• Kriminal & Comp
    AF SS 227

• KRIMINALISSIMO
    AF SR 150

• Jubilarni 150. broj izvorno je objavljen u koloru, u prosincu 1981. Naravno, po običaju ni Vjesnik ni Strip Agent ovu priču nisu objavili u boji.
  • Vjesnik je skratio priču za čak 4 stranice. Izbačene stranice 63, 64, 65, drugu vinjetu str. 68 i prvu vinjetu str. 69 možete pogledati ovdje!
  • Pojavljuje se niz likova koje je Bunker, što s Magnusom, što s drugim crtačima, kreirao u svojoj bogatoj karijeri. Tu je Kriminal, Patrick Milton, Satanik, Gesebel, Crna maska, Pinnochio super robot, kralj Maxmagnus i njegov Savjetnik, kapetan Daniel.
  • Pojavljuju se Max Bunker i Paolo Piffarerio.
  • Pojavljuju se tri svinjolika gradska vijećnika, kao i inspektor Brok.
  • Str. 59, jedan metakomičan trenutak. Milton izjavljuje da je oduševljeni čitalac Superstrip biblioteke i da ima sva izdanja, čak i ona ponovo tiskana.
  • Str. 71, sjetan trenutak povratka u prošlost donosi nam plakat kojim se aludira na prvih 75 priča.

Jubilarni brojevi, bar kada je u pitanju Alan Ford, uvijek su nam donosili nešto novo, nešto neviđeno do tada. Pedeseti broj, ujedno i najbolji jubilarni, već samim naslovom otkriva nam tematiku uglavljenu među 120 stranica ove male knjižice. Konačno su nam Bunker i Magnus otkrili genezu grupe ispričavši nam tužne sudbine naših junaka u civilstvu i proces unovačenja u tu slavnu grupu tajnih agenata. Stoti broj “Crne planine Južne Dakote“, izvorno objavljen u boji, onirično je putovanje naših junaka na kojem susreću neke svoje zaklete neprijatelje, upoznaju djeda Broja Jedan, kao i pridruživanje novoga člana grupi - jezičavog papagaja Klodovika. Idući jubilarac na trenutak ću preskočiti i podsjetiti vas na kulminaciju događaja vezanih uz smrt Broja Jedan i pokušaja uništenja grupe TNT od strane urotnika Velikog Cezara, tj. njegova brata blizanca Mattea Burtona. S pričom “Hik, hik, hura“ Bunker je zatvorio sagu davši nam odgovore na neka pitanja koja su se protezala od priče “Umro je Broj Jedan“, a još jedno iznenađenje je, samo za tu prigodu, povratak Magnusa. Nakon finalnog obračuna sa zloglasnom Mangiom dolazi novi jubilarac “Kum“, u kojem grupa TNT kreće u potragu za Bobom Rockom koji je zauzeo mjesto mafijaša Charlia Mozzarelle. Tristoti broj “Primamljiv poziv“ donosi veliko olakšanje za grupu - u njemu je Bunker ubio Velikog Cezara koji je od sage s Mangiom postao neprijatelj grupe. „Srčana“ je naslov idućeg jubilarca i ime sestre blizanke Broja Jedan koja oslobađa iz zatvora zloglasnog Franka Gulikožu s namjerom da ga unajmi kako bi eliminirao članove grupe TNT. “Proslava u dvorcu“ radnjom se odvija u malome gradiću Olivertownu blizu Londona, i trenutno mi je prvi na ljestvici najlošijih jubilaraca. Ostala dva objavljena u nas nisam pročitao, a vjerujte mi, niti imam snage, niti hrabrosti za to. Kako napisah, u svakom se jubilarcu Bunker potrudio da nam predstavi nešto novo, bila to geneza nastanka grupe, predstavljanje članova obitelji, rješavanje nekih starih računa, itd., a nažalost, silaznu putanju serijala prate i jubilarci, pa je svaki slijedeći nakon # 200 sve lošiji, usiljeniji, gluplji.

Da se ja vratim na ovaj jubilarac koji je uistinu poseban, najposebniji od svih. Bunker je u velikoj većini jubilaraca izbjegavao reciklažu koju bi donijeli povraci starih glasovitih neprijatelja poput Superhika, Gumiflexa, Konspiratora, Baby Kate, Wurdalaka, Margot i ostalih (bar u Vjesnikovom periodu, a čak i u drugom jubilarcu tek su plod halucinacija), a kako u svakom broju mora biti nekakav kriminalac, zločinac, štogod, tako ga ima i ovdje. Okosnica radnje vrti se oko izložbe Van Goghovih slika u njujorškom hotelu Waldorf Astoria, a inspektor Milton dolazi Broju Jedan s diskretnom molbom-da sa svojom grupom pripazi na umjetnine, jer će jednu slavnu sliku pokušati ukrasti Kriminal. Patrick Milton ne pripada svijetu grupe TNT, kao ni njegov oponent, Kriminal.

Kriminal je strip kojeg su 1964. Bunker i Magnus stvorili kako bi malo uzburkali ondašnju strip scenu, jer Anthony Logan, alias Kriminal, nije bio strip junak u klasičnom smislu. On je brutalni hladnokrvni ubojica, kradljivac i vješt akrobat, stručnjak za oružja i borbu prsa o prsa - on je superzločinac. Naravno, kao takav mora imati i svoga oponenta, a to je upravo dobri i sposobni detektiv Patrick Milton. Količina nasilja u ovome stripu bila je neuobičajena za ondašnje vrijeme, baš kao i blage erotike, pa je Bunker muku mučio s cenzurom, čak je bilo i sudskih progona, a vjerojatno zbog tih škakljivih scena onomad se ni Vjesnik nije odlučio za izdavanje Kriminala u svojoj popularnoj Superstrip biblioteci.

Bunkerova ideja da uradi jedan crossover upravo s Kriminalom i grupom TNT možda je tinjala u njemu duže vrijeme, jer se Kriminal pojavljuje u priči “Arsen Lupiga“ (doduše tek kao muzejska figura), a punu realizaciju ostvaruje u ovom jubilarcu. Okosnicu priče već sam vam napomenuo, a Kriminal ovdje nije toliko eksplicitan u scenama ubijanja, već je Bunker više istaknuo njegovu lukavost, toliko perfidnu i podmuklu da je same autore ove priče iskoristio za svoj mračni cilj. Parodirajući sebe i kolegu crtača Piffareria, Bunker tako daje svoj prepoznatljivi rukopis.

Ovdje su njih dvojica sitni kokošari i lopovi kojima je uspjeh maznuti nekoliko desetaka dolara, a podjela plijena prisjetit će vas na metode Broja Jedan. Blesavi, odrpani, tupavi i puni sebe (asocirali su me na dvojac iz “Glup i gluplji“), savršeno su poslužili kao paravan Kriminalu.

Naravno, kako je ovo jubilarac, Bunker se vodio onom starom “kad je bal, nek' je maskenbal!“ pa je ubacio niz likova koje je stvorio u svojoj bogatoj karijeri, smjestivši ih Bunkerland, u koji Alan kroči u potjeri za Kriminalom. Nižu se likovi iz Bunkerovog svijeta mašte za koje mi, kada smo prvi put čitali ovu priču u osamdesetima, nikada nismo čuli. Pristup ovome dijelu priče sličan je kao u priči “Crne planine Južne Dakote“, dakle, ti likovi su plod halucinacija, ovdje izazvanih plinskom bombom.

Uz već spomenute Kriminala i Miltona, prva koja se pojavljuje je Marny Bannister, alias Satanik, vješta kemičarka iz istoimenog serijala (1964.-1974.) čije je lice obilježeno ružnim ožiljkom, pa je zbog toga muškarci izbjegavaju. Jednog dana ona razvija lijek koji je pretvara u femme fatale, ali, kao u Stevensonovom filmu “Čudan slučaj doktora Jekylla i gospodina Hydea“, droga ima neočekivanu nuspojavu koja ju pretvara u ubojicu željnog novca i seksa. Satanik je bila inovativna u tome što je iskoristila svoju seksualnu privlačnost prilikom izvršenja zločina, a u serijalu su se pojavili i blagi erotski prizori. Također je serijal pokazao širok raspon horora i natprirodnih tema poput vampira, zlih duhova i čudovišta. Serijal je imao problema s cenzurom, a neke su stripove ondašnje vlasti zabranile. Uskoro će se još jedan lik iz ovoga serijala pojaviti u svijetu grupe TNT, ali i postati sastavni dio ekipe negativaca. Riječ je o vampiru Wurdalaku.

Zatim se pojavljuje Gesebel, Bunkerova i Magnusova kraljica amazonki s Djevičanskog planeta. Gesebel posjeduje najveći muški harem na planetu u kojem bičuje muškarce nakon seksualnog odnosa. Ima i mačku zlatnog zuba zvanu Pussycat, a koja ima moć ubiti bilo kojeg čovjeka koji pokuša pobjeći od Gesebel. Oni muškarci koji se pobune protiv Gesebel osuđeni su na tešku smrt-bačeni su divljim zvijerima da ih rastrgaju. Serijal je objavljivan od veljače 1966. do listopada 1967.

Tko se krije iza kukuljice idućeg lika i koji je to serijal nemam pojma, ali zato znam Crnu masku - vestern strip u realizaciji Bunkera i Piffaferia daleke 1962. Prva im je to suradnja, ujedno i Bunkerov prvi pravi strip. Radnja se vrti krajem devetnaestog stoljeća, a nakon što je završio sveučilišni studij u Engleskoj, mladi odvjetnik Ringo Rowandt vratio se u Sjedinjene Države gdje je njegov otac radio kao šerif u gradu na Divljem zapadu. Suočen s mnogim nepravdama i zlouporabama koje se susreću u novoj stvarnosti, on odlučuje reagirati borbom protiv zla na dvije fronte i s dva različita identiteta: kao odvjetnik u sudnici, ali to je sporiji put i s rezultatima koji nisu uvijek povoljni, i pod krinkom Crne maske, kao nemilosrdni osvetnik.

Od svih tih spomenutih serijala, u doba bivše Juge tek je Maxmagnus objavljen, i to oko pet godina nakon ove priče, a o tom pohlepnom kralju i njegovom još pohlepnijem Savjetniku znate sve. Zatim je tu Pinnochio super-robot, u biti obrada Collodijeve bajke na Bunkerov SF način u jednoj strip knjizi na 128 stranica objavljenoj u studenome 1981.

I na kraju Daniel, serijal u giallo detektivskom žanru s istoimenim junakom. Daniel Kendrew je bio njujorški policijski poručnik, a kada je poginuo njegov identitet preuzima nepravedno na smrtnu kaznu osuđeni William Hickok. Zahvaljujući plastičnoj kirurgiji poprima fizionomiju lica pravog Daniela i nastavlja njegovu karijeru boreći se protiv zločinaca, ali daleko brutalnije i surovije negoli pravi Daniel. Serijal je objavljivan od 1975 do 1978.
Uz ove fikcijske likove iz svijeta stripa u priči su se našle i neke ličnosti o kojima njihova djela u povijesti ne zbore na lijep način. Cenzura kao sastavni dio jednog prohujalog s vihorom vremena i u ovome je serijalu došla do izražaja. Brisali su se kukasti križevi, desnicom mjerenja kukuruza, mijenjali su se tekstovi, a neke priče nikada nisu vidjele svjetlo dana. U ovoj su izrezali četiri stranice samo zato jer se na njima pojavljuju Staljin, Hitler i Göring, Mussolini, De Gaulle, a oni su ovdje posjetitelji izložbe.

Ovaj jubilarac tek je simpatičan Bunkerov omaž samome sebi i Magnusu, a stigao je u periodu degradacije serijala. Magnusovim odlaskom 75 brojeva ranije serijal je izgubio na kvaliteti. Doduše, prva Piffina faza još je uspijevala održavati kakvu takvu razinu pristojnog crteža, ali već je vidljivo da to više nije taj stil, pogotovo ovdje. Alan pati od sindroma umornih očiju i flegmatičnog izraza lica, a siroti Bob Rock je najgore prošao. Razvidno je iz nekih priča prije ovog jubilarca da je Bunker izgubio oštrinu društveno političke kritike začinjene obilatom dozom crnog humora i satire, a upravo u pričama koje slijede nakon ovog jubilarca šarm alanfordovštine potpuno se izgubio. Štosovi postaju otrcani i reciklirani, a likovi koji se pojavljuju potpuno nezanimljivi. Kvaliteta je odavno pala, ali serijal gura dalje, a upravo najnoviji jubilarni #600 donosi Bunkerovu reciklažu najpotrošenijeg lika serijala-Superhika.

AF SA 131 Lunapark

AF SS 252 Renato

• Kila Banana

6, 7, 6, 6

Ovaj strip je po meni više reklama samoga sebe nego neka koheretna priča. Malo Piffa i Bunker, malo svjetski diktatori, promenada Bunkerovih likova, ali bar je zabavno i neloše za čitanje, jedan od dražih mi jubilaraca. I još nešto, igor 12, ako ti je život mio, onda ne uzimaj u ruke jubilarni 500. broj ni pod koju cijenu. Hvala.

18.01.2020
    16:17:00 sati
    Kila Banana