Safari bez veze

Alan Ford

AF SA 107/108 | 240 str.

I do toga je došlo, grupa TNT je otputovala na mini odiseju. Nakon što su u prošlosti imali zadatke po Europi, Južnoj Americi i Australiji, ovaj put dolaze i do Afrike i Japana. Dvodijelna afričko-azijska avantura u kojoj upoznajemo neke nove (ne)prijatelje i svjedočimo povratku nekih starih neprijatelja.

• Bal vampira
    AF MV 3
  • Safari bez veze
    AF SA 107
  • Daj daj samuraj
    AF SA 108
  • Safari bez veze
    AF SS 134
  • Daj, daj, samuraj
    AF SS 137
  • Safari bez veze
    AF SS 356
  • Daj, daj, samuraj
    AF SS 362

• SAFARI ALLA ROGNA
    AF SR 107
  • DAI,DAI,SAMURAI
    AF SR 108

• Grupa TNT putuje u Afriku i zatim nenamjerno u Japan.
  • U epizodi Safari bez veze na str. 63 Broj Jedan čita knjigu "Moji poslovi" od Max Bunkera, dok je Piffa nacrtao sebe u liku mornara koji komunicira s Bob Rockom na str. 69-74.
  • Povratak baruna Wurdalaka i njegove bande vampira. Zadnji put su viđeni u epizodi Vampiri u New Yorku, a slijedeći put će biti viđeni tri godine kasnije u epizodi Wurdalak je opet žedan.
  • Prvo pojavljivanje samuraja. Slijedeće će se odviti u epizodi Gužva na sastanku (broj 148).
  • Španjolsko–američki rat naziv je za oružani sukob koji se 1898. godine vodio između SAD-a i Španjolske. Povod za izbijanje sukoba bio je neriješen status Kube na kojoj se tada vodio rat za nezavisnost od Španjolske, a glavni uzrok je bilo nastojanje SAD-a da se nakon desetljeća izolacionizma krajem 19. st. nametne kao velika svjetska sila na račun oslabljene španjolske kolonijalne imperije. Rat je formalno završio mirovnim sporazumom u Parizu kojim je Kuba stekla nezavisnost, iako pod de facto američkim protektoratom, a Filipini, Guam i Portoriko postali su dio SAD-a.
  • Burundi je država u istočnoj Africi bez izlaza na more. Graniči s Ruandom na sjeveru, Tanzanijom na istoku i DR Kongom na zapadu. Prema nekim podacima Burundi je najsiromašnija zemlja na svijetu. Opterećuju ga, kao i susjednu Ruandu, etnički sukobi većinskih Hutua i manjinskih, ali povijesno dominantnih Tutsija. Iako je područje od 1899. postalo dio njemačke kolonije Njemačka Istočna Afrika, u prvom svjetskom ratu 1916. koloniju su osvojile belgijske snage. Država je proglasila nezavisnost 1962. god, a Mwami Mwambutsa IV. je proglašen kraljem.

Vjetrovito vrijeme stvara nevolje stanovnicima New Yorka, pa tako i djelatnicima stanovite Cvjećarnice i njihovom starom uspavanom susjedu. Taj nesnosni vjetar ne sprečava posjetu Aliprandusa Aliprandisa, starog prijatelja Broja Jedan. Uskoro saznajemo ne samo da Aliprandus Njegovoj Visosti duguje lovu, nego da je zadnje godine proveo u Africi kao profesionalni lovac. Lovcu je potrebna pomoć. Naime, sklopio je iznimno povoljan ugovor s jednim zoološkim vrtom i jednom uvoznom tvrtkom da im nabavi divovske krokodile, dugačke sedam metara. U Burungi (ovdje se očigledno aludira na Burundi u istočnoj Africi) navodno postoji jedno mjesto, nedovoljno istraženo, gdje ima mnogo takvih krokodila. Plan je da zvijeri s najkvalitetnijom kožom prodaju tvornicama, a ostatak zoološkom vrtu. Moguća zarada trebala bi biti manje bogatstvo. Nakon što paralitičar odbije pomoći lovcu u njegovom naumu, ovaj iz rukava baca kartu kojom starog bradonju dovodi u neugodnu situaciju. Naime, Aliprandus u svom vlasništvu posjeduje ugovor iz Španjolsko-američkog rata za vrijeme kojeg su njih dvojica krijumčarila oružje. Čini se kako je Broj Jedan oružje prodavao Španjolcima, pa bi po njega bilo pametnije da taj komad papira ne padne američkim vlastima u ruke. Bez nekog prevelikog izbora, Broj Jedan odluči financirati Aliprandiusovu ekspediciju i pratiti ga na njegovom putovanju u društvu Alana Forda i Boba Rocka. Na brodu Kaiman agenti otkrivaju kako se u lovčevim sanducima ne nalazi lovačka oprema nego pješadijsko oružje. Brkati Aliprandus se očito vratio onome što je najunosnije, krijumčarenju oružja, ovoga puta namjenjenog zaraćenim stranama u istočnoj Africi. Na kraju krajeva, ne govori se bez razloga u narodu da djeca dilaju drogu, a veliki dečki oružje.

Sredina 70-ih godina prošlog stoljeća je vrvila ratovima na području cijelog Crnog kontinenta. Narodi se dižu protiv vlasti bijelih kolonijalista, ali izbijaju i međuplemenski nimalo bezazleni ratovi.

Ponajprije, baš te godine kad je ova epizoda izdana imamo sukobe između Etiopije i Somalije, Rodezije i Zambije, zatim unutarnji nemiri u Zairu (DR Kongo) i Angoli. Tih godina priče o afričkom kanibalizmu obilaze svijet, ponajviše zbog likova poput Idi Amina i Bokasse. Strahovlada Idi Amina u Ugandi je na samom vrhuncu i uskoro se bliži kraju, a Jean-Bedel Bokassa se kruni za cara Srednjoafričke Republike. Afrikanac koji zarobljenom Bob Rocku opali šamarčinu zbog takvih predrasuda daje do znanja da su takve priče uglavnom preuveličane i da zbog toga ne treba generalizirati jednu cijelu rasu.

Situacija postaje umalo pogibeljna za naše junake, ali im u pravo vrijeme u pomoć doskaču još trojica tajnih agenata. Aliprandus je ostavljen na milost i nemilost domorocima, a grupa TNT na povratku doma nesretnim slučajem završi ni više ni manje nego u Japanu. Nakon avionske nesreće cijela grupa je raštrkana, ali na sreću, Broj Jedan upoznaje Japanca imena Kyoto Ikito Ikado Jokošima Nagagiši Ikudo Bantu Koto... ili skraćeno – Samuraj. Zapravo, on još nema titulu samuraja, nego je mora zavrijediti dobrim djelima, pomažući šepavima, grbavima i paralitičarima. Uz velikodušnu pomoć dotičnog samuraja i svetog čovjeka koji za šaku (ili vreću) riže vidi sadašnjost i proriče budućnost, Broj Jedan uspijeva pronaći svoje izgubljene agente.

No, u ovom, drugom djelu priče, Bunker odlučuje vratiti jednog (doslovce) starog lika u ovaj strip. Riječ je o nikom drugom nego barunu Wurdalaku i njegovim vampirima.

Hah, da li je to bila pametna odluka? Neko sada klima glavom gore-dole, a neko drugi lijevo-desno. Ne znam, prosudite sami. Pogledajmo situaciju iz čisto kronološkog ugla. Tu godinu, a 1978. je u pitanju, Bunker je odmah započeo ponovnim okupljanjem Trio Fantastikus koji se ranije naravno raspao Konspiratorovom smrću. Zatim slijedi povratak Wurdalaka, pa pojava nekih novih neprijatelja poput lopova gumenog lica i Katodika. Već godinu dana ranije, odlučio je vratiti u priču Baby Kate, Superhika i upoznao nas je sa Beppom Joseph. Dosta produktivne godine za AF. Sve je to super, ali opet, koliko je pametna bila odluka za ponovnim vraćanjem tih nekih nazovimo ih ˝horor˝ likova, poput vampira i duhova? Ili je možda samo jedno njihovo pojavljivanje bilo skroz dovoljno? S druge strane, nekome su možda puno veći horor neki drugi likovi poput Supersirka i sličnih gluposti koje danas gledamo i čitamo.

Crtež su odradila dvojica imenjaka, Piffarerio i na tušu Chiarini. Jako dobro odrađen posao. Čak nema ni potrebe za zazivanjem Romaninija u ovom slučaju.

Naslovnice nisu nešto posebno, ali svaka čast autoru što preko naslovnice nije otkrio prisutnost Wurdalaka u priči, iako možda samo ime Aliprandusa Aliprandisa aludira na isto (khmkhm, očigledna sličnost s imenom Alonisius Alonisis!). Wurdalak nikad zapravo neće ni predstavljati neku opasnu prijetnju za grupu TNT, nego je više onako, leteći u cijelom stripu.
U pravom smislu te riječi.

A gdje je završio dokument koji je mogao inkriminirati Njegovu Visost? Pa, ako slučajno neko od vas fordofila ne zna, a želi znati, neka obavezno pročita ovu avanturu.

Safari bez veze i Daj daj samuraj – epizode koje i nisu baš toliko bez veze.