• IL CANE DA UN MILIONE DI DOLLARI
    AF SR 18

• Prva pojava Nosonje.
  • Prvi put vidimo Jeremiju u njegovom standardnom hipohondarskom izdanju, čega u kasnijim epizodama sigurno neće faliti.
  • Vlasnici kofera koje je Sir Oliver maznuo su, među ostalima i Magnus i Bunker
  • U ovom broju Magnusovu olovku tuširao je Giovanni Romannini. op.ur.

Na samom početku epizode, autori nisu nikog štedeli sa svojim perima. Polarizovani prikaz razlika, međuodnosa i životnih navika bogatih i siromašnih je iniciran odmah u prvih par stranica. Alan i Bob početno uživaju na plaži siromašnih, koja je vizuelno pravo pravcato smetlište, dok Bob nije pogledao sa ”one strane” zida gde se bogataši prežderavaju i uživaju na plaži k’o sa razglednice. Bobovi izlivi besa nam daju dosta sitnih kerefeka kojima umiremo od smeha i zbog kojih ova epizoda meni lično nikada neće dosaditi.

No, ispod humora, kako sam već par puta u diskusijama na forumu naveo, krije se oštra satira. Državne vlasti se brinu samo za svoje ponosite sinove duboka džepa i jakog bankovskog računa (policajac Bobu: “Tako dakle! Ti prljaš plažu za bogate, ha?” ) dok se siromasi poput Boba nemaju prava suprotstaviti nepravednom sistemu koji je na svim poljima protiv njih (Bob bogatima: Hej, bogatuni! Ovo nije javno skladište, nego slobodna plaža! Bogataši:” Čuj, ovi se siromasi još i bune”). Lako je primetiti da “slobodna plaža” jasno aludira na “slobodnu zemlju”, titulu Sjedinjenih Američkih Država kojom je Amerikanci neretko kite. Takva sloboda za ljude poput Boba ne postoji. Naprotiv, između njega i “slobodne zemlje” kamenim zidom je zapečaćena granica. Taj zid između dve plaže ga sprečava da bude deo tog lepšeg sveta, a, gledajući sa strane bogatih, on zaklanja pogled od ružnih detalja “smrtničkog” sveta. Zbog toga Bobova akcija “unosi pometnju u njihove redove”. Podsetio ih je na postojanje ljudi svoje “klase”.

Nije prošla ni jedna tabla nakon avanturice na plaži, a ono opet imamo spoj dvaju svetova. Nakon kratke, ali više nego upečatljive slike u kojoj Alan i Bob posmatraju Sir Olivera, kojem u ovoj epizodi ne fali para, Bunkerov stil satiriziranja postaje sve jasniji i lagano briše masku prividnog nevinog humora. Simpatična je međutim njihova reakcija, mislim Alanova i Bobova, dok posmatraju engleskog “plemića”. Umesto sasvim očekivanog prijateljskog pozdrava ili alanfordovskog prgavo-prijateljskog susreta, njih dvojica posmatraju svog sadruga šćućureni iza ćoška. Još i Alanov komentar: ”Treba priznati, dragi Bobe, da Sir Oliver pripada jednom krugu ljudi, a mi opet drugome”. Iako prijatelji, ili makar “kolege”, činjenica da pripadaju različitim klasama stvara nepremostivi jaz među njima.

Treća slika na istu temu, a koja se opet nadovezuje na ovu prethodnu kao njen opozit, je u staroj i trošnoj “vikendici blagostanja” u kojoj Bunker daje finalni pečat u prikazu siromašnih i bogatih. Alan spaja razbijene delove tanjira u cilju da spremi ručak, Bob se čudi što imaju današnje novine i Alanu se od čepa u zgužvanoj šerpi čini da (“He he he! Obilan obrok!”) “čak komadić mesa pliva u grahu” (Bob i Jeremija: “ KOMADIĆ MESA!? ).

Inače, o bednom stanju Grupe T.N.T. opet govori niz faktora: stakla “baze” su sva oblepljena selotepom; šef grupe tj. Debeli Šef, da bi održao već bledunjavi autoritet i dostojanstvo, plaća svoj takozvani odmor (od dva minuta) sa tri dolara koje je uštedeo u “šest godina žrtve i samoodricanja”; Alan, Bob i Jeremija se zaslađuju sa hranom za mačke i tako dalje.

Zanimljiva je i scena u kojoj Bob prolazi red ljudi sa psima, za koje se nadaju da će dobiti basnoslovnu nagradu od milion dolara. Niko od njih nema psa koji imalo liči na Nosonju. Mislim, jasno je da su ti veliki plakati sa slikom Nosonje oblepljeni svuda po New Yorku. Nije da je taj grad mali, ali zbog obećane cifre građanima se morala urezati slika traženog psa, a ako baš svi iz grada znaju za to, onda Nosonja nije mogao da prođe neopađeno. Da se svako bacio u malu potragu, bilo bi lako pretpostaviti da bi pas bio brzo bio nađen, a nagrada zarađena. A oni nose tamo neke male psiće koji mu nisu ni nalik. Zbog čega uopšte napominjem ovakve gluposti? Bunker nam lepo kaže: ”Ništa. Još uvek ništa. Čovjek bi pomislio da će ljudi isprevrtati čitav svet samo da ga nađu, ali...” Takva zarada, iako laka, nije bila dovoljna da natera građane da se pokrenu i “rade” nešto da bi bili nagrađeni. Magnus nam je lepo prikazao te ljude. Nisu to neke standardne sumnjive face, varalice i slični. U tom redu stoje normalni ljudi, manje ili više ugledni, svi izgledaju standardno, pristojno, čak i neiskarikirano Magnusovim perom. Bunkerov mač je ovde uprt u neočekivanom smeru - na ljude srednje klase, obične građane.

Lik koji dominira epizodom je dežurni bunadžija Bob Rock. Taj nesretnik ima neviđeni talenat da upada u nevolje i, mnogo češće, da ih izaziva, što rezultira pregrštom komičnih scena. On je uvek u stavu bunta, grčevito pokušava da se iskobelja iz svoje teske materijalne situacije, no sistem i njegova alanfordovska naivnost mu to ne dozvoljavaju. Mislim da alanfordovci teško mogu da zaborave scenu sa plaže, kao i onu u kojoj mu gangsteri uvaljuju komad papira (“ukraden u mesnici i izrezan škarama”) kao ček, i mali million sličica u kojima vidimo njegove izlive besa. Još kad smo u ovoj epizodi njegovoj prgavosti prilepili i Nosonjin radosni detinjasti smešak, sa istim takvim pokretima, dobili smo duo koji obećava.

Moram da kažem da je ova epizoda od onih koje se čitaju u jednom dahu, kao i većina epizoda Magnusovog opusa. Puna je komičnih momenata, dinamična je, uvodi nam nove likove u serijal, neke doslovno (kao Nosonja), a neke vidljivo menja iz korena (Jeremija po prvi put u svojoj hipohondorskoj pozi umoran u ćebe i sa nogama u šerpi sa vodom, a Debeli Šef dobija svoj stupidni izraz lica i sve je manje ozbiljan u čitaočevim očima). Iako nije od najjačih epizoda od spomenutog Magnusovog perioda, ne mogu da odolim upisivanju čiste desetke na svaki njen segment. Špijunska osnova radnje je opet savršeno uklopljena u Bunkerov bez da ometa dinamičnost epizode. Uklapanje Nosonjinog ulaska u Grupu T.N.T. u sve to je još doprinela njenom kvalitetu.

Naslovnica je po propisu. Bob Rock u svojoj svakodnevnoj pozi i njegovo životinjsko drugo ja u sasvim drugačijem raspoloženju. Magnus je malo pre ove epizode počeo da razvija svoj čistiji i prepoznatljiviji stil. Njegov crtež doseže čistu harmoniju sa scenarijem. Nije ni čudo što su u Italiji sredinom 70-ih godina verovali da su Magnus&Bunker ustvari jedan isti autor. Štaviše, to nije ni skroz pogrešno.

AF SA 17 Ljekovita voda

AF SA 19 Trojica iz Yume

10, 10, 10, 10

Za sva vremena! Savršeno!

22.02.2012
    18:40:00 sati

10, 10, 10, 10

Nema ništa bolje nego odraditi posao, pa sjesti u fotelju i pročitati starog, dobrog, Magnusovog Alana Forda. I to ne bilo koju epizodu nego slavnog "Psa za milijun dolara".

Zašto slavnog?

Dovoljno je vidjeti prvih nekoliko tabli  da vam suze poteku.

Ti izrazi, ti migovi, ti prešutni izrazi ogorčenja, gađenja, želje, boli i svega onoga što muči naše junake, a ponajviše Boba Rocka. Kada pogledate njegov život, on jednostavno nije imao sreće! Dobio je "loše karte" u životu. Nije on kriv. Zar je tražio da bude nizak, siromašan i nosat? Ne - to mu je priroda dala. On se jadan nekako pokušava boriti s time. Zbog toga je daleko najomiljeniji lik u Alanu Fordu. Ali tu njegovu smrknutost prekidaju trenuci kratkotrajne naivne nade, u kojima se pokazuje njegova dječačka duša, željna trunke sreće na ovom okrutnom svijetu. Takav Bob je postojao dok je Magnus bio tu, poslije njega, on se kao i ostali članovi grupe TNT pretvorio u karikaturu samog sebe.

Strip je prepun antologijskih scena, a posebno su genijalne one na plaži.

Slika 1  -  Slika 2  -  Slika 3

Što tek reći o Šefu, koji je, prije nego što ga je Bunker pretvorio u beskorisno spavalo, bio slojevit karakter. On se, zamislite, brine što će njegovi podređeni misliti o njemu, jer ipak nismo svi ista sirotinja, postoje i tu razlike. Još jednom Bunker poentira pokazujući nam da i među siromasima važe ista "pravila". Svijet Alana Forda je duboko materijalni svijet, gdje je imovina najveća vrijednost i gdje se vrijednost osobe procjenjuje po debljini novčanika. To Šef dobro zna i želi pokazati svojim podređenima gdje im je mjesto.

Svijet Alana Forda je, naravno, karikaturalno pretjerivanje, ali trebamo znati da su i karikature samo sredstvo da se istakne jedan dio stvarnosti.

Na taj način, smijući se njima, preventivno djelujemo prema samima sebi jer tko želi postati ono što sam ismijava.

22.02.2012
    19:55:00 sati
  • Luca_Torelli

10, 10, 10, 10

Klasik!

Baš klasik!

Klasik-klasik ;)

22.02.2012
    20:31:00 sati
    Luca_Torelli
  • Rocknroll

10, 10, 10, 10

ZAKON!!!

23.02.2012
    00:32:00 sati
    Rocknroll
  • makikatalinic

10, 10, 10, 10

Rijetko dajem sve četiri destke, ali ovo je zasigurno jedan i od najboljih brojeva Alan Fordova, samim time zaslužuje to.

23.02.2012
    12:30:00 sati
    makikatalinic
  • alanfordfan226

10, 10, 10, 10

Kao prvo, lijepa recenzija!

Jedna od najboljih epizoda po mojem ukusu. Bobova izjava dabalim ljudima: Hej, bogatuni! Ovo nije javno skladište, nego slobodna plaža! ne ostavlja me ravnodušnim i spada u najbolje citate cijelog serijala. :)

23.02.2012
    14:27:00 sati
    alanfordfan226
  • GODRA LEKMA

10, 10, 10, 10

23.02.2012
    15:48:00 sati
    GODRA LEKMA

9, 9, 10, 10

klasika!

24.02.2012
    14:08:00 sati
  • paro

10, 10, 10, 10

BOB: Tko te je samo tako odgojio debelo ljudsko prase puno dolara i sala.

Osvetit ću se ja tebi. Gledaj mališane, kako je to lijepa igra s pijeskom. Sad me vidiš, sad me ne vidiš.

ALAN: Ma tko je taj dječak koji tako plače?

BOB: Tko to zna? Znaš kakva su djeca..

25.02.2012
    02:35:00 sati
    paro
  • vknez

10, 10, 10, 9

25.02.2012
    21:31:00 sati
    vknez

10, 6, 10, 10

26.02.2012
    19:55:00 sati
    Mima3000

9, 9, 10, 8

Eto, zoološki vrt Grupe TNT u radovima! Još samo fale Skviki (moj omiljeni), Pellicus, Xeres, Prudy i Minue... Uh, Klodovik. Sama pomisao na Boba kako muku muči s psima lutalicama dovoljna je da izmami smiješak na lice. Čudno je kako je Brixy preveo ime naslovnog psa kao Nosonja, a već u idućoj epizodi ostavljeno je Cirano, da bi se kasnije zacementirao "Nosonja". Malo inkonzistentni prijevod. Inače, strip vrvi gegovima kad Bob pokušava uvaliti lažne pse vlasniku, ali od svega je ipak najbolji dio na početku, s plažama za bogate i siromašne. To je jedan od najjačih prizora u čitavom serijalu. Pohvalno je što je Jeremija dobio svoj boležljivi karakter u ovoj epizodi. Prije nije imao apsolutno nikakvu ulogu u stripu.

Magnus briljira kao i obično. Možda je jedini kiks što Nosonja uopće ne liči na svoj budući izgled. Kao originalni Garfield iz 1979. Naslovnica izgleda jednostavno, ali svejedno je dosta dobra. Bob ima jedinstveni "U kakvo sam se sranje sad uvalio..." izraz lica.

27.02.2012
    11:01:00 sati
  • general war

10, 10, 10, 10

Tipicno delo legendarnog tandema...to su bila vremena

27.02.2012
    12:27:00 sati
    general war

10, 10, 10, 10

Neponovljivo....

27.02.2012
    14:23:00 sati
  • Jasko

9, 9, 10, 9

Dobro je, pribojao sam se da ce ovo da ima sve same desetke (pa ko sam ja da obaram to?) :P

Nije ovo za "perfect game". Na stranu role u samoj epizodi i alanfordovski kretenizam... Prica o psu, kraj, sve nemastovito, zbrda zdola skrojeno :P

Dobra recenzija, svidZa mi se 8)

29.02.2012
    16:38:00 sati
    Jasko

10, 10, 10, 10

23.05.2012
    14:07:00 sati

10, 10, 10, 10

Jedna od mojih omiljenih epizoda,cist klasik,a uz to prvo pojavljivanje nosonje :)

01.06.2012
    18:01:00 sati
    Vasilije8
  • Zagor12

10, 10, 10, 10

Ovu epizodu mi je obilježila bitka dobra i zla, tj. siromašnih i bogatih na početku stripa. :D

23.06.2012
    19:49:00 sati
    Zagor12

10, 10, 10, 10

Jedna od najdražih i najboljih epizoda!!

19.12.2012
    08:54:00 sati
  • Charlito de la Vega

10, 10, 10, 10

Koliko sam samo puta procitao ovu epizodu...i svaki put crkavavam od smijeha:))

17.03.2013
    02:36:00 sati
    Charlito de la Vega

10, 10, 10, 10

Iako je konkurencija velika ovo mi je vjerojatno najdraža i najbolja epizoda Alana Forda. Čista stotka.

21.06.2014
    17:41:00 sati

10, 9, 10, 9

Za odabir najbolje Fordove epizode je velika konkurencija ali po mom skromnom mišljenju ova spada u sam vrh.

27.09.2014
    15:13:00 sati
  • djukak

10, 10, 10, 9

Priča za sva vremena. Bila bi čista 10ka, ali naslovnica je mogla biti za nijansu bolja.

16.09.2015
    21:10:00 sati
    djukak
  • igor 12

9, 9, 10, 10

Aaaaa Nosonja...

13.03.2016
    12:00:00 sati
    igor 12

10, 10, 10, 10

08.05.2016
    02:13:00 sati

9, 10, 10, 9

Odlična epizoda, sa vrhunskim uvodom na plaži. Legendaran momenat kada Bob kaže: Radostan sam što se plaža za siromašne i plaža za bogate više ne razlikuju! Pritom su, kao što su autor recenzije i Solar naveli, likovi vrlo slojeviti, pogotovo Šefov postupak u tužnoj sceni kada uviđamo kolika je i on sirotinja; te Bobov i Alanov zaključak kako su oni jedno a Sir Oliver i slični nešto sasvim drugo... I među sirotinjom postoje razlike...
    Priča sa psom je ok, super je i Nosonja i Bobove avanture sa njim kao i njegovi prvobitni pokušaji tj. prevare... ali oni gangsteri i mapa na filmu su dozlogrdili više, završnica opičena kao i uvek ali za zaborav, tako da za priču ne može 10. To je do sada čest slučaj sa Alanom Fordom, da su dijalozi i manje ili više suptilne, neretko brutalno cinične fore odlične, ali priči fali neka prepoznatljivost - mora da ima nečeg više od mafijaša i mikrofilma. Zato je najbolji deo ove epizode upravo onaj na plaži, u vikendici i u cvećarnici. Što se prethodno spomenutih dijaloga i fora tiče, u ovoj epizodi ih je pregršt. Mnoge su već izvučene i pomenute, a meni je simpatična jedna malo suptilnija - kada Bob odlazi u grad da traži psa a to isto, na Bobov nagovor, čini i Alan - koji sticajem okolnosti odlučuje da se posavetuje sa Sir Oliverom u vezi sa psom. Na kraju zbunjeni Alan šeta gradom u potrazi za Sir Oliverom umesto psom! ''Gdje li se samo sakrio taj Sir Oliver?'' Ili tokom hodanja po rubu zgrade Sir Oliverov savet da Alan ne gleda dole i neće osećati vrtoglavicu, a onda i ''ovi su rubnici izrađeni od izvrsnog materijala i pravi je užitak...'', na šta mu Alan odgovara da se ne boji rubnika, već visine! Sir Oliverov ''fetiš'' na rubnike i komentar koji ne priliči adrenalinom-ispunjenom trenutku i mestu na kome se obojica nalaze... To je on, nepopravljivi Sir Oliver, za koga se ranije Bob pitao nisu li u Engleskoj delili plemićke titule prema dužini prstiju.
    Crtež je odličan, naročito Bobovi izrazi lica. Neverovatan raspon karikaturalnih izraza lica je pokriven u ovoj epizodi, i generalno samom stripu! I Nosonja je super nacrtan, vrlo simpatično kučence.

17.02.2018
    08:54:00 sati

9, 10, 10, 9

Smatram se sretnom osobom, jer mi je (kao ne alanfordovcu) od svih Alan Fordova slučajno baš ova epizoda dopala u ruke.. Inače ne čitam Alana Forda i nikad ga ni nisam čitao.. Prijatelj mi je poklonio ovaj broj i dugo mi je trebalo da ga pročitam.. I sad kad napokon jesam, mislim si koliko je dugo takvo blago stajalo nepročitano na mojoj polici.. Vrhunska epizoda, u svakom smislu.. I zbog odlične satire (koju Bunker vješto provlači kroz smiješne scene) i zbog Nosonje i zbog sir Olivera i njegovog "bogatstva" i zbog Debelog Šefa i njegove zabrinutosti, a ponajviše zbog odličnog Boba Rocka i njegovih pokušaja bogaćenja.. Crtež je vrhunski, kao što sam i očekivao.. Naslovnica također antologijska.. U svakom smislu ova epizoda predstavlja jedan pravi pravcati klasik koji je izrodio simpatije između mene i Alana Forda..

18.05.2019
    09:05:00 sati

10, 10, 10, 7