Trullallà-là-yeh

Alan Ford

AF MAVSP 3 | 120 str.

Grupa TNT odlazi na kolektivni godišnji odmor u švicarskom seocetu Trullallà-là-yeh. Tamo se na Planini Toalet-papira nalazi crveni runolist čija se vrijednost procjenjuje na 100.000 američkih dolara. Na našim agentima je da ga pronađu prije gusarice Shirley.

• Trullalla-la-yeh
    AF MAVSP 3

• Deveti specijal originalno je izašao u srpnju 1995. godine. U prosincu 2019. g. epizoda je objavljena i u boji kao 594. broj redovne serije.
  • Jedini specijal koji Borgis nikad nije izdao na našim prostorima. Objavio ga je samo srpski izdavač Maverick iz Kraljeva kao treći broj special edicije, te je do danas to jedan od najteže nabavljivih Alan Fordova.
  • Jedini specijal na kojem cijela grupa odlazi na odmor. U svim ostalim na odmoru su isključivo Bob i Alan.
  • Planinski runolist (Leontopodium alpinum) je zeljasta biljka trajnica iz porodice glavočika. U Europi raste u planinskim predjelima, a u brojnim državama (pa tako i Hrvatskoj) je zakonom zaštićena vrsta.

Opleti šalove, šarene kapice,
Tople džempere i vunene rukavice.

Bijelo dugme - "Hajdemo u planine"

I sve je to samo ne još jedan uobičajeno dosadni specijal na koji smo navikli. Naime, već smo ustanovili da postoje dvije grupe posebnih izdanja Alan Forda: one gdje likovi iz serijala tumače likove najpoznatijih svjetskih književnih djela, a također i one gdje Alan i Bob odlaze na zasluženi godišnji odmor koji mjesto uglavnom zauzima uz obalu. U toj drugoj skupini ova epizoda čini lagano odstupanje. Specijal čiju recenziju čitate poseban je po tome što je jedini u kojem cijela grupa odlazi na kolektivni odmor, i to ne bilo gdje nego u planinsko selo smješteno u Švicarskoj.

Priznat ću vam, obzirom da je dugo vremena i za mene ova epizoda predstavljala misterij nad misterijima (em zato što je nigdje nisam uspio nabaviti, em zato što nitko drugi o njoj nije ništa suvislo komentirao), maštao sam kako se radi o možda najboljem specijalcu uopće. Mislim, svi pripadnici najopakije grupe tajnih agenata odlaze napuniti pluća friškim planinskim zrakom. Snijeg, skijanje, grudanje, mećava… Lagano poigravanje sa svime ovime i već smo dobili kvalitetnu priču. Nažalost, moja očekivanja bila su prevelika i na kraju sam ostao razočaran.

Od svih dijelova najdraži mi je još bio putovanje do odredišta. Torpediranje iz američkih podmornica u Hamburg, a zatim let Grunfovim avionom za mene su definitivni vrh, iako moram priznati da sam se tek tu nabrijavao na ono što me čeka u nastavku. Taj pilot iz oba svjetska rata još je jednom pokazao kako se iz malih prihoda mogu napraviti velike stvari ako se zna pravilno rukovati novcem. Druga pozitivna karakteristika je, dakako, crtež. Za jednu zimsku avanturu Perucca je pogodio zimsku atmosferu baš onako kako treba. Osobno sam, kad već nisam imao čega dobrog za pročitati, uživao u jednostavnim ali simpatičnim kadrovima koje nam planinsko seoce može ponuditi.

Nije izostalo ni klasnih podjela - Njegova Visost, skupa sa svojim bratom po lukavosti Sir Oliverom, spava u luksuznom hotelu, a preostali članovi noć će provesti u kolibici. Pričajte što hoćete, ali radije bih bio u ovako ugodnoj, skučenoj i toploj nastambi nego nekakvom hotelu, taman imao šest zvjezdica. A kako i ne bi kad se Perucca svojski potrudio da ju dočara.

Naravno, kako su stranice odmicale, bilo je samo pitanje vremena kada će se pojaviti jedna i jedina Shirley. Sisata gusarica koja je zamijenila Vegetu miješajući se u svaki Alanov i Bobov odmor. Već po naslovnici sam mogao znati da će je biti i ovdje, no zapanjujuće je zapravo kako i nije bila toliko iritantna. Vjerojatno zato što je sama izvedba toliko loša da i nije mogla puno pokvariti.

Za početak, moram opravdano nagrditi Bunkera. Ako se već odlučio na zajednički odmor cijele grupe, zašto je pobogu izbacio Šefa i Jeremiju iz igre već pri prvom koraku koji su napravili u potrazi za runolistima.

Znam da su nepopravljive lijenčine, ali bar ovdje, kad se već odlučio na drukčiji pristup, nije ih morao bataliti na samom startu (a ni Grunf nije preživio puno duže).

Drugo što me zasmetalo je svojevrsni epizodni running gag, debeli tip kojem Bob Rock svaki put skoro složi grobno mjesto. To se kroz epizodu ponavljalo i kad je trebalo i kad nije, a scena kad ga Bob sravni sa zemljom pa zamota kao tepih te se on odrola pritom skupljajući snijeg na sebe da bi na kraju srušio kuću je previše neuvjerljivo upotrijebljena, čak i za Alan Forda. Imali smo je prilike vidjeti dosad (sjetite se Frita i Fruta), ali ovaj kontekst je potpuno promašen.

Iako cijela sveska odiše neinventivnošću, tek o završnom dijelu ne treba trošiti riječi. Klasična otimačina za crveni runolist kojeg pronađe Bob, ali mu ga ukrade Shirley. Alan ju zatim pokuša zaustaviti, oboje se skljokaju da bi Sir Oliver uskočio u pomoć Alanu, ali ih sve zafrkne debeli tip od maloprije koji osim što je naprasit je i naoružan. Sve da bi se na kraju ispostavilo da je crvena boja na runolistu farba??? Tek je ovo najveća provala. Kojom metodom je runolist u najvećoj planinskoj selendri, u pukotini brda čije ime doslovno znači 'tariguz', ofarban u crveno? Na logičan način zaključena je i ova epizoda, zapravo u stilu kojim je i ona sama ispripovijedana.

Neću vas lagati, očekivao sam više. Po prvi puta sam od neke novije (ako se može uopće tako nazvati) epizode očekivao više. A dobio sam specijal koji se, u najboljem slučaju, može svrstati u prosjek nesretnih popratnih izdanja Alan Forda. Plitka i neuvjerljiva ideja, k tome još i neuspjelo razrađena, s koliko-toliko humora i sasvim korektnim crtežom s čim se i jedino može pohvaliti. Šteta, moja maštanja su bila potpuno suprotna od onog što sam dobio. Ali opet, ako već ja nisam mogao uživati, uzmite i vi strip u ruke, barem skenirano izdanje, i pročitajte ga uz peć svoga doma, sa šalicom vrućeg čaja pored sebe, dok vani u noći tiho pada snijeg (malo morgen)… Tko zna, možda vam upravo zbog tog ugođaja i konačni dojam bude bolji, možda je i zamišljeno da se tako konzumira. Možda…

AF SP 1 Božićna priča

7, 6, 7, 9

Eh, ovo je bilo davno... Prva epizoda Alana Forda koju sam pročitao, trebalo bi da je to bilo 1997. Nije loša priča.