Robovi Zanzibara

Zekanove hvalevrijedne pustolovine

AW PPHR 1 | 96 str.

Adam Wild je škotski istraživač i avanturista, i kao svi njegovi sunarodnici ne voli kad ga zovu Englez, pa čak ni Britanac, iako nema ništa protiv da uzme novac od te iste Britanije (Kraljevsko geografsko društvo) za istraživački posao koji nikad ne završi. Od tog novca je kupio malu radnju koju je otvorio na hridi, 100 metara od obale Zanzibara, gde i živi sa svojim pomoćnikom Makibuom, bivšim robom. Kada se jednog dana pojavi italijanski grof, Narciso Molfetta, koji traži vodiča da ga prati na putu koji je mnogo godina ranije prošao David Livingstone, Adam iskoristi priliku da zauvek napusti Zanzibar, ali ne pre nego što poruši sve mostove za sobom, tj. obračuna se sa lokalnim kriminalcima i trgovcima robljem.

• Robovi Zanzibara
    AW PHPR 1

• Gli schiavi di Zanzibar
    AW SR 1

• Prvi broj u Italiji izašao je 04.10.2014.
  • Ovaj strip je u Srbiji objavljen u saradnji dve izdavačke kuće: Phoenix Press i System Comics. Prvi broj izašao je u aprilu 2015. Zajednički projekti izdavača nisu novost u Srbiji. Naročito kad obe kuće imaju nešto da ponude. System Comics je uložio gro sredstava, a i već su sarađivali, na drugim projektima, sa mnogim domaćim crtačima koji su sad članovi AW staffa. Phoenix Press je prevashodno zadužen za tehnički deo. Pošto prava mogu biti ustupljena samo jednom izdavaču, izbor je pao na PP, koji trenutno ima manje ugovornih obaveza.
  • Manfredi je jedan od najplodnijih SBE scenarista, samo za Magičnog Vetra napisao je gotovo 130 scenarija. Kasnije je stvorio i dve mini serije: „Skriveno Lice“ i „Shanghai Devil“. Pisao je i epizode za mnoge druge serijale: Dylan Dog, Tex Willer, Nick Raider...
  • Manfredi nastavlja da pripoveda o periodu koji je mnogo puta dosad obrađivao, druga polovina XIX veka.
  • Alessandro Nespolino je tokom karijere crtao: Lazarusa Ledda, Nicka Raidera (2001-2004), Brada Barrona (2005-2006)... Prvi put sarađuje sa Manfredijem, 2007. godine, na mini serijalu „Skriveno lice“. A 2009. crta svoju jedinu epizodu „Magičnog Vetra“ (MV 125), da bi kasnije ponovo uskočio u staff „Shanghai Devila“.
  • „Adam Wild“ će imati poveći crtački staff, od čak 14 crtača, među kojima je i veliki broj iz Srbije: Darko Perović, Vladimir Krstić Laci, Zoran Tucić, Stevan Subić... Lacija i Tucića je upravo Perović preporučio Manfrediju. Sa dolaskom Siniše Radovića, crtački staff je kompletiran i više neće biti novih primanja.
  • Enrique Breccia, jedan od najvećih svetskih crtača, uradio je naslovnicu za specijalno limitirano izdanje prvog broja „Adama Wilda“, pravljeno za strip festival Lucca Comics & Games 2014. Za vreme festivala, prodato je odličnih 10000 primeraka.
  • U prvoj sezoni (12 epizoda) avanture će se odvijati u 5 afričkih zemalja. Najviše u Tanzaniji.
  • Adam Wild likom podseća na još jednog člana Kraljevskog geografskog društva – Dextera Greena, koji je 50 godina ranije učestvovao u nekoliko Zagorovih avantura.
  • 2014. godine su startovala dva Bonelli serijala čiji su junaci stvoreni po likovima australijskih glumaca: Lukas (Eric Bana) i Adam Wild (Errol Flynn).
  • Prvi film koji je, kao dete, gledao Gianfranco Manfredi, bio je „Avanture Robina Hooda“. To je film koji će obeležiti karijeru Errola Flynna i koji će ga zauvek zacementirati kao najveću zvezdu avanturističkih filmova.
  • (1*) Errol Flynn je krajem tridesetih godina XX veka bio na vrhuncu karijere. Sumrak je počeo 1942. sa skandalom (suđenje za statutarno silovanje dve maloletnice) koji ga je držao na naslovnim stranama novina, rame uz rame sa Drugim svetskim ratom. Flynn se na sudu branio da nije znao da su te devojke bile maloletne. U isto vreme je prošvercovao treću maloletnicu iz Meksika i držao je sakrivenu u svojoj hollywoodskoj vili, i to dok je suđenje još bilo u toku. Kasnije je sve priznao i rekao da je naučio lekciju. Umro je u zagrljaju svoje petnaestogodišnje devojke, dok mu je supruga kod kuće čuvala decu. A da, presuda je glasila: „Nije kriv“.
  • Bilo je samo pitanje vremena i koji će mu od njegovih poroka prvi doći glave; malarija zarađena u mladosti, alkohol u takvim količinama da ga je na snimanju filmova ubrizgavao u voće iako mu je poslednjih 5 godina života otkazivala jetra, višedecenijska zavisnost-dnevne doze morfijuma i heroina (kokain je uzimao samo rekreativno). Na kraju je pobedu odnela navika neprestanog pušenja, što je dovelo do zagušenja krvnih sudova i konačnog srčanog udara u 50. godini.
  • Str. 10, grof Molfetta iznosi Wildu planove za svoju ekspediciju koja bi pošla Livingstoneovim putem i razjasnila misteriju njegove smrti. David Livingstone (1813-1873), škotski misionar, borac protiv ropstva i legendarni istraživač koji je otkrio zapadnom svetu mnoge do tada nepoznate afričke oblasti. U svojoj najčuvenijoj ekspediciji (potraga za izvorom Nila), nestao je u srcu Afrike na 6 godina i pretpostavljalo se da je mrtav, sve dok ga nije pronašao drugi čuveni istraživač, Sir Henry Morton Stanley, u Tanzaniji 1871. godine.
  • (2*) Poslednja velika spasilačka ekpedicija koju je vodio H.M.Stanley u Congu (1886-1890) je ostavila iza sebe mnogo leševa. Navešću samo jedan manji incident: Stanleyjev čovek od poverenja je kupio jedanaestogodišnju devojčicu i poklonio je lokalnim kanibalima, čisto da bi mogao da dokumentuje i skicira lokalne kulinarske običaje. Ta ekspedicija je kasnije poslužila kao inspiracija Josephu Conradu za njegovo najčuvenije delo: „Heart of Darkness“(1899).
  • Str. 18, Adam navodi podatak da je u Zanzibaru ropstvo ukinuto 1873, ali i da se dalje sprovodi krišom i to pod nadzorom Arapa. Zanzibar je u XIX veku bio centar arapske trgovine robljem.
  • Str. 23, pominje se Sultan od Zanzibara. 1890. godine Zanzibar je postao protektorat Ujedinjenog Kraljevstva Velike Britanije, a ne kolonija.
  • Str. 40, pominje se cirkus Barnum kao glavni kupac crnog roblja. P.T.Barnum i njegov cirkus su ovde prikazani kao negativci koji eksploatišu stanovnike Afrike, i to podjednako ljude i životinje. Ljudski zoološki vrtovi su bili popularni, naročito u Evropi i Sjedinjenim državama. Ali Barnum je umro 1891. godine, tj. dve godine pre radnje ove epizode. A te 1893. cirkus je vodio novi vlasnik James Bailey. Naravno to ne mora biti Manfredijeva greška, jer i decenijama kasnije, kada je Barnumov cirkus promenio mnogo imena i vlasnika, on je i dalje ostao sinonim za „Najveću predstavu na svetu“. Još za života je njegova autobiografija bila drugo najprodavanije štampano delo u Americi (odmah iza Biblije).
  • (3*) Zahtev crtačima da što više odstupaju od Bonelli rešetke je ujedno i jedini koji je Manfredi uputio. On je poznat po tome da daje maksimalnu slobodu svojim crtačima. Čak mu neki i ne šalju table u olovci, već odmah tuširane. Manfredi je jedan od retkih autora koji crtež stavlja ispred scenarija.
  • (4*) Bonelli rešetka je prvi put isprobana 1952. godine u Texovim reprintima. Mnogo godina kasnije kad je i poslednji kaiš (striscie) prebačen u rešetku, Sergio ju je postavio kao standard za sve buduće serijale. Prvi stidljivi pokušaji da se razbije su se pojavili još u „Pričama sa Divljeg Zapada“ i kasnije u „Kenu Parkeru“. Sa dolaskom sve većeg broja mladih autora, povećavao se i broj strukturnih inovacija na novim serijalima (Martin Mystere, Dylan Dog). Ipak najveće udaljavanje od tradicije je pokušano na serijalu „Nathan Never“, ali zbog slabog prijema kod tradicionalne publike, brzo se odustalo od prevelikog eksperimentisanja. Tako da su do dana današnjeg Bonelli rešetka, kao i Bonelli format ostali zaštitni znaci SBE.
  • POSLEDNJE VESTI: Mesec dana pošto je ova recenzija završena, ali ne i poslana na objavljivanje, stigla je vest da je serijal ukinut. Na festivalu „Kragujevac ComicCon year five“, 5.7.2015, Manfredi je saopštio da će se „Adam Wild“ završiti sa 26. brojem. Tako da su se moja negativna predviđanja iz recenzije ostvarila mnogo brže nego što sam i ja mislio. Poslednju, 26. epizodu će crtati Vladimir Krstić Laci.

Adam Wild nije običan istraživač i antropolog. On je borac protiv ropstva i rasizma. Ali ne zbog verskih uverenja, kao što je to bio Livingstone, već ima taj urođeni osećaj za slobodu i socijalnu pravdu koji je ključna karakteristika klasičnih avanturističkih heroja.”
Gianfranco Manfredi

Novi Bonelli serijal, “Adam Wild”, je trenutno i poslednji odobreni “ongoing” serijal. Ovo “ongoing” će naravno biti pod velikim znakom pitanja, bar narednih meseci dok se ne saznaju prvi prodajni rezultati. Tišina nam govori više od bilo kog izveštaja, zato i nisam preveliki optimista, jer je u pitanju tradicionalni Bonelli, koji će teško prići najuspešnijem Manfredijevom junaku, Magičnom Vetru. Što nas ne treba da spreči da uživamo u afričkim avanturama, dokle god traju.

Manfredi je napravio pun pogodak sa izborom Afrike za avanture svog novog junaka, jer osim Tarzana i Fantoma, nema mnogo stripova čija se glavna radnja događa ovde. Iako tačna godina nije precizirana, po opštim podacima koje dobijamo (Livingstone je umro pre 20 godina), dolazimo do zaključka da je u pitanju 1893. godina.

Da bi ovaj serijal uopšte bio odobren, Manfredi je morao da ispoštuje zahtev Sergija Bonellija koji je hteo da vidi još jednog klasičnog avanturističkog junaka. Da ne bude mračan, izmučen i komplikovan kao njegovi prethodni protagonisti, Ned Ellis i Ugo Pastore. Zato je i stvorio lik u stilu starih Hollywoodskih zvezda, tj. uobraženi heroj koji i u žaru borbe zadržava širok osmeh na licu; koji odmah prelazi na suštinu, bez nepotrebnog objašnjavanja svojih namera. Tako da je i ovde nastavljena Bonelli tradicija preuzimanja fizičkog izgleda poznatih glumaca.

Adam Wild je osmišljen po liku Errola Flynna, glumca najpoznatijeg po ulogama u mnogobrojnim avanturističkim spektaklima 30-tih i 40-tih godina prošlog veka. Iako su lako mogli izabrati i neke druge favorite tog vremena; Clark Gable (Mogambo) i Stewart Granger (King Solomon’s Mines, The Last Safari) prvi padaju na pamet, ali s obzirom na sam karakter Adama Wilda, Flynn mu je svakako najbliži. Tu ne mislim na uloge koje je igrao, već na privatni život koji je često bio daleko zanimljiviji od njegovih „screen persona“. I Errol Flynn je bio avanturista, pijanac i ženskaroš. Ipak neke njegove tamne strane su opravdano izbacili (skandali sa krađom nakita i silovanjem maloletnica (1*)), a neke totalno okrenuli: Adam Wild mrzi robovlasnike - dok je Flynn u mladosti učestvovao u trgovini robljem, s čim malo ko može da se pohvali u XX veku. U svom petogodišnjem lutanju po Novoj Gvineji, hvatao je crnce po džungli, zarobljavao ih i posle prodavao duvanskim plantažama, gde su ih koristili za prinudni rad, uz standardnih 16 sati rada i jedan obrok dnevno.

Interesantno da Errol nikad nije dobio priliku da igra velikog afričkog lovca/vodiča. Kada je William Holden odustao od glavne uloge u filmu „The Roots of Heaven“ (1958), Errol se ponadao da će konačno dobiti šansu, ali nažalost, John Huston mu je ponudio samo sporednu ulogu pijandure, dok je glavna otišla Trevoru Howardu. „Top billing“ je naravno i dalje bio Flynnov.

Errol Flynn

Adam Wild

Za razliku od Magičnog Vetra, Adam je mnogo otvorenija knjiga i čini se da u skorije vreme neće biti neke nadgradnje, jer se takvi likovi (od stare SBE garde, najsličniji je Mister No) retko menjaju. To naravno ne znači da Wildova prošlost ne krije mnoge tajne koje će vremenom isplivati na površinu, a neke od njih možda imaju veze sa poslednjom Livingstoneovom ekspedicijom. Taj očigledni nedostatak karakterne dubine, Manfredi je nadomestio mračnim nijansama. Adam je uvek nasmejan, uživa u životu i ne razmišlja šta će doneti novi dan. U isto vreme je i prek-nagao, sa sopstvenim, surovim, osećajem za pravdu. Ne libi se da puca u leđa čoveku koji beži od njega, ili da golim rukama zadavi nenaoružanog starca i za taj zločin okrivi nekog trećeg. Posle “Lukasa”, ovo je još jedan noviji serijal koji nije stegnut cenzorskom rukom Sergija Bonellija, pa smo konačno pošteđeni bezgrešnih junaka koji stotinu puta razoružavaju protivnike tako što im iz ruke, metkom izbijaju revolvere. U SBE-u su na kraju ipak prihvatili činjenicu da najveći deo njihove čitalačke publike čine muškarci stariji od 30 godina, zbog čega i jedan ovakav tradicionalni serijal mora da ima bar neki novi momenat da bi opstao.

Manfredi nas od prve table baca u avanturu, scenario drži pažnju i brzo se čita. Ipak u prvi plan iskače pokušaj da se napravi savremeni pristup priči, bez mnogo objašnjavanja i bez nolittanskih prologa, tako tipičnih za Mister Noa, gde se detaljno predstavlja istorijat zemlje, grada, pa i ljudi koji će se pojaviti na sledećim stranicama. I pored toga, odmah su se pojavile kritike da je serijal suviše običan i strogo utisnut u Bonelli kanon. Ne bih se složio sa tim, jer taman kad pomislite da je prva avantura gotova, sledi obrt i još akcije. Ta završnica je po meni ključna, jer bez nje bi se moglo pričati o još jednom dečijem „limunada“ serijalu. Upliv politike u pozadinu priče je minimalan i nadam se da će tako i ostati. Vešto je izbegnuto i patetično moralisanje i držanje poletnih govora pri oslobađanju robova. Sve to čini „Adama Wilda“ avanturističkim serijalom bez granica i za sve uzraste.

Teško je zaključiti samo po jednoj epizodi, ali izgleda da je Manfredi pripremio gomilu zanimljivih likova koji će biti nerazdvojni Wildovi pratioci u narednim pričama. Za sada se izdvaja italijanski grof Molfetta, kao glavni sidekick budućih avantura. Naravno odmah se primećuju sličnosti grofa sa Willyjem Richardsom, poznatijim kao Poe, sidekickom Magičnog Vetra. Iako je ovde Manfredi okrenuo sklonost prema dobroj kapljici ka glavnom junaku, ali u daleko blažoj meri.

Ostali kandidati za sidekicka su: Makibu-Adamov dotadašnji najbolji prijatelj, Sam-mornar koji dobija napad savesti i prelazi na Wildovu stranu, Amina-Bantu princeza ratnica i Londo-njena desna ruka. Ako na njih dodamo i desetak oslobođenih robova, dobijamo neobično veliku grupu, koja bi mogla da se pogubi u pozadini budućih epizoda (kao preveliki broj preživelih putnika u seriji “Lost”). Iako ovaj put nije u pitanju mini serijal, Manfredi ima iskustva sa kompaktnom narativom, pa je moguće da kontinuitet neće biti jak, već će svaka epizoda biti avantura za sebe.

Kroz celu prvu epizodu, glavni likovi se okupljaju i spremaju za ekspediciju. To je sve odrađeno u pozadini Adamovih avantura tako da čitalac zaboravi da glavna radnja još nije ni počela. U svakom slučaju i ovde možemo očekivati podelu po sezonama, gde će prvih 12 brojeva činiti jednu zaokruženu celinu (možda baš o Livingstoneu i mitskoj potrazi za izvorom Nila).

Misterija oko pravog izvora Nila traje do današnjih dana. Iako je i dalje na snazi teorija da je pravi izvor otkrio John Hanning Speke između 1858. i 1860. godine, kad je otkrio i imenovao Victorijino jezero. Ipak, naučne ekspedicije se i dalje organizuju, i s vremena na vreme se pojave nove tvrdnje koje “pravi” izvor šetaju stotinama kilometara dalje i u više okolnih zemalja.

Šta god da je prava istina, tema za strip je zanimljiva i otvara Manfrediju mnogobrojne mogućnosti za scenarije. Još jedan čuveni istraživač, Sir Henry Morton Stanley, bio bi odličan negativac sa kojim bi se Wild mogao sukobljavati. Jeste da je u to vreme, posle ozloglašene spasilačke ekspedicije u Congu (2*), napustio Afriku, a dve godine kasnije postao važna figura u parlamentu Velike Britanije… Ali uz minimalne scenarističke slobode sve je moguće, pa čak i da pronađu živog Livingstonea. Ja prvi ne podnosim u stripu prekrajanje istorije, ali pošto tačna godina i nije navedena, sve opcije su otvorene.

Alessandro Nespolino je i ranije sarađivao sa Manfredijem, tako da ovde nije trebalo nešto mnogo menjati, samo su severno-istočnu Afriku („Skriveno Lice“) zamenili sa ovom južnijom varijantom. Nespolino je osmislio konačni izgled Wilda i čudi me da njemu nije ponuđeno da radi i naslovnice. Čist i detaljan crtež je na visokom nivou, vidi se uticaj rada za francuske izdavače. Zbog svoje posvećenosti kvalitetu, mesečno nacrta tek 10-15 tabli, što znači da ćemo ga viđati samo jednom godišnje u serijalu, i to, nadam se u ključnim epizodama.

Nespolino održava isti kvalitet likova iz vinjete u vinjetu, bez obzira na ugao „kamere“. Što je jako važno jer sam navikao da mnogim crtačima puca crtež čim im protagonisti pređu iz profila u anfas. Anatomski crtež je par puta popustio, delovao stegnuto, naročito u prvih dvadesetak tabli, ali van toga, zaista nemam zamerki.

Nespolino je (na Manfredijev zahtev (3*)) ovde razbio tradicionalnu Bonelli rešetku (4*) koliko god je mogao. Išao je tako daleko da nećete naći niti jednu njihovu standardnu tablu od 6 jednakih kvadrata. A u isto vreme je izbegao prelivanje crteža preko okvira jer to ipak ne bi pristajalo ovom najmodernijem staromodnom Bonelli serijalu. I pored crno-belog crteža, zbog širine pojedinih vinjeta, na momente imate osećaj kao da gledate Tehnicolor filmove rađene u ranom widescreenu pedesetih godina prošlog veka. Upravo u takvom kadriranju i dužini pojedinih scena, do izražaja dolazi Manfredijevo iskustvo stečeno radom u filmskoj industriji.

Manfredi i Nesspolino su koristili obimnu istorijsku dokumentaciju da bi što vernije dočarali svaki detalj: arhitekturu, izgled brodova, odeće... Oružje koje se koristi je prevaziđeno i pripada mnogo starijem periodu nego sama radnja. Što je još jedan odličan detalj, jer sigurno u Zanzibaru nisu uvozili najnovije modele pušaka i pištolja nastalih posle Američkog građanskog rata (1861-1865).

Još jedan Manfredijev stari saradnik je pozvan da se pridruži novom timu, Darko Perović. Perovićeva naslovnica je odlična, jednostavna, a opet bogata detaljima i najvažnije - pogađa suštinu prve epizode.

Magija otkrivanja novih svetova kroz stripove je, sa pojavom interneta, zauvek nestala. Osećaj koji nas je prožimao dok bi nas Mister No svojim Piperom vozio iznad bespuća amazonske prašume je neponovljiv. Svet se tada činio velikim i misterioznim, ali današnjim generacijama je neshvatljivo da smo mi sredinom osamdesetih imali samo dva TV kanala, naravno državna, gde se u okviru školskog/obrazovnog programa emitovao tek po neki dokumentarac od kojih se u sećanje najviše urezao britanski, legendarni “Opstanak” (Survival/The World of Survival). Uz po koji film ili knjigu, to je bio naš jedini ulaz u divlju lepotu afričke savane.

Danas sve to imate na dohvat ruke, kliknite mišem ili upalite jedan od bezbroj kablovskih kanala. Serijal “Adam Wild” bi pre 30-40 godina sigurno postigao veliki uspeh, ali u današnje vreme - teško. Naravno, za ljubitelje Crnog kontinenta, ovo je obavezno štivo, a za nostalgičare… ma nas i ne moram pominjati, mi smo ga već kupili. Za ostale topla preporuka, jer ovakvi stripovi se više ne prave.

Gospodo, ono što je za vas avantura, za mene je obična šetnja. Ono što je za mene avantura, za vas bi bila sigurna smrt!”
Adam Wild

• udarnik007

6, 7, 10, 9

Kaj reči. Crtež OK, priča ništa novo. No, simpatično u svakom slučaju.

Meni se sviđa.

06.08.2015
    19:16:00 sati
    udarnik007

7, 7, 8, 6

Bravo na iscrpnoj i detaljnoj recenziji! ;) Slabo sam popratio nastanak ovog serijala pa su mi neki detalji bili nepoznati. Adam jest malo drugačiji tip junaka za razliku od izmučenih Uga i Magičnog, i iako je rađen u tradicionalnoj maniri, ima dovoljno zanimljivih karakteristika u njemu da bude svjež i zanimljiv. Iako je junak-pozitivac, ne preza do hladnokrvnog ubojstva odnosno čiste egzekucije. Naravno da su u pitanju robovlasnici koje ne treba žaliti, no ponekad me povuče onaj pacifistički ton Bonellijevih starih serijala. Ima humora, akcije, povijesnih činjenica, uglavnom svega što sadrži i inače Manfredijev serijal. No kako je napomenuo recenzent, bliži je starim romansiranim pustolovnim filmskim junacima. Nespolino odličan (sviđa mi se detaljizma i estetika), naslovnica kako-tako... Uglavnom, fin početak za jedan pustolovni serijal.

06.08.2015
    19:46:00 sati
  • Korg

7, 7, 10, 8

Dugo sam čekao nekog Bonellija s radnjom u Africi. Ovaj kontinent nudi mnoge tajne, neistražene teritorije, mitove i legende i mnogo, mnogo opasnosti, te kao takav je nepresušan izvor ideja, pa me čudi kako Crni kontinent nije više iskorišten. No, i to se lagano mijenja. Prvi broj me nije oduševio, ali ni razočarao. Nespolino odličan! Vjerujem da će u epizodama koje dolaze i Manfredijevi scenariji doseći visoku razinu.

07.08.2015
    00:57:00 sati
    Korg
  • danielp

9, 10, 10, 9

U početku me strip nije privlačio..Crna Afrika (više volim Daleki Istok ili D.Zapad), a i sama faca i ime Adama Vajlda su mi sucks (ofucani osmeh Klerk Gejbla) ali sam ga ipak kupio iz radoznalosti.

Sad, posle čitanja mogu reći da je mnogo bolji od Skrivenog Lica i Shangai devila-a. Radnja glatko teče, nema nepotrebnih dialoga, a i nazire se već nekoliko story arc-ova što sam uvek cenio kod stripa. Mislim da toga nema u Saguaru i zato mi je AW možda najbolji od ovih New Age Bonelli-a. Interesantno je kako AW sakuplja članove ekspedicije, kao u RPG Fantasy svetovima: Ekscentrični grof, mladi pomoćnik, Bantu princeza i njeni podanici, Američki crnac mornar...

Story Arc-ovi koji se naziru su:
    - Razlog AW-ove ekspedicije u srce Afrike
    - Makibu-ova osveta
    - princeza Amina i njeno pleme
    - Priča mornara Sema
    - A mislim da će biti još reči o Arapinu Dakiju koji je završio u ćuzi

Jedva čekam nastavke (dvojka je isto na nivou keca), a nadam se da će ga uskoro biti

07.08.2015
    14:13:00 sati
    danielp

7, 8, 8, 7

07.08.2015
    17:06:00 sati

7, 7, 7, 8

Solidan strip ali od scenarista kakav je Gianfranco Manfredi ocekivao sam mnogo vise. Verovatno je to zbog postavke stripa koja mi ne odgovara, nikad nisam bio ljubitelj velikih filmskih avanturistickih spektakl filmova.

Daleko je ovo od Magicnog vetra.Crtacki ce ovaj serijal da bude fantastican, sto se vec vidi u narednom broju koji crta raspolozeni Perovic. Nespolino mi nesto nije legao previse dobro, deluje mi neatmosfericno.

Serijal se prati videcemo sta donose novi brojevi.

Thekide svaka cast na recenziji, uzivao sam citajuci je,  ovako treba da izgleda svaka recenzija prvog broja nekog junaka, vidi se da si se svojski trudio i kopao za informacije jer ja dosta ovoga sto si ti naveo uopste nisam imao pojma.

07.08.2015
    20:04:00 sati
  • Cromwell

7, 7, 9, 7

U recenziji se sve rečeno, za prvijenac je ovo i više nego solidno. Moram priznati da sam očekivao Mističnu Afriku, jbg, jeka Magičnog još uvijek odzvanja stripovskim mikrosvijetom. No nekako ne sumnjam da će u naredniim epizodama Manfredi utkati i dašak nadnaravnog. Nije problem niti da serijal ostane prizemljen, Afrički ambijent je zanimljiv i bez toga. Stoga serijal pratim i dalje a čitam samo za ljetnih dana. Odlična recenzija btw

08.08.2015
    09:01:00 sati
    Cromwell
  • Magic Wind

9, 9, 9, 9

Veoma simpatičan strip!

08.08.2015
    20:57:00 sati
    Magic Wind
  • krem

8, 9, 9, 8

Nije loše za prvi broj.

08.08.2015
    22:54:00 sati
    krem

4, 5, 7, 6

Totalni retro junak, ne znam zasto je SBE-u bilo ovako nesto uopste potrebno. Wild kao strip je mogao da funkcionise sedamdesetih i osamdesetih godina, u danasnje vrijeme je vec unaprijed osudjen na propast. Da zlo bude vec on mi je najantipaticniji lik ove izdavacke kuce ikad.

24.08.2015
    08:00:00 sati

10, 10, 10, 10

Novi serijal, novi likovi, nova područja, sve nešto novo.. A ipak, pomalo staro :)  Meni se sviđa.. Žao mi je ako je stvarno ukinut, jer je (po meni) sa radnjom smještenom u Crnoj Africi, imao puno predispozicija da traje..

Što se mene tiče, kupovat ću sve dok ga SC i Phoenix Press budu objavljivali.. A njih inače moram pohvaliti na odličnoj kvaliteti izdanja..

Crtež je odličan (barem u ovom prvom broju), a naslovnica još bolja..

27.09.2015
    14:33:00 sati
  • raic1922

9, 7, 8, 7

Za sad dobro, ništa spektakularno, u sljedećim brovejima očekujem mnogo. Crtež vrlo dobar, ne pršti dinamikom, ali ništa se više nemože zamjerit. Naslovnica solidna

01.05.2016
    00:37:00 sati
    raic1922

6, 8, 9, 7

Nije mi baš neki koncept. Jednom kad netko napiše remek-djela poput Skrivenog Lica i Shanghai Devila očekivanja vam narastu, no Manfredi i dalje ima taj spisateljski žar kojim i jednu običnu priču učini dovoljno dobrom da vas zainteresira za serijal.

Nespolino standardno dobar, a Perovićevu naslovnicu kvari prosječan kolor.

02.06.2016
    17:30:00 sati