranje slobodnog spartanskog duha naspram invazije civilizacije temeljene na ropstvu, što zapravo potencira i povlači paralelu sukoba zapadnog (civiliziranog i slobodoumnog) i istočnog (robovlasničkog i totalitarnog) svijeta. Kao da Grci (ili po današnjem geopolitičkom trendu, Amerikanci) nisu vršili ekspanzije, osvajanja, i bili robovlasničko društvo. Nakon izlaska filma "300" Iranci su to u medijima tumačili kao "američki invaziju na Iran", zbog netočnog prikazivanja Perzijanaca u duhu suvremenstva i zbog isključivog prikaza rata sa Spartanskog aspekta. Kao odgovor na sva možebitna odstupanja od povijesnih činjenica uvijek se može potegnuti pravo na autorsku literarnu slobodu tijekom kazivanja nekih događaja, jer na kraju krajeva, ovo nije povijesni udžbenik! Kako god bilo, 300 je fini vizualni "prepjev" Herodotovog Termopila koji ističe sve važne momente iz tog krucijalnog sukoba, slavi sve one kvalitete koje su antički narodi stavljali na prvo mjesto. I uzdiže heroje, slobodne ljude, na pijedestal besmrtnosti – a da bi se to moglo ostvariti, potrebna je ultimativna žrtva. Život.

300 veličanstvenih

~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~

Kratki tečaj lakonskih izreka za početnike…

Pridjev "lakonski" danas se upotrebljava u jeziku za opis jezgrovitog i kratkog načina govora, npr. lakonski izraz ili lakonski kratko (Laconica brevitas). Izraz dolazi i drevne Grčke, a onda je označavao ljude iz Sparte (iliti Lakonije) koji su bili vrlo škrti na riječima. Na temelju sljedećih najpoznatijih primjera brzo ćete ući u štos! (Opširnije vidjeti na wikipediji)

1. Kad su spartanci išli u rat, žene koje su držale do časti bi im rekle: "S njim ili na njemu" - pokazujući na štit. (300, str. 24.)
2. U trenutku kad u Termopilima Spartanci iščekuju dolazak Perzijanaca, stiže im Trahinjanski glasnik i priopćava da neprijatelja ima toliko da će njihove odapete strijele sakriti sunce. Brz odgovor dao je spartanski vojnik Dijanek – "To je dobro, barem ćemo se boriti u hladu. " (300, str. 38.)
3. Kada se Filip II. Makedonski sa svojom vojskom približavao Sparti, dao je (prema legendi) prenijeti im sljedeću prijetnju: "Ako pobijedim u ovom ratu, gorjet će vaše kuće, gradovi će vam biti u plamenu, vaše žene će biti udovice i zauvijek ćete biti roblje. " Spartanci, koji su bili škrti na riječima, odgovorili su samo jednom riječju: "Ako". Dobavljeno iz "http://hr.wikipedia.org/wiki/Lakonski"
4. "Dobro se najedite… Jer nas večera čeka u paklu! " (300, str. 67.)
5. Izjava "Dođite po svoje! ", koju izgovara Leonida kao odgovor na zahtjev Perzijanaca da predaju oružje, također je povijesna izreka. Prema Herodotu, a preuzeo ju je prvi grčki vojni korpus kao moto. (grčki - "molon labe")

8, 10, 9, 9

Odličan strip, jaka priča - Miller u svom vrhunskom izdanju!

20.05.2011
    08:26:00 sati

9, 9, 9, 9

Spartans! Ready your breakfast and eat hearty, for tonight we dine in hell!

20.05.2011
    08:51:00 sati
  • Amos

10, 9, 9, 10

Au!! Izvrstan strip! Posebno ove vodene boje, majstorski. Jedna od najjačih izjava ikad: Borit ćemo se u hladu!!! Dee, odlična recenzija, daj ih još!

20.05.2011
    10:12:00 sati
    Amos
  • Leonid

10, 10, 10, 10

Ja moram biti subjektivan hehe,savršenstvo.

20.05.2011
    12:07:00 sati
    Leonid
  • Felagund

9, 9, 8, 9

Rijeci su ovdje suvisne

20.05.2011
    13:37:00 sati
    Felagund

10, 10, 10, 10

Fenomenalan strip

Prica odlicna a crtez jos bolji

20.05.2011
    14:13:00 sati
    Kandrax
  • Sneaksie Thiefsie

10, 10, 10, 10

Za poneti na pusto ostrvo...

20.05.2011
    16:33:00 sati
    Sneaksie Thiefsie
  • Rick Deckard

10, 8, 8, 9

21.05.2011
    16:18:00 sati
    Rick Deckard

10, 10, 10, 10

Neverovatan i spektakularan strip...neponovljivo remek delo...kad pomislim da je sam strip filmskoj ekipi bio scenarij...to dovoljno govori!

21.05.2011
    16:49:00 sati
    draskomisterno
  • Vlaadisha

9, 7, 10, 9

22.05.2011
    01:50:00 sati
    Vlaadisha

10, 10, 10, 10

KAo i bitka za Siget.

05.06.2011
    15:22:00 sati
  • Obi-wan

10, 10, 7, 9

27.06.2011
    18:33:00 sati
    Obi-wan
  • masija

10, 10, 10, 9

10.08.2011
    18:48:00 sati
    masija

9, 9, 10, 10

Samo jedna mala ispravka vezana za zanimljivosti: naime, autor Ognjene kapije (Gates of fire) je Steven Pressfield!

O Milleru - teško da mogu reći nešto novo... Retkost je da neki autor može da se podiči tako jakim ličnim pečatom koji karakteriše svaki njegov rad, kao Miller. Definitivno jedan od mojoj malenkosti top 10 stripskih umetnika.

I hvala DeeCayu na saglasnosti da se ovaj odličan tekst nađe na stranicama revije Kiša! ;)

p.s. Inače, 300 i Povratak Mračnog viteza su (ako ne grešim, tu je još samo Hogar!) jedina izdanja Belog puta koja su rasprodata, a usledio je i njihov reprint! Tome su sigurno bitno doprineli filmovi, doduše, ali je Miller svakako poznat i van stripskih krugova kod nas, što nije tako čest slučaj. A obzirom da najbolje - Daredevil - tek sledi... :P

02.10.2011
    18:02:00 sati

8, 8, 6, 9

Crtez mi ovdje uglavnom smeta.  Nije bas maestralan kao kod vecine Americkih izdanja.  Vinjete su velike, i boje mi se svidjaju, ali na vecini stranica uopste nisam mogao da pratim sta se upravo desava, i ko koga jebe (ionako ih je vecina ovih spartanaca gola citavo vrijeme).  I naravno, ovo je ipak sto puta bolje od onog Snyderovog filma, koji je, makar za mene, bio totalni promasaj.  Prica i scenarij su dobri, ali da je crtez vise mocniji, ovo bi bilo puno bolje.  Sta ces, ne moze sve biti pun pogodak, ali moram priznati, ako nista vise, da je ova graficka novela veoma ambiciozna, nema sta.

16.08.2012
    17:12:00 sati
  • Ukupna ocjena 50%